Povestea clopotului cel mare care va suna in Catedrala Mantuirii Neamului, un clopot al recordurilor
Duminică, 2 aprilie 2017
Clopotul Catedralei Mantuirea Neamului
Clopotul Catedralei Mantuirea Neamului
Foto: Hotnews
Clopotul care va răsuna în Catedrala Mântuirii Neamului din Bucureşti este unul dintre cele mai mari clopote suspendate din toate bisericile europene (cu exceptia Rusiei). Clopotul destinat Catedralei Ortodoxe din Bucureşti, de peste 25 de tone, a fost turnat în Austria, la unul din cele mai importante ateliere de profil din Europa, firma Grassmayr din Innsbruck, activă din 1599. Până în noiembrie 2016, data la care a fost turnat clopotul românesc, recordul era deţinut de Clopotul Sfântului Petru al celebrei catedrale din Koln (Germania), amplasat în anul 1922, care cântăreşte 24 de tone.
Pe 25 martie, porţile fabricii de clopote din Innsbruck au fost deschise pentru a permite vizitatorilor, veniţi nu doar din Austria, ci şi din Italia şi Germania, să vadă şi să asculte pentru prima oară sunetul clopotului care va răsuna în Catedrala de la Bucureşti. Şase bărbaţi, aşezaţi de o parte şi de alta, abia dacă reuşesc să tragă funia pentru a pune clopotul în mişcare. Din clopot răsună o vibraţie pe care niciun microfon standard nu poate să o înregisteze şi niciun sistem acustic obişnuit nu poate să o redea.
Clopotul destinat Catedralei „Mantuirii Neamului”
Pentru a afla mai multe detalii despre operaţiunea unică de felul ei, Hotnews.ro a obţinut un interviu în exclusivitate cu persoana care „a dat voce” clopotului – campion. Prietenii îl numesc un „Stradivarius al clopotelor”. Este vorba de campanologul italian Flavio Zambotto, unul dintre puţinii profesionişti care se ocupă cu proiectarea şi acordarea de clopote pe întreg continentul european.
Clopotul recordurilor
Cantarul indica cele peste 25 de tone ale clopotului
Cantarul indica cele peste 25 de tone ale clopotului
Foto: Hotnews
„Clopotul a fost turnat pe 11 noiembrie 2016 şi cântăreşte peste 25 de tone, mai precis 252 chintale. Are un diametru de 3,35 metri. Devine astfel cel mai mare clopot în mişcare din lume situat într-un edificiu religios, depăşindu-l pe cel din catedrala din Koln. Ca diametru, firma Grassmayr a mai construit clopote mari, cum ar fi, acum patru ani, unul care a fost dus pe Muntele Tabor, din Israel. Dar, în acel caz, diametrul era inferior celui destinat Catedralei: doar 2,87 metri”, ne spune Flavio Zambotto.
Aliajul de bronz utilizat este format din 78% cupru electrolitic, cu puritatea de 99,99%, şi 22% staniu electrolitic, cu aceeaşi puritate. La realizarea lui a lucrat o echipă de 25 de experţi provenind din 4 ţări europene. Trei săptămâni, atât a durat procesul de răcire a clopotului, după turnarea din luna noiembrie. „A urmat verificarea şi acordarea lui. Clopotul a fost acordat pe nota DO2. La testare, toate rezultatele au fost excepţionale”.
„Fiecare clopot are povestea lui şi un sunet unic”
Campanologul italian a examinat clopotele cele mai cunoscute din Italia şi Europa: “Colaborarea pentru crearea clopotului destinat Catedralei din Bucureşti este cea mai mare realizare profesională a mea până în acest moment. Fiecare clopot are povestea şi sunetul său. Sunt clopote care au un sunet ce “deranjează” într-un fel urechea. Sunt şi altele, unice, fiecare în felul său, care au un sunet pur, divin. Există clopote vechi de sute de ani pe care le-am restaurat şi le-am acordat. Aşa am avut ocazia să constat că meşterii clopotari aveau o tehnică extraordinară, sub multe aspecte neschimbată până în ziua de azi.
Am avut onoarea să lucrez la acordarea unor clopote faimoase, cum ar fi unul din cele mai vechi din Italia – Campana della Rota – în Vatican, creat în 1215. Fiecare clopot pe care îl acordez e ca un fiu pentru mine şi toate reprezintă ceva special. Cel al Catedralei române este însă cu totul deosebit: are un sunet divin. A fost emoţionant să-l aud prima oară: puternic, profund, lung. E un sunet care te îmbrăţişează, te marchează”.
