DREAPTA CREDINȚÃ

Sa stiti ca radacina si viata poporului nostru, inaintea lui Dumnezeu, este credinta cea dreapta in Hristos, adica Ortodoxia. Noi ne-am increstinat de aproape doua mii de ani, din timpul Sfantului Apostol Andrei.

Colonistii romani, carora le-au predicat Sfintii Apostoli Petru si Pavel la Roma si cei din Grecia, cand au venit aici cu legiunile romane, au adus credinta ortodoxa. Eram daci pe atunci; stramosii nostri dacii si romanii, de la care am ramas noi romanii. De atunci, de cand am primit sfanta si dreapta credinta in Dumnezeu, poporul nostru a avut viata. Pana atunci a fost mort; numai cu trupul era viu, iar cu sufletul era mort. Viata poporului roman este dreapta credinta in Iisus Hristos. Bagati de seama ! Ca popor crestin de doua mii de ani de cand suntem noi, am avut toata administratia noastra si toata traditia noastra sfanta. Sa tinem cu tarie la credinta Ortodoxa.

Ati vazut dumneavoastra, de la primii voievozi crestini ai romanilor, de cand sunt cele trei Tari Romane, Moldova, Muntenia si Ardealul, toti au fost crestini ortodocsi.
Ati vazut pe Mihai Viteazul ? Mama lui a fost calugarita. Du-te la Manastirea Cozia si vei vedea langa Mircea cel Batran, care a intemeiat aceasta manastire ca-i inmormantata acolo, o lespede de piatra pe care scrie : ” Aici odihneste Monahia Teofana, mama lui Mihai Viteazul „. Ai auzit ? El domn peste trei principate si mama lui calugarita. Apoi si Stefan cel Mare. Du-te la Manastirea Probota, unde este ingropat Petru Rares, facuta de el. Vei vedea langa dansul scris : ” Aici odihneste roaba lui Dumnezeu, Monahia Maria Oltea, mama lui Stefan cel Mare „. Ei domni si mamele lor calugarite ! Vedeti voi cata unire era intre credinta si conducere atunci ? Cel ce conducea tara avea mama calugarita si frate calugar. Asa trebuie sa murim !

Au cunoscut ca totul este desertaciune. Da, erau adevarati domni. Oricat ar fi, viata asta este umbra si vis ! Este o scurta trecere ! Dar eu cand mor, ma duc la o viata care nu are sfarsit. Cine are sa se roage pentru mine ? Asa cugetau inaintasii.

Ai vazut ca toti isi faceau cate o manastire si mormant in manastire ? Fericiti si de trei ori fericiti au fost domnii nostri ortodocsi : Stefan cel Mare si Sfant, la Putna; Ieremia Movila si Gheorghe Movila, la Sucevita; Petru Rares, la Probota; Lapusneanu, la Slatina; Alexandru cel Bun, la Bistrita; Mircea cel Batran, la Cozia. Ai auzit unde era inima lor ? Unde este inima ta, acolo va fi si comoara ta. Pentru aceea au facut ei manastiri, ca sa fie pomeniti sute de ani la Sfanta Liturghie.
Stefan cel Mare n-a fost baptist ! Mircea cel Batran n-a fost evanghelist sau adventist ! Alexandru cel Bun n-a fost martorul lui Iehova; nebunii astia care au iesit acum. Nici o secta nu exista in tara noastra pe atunci. Acestia vin din strainatate, platiti de masoni, sa ne strice dreapta credinta si originea noastra si radacina noastra de popor ortodox.
Ce spune Sfantul Efrem Sirul ? ” Cu omul eretic sa nu vorbesti, in casa sa nu-l primesti, la masa sa nu stai cu dansul, buna ziua sa nu-i dai „. Acestia sunt inaintemergatorii lui Antihrist. ca Mantuitorul a spus la Efeseni, prin Apostolul Pavel : Biserica este Trupul lui Hristos, iar cap al Bisericii este Hristos. Fiecare sectar care s-a despartit de Biserica, s-a despartit de Hristos. Este om al satanei.

