De-a lungul a peste trei decenii postdecembriste, sistemul de învăţământ din România a suferit modificări fundamentale, uneori benefice (puţine, din păcate), alteori, deteriorări cu efecte în timp. În pleiada „comisarilor”-politruci ajunşi – nici ei nu ştiu bine cum – decidenţi ai sistemului de învăţământ s-au aflat numeroşi „nechemaţi” şi incompetenţi iresponsabili sau chiar rău intenţionaţi care au executat ordinelor altor „nechemaţi” cu fotolii mai înalte. Recent, Ministrul Educației, Monica Anisie a anunțat eliminarea limbii latine („Istoria Românilor” deja nu mai există, iar în viitor, „Istoria” ca şi „Teatrul” vor fi materii opționale) din programa şcolară a învăţământului preuniversitar. Reacţia Academiei Române, opinia Preşedintelui acestei instituţii nu au întârziat. (Redacţia ART-EMIS)
Religia, latina și teatrul sunt componente importante în educația omului, dar, dintr-o înțelegere greșită a filosofiei școlii. Si urmare a unor decizii greşite se vor eliminate din programa de învățământ. De pe la 1800 încoace, în țările democratice au fost mereu presiuni de primenire a programei școlare, de dinamizare a studiului, de adaptare a școlii la necesitățile vieții. Dar niciodată nu a fost o presiune așa de mare a nechemaților asupra procesului de învățământ ca acum. Toți se pricep la învățământ, toți știu ce trebuie predat, toți îi corectează pe profesori, toți vor „materii” noi, adaptate vieții. Despre care viață este vorba? Despre una larvară, despre viața unor viitoare instrumente în mâna guvernanților, despre oameni fără perspectivă și fără personalitate!
A introduce mereu noi discipline, cu note și cu medii, în planurile de învățământ este aberant, pentru că acestea trebuie să ia locul altor discipline, încât apare o concurență neloială, păguboasă și primejdioasă pentru viitorul copiilor noștri. Școala se adaptează vieții, dar nu în mod mecanic. Societatea a devenit astăzi foarte dinamică, motiv pentru care ajustarea permanentă a școlii după aceste schimbări rapide devine contraproductivă. Până la gimnaziu inclusiv, elevul are nevoie de formarea culturii sale generale, de însușirea zestrei intelectuale acumulate de omenire și nu de dobândirea de deprinderi practice pentru anumite meserii, profesiuni, situații concrete.
Școala înseamnă – încă, din fericire – foarte mult pentru societate și s-a schimbat, în multe privințe, în bine. Nu ne mai putem imagina școli în care să se învețe doar scrisul și cititul, urmate de câteva rudimente ale disciplinelor de bază. Astăzi, limbajul electronic a cucerit planeta, iar mijloacele rapide, instantanee de comunicare sunt omniprezente. Se insinuează însă o idee foarte periculoasă, anume că se poate reuși în viață fără școală, fără pregătire de cultură generală, fără cunoștințe, că sun de ajuns o anumită istețime șmecherească și un fel de învârteală vecină cu înșelăciunea pentru a fi „cineva”.
Aud voci care ar respinge din programele școlare capitole întregi din matematică, care se întreabă de ce are nevoie un elev să știe structura atomului, care minimalizează creațiile literare, care ar elimina complet gramatica limbilor, care ar îndepărta cunoașterea experienței trecutului. Pericolul evident este de a deveni cu toții troglodiți, mărginiți, ignoranți, adică ușor de manipulat.
Pe măsură ce școala nu mai este considerată calea de bază a educației și a reușitei în viață, crește aplecarea multor contemporani spre astrologie, spre „teorii” fantastice, spre condamnarea cunoașterii raționale etc. Tot mai mulți români „știu” că piramidele Egiptului au fost făcute de extratereștri, că limba română este matricea universală a limbilor și că romanii au învățat latinește de la daci, că tunelurile din Bucegi conduc în Delta Nilului etc.
Toate acestea sunt rezultatul decăderii școlii, urmate de sporirea ignoranței, dublate de tupeu, de ideea că oricine poate să fie specialist în orice, de disprețul față de profesionalism și competență.
Academia Română și-a spus punctul de vedere argumentat, ori de câte ori s-a încercat reformarea școlii, păstrând o linie de echilibru, încercând să îmbine tradiția cu inovația, experiența românească în domeniu cu demersurile europene de succes. Conducerea Academiei păstrează o legătură constantă cu Ministerul Educației pentru a reuși să determine luarea unor măsuri autorizate și verificate, dar necazul este că și în domeniul educației intervin fel de fel de voci, multe fără nicio legătură cu școala, fără experiență în procesul de învățământ, dornice de afirmare cu orice preț. Academia militează pentru impunerea și în acest domeniu a expertizei autorizate, pentru responsabilizarea decidenților cu scopul cultivării în școală a valorilor, a virtuților și a încrederii în viitor.