„Nimeni nu a putut să înregistreze sunetul real al clopotului”
Sunetul unic al clopotului se datorează în primul rând calităţii materialului folosit – un aliaj de bronz cu o puritate de 99,99% – dar şi dimensiunii: cu cât este mai mare, cu atât sunetul este mai grav.
Vestea despre turnarea unui clopot de o asemenea calitate şi dimensiune s-a răspândit printre pasionaţii de clopote de pe întreg continentul. “Suntem martori la un eveniment istoric”, e doar un mesaj postat pe reţelele de socializare. În ziua în care fabrica a permis accesul publicului, doar din Italia au venit peste 100 de vizitatori să vadă şi să audă clopotul.
“Câteva sute de persoane au admirat şi au ascultat clopotul în prima zi de deschidere; el a fost făcut să vibreze la fiecare oră, prin lovire din exterior. Majoritatea au încercat să surprindă momentul cu camera de filmat sau cu smartphone-ul, dar nimeni nu a reuşit să capteze sunetul real. Ceea ce au auzit cu urechile lor, mi-au spus că e cu totul altceva faţă de ce au reuşit să înregistreze. Este o explicaţie tehnică, de fond. Un microfon standard nu poate prinde decât jumătate din frecvenţele joase ale clopotului. Acelaşi lucru şi la redarea sunetului: abia dacă se aud jumătate din vibraţii. Chiar dacă am vorbi, ipotetic, de o înregistrare bună, ar trebui să avem un echipament cu totul special, cu cel puţin un subwoofer”, ne explică Flavio Zambotto.
De altfel, adaugă expertul italian, “calitatea şi puritatea sunetului nu depind de parametri subiectivi, ci sunt măsurabile şi pot fi comparate. După turnarea clopotului am făcut toate testele şi măsurătorile prevăzute, iar rezultatul a fost unul excepţional, cu o toleranţă de 0 (zero)%! Nu a fost deloc uşoară obţinerea unui asemenea rezultat, ţinând cont, mai ales, de dimensiunea clopotului. Rezultatul se datorează şi muncii în echipă şi colaborării armonioase, în special între cei doi fraţi ingineri Grassmayr, a treia generaţie de proprietari ai fabricii”.
Până unde se va auzi clopotul Catedralei?
“Depinde foarte mult de factorii externi. Celebrul clopot din San Marco se putea auzi de la o depărtare de 40 de km, se spune. Dar, în urma cu sute de ani, nu era o poluare acustică asemenea lumii de azi iar condiţiile geografice, prezenţa unei suprafeţe de apă, au putut contribui la crearea legendei. Deci nu putem spune cu exactitate. Însă cu siguranţă se va auzi la kilometri depărtare şi sunetul profund, lung, va fi cu siguranţă inconfundabil”.
Un alt record: 6 clopote care acoperă 3 octave complete
În prezent, la Innsbruck se lucrează la realizarea celorlalte cinci clopote care vor fi instalate în turnurile Catedralei şi vor fi acordate astfel: Do2-Do3-Mi3-Sol3-La3-Do4 Greutatea lor va fi cuprinsă între 500 kg şi 3400 kg. “Putem vorbi de o adevărată arhitectură a sunetului, trei octave complete. Un clopot are armonia sa proprie, dar împreună vor avea o eufonie ulterioară, ceea ce face ca, împreună cu greutatea, să reprezinte un unicat în lume”.
Echipa de clopotari
Echipa de clopotari
Foto: Hotnews
Costurile şi echipa
Realizarea unui clopot poate dura, în funcţie de mărime şi cerinţele clienţilor, câteva luni de zile. În legătură cu costurile şi durata lucrărilor, Flavio Zambotto ne spune: “În trei luni se realizează un clopot mediu, pentru altele durează, de la proiectare până la pregătirea pentru transport, circa 6 luni. Pentru clopotul Catedralei din Bucureşti au fost necesare circa 8 luni”.
Costul lucrării nu este cunoscut, însă am aflat că materia primă – bronzul de calitate – costă circa 10 euro la kilogram.
Flavio Zambotto ne spune că o altă cheie a succesului o constituie munca în echipă: “Din echipa care a construit clopotul fac parte austrieci, nemţi, croaţi şi italieni. Sunt bucuros să spun că bronzul necesar construcţiei a fost furnizat chiar de o fimă italiană şi o parte din merit o va avea şi firma românească însărcinată cu instalarea clopotelor, mai precis Apel Industries din Arad.
