Vasilică Militaru vă prezintă căteva fragmente relevante descoperite în arhive.
Ședința cu responsabilii organizațiilor de masă, din 5 octombrie 1945 (fragmente)
(Arh.St.București, CC al PCR. Cancelarie, dos. 86/1945, f.1, 15–30)
Participanții: tov. Vasile Luca, de la Reg. București; tov. Ghizela Vass, de la Reg. București; tov. Alice Benari, de la Uniunea Patrioților; tov. Nichifor Stere, de la Frontul Plugarilor; tov. Chiriță, de la Comitetul Național Evreiesc; tov. Sanielevici, de la UFAR [Uniunea Femeilor Antifasciste din România]; tov. Elisabeta Luca, de la UFAR; tov. Radnef, de la Resortul Organizatoric; tov. Ion Vincze, de la Resortul Organizatoric; tov. Mihai Magheru, de la ARLUS; tov. Ferdinand Țico, de la Uniunea Populară Maghiară; tov. Macovei, de la Tineretul Progresist; tov. Ofelia Manole, de la Apărarea Patriotică; tov. Elena Stoia, de la Confederația Generală a Muncii.
Tov. Chiriță: Noi știm perfect de bine și subliniem din nou că în viața evreiască există două curente foarte periculoase: al lui Filderman, care toți știm care este politica lui; al doilea, al sioniștilor de dreapta, cu Zissu. Dacă cineva ar fi urmărit ziarul „Mântuirea”, ar fi văzut că sunt oameni care merg împotriva democrației românești și a poporului român. Ei nu se satură să ponegrească democrația din țara românească, ca să arate că este un fel de dictatură fascistă. și a fost în ultimul timp un articol, care se numea Un an de existență, în care critica democrația din țara românească și toate pozițiile guvernului din țară. Și arată că evreii din țara românească trăiesc o viață de teroare și că trebuie să se concentreze într-un gheto evreiesc; și că nici o soluție nu rezistă, decât emigrarea. Iată care este poziția reacțiunii evreiești din țară.
Tov. Vasile Luca: Mi se pare că patronii evrei au cea mai mare frică față de muncitorii evrei, pentru că sabotajul lor este cel mai mare…
Tov. Chiriță: Adevărat. Iată tovarăși că este un lucru foarte greu. știm că statul are foarte multe greutăți, dar tocmai pentru refacerea țării, tocmai pentru ca evreii aceștia să fie încadrați în muncă trebuie să ne ocupăm îndeaproape de problema lor. Altfel, nu este exclus că problema antisemită va crește și mai mult. De ce? Pentru că dacă mergem pe stradă, vorbesc de București, vom vedea cizmari, croitori, dulgheri și tot ce este meserie, că vinde o bucată de carne, câteva țigări, sau chibrituri ș.a.m.d., și crează o plagă pentru poporul român. În Moldova situația este și mai grea. În Moldova nu este aproape un evreu ca să fie în producție. Toți se ocupă…
Tov. Ghizela Vass: Cu specula.
Tov. Chiriță: Nu, pentru că acești evrei ar vrea să intre în producție. Aceste mici gheșefturi care le fac nu le asigură existența. Trebuie să pricepeți. Pentru că dacă vând 100 cutii de țigări ș.a.m.d…. Majoritatea nu își asigură existența și vă închipuiți că vin cu foarte multe pretenții la Comitetul Democratic Evreiesc.
Tov. Radnef: Această ură împotriva populației evreiești provine din aceea că reacțiunea uzează la maximum, că evreii, majoritatea lor, caută afaceri ușoare, lucrative. Să se formeze din aceste elemente, care nu sunt încadrate în procesul de producție, echipe care să fie trimise fie în Valea Jiului, să intre în producție la o mină de cărbuni, fie în altă parte unde este nevoie. În felul acesta s-ar rezolva și acolo o problemă, pentru că este situația asta, că fug din mină, și s-ar pune capăt și campaniei reacțiunii.
Tov. Elena Stoia: Dacă Comitetul Evreiesc a luat măsuri, ca să nu mai fie atâția speculanți?
