Corneliu Zelea Codreanu în Italia.
profesorul Claudio Mutti:
„Am fost atât de fascinat de Căpitan
încât am învăţat limba română”
VINERI, 28 FEBRUARIE 2014 15:46
Corneliu Zelea Codreanu nu are foarte mulţi adepţi în România. Istoria l-a etichetat ca pe un personaj nefast şi ideile sale sunt periferice în spaţiul public românesc. Este de aceea un mister de ce în Italia mitul „Căpitanului” are atât de mult succes. În zeci de oraşe italiene au fost înfiinţate „cuiburi”, denumite exact aşa, cu termenul românesc, inspirate de structura mişcării legionare. Cei care le frecventează au, evident, simpatii de extremă dreapta. Anul trecut, în 30 noiembrie, bannere cu citatul „Iubește tranșea, urăște salonul” (Ama la trincea, disprezza il salotto it.) au fost afişate de membrii cuiburilor în zeci de oraşe italiene, pentru a comemora 75 de ani de la asasinarea Căpitanului. Poate una din explicaţiile acestui succes al mitului lui Zelea Codreanu ar fi numeroasele cărţi publicate în Italia despre acest subiect. Am stat de vorbă cu cel mai mare expert italian pe acest subiect, eseistul Claudio Mutti, 68 de ani, care a reuşit să stea de vorbă cu văduva lui Codreanu şi care a lansat ipoteza a unei vizite făcute de Codreanu în Italia.
Licenţiat în 1970 cu o teză despre influenţa limbii române asupra limbii maghiare, cercetător la Institutul de Filologie Ugrofinică al Universităţii din Bologna şi apoi profesor de latină și greacă la un liceu clasic din Parma, Claudio Mutti a publicat numeroase cărţi privitoare la aria carpato-danubiană, atât din punctul de vedere istoric (A oriente di Roma e di Berlino, Effepi, Genova 2003; ecc.), cât şi etnografic (Storie e leggende della Transilvania, Oscar Mondadori, Milano 1997; ecc.) şi cultural („Mircea Eliade şi Garda de Fier”, Puncte Cardinale, Sibiu 1995; „Penele Arhanghelului”, Anastasia, Bucureşti 1997; „Guénon în România”, Vremea, Bucureşti 2003) etc. Vorbeşte foarte bine româneşte!Trebuie amintit că în 1979, Claudio Mutti a fost profesor la Institutul italian de cultură din Bucureşti. A tradus şi prezentat numeroase documente despre Garda de Fier şi Corneliu Zelea Codreanu. A fondat editura „Edizioni all’Insegna del Veltro„, care a publicat multe texte scrise de gânditori care au inspirat dreapta.
*********
Claudio Mutti, cum ați învățat limba română?
«La Universitatea din Bologna, unde frecventam cursurile Facultății de Litere și Filosofie între anii 1960 și 1970, nu exista un curs de limba română. De aceea, după ce mi-am procurat vechea gramatică a lui Gino Lupi și dicționarul Ninei Façon, m-am pus pe studiat în fiecare zi limba română, însoțind studiul gramaticii cu citirea textelor literare și cu o continuă muncă de traducere. Frecventarea unor persoane de origine română m-a condus, în decursul câtorva luni, să vorbesc românește corect și fluent.»
Când ați devenit pasionat de Mișcarea Legionară din România și de Corneliu Zelea Codreanu?
«În urmă cu jumătate de secol, la vârsta de șaisprezece ani, am găsit o ediție veche italiană a cărții lui Corneliu Codreanu “Pentru legionari”. Lectura acestui text, în care se întrevedea excepționala dimensiune spirituală a autorului, a exercitat asupra mea o asemenea fascinație așa încât, după câțiva aniam vizitat prima dată România, am învățat limba română și am aprofundat studiul cu privire la fenomenul legionar, utilizând bibliografia disponibilă și strângând contacte cu persoane care au trăit experiența legionară.»
Ce corespondență ați descoperit la Cuibul Legionar din Roma și ce conține?
«În perioada noiembrie 1937 și 30 martie 1938, Codreanu îi scria profesorului Leon Zopa, șef de cuib “Dacia” din Roma, câteva scrisori. Căpitanul însărcina legionarii rezidenți la Roma să-i publice în limba italiană cartea „Pentru legionari” și „Testamentul” lui Ion Moța. În afară de a împărți indicații precise cu caracter editorial, Codreanu cerea, dacă ar fi fost posibil să obțină pentru cartea sa prefața semnată de Bruno Mussolini, fiul Ducelui, care în scurt timp a murit într-un accident aerian.
Codreanu accepta propunerea de a încredința cartea sa spre publicare Institutului Europa Giovane și recomanda legionarilor din Roma să nu caute finanțări. “Suntem de ajuns, și pe drept cuvânt, – scria – tratați de pomanagii. Legionarul trebuie să rupă cu rușinoasa tradiție”.
În 30 martie 1938 , într-un moment de extremă tensiune ca urmare a închiderii restaurantelor legionare și trimiterii scrisorii de protest consilierului regal Nicolae Iorga, Căpitanul comunica legionarilor cuibului “Dacia” că a renunțat să vină la Roma.
“Aici – scria – suntem în desfășurarea celei mai mari bătălii legionare. Nu viu la Roma. Plecarea mea, ca și autodizolvarea ‘partidului’ nu-i decât prima figură de șah din această bătălie”. Aceste cuvinte se explică prin faptul că în perioada dictaturii regale Codreanu a decis să plece în Italia. Apoi, fiindcă a înțeles că guvernul își dorea plecarea sa pentru a putea dezmembra Mișcarea legionară, a decis să rămână. »
Cu ce personalități italiene a avut contact Corneliu Zelea Codreanu în Italia?
«Există informații despre întâlnirile lui Corneliu Codreanu cu diferiți jurnaliști italieni. În perioada guvernului Antonescu-Sima, Indro Montanelli publica în “Corriere della Sera” mai multe articole filolegionare, în unul dintre ele (Întâlnirea cu Codreanu, 9 octombrie 1940) el își reamintea întâlnirea sa cu Codreanu din toamna anului 1933. Conform “regelui jurnalismului italian“ după prima sa întâlnire au urmat altele. Rezultă, de asemenea, că în primele luni ale anului 1938 Căpitanul a găzduit pe Virgilio Lilli la Casa Verde, care a scris apoi un articol lung în ziarul „La Lettura”, pe Virginio Gayda, jurnalist la „Giornale d’Italia”, pe jurnalistulFrancesco Maratea de la cotidianul „Messaggero” și mai ales pe Julius Evola, care a povestit convorbirea sa cu Căpitanul în mai multe cotidiene și periodice. »
De ce s-a întâlnit cu Julius Evola? Ce discuții au purtat și ce documente există?
«Julius Evola s-a dus la București în martie 1938, când se părea că trebuia să plece Codreanu, de pe o zi pe alta, în Italia. Poate vizita lui Evola ar fi avut într-un fel legătură cu acel proiect de moment al Căpitanului? Poate cei doi au vorbit despre această eventualitate? În baza informațiilor disponibile nu este posibil să răspundem cu certitudine. Un lucru este sigur. Evola – care fusese însoțit la Casa Verde de Mircea Eliade – a avut cu Codreanu o lungă convorbire, în cursul căreia s-a vorbit mai ales despre aspectul spiritual al Mișcării legionare. Numeroase articole în care Evola reevoca acea întâlnire au fost traduse în limba română, în urmă cu cincisprezece ani, în volumul “Naționalism și asceză” (Fronde 1998), care include un eseu de-al meu introductiv intitulat “Evola și România”. »
Sunteți unicul italian care a afirmat, după o întâlnire cu văduva Codreanu, că acesta a vizitat Italia. În ce context s-a aflat Corneliu Zelea Codreanu în Italia?
«Elena Codreanu, pentru a-mi arăta cum adeseori soțul ei avea presimțiri și inspirații și nu închipuiri iluzorii, mi-a povestit un singur episod în care Căpitanul a fost protagonist în Italia, la Milano. Era în 1927, când Codreanu se găsea lângă Grenoble și i-a ajuns știrea că în România se vor desfășura alegeri parțiale; astfel decisese să accepte invitația de a se întoarce în patrie pentru a participa și a plecat imediat din Franța. Pentru a lua trenul care l-ar fi transportat în România, trebuia să se oprească în Italia, la Milano.