Pe 7 şi pe 8 aprilie, fabrica de clopote din Innsbruck îşi va deschide din nou porţile pentru ca vizitatorii să poată asculta iar clopotul destinat Catedralei din Bucureşit. “Cred că e un motiv de mândrie pentru România, la fel cum este o mândrie şi pentru noi toţi, cei care am contribuit la lucrările de construcţie”.
Flavio Zambotto
Flavio Zambotto
Foto: Hotnews
Cine este Flavio Zambotto
Flavio Zambotto s-a născut la Vicenza, pe meleaguri unde arta clopotelor face parte dintr-o tradiţie seculară. Între localităţile Vicenza şi Verona sunt mai multe nuclee de « clopotari », profesionişti specializaţi în construirea şi acordarea clopotelor. « De mic am fost pasionat de clopote, de muzică în general. M-am născut într-o zonă unde este cunoscută « tehnica manuală » a clopotelor. Crescând la umbra clopotniţelor din Vicenza, ca să spun aşa, am avut şansa să combin cele două pasiuni ale mele şi m-am dedicat unei profesii de nişă, aceea “campanolog”.
Flavio este considerat un expert internaţional: colaborează la realizarea clopotelor, acordarea, repararea şi testarea lor. Este unul din colaboratorii firmei Grassmayr, dar este chemat şi în alte ţări, acolo unde este nevoie de el.
În timpul liber, cântă la baterie în două grupuri muzicale italiene, cu un repertoriu laic care cuprinde şi piese de dans şi melodii rock: “Nu am renunţat la cântat, mai ales că atât clopotul cât şi bateria sunt instrumente muzicale, iar talgerele sunt, asemenea clopotelor, idiofone (nota red: IDIOFÓN instrumente muzicale care produc sunetele prin punerea în vibrație a propriului corp, fără intervenția unei părți auxiliare).”
Moştenitor al unei tradiţii seculare, Flavio transmite mai departe arta şi studiul clopotelor tinerilor curioşi şi dornici să se apropie de universul sunetelor divine. Printre “ucenicii” lui se află şi Ovidiu Deculescu, un tânăr român stabilit în Italia: “Muzica, în toate formele ei, e unul din cele mai importante lucruri din viaţa mea. Dacă pot transmite mai departe ce am învăţat, sunt fericit.”
„Clopotul a fost turnat pe 11 noiembrie 2016 şi cântăreşte peste 25 de
tone, mai precis 252 chintale. Are un diametru de 3,35 metri. Devine
astfel cel mai mare clopot în mişcare din lume situat într-un edificiu
religios, depăşindu-l pe cel din catedrala din Koln. Ca diametru, firma
Grassmayr a mai construit clopote mari, cum ar fi, acum patru ani, unul
care a fost dus pe Muntele Tabor, din Israel. Dar, în acel caz,
diametrul era inferior celui destinat Catedralei: doar 2,87 metri”, ne
spune Flavio Zambotto.
The name of the biggest bell in the world is „Tsar Bell”.
You’ll see it during the tour of Moscow Kremlin. It weighs 201,924
kilograms (more than 200 tons) with a height of 6.14 meters. The bell was cast by Ivan and Mikhail Motorin in 1730s during the reign of the empress Anna Ioanovna.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_heaviest_bells
”The Bell of Good LuckCast on New Year’s Eve 2000, the Bell of Good Luck is located in the Foquan Temple in Pingdingshan, Henan, China.[7][8] The bell weighs 116 metric tons and it is 810.8 cm (318 in) in height and 511.8 cm (201 in) in diameter.[7][8]
The Bell of Good Luck has therefore claimed the title of heaviest
functioning bell in the world since its construction in 2000, up to the
present date.”
”The Great Bell of Dhammazedi
Main article: Great Bell of Dhammazedi
At approximately 300 tons, the Great Bell of Dhammazedi is the largest bell to have existed in recorded history.[1] Cast in 1484 by King Dhammazedi of Burma, this bell was located at the Shwedagon Pagoda in Rangoon, Burma (now Yangon, Myanmar). The bell was said to be twelve cubits (6.276 m) high and eight cubits (4.184 m) wide. Click here to see a drawing of the bell as it appeared while still at the Shwedagon Pagoda.
The Great Bell of Dhammazedi remained at the Shwedagon Pagoda as the
heaviest functioning bell in the world until 1602. That year, Portuguese
warlord and mercenary Philip de Brito removed it and attempted to carry it by a specially constructed raft down the Yangon River to his stronghold of Thanlyin (later known as Syriam). However, the ship carrying the bell sank at the confluence of the Yangon and Bago
rivers. The Dhammazedi Bell remains buried to this day at that
location, possibly well-preserved, beneath some 25 feet (7.6 m) of
sediment. Numerous attempts have been made to locate and recover the
bell, thus far without success.[2][3]
So while the Great Bell of Dhammazedi might indeed be the heaviest
bell in the world, it must be disqualified from consideration as such,
until it has been recovered and restored to a functional status.”
