Constantin Noica
Ființa românească și limba latină
În nicio limbă, probabil, la „a libera” nu se spune ca la noi: a da drumul. Când un copil sau o fată spun „dă-mi drumul”, ei nu știu de sigur ce spun. Dar nu o știm bine nici noi, oameni maturi și cultivați. Căci a da drumul, cum o arată Sextil Pușcariu, înseamnă a arăta drumul, într-un desiș de codru sau la o curmătură de dealuri unde te-ai trezit. Iar dacă și popoarele se pot trezi în desișul istoriei sau la o curmătură de căi ale altora, mai puternici în acel ceas, atunci se poate spune că nouă, românilor, limba latină ne-a dat, ne-a arătat drumul. A nu ști aceasta, a uita ori a nesocoti aceasta, se poate plăti cu ființa ta ca popor, chiar dacă ființezi mai departe ca populație undeva pe harta globului.
Dar noi avem o dovadă concretă și apropiată istoricește cu privire la ce înseamnă limba latină pentru unitatea noastră. La unele popoare vecine, catolicismul, cu limba latină ca veșmînt (uneori și limbă a cancelariilor și administrației) a putut dezbina: pe croați catolicismul i-a înstrăinat de sârbii ortodocși, pe polonezi i-a desprins (probabil în chip deliberat) de masa slavă din Răsărit, pe ungurii catolici i-a putut învrăjbi cu cei reformați; căci conflictele religioase – suprapuse desigur celor economice și de clasă – au fost cele mai zguduitoare din istorie, așa cum se vede chiar astăzi în Irlanda. La noi însă s-a întâmplat ceva uimitor istoricește, în Transilvania aceea a tuturor descălecărilor românești: tocmai dezbinarea religioasă ne-a favorizat unirea, și anume prin limba latină, care ne-a arătat drumul.
Nu voi invoca niciodată îndeajuns – spre a arăta cine suntem și cum ne-am regăsit – dezbinarea religioasă ce s-a produs între români, sub acțiunea calculată a puterilor stăpântoare, prin ralierea unei părți a populației autohtone la catolicism. De dezbinarea uniților cu ortodocșii dă oricând mărturie amintirea Mitropolitului Andrei Șaguna. Dar cei ce urziseră scoaterea românității din matca ei, uitaseră de limbă, de limba latină! Iar limba aceasta, în mâna latiniștilor ardeleni, a devenit instrumentul de trezire a românității și, până la urmă, de unificare a ei.
Coborîți până la București, unde în largă măsură ei au creiat Academia (așa cum Gheorghe Lazăr ardeleanul din Avrig, dădea școală românească în locul celei grecești), latiniștii au dus până la exces gândul lor reformator sau formator pentru o întreagă națiune: au dat Dicționarul limbii române al lui Massim și Laurian, care putea suna straniu într-un ceas când Maiorescu și Eminescu aduceau limba cea adevărată, dar care astăzi, după mai bine de 100 de ani, apare drept un monument al culturii și națiunii noastre, emoționant tocmai prin învățata lui partinitate – nu lipsită de multe contribuții științifice – pentru limba latină.
Ar trebui ca locuri întregi din acest dicționar să stea sub ochii elevilor astăzi, după cum ar fi bine ca unele lucrări asupra formării limbii noastre, ca „Încercarea de semaseologie” a lui Lazăr Șăineanu (mai român decât mulți dintre cei ce l-au silit să plece din țară) să reapară, așa cum au fost republicate „Basmele românilor”, spre a se arăta câtă sevă latină este în ființa noastră spirituală.
Dar ceea ce ar trebui, mai ales, ar fi ca limba latină, care ne-a făcut posibilă vorbirea, dârzenia istorică și apoi ieșirea la lumină, să reapară cu titluri pline în sistemul nostru de învățămînt și astfel în modelarea conștiințelor tinere românești. Nu este sigur că francezii n-ar fi fost totuși francezi și cu o limbă precumpănitor celtică sau germanică, după cum spaniolii ar fi putut fi spanioli cu o limbă iberică sau de influență maură. Noi însă n-am fi fost ce sîntem fără limba latină.