Aici, având timp toată ziua și-a depozitat bagajul la gara centrală și a pleacat în căutarea unui bărbier; dar, în momentul plății nu își mai găsește portofelul, în care erau banii și biletul de tren pentru București. Așadar se duce la Consulatul Român (şi în acea perioadă era unul la Milano), dar acolo îi este refuzat orice ajutor. Se reîntoarce la gară, se oprește rezemat de un perete al clădirii și așteaptă acolo puțin privind hamalii care lucrau. Apoi bate pe umăr pe unul dintre ei și îl întreabă dacă, din întâmplare, nu a găsit un portofel. Exact acel om, cu o oră mai înainte, găsise un portofel și îl consemnase la poliția feroviară; era chiar portofelul lui Codreanu, care astfel a reintrat în posesia lui și și-a putut continua călătoria spre România.»
Ați publicat studii despre Mișcarea Legionară sau despre Corneliu Zelea Codreanu? Ce documentare ați efectuat?
«De-a lungul anilor am tradus în limba italiană mai multe texte ale unor autori legionari (Codreanu, Moța, Banea, Sima, Radu Gyr, etc.) și am publicat câteva studii referitoare la argumente conexe fenomenului legionar. Mă limitez să citez două, care au fost traduse în limba română și în alte limbi: „Mircea Eliade și Garda de Fier” și „Penele Arhanghelului”. Sunt două cărți în care am încercat să ilustrez raportul dintre Mișcarea Legionară și câțiva intelectuali români de faimă mondială: Nae Ionescu, Mircea Eliade, Emil Cioran, Constantin Noica, Vasile Lovinescu.
Documentarea pe care am folosit-o este constituită în primul rând din literatură legionară (cărți și reviste) și sursele românești din perioada interbelică; dar, eu am putut utiliza o amplă documentare inedită alcătuită din scrisori, circulare interne etc. În plus, am înregistrat mărturiile unor personalități legate Mișcării Legionare, printre care văduva lui Corneliu Codreanu.»
De ce credeți că în România se vorbește puțin despre Mișcarea Legionară și despre Corneliu Zelea Codreanu?
«Impresia mea este că fenomenul legionar, manifestare istorică a identității românești, reprezintă un fel de „conștiință rea” a României actuale care, nu într-un mod diferit de restul Europei, a intrat într-o fază de alienare culturală și derenunțare la propria identitate.»
Care este percepția istoricilor italieni față de Mișcarea Legionară din România?
«În general, istoriografia italiană contemporană consideră fenomenul legionar ca pe o variantă românească a fascismului european. Este nevoie totuși să ținem seama de câteva interpretări originale, cum este cea a lui Mariano Ambri, care a introdus Mișcarea Legionară în categoria „falsi fascismi„, categorie din care fac parte, după părerea sa, și alte mișcări care foarte greu ar putea fi calificate „fasciste” tout court, cum ar fi Partidul Crucilor cu Săgeți maghiare și Ustașii croați.
Și mai originală este poziția profesorului Franco Cardini, care consideră că Garda de Fier a fost mai de grabă o mișcare religioasă-militară și nu politică, iar din acest motiv ar trebui studiată mai bine dintr-o perspectivă antropologică, sociologică și chiar etnografică, decât din punct de vedere ideologic și politic. »
Puteți să ne spuneți dacă rezultă adevărat sau nu că Iosif Constantin Drăgan ar fi utilizat banii și resursele Legionarilor români pentru activitățile sale în Italia?
«Este un zvon care circulă, dar nu am probe pentru a valida. »
**
Corneliu Zelea Codreanu (1899 – 1938) a fost liderul carismatic al Mişcării Legionare, mişcare de extremă-dreapta din România interbelică. Legionarii i-au atribuit lui Zelea Codreanu titlul de Căpitanul, acesta având controlul absolut al organizației. Născut la Huşi, a urmat liceul militar, iar la 16 ani a fost voluntar în Primul Război Mondial. La facultatea de drept de la Iaşi a fondat „Asociația Studenților Creștini”. A studiat în Germania, unde a participat la mitinguri organizate de Hitler, fiind cucerit de doctrina hitleristă.
Împreună cu Ion Moța, a fondat mișcarea paramilitară „Legiunea Arhanghelul Mihail”. Codreanu dorea transformarea României în stat fascist, folosind o retorică patriotardă şi antisemită. Discursurile sale au atras o numeroși studenți, preoți și intelectuali ca Nae Ionescu, Mircea Eliade, Emil Cioran. Legionarii comit mai multe asasinate politice (prim-ministrul liberal I.G. Duca, ziaristul Mihai Stelescu, ), la care autorităţile răspund cu asasinarea unor capi legionari. În urma unui răspuns dat lui Nicolae Iorga, care luase poziție față de Mișcarea Legionară, a fost trimis în instanță pentru ultraj adus unui demnitar în exercițiul funcțiunii.
În noaptea de 29 spre 30 noiembrie 1938 Codreanu a fost omorât, împreună cu alți 13 legionari, de jandarmii care îi transportau pe deținuți la închisoarea Jilava. Incidentul a avut loc în pădurea Tâncăbești, din apropiere de Bucureşti.
[…] feb 2014: Corneliu Zelea Codreanu în Italia. profesorul Claudio Mutti: “Am fost atât de fascinat de Căp… – De ce credeți că în România se vorbește puțin despre Mișcarea Legionară și despre […]
felicitări, dle kasper pentru combaterea mizeriilor de după încheierea interviului. Ma pregăteam si eu sa o fac. Bine ca s-a facut mai repede…
Domnule Costel, imi pare rau ca din cauza mea ati reununtat la interventia dvs. Sunt atat de multe de spus in legatura cu Legiunea! Ma bucur mult ca articolul de mai sus a avut un asemenea ecou. Ma bucur si pentru domnul Profesor Ion Coja, care de multe ori parea ca predica in pustiu. Iata ca nu este asa! Comentariile pertinente ale cititorilor de pe acest blog dovedesc ca Legiunea incepe sa fie tot mai cunoscuta si mai iubita. Vorba lui Domn’ Profesor: Doamne-ajuta!
Convorbire telefonică interceptată de Siguranţa Statului) 17/1.29 Septembrie 1940, ora 24.40. Bucureşti 2.62.64. Trandafilo Franco a chemat Roma „Mesagero“ (ziar), (convorbire începută în limba italiană).
Bucureşti. În timp ce se efectua o transferare de la Rîmnicu Sărat la Jilava, spre Bucureşti, la 5 dimineaţa, convoiul care traversa pădurea situată pe şoseaua naţională Ploieşti-Bucureşti, a fost atacat cu arme de foc, de necunoscuţi, care au dispărut. În acest moment, condamnaţii, profitînd că transportul se făcea cu un autobuz tip jandarmerie şi fiind noapte şi o ceaţă deasă, au intenţionat să fugă în pădure. Atunci jandarmii au deschis foc. Primul nume apărut pe lista ucişilor a fost acela al lui Corneliu Codreanu. Anunţul a fost dat prin radio între o muzică veselă şi o canţonetă ca un eveniment lipsit de importanţă şi de orice comentariu, apoi s-a lăsat liniştea asupra acestui fapt şi a morţii lui Codreanu şi a celor 13 tovarăşi. Timp îndelungat n-a vrut să se creadă în moartea lui Codreanu. Acum însă, odată cu venirea la conducerea Ţării a legionarilor, a ieşit la lumină adevărata versiune asupra morţii lui.
Colonelul Zeciu, acum cîteva zile a fost arestat. A declarat cum s-au desfăşurat evenimentele de la 30 noiembrie. La Tîncăbeşti, la 26 Km, de Bucureşti, în automobilul (camionul) poliţiei, Corneliu Codreanu ocupa primul loc. Aveau în spate cîte un jandarm. La un moment convenit, jandarmii ştrangulară pe cei 14 deţinuţi. Aveau ordin să nu-i facă să sosească vii la închisoarea Jilava. După ce au strangulat pe cei 14, automobilul poliţiei continuă drumul spre Capitală. Escorta este formată din jandarmi conduşi de maiorul Dinulescu Iosef. Corneliu Codreanu fu strangulat de Cojocaru.