Evanghelia spune : In vremea de apoi vor iesi hristosi mincinosi si pe multi vor insela. Paziti-va de sectari, care dau brosuri prin trenuri, prin gari si prin cutiile de posta si unde vad oameni, dau gratuit otrava lor. cand vei vedea o carte ca nu are aprobarea Sfantului Sinod si nu are cruce pe ea, da-o pe foc, chiar Biblie daca este ! Daca-i sectara si scrie sa nu va mai inchinati la icoane, da-o pe foc ! Nici un pacat nu ai ! Aceasta este otrava semanata de inaintemergatorii lui Antihrist. Toate sunt otrava.
Sa tineti credinta pe care ati supt-o de la piepturile maicilor voastre ! Sa tineti credinta pe care o avem de doua mii de ani ! Nu va luati dupa slugile satanei, care vin din Apus cu milioane de dolari. Ei cumpara pe cei prosti si nelamuriti in credinta, sa rupa unitatea si sufletul poporului roman si vor sa faca cele mai mari erezii si nebunii in tara asta.
Paziti-va de nebunii acestia ! Au case de rugaciuni, dar acolo-i casa satanei. Unde nu sunt preoti si arhierei, nu este Hristos. Ca Mantuitorul a spus asa la Apostoli : Luati Duh Sfant ! Carora le veti ierta pacatele, iertate vor fi. Iar carora le veti tine, tinute vor fi.Nu la sectari le-a spus acestea, ci la Apostoli, la episcopi si la preoti. Caci Apostolii, prin punerea mainilor si prin succesiunea apostolica, au dat darul Duhului Sfant la toti preotii din lume, prin hirotonii.

Deci, bagati de seama, ca sectarii nu au ierarhie canonica; n-au pe Duhul Sfant in ei; n-au cele sapte Sfinte Taie, nu cinstesc pe maica Domnului si Sfanta Cruce si nu au mantuire. Auzi ce spune Apostolul Pavel ? Luati aminte de voi si de turma voastra, intru care v-a pus pe voi Duhul Sfant pastori, zice la preoti si la arhierei.
Celor doisprezece Apostoli, pe care i-a ales Hristos, cand S-a inaltat la cer, le-a spus : Stati in Ierusalim pana va veti imbraca cu putere de sus !Si la Duminica Mare, dupa zece zile, a venit peste ei Duhul Sfant de sus, in chip de limbi de foc. Pe urma, vorbeau toate limbile de sub cer. Si dupa ce i-a imbracat cu putere de sus, i-a trimis, zicand : Mergand, propovaduiti Evanghelia la toata lumea, botezandu-i pe ei in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh. Cel ce va crede si se va boteza, se va mantui, iar cine nu, se va osandi. Deci, Biserica lui Hristos are ierarhie canonica, Duhul Sfant este in Biserica si cap al Bisericii este Hristos. Toti sectarii care s-au rupt de Hristos si nu merg la Biserica, sunt fiii lui Antihrist si inaintemergatorii satanei. Sa nu va luati dupa ei ! Sa nu spuneti ca nu v-am aratat adevarul !

Sa tinem credinta noastra pe care au tinut-o toti voievozii nostri si toti protoparintii nostri si toti romanii cei adevarati. Daca vrei sa fii fiu adevarat al lui Hristos si al Tarii Romanesti, sa tii credinta cea dreapta, ortodoxa, care o tinem de doua mii de ani. Daca nu, nu esti fiu al lui Hristos si al Bisericii, si esti strain de neamul romanesc. Nu poti fi cetatean crestin si roman, daca nu ai dreapta credinta in Hristos. Esti strain. Nu esti fiu al tarii. Ca fiu adevarat al Romaniei este cel care-i ortodox, pentru ca Biserica Ortodoxa predomina in tara noastra de doua mii de ani. Iar pe cei care-s sectari sa nu-i primim in casele noastre.

Iar cei care au confesiuni aprobate de stat, cum sunt catolicii si lipovenii, treaba lor. Aceia sunt cu credinta lor. Dar acestia care s-au rupt din Biserica Ortodoxa si s-au facut sectari, nu sunt fii adevarati ai tarii noastre, nici ai Bisericii, ci sunt inaintemergatori ai satanei. Asa sa stiti. Sunt prooroci mincinosi care vor sa va rupa credinta si sa duca la pierzare, poporul nostru bland. Tineti dreapta credinta si nu ascultati de ei!

Tara noastra romaneasca a fost ortodoxa dintotdeaunua si trebuie sa tina linia Ortodoxiei. Ortodocsi ne-am nascut de la origine, de la colonizarea Daciei, ortodocsi am trait timp de doua mii de ani si ortodocsi trebuie sa stam pana la moarte. Asta este adevarata credinta ortodoxa a Romaniei. Nu primiti nimic din afara, ca toti vor sa ne strice unitatea neamului, a credintei si a Bisericii. Toti acestia sunt vrajmasii Crucii lui Hristos.
Noi, dintru începutul plãmãdirii acestui neam, aºa ne ºtim, români ºi creºtini ortodocºi. Aºa ne-am nãscut ºi avem datoria sã pãstrãm curat ºi deplin ce am moºtenit de la strãbuni, ca de la Dumnezeu. Dar noi, obºte ortodoxã românã, sã nu uitãm niciodatã evlavia, râvna ºi jertfa domnitorilor, strãmoºilor ºi pãrinþilor noºtri, cu care ei au apãrat de-a lungul aproape a douã mii de ani, patria ºi aceastã credinþã care le-au fost date drept sfântã moºtenire de la Domnul nostru Iisus Hristos, prin Duhul Sfânt în Biserica Sa dreptmãritoare.

