“Diavolul e prea inteligent ca să apară în aceleaşi forme” – interviu cu Andrei OIŞTEANU
De curînd a apărut în SUA cartea dumneavoastră Inventing the Jew. De ce acest titlu? Nu este vorba – totuşi – şi despre „evreul real“?
„Evreul imaginar“, nu cel „real“ este personaj principal în carte. Dar, de fapt, studiind modul cum se reflectă imaginea evreului în ochii românului, adevăratul protagonist al cărţii nu este evreul, ci românul. Ediţia românească a cărţii s-a numit Imaginea evreului în cultura română. Ediţia americană a fost rescrisă pentru un cititor non-român şi adusă la zi. Am ales titlul Inventing the Jew parafrazînd titlul cărţii lui Larry Wolff, Inventing Eastern Europe. Amîndoi am mers pe aceeaşi idee, şi anume că imaginea devine mai puternică decît realitatea şi are o tenacitate cu care e greu de luptat. Încerc să măsor distanţa culturală (variabilă în timp şi spaţiu) dintre „evreul imaginar“ şi cel „real“. „Evreul imaginar“ este o fantoşă, un construct mental compus din legende, clişee, superstiţii, spaime, informaţii prost digerate şi multe altele, astfel încît e o fantomă care bîntuie prin Europa (şi prin lume) şi care supravieţuieşte civilizaţiilor, modificîndu-şi doar înfăţişarea. De aici necesitatea unei abordări comparative. Comparativismul cercetării este anunţat în subtitlul ediţiei americane: Antisemitic Stereotypes in Romanian and Other Central-East European Cultures. Centrul şi Estul Europei reprezintă un bazin important al evreimii europene (şi mondiale). Este fostul Yddishland. Din păcate, este un bazin demografic (şi spaţiu cultural) care aproape a dispărut în urma Holocaustului şi care a alimentat masiv populaţia Israelului, a comunităţilor evreieşti din Europa Occidentală şi din America (de Nord şi de Sud). În acest spaţiu s-a născut nu numai o bună parte din cultura evreiască, dar şi o bună parte din cultura antievreiască. Mare parte din clişeele şi legendele antisemite îşi au originea sau au căpătat contur în Europa Centrală şi de Est.
La ce tip de ecouri vă aşteptaţi din partea publicului străin? Ediţia americană, de pildă, are o prefaţă elogioasă semnată de Moshe Idel şi a fost deja comentată favorabil de Andrei Codrescu, Vladimir Tismăneanu, Norman Manea şi de alţii.
Dacă în România cartea mea este una dintr-un raft aproape gol, în SUA ea este una dintr-o bibliotecă aproape plină. S-a scris enorm în Occident pe acest subiect. E greu să mai pătrunzi în acest domeniu cu ceva nou. Mă bazez însă pe aducerea cazului românesc în atenţie. E un caz puţin cunoscut, în condiţiile în care în România anului 1939 trăiau circa 800.000 de evrei, fiind a treia comunitate evreiască din Europa şi a patra din lume, după Polonia, URSS şi SUA. Aici era o comunitate evreiască mare, puternică, înstărită, educată, cu multe personalităţi – dintre care unele au îmbogăţit culturile franceză, americană şi israeliană – şi deci ea merita să fie tratată alături de alte comunităţi, care au beneficiat de mai multă atenţie, cum a fost cazul Poloniei sau al Ungariei. Pe de altă parte, vreau să cred că şi modul de abordare a cercetării mele este nou: prin inventarierea stereotipiilor şi demontarea mecanismelor lor de generare, funcţionare şi supravieţuire.
Tăceri şi zgomote despre Holocaust
De-a lungul unei jumătăţi de secol, în România (şi în celelalte ţări socialiste) s-a discutat foarte puţin despre Holocaust. Cum vă explicaţi că regimurile comuniste n-au folosit acest subiect măcar din raţiuni ideologice, pentru a-şi afirma „antifascismul“?