Tristul convoi a ajuns la Jilava, unde maiorul dr. Popovici şi dr. evreu Karmitz fură însărcinaţi cu dresarea procesului-verbal de moarte survenită prin împuşcare a celor 14 deţinuţi. Maiorul medic Popovici a refuzat să semneze procesul-verbal redactat în sensul voit. Atunci, aceiaşi jandarmi strangulatori au scos cadavrele şi le-au împuşcat, dresîndu-le procesele-verbale de împuşcare. Cadavrele au fost aruncate într-o groapă în curtea închisorii.
După toate acestea, împuşcare, strangulare, ei n-au fost lăsaţi să-şi doarmă somnul de veci în linişte. Medicul evreu Karmitz, prevăzînd că într-o zi adevărul va ieşi la iveală şi ar fi putut fi motiv de agitaţii, avu ideea diabolică, cum numai evreii o au, ca după 15 zile să verse în groapă cîteva zeci de kg de acid sulfuric, spre a distruge şi a face să dispară orice urmă de cadavre.
Astfel a fost ucis Corneliu Codreanu, după cum se poate citi din declaraţia colonelului Zeciu /…/. Tipul care a făcut toate acestea a fost Armand Călinescu, care a dat 200.000 lei generalului Bengliu, comandantul Jandarmeriei, arestat acum cîteva zile, din care acesta a plătit 20.000 călăilor drept premiu, încasînd el diferenţa.
sursa: Ziarul Tricolorul
Eu, cand citesc asemenea randuri, mi se urca sangele la cap. Nu este clar ce cumplit aparat represiv a format nenorocitul de Carol al II-lea pentru a-i strivi pe legionari? Cum sa strangulezi 14 oameni condamnati deja, fara sentinta judecatoareasca? Apoi sa-i impusti, morti fiind, dupa care sa-i dezgropi si sa torni acid sulfuric peste ei? Poate cineva sa-si inchipuie o miselie mai mare?
Mai zilele trecute a aparut o postare pe acest blog cu un fragment din declaratia de independenta a SUA din 1776:
„Astfel incat, ori de cate ori, oricare forma de guvernamant devine distructiva acestor scopuri este Dreptul Poporului sa o schimbe sau s-o inlature si sa instituie un nou guvern, bazandu-si intemeierea sa pe astfel de principii si organizandu-si puterea astfel incat, sa asigure in modul cel mai eficient Siguranta si Fericirea sa.”
Forma mai destructiva de guvernamant decat cea instituita de Carol al II-lea nu cred ca poate cineva sa-si imagineze. De asta era dreptul natiunii de a lupta si a darma aceast cuib al ticalosiei, prin orice mijloace. Unul din actiuni a fost pedepsirea criminalului Armand Calinescu, cel care pus sa respecte primul legile tarii, le-a incalcat cu brutalitate. Tot asa pedepseau haiducii din evul mediu, tot asa au pedepsit Horia Closca si Crisan nobilimea impilatoare.
CUM A FOST ASASINAT Corneliu Zelea Codreanu
(declaraţiile plutonierului Sârbu) „Buna Vestire”, 9-11-1940
„…în zorii zilei (n.n. 29/30 Nov. 1938) am pornit spre Râmnicul Sărat. Ajunşi la închisoare, am fost băgaţi toţi jandarmii într-o celulă, unde maiorii Dinulescu şi Macoveanu ne-au dat instrucţii asupra modului cum avem să executăm pe legionari. Punând în genunchi pe şoferul maşinii, i-a aruncat un ştreang după gât pe la spate, arătând cât de uşor se poate executa astfel. Totul a fost gata în câteva minute. Jandarmii au ieşit apoi unul câte unul afară, în curtea închisorii şi fiecăruia i s-a dat în seamă un legionar. Mie mi-a dat unul mai voinic, mai înalt. Am aflat mai târziu că acesta era Căpitanul, Corneliu Codreanu. I-am dus apoi în maşini. Aici, legionarul era legat cu mâinile de bancă la spate, iar picioarele pe partea de jos a băncii din faţă, în aşa fel ca să nu se poată mişca nici într-o parte, nici în alta. Aşa au fost legaţi 10 legionari într-o maşină şi 4 în alta. Eu am fost în prima maşină, în cea cu 10 legionari, în spatele Căpitanului şi fiecare jandarm era aşezat în spatele legionarului ce-i fusese încredinţat. în mâini aveam ştreangurile. Am pornit. în maşina mea mai era maiorul Dinulescu, iar în cealaltă maiorul Macoveanu. Era o tăcere de mormânt căci n-aveam voie să vorbim între noi şi nici legionarii între ei. Ajunşi în dreptul pădurii Tâncăbeşti, maiorul Dinulescu, care stabilise cu noi, printr-un cod de semnale, momentul execuţiei, a aprins la un moment dat lanterna, stingând-o şi aprinzând-o de trei ori. Era momentul execuţiei, dar nu ştiu de ce nu am executat nici unul. Atunci maiorul Dinulescu a oprit maşina, s-a dat jos şi s-a dus la maşina din spate. Aici, maiorul Macoveanu fusese mai autoritar. Legionarii erau executaţi. Căpitanul şi-a întors puţin capul către mine şi mi-a şoptit:
– „Camarade, dă-mi voie să le vorbesc camarazilor mei!”
Dar în aceiaşi clipă, mai înainte ca el să fi terminat rugămintea, maiorul Dinulescu a pus piciorul pe scara maşinii şi păşind înăuntru cu revolverul in mână a rostit printre dinţi: „Executarea!” La aceasta, jandarmii au aruncat ştreangurile… A fost un muget şi un horcăit, întrerupt din adâncul fiinţei lor, apoi o linişte de mormânt. Cu perdelele trase, maşinile şi-au continuat drumul până la Jilava… Când am ajuns, erau orele 7 dimineaţa. Aici ne aşteptau: colonelul Zeciu, Dan Pascu, comandantul închisorii, colonelul Gherovici, medicul legist Lt. Col. Ionescu şi alţii. Groapa era făcută. Traşi din maşină, legionarii au fost aşezaţi cu faţa in jos şi împuşcaţi în spate, pentru a se simula astfel împuşcarea pe la spate în timpul evadării de sub escortă. Apoi au fost aruncaţi în groapa comună…”
„După moartea lui, ne-am simţit fiecare mai singur.
Cu excepţia lui Isus, nici un mort n-a fost mai prezent între cei vii”
(Constantin Noica)
ION MOTA:
NUMERUS CLAUSUS?
Mai întâi sa lamurim o chestiune de terminologie. Astazi când problema reasezarii Românilor în pozitiile din acre au fost scosi de navala straina, este atât de actuala si pretutindeni discutata, s-ar parea ca o anumita deosebire de terminologie ar ascunde si o deosebire de continut. D-lui Vaida-Voievod nu-i place termenul „numerus clausus” ci vrea un „numerus valachicus”; miscarea barourilor se leapada si ea, mai recent, de formula „numerus clausus” si îsi exprima revendicarea prin cuvintele „proportionalitate etnica”. În realitate cu totii suntem de acord asupra continutului acestei probleme si nu trebuie sa se caute, printr-o analiza legata de litera formulei, o deosebire inexistenta în spiritul ei. Când, acu-s 13 ani, în 1922, studentimea a lansat formula „numerus clausus”, a înteles prin ea, cum întelege si acum, principiul limitarii minoritarilor („clausus” – limitat; numar – bariera) în diversele institutii, pâna la cota proportiei dintre totalul populatiei românesti si totalul populatiei minoritare respective. Atât D-l Vaida cât si miscarea barourilor înteleg acelasi lucru, înfatiseaza în acelasi fel cu noi problema si solutiile ei, deci acordul exista, indiferent de varietatea termenilor.
