ADEVĂRATUL HOLOCAUST – Genocidul armean din 1915 și originile sale rusofobe De Michael Quinn Johann von Bernstorff (ambasador german); „Modul în care a fost rezolvată problema armeană a fost in asa fel de ti se ridica părul. Încă mai văd în fața mea expresia cinică a lui Talaat, când a subliniat că problema armeană a fost rezolvată”.” [1] Einar af Wirsén (diplomat suedez) „Când l-am tot întrebat despre chestiunea armeană, el a spus odată zâmbind: «Chestiunea este rezolvată, nu mai există armeni”.[2] La 30 mai 1915, Talaat Pașa a emis Legea Tehcir, care pe hârtie a fost o măsură de securitate pe care turcii au prezentat-o pentru a preveni o revoltă ruso-armeană prin mutarea forțată a cetățenilor Armeniei în Mesopotamia și Siria.[4] Aceasta a fost povestea pe care Tinerii Turci au spus-o lumii pentru a evita și a minimiza orice dezaprobare publică sau rezistență străină. Relocările au implicat armeni dezarmați care au mărșăluit cu forța în lagăre din deșerturile interioare din Anatolia și Siria, iar aceste lagăre nu au fost aprovizionate cu proviziile necesare pentru supraviețuire.[5] Proprietățile acestor oameni au fost confiscate și vândute noilor sosiți, bărbații au fost adesea identificați pentru a fi uciși, iar femeile au fost adesea înrobite și violate în masă. Acuzația de rebeliune aliniată Rusiei a fost folosită ca justificare și acoperire. Ambasadorul american Henry Morgenthau a remarcat frenetic; O mărturisire este considerată valoroasă doar dacă conține câteva detalii adevărate și verificabile ale infracțiunii de care anchetatorul nu a știut. Această regulă a anchetei penale a fost respectată în controversatele transscripții telegrame scrise în memoriile lui Naim Bey.7 Ce evenimente au dus la acest genocid îngrozitor și la distrugerea aproape a poporului armean și de ce este poporul armean important pentru istoria europeană? În plus, este posibil ca locația Armeniei să fi fost importantă pentru răspândirea limbilor indo-europene, deoarece se crede că aceasta cuprinde sau este apropiată de patria proto-indo-europeană (Anatolia sau Stepa Pontică) din care indo-europenii și cultura lor s-au răspândit în Europa de Vest, Asia Centrală și India. [9] Holocaustul poporului armean nu a fost oprit pur și simplu la granițele Turciei; Trupele otomane ale tinerilor turci au invadat, de asemenea, Persia. În timpul acestei invazii, armenii creștini și asirienii deopotrivă au fost măcelăriți. De fapt, aproximativ jumătate dintre asirienii creștini din Persia, alături de aproximativ patru cincimi din conducerea asiriană creștină, au fost uciși în această perioadă de invadatorii turci și kurzi.[10] La două luni după revoluția bolșevică, condusă în mare parte de evrei, noul guvern rus a început retragerea trupelor rusești din Caucaz. Acest lucru a retras singurul aliat pe care armenii l-au avut și și-a pus restul oamenilor în pericol de dispariție. În acest moment, ultimul refugiu pentru acești oameni a fost micul ținut rămas necucerit al Armeniei istorice, centrat în jurul Muntelui Ararat.[11] Muntele Ararat este în mod tradițional locația acceptată de creștini a Arcei lui Noe în Cartea Genezei. Armenia a fost prima țară creștină din lume. Limba armeană este cea mai ancestrală, cea mai veche limbă indo-europeană rămasă de la dispariția predecesorilor săi indo-europeni Anatolian și Tocharian. Este greu să exagerezi semnificația etnoculturală în acest caz care amenință exterminarea completă a celor mai ancestrali vorbitori indo-europeni și, de asemenea, a celor mai ancestrali creștini. O mare parte din zonele muntoase armene au fost pierdute; Armenia de Vest a fost redenumită „Anatolia de Est” de către invadatori. Cu supraviețuitorii și refugiații concentrați în Caucausia invazia iminentă a amenințat anihilarea completă. În bătăliile de la Sardarabad, alături de Abaran și Karakilisa, armenii depășiți numeric au reușit totusi să sfideze șansele și să lupte împotriva invadatorilor turci. Istoricul Christopher Walker a remarcat că, dacă s-ar fi soldat cu o pierdere la Sardarabad „este posibil ca cuvântul Armenia să fie notat de acum înainte doar un termen geografic antic”. [14] Distrugerea armenilor în Imperiul Otoman a dus la mai multe estimări, 1,5 milioane din cei 2 milioane de armeni otomani fiind exterminați. Dar armenii au fost, în cea mai mare parte, foarte bine integrați și în imperiu. Armenii au fost numiți anterior „meiul loial”.