Să spunem lucrurilor pe nume: pînă la un anumit moment, nici în Vest nu s-a vorbit prea mult despre Holocaust. E vorba de jumătatea anilor ’60, cînd mentalul Occidentului s-a modificat din multe puncte de vedere. De ce nu s-a vorbit nici în Occident, unde era libertate, unde nu interveneau constrîngeri ideologice oficiale sau cenzură? În primul rînd, pentru că fenomenul de etnocid era atît de aberant şi atît de apropiat, încît nici evreii nu au putut, nici europenii nu au vrut să vorbească despre Oroare. În al doilea rînd, pentru că vinovăţiile erau forte vii. Poate că exagerez puţin, pentru că s-a mai vorbit: a făcut-o, de pildă, Simon Wiesenthal cu „vînătoarea de nazişti“ şi cu cărţile lui despre Holocaust. Dar nu era vorba de o problemă de conştiinţă publică, asumată ca atare de societate, cum este azi. Declicul s-a produs, cred, odată cu procesul lui Adolf Eichmann, în 1961-1962, şi cu celebra carte scrisă de Hannah Arendt (Eichmann la Ierusalim), care a declanşat o întreagă dispută în legătură cu vinovăţiile europenilor, colaborarea conducerii comunităţilor evreieşti, resemnarea evreilor etc. – probleme complexe, nediscutate în primii 15-20 de ani de după război. Apoi au venit mişcările din anii ’60, cu toată deschiderea mentală pe care au adus-o în materie de drepturile omului, drepturile minorităţilor ş.a. Problema Holocaustului a fost asumată public, generînd o dezbatere care a ajuns în manuale şcolare, în cărţi, în filme, în conştiinţa publică. Evident, în Estul Europei problemele se puneau altfel. Aici totul era „centralizat“. Cineva „de sus“ hotăra ce şi cum se gîndeşte, ce şi cum intră în manualele şcolare. Nu s-a dorit victimizarea evreilor. Cu toate că era un regim „de stînga“, deci ideologic antifascist, s-a vorbit despre „cetăţeni“ care au murit la Auschwitz, dar nu anume despre evrei. A fost şi a-ceasta o formă de cripto-antisemitism. În general, „problema evreiască“ nu exista. S-a aplicat principiul comunisto-orwellian „despre ce nu se vorbeşte nu există“. În general, problema minorităţilor a fost pusă sub obroc şi redusă la formula de lemn „români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi“. Dintre toate problemele minorităţilor, cea evreiască a fost în mod special pusă sub covor şi nu s-a vorbit nici despre victimele Holocaustului. S-a tăcut şi pentru că vinovăţiile (dar şi vinovaţii) erau încă vii. Iar cînd în Europa a început să se vorbească intens – în anii ’70-’80 – în România s-a dezvoltat un regim naţional-comunist, care privea cu cvasi-înţelegere (dacă nu chiar cu cvasi-simpatie) către perioada antonesciană (dacă nu chiar către cea legionară). Ca atare, astfel de subiecte nu erau deloc agreate.
Cînd se tace oficial şi public pe o temă, aşa cum s-a întîmplat în comunism, stereotipiile şi prejudecăţile supravieţuiesc, circulă în continuare în mod subversiv, mai au efect?
Ele au supravieţuit underground, cu un efect diminuat. Aceste stereotipii intră în hibernare şi reapar „odată cu primăvara“, odată cu libertatea. Aşa s-a întîmplat cu renaşterea după 1990 a unor mişcări neo-naziste în Estul Europei (neo-legionare în România). Antisemitismul în perioada comunistă este o problemă foarte delicată. Există cîţiva specialişti – Liviu Rotman, Leon Volovici, Vladimir Tismăneanu – şi n-aş vrea să intru în detalii, pentru că necesită un discurs mai lung şi mai nuanţat. Ceea ce vreau să spun este că anumite tăceri sau revolte faţă de unele adevăruri istorice s-au manifestat şi după (sau mai ales după) 1989, tocmai pentru că timp de 50 de ani nu s-a vorbit despre asta. Tăcerea s-a transformat în zgomot, într-o reacţie violentă de respingere. Să ne aducem aminte că anii ’90 au fost foarte zgomotoşi din acest punct de vedere. Şi la nivel „mai popular“, cu organizaţii gen „Vatra Românească“, cu negarea Holocaustului şi folosirea de clişee de tip „toleranţa proverbială a poporului român“; dar şi la nivel „mai înalt“, cu scandalul declanşat de articolul „Felix Culpa“ al lui Norman Manea, care a pus în discuţie derapajele de extremă dreaptă ale intelectualităţii româneşti interbelice. Cred că societatea românească a depăşit această fază a anilor ’90, a turbulenţelor, a uimirilor, a spaimelor, a legendelor. Pînă la urmă, s-a reuşit atingerea unui palier al normalităţii, chiar dacă există zone ale societăţii politice şi civice (e drept, marginale) în care turbulenţele persistă.
