CD
1.340 aprobate
denitsoc@gmail.com
149.102.242.213
Exista si ipoteze, chiar daca indraznete. care ne provoaca si elaborarea lor in teorii posibile este tentanta. Este un exercitiu intelectual ce nu trebuie sa ni-l refuzam atunci cand este facut fara rele intentii care sa aduca atingerea unor valori de cultura, traditie sau religie.

DE LA CARE RÂM?
De DC

Simpla observație a lui Grigore Ureche că „de la Râm ne tragem“, are o nouă miză istorică dacă putem găsi raspunsul exact la locatia Râm-ului.

Imperiul Bizantin a fost continuarea Imperiului Roman în teritoriile sale de est și de sud după căderea părții de vest a imperiului sub triburile germanice. Bizantinii erau oameni vorbitori de greacă care vorbeau mai multe dialecte din greaca koine, inclusiv atic, ionic, eolic și Doric, dar ei au folosit și latina ca limbă oficială.
Bizanțul a fost o colonie greacă antică și o stație de tranzit in comertul eur-asian, care a devenit în cele din urmă capitala Imperiului Bizantin, Constantinopol.

Imperiul Bizantin este cunoscut pentru păstrarea civilizației clasice mai mult decât orice altă cultură antică. Acest lucru a dus la o formă unică de artă și arhitectură care a influențat culturile europene de mai târziu. Bibliotecile Bizntiului au adapostit majoritate relivelor arhivare ale lumii antice si au sfarsit prin a fi incendiate de civilizatii cruciati occidental.

Multe aspecte ale vieții de zi cu zi în Imperiul Bizantin sunt încă practicate astăzi, cu unele modificări minore. De exemplu, Imperiul Bizantin este bine cunoscut pentru utilizarea ceasurilor cu apă care erau comune în case și clădiri publice.
Imperiul Bizantin a fost unul dintre cele mai mari imperii din istorie, a durat din 395 d.Hr. până în 1204, când a fost cucerit de cruciați.
Deci cruciada stipendiată de bankerii venetieni de pe insulita Rialto a avut in secret menirea de a detrona Bizantul din pozitia sa glorioasă de capitală a Imperiului Roman.

La început vasali ai imperiului, venețienii au devenit aliații acestora și i-au ajutat pe bizantini în luptele contra normanzilor, deoarece voiau să-și impună supremația în Adriatica. Alexios I Comnen a încheiat tratate comerciale cu venețienii, dar urmașii săi au dus o politică anti-italiană, fapt ce a dus la războaiele bizantino-venețiene 1125-1126 între dogele Domenico Michiel și împăratul Ioan al II-lea Comnen, culminând cu arestarea în 1171 a tuturor negustorilor venețieni de pe cuprinsul Imperiului de către Manuel I.

În deceniul următor a avut loc masacrul asupra latinilor din Constantinopol, fapt care a provocat resentimente antibizantine în Europa Occidentală. Masacrul latinilor a fost un masacru pe scară largă al locuitorilor romano-catolici, numiți „latini” din Constantinopol, de către ortodocșii răsăriteni, populația orașului, în aprilie 1182.

Romano-catolicii din Constantinopol la acea vreme dominau comerțul maritim și sectorul financiar al orașului, sufocand si eliminand comertul local. Deși nu sunt disponibile cifre precise, cea mai mare parte a comunității latine, este estimată la 60.000 la acea vreme de Eustathius al Tesalonicului, a fost distrusă sau forțată să fugă, comunitățile venetiene, genoveze și pisane au fost devastate, iar aproximativ 4.000 de supraviețuitori au fost vânduți ca sclavi sultanatului turc de la RÛM.

Sultanatul Rûm a fost un stat musulman sunit din punct de vedere cultural turco-persan, înființat peste teritoriile și popoarele bizantine cucerite – Rûm, din Anatolia de către turcii selgiucizi după intrarea lor în Anatolia după bătălia de la Manzikert la 1071.