În așa măsură o avem în sânge încât a fost suficient, în Oltenia, o administrație în limba latină de două-trei decenii doar, pentru ca apoi timp de o sută și ceva de ani oltenii să dea, la nivelul liceului, cei mai buni latiniști ai țării. Dacă totuși alte limbi romanice au și ele tăria latină a limbii noastre, atunci cu atât mai mult trebuie să învățăm latina, prin care avem dintr-odată acces la alte șase limbi, dintre care trei (franceza, italiana și spaniola) sunt mari limbi ale lumii de azi și de mâine.
Când o limbă, moartă dar nu tocmai, îți este atât de firească – așa cum nu se întâmplă polonezului sau ungurului cu latina – cum și de ce să te lepezi de ea? Poate pentru că trăim într-un veac în care umanitățile nu mai au însemnătate față de reușitele științelor? Dar s-ar zice că reușitele acestea încep să se întoarcă împotriva omului, dacă el nu se hrănește și din „umanități”. Iar dacă e vorba de marii oameni de știință ai timpului nostru, atunci un Norbert Wiener, un Heisenberg, un Weizsäcker ar da de rușine, cu greaca și latina lor, ca și cu impresionanta lor cultură umanistă pe toți cei care cred că știința este sortită să pustiiască vechea și încercata cultură.
De altfel, după cum se știe, limba latină nu este numai o treaptă către umanități; fraza latină – mai mult decât cea greacă – reprezintă și o lecție de logică. Există și o logică a vorbirii, a logosului, care ar putea fi un excelent corectiv pentru logica prea mecanică pe model matematic. Există o logică vie și suplă, una a lucidității, nu doar un calcul logic, cu noaptea lui, în care știu mașinile ce fac, dar omul nu mai știe bine ce se face cu el și cu societatea lui.
Când o limbă îți dă: obârșia, tăria de-a rezista și putința de-a uni și face o națiune, iar în actual îți dă deschiderea către unele limbi de seamă ale lumii, deschiderea către cultura îmblânzitoare a furor-ului științific și chiar deschiderea către o logică a cugetului gânditor, nu numai a celui operator, atunci limba aceea nu este o piesă de arhivă. Arhivari sunt cei care o țin sub obroc. Ea, în schimb, îți arată drumul, și apoi îți dă drumul, te eliberează până și de ea însăși, către isprăvile pe care veacul îți cere să le faci! Dar tot ea îți spune, pe orice căi a-i apuca-o: Vita sine cultura quasi imago mortis est.
imi cer iertare….Doamne ajuta…
Cartea lui Eliezer Schein, zis Șeineanu, despre basmele românilor, o am. Acolo „învățăm” că balada Meșterul Manole nu-i românească, printre altele.
Cum un străin poa’ să’nțeleagă mai bine sufletul românilor n’o pricep și pace.
Nu-mi împrumutați și mie pentru 15 zile Basmele?
Am aflat doar „Ielele și Zânele Rele”, Lazăr Săineanu, Ed Seculum, 2012. Cartea are tot ce-a publicat Schein despre folclor, chiar articolele în franceză, în afară de „Basmele”.
Eu, poate-ați văzut după IP, nu-s din București, altfel cu mare drag.
Știu că nu-i la fel, însă cartea se poate citi sau descărca de aici:
https://archive.org/details/basmeleromnenco00goog
Vreau să verific o ipoteză. Mulțumesc pentru trimitere. Voi avea curând un text pe acest subiect.
Stimate Xxx, cum puteți fi în același timp atît de instruit și atît de cretin? (iertați-mă)
Dar cei ce urziseră scoaterea românității din matca ei, uitaseră de limbă, de limba latină! Iar limba aceasta, în mâna latiniștilor ardeleni, a devenit instrumentul de trezire a românității și, până la urmă, de unificare a ei.”
limba latina a devenit instrumentul de aservire intereselor occidentului. a devenit calea prin care deveneam din colonie orientala dependenta de turci, o colonie dependenta de occident organizata sistematic nemteste si jefuita si exploatata tot atit de nemteste…nu ca turciii sau rusii…niste nepriceputi….