Stereotipiile etnice nu pot fi anihilate
Articolul lui Timothy Snyder în jurul căruia am construit tema acestui număr al revistei porneşte tot de la o problemă de imagine: în conştiinţa occidentală, Auschwitz şi Gulag sînt considerate simbolurile centrale ale crimelor în masă din secolul trecut. Snyder însă demonstrează că acestea reprezintă mai degrabă „periferia“, decît centrul ororilor. Nu e ceva şocant în afirmaţiile sale?
Există ceva spectaculos în schimbarea de accente pe care o propune Timothy Snyder. Nu am avut posibilitatea să verific datele vehiculate de el, dar probabil că în bună măsură are dreptate. De pildă, el încearcă să convingă că mai mulţi evrei au murit de glonţ, decît de gazul Zyklon-B. Snyder schimbă accente care sînt importante, dar nu esenţiale. Ceea ce m-a surprins pozitiv – şi asta mi se pare esenţial – este modul în care pune în aceeaşi ecuaţie Holocaustul şi Gulagul, felul dezinhibat în care vorbeşte despre cele două mari genociduri din perspectiva a ceea ce, în universităţile americane, ca disciplină de studiu, se numeşte Genocide Studies. Din această perspectivă, fiecare genocid îşi are propria istorie, dar pînă la urmă este un produs al condiţiei umane. Un istoric celebru, Yehuda Bauer (citat de Michael Shafir), spune că înfricoşător cu adevărat este că „oroarea Holocaustului nu constă în faptul că el ar fi deviat de la normele umane; oroarea este că nu a deviat“. Cu alte cuvinte, pornirea spre genocid este un virus caracteristic uman. E un fel de epidemie a spiritului care apare în anumite condiţii. Ceea ce s-a întîmplat la Holocaust „se poate întîmpla din nou“, spune Bauer. Altora, nu neapărat evrei, ucişi de alţii, nu neapărat de nemţi. Diavolul e prea inteligent ca să apară în aceleaşi forme, iar noi sîntem prea proşti ca să înţelegem asta. Vedem ce s-a întîmplat în Laos şi Cambodgia, în unele ţări din Africa, în fosta Iugoslavie în urmă cu doar 10-15 ani. Această concluzie teoretică este esenţială şi, chiar dacă Snyder nu o discută în mod explicit, articolul arată că este o lecţie învăţată. În România ultimilor 20 de ani, fenomenul Holocaust şi fenomenul Gulag au fost inadecvat tratate. Fiecare dintre cele două genocide a fost folosit ca o armă politică împotriva celuilalt. S-a vorbit de Holocaust versus Gulag şi viceversa. S-a considerat că studiile despre Holocaust încearcă să le minimalizeze pe cele despre Gulag şi invers. S-a considerat că studiul unuia dintre cele două fenomene genocidale este mai urgent şi mai important decît celălalt. Nu văd nici o raţiune ca ororile nazismului să fie studiate la concurenţă cu cele ale comunismului, sau invers.
