Calin Kasper
161 aprobate
calin.kasper@gmail.com
92.212.26.197
Autobiografia legionară a lui Horia Sima (1)

De multă vreme caut date despre intrarea lui Horia Sima în Legiune şi despre activitatea lui ca legionar, dar el însuşi a fost extrem de modest în a le face publice. Zilele trecute am dat peste un document pe miscarea.net, în care Horia Sima este silit să-şi descrie activitea legionară, de la începuturi, până la sfârşit. (Lucrarea la care mă refer, a fost publicată cu ca. un an înaintea morţii sale.) El răspunde şi la întrebarea pusă mereu de la moartea Căpitanului, de ce acesta nu şi-a desemnat un succesor. La fel s-a comportat şi Horia Sima, amândoi lăsând, aparent, Legiunea de izbelişte. Horia Sima lămureşte, odată pentru totdeauna, cum se făcea selecţia cadrelor în Legiune.

PRINCIPIUL SELECŢIUNII
de Horia Sima

I. DESPRE CONDUCERE

Ţara şi Exilul, Anul XXIX, Nr. 3-4-5, Ianuarie-Martie 1992

Este vorba de problema conducerii în Legiune, şi nu de alte formaţiuni politice. Scriu aceste rânduri, pentrucã am constatat cã mulţi camarazi n’au înţeles doctrina Cãpitanului în materie de conducere a organizaţiei noastre sau nu le convine acum, dupã trecerea atâtor ani, sã o recunoascã şi sã o aplice, aşa cum a fost expusã de Întemeietor.

În lunga mea viaţă politicã, am fost solicitat de numeroşi legionari, dintre cari unii au jucat roluri importante în Mişcare, ca sã le cedez locul ce îl deţineam (de Şef al Legiunii) pentru cã ei posedã tehnica lor, mijloacele lor de convingere şi o intuiţie politicã specialã, care le vor permite sã o scoatã din impasul în care cãzuse. Aceste propuneri mi se fãceau în perioade de crize, când mişcarea se sbãtea în prigoane şi fãrã perspective de a ieşi la liman. Dupã pãrerea acestor camarazi, trecerea Şefiei în mâinile lor ar fi uşurat considerabil greaua situaţie a Mişcării şi chiar ar fi determinat pe duşmanii noştri să-şi revizuiascã atitudinea, acceptând o nouã colaborare cu organizaţia noastrã.

Nu exagerez dacã afirm cã au fost cel puţin 20 de încercãri de acest gen, venite dela camarazi cari deţineau ranguri în ierarhia Legiunii şi cari credeau cã luând ei conducerea Mişcării, vor rezolva satisfãcãtor necazurile în care ne sbãteam.

Ce garanţii ofereau aceşti solicitanţi din mijlocul nostru, cã odatã investiţi cu sceptrul conducerii, vor săvârşi miracolul unei schimbãri radicale în viaţa de suferinţă a Legiunii? Niciuna, afarã de verbul lor înflãcãrat, de promisiunile lor stãruitoare, de perspectivele cari se puteau deschide Legiunii sub conducerea lor. Sunt nevoit sã întreprind aici o scurtã disertaţie asupra principiului conducerii în Mişcare, care e fundamental diferit de al altor formaţiuni politice. Înarmat cu aceastã introducere, îmi va fi mai uşor sã explic de ce am refuzat permanent sã dau curs acestor cereri. Tuturor le lipsea ceva esenţial, şi anume garanţia cã vor realiza faptele pe care le credeau în priceperea şi puterea lor sã le facã.

II. PRINCIPIUL SELECŢIUNII

Dupã doctrina Cãpitanului, orice şefie în Legiune, dela cea mai mică, a şefului de cuib, pânã la cea mai înaltã, a şefului mişcării, nu se poate obţine nici prin alegeri, dupã sistemul democratic şi nici prin ereditate, adicã prin trecerea conducerii din tatã în fiu, sau alte rudenii, dupã sistemul nobiliar sau aristocratic. Corneliu Zelea Codreanu a fixat un al treilea principiu, al selecţiunii sociale, deosebit de primele douã. Principiul selecţiunii se bazeazã exclusiv pe valoarea individului, pe capacitatea lui de a conduce o unitate în Mişcare, pe vocaţia lui de a deveni şef al unei formaţiuni legionare. Când se produce acest proces selectiv, când legionarul respectiv dã dovadă că este apt sã exercite o anumită comandã, de abia atunci Şeful Legiunii sau şeful judeţului sau alt şef îl consacrã, adicã îl recunoaşte în funcţiunea în care s’a distins prin propriile lui merite. În Legiune, se petrece un fapt paradoxal: cineva este şef de fapt, înainte chiar de a primi confirmarea dela superiorul sãu, prin sacrificiile lui, prin talentul lui de a înjgheba o organizaţie. Ca sã devinã cineva şef de cuib, trebuie în prealabil sã strângã în jurul lui un mãnunchiu de prieteni, cari, mai târziu, vor forma cuibul ce i s’a încredinţat sã-l conducă. Ca sã ajungã cineva şef de judeţ, trebue mai întâiu să se distingă în organizarea acelui judeţ. Când a venit dela Centru confirmarea că este şef de judeţ, aceastã numire presupune că el are la dispoziţie o reţea de unităţi cari vor forma structura acelei organizaţii judeţene, şi aşa mai departe.