”The Tsar Bell
Main article: Tsar Bell
The 216-ton Russian Tsar Bell (also known as the Tsar Kolokol III) on display on the grounds of the Moscow Kremlin is the heaviest bell known to exist in the world today.[9]
However, a very large piece broke off from the Tsar Bell during a fire
which engulfed the tower the bell was intended to be hung in, so this
irreparably damaged bell has never been suspended or rung. The Tsar Bell
cannot be considered as the heaviest functioning bell in the world due
to its inability to serve as a percussion instrument. Rather, it may be considered to be the largest bell, or at least the largest bell-shaped sculpture in the world.”
Bătălia s-a dat și se dă în continuare la sute de tone, nu la zeci de tone. Afirmația cu cel mai mare și mai greu clopot din lume e total eronată. Autorul trebuia să se informeze înainte de a prelua textul!
Deci, când Clopotul Catedralei noastre va răsunadin Dealul Spirii, care va fi cel mai mare clopot AZI în funcțiune?
domnule Coja,
cel mai mare în funcțiune a fost executat în China în anul 2000.
”The Bell of Good LuckCast on New Year’s Eve 2000, the Bell of Good Luck is located in the Foquan Temple in Pingdingshan, Henan, China.[7][8] The bell weighs 116 metric tons and it is 810.8 cm (318 in) in height and 511.8 cm (201 in) in diameter.[7][8]
The Bell of Good Luck has therefore claimed the title of heaviest
functioning bell in the world since its construction in 2000, up to the
present date.”
din anul 2000 clopotul Norocului este cel mai greu în funcțiune.
are 116 tone (mai mult de 4 ori decît cel executat pentru România).
8,1 metri înălțime și 5,12 metri în diametru.
116 : 25 = 4,64 ori este mai mare cel din China.
la articolul din wikipedia aveți și lista clopotelor mai mici la cca 25 de tone, unde se clasează și cel care va răsuna din turla Catedralei Mîntuirii.
Încă o întrebare: acel clopot din China unde este amplasat? Într-o clopotniță, parte a unui edificiu – catedrala, sau este instalat pe un soi de piedestal special construit? Diferența este importantă. Deci întreb care este cel mai mare clopot instalat în vârful unei clopotnițe? Nu într-o anexă special concepută! Locul unui clopot este într-o clopotniță.
e amplasat într-un templu.
The Bell of Good Luck (Chinese: 吉祥钟; pinyin: Jixiang zhong) is a large bell located in Foquan Temple (佛泉寺) in Pingdingshan, Henan, China. It is close to the Spring Temple Buddha, the world’s tallest Buddha statue.[1] The bell weighs 116 metric tons, and is 8.108 metres in height and 5.118 metres in diameter at its widest point.[2][3] The Bell of Good Luck therefore, at the time of its construction, claimed the title of heaviest functioning bell in the world.
The bell was cast in December 2000 and first rung at midnight on New Year’s Eve the same month.[4] The bell’s shoulder section is adorned with 36 lotus petal patterns.[5]
https://en.wikipedia.org/wiki/Bell_of_Good_Luck
https://www.youtube.com/watch?v=Zjiwoc0o6eQ
https://www.youtube.com/watch?v=L83XAgsl_Gg
și clopotul din Rusia
https://www.youtube.com/watch?v=TQQ_z1w11KQ
https://www.youtube.com/watch?v=zaOKEjmGniA
domnule Coja,
ce clopotniță doriți dvs la budiști? Fiecare cultură are construcțiile ei și arhitectura ei, inclusiv cele religioase.
dacă vreți exact clopote de biserici ortodoxe în cloptniță aveți cel puțin două în Rusia. Unul de aproape 72 de tone și altul de 65,5 tone, care sînt de 2,5 ori mai mare decît cel de la CM sau primul de aproape de trei ori mai greu decît ce va urma la noi. Analizați lista de la wikipedia, dacă dvs căutați anumite condiții.