Noi vom continua sa spunem „numerus clausus”, deoarece e un întreg trecut de suferinta si de sânge care ne leaga de aceste cuvinte. Pentru „numerus clausus” si pentru o totala înviere a românismului a suferit tineretul românesc de dupa razboi, tineretul generatiei noastre, 13 ani de continui si sângeroase striviri sub pat de pusca, pentru el ne-am rasturnat noi viata personala populând cu anii închisorile tarii si devenind vânatul de predilectie al capitanilor de jandarmi. Pentru „numerus clausus” am fost noi umiliti, legati la spate, batuti la talpi în beciurile lui Manciu, ofensati în tot ce aveam noi mai sincer si curat în noi. La 1922 noi am vazut clar si am cerut, în dispretul tuturor, legiferarea lui „numerus clausus”, deoarece lupta contra invaziei nu mai era posibila pe cale de simpla concurenta, prin mijloace indirecte, prin tonice, fara interventia chirurgicala a ridicarii unei oprelisti fortate, instituite prin legile Statului (pentru viitor) si fara extirparea fortata devenita indispensabila spre a restabili în prezent proportionalitatea. La revendicarile noastre toate guvernele au raspuns prin napustirea asupra noastra a întregului aparat de represiune a Statului, prin instituirea celor mai draconice legi, prin asmutirea la ura si la barbarie a agentilor de executie. N-a fost numai severitate în reprimarea miscarii lui „numerus clausus” în cursul acestor 13 ani, ci a fost o lupta dusa cu ura, cu rautate si cu josnica pasiune, pentru umilirea si batjocorirea noastra, nu numai pentru a ne opri activitatea…
Cine stie sa moara nu va fi rob niciodata.
SENECA
…Chiar daca era numai represiune legala (si aceasta de altfel nejustificata deoarece lupta noastra se dovedeste ca a fost dreapta), nu ar fi facut tineretul luptator al acestei generatii un total de aproape 500 de ani închisoare, de la 1922 si pâna astazi, toata aceasta detinere în închisori fiind numai preventiva, neurmata de o sentinta de condamnare.
Este explicabil asadar pentru ce noi, mai mult decât oricine, am simtit o adânca reconfortare, o bucurie care se asternea ca un balsam peste ranile noastre învechite, atunci când am vazut aparând pe pozitiile noastre spinoase si însângerate pe D-l Vaida-Voievod, binisor încovoiat sub desaga durerilor românului prigonit. Dureri a caror sarcina si-a urcat-o pe umeri la fel cu tineretul nostru urgisit si la fel cu acel Vaida-Voievod care a mai purtat, pe vremuri, si cu spor, alte poveri românesti. Umerii sai de neobosit Badea Cârtan, hoinar al nevoilor românesti, au mai plimbat aceasta desaga a durerilor noastre atât prin Viena prietenului sau Lueger, cât si prin acea Budapesta unde, în toamna anului 1918, a izbit-o drept în inima Parlamentului unguresc, în capul de cremene al grofilor uluiti de îndrazneala celui ce le arunca în fata „Ardealul se desparte pentru totdeauna de Ungaria”. …De atunci D-l Vaida-Voievod n-a mai avut desaga, crezând, se pare, ca s-a ispravit cu poverile si a sosit vremea veseliei. Acum, profilul sau de bunic al Românului necajit, se contureaza din nou pe cai pribege, ridicând o noua povara, alaturi de noi. Am fi mici de suflet daca nu am arata, pe fata si fara înconjur, bucuria de a vedea sporind cu asemenea oameni frontul pentru adevarata împlinire a României Mari, a României noastre, daca nu am arata pe fata bucuria pe care o avem de a ne „simti cotul” cu D-l Vaida si cu barourile tarii, pe aceeasi cale.
În acelasi timp însa ne îngaduim a exprima câteva pareri, câteva constatari (sa zicem trei) pe care ni le-a lasat vâltoarea focului acestor ani de grele lupte pentru „numerus clausus”.
În rândul întâi, experienta îndelungata a luptei cât si cunoasterea problemei jidovesti în toata întinderea si adâncimea ei, ne-a dus la concluzia ca problema restabilirii Românilor în drepturile lor pierdute, nu se poate face prin masuri partiale si timorate, ci prin atacarea de front a întregii probleme si solutionarea ei radicala în toate domeniile. Dar îndeosebi în domeniul izvoarelor stapânirii jidovesti. A lupta numai pentru rezolvarea ei partiala, de exemplu în barouri, urmând a amâna pentru mai târziu atacarea celorlalte pozitii (si mai ales a înaltelor pozitii din finanta, din aparatul politic, din trusturi, din francmasonerie), însemneaza a angaja o lupta sortita unei înfrângeri de neînlaturat. Pornind de la modificarea Constitutiei si de la reasezarea drepturilor minoritatilor în conformitate cu realitatea româneasca, problema jidoveasca trebuie solutionata printr-o lupta de ansamblu, radicala, printr-o „revolutie nationala”, dând cuvântului „revolutie” nu sensul de anarhie si lupta de strada ci sensul spiritual al unei totale rupturi de mentalitatea actuala de robie si slabiciune în fata strainului.
În al doilea rând, problema jidoveasca e strâns legata de problema reformei Statului si de refacerea morala a societatii românesti de astazi. Agravarea, daca nu chiar nasterea problemei jidovesti, se datoreaza acestor doua crize: Criza organizarii de Stat pricinuita de democratie, si criza de moralitate a clasei conducatoare românesti. Solutiunea problemei, chiar conceputa radical si desavârsit, nu se va face de pe o zi pe alta, ea necesitând un timp de îndeplinire. În actuala organizare a Statului si cu moralitatea de azi a clasei conducatoare si administrative, o asemenea solutiune, oricât de radical ar fi planuita, va fi imposibila întrucât primele începuturi vor fi cu siguranta subminate si darâmate de fortele oculte care ar ramâne stapâne cât si de slabiciunea noastra morala care ne va duce spre compromis, descurajare, tradare. Reforma Statului si reforma morala, sunt necesare desigur nu numai pentru rezolvarea problemei jidovesti ci pentru multe alte ratiuni. Dar limitându-ne la problema jidoveasca, trebuie sa recunoastem ca o solutie serioasa, durabila, si radicala nu este cu putinta în actualul Stat si cu actuala noastra venalitate si decadenta morala.
În al treilea rând, se pune chestiunea daca cei care s-au alaturat astazi la ideia si programul luptelor studentesti, vor avea toata forta de rezistenta si de jertfa (nu ne gândim la sinceritate, s-o presupunem unanim existenta la un moment dat), pentru a corespunde acestei lupte care nu poate birui decât printr-un lung calvar. Nu vrem sa ofensam pe nimeni prin vreo nedreapta banuiala, dar sa ni se permita sa privim cu atentie, cu prudenta si cu durerea unei umbre sufletesti unele dintre aceste recente miscari pentru „numerus clausus”, câta vreme vedem printre conducatori unele persoane pentru care nimeni nu mai poate avea vreodata stima si elan, persoane care vor fi gata sa tradeze, la prima greutate? câta vreme printre marii initiatori vedem pe un director de gazeta care a combatut constant miscarile studentesti, iar astavara a mers pâna la infamia de a pune la cale cunoscuta „afacere Gheorghiade”.
Dupa aceste trei observatiuni, vom mai înregistra o constatare si o concluzie, privitoare la viguroasa actiune româneasca a barourilor: exponentii miscarii repeta staruitor, cum e si explicabil, ca miscarea barourilor pentru proportionalitatea etnica va ramâne o miscare strict profesionala, evitând actiunea politica. Înregistram aceasta constatare si precizam concluzia: „numerus clausus” nu poate fi instituit decât prin lege, asadar pe cale politica, de guvernamânt, actiunea barourilor presupune existenta unei miscari politice aparte, menite sa împlineasca cererile corpului avocatesc. Prin forta lucrurilor barourile, fara a actiona direct în aceasta miscare politica, vor trebui sa sustina, mai mult sau mai putin fatis, o miscare politica nationalista, de sigur pe aceia care va prezenta cele mai serioase garantii pentru înfaptuirea lui „numerus clausus”.
Drept încheiere credem ca este semnificativ sa amintim aici panica ce domneste în prezent în rândurile jidovimii (un exemplu: la o întrunire jidoveasca pentru discutarea modalitatilor de aparare fata de actiunea lui „numerus clausus” s-a produs o încaierare între jidanii de diferite pareri iar jandarmii, desigur Români, au trebuit sa intervina pentru a-i împaca, adica: a trebuit ca noi sa-i ajutam pe Jidani pentru a se putea înfiripa un front armonic contra lui „numerus clausus”). Aceasta panica e cel mai bun certificat ce se poate da noilor luptatori pentru românism: sunt temuti! Si totodata, urmând vechea metoda (desi timpurile sunt noi), presa jidoveasca, atunci când nu-i acopera sub insulte pe D-l Vaida-Voievod, crede ca-l poate strivi prin complotul tacerii. Noi am trecut de mult, si de atâtea ori, prin toata gama asta de atacuri lase ale jidovimii. Azi când a venit si rândul altora de a trece prin ele, îi îndemnam sa se simta tot atât de onorati de aceasta adversitate, precum onorati ne simtim noi de atmosfera pe care au încercat sa ni-o creeze voevozii din Sarindar: „huligani, asasini, anarhisti, neispraviti, paranoici, vânduti strainilor, revizionisti, agenti ai Budapestei, etc.
