radu Stefan | link: https://www.activenews.ro/economie/Redactorul-Sef-al-Ziarului-Financiar-vorbeste-de-%E2%80%9Emana-nevazuta-care-face-ca-toate-investitiile-statului-roman-sa-se-duca-inspre-infrastructura-care-leaga-Transilvania-de-Ungaria-si-de-transfomarea-Romaniei-intr-o-%E2%80%9ECoasta-de-Fildes-a-Europei-149609 Redactorul Șef al Ziarului Financiar vorbește de „mâna nevăzută” care face ca toate investițiile statului român să se ducă înspre infrastructura care leagă Transilvania de Ungaria și de transfomarea României într-o „Coastă de Fildeș” a Europei DE ANDREI NICOLAE / ECONOMIE / Publicat: Vineri, 02 martie 2018, 15:53 / Actualizat: Vineri, 02 martie 2018, 16:06 / 0 comentarii După Ilie Șerbănescu, un alt analist economic atrage atenția asupra anomaliei stimulării infrastructurii care leagă Transilvania de Ungaria, în loc să se investească în legături între Ardeal și restul țării. Sorin Pâslaru scrie în Ziarul Financiar despre cele două proiecte „care înaintează fără ca nimeni să știe de unde au benzină – conducta pentru transportul gazului din Marea Neagră către Ungaria/Austria și legarea Transil¬vaniei prin autostrăzi de Budapesta”. „Niciun alt proiect de infrastructură nu înaintează în România cu viteza gazoductului care va trebui să transporte gazul românesc exploatat de OMV și Exxon în Marea Neagră către Ungaria/Austria, pe o conductă distinctă, special construită în acest scop. Banca Europeană de Investiții, Banca Europeană de Dezvoltare, Comisia Europeană anunță finanțări peste finanțări de sute de milioane de euro pentru Transgaz pentru a construi această conductă, iar legislația înaintează fără oprire. Luni, 5 martie, se va discuta în guvern o hotărâre privind exproprierea terenurilor agricole din vestul țării pe care va trebui să fie amplasată conducta. A fost modificată inclusiv legea mediului pentru a construi această conductă. O mână nevăzută parcă înlătură toate obstacolele din calea acestui proiect și îi face loc. Forțe neștiute sunt puse la lucru pentru ca în fiecare zi să se facă progrese”, notează Sorin Pâslaru, redactorul șef al Ziarului Financiar. În ceea ce privește infrastructura transilvăneană, analistul se întreabă cum e posibil ca banii să meargă „numai și numai în Transilvania”. Acesta se întreabă dacă nu cumva „adevăratele centre de putere ale României” sunt la Budapesta. „Niciun alt proiect de infrastructură nu înaintează în România cu viteza gazoductului care va trebui să transporte gazul românesc exploatat de OMV și Exxon în Marea Neagră către Ungaria/Austria, pe o conductă distinctă, special construită în acest scop. Banca Europeană de Investiții, Banca Europeană de Dezvoltare, Comisia Europeană anunță finanțări peste finanțări de sute de milioane de euro pentru Transgaz pentru a construi această conductă, iar legislația înaintează fără oprire. Luni, 5 martie, se va discuta în guvern o hotărâre privind exproprierea terenurilor agricole din vestul țării pe care va trebui să fie amplasată conducta. A fost modificată inclusiv legea mediului pentru a construi această conductă. O mână nevăzută parcă înlătură toate obstacolele din calea acestui proiect și îi face loc. Forțe neștiute sunt puse la lucru pentru ca în fiecare zi să se facă progrese”, notează jurnalistul. Sorin Pâslaru că România pare să urmeze drumul unei țări care nu-și dorește să se dezvolte și să nu-și asigure siguranța energetică pentru următorii douăzeci de ani. „Ce facem, ne transformăm într-o sursă de energie brută, energie primară pentru petrochimia din Austria și Ungaria? De ce să nu facem aici medicamente, cauciuc, mase plastice sau țevi și nu să le importăm apoi din aceste țări? Este asta vreo cale de dezvoltare, să exporți gaz și să imporți produse petrochimice? Coasta de Fildeș deține 40% din producția mondială de cacao, materia primă pentru ciocolată, dar ciocolata o fac elvețienii, englezii și americanii. Niciodată o țară nu va crește exportând materie primă și importând produse finite. Nu mai vorbim de siguranța energetică. Astăzi se pun în scenă jocuri care vor trasa dezvoltarea României în următoarele două decenii sau mai mult. Cine urmărește politica mondială vede ce schimbări semnificative determină modul în care sunt așezate conductele de petrol și gaz pe harta mondială. Americanii s-au opus cu toată puterea în ultimii 50 de ani ca rușii să dea gaz Germaniei și totuși astăzi jumătate din consumul de gaz al Europei este din Rusia. Polonia protestează și nu vrea încă un gazoduct ruso-german prin Marea Nordului care să o ocolească, după Nord Stream I. Sunt informații că distribuția de gaze din Ucraina este în sectorul companiilor americane. Gazele, energia, să spună oricine orice ar dori, sunt politică pură. La fel ca autostrăzile. Astăzi se joacă viitorul industrial și energetic al României. Cine îl decide de fapt?”, conclude analistul. |
in vremea lui Ceausescu , tara era a noastra , acu e data strainilor de catree tradatorii de tara . Nimeni nu face nimic , toti parca ar dormi !