Tsarsky Kolokol
Great Uspensky Bell
primul e amplasat aici:
https://en.wikipedia.org/wiki/Trinity_Lavra_of_St._Sergius
și al doilea aici:
https://en.wikipedia.org/wiki/Moscow_Kremlin
cel de la Kremlin a fost executat în 1817. Celălat e mai nou din 2004. Ambele sînt în clopotnițe.
aveți aici primele 10 din lume:
https://www.youtube.com/watch?v=MiBtnC_q6kI
Alegeți și dvs ce vă convine!
Mă gândeam la performanțța inginerească. Să ridici o asemenea greutate în vârful unui turn și să reziste la cutremure nu e de colo. Vă mulțumesc pentru informații.
acum am înțeles despre ce vorbiți. Pe ruși n-o să-i depășească nimeni din acest punct de vedere. Ei au amplasat cele mai grele clopote în cele mai înalte clopotnițe. Aveți aici lista cu clopotnițe ortodoxe și analizați cu lista de clopote pe care am trimis-o deja:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_tallest_Eastern_Orthodox_church_buildings#Bell_towers
https://en.wikipedia.org/wiki/Ivan_the_Great_Bell_Tower
”The Ivan the Great Bell Tower today contains 22 bells. Of these, 18
small bells hang in the base and in the middle of the bell tower. Of the
four large bells, one is named the Upsensku Bell, and weighs 65.5 tons. It rings traditionally among the largest religious festivals such as Easter, and was made in the early 16th century.”
numai ăsta a lui Ivan Turbincă e de 65,5 tone și în stare de funcționare.
uitați-vă pe lista cu clopotnițe pentru înălțime. Cea mai înaltă e la St Petersburg (Leningrag) dar nu are cel mai greu clopot din Rusia.
CM din București va fi cea mai înaltă la vîrf, turla plus crucea, dar nu va avea nici ea cel mai greu clopot în funcționare la creștini. Nu-i vom depăși pe ruși la clopote și turle niciodată. Uitați-vă cu atenție la lista cu clopote unde aveți greutatea și unde este amplasat. Cel mai mare a fost al țarului, pînă a luat foc turla. Cel mai mare din istorie care a funcționat a fost în Burma, pe care portughezii au vrut să-l care la ei acasă. S-a scufundat corabia la afluența a două rîuri mari, unde se află îngropat în nămol. Se fac în continuare încercări de recuperare. E acoperit de un strat gros de mîl, care face și mai dificil efortul de recuperare. Dacă burmezii vor reuși să-l scoată, va deveni din nou cel mai mare clopot construit vreodată. Oricum îl întrece pe cel din China, care e ultimul cel mai mare în stare de funcționare.
la budiști tradiția e să poți să-l faci să sune. Oricine are dreptul să sune clopotul. Din cauza asta ele se amplasează jos pentru ca lumea să aibe acces. Au în general o alee cu clopote mai mici, unde lumea sună clopotele și se roagă la Buda.
Rezistența e foarte importantă și nu numai la cutremure, dar în primul rînd la foc. Multe turle de biserici au avut probleme cu focul. Migratorii în jafurile lor obijnuiau să dea foc bisericilor și mănăstirilor după ce le jefuiau. Un alt motiv a fost folosirea bronzului pentru ghiulele de tun. S-a întîmplat și la noi. Unii domnitori au topit clopetele în vreme de răstriște, sau au dat foc unor mănăstiri în luptele interne pentru putere. Clopotele și clopotnițele au o istorie întreagă. Dar nu uitați că în lumea creștină nu-i va depăși nimeni pe ruși în materie de clopote și turnare de clopote mari, cît și amplasarea lor la înălțime foarte mare.
clopotele de 25 de tone intră la categoria mică. Mijlocii sînt la 60-70 de tone, iar la mare se discută de peste 100 de tone.
aveți dreptate cu performanța inginerească de a ridica la înălțime asemenea greutăți. Mai ales pe vremea lui Ivan Turbincă, 65,5 tone în secolul XVI sau a clopotului țarului la începutul secolului XIX.
într-un filmuleț trimis puteți vedea cum l-au bătut pe cel al țarului suspendat jos. E nevoie de mai mulți oameni. 4 în interior și alții din exterior care trag de sfori.
am învățat sculptură în metal prin turnare de la sculptorul Constantin Daniel. Nu știu dacă mai trăiește. El se ocupa și de turnarea de clopote pentru biserici. Am fost odată cu el într-o vacanță să-l ajut și să-nvăț meserie. Problema cea mai grea cu turnarea e să nu explodeze forma la turnare. Asta e cea mai grea parte la turnarea în metal. Dacă forma nu e foarte bine uscată explodează la turnarea metalului. Cei care toarnă clopote riscă cu viața. Am pățit-o și eu cu un portret, care nu e un clopot. Totuși a dărîmat o sobă de teracotă și a spart zidăria într-un colț al atelierului. Numai ĂL de sus m-a ferit să nu treacă prin mine nici-o bucată. A fost o minune dumnezeiască. Forma trebuie să stea la uscat săptămîni de zile pînă cînd pierde toată apa posibilă, altfel în contact cu metalul încins explodează.