Dar în fata acestor insulte sa-si puna Românul întrebarea: trebuie sa cautam laudele si încurajarea din partea strainului dusman sau apoi lauda si îndemnul fratelui tau, al neamului tau?
Iata, tinerimea noastra de luptatori prigoniti si însângerati pentru „numerus clausus”, pentru România de mâine, româneasca, cinstita si puternica, îi ureaza D-lui Vaida-Voievod bun venit pe câmpul de lupta si asteapta sa-l vada despicând vitejeste, alaturi de ceilalti luptatori, largi brese, drumuri de viitor, spre pozitiile dusmane.
Iar peste pozitiile acestea odata sfarâmate, spre ziua în care desaga poverilor românesti sa fie cu adevarat goala, iar neamul acesta, despovarat, sa cunoasca si el vremuri de odihnita creatiune culturala, de plina realizare a personalitatii sale românesti.
Abia atunci va exista cu adevarat o Românie si un românism în lume viabil, stralucitor de valori si temut de dusmani.
„Cuvântul Studentesc” din 20 Martie 1935
ION MOTA:
DIMITRIE MICESCU?
L-a plâns atâta lume, s-au înfiorat atâtea inimi în fata mortii lui naprasnice. Dar mai multi decât toti l-au plâns si îl plâng tinerii. Nu este oare aceasta cea mai frumoasa podoaba cu care poate pleca cineva din viata? Nu este aceasta o mare zestre sufleteasca, cel mai frumos toiag pe cararile eternitatii, în drum spre scaunul marii judecati, toiag de toc si de lumina pura, rupt din sufletul curat al tineretului unei tari? Ceva s-a frânt din sufletul acestui tineret la moartea lui Dimitrie Micescu si îl urmeaza ca o hlamida de lumina pura, ocrotindu-i sufletul de întunecimile lumii de judecata în care a intrat. Caci sufletul tineretului e pur. Numai el e pur caci el e mai apropiat de acea copilarie sufleteasca fara de care spunea Isus ca nu e cu putinta mântuirea sufletului.
E singura mângâiere a celor loviti de moartea lui: bucuria ca, la sfârsitul vietii, s-a învrednicit de atâta folositoare comoara sufleteasca si n-a plecat singur din viata. Onoarea aceasta de a-si fi legat sufletul de acela al tinerimii luptatoare pentru Neam si Cristos, de a-si fi încrustat pentru totdeauna numele în istoria renasterii de azi a românismului si a vietii crestine, aceasta ne indica totodata masura nobletei înnascute a cestui mare suflet. Înainte de a fi mare avocat, era un mare suflet, iar ceeace a caracterizat însusi pe marele profesionist al barei, era fulgerarea de pasiune pe care o punea în slujba dreptatii.
Transfigurarea lui Didi Micescu pledând, acea strafulgerare a privirii care despica orice întunecime, acea scandare a frazei care lovea în obstacol cu claritatea si rasunetul unor magice ciocane de argint care faceau din sfarâmarea platosei adverse o încântatoare muzica, toate acestea subliniate de gestul lui sintetic si concentrat cu care sfredelea si disloca pe adversar, imobilizându-l, taindu-i suflarea, legându-l strâns pâna la desfiintare – aceasta transfigurare si victoriile ei, erau ceva mai mult decât efectul artistic al marelui orator mânuind o vasta stiinta. Ele erau oglindirea unui mare foc launtric, a acelui foc care l-a dus la contopirea cu sufletul tineretului în dragostea pasionata nu numai pentru creatiunile de arta cu care si-a împodobit casa si viata, dar pentru neamul sau, pentru un mai bun si mai nobil viitor al lui.
Când Dimitrie Miclescu pleda în procesele acestui tineret însângerat în lupte, îsi oglindea atât de bine înaltimea sufleteasca: ceea ce punea le întotdeauna în evidenta cu mai multa caldura si pe ce îsi întemeia el mai mult concluziile, erau valorile morale si spirituale ale actiunii celor aparati, era renasterea sufleteasca pe care o adulmecase în gândul si fapta tineretului aruncat în închisori. Se întelege atunci de ce, atât de spontan si repede, sincer si cu mare curaj, Dimitrie Micescu a trecut de la bara si s-a alaturat la actiunea publica a tineretului, devenind un pretios si iubit îndrumator al lui. Mai mult decât îndrumator; frate de suferinta, caci i-a fost dat acum la sfârsit de viata si de mare cariera, sa sufere lovituri fizice si ofense, alaturi de noi tinerii, pentru lupta si idealul nostru, devenite ale sale.
Era atât de tânar Dimitrie Micescu…
Nu atât pentru cei 46 de ani ai sai, ci pentru ceeace zâmbea vesnic în inima lui, pentru ceeace l-a facut frate cu tinerii de 20 de ani care i-au cântat la îngropaciune acel cântec care îl înfrateste, acolo în vesnicie, cu mortii eroi ai tineretului:
…”Noi mereu te plângem frate
Iar tu dormi mereu”…
„Cuvântul Studentesc” din 25 Noembrie 1934
1934-1936
Dupã furtunã
Pregãtirea omului nou, invincibil
SENSUL NATIONALISMULUI NOSTRU?
Nationalismul nostru: adica al fostei generatii de studenti care a dat pe 10 Decembrie 1922 – sarbatorit astazi – si al generatiei studentesti si tinere de acum.
Sensul acestui nationalism e strâns legat de sensul pe care l-a avut întotdeauna nationalismul românesc.
Ne gândim îndeosebi la sensul lui de adânca înradacinare în realitatea noastra istorica, înteles care-i da o valoare, o trainicie si o forta de biruinta cu totul exceptionala, de care nu se bucura, în aceiasi masura, curentele nationaliste ale celorlalte popoare.
Nationalismul Românilor nu este un simplu produs, mai mult sau mai putin durabil, al unei activitati filozofice a gânditorilor, al unei propagande abile a publicistilor, sau al unei dirijari ideologice infiltrate în mase de catre conducatorii politici.
El este, în rândul întâi, o suprema întelepciune câstigata prin experienta de veacuri a vietii noastre românesti, scump platita cu suferintele noastre proprii, veac de veac, întelepciune coborâta pâna la subconstient, infiltrata pâna la instinct. El izvoraste din experienta, din cunoasterea inductiva prin care am verificat an de an, secole de-a rândul, existenta acestei realitati ireductibile a frângerii omenirii în natiuni etnice concurente si rivale, gata de a abuza oricând de un vecin care e slab fie prin însusirile rasei, fie prin situatiunile grele în care a fost pus de împrejurarile istorice. Nationalismul nostru este o datina, o atitudine sufleteasca traditionala (mai veche chiar decât existenta termenului de „nationalism”).
El e ceva care este al nostru asa cum ale noastre sunt cojocul si opinca, fluierul si iia înflorita, doina si privirea blânda dar vesnic prudenta a plugarului si ciobanului. Experienta aceasta a strainului dusman începe cu navalirile barbare, e îmbogatita de luptele cu Turcii, Tatarii, Lesii, de prigonirile acelei „unio trium natiorum” (sa fie deci criteriul national o aparitie a veacului al 19-lea cum spun unii?), sau de prigoanele grecesti care au împins pe Român la haiducie si la Tudor; aceasta experienta am platit-o apoi scump cu temnitele unguresti si cu tot sirul de suferinte ale Ardealului strivit nu atât de teoria nationalista a lui Appony si Tisza cât de realitatea faptei de prigoana pornite din ura si pofta strainului. Iar azi aceasta experienta culmineaza cu dezmostenirea Românilor de catre veneticii straini, în propria lor tara libera, cu lupta din toate domeniile de viata dintre noi Românii si poporul jidovesc care formeaza în sânul nostru o unitate distincta, solidara, activând organizat pentru a ne scoate din pozitiile si drepturile noastre.