România post-decembristă face mai mult curent decît consumă. Costrucția altor centrale nucleare, curent scump, nu-și are rostul. Cu eolienele și solarele dacă faceam socoata cum trebuie și scoatem subvențiile iar este scump. Lumea trebuie să știe că un sistem energetic fără centrale termice nu se poate.
Gaze naturale cumpărăm din afară foarte puține, cam 5%, după ceva document UE de acum 2-3 ani, sau nu cumpărăm deloc, după angajați Romgaz. Aceștia din urmă mai spun că gazele de la noi sînt curate, fiind amestecate cu gaze rusești impure.
Energia, precum banul cu pîrghiile financiare și fiscale, media, educația, este un alt fel de a ne ține-n laț.
Când a fost semnat contractul cu Bechtel, oare nu se știa că marea majoritate a suprafețelor de teren ce se vor afla sub autostradă sunt proprietate privată? De ce la acea dată nu s-a pus problema adoptării în regim de urgență a unei legi care să dispună trecerea în proprietatea statului a respectivelor suprafețe de teren? Este cert că, dacă ar fi fost adoptată o asemenea lege de mult aveam autostrada, România nu ar fi plătit anual sume imense către Bechtel cu titlu de penalitate de întârziere pentru nepunerea la dispoziția constructorului a terenului destinat lucrării iar firma Bechtel ar fi cârșigat mult mai puțin adică, numai contravaloarea autostrăzilor executate în Croația cu utilajele aduse inițial în România, la care se adaugă contravaloarea dobânzilor plătite anual de români pentru nerespectarea obligațiilor contractuale asumate și diverse. O întrebare pentru partea română: – de ce a semnat Tăriceanu respectivul contract făsă să se asigure că partea română dispune de terenul necesar autostrăzii iar astfel, prin semnarea contractului, de la acel moment a obligat România ca să respecte termenele contractuale de execuție, obligație pe care știa că îi va fi imposibil ca să o respecte?! Cine este vinovat de această golăneală imensă și cine va suporta pagubele astfel pricinuite bugetului de stat? Oare cineva a încasat vreo ăpagă pentru mizeria asta? Cine și cât?!
A te intreba ACUM despre ce si cine este, scuzati-ma, curata dovada de prostie. S-a vazut inca din 1990 ca Romania va fi sacrificata si asa se explica si nenumaratele piedici care i s-au pus si i se pun. Motivate in fel si chip si aplaudate fervent de intelighentia romaneasca ca fiind indreptate impotriva lui I.Iliescu, a „ciumei rosii ” si alte ineptii. Nu si-au dat seama nici macar de faptul ca o lovitura impotriva tarii inseamna exact asta si n-are nimic a face cu persoana vreunui om politic. Chiar daca intretimp , cu toate probele in fata ,vreunul din acesti dobitoci s-a desteptat, o tine totusi pe-a lui in speranta ca macar el , personal, va beneficia de alt statut decat cel rezervat majoritatii.Asta-i. Si, de pe la 1600 cam asta a fost mereu. P.S.De ce nu-l intrebati pe dl. intrebati pe Dl.Ilie Serbanescu, pilon al Pro Tv-ului de trista amintire si entuziast pupincurist al occidentului binefacator, ce anume l-a facut sa se razgandeasca ?
Bine că s-a răzgândit! Nu sunt mulți ca el! Majoritatea celor ce au avut rând la fotoliul puterii speră să se repete și tac, nu cumva să deranjeze. Dl Serbănescu și-a revenit din pumn și stă bine acum pe propriile sale picioare și face ce trebuie. Mai bine mai târziu decât niciodată. Numai dl Șerbănescu ne poate explica cum a ajuns printre mafioți la un moment dat.