În aceastã privinţă, îmi permit să reproduc un pasaj din amintirile lui Traian Puiu, care a lãmurit, cu o rară intuiţie, în ce constă principiul selecţiunii sociale, fixat de Cãpitan şi cum funcţionează el.

„De aceea şi concepţia nostrã asupra conducerii avea aceleaşi fundamente. În poziţia de conducãtor al destinelor noastre, nu trebuia sã ajungã decât acela care putea sã cuprindã în sufletul sãu întreg poporul, cu toate nevoile şi aspiraţiile lui. Însăşi cadrele mişcării se formau în spiritul acestui principiu.

Şefii legionari nu se impuneau şi nu sunt impuşi masei legionare. Ei se aleg dela sine, nu prin vot, ci prin luptă şi faptele lor. Fiecare şef legionar este, sau poate fi, atât de mare cât sufletul lui poate cuprinde: un cuib, o garnizoanã, o regiune sau ţară întreagã.

Criteriul selecţiunii noastre nu-i votul, nici vorbãria şi nici intelectul, cu care cineva se poate prezenta lumii romaneşti. Primul nostru criteriu de selecţiune este capacitatea de dragoste a respectivului pentru tot ce este românesc. Aceastã facultate îi determinã atât puterea lui de muncã şi de luptã cât şi puterea de jertfã şi de dãruire personalã în slujba nemului. Rãsplata acestei dãruiri din dragoste este tot dragostea. Poporul a început sã ne iubeascã, cum îşi iubeşte copilul mama. Şi dragostea lumii romaneşti faţã de noi legionarii, n’a încetat niciodată” (P. 75 din lucrarea lui Puiu Train, în curs de apariţie).

Principiul selecţiunii se aplicã cu rigoare la toate treptele de organizare a Legiunii, dar cu extremã rigoare când este vorba de funcţiunea supremã a Legiunii.

Ca sã ajungi în fruntea Legiunii, nu este suficient sã pretinzi cã ai fi mai bun decât actualul şef şi în virtutea acestei presumţii, prin nimic dovedite, sã ceri substituirea lui cu propria persoanã, ci trebuie să apuci drumul pe care îl ia cel mai umil şef din Mişcare, drumul faptei, al acţiunii, al creaţiei. Trebue să demonstrezi cã eşti în stare sã rãstorni obstacolele ce stau în calea Legunii, înãlţându-o pe culmile măririi. Trebuie sã o ridici sus de tot, în vãzul tuturor, încât toţi sã te recunoascã ca fiind un ales al destinului. În momentul acela nu trebue sã te mai lupţi cu nimenea şi nu trebue sã mai pretinzi nimic. Nu ai rivali. Nimeni nu îţi mai stã în cale. Însăşi faptele tale te înălţa în zenitul autorităţii.

De aici tragem concluzia cã şefia Legiunii nu se cere nici dela actualul Şef şi nici chiar dela masele legionare. Ea se proiecteazã din propriile fapte ale celui ales. Mai mult decât atâta. Când cineva se apropie de treapta supremã în Legiune, nici chiar el însuşi nu are nevoie sã pretindă ceva. E purtat de valurile popularităţii spre aceastã înalta funcţie, chiar contra voinţei lui. El a devenit un simbol al unei lupte plãtite cu nenumãrate sacrificii.

Şefia Legiunii nu se iscodeşte, nu se cere, nu se pretinde, şi cu atâta mai puţin nu se provoacã zarvã în mişcare pentru obţinerea ei. Nu e nevoie sã pui pe alţii sã facă propagandã, pentru propria ta persoanã. E suficient sã faci acte de şef, cari prin impulsul lor natural, te înalţã la cea mai ridicatã treaptã în Mişcare. Aptitudinile individului premerg funcţiunile ce-ar putea să le îndeplinească cineva în Mişcare şi recunoaşterea locului ce-l ocupa în ierarhia Legiunii este o urmare fireascã a propriilor lui merite.

III. PRINCIPIUL SELECŢIUNII ÎN VIAŢA UNUI LEGIONAR

Viaţa mea de legionar poate servi ca îndreptar pentru a ilustra principiul selecţiunii. Mai întaiu am luptat în rândurile studenţimii legionare, intrând în mişcare în toamna anului 1927, la Bucureşti, adicã la circa 6 luni dela actul întemeierii dela Iaşi, în primul cuib format în Capitalã, sub conducerea lui Andrei C. Ionescu. Când soarta m’a aruncat în provincie, ajungând profesor de liceu, am contribuit la întemeierea organizaţiilor din Făgăraş, nordul judeţului Hunedoara şi apoi Banat, fãrã a fi avuat o însărcinare specialã. Am fost numit şef de judeţ în 1933 şi apoi Şef de regiune în Banat, în 1935, dupã ce şi în aceste părţi am răspândit crezul legionar, întemeind cuiburi.