Nu vrem sã stricãm liniºtea nimãnui în cele ale conºtiinþei, dar nici nu vrem a ne depãrta ºi a pãrãsi moºtenirea strãbunã în care noi simþim cã stã unitatea adâncã a neamului nostru.

Pentru noi, patria ºi ortodoxia sunt „grãdina Raiului” datã nouã de Dumnezeu sã „lucrãm în ea ºi sã o pãzim” (Facere 2,15) cu sfinþenie.

Sã ºtiþi cã nu toatã credinþa în Dumnezeu este bunã. Auzi ce spune marele Apostol Pavel: Fiule Timotei, sfãtuieºte pe creºtini sã fie sãnãtoºi în credinþã. Poate sã creadã cineva în Dumnezeu ºi credinþa lui sã nu-i aducã nici un folos, dacã nu crede cum mãrturiseºte Biserica, adicã credinþa adevaratã Ortodoxã. ªi dracii cred în Dumnezeu! Nu spune Apostolul Iacob (cap. 2,19) cã ºi demonii cred ºi se cutremurã? Dar la ce le foloseºte diavolilor credinþa, dacã ei nu fac voia lui Dumnezeu?

Primul fel de credinþã este credinþa dreaptã, adicã ortodoxã, singura care este lucrãtoare ºi mântuitoare.

Apoi este credinþa schismaticã. Schismatici sunt acei cu stilul vechi de la noi. Ei au credinþa ortodoxã, exact ca noi, dar fiindcã nu ascultã de Bisericã, se numesc dezbinaþi de Bisericã. Sunt afurisiþi de Bisericã, pânã vin ºi se întorc înapoi, sã asculte de Sfântul Sinod.

Credinþa schismaticã este ºi credinþa catolicã, care înseamnã universalã, dar nu mai este dreaptã, adicã ortodoxã, cãci au schimbat unele dogme stabilite de Sfinþii Apostoli ºi Sfinþii Pãrinþi la cele ºapte Sinoade Ecumenice. Din aceastã cauza ei s-au rupt de credinþa ºi de crezul ortodox ºi cred în Papa.

Apoi este credinþa ereticã. ªi sectarii cred, dar asta este credinþã ereticã. Dacã cineva strâmbã credinþa ortodoxã, ea nu mai este dreaptã ºi nu-i plãcutã lui Dumnezeu. Cã marele Apostol Pavel spune aºa: Pace peste cei ce vor umbla cu dreptarul acesta – adicã cu dreapta credinþã -, ºi peste toþi aleºii lui Dumnezeu. ªi iar zice: Fiule Timotei ,luptã-te ca un bun ostaº al lui Iisus Hristos, cã cine nu se luptã dupã lege, nu se încununeazã (2 Timotei 2, 5).

Deci este o luptã ºi o credinþã lucrãtoare, când se face dupã legea lui Dumnezeu. Aceasta este credinþa dreaptã. Iar dacã nu-i credinþa dreaptã, aceea este credinþã ereticã sau schismaticã sau strâmbã, adicã cu abatere de la dreapta credinþã ortodoxã.

Protestanþii zic „Sola Fide”, mântuirea numai prin credinþã. Omul se mântuieºte numai prin credinþã, fãrã fapte, zic ei. Oare nu auzi ce spune Apostolul Iacob? Credinþa fãrã fapte este moartã (cap. 2, 20) precum ºi faptele fãrã credinþã. Deci credinþa care nu este unitã cu faptele bune nu este mântuitoare; cãci ºi diavolii cred, dar nu fac voia lui Dumnezeu.

Aþi auzit ce spune marele Apostol Pavel? Acea credinþã este mântuitoare, care se lucreazã prin dragoste. Credinþã cunoscãtoare au ºi dracii, iar credinþa lucrãtoare o au numai creºtinii cei buni. Credinþa care este împodobitã ºi îmbrãcatã cu fapte bune este credinþã lucrãtoare, care aduce mântuire sufletului. Numai credinþa care se lucreazã prin dragoste, numitã credinþã ortodoxã lucrãtoare, îl poate mântui pe om.

Deci, sã nu vã înºelaþi cu ideile sectarilor, care vin din sânul Bisericii Protestante, care zic cã numai credinþa, adicã „Sola Fide”, ajunge pentru mântuire, ºi ca pot sã-ºi facã de cap, cã n-au nevoie de sfat. Sau „Sola Graþia”, care înseamnã mântuirea prin har. Nu este adevãrat!

A zis Apostolul: În dar suntem mântuiþi? Da. Dar acelaºi apostol care a spus aceasta, a spus ºi: Toþi vom sta în faþa divanului lui Iisus Hristos, ca sã luãm fiecare dupã cum a lucrat, dupã faptele lui. Ai auzit cã cere fapte?

