Circularele Căpitanului (1)
8 septembrie 2018|Doctrină naţionalistă, Legionarii în eternitate
23 Mai 1935
PEDEAPSA LEGIONARĂ
Iubite Camarade,
Am înfiinţat acum trei săptămâni un serviciu legionar de judecată. Acesta este încredinţat Părintelui Ionescu Duminică.
Voiesc prin aceasta să fac tuturor legionarilor educaţie în sensul de a şti, atunci când greşesc sau se abat de la linia legionară, să-şi recunoască greşeala, să plătească prin pedeapsă. Legionarul va trebui să spună: „Am greşit, dar am plătit. Nu sunt dator nimănui cu nimic”.
În al doilea rând voiesc să iasă din mintea legionarilor, că a-şi plăti prin pedeapsă un rău pe care l-a făcut este ceva ruşinos. Nu. Este ceva sfânt, pentru că restabileşti o dreptate pe care tu ai rupt-o, un echilibru pe care l-ai desfiinţat.
Nu e nimeni pierdut când primeşte o pedeapsă; suntem cu toţii pierduţi atunci când închidem ochii la greşelile legionarilor, pentru că ne sfărmăm linia de viaţă legionară, legile noastre, în virtutea cărora trăim ca legionari în lume.
Pentru ca să se facă această educaţie, n’am trimis în judecată dintre cei mici şi slabi, ci am preferat să trimit pe cei mai buni, cari prin atitudinea lor în faţa legionarilor să fie adevăraţi educatori.
Ei nu se vor tângui, nu se vor revolta, nu vor plânge, ci vor spune: „Camarazi, am greşit în cutare sau cutare chestiune, căci iată care este linia, dogma legionară şi iată cum am procedat eu. Acum îmi fac pedeapsa cu fruntea sus, cu mulţumire. Plătesc ce am greşit.”
Ce educaţie mai frumoasă se poate face maselor de legionari, care vin din ce în ce mai mulţi, şi ne lipsesc mijloacele de a le putea face educaţia în acest mod ?
Înmulţindu-se şi venind cu mentalitatea veche, ne vor strica spiritul legionar.
Decât să-i scriu cărţi şi să fac teorii peste teorii, prin pedeapsa aplicată unuia, arăt la toţi: aceasta este permis, aceasta nu este permis. E greu insă, căci suntem în ţara fugii de răspundere.
Vom scoate însă, noi legionarii, un alt om, pe care îl vom opune omului laş, omului vechiu şi care va zice: „Răspund”. (…)
*
*
Nota redacției: Începem publicarea câtorva din Circularele Căpitanului, prin care vom putea intra în intimitatea vieții „de partid” a Mișcării Legionare. Ne vom permite și un scurt comentariu pe marginea acestor texte puțin cunoscute.
*
Ceea ce deosebeşte această circulară legionară de altele similare emise de cancelaria celorlalte partide politice este preocuparea, mai presus de orice, pentru ridicarea standardului de comportament moral al membrilor de partid. Seriozitatea şi pasiunea şi realismul cu care sunt discutate problemele de conduită morală par a fi mai curând imaginare, decât reale. Par secvenţe dintr-o literatură de politic fiction, imposibil de întâlnit în viaţă, în lupta politicianistă. Sunt nenumărate circularele care dezbat şi, mai ales, propun soluţii unor probleme de moralitate publică, politică, a activistului politic ca individ, sau a partidului în întregime, ca subiect politic şi al istoriei. Corneliu Codreanu a fost şi un subtil psiholog. El şi-a dat seama că deseori în lumea românească este evitat gestul pedepsitor deoarece pedeapsa abate asupra celui vinovat sentimentul şi pecetea ruşinii, de care românii se feresc în mod aş zice specific. Şi pledează în această succintă circulară, veritabil eseu, pentru detensionarea actului punitiv : “nu e nimeni pierdut când primeşte o pedeapsă”. De ce este însă nevoie să aplicăm pedepse cu mai mult curaj şi să le suportăm cu seninătate ? Pentru că “suntem cu toţii pierduţi (abia) atunci când închidem ochii la greşelile ( noastre, ale) legionarilor”. Atunci când nu pedepsim !
Simion Ghinea mi-a povestit, cu mândrie şi satisfacţie, că a fost la un moment dat pedepsit de Căpitan. Întârziase la o acţiune şi Căpitanul l-a trimis la Cluj pe jos, urmând ca pe drum să se gândească la câte nenorociri se pot întâmpla altora când întârzii de la ora la care ai promis că vei fi prezent la o întâlnire, când alţii au contat pe tine şi tu erai în altă parte !
Era vară şi cald, aşa că până la Cluj Simion Ghinea a mers mai mult noaptea, din sat în sat, trecând pe la căpeteniile legionare, şefi de cuib sau simpli legionari, să-i semneze “foaia de parcurs”. Nici unul nu a fost nici supărat, nici mirat că era trezit în toiul nopţii să-şi pună semnătura pe o foaie de hârtie. Aveau toată înţelegerea pentru camaradul care în felul acesta reintra în rânduri cu obrazul spălat.
Pentru mine era evident, din ce mi-a povestit Simion Ghinea, că acel drum lung de vară făcut sub Jove până la Cluj, acea pedeapsă, îi marcase viaţa, îi fericise viaţa, îl modelase ca om pe bădia Simion. Ca om de mare omenie!
Să reţinem şi altă definiţie dată României : ţara fugii de răspundere” . . . Oare sentimentul că azi România este mai mult ca oricând ţara fugii de răspundere poate fi înregistrat ca un argument în plus că dintre toate doctrinele politice româneşti, cea legionară este “cea mai contemporană, cea mai valabilă şi azi, spre a fi aplicată, reînviată ?
Textul de mai sus l-am publicat pentru prima data pe site-ul ortodox ortodoxiaincatacombe la comentarii pe data de 5 decembrie 2021.Ca o paranteza spus.
Domnule Ion Coja,
Va port mult respect si recunostinta pentru ceea ce suntei si pentru tot ceea ce faceti si nu va vom uita.Va rog mult :din mila pentru sarmanii romani sa postati textul de mai jos pentru ca imi apartine,e al meu integral si ma doare pentru natiunea mea si vreau sa nu simta durerea precum o simt ukrainenii care la venirea rusilor acolo,sarmanii daca unii au reusit sa isi ia in fuga macar bocceluta sau banisorii lichizi care ii aveau prin casa.Ii lalasm la o parte pe ignoranti si razatori de suferinte omenesti.Fie sanatosi.Romanii trebuie sa stie ce va fi cu tarisoara aceasta pentru ca chiar este cazul sa fie optimisti si sa priveasca inainte.