„Domnul Profesor Stănescu ne spune, însă, că jefuirea românilor s-a intensificat după obţinerea independenţei, în 1877, şi după Marea Unire, din 1918, astfel că în perioada care a urmat, până în anul 1945, la cele 1.263 tone de aur s-au mai adăugat alte 12.564 tone de aur, reprezentând daune de război şi profiturile scoase din ţară de corporaţiile străine care, în perioada interbelică, ajunseseră să controleze peste 80% din capitalul românesc.”
http://ioncoja.ro/constantin-cojocaru-face-adunari-si-scaderi/
Încercați să vă imaginați ce ar fi zis Noica dacă ar fi citit comentariul dvs despre limba latină ca instrument al etc., etc. Sunt profund deamăgit!
cred ca ar fi zis asta :
„…au dus realul istoric până la limitele lui…
…au trimis realul politic până în pragul prăbuşirii Europei (francezii cu vanitatea napoleoniană, englezii cu divizarea Europei, germanii cu trei războaie demente)…
…au pătruns în realul cunoaşterii ştiinţifice până la „scepticism”…
…au ajuns cu realul culturii umaniste până la „absurd”…
…au ajuns, cu realul civilizaţiei tehnice, până la punctul la care se întreabă singuri dacă Terra va supravieţui…
… „Lumea este a mea” a spus omul modern…”
Subscriu.
Parca nici nu-mi vine sa cred ca ti-a fost acceptat comentariul stiindu-se reflexul acid la realitatea acestui subiect a unora (p-al meu n-o sa-l accepte deoarece o sa-l sperie adevarul , ii cade in derizoriu toata propaganda laudatoare ” prestigioasa ” pro latina , pro romana ,pro vatican si o sa-l delete cu viteza luminii ,scuipind in sin cu naduf … ptiu drace !.. uite ca asta a priceput minciuna …. dar nu-i nimic ca public in alta parte sa afle lumea escrocheria )
Unii sint atit de orbiti mental incit au renuntat la uzul ratiunii si au inghitit ca curcanii toata inselatoria , facindu-si din inselaciunea romana model de existenta si scop al vietii lor , aducind osanale propriilor lor impilatori , imperiului roman , metodelor romane de deznaturalizare ale popoarelor ,metodelor de sclavizare imperiale romane prin instrumente mentale cum bine ai zis frate Akritas , limba latina , metoda de programare mentala in subjugare , pentru acceptarea legilor sclavizatoare romane , roman lex si canon lex , implicit a deznaturalizarii ,pentru acceptarea religiei , a cultului imperatorului – pater noster -patria -sacrificiul pentru pater-imperator -papa -patrie ,sacrificiul pentru imperiu , religie / contract inselator , metoda contractuala romana prin care victima este amagita sa fie botezata -bathmos ,inecata simbolic si apoi pre data in robie imperatorului , amagita sa idolatrizeze imperatorul auto deificat – dumezeit – Pater Noster Deus meus – prezentindu-l maselor aflate in incapacitate de discernamint drept convingind masele sa-l aduleze prin rogatione -oratione -cereri catre imperator /papa /patriarh , rugaciuni in neant perpetue , ca un fel de conversatie la un telefon neconectat , inducerea bietilor oameni in eroare si sclavie la maximum .
Comparati rogatione catre imperator cu rugaciunea ” pater noster -tatal nostru -imparatul nostru ” si o sa vedeti ca e acelasi lucru .A spiritu dominatus,
Domine, libra nos,
From the lighting and the tempest,
Our Emperor, deliver us.
From plague, temptation and war,
Our Emperor, deliver us,
From the scourge of the Kraken,
Our Emperor, deliver us.
From the blasphemy of the Fallen,
Our Emperor, deliver us,
From the begetting of daemons,
Our Emperor, deliver us,
From the curse of the mutant,
Our Emperor, deliver us,
A morte perpetua,
Domine, libra nos.
That thou wouldst bring them only death,
That thou shouldst spare none,
That thou shouldst pardon none
We beseech thee, destroy them.
Love the Emperor
for He is the salvation of mankind
Obey His words
for He will lead you into the light of the future
Heed His wisdom
for He will protect you from evil
Whisper His prayers with devotion,
for they will save your soul
Honour His servants,
for they speak in His voice
Tremble before His majesty,
for we all walk in His immortal shadow ……………….
din cate inteleg dvs santeti impotriva religiei, a crestinismului, comparand rugaciunea Tatal Nostru cu idolatrizarea imparatului roman….si atunci cu tot respectul, nu pot fi frate cu dvs.
imparatii romani isi atribuie prerogative pontificale incepand cu Cezar , Augustus…deci inainte de Iisus Hristos care ne invata cum sa ne rugam lui Dumnezeu prin rugaciunea Tatal nostru, facand o delimitare clara intre Dumnezeu si mai marii zilei, autoritarea pamanteasca : „da-ti Cezarului ce-i al Cezarului, si lui Dumnezeu ce-i al lui Dumnezeu”.