să țineți minte de la Stan Pățitu, că pe ruși nu-i va depăși nimeni, niciodată, în lumea creștină, și în general prin amplasarea lor la înălțime foarte mare. Imediat ce va apare o concurență, ei vor turna unul și mai mare. Deocamdată nu au concurenți în lumea creștină.
ce mă deranjează e că atît executantul celui de la București, cît și cei care au preluat poveștile lui, nu au verificat nimic și i-au ignorat pe ruși. Politica e una și priceperea și realizările unui popor e alta.
Constantin cel Mare a construit la Constantinopol un obelisc zidit din piatră și o columnă rotundă de piatră. Ca să nu se dărîme la cutremure, au folosit brățări de bronz, ca cercurile la butoi. Cruciații cînd au atacat Bizanțul, au desfăcut brățările din bronz pentru ghiulele de tun. Surprinzător a scăpat cutremurelor, deoarece și Turcia e o zonă seismică. Acum e consolidată cu armături de fier. Mai mult bronzul era poleit cu aur. Cruciații prima dată au crezut că se îmbogățesc cu aurul brățărilor. Din păcate n-au putut să facă decît ghiulele de tun din bronz. Tot cruciații au distrus o groază de monumente antice, temple și edificii, etc., pentru a construi fortărețe în imediată apropiere de monumentele respective. Cele mai mari pierderi au fost templul lui Artemis din Efes și Mausoleumul lui Mausolus din Halicarnasus, două din cele 7 minuni ale lumii antice. Înaintea lor Teodosius și Iustinian au demolat multe temple și monumente antice și au folosit piatra la monumentele construite de ei. Apoi au venit turcii după cruciați și au distrus și ei tot pentru fortărețe. Cu toate astea Anatolia rămîne cel mai bogat teritoriu în vestigii antice. Efes a fost considerat Roma mică, deoarece era al doilea oraș în antichitate ca mărime. A rivalizat cu Roma. Tracii s-au bucurat de un statut special, deoarece mulți romani se considerau descendenți traci și mulți împărați romani au investit foarte mult în Tracia, care a fost clientelară nu sub ocupație, mai ales cea anatoliană unde se află memorabila Troia, Ilium pentru romani de la Ilios din grecește, Ilia pe limba tracilor, orașul dedicat lui ILUS.
https://en.wikipedia.org/wiki/Column_of_Constantine
și
https://en.wikipedia.org/wiki/Walled_Obelisk
nu se știe data execuției, dar e numit după Constantin al VII-lea care l-a consolidat în secolul X.
o altă demonstrație de forță la vremea ei a fost și Coloana Infinitului a lui Brăncuși. Problema a fost de turnare dintr-o bucată ca dimensiune, înălțimea plus vreo 5 metri încastrați în fundație. Iar cea mai mare problemă la vremea respectivă a fost transportul de la turnătorie la Tîrgu Jiu și ridicarea ei în picioare.
greutatea ei este de peste 29 de tone, cu 4 tone mai grea decît clopotul CM. Deci transportul ne omoară mai ales la vremea aceea. Nimeni nu dă impoartanța cuvenită transportului, care e o altă prblemă de luat în calcul.
o mare minciună pe care o vehiculează wikipedia în română, este că comuniștii numai au plănuit s-o dea jos. Nu este adevărat. Au și încercat dar n-au reușit din cauza greutății și a încastrării într-un bloc masiv de beton. Au reușit numai s-o strîmbe puțin.