Tu zici ca nu imi folosesc si asa e bine sa fii smerit .Sa te smeresti in fata unui C desi ele sunt pentru cei multi si port adanca recunostinta parintelui ca le lasa.Am intarit si intaresc in continuare pentru ca romanii sa nu aiba temeri ca va fi razboi pe teritoriul Romaniei atunci cand cel din Ukraina se va externaliza spre Nordul Europei si ma bucur ca ceea ce am scris merge impreuna cu ultimele cuvinte ale pr.Elpidie.Razboiul e ultimul cuvant care nici macar nu trebuie rostit.Atunci pentru ce scriem toate acestea?Pentru ca sarmana lume de multe ori in ceas de nenorocire cauta mangaiere,incurajare,indrumare,o mica orientare.Autoritatile nu tin cu ea;multi se deprima si devin nefericiti si de multe ori cuvantul potrivit ii umple de viata,optimism si asa trebuie sa fie pentru ca daca ai pierdut optimismul ,curajul,seninatatea in evenimente nu te mai ajuta nimeni.Prin nurmare repet:cine e istet va trebui sa fie cu ochii pe Polonia ca stat NATO,primul care se va implica in chestiunea Ukrainei.Sa nu ignorati acest lucru.In ceasul cand veti auzi/vedea ca Polonia va intra in razboi la noi va fi incorporare obligatorie generala,pe urma imediat tot la noi vor invada trupele germane(NATO) SI VETI VEDEA CA AICI NU VA FI NICIUN RAZBOI NICI MACAR „INTAMPLATOR”.Dupa incorporare trupele romanesti proaspat formate nu vor pleca peste granita in niciun fel;ele vor stationa toate in tara,pe teritoriul Romaniei pentru ca atunci se va spune ca se va proceda asa pentru ca „situatia va fi predominant imprevizibila pe teritoriul Romaniei si e mai bine ca trupele sa ramana pe loc” si nici macar unul decat cei care vor opta benevol sa plece si nu va fi platit nimeni pentru serviciul militar care il va face fiind vorba de incorporare generala.Nu veti crede minciunilor ca cineva va fi platit vreodata daca va participa la razboi.Evenimentele se vor intampla asa cum am spus si dupa cum va scriu mai jos.Aveti copii,batrani,aveti suflet,simtiti ce sunt necazurile,sunteti capi de familie si e bine sa stiti pt voi,pt copilasii vostri,pt femeile voastre,pt parintii vostri ca atunci cand veti fi saltati pt incorporare in Romania nu va fi razboi si va trebui sa stiti viitorul traseu al razboiului care prin miracol dumnezeiesc va ocoli Romania si isi va urma calea fara romani implicati spre POLONIA SI APOI SPRE NORDUL EUROPEI IN ACEST MOD.
Si am vazut totul.
Trupele germane intrand pe intreg teritoriul tarii noastre cand frunzele incepeau sa cada de toamna.Soldatii germani strigau cu jigniri:”imbarcarea in trenuri si in camioane!”Toata populatia tarii apta de munca a fost dusa in lagarele din Arad si Timis pt barbati si Caransebes,Salonta pt femei.
Germania incepuse sa poarte iarasi razboi cu Rusia dar pe toata latura nordica a intregului continent european.Germania nu lupta de una singura ci cu tari aliate:Olanda,Belgia,Norvegia,Suedia,Danemarca,Finlanda,Islanda,Polonia si Ukraina.Romania va fi tara neutra.Teatrul de razboi nordic european va fi preponderent in Ukraina,latura nordica a tarii noastre si in Polonia.Am vazut ca Rusia va folosi doar armamentul greu de divizie terestru fara rachete de niciun fel ci tancuri ,tunuri,mitraliere si artileria grea si bombardamente din avioane fara bombe nucleare ,cu hidrogen sau de distrugere in masa ci bombardament clasic.Am vazut ca dupa ce a trecut o vara dominata de seceta si greve masive ,la venirea toamnei a inceput razboiul nordic.In primele doua luni de razboi doar cu armament greu purtat de toate partile implicate,Polonia a fost rasa de catre Rusia,teatrul de lupta ruso-european devenind mai vast cuprinzand teritoriul golit al Poloniei,Ukraina pana in Slovacia si pe o iarna cu ceva frig dar total fara zapada.Am vazut ca razboiul a inceput brusc iar nemtii ne-au luat pe toti din pat cu injuraturi si amenintari dar fara loviri ori impuscari. Am vazut ca vara anterioara acestui razboi a fost secetoasa,fara mare productie agricola si cu productie economica zero dar toata populatia mergea pe strazi la greve.Iarna cu razboiul nordic a trecut.Ukraina a fost ocupata de rusi toata de la un capat la altul si intampinati cu euforie generala din partea ukrainenilor.Am vazut pretutindeni pe teritoriul tarii noastre ca la inceputul lunii iunie cand rusii au iesit victoriosi in Ukraina si in tot Nordul Europei pt ca tot Nordul inclusiv Germania au fost rase de pe harta de catre rusi ,romanii erau plini de entuziasm si era veselie mare si in lagare si in toate casele romanilor pt ca acasa au ramas batranii si copiii,doar cine a murit in mod obisnuit in acea iarna,aceia au murit fie batrani fie copii si bolnavi.Am vazut ca la 10 iunie tot mai eram in lagare cand au venit rusii bucurosi si ne-au eliberat din lagare dar,cand sa plecam fiecare liber acasa,a venit o ploaie continua timp de 3 zile.Inundatiile in tot Vestul tarii au fost asa de mari ca in orase si comune apa avea 10 metri iar pe alocuri 6 metri si au murit inecati3/4 din populatia proaspat eliberata.Am mai vazut ca in lagare toti stateam cate 20 in camere ,nu se muncea nimic,nu era nimeni fortat la cipuire sau vaxxinare dar cei care refuzau erau reperati de gardieni si colegi si tratati ca atare.In lagare nimeni nu era imbracat in zeghe ci cu hainele de acasa.Cine a scapat la inundatii au ajuns toti acasa.Am vazut ca guvern si Parlament si presedinte nu mai era pt ca i-au executat rusii in aplauzele si euforia poporului dupa care rusii au preluat conducerea tarii si au inceput sa imparta alimente cam expirate dar ne-otravite si apa cam urat mirositoare la oamenii blegiti,anemiati si morti danemiratAm vazut ca oamenii stateau cu mainile intinse la camioanele rusesti si strigau disperati dupa mancare.Multe camioane se rasturnau de imbulzeala multimilor dar la camioanele americane si NATO nu se ducea nimeni decat cei care vroiau sa moara pt ca am vazut ca toti vorbeau si se fereau de acele camioane pt ca totul era otravit si apa frumoasa la vedere si mancarea proaspata si bine ambalata.Am vazut ca toata tara era impanzita ochi numai de trupe din toate natiile si limbile.Am vazut ca atunci cand au venit rusii sa ne elibereze,au venit in coloane uriase de zeci de km. de blindate verde inchis la culoare spargand granita nordica din judetele Bistrita si Suceava si se deplasau constant si fara oprire cu viteza de 35 km./h. si nu faceau niciun rau nimanui.Se deplasau in tacere spre centrul tarii fara oprire,apoi s-au indreptat spre Vest ,au eliberat detinutii din Vest si si-au continuat drumul pana la Roma o parte,pana in Berlin o parte si pana la Lisabona cealalta parte.