Tov. Ghizela Vass: Merg la țară, iau vite, iau tot și dacă îi arestează spun: „Tocmai pe mine mă arestezi, care am fost în Transnistria?” și jandarmul le dă drumul. Mi-a povestit un tovarăș, că este o manifestare și atitudine pur legionară pe care o întrebuințează evreii. Dacă aveau un concurent creștin, se duceau și îl denunțau că: „El mi-a împușcat pe fiul”. Au aceleași metode pe care le întrebuințau în Transnistria… Mi-a povestit acestea tov. Săracu. Și nu numai el, și tov. Bodnăraș a spus asta în ședință. și trebuie să vedem ce facem, pentru că dacă ai fost în Transnistria, nu ai dreptul să jefuiești ș.a.m.d.
Tov. Elena Stoia: Și atunci am putea încadra pe tovarășii evrei în textile, pentru că în metalurgie nu prea lucrează. și i-am întrebat dacă pot merge să lucreze în mine în Valea Jiului. și au răspuns: „Dacă se poate, o muncă mai ușoară”. și noi cunoaștem că ei fug întotdeauna de o muncă mai grea.
Acum, în întreprinderi ce se întâmplă? Pleacă evreii pentru aprovizionare și spun că pleacă de la fabrică, pentru că așa pot câștiga mai mult. și sustrag din bani, 200-300.000 lei și vin înapoi, că s-au furat banii. Au fost bineînțeles dați afară din fabrică. Ei, și cu capitalul care și l-au făcut în felul acesta, își fac un mic comerț.
Am fost la Iași. Sunt foarte mulți muncitori încadrați. Dar în timpul liber, după muncă, se duc foarte mulți să facă speculă. și muncitorii sunt contra lor și spun: „Bine, atunci a fost antisemitism, dar acum ei vin și ne vând nouă cu 2000 lei o pâine. Cum să ne atașăm de ei, când suntem muncitori cu ei în fabrică și vin și ne vând după masă o pâine cu 2000 lei”. Și s-ar putea încadra în diferite ramuri de producție, dar și la munci grele, nu numai la munci ușoare. De exemplu, chiflele și altele. Dacă te duci la evreu în prăvălie, găsești în raft chifle. Și atunci spunem: „Noi mâncăm pâine neagră. De unde au evreii pâine albă?” Este o problemă și trebuie să vedem ce facem cu specula asta.
Tov. Chiriță: Este puțin exagerat.
Tov. Elena Stoia: Astea sunt chestiuni pe care le-am putut constata la fața locului. Și reacțiunea folosește acestea, le folosește până la maximum. Chiar muncitorii din fabrică sunt împotriva lor și spun: „Dacă găsești ceva, ulei sau zahăr, nu găsești decât la evrei” ș.a.m.d. și tovarăși, muncitorii din fabrică, care lucrează în fabrică, după masă el îți aduce ulei, zahăr, pâine… și atunci muncitorii întreabă: „Noi nu avem. Cum are ăsta, că este muncitor? Este muncitor la fel ca noi”.
Tov. Vințe: Noi știm ce atitudine reacționară au în majoritatea regiunilor tocmai organizațiile evreiești. În Moldova legionarii nu trebuie să meargă să pregătească terenul. Pentru că tocmai aceste organizații sioniste sunt acelea care provoacă, pe lângă condițiile economice. Dar politicește, ei provoacă în mod direct antisemitismul. Și atunci se pune problema: sarcina principală a Comitetului Evreiesc este tocmai ca să ducă, înainte de toate, lupta hotărâtă contra propriilor reacționari și fasciști. și sunt foarte mulți. și este un curent periculos în momentul de față. Problema reacțiunii și a fascismului evreiesc nu este o problemă numai a evreilor, ci în momentul de față, și în anumite regiuni, a statului, este problema existenței democrației. În Moldova, unde sunt foarte mulți, precum și în Ardealul de Nord, sfârșitul războiului, nenorocirea prin care au trecut evreii, a creat o stare de spirit în sânul evreimii…
Tov. Ghizela Vass: Reacționarii evrei primesc bani din partea englezilor.