S-a văzut și în Europa că experimentele dese și radicale, rupte de orice legătură cu tradiția, devin păguboase și riscante. Modernizarea nu poate să însemne schimbare permanentă și nici renunțare la anumite principii pedagogice verificate de secole. Este evident că elevii supraîncărcați cu materie, că programele stufoase, bazate exclusiv pe acumulare de cunoștințe nu conduc la rezultatul dorit. Dar de aici și până la inhibarea capacității de memorare a copiilor este cale lungă.
Prin rememorarea și compararea acestor date, se poate lua decizia corectă. S-ar putea să vină o vreme când roboții și computerele supra-performante vor lua decizii în locul oamenilor, dar atunci esența umană va fi alta decât aceea de-acum. Noi, deocamdată, operăm cu oameni-demiurgi, care vor să-și construiască soarta lor și a omenirii, pe baza unor caracteristici imuabile, iar faptul că Franța se întoarce, în parte, la principiile unui învățământ din trecut, care a dat roade ușor de verificat, este o marcă de înțelepciune.
Cu toate conflictele dintre generații (teoretizate acum excesiv) noi nu putem rupe prezentul de trecut și nici de viitor. Natural, nu ne putem întoarce nici la metodele popii Oșlobanu, imortalizat de Ion Creangă și nici la „dăscălița” lui Goga, care le scria scrisori mamelor cu feciori „duși în slujbă la-mpăratul”, dar este bine să nu ne pripim. Mai sunt încă valori perene care și-au dovedit eficiența de-a lungul secolelor și pe care este bine să le cultivăm în continuare. Din acest punct de vedere, Academia are și un rol conservator, în sensul păstrării acestor valori general-umane.
Acad. Ioan-Aurel Pop, Preşedintele Academiei Române
Notă – Textul prezentat este o adaptare a interviului apărut în Revista „QMagazine” [1] pe care o prezentăm atenţiei cititorilor cu acordul autorului, Acad. Ioan-Aurel Pop.
: … @ [**]
…
…
-1) _ @[*Puțină erudiție nu strică*], …-„Si, daca este mai multa, cu atat mai bine”;
…
-2) _ @[*CD / denitsoc@gmail.com – O perspectiva avocateasca (.)*]: …
…
{[o fi vorba despre avocatul Diavolului ?!!!, sau al lui Satana ?!!!, …pentru ca al lui Dracul nu poate fi, pentru ca inca nu l-ati cunoscut / nu aveti cei 30 de Arginti, pe care sa-i dati pentru a Ma vinde /”El este dintre cei 12 Apostoli” (vezi) _ Ioan 6/70,71]};
…
Deci legionarii romani se casatoresc cu bastinasele tinere {[cele batrane nu mai faceau copii la indigo, …si nici macar la imprimanta, …si nu era descoiperita metoda „in Vitro”]},
…
si se formeaza limba si poporul Roman. … {[format „in forma de *cozonac*?!!!!]},
…
Insa mai degraba femeile i-ar invata pe legionari limba lor, …
…
{[care „legionari” mai „CD” ?!/ vezi ca sint unii / multi, carora le este frica de „legionari”, …ca „ei nu stiu ca sint vegheati si aparati de Arhanghelul Mihail” (vezi) _ Daniel 12/1,(9),[13],10,3 ]};
…
Desigur ca au fost si exceptii in istorie {[?!!!]} cand lucrurile au diferit un pic. …{[?!!!]},
…
Cand Senatul Roman a fost sa aleaga limba oficiala a Imperiului Roman {[?!!!]} a fost simplu, nu dupa majoritatea celor care vorbesc un anumit dialect, ci limba pe care o vorbesc oamenii politici ai imperiului la Roma, pe care au invatat-o de la doicile aduse la Roma din Latium, deci Latina. {[?!!!]};
…
-{[*Eu, presupun ca a fost atat de simplu cand au ales *dand cu „Zar’urile”, dupa ce l-au deposedat de „Zar’uri” pe *Ce’Zar*, posibil facandu-l „Eu’nuc”, …zicand: -„Alea Jacta Est”]}, …si, uite asa, …
…