În atenția Redacției
Vă rog să-mi spuneți dacă sunteți de acord cu afișarea articolului din Cotidianul care a reușit să aduce peste 210 comentarii, din păcate multe…jigniri, îmbibate cu …URĂ! :(
Mulțumesc pentru înțelegere și …acceptare :)
”Șoșoacă, la trântă cu Ucraina: ”Am devenit ţinta numărul unu a criminalilor ucraineni”
24 martie 2023 (C.T.) Politică 210
”Ministerul de Externe al Ucrainei iniţiază impunerea de sancţiuni împotriva Dianei Şoşoacă, considerând că reprezintă o ameninţare la adresa securităţii naţionale”, a anunțat pe pagina sa de Facebook purtătorul de cuvânt al MAE de la Kiev, Oleg Nikolenko.
De asemenea, Nikolenko condamnă ferm încercarea de a pune la îndoială integritatea teritorială a Ucrainei, de a submina buna vecinătate dintre Ucraina şi România.
Reacția a venit după ce Diana Şoşoacă a propus, în proiectul de modificare a Legii de ratificare a Tratatului de bună vecinătate şi cooperarea între România şi Ucraina, semnat în iunie 1997, denunţarea tratatului de către partea română în 2027.
”România anexează teritoriile istorice care i-au aparţinut, respectiv Nordul Bucovinei, Herţa, Bugeacul (Cahul Bolgrad, Ismail), Maramureşul istoric şi Insula Şerpilor”, se arată în proiectul Dianei Şoşoacă.
Replica senatoarei nu s-a lăsat așteptată.
”Cum îşi permite Ucraina să ameninţe un senator al statului român pentru o propunere legislativă ? De când decide Ucraina ce se întâmplă în Parlamentul României? Este România un stat ocupat de Ucraina şi noi nu am aflat? Da, este adevărat că Ucraina este ocupant al unor teritorii româneşti pe care mă lupt să le readuc în sânul patriei mamă, dar de când are Kievul drept de veto asupra politicii României? Această ameninţare a Ucrainei la adresa mea arată intenţia acestui stat de a-i elimina şi fizic pe cei care se opun politicilor naziste ale Kievului. Prin declaraţia MAE ucrainean, este clar că am devenit ţinta numărul unu a criminalilor ucraineni. Dar acet lucru nu face decât să confirme justeţea propuinerii mele legislative de a returna României teritoriile deţinute abuziv de Ucraina!”, a scris Şoşoacă pe Facebook.
”Ucraina nu are argumente istorice pentru a ocupa teritoriile româneşti pe care le are acum în componenţă în mod abuziv şi de aceea singurul răspuns al Kievului este să profereze ameninţări. Dar comportamentul fascist al juntei de la Kiev nu mă sperie şi mă voi lupta până la capăt pentru redobândirea pământului românesc pe care Ucraina nu doar că îl ocupă samavolnic, dar şi supun populaţia românească purificării etnice, lucru pe care îl voi aduce în atenţia instituţiilor internaţionale”, a mai zis Șoșoacă.”
”MOȘU spune:
25 martie 2023 la 17:17
Comentariul tău așteaptă moderare. Aceasta este o previzualizare; comentariul va fi vizibil după ce este aprobat.
În atenția tuturor postacilor care aruncă cu ”noroi”, insulte, invective, atacuri la persoană, URĂ, la adresa unei persoane, Diana Șoșoacă și a unei Federații(Rusă): Poporul Român are o ”vorbă” (printre alte…Mii): SĂ-ȚI DEA DUMNEZEU ȚIE(DIVINITATEA/LEGILE UNIVERSALE), CE-MI DOREȘTI TU MIE. Mie mi-ar fi simplu să ”leg” două cuvinte din care unul este:”lumânări” iar cel de-al doilea…ce primiți voi pe …card, pentru postări ….MALEFICE. Omenirea, este la mare încercare, există riscul ca majoritatea ”maleficilor” să părăsească…Mama Geea(Pământul)… PĂCAT 🙁
https://www.cotidianul.ro/sosoaca-la-tranta-cu-ucraina-am-devenit-tinta-numarul-unu-a-criminalilor-ucraineni/
Lasă un răspuns
Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțând la cele pe care le consideră nepotrivite.