Numele Rûm a fost un sinonim pentru Imperiul Roman de Răsărit medieval și pentru popoarele sale, așa cum rămâne în limba turcă modernă. Numele provine din aramaic (rhπmÈ) și parth (frwm) nume pentru Roma antică, ea însăși, în cele din urmă, un împrumut din greacă Ῥωμαῖοι (Romaioi).

Sultanatul Rûm s-a separat de Marele Imperiu Seljuk sub Suleiman ibn Qutalmish în 1077, la doar șase ani după ce provinciile bizantine din Anatolia centrală au fost cucerite în bătălia de la Manzikert (1071). Și-a avut capitala mai întâi la Niceea și apoi la Iconium. Sultanii selgiucizi au suportat greul cruciadelor și, în cele din urmă, au cedat invaziei mongole în bătălia de la Köse Dağ din 1243.

Pentru restul secolului al XIII-lea, selgiucizii au acționat ca vasali ai Ilkhanatului. Puterea lor s-a dezintegrat în a doua jumătate a secolului al XIII-lea si a lăsat în urmă mulți mici beylici anatolieni, printre care pe cel al dinastiei otomane, care în cele din urmă a cucerit restul și a reunit Anatolia pentru a deveni Imperiul Otoman.

Masacrul a înrăutățit și mai mult relațiile și a crescut dușmănia dintre bisericile creștine occidentale și răsăritene și a urmat o succesiune de ostilități între cele două biserici.
Tot mai incomodați de bizantini în comerțul cu Orientul, venețienii s-au angajat în cruciada a IV-a și au anexat toate insulele din Egee și o mare influență asupra statelor latine nou formate.

Theobald a fost ales conducătorul cruciadei, dar a murit în mai 1201 și a fost înlocuit de un conte italian, Bonifaciu de Montferrat. Bonifaciu și ceilalți lideri au trimis împuterniciți la Veneția și Genova pentru negocierea unor contracte pentru transportarea cruciaților în Egipt.

Genova nu a fost interesată, dar Veneția a fost de acord să transporte 33.500 de cruciați, un număr neobișnuit de mare pentru acele vremuri. Această înțelegere presupunea un an de zile de pregătiri din partea Veneției, care trebuia să construiască numeroase corăbii și să pregătească marinarii care să le conducă, toate activitățile comerciale ale orașului trebuind să fie încetinite.

Armata cruciată era estimată la 4.500 cavaleri cu 4.500 de cai, 9.000 scutieri și 20.000 infanteriști. Bankerii venetieni au dovedit incă de pe atunci că stiu cum să profite de război si că investitia in război este poate cea mai avantajoasă.
Într-o combinație bizară de constrângeri financiare și ambiții comerciale venețiene, ținta a ajuns să fie Constantinopolul, capitala Imperiului Bizantin și cel mai mare oraș creștin din lume.

Cucerit la 12 aprilie 1204 d.Hr., Constantinopolul a fost deposedat de bogățiile, relicvele și operele de artă, iar Imperiul Bizantin a fost împărțit între Veneția și aliații săi. Cea de-a patra cruciada și-a câștigat astfel reputația infamă de cea mai cinică și cea mai profitabilă dintre toate cruciadele. rivalitatea istorică dintre papi și împărați și ambiția în creștere a statelor occidentale de a smulge din Bizanț rămășițele imperiului său au fost alimentate de eșecurile cruciadelor în asigurarea permanentă a Țării Sfinte pentru creștinătate.

În octombrie 1202 d.Hr., armata era în sfârșit gata să plece de la Veneția către Egipt – văzută ca partea slaba a inamicului – sau cel puțin, acesta era planul inițial. Venețienii, fiind comercianții rapaci cum ii stim, au insistat ca cele 240 de nave ale lor să fie plătite, dar cruciații nu au putut face față uimitorului preț cerut de 85.000 de mărci de argint, dublu față de venitul anual al Franței la acea vreme.

În consecință, s-a încheiat o înțelegere ca, în schimbul trecerii, cruciații să se oprească la Zara, pe coasta dalmată, și să o recucerească pentru italieni, orașul dezertând recent la unguri. Venețienii aveau să furnizeze, de asemenea, 50 de nave de război pentru Cruciadă pe cheltuiala lor și să primească jumătate din orice teritoriu cucerit.