Şi în Occident există mulţi care sînt iritaţi de echivalarea celor două fenomene, mai mult poate decît la noi. Există o rezistenţă faţă de condamnarea comunismului. Şi există opinia conform căreia, dacă începem să comparăm Holocaustul cu Gulagul, îi distrugem sau îi negăm unicitatea…
Din Jurnalul lui Eugen Ionescu – pe care l-am recitit de curînd – se vede cît de iritat era dramaturgul de faptul că nazismul era condamnat tranşant în cultura occidentală a anilor ’60-’70, în schimb comunismul era privit cu toleranţă, cu simpatie, cu înţelegere. El spunea că a scris piesa Rinocerii ca pe o metaforă a escaladării fascismului, dar că la fel de bine se potriveşte cu escaladarea comunismului. De curînd, Andrei Pleşu povestea despre o conferinţă ţinută de Tony Judt la Colegiul „Noua Europă“ despre nazism şi comunism. Concluzia lui Judt a fost că nazismul este răul mai mare, dar comunismul este pericolul mai mare, tocmai pentru că ideile lui continuă să fascineze şi pentru că nu a fost condamnat public şi oficial aşa cum a fost nazismul. Spre deosebire de Snyder – care tratează simetric şi cu aceleaşi unităţi de măsură –, în Europa cele două regimuri totalitare şi cele două genociduri sînt adesea privite asimetric. S-a spus că „Holocaustul şi Gulagul nu pot fi comparate“, pentru că Holocaustul – ca formă extremă de genocid sistematic – este unic. Aşa este, dar, ca să-l declari unic, trebuie mai întîi să-l compari. În acelaşi timp, şi Gulagul are unicitatea lui. Unicitatea unuia nu neagă unicitatea celuilalt. În fine, s-a spus că „cele două genocide nu pot fi echivalate“. Aşa este, dar a compara nu înseamnă a echivala. Compararea este o analiză care permite punerea în evidenţă a asemănărilor şi a deosebirilor dintre două fenomene. Compararea nu numai că nu este neavenită, dar ar trebui încurajată, pentru că ne poate arăta mai limpede modul în care s-au născut şi au evoluat cele două fenomene genocidale şi ne poate ajuta să ne ferim de renaşterea lor. Sau a altora similare. E drept însă că există şi forme perverse de „negare şi trivializare a Holocaustului prin comparaţie“, de care s-a ocupat Michael Shafir într-o recentă carte.
În România, în ce stadiu ne aflăm în cercetarea şi evaluarea acestor probleme? Ce mai e de făcut pînă cînd societatea îşi va asuma adevărurile pe care le are de asumat?
Raportul Comisiei „Elie Wiesel“ a stabilit un set de concluzii şi a făcut unele recomandări. Concluziile au fost asumate de autorităţile statului şi o parte dintre recomandări au fost – cu destul formalism – realizate. S-a înfiinţat un institut pentru cercetarea Holocaustului. Un institut guvernamental, pentru că, înainte de a fi o problemă a evreilor, Holocaustul este o problemă a românilor. De asemenea, s-a instituit data de 9 octombrie, ca Zi Naţională de Comemorare a Victimelor Holocaustului din România. Anul acesta, pe 9 octombrie, va fi inaugurat de către preşedintele ţării un Memorial al Holocaustului, în centrul Bucureştiului. Apoi, s-a editat un manual de istorie a evreilor din România şi a Holocaustului, pentru elevii de liceu. A fost promulgată o lege care interzice folosirea simbolurilor naziste şi negarea Holocaustului ş.a.m.d. S-au făcut cîţiva paşi în această direcţie, în bună măsură sub presiunea cancelariilor occidentale şi a societăţii civile. Întrebarea este: au aceste măsuri vreun efect asupra mentalului colectiv? Relativ modest. Stereotipiile etnice nu pot fi anihilate, ci diminuate pe termen mediu şi lung prin educaţie şi prin deschiderea societăţii şi a ţării.
a consemnat Mircea VASILESCU
*
*
Nota redacției E destul de vechi acest interviu, dar noi am aflat de el abia zilele trecute. Merită să fie luat în seamă, deși autorul este o persoană care s-a arătat în mai multe rânduri lipsit de onoare. Defect care nu-l singularizează de fel în publicistica holocaustologistică… Așa că trecem peste asemenea detalii irelevante după 1990.
i.c.
exista campanii similare de comemorare & muzee &etc privind holocaustul din Ungaria, Polonia, Rusia, etc.? Sau Romania este o tinta pentru otinerea unor avantaje materiale care nu pot fi nici cum obtinute altundeva.Cred ca ar trebui analizate situatiile in aceste tari.