”
24 martie 1562: Acum 461 de ani, după Tetraevangheliarul în limba română, diaconul bisericesc Coresi, ctitor al limbii române literare, tipărește la Brașov și Tetraevangheliarul slavon
De Alexandra Davidoiu
Cultură / Publicat: Vineri, 24 martie 2023, 23:05 / 0 comentarii
24 martie 1562: Acum 461 de ani, după Tetraevangheliarul în limba română, diaconul bisericesc Coresi, ctitor al limbii române literare, tipărește la Brașov și Tetraevangheliarul slavon
Articole relaționate
325 de ani de la tipărirea Bibliei în limba română. Expoziție aniversară la Muzeul Național Cotroceni 325 de ani de la tipărirea Bibliei în limba română. Expoziție aniversară la Muzeul Național Cotroceni
La mulți ani, carte românească! 30 ianuarie 1561 – 462 de ani de la apariția Tetraevanghelului tipărit de diaconul Coresi La mulți ani, carte românească! 30 ianuarie 1561 – 462 de ani de la apariția Tetraevanghelului tipărit de diaconul Coresi
ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!
ascultă articolul
24 martie 1562: Diaconul Coresi a început la Brașov, tipărirea lucrării bisericești cunoscută sub numele de Tetraevangheliarul slavon.
Anterior, diaconul Coresi și Tudor diiacu au tipărit Tetraevangheliarul în limba română, începând cu 3 mai 1560 și terminând cu 30 ianuarie 1561. Cartea a fost tipărită după ce „nește creștini buni” au tradus-o din limba slavonă „ca să fie popilor rumănești să înțeleagă, să învețe rumânii cine-s creștini”, amintește Pr. Prof. Dr. Vasile Oltean în ziarul Lumina.
„După această carte în limba română, diaconul Coresi și Tudor diiac tipăresc Tetraevanghelul în limba oficială slavonă de la acea vreme din bisericile române. Atât grafia, vignetele, frontispiciile, cât și forma estetică a tipăriturii slavone sunt comune versiunii românești, editate cu un an înainte. În anul 1903, când se edita „Bibliografia Românească Veche” se cunoșteau doar două exemplare, cel din Șchei și cel de la Biblioteca Academiei Române („Bibliografia Românească Veche” vol. I). Astăzi este cunoscută în cinci exemplare (câte un exemplar la Biblioteca „V.A. Urechea” Galați; Muzeul istoric din Moscova; Biblioteca de Stat din Moscova; Biblioteca Națională din Budapesta; Biblioteca Bisericii „Sfântul Nicolae” din Șcheii Brașovului și Biblioteca Publică din Petersburg – dintre care ultimele două exemplare sunt pierdute).”, mai scrie profesorul.
Cercetătorul Mihai-Octavian Groza îl omagiază pe marele diacon printr-un eseu difuzat de Radio Renașterea:
„Atunci când vorbim de limba română, gândurile noastre zboară spre clasicii literaturii române, spre Mihai Eminescu, Ion Creangă, Ion Luca Caragiale și Ioan Slavici (cei care au „șlefuit” limba națională și au folosit slova românească ca pe un odor de preț), și mai puțin spre cel care stă la temelia apariției limbii române literare, editorul primelor cărți în limba română, tipograful cunoscut sub numele de diaconul Coresi. Trăitor în veacul al XVI-lea, acesta a fost cel care, prin tipăriturile sale, realizate într-o mare măsură în cetatea Brașovului, a reușit să impună introducerea limbii române în biserică, dar și să pună bazele limbii române literare și liturgice, aspecte pe care vom încerca să le prezentăm în rândurile care urmează.
Conform cercetărilor derulate de istoricul Ovid Densușianu, diaconul Coresi ar fi fost coborâtor dintr-o veche familie grecească, stabilită și aclimatizată în Țara Românească. S-a născut la Târgoviște, după cum singur a mărturisit în epilogul Evangheliarului românesc tipărit între anii 1561-1562 la Brașov: „[…] diacon Coresi ot Târgoviște”, notare regăsită și în alte tipărituri coresiene. Din păcate, nu cunoaștem, cu exactitate, anul nașterii acestuia; Ovid Densușianu notează că acesta s-ar fi născut în anul 1525, alte surse vehiculează anul 1500, pe când cercetătoarea Luiza Marinescu ne vorbește despre anul 1510 ca an al nașterii diaconului Coresi. Până la începutul secolului al XX-lea a existat o confuzie și în legătură cu identitatea persoanei, în prima jumătate a secolului al XVI-lea documentele atestând existența unui „diac Coresi” („scriitor la cetate”), a unui „diacon Coresi” și a unui „logofăt Coresi”, Nerva Hodoș fiind cel care, pe baza cercetărilor realizate, a concluzionat faptul că diaconul Coresi este fiul diacului Coresi și fratele logofătului Coresi. Mai târziu, Petre P. Panaitescu avea să demonteze această teorie, dovedind că numele Coresi este un nume propriu și nu un nume de familie, iar purtarea acestuia nu putea să dovedească „[…] înrudirea dintre diferiții Coresi din Țara Românească în veacul al XVI-lea”. Cel mai probabil, Coresi tipograful a fost un personaj ridicat din rândul micilor meșteșugari, școlit pentru a deveni diacon (poziție clericală care nu avea același statut și atribuții ca în zilele noastre; diaconul era cel care slujea alături de ierarh și care, la nevoie, îndeplinea și poziția de diplomat bisericesc) și pregătit pentru a deprinde arta tiparului.
Diaconul Coresi și-a început formația și a deprins meșteșugul tiparului în atelierul tipografului de neam sârb Dimitrije Ljubavić, meșterul tipografiei domnitorului Radu Paisie, care tipărea cărți în slavona bisericească. Între anii 1556-1557, pentru prima dată, diaconul Coresi a tipărit o carte, Octoihul mic, la Brașov, folosind o parte din instrumentarul tipografiei lui Dimitrije Ljubavić, respectiv litera de rând (text scris cu minuscule, cu mărimea corpului cuprinsă între 8 și 12 puncte). După acest moment, la solicitarea domnitorului Țării Românești, Pătrașcu cel Bun, a revenit la Târgoviște unde, între anii 1557-1558, cu ajutorul unui număr de zece ucenici, folosind metoda xilogravurii, a tipărit un Triod-Penticostar, o lucrare extrem de bogată în ilustrații (având în vedere faptul că, în timpul editării cărții, la 26 decembrie 1557, domnitorul Pătrașcu cel Bun a murit, în deschiderea acesteia este menționat, în calitate de comanditar, succesorul acestuia, domnitorul Mircea Ciobanul).