Ca urmare a acestei delimitari, crestinii erau prigoniti in primele secole de imparatii romani care cereau inchinare idoleasca…
aceasta inchinare idoleasca e transformata de imperiul roman de-a lungul timpului in papocezarimul catolic interpretand gresit invatatura Domnului Iisus Hristos, in sensul ca acesta ar fi dorit intemeierea unei imparatii lumesti pe pamant. Total gresit deorece aspiratia unui crestin este Imparatia Cereasca prin dobandirea virtutilor crestine : dragostea, credinta, nadejdea, smerenia, cumpatarea, milostenia….virtuti impotriva carora sa ridicat imperiul roman pagan acum 2000 de ani, si impotriva carora se ridica mostenitorul : imperiul occidental iudeomasonic din ziua de azi, dupa sute de ani de sapaturi la temelia virtutilor crestine prin renasterea pagana, sectarism, protestantism, iluminism, masonerie, sionism, comunism, globalism multiculturalism…inclusiv la noi prin limba latina folosita subversiv ca agent de influenta al imperiului occidental iudeomasonic in sec. 19, sub pretextul emaniciparii romanilor din Ardeal de sub dominatia imperialista, pe motivul unitatii romanilor, dar fiind vorba in realitate de o unitate in scopul intrarii in sfera de influenta a imperiului occidental iudeomasonic cu „regii” si legile lor, pentru o exploatare coloniala sistematica si eficienta si pentru a ne „integra” in imperiul global antihristic, intr-o dezintegrare organizata, bulversati, haituiti, goniti din tara, invadati planificat de alte neamuri, de islamisti, de moravuri anticrestine, desfrau, lacomie, inchinare la idolii moderni, anticrestini, care ocupa locul lui Dumnezeu in inima omului…totul impotriva crestinismului, totul impus ca politica de stat(de statul ocupat de straini ca lupii la oi) pentru a ne intoarce la situatia de acum 2000 de ani in care statul pagan, imperiul roman pagan prigonea pe crestini care nu se inchinau la idoli la falsii zei care ocupa locul lui Dumnezeu in inima omului.
Daca preferati sa credeti niste himere va priveste , dar exista studii istorice care analizeaza documentele referitoare la aparitia crestinismului si concluzia este ca acestea corespund cu agenda politica a imperiului roman si confirma faptul ca Issus nu a existat , evangheliile fiind simple fictiuni bazate pe miturile evreiesti , egiptene si astro theologie , povesti inspirate din zodiacul stelar .
Dumnezeu era o functie ,un simplu titlu al imperatorului , domine deus , nu are nici o legatura cu o posibila constiinta cosmica .
Dar fiecare e liber sa aiba propria opinie
http://www.friesian.com/popes.htm
……………………………………………………………..
American Biblical scholar Joseph Atwill asserts that Christianity did not really begin as a religion, but a sophisticated government project, a kind of propaganda exercise used to pacify the subjects of the Roman Empire. „Jewish sects in Palestine at the time, who were waiting for a prophesied warrior Messiah, were a constant source of violent insurrection during the first century,” he explains. „When the Romans had exhausted conventional means of quashing rebellion, they switched to psychological warfare. They surmised that the way to stop the spread of zealous Jewish missionary activity was to create a competing belief system. That’s when the ‘peaceful’ Messiah story was invented. Instead of inspiring warfare, this Messiah urged turn-the-other-cheek pacifism and encouraged Jews to ‘give onto Caesar’ and pay their taxes to Rome.”Was Jesus based on a real person from history? „The short answer is no,” Atwill insists, „in fact he may be the only fictional character in literature whose entire life story can be traced to other sources. Once those sources are all laid bare, there’s simply nothing left.”http://uk.prweb.com/releases/2013/10/prweb11201273.htm
Iisus nu a existat ? sigur…in epoca „drepturilor si libertatilor”, fiecare crede ce vrea…mai ales cand omul este manipulat si spalat pe creier ca acum….. si atunci…ce vine ca o manusa? implinirea agendei ocultei iudeomasonice la care se lucreaza de 2000 de ani pentru mesia….salvatorul….sau agenda imperiului roman, apusean, latin, occidental, european, american… care a servit si serveste de fapt acestui interes pregatind calea „salvatorului” sistematic pas cu pas….nemteste ca zic asa….! adica de a contesta pe Iisus Hristos atunci ca Fiul lui Dumnezeu atunci, pana la ai contesta existenta fizica acum….pentru ca lumea a „evoluat” nu-i asa, s-a „civilizat”….adica a ajuns datorita drepturilor si libertatilor, subminate intens de oculta iudeomasonica (incepand cu occidentul „civilizat”, cu imperiul roman temperat o perioada de triumful crestinismului, de imperiul bizantin, si reinviat prin papalitate, prin Carol cel Mare prin renasterea pagana prin iluminism masonerie comunism globalism…) la o spalare de creier manipulare si indobitocire infricosatoare, incat sa stergem si sa calcam senini in picioare sute de ani de istorie, servind astfel inconstienti la implinirea agendei iudeomasonice….