ªi Mântuitorul spune în Evanghelie: Când va ºedea Fiul Omului pe scaunul slavei Sale… ºi va rãsplãti fiecãruia dupã faptele lui; ºi în psalmul 61 zice: Cã Tu vei rãsplãti fiecãruia dupã faptele lui. Auzi ce le spune lor Hristos? Toatã fapta bunã sau rea, o va trage Dumnezeu la judecatã. ªi în multe pãrþi ale Scripturii veþi gãsi aceasta. Deci, numai credinþa dreaptã este mântuitoare, dacã este unitã cu faptele.

Auzi ce spune Sfântul Apostol Iacob: Dacã ar veni cineva la voi ºi ar fi goi ºi lipsiþi de hrana cea de toate zilele ºi v-ar cere ajutor, ºi le-ai zice: Du-te, frate! Mergi în pace! Dumnezeu sã te hrãneascã; Dumnezeu sã te facã sãnãtos, Dumnezeu sã te primeascã, dar nu i-ai dat nimic, care ar fi folosul? (Iacob 2, 14-17). Fereascã Dumnezeu! Dumnezeu putea sã-l miluiascã fãrã sã-l trimitã la tine. Dar l-a trimis la tine sã vadã dragostea ta; sã vadã credinþa ta; cã tu vrei sã-l ajuþi, sã-l hrãneºti, sã-l primeºti ca pe un strãin în casa ta ºi sã-l adãpi.

Deci, credinþa ortodoxã unitã cu fapta bunã este credinþa mântuitoare. Iar acea credinþã în care nu-þi pasã de durerea aproapelui tãu, este credinþa stearpã, nelucrãtoare ºi nu aduce mântuire, cãci credinþa fãrã fapte este moartã.

Credinþa mozaicã, este credinþa evreilor primitã prin proorocul Moise. Ei nu cred în Iisus Hristos, Mântuitorul lumii, refuzând Legea cea Nouã adusã de El ºi de aceea prigonesc pe creºtini.

Altã credinþã este credinþa pãgânã, a celor ce nu cred în adevãratul Dumnezeu. Cele mai mari religii pãgâne sunt: mahomedanismul, budismul, brahmanismul, parsismul, hinduismul, ºintoismul etc. Ei se închinã la alþi Dumnezei, care sunt idoli sau diavoli. Ce zice psalmistul David? Idolii pãgânilor sunt argint ºi aur, lucruri fãcute de mâini omeneºti; gurã au ºi nu vor grãi . .. ºi celelalte. Deci, cine crede în alþi dumnezei ºi nu se închinã Dumnezeului Celui în Treime, Tatãlui ºi Fiului ºi Sfântului Duh, Dumnezeu care a fãcut cerul ºi pãmântul, acela are credinþã pãgânã.

Credinþa creºtinã poate fi uneori superstiþioasã, alteori fanaticã. Oamenii care cred în vrãjitorii, în descântece, în vise, în vedenii ºi alte nãluciri, aceºtia sunt oameni superstiþioºi ºi au credinþa bolnavã sau stricatã.

N-ai vãzut ce spune Cartea înþelepciunii lui Isus, fiul lui Sirah, la capitolul 34? Precum este cel ce aleargã dupaãvânt ºi vrea sã prindã umbra sa, aºa este omul care crede în vise. Cã pe multþ visele i-au înºelat sº au cãzut cei care au nãdãjduit în vise. Cel ce crede în vise este asemenea celui ce merge la vrãjitori.

Dar ce este credinþa fanaticã? Credinþa care nu are la bazã dreapta socotealã. Are un elan în toate: posteºte prea mult, se nevoieºte prea mult, o ia straºnic cu postul, cu milostenia, cu lepãdarea de sine, cu metaniile ºi n-are un bilanþ, n-are o dreaptã socotealã. Vorba proverbului: „N-o lua latã, cã rãmâne negrãpatã!”

Credinþa fanaticã ºtii cum este? Cum ai încãrca o maºinã cu fel de fel de bunãtãþi ºi pe urmã i-ai da drumul la o vale mare fãrã frânã. Se duce ºi unde ajunge, se rãstoarnã. Gata! Aºa-i credinþa fanaticã.

Nu aºa! Toatã fapta bunã trebuie s-o conducã dreapta credinþã în Iisus Hristos ºi dreapta socotealã sau cumpãna dreaptã. Dumnezeiasca Scripturã zice: „Nu te abate nici la dreapta nici la stânga. Calea de mijloc este cale împãrãteascã”. Deci, este o credinþã care nu are echilibru, o credinþã fãrã dreapta socotealã se numeºte fanaticã. O ia într-o parte ºi mai încolo se rãstoarnã.

Pãrintele Cleopa