După anul 1558, diaconul Coresi s-a stabilit, definitiv, la Brașov, unde a început o bogată activitate tipografică, onorând comenzi venite atât din partea patriciatului săsesc, cât și din partea ierarhilor transilvăneni, ori domnitorilor și ierarhilor Țării Românești. În legătură cu stabilirea sa la Brașov, a fost vehiculată teoria conform căreia conflictul dintre domnitorul Mircea Ciobanul și marea boierime ar fi determinat acest gest, teorie ce nu poate fi validată având în vedere statutul social al diaconului Coresi, de meșter tipograf, care nu l-a implicat direct în confruntare. Cel mai probabil, mutarea acestuia la Brașov s-a produs la chemarea patriciatului săsesc și în contextul afirmării orașului ca un important centru cultural, în care exista o moară de hârtie și în care, sub influența Reformei, s-au tipărit primele cărți în limba română. La Brașov, într-o primă fază, și-a desfășurat activitatea în tipografia patronată de judele Johannes Benkner, care a mutat tipografia chirilică de la Sibiu, la Brașov (Johannes Benkner era fiul judelui cu același nume, destinatarul celebrului document cunoscut în literatura de specialitate drept „Scrisoarea lui Neacșu din Câmpulung”, cel mai vechi document scris în limba română). Mai apoi, cu timpul, diaconul Coresi a ajuns să dispună de propriul instrumentar, de propriul atelier tipografic (așezat în interiorul cetății Brașovului), să devină independent și să-și câștige statutul de tipograf editor, statut care i-a permis să tipărească după bunul plac și să preia comenzi din partea unor comanditari mai mult sau mai puțin importanți.
În cele aproape trei decenii de activitate desfășurată în cetatea Brașovului, de sub teascurile tipografiei coresiene au văzut lumina tiparului nu mai puțin de 26 de cărți (peste 50% din producția de carte slavonă și română tipărită între anii 1508-1600), dintre care 10 publicate în limba română și 16 în limba slavonă, cărțile publicate în limba română fiind considerate de cercetătoarea Luiza Marinescu „[…] primele monumente ale limbii noastre literare”. Această afirmație este susținută de simpla parcurgere a rândurilor care deschideau cărțile coresiene, rânduri care conțin și primele forme de versificație în limba română: „[…] Dacă am cetit, bine am socotit și am aflat că toate tâlcuiesc și mie toate plăcură și am scris cu tiparul vouă, fraților românilor, să vă fie pre învățătură. Și vă rog frații mei să cetiți și bine să socotiți că veți vedea voi înșivă că e mărgăritarul și comoara ascunsă întrânsele” (transcriere Vasile Oltean). Prin aceasta, dar și prin alte exemple de acest gen, diaconul Coresi a devenit unul dintre primii versificatori ai literaturii române. Tot din introducerea cărților publicate la Brașov reiese și motivația diaconului Coresi de a tipări în limba română, aceea de a oferi cărți în limba vorbită de românii transilvăneni, o motivație, aparent, de sorginte protestantă, vizibilă mai ales în formula: „[…] Cu mila lu Dumnezeu eu diaconu Coresi, déca văzuiu că mai toate limbile au cuvîntulu lu Dumnezeu în limba, numai noi Rumânii n’avăm, și Hs. zise, Mathei 109, cine cetește să înțelégâ, și Pavelu Apslu încî scrie la Corintu, 155, că întru besérecî mai vrătos cinci cuvinte cu înțelesulu mieu să grîescu, ca și alalți să învățu, de cătu întunérecu de cuvinte neînțelése într’alte limbi. Dereptu acéia frații miei preuțiloru, scrisu- v’am acéste Psăltiri cu otvétu” (transcriere Luiza Marinescu).
La Brașov, diaconul Coresi a tipărit, după anul 1558, următoarele titluri: Întrebare creștinească (1559), Evangheliarul românesc. Biblie. Noul Testament. Evanghelie (1561), Evangheliar slavonesc. Biblia. Noul Testament. Evanghelie (1562), Apostol românesc (1563), Tîlcul evangheliilor, Molitvenic românesc (1564), Minei (1567-1569), Psaltirea românească. Biblie. Vechiul Testament. Psalmi (1568), Sbornic slavonesc (1568), Liturghier românesc (1570), Pravila sfinților oteți (1570), Psaltirea românească. Biblia. Vechiul Testament. Psalmi (1570), Psaltire slavonească. Biblia. Vechiul Testament. Psalmi (1574), Octoih slavonesc partea I (1574), Octoih slavonesc partea II (1575), Psaltire slavonească (1576), Psaltire slavo-română. Biblie. Vechiul Testament. Psalmi (1577), Psaltire slavonească. Biblia. Vechiul Testament. Psalmi (1577), Triod slavonesc (1578), Octoih mic slavonesc (1578), Psaltire în slavonă și română. Biblia. Vechiul Testament. Psalmi (1578), Evangheliar slavonesc (1579), Sbornic slavonesc (1580), Evangheliar slavonesc. Biblie, Noul Testament. Evanghelie (1583), Liturghier slavonesc (1588). În cazul lucrărilor tipărite în limba română, traduse din limba slavonă, cercetările din ultima jumătate de secol au dovedit faptul că diaconul Coresi nu a fost traducătorul acestora, ci doar tipograful și cel care s-a îngrijit de îndreptarea textului acestora. De departe, cea mai importantă carte tipărită de diaconul Coresi a fost Liturghierul românesc, considerată piatra de temelie a introducerii limbii române în biserică. Publicat la comanda episcopului calvinizant Pavel de Turdaș, acesta a fost tradus din limba slavonă, conținând mai puține arhaisme decât celelalte tipărituri coresiene traduse și cuprinzând toate etapele slujbei religioase, fără a prezenta vreo urmă de influență protestantă. Din acest punct de vedere, tipărirea Liturghierului românesc de către diaconul Coresi este considerat momentul de început al introducerii limbii române în biserică.