cum ai zis / scris: … – *renuntand la „limbile lor i’legale”, ale timpurilor*, …adica „limba Proto Indo Europeana.”, …au ales (ce sa vezi ?! / ce sa auzi ?! / ce sa crezi, si ce sa mai zici ?!), …
…
{[taman „Limba Latina”/”Geto -Traco – Dacica”, [„Cea *Nobila*, pe care „Vativanistii”, cred ca pot sa o tina sub „obroc” /(in „arhive / catacombe / subsoluri”) „vorba MARE’lui *Noica Constantin*, prin „Robul lui D-zeu Ion COJA” ]}, …
…
care era „cea mai veche” _ Geneza 11/1, …pentru ca atunci cand „au aruncat Zarurile”, si au zis „Alea Jacta Est!”, erau cam ametiti de „vinurile Stra-Vechi luate / „agonisite” abuziv din pivnitele „Geto-Dacilor”, din Moesia, …ab’uzand de „Veritas’ul” venit din ameteala vinului baut (vezi) „E’dictonul: -*In Vino Veritas!*, … in loc de *Limonada din Otet fara Zahar – revigorant’a*, …
…
{{cum zicea „CD / denitsoc@gmail.com: -„Si indata unul din ei a alergat de a luat un burete l-a umplut cu otet (natural, de 9 grade / din Vin) l-a pus pe o trestie si l-a dat sa bea.”; … [(si v-or fi zis, asa cum este scris: …-„Mintuieste-Te pe Tine insuti si coboara-Te de pe cruce!” _ Marcu 15/30)];
Precizare, in antichitate apa cu otet se bea ca o limonada fara zahar, era ceva deosebit de racoritor si invigorator.”}}, …
…
au zis: …-„Daca bem vinurile vechi ale Geto- Dacilor”, atunci „Limba pe care o vom vorbi in Imperiul Roman”, …sa fie „la fel ca Vinul Vechi” (caci este Cel mai Bun) deci, la fel ca cea mai Veche Limba, adica „Latina”/*Ra’Daci’na tuturor limbilor de pe Pamant* _ Geneza 11/1, …
si, uite asa, cand s-au trezit ei din ameteala, nu-si mai re’cunosteau „limbile lor ILEGALE”, …adica, „care nu aveau nici o legatura cu Taina Dumnezeirii” _ Geneza 1/1; _ Revelarea 10/7, …
…
dupa care, au inceput sa vorbeasca doar in Limba Latina, prin „Parlament / Senat”, inclusiv prin „birouri”, …dar nu si prin „scoli” si nici pr’in „justitie”, batindu-si joc de „Dreptul Roman”, care a ajuns asa ca „o poveste, de’spre”, …astfel, ramanand pana in ziua de astazi (_ Romani’a 11/3-8; _ Isaia 6/13), „nemintuiti” _ Deuteronom 29/4,
…
-„Limba Oficiala legala”/*Latina Vulgata*, …
…
{[vorbita de mai bine de 40.000 de ani, acum in Roma’nia [luati Amin’te! _ Romani’a 1/14,15], …dar care, a fost scoasa din „Programul Scolar / Educativ”, de catre reprezentantii din toate *Dregatoriile Poporului Roman / Parlament, Senat / In’justitie, Presedintie, Acade’Mica 2/1-4; 7/1-4, …Romania ajungand de rasul si batjocura Lumii (vezi prorocii’le / coroboreaza) _ Fapte 3/22; _ Isaia 1/21-23; 3/12; _ Ieremia 5/26-31; 9/3-8; _ Mica 3/11; 7/1-4]},
…
nu are nici o legatura cu *conceptul*/(„inventia”): -„Indo Europeana”/*Proto – Indo – European’a* (bla, bla, bla), …
…
{[despre care v-am intrebat, dar nu-Mi raspundeti /”taceti ca scroafa-n papusoi”- „Proverb Roman’esc / Latin’esc – Ancestral”.
…
…
– 1955m = „Mesia”: … _ Fapte 3/22; _ Deuteronom 18/15,18,(19): …
…
-„Am incalecat pe-o șa, …și, v-am spus povestea a’șa /*povestea Mea, in Adevar*”_ Romani’a 5/14; 11/34; _ Isaia 53/1-11; _ Matei 11/19: -*Un om mancacios si bautor de Vin, un prieten al Vamesilor si al Pacatosilor!*; _ Luca 8/18; 18/(7),8; 19/10, …
…
{[(coroboreaza) _ Matei 11/19; 13/57; 18/11; _ Marcu 6/4; _ Ioan 4/44; 8/42,43,(45-47)]}, …
…
*șaua fiind pe Calul Meu din Fier*/[_ Matei 13/13-15,(16,17),34,35], despre care v-a vorbit si bulgaroaica „E’vanghelia Vanga”, pe care nu o credeti, …prin profetiile facute despre Romania, implicit despre Mine (vedeti siteul: „nu-Mi mai cenzurati / nu mai trunchiati mesajele, caci nu stiti cum lucreaza „Lumina”/*Ra’dia’tia Sola’ra* (vezi) _ Marcu 4/21-25.