Toate acestea sunt pentru fiecare Român adevaruri necontestate, elementare. Nationalismul românesc ne dovedeste astfel a fi o atitudine înradacinata adânc în tot trecutul nostru istoric, cheagul vietii noastre care strabate pâna în cele mai tainice tresariri ale procesului nostru vital. Nationalismul nostru e un urias înfipt cu talpi late si de neclintit în pamântul nostru românesc, piept de granit, ochi de otel, care îsi impun neîndurata vointa de dainuire si de aparare oricât de furioase ar fi valurile adversitatilor de orice fel.
Nu acelasi caracter îl are de pilda nationalismul unguresc. Poporul unguresc n-a fost prigonit, îndeosebi în ultimele veacuri, de catre nimeni. El si-a hranit o clasa de seniori feudali din munca atât a propriilor vasali cât îndeosebi a unei serii întregi de popoare exploatate de aristocratia maghiara, nationalismul Budapestei era si este o afacere negustoreasca, o exaltare în vederea recâstigarii unor prazi, iar nu o actiune de aparare a unor interese colective nationale care ar fi primejduite si încalcate de alte popoare. O asemenea actiune nationalista ne e decât o suprafata, fara radacini în viata întregului popor, sensul ei e departe de valoarea morala, de trainicia si forta biruitoare a nationalismului românesc.
De aceea nationalismul românesc e un atât de temut adversar pentru strainii dusmani (de ce oare, de pilda, presa mondiala controlata de Jidani nu striga aproape niciodata contra antisemitismului unguresc, dar copleseste sub calomnie si venin nationalismul românesc?). Si tot pentru aceste temeiuri e temut nationalismul nostru cu atâta groaza si de catre acesti Români ai lumii vechi care sunt înfratiti, prin vointa sau slabiciune, cu strainul înca stapân. Iar daca acesti Români îsi mai fac iluzii ca pot zdrobi nationalismul tinerimii de azi, oprind procesul de reînnoire sufleteasca ce se anunta tot mai impetuos, sa se gândeasca la uriasa sarcina pe care si-o iau; nu e vorba sa învinga un simplu curent filozofic produs de o scoala de gânditori, nu e vorba nici de a anihila prin mijloace dibace o propaganda nationalista întâmplatoare. Caci am aratat cum nationalismul românesc e ceva mai mult, mai permanent, mai adânc decât produsul unei propagande si al unei filozofii care s-ar putea demoda sau compromite aparent.
Cei care vor azi sa desfiinteze nationalismul românesc cel adevarat si deplin, vor trebui sa biruiasca în noi întreaga noastra istorie, sa sfarâme în întregul popor întelepciunea stratificata de veacuri, sa darâme în noi echilibrul traditiei nationaliste stramosesti, sa reduca întregul popor la o amnezie, la o uitare a propriului trecut, a propriilor rani, într-un cuvânt sa se ia de piept cu acel urias de granit, înfipt voiniceste, cu opinca lata, în tot ce a fost pâna acum viata si speranta româneasca.
Grea sarcina!
Si sa ia aminte acesti adversari la privirea aceea stâncoasa si sura a uriasului, la lucirile ei de aspru otel si de adânca taina. Ea a mai surprins si a mai fulgerat si pe altii: de la Baiazid ori Matei Corvinul si pâna la Ungurii anului 1919 care n-ar fi crezut niciodata sa-si vada capitala cucerita de baioneta valaha.
„Cuvântul Studentesc” din 10 Decembrie 1934
Articol scris de ION MOTA
ION MOTA
CRANII DE LEMN?
Când am intrat, descoperiti, în curtea casutei din dealul Hârsovei – cu sufletul mai greu decât povara de ape pe care Dunarea, alaturi, o împingea greoaie printre tarmurile unde a copilarit Virgil Teodorescu – am fost întâmpinati de o mâna de copii cu obraji dogorâti de plâns, care ieseau de prin ungherele curtii, de dupa un cotet sau un hambar, unde statusera ascunsi plângându-ai fratele mai mare. Ce piept lat avea fratele lor si cât de bine îi statea camasa verde! Cât de neînfricat parea, plin de ocrotitoare fagaduinti pentru cei mititei! Iar acum, cu pieptul lui de vultan turtit între scândurile prea strâmte, cu camasa verde sparta, el sta întins pe masa de lemn a maica-si, acolo sus sub grinzile odaii scunde si afumate. Ajunsese sa fie student la drept, la scolile mari din Bucuresti. Acum, de câteva ceasuri, primarii si jandarii stapânirii îl adusera teapan, în miez de noapte si în pripa, în casa parinteasca, si le mai cereau înca parintilor si fratilor sa nici nu-l plânga deabinelea, ci sa-l îngroape de îndata, în zorii zilei, ca sa nu apuce sa vina sa-l vada fratii lui de lupta din Bucuresti si lumea din oras.
Caci cine nu stie ca cea mai mare vrednicie a unui slujbas al stapânirii este sa „expedieze”, grabnic, „afacerile curente”? bietul Virgil ajunsese o „afacere curenta” care trebuia grabnic „expediata”, de la miezul noptii si pâna în zorii zilei, tocmai acolo departe, sub tarâna gropii. Si „expediat” ar fi fost, daca s-ar fi gasit gropari nocturni, daca preotul nu era plecat, si daca nu-i era sortit camaradului Virgil sa se odihneasca îngroapa sapata de legionari, în care sa coboare într-o seara cu luna, cu cer înstelat, în unduirea duioasa a „Imnului legionarilor cazuti” si sub cuvântul de sabie a Capitanului sau.
… Era atât de bombata fruntea camaradului, acolo-ntre flori si lumânari aprinse… Niciodata nu i-o vazuse nimeni atât de bombata, ochii atât de cazuti… Tot continutul de comoara care s-a framântat în acest craniu, parea ca-si împinge dorurile neîmplinite, puterile de lupta ramase necheltuite, tot focul si elanul launtric – spre a razbate la lumina, spre a-si risipi samânta în cupele de rod ale patriei, spre a-si desfasura vigoarea biruind pentru Legiune, pentru Neam. Dar craniul de ceara oprea de acum, încordat pâna la plesnire, toate puterile nobile ale acestui suflet, sfarâmându-i toti mugurii florilor de mâine.
Ce greutate aveau de dus legionarii pe umeri pâna la groapa… Un craniu atât de greu, o frunte atât de bombata…
Si totusi ce usor e acest craniu pentru cei ce l-au culcat aici. Cât de simplu se rezolva pentru dânsii totul. Câteva coli de hârtie înnegrita prin cancelarii, procese verbale, autorizatii de înmormântate, si totul se face repede si în buna regula. Azi cu unul, mâine cu altul. Cu timpul, stapânirea va câstiga chiar o foarte buna experienta administrativa în aceasta „materie” si totul se va aranja si mai usor. Se va putea chiar înfiinta un serviciu public administrativ pentru satisfacerea acestei noi functiuni sociale: eliminarea din societate, pâna sub tarâna gropii, a acestor indezirabili ai lumii românesti se astazi, indezirabilii care sunt totusi elementele cele mai pure sufleteste ale tineretului actual, cei mai patrioti, fruntasi în scoli si la examene, cei mai buni si mai scumpi copii ai familiilor si pe deasupra, întruparea masiva a visului Regelui Carol întâiul: caractere. Tineri care stiau si stiu ca pe calea aceasta îi asteapta toate jertfele, toate ofensele si nici un folos personal, care primesc însa cu bucurie aceasta mucenicie pentru Neam si Cruce.