Majoritatea lucrărilor amintite au fost tipărite cu sprijinul ucenicilor care activau în tipografia coresiană, numele acestora fiind amintite în deschiderea fiecărei cărți; numărul ucenicilor diferă de la o carte, la alta, ceea ce ne poate înfățișa și nivelul comenzii, precum și gradul de productivitate. În ceea ce privește tirajul în care aceste cărți au fost tipărite, cercetătoarea Luiza Marinescu lansează cifra, aproximativă, de 100 de exemplare pentru fiecare carte, comercializate prin intermediul negustorilor sași și români sau a adunărilor preoțești din Transilvania, Țara Românească și Moldova. Din primele pagini ale lucrărilor amintite, reiese faptul că acestea au fost tipărite fie la comanda judelui Johannes Benkner, a nobilului Forró Miklós, a domnitorilor Alexandru al II-lea Mircea, Mihnea Turcitul și Petru Cercel sau a mitropolitului Ghendie al Ardealului, fie dedicate acestora. Cercetătorii care s-au aplecat asupra studierii vieții și activității diaconului Coresi explică aceasta drept un sprijin moral și financiar venit atât din partea domnitorilor și ierarhilor români, cât și din partea comunității reformate din Transilvania.
O legătură specială a existat între diaconul Coresi și comunitatea românească din Șcheii Brașovului, principala comanditară a cărților tipărite de acesta, cărți întrebuințate de preoții Bisericii „Sfântul Nicolae”, păstorii sufletești ai celui mai important bastion al românismului și ortodoxismului transilvănean. Petre P. Panaitescu consideră că decizia diaconului Coresi de a se stabili la Brașov a fost luată și sub impresia solicitărilor venite dinspre comunitatea românească din Șcheii Brașovului, aspect ilustrat și de cronica bisericii amintite. Trăinicia acestei legături este dovedită în urma procesului intentat diaconului Coresi, de către Laurențiu Fronius, în anul 1570, pentru recuperarea unei datorii. În documentele procesului s-a subliniat faptul ca datoria tipografului să fie plătită de preotul Toma din Șcheii Brașovului, ceea ce ne dovedește faptul că șcheienii erau asimilați drept susținătorii diaconului Coresi.
După cum precizam în rândurile de mai sus, diaconul Coresi a utilizat pe parcursul activității brașovene metoda xilogravurii, un procedeu rudimentar și destul de anevoios. Pentru fiecare pagină a unei cărți, tipograful, alături de ucenicii săi, crea o matriță din lemn de esență moale, pe care era sculptat textul propriu-zis; mai apoi, peste literele sculptate pe matrița de lemn, se aplica o cerneală specială, după care se așeza pe coala de hârtie și se presa. Tipăriturile coresiene se disting ușor, după formatul masiv, lipsa foilor de titlu și a numerotării paginilor, după culorile uzitate, roșu și negru, precum și după elementele decorative de inspirație renascentistă.
La rândul său, diaconul Coresi a format o generație întreagă de meșteri tipografi, care au activat nu doar la Brașov, ci și în alte puncte ale Transilvaniei (Sebeș, Alba-Iulia, Orăștie, Cluj), dintre care se remarcă Șerban Coresi, fiul său, cel care, în anul 1580, la Sebeș, l-a secondat pe tatăl său în tipărirea Sbornicului slavonesc, iar între anii 1581-1582 a publicat celebra Palie de la Orăștie (la care a colaborat și diacul Marian, un alt ucenic al diaconului Coresi), precum și diecii Călin (care a publicat un Tetraevanghel slavon în anul 1565), Lorinț (care a publicat un Octoih între anii 1577-1578, Psaltirea în anul 1578 și un Octoih mic în anul 1578), Tudor, Mănăilă, Marian etc. Prin munca acestor meșteri tipografi, cartea românească, arta și meșteșugul tipăriturilor coresiene, au ajuns să fie cunoscute în tot spațiul locuit de români, apariția acestor cărți marcând „[…] o epocă de redeșteptare în viață a poporului și bisericii românești. Ele deschid ochii poporului spre lumină, prin limba lui: îndeamnă la cultură națională”.
După o viață pusă în slujba cărții și culturii românești, diaconul Coresi a trecut la cele veșnice, cel mai probabil după anul 1583; din păcate, anul exact al morții nu ne este cunoscut. Ceea ce cunoaștem, este faptul că diaconul Coresi a părăsit această lume din cetatea Brașovului, locul în care și-a desfășurat ultimele decenii de activitate și în care amintirea sa este încă vie. Deși viața și activitatea sa încă nu au fost tratate în paginile unei monografii în adevăratul sens al cuvântului, au existat numeroși cercetători care s-au aplecat asupra studierii tipăriturilor coresiene, iar în Șcheii Brașovului, în curtea Bisericii „Sfântul Nicolae” și în Muzeul Primei Școli Românești, în amintirea sa, a fost ridicată o statuie și a fost creat un spațiu expozițional dedicat meșteșugului tiparului. Prin întreaga sa activitate de tipograf, desfășurată la Târgoviște și la Brașov, dar și în alte centre transilvănene, prin ucenicii săi, diaconul Coresi a contribuit, în primul rând, la răspândirea cărții românești, al cărei efect imediat a fost, conform istoricilor Ioan-Aurel Pop și Ioan Bolovan, „[…] accentuarea unității culturii românești”.
Bibliografie:
1) Bălan, Ioan, „Limba românească în cele dintâi cărți bisericești (III)”, în Cultura Creștină, an III, număr 3, 1913;
2) Dumbrăvician, Dinu, Mic lexicon de termeni tipografici, București, Editura UNArte, 2016;
3) Erich, Agnes, „Cartea tipărită la Târgoviște de către diaconul Coresi”, în Curier. Revistă de cultură și bibliologie, an XIV, număr 1 (26), 2007;
4) Erich, Agnes, „Dimitrie Liubavici and the Printing Art of Târgoviște”, în Journal of Romanian Literary Studies, număr V, 2014;
5) Marinescu, Luiza, „Romanian Printing Houses: Highlights and Monuments of the Religious Culture and Literary Language-towards a more comprehensive and comparative Approach in the Study of Romanian Literature”, în Journal of Romanian Literary Studies, număr XVIII, 2019;
6) Mazilu, R., D., Diaconul Coresi. Contribuții, Ploiești, Institutul de Istorie Literară și Folclor, 1933;
7) Mârza, Eva, „Preliminarii la un repertoriu al tipografilor români (1508-1830)”, în Annales Universitatis Apulensis. Series Historica, număr VIII, 2004;
8) Mocanu, Aura, „Contribuția diaconului Coresi la dezvoltarea limbii române literare în opinia lui Ion Gheție (1930-2004)”, în Analele Universității din Timișoara. Seria Științe Filologice, număr LI-LII, 2013-2014;
9) Oltean, Vasile, „Actualitatea diaconului Coresi”, în Cumidava, număr XXVI, 2003;
10) Oltean, Vasile, Istoria tiparului brașovean, volum II, Iași, Editura Tipo Moldova, 2009;
11) Oltean, Vasile, Diaconul Coresi, București, Editura Basilica, 2019;
12) Panaitescu, P., Petre, Începuturile și biruința scrisului în limba română, București, Editura Academiei Republici Populare Române, 1965;
13) Păcurariu, Mircea, Dicționarul teologilor români, ediția a III-a revăzută și adăugită, Sibiu, Editura Andreiana, 2014;
14) Pop, Ioan-Aurel; Bolovan, Ioan, Istoria Transilvaniei, ediția a II-a revăzută și adăugită, Cluj-Napoca, Editura Școala Ardeleană, 2016;
15) Pop, Ioan-Aurel, Scurtă istorie a românilor, București, Editura Litera, 2020.”