In alta ordine de idei, dar strans legat de propaganda evreilor, este si modul cum a evoluat atitudinea oficiala a statului Israel la acordarea cetateniei.Din ce stiu eu acum poate deveni cetatean israelian oricine trece la religia iudaica.Iar in ce priveste religia lor, am constatat ca exista curente puternice de reconsiderare a lui Iisus ca victima a ne-evreilor (in l.engleza „gentile”).
ha ha ha ha iar a consumat oigenstein ciuperci!
În anii 80 la școală se spunea foarte clar că naziștii au ucis cu precădere evrei și țigani și îmi aduc aminte și de cartea „SS în acțiune” care a apărut când încă nu mă născusem. Nu prea ține „adevărul” autorului. Să mai adăugăm și interviurile lui Raoul Sorban privind salvarea evreilor de Holocaust publicate prin diverse reviste. În România comunistă au apărut carti, articole și mese rotunde legate de Holocaust așa că baletul lui A. O și comparațiile cu lumea occidentală nu corespund adevărului, poate autorul a scris o carte de ficțiune de genul „Sângele nevinovăților” (Julia Navarro) in care un evreu știa în 1947 ca în Holocaust muriseră 6 milioane de evrei.
Am mai spus că moartea unei singure persoane pe criterii rasiale este o tragedie care trebuie condamnată și pedepsită legal cu toată fermitatea, însă exagerarea numărului victimelor și perceperea de compensații către victime, compensații care într-o valoare mult redusă au ajuns la supraviețuitori ori rude ale victimei, și transformarea Holocaustului într-o afacere (a se vedea cartea Industria holocaustului) este tot o faptă de condamnat. Practic de suferința unor oameni nevinovați a profitat un stat a cărui politică a fost până în anii 90 la fel de condamnată ca apartheid-ul în Africa de Sud. A cere zeci și zeci de ani compensații doar pentru evrei în timp ce în lagărele de muncă germane ori cele de prizonieri sovietice au murit și alte etnii, populații doar pe considerentul că Holocaust este marca înregistrată Israel este de un cinism revoltător și multi care se grăbesc să pună eticheta negationist pierd esențialul. Victimele nazismului, fascismului și mai apoi comunismului au fost toate persoanele, indiferent de rasă, naționalitate, religie care nu corespundeau tiparelor acestor regimuri.
Atât de odios a fost regimul comunist încât unui român după ce i-a naționalizat afacerea la trimis la munca de jos, în schimb, în orașul meu, le-a permis să lucreze, împreună cu familia, în magazinul care constituise afacerea lui, nu oricum ci ca șef de magazin. Astfel, în micul oraș de munte se găseau doua alimentari, un magazin de confecții, unul de pantofi, vreo doua croitorii toate conduse de evrei, cred că și cei care avuseseră banci și au păstrat funcțiile, ca angajați desigur, în băncile de stat. Aveau și un cimitir evreiesc, astăzi al cadrelor militare, până la exodul în Israel. Îmi mai aduc aminte că vedeam afișe cu Teatrul evreiesc care mai venea, din când în când, pentru spectacole. De ce cripto antisemitism vorbește A. O în comunism?