Dar toate acestea sunt palavre anarhice pentru cel si cei ce l-au ucis pe comandantul-legionar Teodorescu Virgil. Ei ne râd în nas; sa mai poftiti! Veti pati la fel; înca unul, înca zece, înca o mie, oricâti! Deoarece astfel cred dânsii ca vor fi asigurate zile mai bune pentru acest neam. Un piept voinic, acoperit de camasa verde, e pentru dânsii o cutie de carton care se arunca simplu la gunoi când încurca lumea complicata a guvernantilor de azi. Un cap de legionar framântat de grija viitorului românesc, se trimite pur si simplu, cu hârtii în regula si în colet de scânduri oficiale, parintilor spre grabnica îngropare, cu nepasarea pe care ti-o da siguranta ca te vei disculpa în fata lumii cu o minciuna (formula stereotipa: „voind sa dezarmeze”…). Aceste scumpe cranii, aceste frunti bombate de clocotul unor furtuni nobile si altruiste, devin astfel pentru oficialitatea noastra ceva de ordin lemnos, fara valoarea si drepturile omenesti (sa mai vorbim de drepturile românesti?), ceva ce se poate lovi si sfarâma fara frica unei pedepse dumnezeiesti, fara consecinte impuse de imanenta justitie omeneasca… Simple cranii de lemn.
Dar si Fariseii spuneau la fel despre Mântuitorul rastignit: sa mai pofteasca! Sa pofteasca acum si sa mai faca ce a facut, sa se coboare de pe cruce si sa se învie pe el însusi! Apoi râdeau satisfacuti de isprava lor; erau siguri ca pe aceasta cale l-au biruit pe Dumnezeu, ca sistemul a fost bun; sa mai pofteasca el acum! Noua ni se spune azi tot asa: sa mai poftiti! Cu toata infinita distanta dintre jertfa lui Dumnezeu-Isus si a noastra, bieti oameni care, prin pacatele omenesti, izbutim însa a ne mentine într-o lupta pentru binele altora – mentalitatea celor care ne spun: sa mai poftiti! este aceiasi cu a Fariseilor ucigasi ai lui Cristos; siguranta ca, prin violenta si prin desfiintarea fizica a adversarului, va fi strivita ideia lui, lumea noua si mai buna pe care el o doreste, pentru care el lupta si moare.
Si ar avea biruinta adversarul nostru pe aceasta cale, daca n-ar fi cu noi adevarul si dreptatea româneasca, daca noi am fi, cum ni se spune, distrugatorii unui viitor mai bun al acestui scump neam românesc.
Dar nu suntem.
Acolo sub tarâna cimitirului din Hârsova nu zace, atât de singur, un craniu de lemn, ci o comoara care rascumpara victoria de mâine, pe care generatia noastra e gata s-o plateasca si mai scump, oricât de scump.
De aceea autorii uciderii camaradului nostru, ca si initiatorii sistemului „craniilor de lemn” vor purta o nesfârsita povara în fata lui Dumnezeu, în fata Justitiei viitoare si în judecata istoriei românesti.
Iar tu mama care, atunci când legionarii îti scoteau pe brate din casa pe cel mai mare si mai scump copil, te tânguiai: „copilu` maichii, uite de ce nunta ai avut tu parte” – sa stii ca rodul acestei sfâsietoare nunti e mai placut lui Dumnezeu decât rodul de prunci cu care ti-ar fi înseninat obositele batrâneti…
„Axa” din 7 Decembrie 1933
Nu-mi dau seama cine a scris primul paragraf din articol. Acolo sunt verzi şi (mai mult) uscate. Mulţumiri dlui Kasper, pe care-l urmăresc cu plăcere, pentru documentatele sale explicaţii.
Acest articol, aparut in Gazeta Romaneasca din 28.02.2014, ne dovedeste din nou faptul ca Miscarea Legionara este cunoscuta si admirata mai mult de straini decat de romani. Ei au, se pare, mai mult interes pentru un capitol fasinant din istoria noastra decat romanii. Nu vreau sa acuz pe nimeni pentru ca eu insumi, acum un an, nu stiam mare lucru despre Codreanu si Miscarea Legionara. Intamplator sau nu, intre timp am citit multe despre acest fenomen din istoria noastra ca sa observ ca articolul este pur si simplu, din punct de vedere logic, rupt in doua.
Pe de o parte, indirect, se exprima admiratia pentru Corneliu Zelea Codreanu, fiindca altfel nu avea nici un rost titlul: Am fost atat de facinat de Capitan, incat am invatat limba romana”. Dar, desigur, aceasta a fost parerea lui Mutti! Ca sa ne fie clar ca pozitia gazetei este diferita, redactia adauga la urma o fraza lamuritoare:
Împreună cu Ion Moța, (Codreanu) a fondat mișcarea paramilitară „Legiunea Arhanghelul Mihail”. Codreanu dorea transformarea României în stat fascist, folosind o retorică patriotardă şi antisemită. Discursurile sale au atras numeroși studenți, preoți și intelectuali ca Nae Ionescu, Mircea Eliade, Emil Cioran. Legionarii comit mai multe asasinate politice (prim-ministrul liberal I.G. Duca, ziaristul Mihai Stelescu, ), la care autorităţile răspund cu asasinarea unor capi legionari.
O serie de dezinformari, cu stiinta sau din nestiinta sant puse sub ochii cititorului, care, in general nepregatit, le va lua drept adevarate.
In primul rand, Legiunea Arhanghelul Mihail n-a fost o miscare paramilitara. Avea o disciplina aspra, fiiindca fara disciplina nu se poate organiza nimic serios. Dar Legiunea avea un Statut, ascus sub denumirea „Carticica sefului de cuib” in care Capitanul a intocmit un cod moral al legionarului, care are la baza 6 legi care trebuiau respectate cu sfintenie. Aceste legi sant ale Muncii, Educatiei, Tacerii, Onoarei, Disciplinei si Ajutorului. Cititi aceasta carticica si veti vedea ca nu are in ea nimic „paramilitar”. E pur si simplu una din nenumaratele diversiuni pe care dusmanii Legiunii le-au raspandit ca s-o discrediteze.
Sa analizam mai departe textul: „Codreanu dorea transformarea Romaniei in stat fascist”. Inca o prostie. Codreanu dorea alianta cu Germania si Italia din motive nationale. Cu cine era sa se alieze contra comunismului? Cu Anglia si cu Franta? Nu uitati ca Codreanu a fost asasinat in toamna lui 1938, cand Hitler inca nu-si daduse toata arama pe fata! Deci orientarea lui pentru Germania dateaza anterior anului 1938! E o obesrvatie foarte importanta. Iar evenimentele ulterioare i-au dat dreptate lui Codreanu, fiindca, aliati mai apoi cu Franta, Anglia si URSS, ne-au luat comunistii sub obladuirea lor! N-a fost Codreanu un vizionar? El de fapt a si spus unora care-i reprosau „pangermanismul” ca atunci cand alianta cu Hitler nu va mai fi favorabila Romaniei, se va reorienta spre alte puncte cardinale.
Dezinformarea continua apoi in forma continuata, asa cum le place procurorilor sa spuna despre anumite infractiuni. Cum voia deci Codreanu sa transforme Romania in stat fascist? Gazeta ne lamureste: ” …folosind o retorică patriotardă şi antisemită. Discursurile sale au atras o numeroși studenți, preoți și intelectuali ca Nae Ionescu, Mircea Eliade, Emil Cioran.”
Retorica lui Codreanu n-a fost niciodata patriotarda, fiindca el a fost toata viata lui unul din cei mai inflacarati patrioti ai acestei natii. Retorica patriotarda o folosesc cei care, neavand nici in clin nici in maneca cu patriotismul, vor ca sa pacaleasca masele. Codreanu a fost tot timpul omul faptei, nu al retoricii, a speriat camarila regala, pe oligarhi, pe profitori cu initiativele lui. La un semnal de-al sau, mii de legionari raspundeau ca unul! Era destul ca Zelea Codreanu sa dea o „circulara”, si acestia se puneau in miscare cu regularitate de ceasornic. A pornit Codreanu campania fierului vechi? Pana si copii de scoala primara adunau gramajoara lor de fier pentru Legiune! A infiintat „Comertul Legionar” ca sa combata monopolul evreiesc asupra comertului romanesc? In doi ani de zile tremurau inteleptii sinagogii de teama ca prin comertul legionar, perfect legal de altfel, le afectau castigurile obtinute prin preturi mari si marfa proasta!
De altfel, stat mai fascist de cat al lui Carol al II-lea nu cred ca ar fi putut creea Codreanu, orcat s-ar fi straduit!