24 martie 1562: Acum 461 de ani, după Tetraevangheliarul în limba română, diaconul bisericesc Coresi, ctitor al limbii române literare, tipărește la Brașov și Tetraevangheliarul slavon
24 martie 1562: Acum 461 de ani, după Tetraevangheliarul în limba română…
24 martie 1562: Diaconul Coresi a început la Brașov, tipărirea lucrării bisericești cunoscută sub numele de Tetr…
Banuiesc ca exista un protocol intre CNSAS, SRI si DGIA in vederea secretizarii operatiunilor sub steag fals pentru compromiterea miscarii legionare si a identitatii spionilor infiltrati cu scopul compromiterii miscarii legionare . Dovada o reprezinta furtul dosarelor si faptul ca toti ofiterii de Securitate care au cercetat cazurile operatiunilor sub steag fals nu exista oficial nici astazi la CNSAS sau la IICCMER.
Am fost ani de zile cum veneau sefi de servicii secrete si un ofiter israelian cu amenintari la tatal meu ca sa pastreze tacerea pe tot ce stie , pe furturile de dosare si pe falsificarile de acte cu scopul de a compromite fosti detinuti politici . In anii 50 tatal meu a condus ani de zile anchete si interogatorii in secret cu arhivari de dosare si de declaratii . Astazi nu exista nici macar un singur dosar la CNSAS arhivat de tatal meu ca cel mai improtant sef din Securitatea anilor 50.
Din memorie….
Interogatoriu. Inainte de moarte imi povestea interogatoriile cuvant cu cuvant.
,,Buna ziua , sunt ofiter de Armata absolvent al scolii de ofiter Oradea pe 1950. Invat meserie si vreua sa stiu si eu ce porcarii ai facut ca sa invat si eu din experienta dumitale.”
In interogatorii nu folosea cuvantul ,,tovaras” asa cum apare in filmul ,,Intre chin si amin”…
,,Ai facut de ras miscarea legionara. De ce ai facut asa ceva?”
,,Asta am si vrut”
,,Cum naiba?”
Ultimele cuvinte ale unui spion infiltrat: ,,Regret ca am tradat miscarea legionara si regret ca mi-am tradat tara si regret ca nu am luptat pana la capat impotriva bolsevicilor.”
E doar un singur interogatoriu si pe toata perioada anilor 50 a avut o adevarata obsesie ca sa identifice si sa ancheteze tot ce inseamna spion de dinainte de 23 august 1944 si infiltrat in miscarea legionara, in partidele istorice si in casa regala. Pentru asa ceva a identificat spioni sovietici , spioni francezi de dinainte de declansarea razboiului , spioni britanici , spioni iugoslavi (monarhisti) si spioni germani infiltrati in miscarea legionara si in partidele istorice. Pentru trimiterea la Poarta Alba a unor spioni sovietici a trebuit sa ofere ,,explicatii” in fata lui Nicolschi si a sefilor Securitatii. Pe fiecare l-a trimis la Poarta Alba cu cate zece ani de pedeapsa si intr-un caz a dat mai bine de 100 de ani de condamnari in care fiecare a primit cate zece ani. Nicolschi si toti sefii Securitatii erau socati cand au aflat ca a folosit pe spioni sovietici metode de tortura aplicate chiar de ei pe legionari…. prin care a reusit sa-i stoarca de informatii.
La debutul razboiului Germania , Uniunea Sovietica si Marea Britanie luau in considerare o conferinta de pace si a obtinut probe si declaratii pentru asa ceva din partea infiltratiilor . Toate operatiunile sub steag fals au venit pe ideea unei conferinte de pace la terminarea razboiului pentru compromiterea miscarii legionare si pentru trimiterea Romaniei la despagubiri de razboi atat pentru sovietici cat si pentru evrei. In ,,masacrul din Dubasari” o sa gasiti patru etnici germani care au primit pedepse mai mult decat bizare din partea sovieticilor si toti agentii consului Germaniei au primit identitati false din partea americanilor si fost protejati chiar si de catre sovietici cu arestarea tatalui meu ca sef birou informatii in Securitate , cu aretari de ofiteri de Securitate si de Militie asa cum a fost in Orsova 1953 sau in executii de ofiteri din directiile militare ale Securitatii cum a fost in Deva 1953.
Atentatul din Odesa a venit pe ideea unei conferinte de pace in care sovieticii cat si evreii aveau nevoie de ,,represalii” ca sa obtina despagubiri si exterminarea administratiei romanesti din Transnistria , din Basarabia cu toata administratia romaneasca din Buceac si din Bucovina de Nord. Atentatul din Odesa si ,,represaliile” au stat la baza deportarii unui miliion de romani in Siberia.
Declararea holocaustului de catre Iliescu a venit in acte de politie politica pe origine la nivel de crima in guvernarea lui Adrian Nastase si toate creatiile Centrului Wiesenthal au venit in amenintari in vederea pastrarii tacerii cu sefi de servicii secrete . Centrul Wiesenthal se face vinovat de promovarea politiei politice pe origine cu sefi de servicii secrete, cu ofiteri israelieni si in abuzuri cu administratia locala si centrala la nivel de crima .
Domnule profesor!
De frica lui Pieleanu nu pot comenta!
Plus ca in urma ultimelor dezvaluiri niciun user nu are niciun pdv, cat de mic!
Si tacerea este un raspuns! Si de cele mai multe ori se interpreteaza ca îngăduință, afirmație, susținere!