[15] Oportunitățile armenilor din regiune au crescut, fără îndoială, odată cu trecerea de la dominația bizantină greacă la dominația otomană. Satele armene aveau în mod tradițional și un grad ridicat de autonomie. Orice fel de naționalism separatist ar părea neviabil, iar principalele conflicte armene cu musulmanii otomani s-au bazat pe autonomia regională și protecția împotriva bandiților. Principalele organizații politice armene cu proteste publice au fost susținătorii care au militat pentru autonomie, cum ar fi demonstrația Kum Kapu din 1890.[16] Aceste cereri au fost destul de rezonabile, deoarece armenii au suferit diverse atacuri și crime din partea kurzilor musulmani și a altor bandiți care, prin legile imperiilor otomane, dețineau superioritate juridică în instanță. În acest timp, sultanul Abdul Hamid al II-lea a încercat să-l revigoreze pe „bolnavul Europei”, eticheta pe care imperiul otoman eșuat a avut-o, încurajând o modernizare a Imperiului, care a necesitat un rol guvernamental mai puternic și mai centralizat în afacerile cetățenilor. Tinerii Turci care au încercat să-l răstoarne, prin contrast, au fost revoluționari. Ei au strigat sloganurile lor de „Hürriyet, Musavat , Uhuvvet” inspirat din franceză „Liberté, égalité, fraternité” -„Libertate, egalitate, fraternitate”. Etnia turcă este adesea descrisă ca un „creuzet” al tuturor popoarelor anatoliene, de la bazinele genetice din Balcani, Anatolia și părți ale Asiei.” [18] Imperiul Otoman a fost, din punct de vedere istoric, un loc în care evreii puteau trăi fără teama de persecuție, potrivit unuia dintre ziarele aliniate lui de Erdogan, Daily Sabah.[20] Într-adevăr, această toleranță s-a extins în epoca post-sultan a Tinerilor Turci, deoarece Enciclopedia Iudaică a remarcat că diferite grupuri sioniste au fost pline de speranță în 1908 pentru oportunități de a-și presa interesele; „absența antisemitismului în Turcia a făcut posibilă ideea așezării evreiești din Palestina”.[21] Talaat a fost în mod specific foarte deschis la aceste idei; Cunoscând acest context al pluralismului istoric al statelor, alături de motto-ul progresist și laic al noului guvern și toleranța sa notabilă față de minoritățile evreiești, trebuie să ne întrebăm cum ar fi putut fi posibil un genocid. Cum ar putea un astfel de guvern progresist să procedeze la genocid îngrozitor multe dintre statele populațiilor indigene creștine? Dacă aruncăm o privire mai atentă asupra asasinatelor, întâlnim multe disparități îngrijorătoare în tratamentul acestor grupuri minoritare. La urma urmei, în marea catastrofă de la Smirna din 1922, secțiunile creștin-armene și creștine grecești ale orașului au fost distruse în timp ce secțiunile evreiești și turcești nu au fost.[23] În 1918, la trei ani de la adoptarea legii Tehcir, Talaat Pașa a făcut o declarație balfour turcească echivalentă, exprimându-și sprijinul pentru înființarea Palestinei evreiești.[24]. Singurele dovezi directe ale genocidului intenționat au fost în telegramele traduse scrise în memoriile lui Naim Bey publicate în 1921. În octombrie 2016, prof. Taner Akçam a găsit telegrame otomane arhivate care confirmă legitimitatea diferitelor evenimente din memoriile lui Naim Bey și confirmând că acestea nu erau simple fabricatii pentru propagandă.[25] Această legitimitate a fost confirmată și mai mult atunci când a fost descoperită „arma fumeganda” din aprilie 2017, o telegramă originală care se interesa direct despre uciderea armenilor. Telegrama oficială a guvernului Young Turks – Tinerii Turci întreabă direct dacă armenii deportați sunt uciși sau „pur și simplu trimiși și deportați”. Aceasta este o telegramă cu un antet otoman și cu sistemul otoman de codificare achiziționat de un preot catolic armean, Krikor Guerguerian. El deținea probele într-o arhivă privată în care erau asigurate de nepotul său. Problema ridicată din nou a redeschis conflictele dintre Turcia și comunitatea internațională. În timpul dramei lumilor progresist-stângiste occidentale asupra declarației președintelui Donald Trump de comemorare a Holocaustului de „11 milioane”, un răspuns furios și emoționant din partea Agenției Evreiești de Telegraf a făcut unele admiteri foarte interesante despre istoria Holocaustului evreiesc.