Apoi, Nae Ionescu, Mircea Eliade, Emil Cioran, erau cumva niste zevzeci, niste oligofreni, niste retardati mintal, pe care un alt zevzec sa-i poata cu o „retorica patriotarda” prosti cum vrea el? Nu este asta o logica de trei parale? Pe acesti corifei ai culturii romane i-a impresionat MORALITATEA pe care Capitanul a introdus-o in relatiile interumane din cadrul Legiunii. Printre coruptii si afaceristii care misunau peste tot, Legiunea cultiva notiunea de jertfa in slujba neamului, de ajutor dat celui napastuit si aflat in necaz, de demnitate umana, prin interdictia scrisa negru pe alb in Carticia de a nu fi misel. Cu cultivarea acestor calitati au dat legionarii semnalul regenerarii morale in sanul societatii romanesti. Acesta era Omul Nou de tip legionar, care si-a dovedit forta si taria de caracter in puscariile comuniste, unde au fost adevarati sfinti si martiri. ( Cu care azi ne mandrim cu totii, dar „uitam” sa spunem despre ei ca au fost legionari educati in spiritul celei mai inalte morale cunoscute la noi: cea a Legiunii lui Codreanu.)
El insusi a fost un om cu o tinuta morala nepatata. N-a facut nicodata nici cea mai mica concesie de la regulile pe care le-a impus, fiind primul care le-a respectat cu sfintenie. Batranul General Cantacuzino-Granicerul, cel care in 1916 a luat cu asalt Brasovul cu mana lui de graniceri pornind de la Predeal, s-a dus si el intr-o zi „ca sa se uite” la santierul pe care l-a deschis Capitanul in Bucuresti pentru „Casa Verde”. A fost atat de impresionat de abnegatia cu care lucrau tinerii acolo, incat, cuprins de entuziasm, s-a inrolat in randurile cele mai active ale Legiunii. El, considerandu-se un „batran tanar”, facea echipa perfecta cu Capitanul, pe care-l considera un „tanar batran”, adica intelept.
Ultima afirmatie, plina si ea de cateva neadevaruri, fie prin omisiune, fie de-a dreptul, necesita unele observatii:
„Legionarii comit mai multe asasinate politice (prim-ministrul liberal I.G. Duca, ziaristul Mihai Stelescu, ), la care autorităţile răspund cu asasinarea unor capi legionari.”
In primul rand, trebuie sa mentionam ca Legiunea a ajuns la un moment dat la 1 milion de membri. Legionarii au avut din 1927 pana in 1938, anul mortii Capitanului, doar 3 crime! Este cumva justificat ca sa spunem ca Legiunea a fost o organizatie criminala? Haideti s-o comparam cu rata criminalitatii de acum. Iata ce scrie sursa http://businessday.ro/08/2009/cum-a-evoluat-infractionalitatea-in-ultimii-20-de-ani/
2. Numarul persoanelor condamnate pentru omor (probabil 2007) a fost de 756, comparativ cu aproape 1500 in 1997;
Daca consideram ca Romania a avut in 2007 20 de milioane de locuitori, pe milionul de locuitori ar fi peste 35 de crime pe an! Ce concluzie tragem de aici? Ca Legiunea din punct de vedere al crimelor se afla cu mult sub rata criminalitatii actuale! Deci, considerandu-i pe legionari mari criminali, ce-am putea spune despre noi insine, cei de azi?
Alta dezinformare este ca legionarii au facut mai multe asasinate si apoi autoritatile raspund cu asasinarea capilor legionari. Este ca si cum, actualizand exemplul, ca represalii la o crima comisa de un membru al partidului liberal asupra unui senator psd-ist, guvernul psd-ist aresteaza pe toti membri partidului liberal iar pe conducatorii lui ii impusca fara ca sa-i mai treaca prin filiera justitiei. Vi s-ar parea dreapta, corecta si legala o astfel de procedura?
Apoi, toata povestea este intoarsa pe dos! Guvernul masonului Gheorghe Duca si-a luat angajamentul in fata masoneriei internationale ca va rade Legiunea de pe fata pamantului daca va deveni sef al guvernului. Numit in functie pe filiera masoneerie-Lupeasca-Carol al II-lea, a instituit o teroare cumplita contra legionarilor, cunoscuta sub denumirea de „progoana”. In aceasta prigoana jandarmeria si politia au comis imens de multe abuzuri, amenintari, batai, impiedicarea grupurilor de legionari de a face propaganda inaintea alegerilor, etc. Au fost si 6 crime, printre care studentul Virgil Teodrescu de la Constanta, care a fost impuscat de un jandarm pentru ca…lipea afise electorale legionare! In urma acestei terori, trei legionari cunoscuti sub denumirea de Nicadori, si-au razbunat camarazii ucisi, pedepesindu-l pe criminalul ascuns in spatele functiei de prim ministru. Am auzit spunandu-se ca orice ar fi, n-ai voie sa ucizi un om. Asta stiau si legionarii, nu trebuie sa-i invatam noi ce propovaduieste crestinismul. Vreau doar sa spun ca a-ti razbuna camarazii si a-i suprima pe opresori si tradatori (Stelescu o fi fost el ziarist, dar a fost mai intai legionar, apoi tradator dovedit si care a incercat sa-l asasineze pe Capitan prin impuscare, apoi prin otravire cu cianura.) nu este tocmai o crima. Sa presupunem ca puciul contra lui Hitler ar fi fost incununat de succes. Ce parere aveti, ar fi fost considerati organizatorii lui niste criminali? Sau ar fi fost considerati niste eroi?
Am facut aceasta interventie pentru ca stiu ca multi nu cunosc aceste amanunte. Apoi pentru ca am fost nu numai indignat, ci si foarte mirat: cum poate cineva, doar din intamplare, concentra atatea minciuni pe metru patrat?
Va multumesc cu profunda recunostinta pentru minunata dumneavoastra interventie!
DUMNEZEU SA VA BINECUVANTEZE!
Multumesc si eu, Dacicus. De o vreme incoace ma preocupa problema manipularii, pe care o studiez de ceva vreme. Fenomenul legionar este supus de la inceputuri la o cumplita mistificare. Este evident ca greselile lor au fost de mii de ori amplificate, ca sa fie prezentati lumii ca niste criminali odiosi. Parerea mea, formata in urma unei documentari de aproximativ un an este ca doctrina legionara a fost una dintre cele mai pure si mai umane din tot ce a fost miscare sociala in lume. Nici macar tribunalul de la Nürnberg, care n-a fost unul al dreptatii, (fiindca acolo i-au judecat invingatorii pe invinsi iar unul din cei 4 judecatori era…sovietic), n-au putut incrimina Legiunea ca fascista si nici antisemita. Au fost puse la zid Hinka slovaca, Sagetile negre maghiare, ustasii croati si o organizatie belgiana. De Legiune insa nu s-au putut atinge! Spune-ti-mi mie acum daca interzicerea insemnelor legionare prin lege de catre fostul presedinte Iliescu, sau incercarile lui Crin Antonescu de a incrimina din nou miscarea legionara pot avea un temei moral, uman, social…Parerea mea este ca noi, cei multi, gresim fundamental ca nu preluam extraordinara mostenire legionara, care ne arata cu claritate pe ce drum trebuie sa mergem, ca sa reusim sa construim acea tara de vis, ca soarele sfant de pe cer, cum spunea Mota in testamentul lui si cum doreau din tot sufeltul toti legionarii. Dar, cred ca o sa ne-o ia italienii inainte, fiindca ei si-au dat seama deja ce valoroasa si actuala este aceasta doctrina.
Putini stiu ca la Nürnberg, impreuna cu legiunea, n-a fost interzisa nici miscarea strajnicilor bulgari, o organizatie infiintata de un profesor dupa modelul legiunii romanesti.
Ma bucur si eu la randul meu,ca gasesc Adevarul spus despre Legiune si despre Capitan.
Ca destul ne otravesc toti ciudatii de la GDS si alti mizerabili.
Astept cu nerabdare judecata dreapta a lui carol 2, Marele Tradator si a fiului sau mihai, a lui Duca , Calinescu si a bolsevicilor sionisti!
Daca nu este facuta in tribunale, sa o facem aici, raspicat, sa vada misei ca Poporul Roman nu doarme si daca s’a ridicat odata, se poate ridica iarasi si iarasi – si daca trebuie va veni inca un Capitan, inca o Legiune, inca un Arsenie Boca…
Doamne’ajuta!
Toate cele bune!