Amice Akritas ,iudeo masoneria este o bransa a iudeo crestinismului . Prima conditie sine qua non sa intri in masonerie este sa crezi „intr-un” Dumnezeu , intr-un master dupa sfaturile altui iezuit Giovanni Pico della Mirandola , intr-un stapin …Ghici ciuperca care-i ala ? Constiinta cosmica ? Nici vorba , e Papa , functia lui politica fiind functia numita Dumnezeu -Divus Domine Deus .Papa da edicte pe care nimeni nu le contrazice . Papa reclama toate sufletele de pe planeta ca apartinind lui , Bula Cestui Que Vie , nimeni nu il contrazice , nici macar iudeo masonii pe care tu ii crezi ca ar fi o grupare separata de crestinism . Aceste elite nu au mers la munca , ci sute de ani au parazitat popoarele , au construit paradigme si paradogme cu scop lucrativ de manipulare si exploatare a maselor . Issus , asemanator cu caracterele fictive Moise si Mahomed , este tot un caracter fictiv , un composite , un sandvici , de caractere mithice si astrotheologice cu scop indoctrinativ politic . Mai simplu de atit e greu sa explic.
Chiar daca in istorie s-au mai certat , elitele parazite iudeo iezuite si iudeo masonice sint frati in scopurile lor . Iezuitii devin masoni , masonii devin iezuiti , popii devin masoni samd . Geniul nostru national Eminescu ne-a spus-o clar , religia-i { un contract } o fraza de dinsii inventata ca cu a ei putere sa va aplece in jug , caci de v-ar lipsii din inimi nadejdea de rasplata , ati mai trage ca vitele la plug ?
: … -*”Va rataciti”,
{si va contraziceti fara rost (fiind lipsiti de Adevar _ Ioan 4/25; 8/32) /(asa cum este scris) _ 1 Timotei 6/4,5; 4/7},
„pentru ca nu cunoasteti nici Scripturile, nici puterea lui Dumnezeu.”*,
(vezi) _ Matei 22/29; _ Marcu 12/24,
pentru ca mai inainte de toate, trebuia sa intelegeti _ Matei 13/13-15,(16,17),34,35; _ Ioan 16/25,
coroborate cu _ Deuteronom 18/15,18,(19); _ Fapte 3/22,(23); _ Luca 16/29,31; _ Galateni 4/4,
…
si mai inainte de toate acestea, trebuia sa intelegeti _ Daniel 12/4,9,(13,1,8-10,3); _ Revelarea (nu revelatia)/ Apocalipsa 5/1-9.
…
_ Daca vreti sa stiti (_ Ioan 7/49; Osea 4/6), …si sa intelegeti mai multe „Indrazniti si intrebati-Ma!” (coroboreaza) _ Ioan 4/(25),26; 5/39; 10/8,(9-16); 16/8-11,(12),25,(33); _ Matei 13/13-15,(16,17),34,35; 5/17; _ Revelarea 5/1-9; 17/14; 22/13; _ Luca 8/5-8,15,(18); _ Matei 11/19; _ Filipeni 2/6-9; _ 1 Timotei 2/5,(6); _ Isaia 9/1,2,(6); _ Luca 18/8; 19/10.
…
= Cu stima.-*Mesia*, … _ Ioan 10/20 … {2020.07.29}.