aici la subiectul ăsta sînt de acord cu surena. Românii puteau să execute clopotul și structura turlei de susținere. Nu era nevoie să comisionăm lucrarea la străini. Avem ingineri și sculptori foarte buni capabili să realizeze așa ceva, chiar la scară mai mare dacă e nevoie. Ca să nu mai vorbim că ne-ar fi costat mai puțin și ar fi fost și o treabă de mîndrie națională. Așa banii pleacă din țară și mîndria națională se stinge. Nu sînt de acord cu ce-au făcut deloc. Ca să nu mai vorbim și de inginerii de rezistență și ingineria românească în general, mai ales cînd vine vorba de cutremure. Deși avem unele din cele mai dezastruoase cutremure din lume, regulamentele în construcții sînt dintre cele mai serioase, din care cauză avem cele mai puține pierderi. Școala românească a dat lecții dapdv tot timpul. La cutremurul din 1977 au căzut doar clădiri vechi care mai fuseseră scuturate serios înainte și construcții noi unde constructorii au furat din oțelul pentru armături, folosind oțeluri inferioare și profile mai mici la bare. Proiectele de rezistență erau bine întocmite. Constructorii ăia responsabili pentru dezastre la clădirile noi trebuiau beliți. La clădirile vechi care s-au întîlnit în istoria lor cu mai multe cutremure sînt scuzabili, deoarece crăpăturile, trepidațiile și fisurile în timp distrug armăturile împreună cu ruginirea armăturilor care ajung să fie expuse umezelii. Dar asta nu înseamnă că ele n-au fost proiectate corespunzător pentru gradul seismic pe zone în România.
profesorul Alexandru Cișmigiu a fost o somitate pe plan internațional. A ajuns șeful comisiei internaționale pentru evaluarea dezastrelor produse de cutremure, care avea și misiunea de refacere și stabilirea reglementărilor și legilor în proiectare și construncții. Șef de lucrări la Saraievo după catastrofă, la Lima, etc., și a fost foarte bun prienten cu specialiștii din Japonia, care-l consultau mereu. Teoriile lui mai ales în cazul structurilor speciale au fost apreciate pe plan internațional și urmate ca dogme de proiectare antiseismică. România nu prea are structuri speciale. Cu puținele exemple pe care le avem nu ne putem evidenția. Realitatea e că în zonele cu grad mare de seismicitate, nici nu se justifică economic, din cauza prețului foarte ridicat în execuție. Adică mult circ pentru nimic, mai ales că există și riscul foarte mare la cutremure de proporții.
Casa Poporului este ca volum construit cea mai mare construcție din istorie după piramida lui Keops din Egipt. Pentagonul din America nu depășește volumul construit al CP. El depășește doar la suprafața desfășurată a nivelelor. Dar să nu uităm că înălțimea nivelelor la Pentagon este de birouri de cazarmă, nu de săli de spectacole ca la CP. Clasificarea după suprafața desfășurată a nivelelor folosită de cartea recordurilor e greșită. Construcțiile ca mărime se clasifică după volumul construit. Occidentalii insistă cu șmecheria pentru a nu pierde primul loc în lume cu Pentagonul.
apoi mai este și alt aspect al locuirii și folosinței. Piramida lui Keops a fost doar un mormînt, deci o construcție nefolosită, față de Casa Poporului. Aici Casa Poporului cîștigă din nou atît față de piramida lui Keops, cît și față de Pentagon, deoarece e cea mai mare construcție folosită din istorie. În plus mai e și buncăr antiatomic.
un alt record e și prețul de 6,5 miliarde de dolari la vremea respectivă. Dapdv o consider tichie de mărgăritare, conform zicalei: ce-i trebuie chelului, sau ce-i lipsește chelului? Noi n-aveam mîncare, curent și gaz, dar cheltuiam atîția bani ca să batem toate recordurile. Am făcut bine sau rău, rămîne o discuție deschisă. Ne trebuia sau nu așa ceva? Iar cînd mă gîndesc cine beneficiează de ea, și ce sfori se trag înăuntrul ei împotriva românilor, îmi piere și cheful de a mai discuta despre recorduri în construcții.
e valabil și pentru Catedrala Mîntuirii. În situația în care se află România dpdv economic, etc., cred că e o cheltuială mare, cînd românii n-au nici bani să trăiască decent. Cheltuiala asta va spori datoria externă. N-o va micșora. Dar se pune întrebarea: facem bine sau rău? Ne trebuie sau nu ne trebuie acum așa ceva? Dpdv al identității și unității mai mult ca sigur că ne trebuie, pentru că sînt atacate, dar cînd ne uităm și la buzunare în care bate vîntul și trăim pe datorie, mai că nu ne trebuie acum așa ceva. Ca să nu mai vorbim că bate al treilea la ușă și ne prinde iar nepregătiți, mai ales fără armată, pe care forțele răului au micșorată aproape de dispariție.
bandiții din interior împreună cu clica internațională din exterior, nu numai că ne-au distrus economia și ne-au vîndut, făcîndu-ne datori pe vecie, dar ne-au și redus armata ca să nu ne putem apăra în caz de nevoie Și să nu uităm că nici nu ne putem adăposti în biserici, care au fost pradă tunurilor, așa cum s-a întîmplat în Moldova la ocupația rusească. Nu cred că vom scăpa nici acum de așa ceva. Nici Catedrala Mîntuirii nu e de neatins cînd românii disperați vor încerca să se adăpostească în ea în speranța că Dumnezeu îi va apăra. Pînă la el mai sînt și tancurile, bombele și rachetele.