[27] Cele „5 milioane” i-au determinat pe istoricii Holocaustului să distragă atenția încă de când Wiesenthal a început să-l înghesuie în anii 1970. Wiesenthal a declarat pentru Washington Post în 1979: „Am căutat cu liderii evrei să nu vorbesc despre 6 milioane de morți evrei, ci mai degrabă despre 11 milioane de civili morți, inclusiv 6 milioane de evrei…” Bauer și alți istorici care îl cunoșteau pe Wiesenthal au spus că vânătorul nazist le-a spus că a ales cu atenție numărul de 5 milioane: El a vrut un număr suficient de mare pentru a atrage atenția non-evreilor care altfel nu le-ar păsa de suferința evreiască, dar nu mai mare decât numărul real de evrei care au fost uciși în Holocaust, 6 milioane.(?) Odată cu drama internațională recent deschisă a Holocaustului armean care este negată de guvernul turc, putem găsi câteva admiteri interesante ale originilor revoluției Tinerilor Turci. „Cel mai proeminent finanțator și mentor al Comitetului Uniunii și Progresului (CUP), care a preluat guvernul în 1908, a fost un bancher evreu de origine italiană din Salonica, Emmanuel Carasso. Când grecii, care au deținut un statut privilegiat până atunci, au căzut în dizgrație după masacrul de la Constantinopol din 1821 care a vizat grecii, evreii sperau la o a doua șansă. Cu toate acestea, cu facilitățile lor de artă împrăștiate în jurul Anatoliei, armenii au venit pe primul loc datorită excedentului lor de capital. Carasso, care a făcut parte din comisia care l-a informat pe Abdülhamid al II-lea despre detronarea sa, a fost cel mai apropiat confident al lui Talat Pașa, figura responsabilă pentru legea deportării. De fapt, când Talat Pașa a evadat în străinătate în 1918, el i-a încredințat întreaga sa avere lui Carasso. Pentru a-și asuma un rol activ în fondarea guvernului de la Ankara, Carasso s-a întors în patria sa înainte de moartea sa.” Acuzațiile privind Holocaustul armean care sunt negate de ziarul aliniat lui Erdogan sunt foarte importante și trebuie explorate în profunzime, deoarece aceste acuzații pot ajuta la descoperirea interacțiunilor istorice de fond dintre grupurile evreiești și grupurile europene/creștine într-un mediu multicultural. În cartea sa “Banalitatea indiferenței”, Yair Auron susține că cetățenii evrei din Turcia în această perioadă au fost apatici față de armenii uciși. În ceea ce privește atitudinea evreilor față de armeni, el a scris: În timpul marelui incendiu din Smirna din 1922, în care porțiunile grecești și armene ale orașului au fost incendiate în timp ce secțiunile turcești și evreiești au fost cruțate, relatările profesorilor evrei au susținut că fie grecii, fie armenii au început singuri focul.[30] Această atitudine apatică și respingătoare a fost demonstrată chiar și în „liga anti-defăimare” evreiască care, recent, în 2007, a militat împotriva recunoașterii de către guvernele americane a Holocaustului armean. „Această declarație, emisă în 2007, spunea că „consecințele” masacrelor turcești ale armenilor au fost „echivalente” cu genocidul, ceea ce înseamnă că nu a fost o exterminare planificată. Această declarație a fost larg cenzurată, dar apelurile pentru o confirmare fără echivoc au fost respinse de ADL.” Trebuie remarcat aici că ambasadorul american în Turcia la acel timp, Henry Morgenthau a fost el însuși evreu și a devenit rapid dintre cei mai înverșunați susținători ai recunoașterii acestui genocid și chiar a cerut intervenția americană pentru a proteja victimele armene. Dar, desigur, excepția intareste regula. Lumea post-WW2 a servit pentru a centra toate discuțiile de prejudecăți pe grupurile etnice nomade minoritare. Subiectul este foarte bine studiat, cu toate rădăcinile etnice și politice posibile examinate. În schimb, prejudecățile și oprimarea naționalităților indo-europene și a culturii sau practicilor lor religioase nu sunt discutate pe scară largă. În timp ce aceste evenimente sunt minimizate în sferele sociale / academice ale lumii occidentale, christofobia și eurofobia nu numai că s-au întâmplat istoric, dar continuă să se întâmple și astăzi. Bio: Dennis Michael Quinn (n. 26 martie 1944 – d. 21 aprilie 2021) a fost un istoric american care s-a concentrat asupra istoriei Bisericii lui Isus Hristos a Sfinților din Zilele din Urmă (Biserica SZU). Quinn și-a terminat masteratul în istorie la Universitatea din Utah (1973). Apoi, și-a obținut doctoratul în istorie la Universitatea Yale (1976), completând o disertație, „Ierarhia mormonă, 1832-1932: o elită americană”. Sursa: https://archives.yale.edu/repositories/11/resources/1312 Traducerea:CD |
Comenteaza