Ce bine vă șade „corectându-l” pe Constantin Noica, un ignorant, un semidoct! Nu-i așa?!
De ce il fac pe Noica semidoct ? In filosofie si analiza fiecare are perceptia lui si am sa explic . Pentru mine pragmatismul si utilitatea primeaza si voi lucra cu materialul clientului si prin comparatie . Noica vorbeste despre – liberare – dind de inteles ca a libera pe cineva ar avea intelesul de lasa slobod pe cineva , a da drumul cuiva . Pentru unul care atit de poleit in laude care pretindea ca ar fi cunoscut limba latina si – status libertatis- ar fi trebui sa stie ca – liberul -nu era liber deloc in sensul fals indus in educatia romaneasca , ci era tot sclav -libertus – un sclav similar in drepturi cu sclavul rural -colonus – un sclav cu libertate de miscare mai mare ,un sclav nelegat in lanturi / servus , dar inferior unuia care era -civis romanus – care erau la rindul lor erau inferiori celor numiti -civis latini – o categorie care aveau drepturi latine -ius latii – si asa mai departe pe scara statului sclavagist corporatist roman .Stapinul unui sclav -liber – putea chiar sa il omoare pe -liber – daca considera necesar -ius vitae necisque .
Deci -libertate – nu este slobozenie ci tot un statut de sclavagism .
Slobod este statutul de -soveranus .Noica a fost o victima a curentului absurdului si ratacirii intr-o gindire „cubista” deformatoare a realitatii naturale , promovata de oculta iezuito masonica cu scopul de crea un curent de distorsiune mentala care sa traga in turbionul lui masele dezorientate care privea cu veneratie ridicola acesti rataciti cu pretentii de filosofi .Citez din ratacitul :
“Libertatea de a fi absurd stă la originea filozofiei. Şi poate că măsura, înţelepciunea, „mioriticul” — în sens nefilozofic — ne-au împiedicat pe noi, românii, să avem o filozofie mare. Oamenii aceştia de pe la noi sunt înţelepţi în materie de gîndire — unde trebuie ceva sminteală — şi sunt smintiţi în viaţă. Cuminţenia lor, pe care o mai numesc şi românească, asta e. Resemnare, seninătate, împăcare, în filozofie. Şi dincolo? Haos.” ― Constantin Noica, Jurnal filozofic
Neica Noica nu a luminat pe nimeni , Noica a „otravit ” ,a dezorientat pre multi din cei impresionabili si mai putintei cu duhul .In raport cu neica Eminescu care a fost real util in marea majoritate a lucrarilor sale , nu zic chiar in totalitate ca tot om a fost si el . A avut si el scapari in materie de religie si lege dar e scuzabil deoarece informatia circula cu mult mai greu atunci chia si in interiorul lojelor . Din Eminescu ne inspiram si chiar ne hranim si acum . Zicerile lui sint obiective si acceptate pina si de minabilii detractori ai sai . Invataturile lui Eminescu suna genial in gura oricui Ale lui Noica suna in gura unui om normal ca in gura unuia cu o doaga sarita . Pe Noica il banui ca fost mason iezuit a fost creat prin marketing ,prin lauda fara rost adusa de firtatii lui . Atitudinea lui laudativa la curentul latinist il demasca de la ce fintana se adapa . Curios e faptul ca mai are si scapari prin care accepta ca oculta catolica a produs rupturi in interiorul anumitor etnii , metoda romana divide et impera peste care incearca sa transpuna si un aspect pozitiv si anume unirea valahilor sub masca romanitatii si prin instrumentul latinitatii .In realitate nu a fost nici o unire ci o reechilibrare administraiva geo politica a provincilor romane din estul europei , o rupere a lor de sub influenta ortodoxismului rus , mostenitorul imperiului bizantin , un fel de cucerire a intregului spatiu valah de catre Vatican prin asa zisa unire a valahilor romanizati . Desi omul era depresiv si mai degraba avea nevoie de sanatoriu comunistii fiind filorusi l-au bagat la puscarie deoarece era un agent papistas iezuit .Eminescu nu facut nici un effort sa-si vinda marfa , marfa lui s-a vindut singura pentru ca era de de calitate .Eminescu nu folosea elocventa sa impresioneze ignorantii , ci a vorbea limpede pe limba ignorantilor sa-i lumineze . Acesta , da intelectual !