Cãpitanul a aplicat în cazul meu principiul selecţiunii. A socotit că am fãcut mai mult decât contemporanii mei de atunci, camarazi de promoţie, şi confirmarea a venit dela Centru, ca fiind apt sã conduc aceastã regiune în 1935. Regiunea a X-a Banat a ieşit cea dintâi pe tarã, la alegerile din 1937, dupã calculele dela Centru.

Când a venit prigoana cea mare din 1938, am reuşit să scap în ultimul moment, înainte de a fi dus la Tismana. Am plecat la Bucureşti şi m’am pus la dispoziţia Comandamentului Legionar de prigoanã, ce abia atunci se infiripasese. Ionel Belgea, şeful de atunci al Comandamentului, mi-a dat atunci însărcinarea să reiau legãturile cu Ardealul şi Banatul şi să reorganizez aceste regiuni. Mai târziu mi-a lãrgit mandatul. Nu numai Ardealul şi Banatul cãdeau în atribuţiile mele, ci întreaga reţea din provincie. M’a preferat pe mine pentru simplul motiv cã, fiind necunoscut în Bucureşti, mã, puteam strecura mai uşor în deplasãri. Iordache Nicoară a rãmas cu conducerea Capitalei.

A fost o însãrcinare grea şi plină de primejdii. Chemam curieri din provincie pentru instrucţiuni, dar adeseori trebuia sã mă deplasez şi eu în diferite oraşe pentru a lua contact cu organizaţiile locale. Poliţia nu ştia cine conduce organizaţia din provincie, încât câteva luni m’am putut strecura fãrã sã mi se ştie numele. La începutul lui Septembrie 1838, situaţia s’a schimbat. La o întâlnire cu Iordache Nicoarã, acesta m’a rugat să iau eu conducerea Capitalei, pentrucã se simte urmãrit. Intr’adevar, peste o săptămână a cãzut.

În Iulie 1838, cãzuse în mãinile poliţiei Jenicã Belgea, iar la scurt interval şi urmaşul lui la conducere, Pãsu Antoniu. Constantin Papanace exercitã şi el comanda doar câteva zile, căci este arestat întâmpltor şi, dupã eliberare, a stat ascuns multă vreme. În toamna timpurie, sã fi fost pe la 15 Septembrie, a descălecat la Bucureşti, venind dela Braşov unde se ţinea ascuns, Profesorul Vasile Christescu. El a fost gãzduit de Titi Cristescu la părinţii lui dela Grãdinã, din cartierul Obor. Cum tot în cursul lunei Septembrie, Doamna Codreanu primise autorizaţie dela Interne ca să-şi visiteze soţul, închis la Râmnicu-Sãrat, s’a întors dela Căpitan cu dispoziţia ca şefia vacantã a Legiunii în prigoana, sã o ia Vasile Christescu. Ca urmare a acestei numiri, Comandamentul de prigoanã s’a reconstituit la începutul lui Octombrie în felul urmãtor:

Şef : Vasile Christescu. Membri în Comandament

Preot Dumitrescu Borşa, ce locuia împreunã cu Vasile Christescu tot la Grãdină.

Constantin Papanace.

Horia Sima.

Nicolae Petraşcu.

Alexandru Cantacuzino, care locuia în altă parte.

Prin natura legăturilor mele anterioare, Vasile Christescu mi-a reînoit mandatul de a conduce provincia şi Capitala. Membrii Comandamentului au fost solidari cu toate actele ce s’au săvârşit în aceastã perioadã. Preotul Dumitrescu-Borşa avea întâiete faţă de ceilalţi membri ai Comandamentului, venind îndată după Vasile Christescu. Dovadă este că, Comunicatul dat de Comandament dupã asasinarea Cãpitanului, poartã numele lui Vasile Christescu şi al Preotului Borşa:

Români,

Din ordinul Regelui Carol al II-lea şi sub patronajul Patriarhului României, Căpitanul, Nicadorii şi Decemvirii au fost asasinaţi mişeleşte în noaptea de Sf. Andrei, la 20 de ani dela unire.

Rugaţi-vă pentru ei. Legionari,

Păstraţi-vă calmul şi unitatea!

Vasile Christescu.

Preot I. Dumitrescu-Borsa.

1 Decembrie 1938.

În luna ianuarie 1939, am suferit pierderi teribile în efectivele noastre, care ne-a desorganizat reţeaua noastră de acţiune. Laboratorul din Stradă Oarca a sărit în aer. În aceeaşi lună au căzut Locotenentul Dumitrescu şi Vasile Christescu.

Fiind încolţit din toare părţile, la începutul lui Februarie, am plecat cu Smulţea şi Alexandru Popovici la Arad, de unde am trecut frontiera pela Beba Veche în Ungaria. După multe peripeţii, am ajuns la Berlin. După noi, au luat calea refugiului Constantin Papanace şi Constant. Preotul Borşa cu Petraşcu trecuseră mai înainte frontiera poloneză prin Bucovina şi au stat câteva luni la Varşovia. În primăvara anului 1939, au ajuns şi ei la Berlin.
(va urma.)