numai bandiții vor scăpa, refugiindu-se în buncărul antiatomic construit de români cu mari sacrificii. Românii vor fi carne tun. Singura speranță ne rămîne în Dumnezeu, deoarece românii nu mai pot spune înc-o dată: pe-aici nu se trece(!), cu armata pe care-o avem. Doamne-ajută!
n-ați înțeles bine. Ăla din China e cel mai mare în funcțiune și va fi în continuare. Are 116 tone, 8 metri și ceva înălțime și 5 metri și ceva diametru. Cel executat pentru Catedrala Mîntuirii e de 4 ori și ceva mai mic decît cel din China.
la wikipedia este și o listă cu clopote mai mici la cca 25 de tone. Clopotul de la CM din Dealul Spirii se înscrie la această clasă.
am trimis alt comentariu dar nu a apărut în așteptare. Cred că aveți probleme cu leptopul dvs, sau nu ați învățat încă să-l mînuiți. Eu am citit mesajul dvs cu damigeana pentru Mihai. O să merg din nou să verific ce s-a întîmplat. Acum am trimis comentariile din disqus, nu de la articole pe paginile dvs.
Pierit-au clopotarii din România?
Am înțeles ca sunt lucruri care nu se pot face aici, nu sunt meșteri, calfe și zidari. Asa o fi fost și în vremea primelor biserici și mănăstiri când s-au adus de departe meșteri, calfe și zidari. Dar odată învățată ori furata meseria am avut și noi o mulțime de meșteri, calfe și zidari ale căror nume negura memoria trecătoare a oamenilor le-au uitat, pisaniile îmbătrânite le-au pierdut în scrisori de mult apuse, dar le-au rămas creațiile care sfidează timpul. La început o breasla importanta odată cu trecerea timpului clopotarii au devenit o casta-nchisa și tăcută ca și obiectul artei lor, clopotul în care tradiția se transmite de la meșter la ucenic exact ca intre Mântuitor și apostoli prin viu grai. Toată arta meșteșugului clopotului sta în grai, în a asculta și a mângâia la care se adaugă câteva picături de sudoare și mult suflet pentru ca sufletul este totul la un clopot. Diferență între clopote nu o face rapsodia cântecului, ecoul ori distanta la care se aude, ci dozajul de suflet, sudoare, mângâiere la care se adaugă credință celui care-l trage, tot un clopotar care e meșter în trasul clopotului și dirijor în sincronizarea mai multor clopote.
BOR a ales sa nu folosească clopotarii de aici de la noi, aceștia fiind cam primitivi și neavând nici pedigree de pe vremea Viteazului Mihai „nu stiau” cum sta treaba cu frecventele joase ale clopotului. Ce nu știe Patriarhul cu chipul pe clopot este ca clopotarii noștri, asa primitivi cum sunt, nu au realizat niciodată niște dalangi. Astăzi când auzi clopotul de la Cozia ori de la Putna tresari și ai impresia ca însuși Mircea sau Ștefan a intrat în biserica.
Atunci când a murit Carol ori Ferdinand nu a bătut un clopot nemțesc ci cel romanesc de la Curtea de Argeș care în sunete ne spunea povestea celor doi și moștenirea lor.
La moartea lui Daniel o să-i bata clopotul, o dalanga de bronz care o sa amintească cum s-au topit o juma de milion de euro, și al cărui sunet nu spune nimic, nu va trezi nicio emoție exact ca în regele cu 7 morminte. De ce? Pentru ca vanitatea mai ales în cazul unui călugăr este cel mai mare păcat. Iisus și-a transmis chipul pe naframa regelui Abgar al Edessei nu pentru a-l imortaliza pentru eternitate, ci pentru credință lui. Imoralitatea este trecătoare ca și vanitatea oamenilor. Cea mai rămas din imoralitatea regilor Asiriei a fost distrusa cu picamarul de vanitatea credincioșilor lui Alan. Asa va fi și cu clopotul cu chipul lui Daniel care ne va spune cum pierit-au clopotarii romani în uitare și sărăcie, în timp ce alții se pricopsesc.
P.S BOR a dovedit ca se pliază vremurilor și că una spune Patriarhul și alta face, înfierează globalizarea dar profita de ea.
Poveste Diamant!