În ultima vreme, niște băieți oportuniști, gen Boia, Patapievici & Co au văzut că este mult mai avantajos să exagerezi, să denatureazi, să trunchezi ori pur și simplu să falsifici istoria doar de dragul unor câștiguri imediate. În realitate acești oameni nu mai sunt interesați de drama, tragedia unor oameni cu nume, naționalitate, evrei sau neevrei ci de un cuvânt care este lipsit de conținut, Holocaust, ca și cum genocidul dement din acea perioadă ar putea acoperi suferința și catastrofa umană care a avut loc într-o perioadă în care nimeni nu se mai gândea că asemenea orori se pot întâmpla. Faptul că la această tragedie au contribuit în mod direct inclusiv evrei, despre implicarea evreilor în Holocaust nu se mai vorbește, face că tragedia să fie mult mai amară. Tocmai transformarea Holocaustului într-o industrie a compensațiilor și a victimizarii face ca orice încercare serioasă de a scoate miturile profiturilor și de aflare a adevărului, respectiv numărul victimelor, supraviețuitorii reali și nu profitorii, persoanelor care au făcut exces de zel, care au aplicat
discreționar ordinele, au abuzat de funcția lor ( la fel de vinovate precum initiatorii) să fie cunoscute. În Ungaria premierul Orban falsifica istoria privind implicarea lui Horthy în Holocaust și nu vad o acțiune fermă din partea Israelului ori a ONG-lor apărătoare a Holocaustului, în schimb în România nu ai voie să prezinți documentele care să permită analiza atitudinii Mareșalului față de evrei și stabilirea adevărului istoric. Nu cred că ne mai interesează adevărul și drama evreilor și nu numai a lor morți ci numai Holocaustul și axiome lui : 6 milioane de evrei uciși și tarile acuzate de Holocaust în care a fost inclusă și România. Nimeni nu se întreabă cum România putea să aibă a patra populație de evrei, cu mult peste Germania dacă era așa de xenofobe? Dar de comunitatea armeana de ce nu se vorbește? Ca și evreii și armenii nu aveau țară, erau prigoniți în Imperiul otoman iar în țările române, apoi în România au găsit a doua lor casă, comunitatea lor era a doua după Rusia.
În România nu au avut loc pogromuri asupra minorităților, singura mișcare cu un caracter antisemit, la care au contribuit și serviciile secrete rusești, mai puțin austriece, dar datorată comportamentului unor arendasi și comercianți evrei, a fost Răscoala din 1907 la care alături de țărani au participat și alte categorii sociale nemulțumite. Boiaistii (după pseudo istoricul Boia) aduc nereușite în discuție controversele, disputele politice ori articolele din presă privind solicitarea evreilor pentru acordarea cetățeniei române. În schimb nu se vorbește de creșterea extraordinară a populației evreiești și presiunea (lobby-ul) intern și mai ales extern, de segrationismul promovat de aceștia care era în opoziție cu idealul românilor care până în 1918 știau ce înseamnă pentru românii transilvăneni, cu fenomenele camatei, speculației mai ales cu terenuri, cu monezi, acapararea și monopolizat comerțului (împotriva cărora s-a ridicat mișcarea legionară), coruperea clasei politice și dezvoltarea unor instituții paralele cu statul român.