*Preferam sa scriem ca ne reincarnam in vulturi/ciori sau șobolani de apa, ca Dacia a fost pana in Himalaya, ca exista daci si in Peru …etc!
Iulian
Hai, că mi-ai dat ”foc”!!!!:
Tu crezi în…HAZARD !!!!
”… Oamenii, atât ai locului cât şi din alte ţinuturi îndepărtate, îi aşteptau cu mare bucurie şi mai ales cu speranţa că le vor fi rezolvate problemele fizice şi durerile sufleteşti. Doar atunci discipolii puteau simţi cu adevărat că este mai multă bucurie în a dărui decât în a primi. Deşi nu cereau niciun preţ pentru cele ce făceau, grupul primea cosoni, obiecte de aur şi argint, ţesături, unelte, hrană şi multe lacrimi de mulţumire. Unii veneau chiar din zone foarte îndepărtate, de la multe zile de mers.
Fiecare învăţător, alături de grupul său de câte şapte discipoli, pleca separat spre câte o regiune a Daciei, urmând a pune în practică toate cele ce au învățat în decursul anului. Deşi bendisele şi preoții lui Gebeleizis (zeul fulgerului şi al tunetului) nu-i aveau la inimă pe discipolii lui Zamolxe, fiind mult mai tineri şi mai
72
http://remerra.blogspot.ro/p/misterele-scolii-zamolxiene.html
înzestraţi decât ei, erau nevoiţi să le recunoască puterile deosebite. De multe ori învăţătorii, şi chiar discipolii, reuşeau să vindece boli grave pe care bendisele sau preoţii lui Gebeleizis nu reuşeau cu niciun chip să le rezolve. Chiar şi pe unii dintre ei i-au vindecat de felurite boli sau dezechilibre energetice. Dar nu oblojirea rănilor era preocuparea lor principală şi nici vindecarea sau alinarea feluritelor boli. Altele îi interesau pe Zamolxe, învăţători şi discipoli. Comunităţile independente de daci şi geţi erau formate din aproape 2.000 de aşezări, cuprinzând în total peste 5 milioane de oameni. În urmă cu circa 1.000 de ani, odată cu plecarea unei bune părţi a populaţiei dacice (un grup spre Est –India, altul spre vest – peninsula italică, plus altele mai mici spre sud – Elada, Fenicia, Mesopotamia), şi apoi ca urmare a devastatorului război dintre societatea matriarhală şi societăţile patriarhale din jur, dacii şi geţii au decăzut enorm, din absolut toate punctele de vedere. Majoritatea cetăţilor mari şi foarte puternice, construite de la zero de către vechile preotese, fuseseră distruse din temelii. Aceste cetăţi erau considerate ca fiind cele mai puternice din acea perioadă, fiecare având drumuri pavate, canalizare, pieţe, manufacturi, iar furnalele lor erau cele mai avansate din lumea antică. Din cauza exodului şi al devastatorului război, populaţia rămasă s-a retras în zonele relativ sigure de la poalele munţilor. Acest lucru a determinat o degradare accentuată a societăţii în tot ansamblul ei. Foarte mulţi ajunseseră să trăiască într-o sărăcie cruntă, fărădelegile erau frecvente, iar amintirile despre vechea societate matriarhală erau considerate fabulaţii de către cei mai mulţi. Zamolxe şi-a dat seama că dacii fuseseră loviţi în cel mai sensibil loc, anume, în credinţa în propriile puteri. Conducătorii comunităţilor şi ai aşezărilor mici nu erau deloc preocupaţi de viitor, ci erau interesaţi doar în a reuşi să adune vara şi toamna toate cele necesare pentru a trece cu bine de iarnă.
Astfel stând lucrurile, Zamolxe a înţeles că pentru construcţia unei noi societăţi, trebuia ca totul să fie început de la zero. Ştia că nu poate face foarte multe pentru generaţia curentă, astfel că s-a preocupat mai mult pentru pregătirea şi schimbarea noilor generaţii.
Planul avea să se desfăşoare în trei etape.
În prima etapă trebuia să formeze cât mai mulţi învăţători cu putinţă. Pentru a forma prima generaţie de „ridicători de patrie” avea nevoie de câteva mii de discipoli, ceea ce ar fi presupus cel puţin 15-20 de ani de pregătire….”
Undeva, într-un oraș pe malul unui ”canal” în cadrul unei discuții cu un membru al echipei de voluntari, am fost surprins că un bărbat de aprox 50-55 ani dintr-o zonă planetară(indicată-n în textul de mai sus) când a aflat că sunt român, mi-a spus, cu bucurie ”our origin of the Sikh community is Dacia and we have been settled for 3000 years. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Efectiv am rămas…surprins(!!!) confirmând afirmația din texul de mai sus.
Poate înțelege cineva de unde știa acel om simplu această informație !?!
Succes
24 de ani de la agresiunea NATO in Serbia sub comanda lui BIDEN.Si noi stim asta .Fratele meu a fost acolo atunci si mi-a spus tot.Ce a facut NATO acolo nu corespunde nici cat negru sub unghie cum se lauda ei cu politica lor de minciuna.NATO e ofensiv.
https://youtu.be/LmPnqih9C5U
Catre ukraineni:Nu calcati intelegerea!Ne-am inteles sa ne ajutam ca fratii;sa nu ne legam nici de demnitarii si de episcopii si preotii si calugarii vostri nici voi de ai nostri si ca nu ne facem rau unii altora degeaba de-a-ndoarselea ca sa ne aflam in treaba cu amenintari si prostii.Noi nu ne-am calcat intelegerea,asa ca tineti-va de cuvant pt ca o sa fim la greu impreuna si nu e frumos asa ceva.Am avut pretentii de la voi?Ziceti-ne.Acuma hai sa o luam cinstit:tineti-va de cuvant si lasati-ne romanii nostri in pace cum ne-am inteles ca stiti bine ca cei care va dau bani au hotarat sa va modifice cu intelegerea vostra teritoriul ca sa fie precedent pentru dezmembrarea Europei ca un domino plecandu-se de la Ukraina si voi stiti asta si nu va intelegem.La randul nostru si noua o sa ne ia Ardealul si ungurilor o sa li se ia Vestul lor de catre austrieci si tot asa.Ce suntei asa greu de cap ?