Tov. Alice Benari: Discuția cu negustorii evrei: ei arată o simpatie grozavă, cei din București, față de englezi, curg bani în țară cum curge în Ardeal, curg banii reacțiunii aici și toate „congresele mondiale” cu Londra și America sunt praf aruncat în ochii mulțimii, spre a-i atrage spre o Palestină, care nu poate realiza nimic. Tov. Chiriță, pe care-l cunosc ca foarte realist, venea de obicei cu altă poziție.
Masa evreiască este reacționară și din cauza acțiunii reacționarilor în legătură cu tineretul. Tinerii uteciști au fost în măsură mare evrei și din cauza greșelilor noastre – pentru a aduce în conducere elemente românești – tineretul, insuficient de ridicat – și chiar în cadrul UP-ului –, s-a simțit jignit și s-a retras mergând către sioniști și reacțiune. Comitetul evreiesc n-a reușit să mobilizeze masele.
Tov. Vasile Luca: Nu prea sunt deportați în Ardeal care au rămas în mizerie. Au devenit arhimilionari …
Tov. Ofelia Manole: Trebuie spus că în ulița evreiască, în Calea Văcărești, găsești totul. Acolo, în prăvăliile de acolo, la restaurantele de acolo se găsesc de toate. Într-adevăr, noi când luăm leafa și nu avem ce mânca, mergem în Calea Văcărești. Și să spună tov. Chiriță ce au făcut ei. Se plânge: „Am devenit un fel de gheto”. Să ne spună ce au făcut acolo. Și spune aici: „Să susținem guvernul Groza”. Dar să spună concret, cum îl susținem.
Tov. Vasile Luca: Condițiile istorice, cum s-au dezvoltat ei, mai persistă și fac să fie o problemă de nerezolvat. Și iată, prin împrejurările acestea s-a ridicat chiar acolo puțin din nou la suprafață problema; și mai mult la noi, unde am avut un antisemitism formidabil și fascismul, pentru care noi trecem la reeducarea maselor, a unei părți fascizante a tineretului și populației.
Este fals însă de a pune problema evreiască ca unitară. Unde este unitatea evreiască? Vrei să scoți poporul evreu din nou? Vrei să-l izolezi din nou? Însuși acest fapt, de încadrare în viața economică, politică, socială a poporului român, cere nu unirea, ci fărămițarea evreimii. Asta este dialectic. Unești ca să fărămițezi pe urmă și mai mult, să dispară ca popor, să se contopească cu poporul român.
Tov. Ofelia Manole: Ăsta este de fapt viitorul poporului evreu. Nu-i ca alte popoare.
Tov. Vasile Luca: Da, nu îi poți aduna din toate țările, ca să creezi un stat artificial, pe socoteala altor popoare. Nu vezi ce se petrece acolo în Palestina?
Tov. Chiriță: O paranteză…
Tov. Vasile Luca: Paranteza după ce termin eu. Singura cale pentru populația evreiască este în fiecare țară de a se încadra în aspirațiile poporului respectiv, în lupta poporului respectiv, în viața economică, politică, socială a poporului respectiv, cu care trăiește împreună. Cultura au luat-o, limba au luat-o, și toate caracterele, afară de trăsătura aceasta a poporului evreu, comerțul, care a rămas o castă comercială și îi este foarte greu să se îndrepte înspre alte ramuri ale producției.
Deși avem acum și un alt factor, muncitorul evreu, care se încadrează în special în partidul comunist. Tu vrei unitatea la evrei, când capitalistul evreu este cel mai mare dușman al muncitorului evreu și al săracului evreu?
Tov. Vasile Luca: Trebuie o luptă serioasă împotriva elementelor fasciste evreiești, în primul rând. Voi vreți să luptați împotriva…, pentru lichidarea rămășițelor fasciste în poporul român și nu vedeți fasciștii din sânul vostru. Când Luca spune că: jos speculanții, o să spuie că este un antisemit. Dar dacă Chiriță o să spună asta, nu o să se mai spună că e antisemit. Pentru că Chiriță este evreu. Dar voi nu faceți aceasta, ci priviți populația evreiască ca o unitate și vreți să rezolvați această problemă…
*
Nota redacției – Vom reveni asupra acestui text încercând să vedem cum se potrivește cu mitul holocaustului. Căci nu se potrivește!
Comenteaza