Articolul merită luat în seamă tocmai pentru a contracara metoda boialiana de a denatura adevărul prin îmbrăcarea minciunilor cu frânturi de adevăruri care să realizeze celebra axioma bolșevica (Boia și majoritatea evreilor o cunosc) conform căruia o minciuna spusă de o sută de ori ca adevăr devine un adevăr, o axioma care nu mai are nevoie de demonstrație. Adică avem 6 milioane de evrei morți în Holocaust, practic toți morții din lagărele de concentrare care nu mai sunt de muncă, ci pur și simplu de exterminare, nu mai avem lagărele prizonierilor sovietici (aici au uitat să contabilizeze numărul comuniștilor evrei, activiștilor de partid sovietici uciși cu bestialitate, unii vinovați doar că erau comuniști și evrei ) și un număr de state și națiuni vinovate printre care, la loc de cinste, în viziunea holocaustienilor, și România. Dar cum rămâne cu SUA și restul lumii care știa încă înainte să izbucnească războiul de crimele nazismului și nu au făcut NIMIC? Cum rămâne cu comunitatea evreiască din SUA care nu s-a alarmat, ci a continuat afacerile cu Germania lui Hitler, Italia lui Mussolini și Ungaria lui Horthy? Cum rămâne cu duplicitatea regimurilor democratice față de regimurile totalitare din Europa și Asia? Nu se știa la nivelul Națiunilor Unite de masacre le din Etiopia, de cele din China și eliminarea socialiștilor și comuniștilor din Germania? Au boicotat aceste țări Olimpiada de la Munchen? Nu salutau toți cu salutul nazist și considerau că e o exagerare a presei declarațiile răutăcioase ale naziștilor cu privire la negrii și evrei? Până la urmă evreii din SUA nu își asuma nicio responsabilitate că aveau mijloacele diplomatice, financiare să-și salveze rudele din Europa? E bine că trebuie să răspundă România alături de Germania și cred că ar trebui să fie pusă pe același nivel cu Germania, ba chiar în fruntea ei ca să poată dormi mai bine pseudo istoricii Holocaustului. Resursele de petrol și gaze din Marea Neagră ar putea fi concesionate în schimbul compensațiilor pentru o sută de ani că să susținem și noi militarism israelian și segrationismul sionismului. Victimele și adevărul nu-și mai au locul în această poveste unde contează doar Holocaustul și religia formată în jurul lui.
P.S Gestul Papei de a sărută în semn de compasiune, de asumare a tăcerii și lipsei de bărbăție a bisericii catolice, mâna unor supraviețuitori reali ai dramei evreilor a cunoscut o polemică și o critică inclusiv din partea holocaustienilor care văd Holocaustul și nu victimele,victimile și supraviețuitorii și doar rolul de a justifica efectele Holocaustului și nu un factor de meditație de a lupta și descuraja orice derapaje care să permită reapariția lui. Această diluare a sensului genocidului ne-a făcut nici să nu observam, să conștientizăm dramele unor populații și minorități masacrated în Africa, a creștinilor din Irak, Siria și Egipt ori războaiele de epurare etnică din fosta Iugoslavie. Pe noi ne interesează Holocaustul! Drama, genocidul victimelor, reacția lumii civilizate și democrate și educate și tolerante privește numai în trecut și se referă exclusiv la Holocaust și la evrei,dar nu evreii etiopieni umiliți, discriminați și împiedicați, după operațiunea Moise, să – și refacă familiile de statul israelian cu toate că genetic, religios aceștia sunt cei mai apropiați de adevărații iudei și israelieni din antichitate. Cu evreii etiopiani (nu turcici convertiți la iudaism) nu este un pseudo antisemitism statal d-le A. O? Obligarea evreicelor etiopience la injecții contraceptive în ISRAEL nu va aduce aminte de Germania lui Hitler d-lor adepți ai Holocaustului ca religie sub tagma crede și nu cerceta? Analizați domniile voastre situația evreilor africani și etiopieni, a evreilor creștini din Israelul de azi și pe urmă să veniți să ne vorbiți de antisemitism, pseudo semitism, rasism și Holocaust în țară care a adăpostit, a hrănit și educat a patra comunitate de evrei (conform A. O) din lume, până atunci mai ușor cu criticile la adresa României, a poporului român și a șefului statului din acea perioada, perioadă în care comunitățile evreiești din SUA au făcut mult prea puțin,deși puteau să facă mult mai mult.
Prin simplu fapt că în Germania, Ungaria, Italia, Franța, România etc. au existat cetățeni germani, italieni, francezi, români etc. dispuși la sacrificiu ca să salveze de demența regimurilor evrei nevinovați ar trebui ridicată anatema pusă pe seama acestor popoare. Nu germanii (chiar dacă l-au votat, aplaudat și iubit pe Hitler) sunt vinovăți, ci regimul în sine. La noi nu a fost un regim ci o conjunctura politica, militara și ideologică care, pe fondul ruperii României Mari și a atitudinii neloiale a unor evrei a generat o reacție pe care cu greu ar fi putut fi stăpâniți azi, darămite atunci. Oricum nu se pune problema unui Holocaust, genocid al evreilor în România