Scoaterea limbii latine din scoli , a fost ordonata cu scopul de a se limita accesul la informatile criptice juridico – legale . In momentul cind incepi sa buchisesti in latina descoperi mizeria inselaciunii subiectivizarii civilo-contractuala de Cetatean Român , mizeria intelectrucilor care au propovaduit-o si daca esti mai istet si mai perseverent si studiezi si metodologia emiterii Legilor /Contractelor , inveti care este statutul tau social natural de individ viu , inveti cum sa instrumentezi termenii juridici astfel incit iesi de sub jurisdictia Agentilor si chiar sa preiei jurisdictie asupra Agentilor Corporatiei Romane ROMANIA . Inveti functionabilitatea practica a instrumentarii Legilor , atingi starea de constienta mentala juridica care iti ofera capacitate individuala nelimitata .
CELE 10 PORUNCI
– ale poporului român, dintr-un ziar din 5 octombrie 1930:
1. Daţi copiilor voştri nume românesc!
2. Păstraţi-vă graiul, portul şi obiceiurile cele vechi româneşti, pentru că acestea sunt temeliile întregii naţii româneşti şi stabilesc identitatea noastră ca indivizi ai unei naţii.
3. Limba românească este o moştenire din bătrâni şi totodată o avere care nu trebuie să se piardă niciodată, stă la baza inţelepciunii şi culturii populare.
4. Adunaţi toate scrierile precum şi toate poeziile, cântecele, chiuiturile, basmele şi proverbele româneşti, ca nu cumva să se piardă, daţi-Ie de la gură la gură ca să le ştie fiecare; folclorul este o comoară de inţelepciune, de experienţă umană.
5. Păstraţi-vă legea ortodoxă, bisericile precum şi toate lucrurile din vechime; nimic altceva nu a păstrat până acum morala necesară civilizaţiei adevărate.
6. Nu uitaţi la orice pas sau lucrare, că sunteţi Români. Cumpăraţi tot ce vă trebuie numai de la Români si cereţile să producă mai bine.
7. Fiţi mândri dacă sunteţi în stare de a învăţa pe alţii a vorbi limba cea frumoasă românească şi să puteţi transmite folclorul.
8. Fiţi mândri de poporul românesc, de mosii si strămosii vostri pentru că el este unicul care a luptat cu toate liftele păgâne pentru a păstra graiul românesc, mostenit din vechime, cultura românească care a dat lumii atâtea genii.
9. Ajutoraţi totul ce simte adevărat româneşte şi respectă tradiţiile si cultura românească.
10. Ca buni români nu uitaţi niciodată de Dumnezeu, pentru că numai prin credinţa in El s-a păstrat binele întregii Românii Mari de azi.(1930)
«Cele 10 porunci ale poporului român» circulă pe internet și animă mulți români care au mai păstrat măcar o fărâmă de suflet românesc.
Avantajul unor vorbe intelepte este ca chiar daca le dai/impartasesti si la altii tu nu le pierzi.
Daca ai prieteni intelepti/informati, daca ai cunostinte si vecini bine informati, ai un mediu in care poti sa comunici confortabil intelectual si sa te simti bine.
CD
: … @ [*Nota redactiei: – Textul prezentat este o adaptare a interviului apărut în Revista „QMagazine” [1] pe care o prezentăm atenţiei cititorilor cu acordul autorului, Acad. Ioan-Aurel Pop.*]
…
…
-Ar bine, …recomandat cu maxima imperiozitate, necesara si utila, ca presupus’ul „Acad. Ioan-Aurel Pop’a”, sa lase deoparte „retorica de doi creitari”, …
…
(daca nu cumva are alte obiective etnice decat cele Romane’știi ?!!!”), …
…
sa atace la nivel „judiciar / constitutional, public si televizat”, daca vreti sa se mai miste ceva in directia salvarii Romaniei”;
…
-In legatura cu „Ra’daci’nile”, Limbii Romane’sti / Latine’sti- Ancestrale, iata, din : …
…
-https://www.stiripesurse.ro/judecatoarea-viorica-costiniu-revoltata-de-eliminarea-limbii-latine-din-scoli-mesaj-adresat-premierului-ludovic-orban_1512631.html?fbclid=IwAR22A174qh23fAlOPwXW8rqt0RH0HPG5IASz4KSEWsQ9HXdJADjIXiYE1kQ , …
…
in caz contrar, (vedeti si precizarile in legatura cu presupusul „Acad. Popa Ioan Aurel”, caruia i-i cam lipseste din vocabular „cuvantul”/ notiunea „ţara”, cu referinte implicite „despre”, …
nu peste mult timp in arealul „Moesia”, se va vorbi doar: -*țigănește, maghiarește și idișește*.
…
= Cu stima, (pentru redatie). – „Mesia”.