Papa nu a fost încântat să audă vestea că cetatea Zara crestină a fost cucerită la 24 noiembrie 1202 d.Hr. și i-a excomunicat prompt pe cruciați și pe venețieni. Interdicția a fost mai târziu ridicată pentru primii, altfel nu le-ar fi fost de mare folos ca cruciați. De asemenea, este adevărat că mulți dintre liderii cruciați, în special Simon de Montfort, refuzaseră de fapt să atace Zara și un număr semnificativ de oameni părăsiseră chiar cruciada din cauza acestei probleme.

Istoricii continuă să dezbată motivul exact pentru care cruciații s-au întors apoi asupra Constantinopolului în loc de Ierusalim, dar un ingredient crucial în amestecul supărător de suspiciuni reciproce dintre puterile occidentale și Bizanț a fost Republica Veneția și un om al ei, Dogele Enrico. Dandolo (1192-1205 CE). Intenționat să câștige dominația venețiană a comerțului în est, Dandolo și-a amintit de expulzarea sa nedemnă din Constantinopol, când slujea acolo ca ambasador.

Aceasta părea o oportunitate bună de a instala un nou împărat prietenos, pe Alexios al IV-lea Angelos (r. 1203-1204 d.Hr.), al cărui tată Isaac al II-lea Angelos fusese destituit din funcția de împărat cu șapte ani mai devreme si cerea de ceva vreme sprijin occidental. Acest lucru ar fi permis Veneției să ajungă cu câțiva pași înaintea rivalilor comerciali, Pisa și Genova, în acapararea pieței comerciale din cadrul Imperiului Bizantin.

S-ar putea, deci, să fi fost scopul lui Dandolo și al cruciaților să treacă prin Constantinopol, să pună un nou împărat pe tron și apoi să continue la Ierusalim cu corăbiile aprovizionate și cuferele umplute. Având în vedere insă istoria recentă a revizuirilor și preluărilor din Bizanț, aceasta a fost probabil o viziune destul de simplificată si tendentioasă a posibilelor evenimente. Cu siguranță, lucrurile s-au dovedit a fi mult mai dificile pentru toți cei implicați si un raspuns clar la problema determinării ca cruciada să-si schimbe obiectivul de la Ierusalim la Constantinopol tot nu aven incă, dar il putem cu usurință bănui..

Dupa cucerirea Constantinopolelui in 1453 si restul imperiului Roman-Bizantin din partea europeana prin extindere a capatat denumirea de Rûm sau Rumelia care în acest context înseamnă „roman”, ėli înseamnă „pământ”, iar Rumelia (turcă otomană: روم ايلى, Rūm-ėli; turcă: Rumeli) înseamnă „Țara romanilor” – în turcă otomană.
Rûm la epoca medievală era un termen general care definea crestinismul orthodox, cultura romana a Bizantului, indifferent de limba care se vorbea.

Este imposibil ca Grigore Ureche sa nu fi fost si el impresionat de prestigiul si de renumele fastului imperial bizntin ce se desfasura in mijlocul unei arhitecturi fara egal si impregnat de o cultura multidisciplinara si in mai multe limbi ale vastului Imperiu. Sa nu uitam ca Biserica Ortodoxa Romana la vremea lui Ureche, dupa 1600 era inca dominata de biserica bizantina si intreaga literature religioasa cat si desfasurarea slujbelor era in limba slavona.
Pe de alta parte faptul ca a crescut in Polonia si Lithuania si a studiat la colegiul Jesuit din Lvov si a fost in contact cu cultura occidentala si cu autoritatile catolice ce difuzau prin orice mijloace maretia in renastere a Romei este greu de spus la cara RAM se referea el cand spunea: „de la Râm ne tragem“.

Sa speram ca noul revisionism istoric investigativ va fi capabil sa descopere multe documente ce ne-au fost ascunse sa sa se dovedeasca concret multele dileme si mistere care inca ne inconjoara si ne provoaca.