Autostrada A3 Ploiești – Comarnic – Brașov

de Victor Cozmei      HotNews.ro
Vineri, 12 decembrie 2014, 14:18 Monitorizari | Proiecte Infrastructura
Traseul orientativ al autostrazii Comarnic - Brasov
Traseul orientativ al autostrazii Comarnic – Brasov
Foto: Hotnews
Lungime: 103 km

Cost de constructie (în varianta PPP Ploiești – Comarnic – Brașov (Rășnov): cca. 1,4 mld de euro

  • STADIU ACTUALI octombrie 2017 a fost semnat contractul pentru sectorul Brasov – Cristian (cca 6 km) – singura licitatie finalizata / Guvernul a anuntat in 2017 ca discuta cu Banca Mondiala pentru a prelua managementul proiectului pe care Compania de Autostrazi nu a reusit sa il implementeze / In iunie 2018 Guvernul a decis să renunte la asistenta Băncii Mondiale și a decis să meargă din nou – pentru a patra oară – pe varianta unui PPP, iar pe 19 octombrie a scos la licitație procedura.

Autostrada Comarnic Brasov a ajuns sa fie „Fata Morgana” a autostrazilor din Romania, politicienii care s-au perindat pe la putere in ultimii zece ani promitand rand pe rand ca vor realiza segmentul de autostrada menit sa rezolve aglomeratia proverbiala de pe Valea Prahovei. In cea mai recenta incercare, premierul Victor Ponta a facut din autostrada Comarnic – Brasov un pariu electoral, punandu-si in joc potentiala candidatura la parlamentarele din 2016 daca autostrada nu va fi finalizata pana atunci. Autostrada, mereu privita ca prea scumpa pentru bugetul tarii, ar urma sa fie construita in concesiune si ar trebui sa fie modelul test pentru astfel de proiecte in viitor.

Timp de 10 ani, rand pe rand, politicienii care s-au tot perindat pe la putere au promis si au demarat procedurile pentru realizarea autostrazii de pe Valea Prahovei. Autostrada care vine sa dubleze DN1 si are menirea sa elimine problemele de trafic din zona este una din cele mai necesare sectoare din tara, insa, neaflandu-se pe nici un coridor prioritar european, nu poate beneficia de fonduri nerambursabile de la Bruxelles si ramane in sarcina bugetului national* (situatie valabila in cadrul fostului program operational sectorial transport – POS-T 2007-2013. In nou program aferent bugetului european 2014-2020 autostrazile pe culaorele TEN-T Comprehenisive pot fi finantate 75% prin Fondurile de Dezvoltare Regionale – FEDR)

Cum autostrada strabate muntii si presupune o multitudine de lucrari de arta (viaducte, poduri si tuneluri etc.), costul sau o face prohitibitiva pentru statul roman. Cel putin pe aceste argumente s-au bazat autoritatile cand au decis, de fiecare data, sa incerce sa realizeze autostrada in concesiune.Cu alte cuvinte, statul alege/desemneaza un contructor (sau o asociere) care va fi resposabil singur sa asigure finantarea imediata a lucrarilor 9inclusiv contractarea de credite), urmand apoi ca intr-o perioada extinsa de timp (~30 de ani) statul roman plateasca anual o suma fixa de bani in schimb pentru folosirea autostrazii. In suma anuala se regasesc banii necesari intretinerii si operarii autostrazii, plus costurile financiare ale constructiei, inclusiv dobanzile.

Soferii urmand sa plateasca o taxa (incasata fie de constructor/administrator, fie de autoritati – depinzand de contractul semnat). In cazul de fata, taxa a fost stabilita de stat si tot statul o va incasa. Prima cifra avansata a fost de 7 lei pentru un autoturism, suma crescand in functie de numarul de osii al autovehiculului.

De fiecare data cand statul a incercat sa relizeze concesiunea, de fiecare data negocierile sau contractele au picat. Ultima incercare vine de la guvernul Ponta, in perioada in care Dan Sova era sef pe infrastructura, iar de succesul concesiunii depind si alte proiecte de autostrazi in tara (autostrada Pitesti – Craiova, autostrada de Centura Sud A0 Bucuresti).
Cea mai recenta aventura cu autostrada Comarnic – Brasov: De la pariul electoral al lui Ponta, la cortul de pe santier al lui Sova
In 8 decembrie 2012, CNADNR publica anuntul de concesiune pentru autostrada Comarnic – Brasov. Dupa o serie de amanari ale termenului de depunere a ofertelor, pe 27 februarie 2013 s-a facut public ca patru mari asocieri din China, Europa si Romania s-au aratat interesate de proiect: Asocierea Vinci (Franta)- Aktor (Grecia) – Strabag (Austria), UMB Spedition-Tehnostrade (Romania), Impregilo S.p.A – Salini (Italia) si firma chineza China Communications Construction Company Limited. Citeste mai mult AICI
Cu cateva zile inainte, premierul Ponta iesea public si anunta ca autostrada Comarnic Brasov a devenit pariul sau politic si electoral. „Daca Autostrada Comarnic-Brasov nu e gata pana in 2016, nu mai candidez la urmatoarele parlamentare„, declara Ponta.
In aceeasi perioada, ministrul Dan Sova anunta ca se va muta cu cortul pe santierul autostrazii, doar ca sa fie sigur ca lcurarile merg cum trebuie si autostrada va fi gata la termen.
In toata graba guvernului, zece luni a durat etapa dialogului competitiv la finalul careia s-a anuntat castigatorul
Cu toate acestea, de la depunerea ofertelor si pana la anuntarea castigatorului statul roman a avut nevoie de zece luni. Pe 19 decembrie 2013, premierul Ponta anunta ca asocierea Vinci-Strabag-Aktor a castigat etapa dialogului competitiv si ca a fost selectionata drept constructor.
Chiar si asa, abia in 16 ianuarie premierul Ponta si ministrul Sova anuntau semnarea unui memorandum cu asocierea castigatoare, practic primul act semnat pentru viitoarea autostrada. Intr-o conferinta de presa, cei doi anuntau termenul de 20 aprilie pana la care asocierea Vinci-Strabag-Aktor trebuie sa gaseasca finantarea, urmand ca apoi statul sa semenze si contractul oficial.
S-a schimbat schimbarea: Nu costa 1,2, ci 1,8 miliarde euro si nu are 58, ci 53 km lungime. Taxa? 7 lei pe autoturism si o incaseaza statul
Tot atunci cei doi oficiali anuntau si noi detalii despre viitoare autostrada: pretul a crescut de la estimarea de 1,2 miliarde euro la 1,8 miliarde euro, lungimea autostrazii a scazut de la 58 la 52 de kilometri, iar taxa perceputa va fi de 7 lei, incasata de statul roman. In plus, tot statul roman va fi cel care va plati anual 37,5 milioane de euro pentru intretinere, separat de costul urias al autostrazii.
Cu toate acestea, termenul din aprilie a trecut, iar Sova s-a aflat in postura de a tot anunta „iminenta” semnarii contractului. Asta pana cand in iunie a plecat de la Ministerul Transporturilor.

Secretul financiar al proiectului, dezvaluit la peste un an de la alegerea constructorului: Statul va plati anual 325 de milioane de euro, adica 8,5 mld. de euro in cei 26 de ani ai concesiunii

Documentul cu detalii privind proiectul de concesiune al autostrazii Comarnic – Brasov a fost publicat pe 14 ianuarie de catre Ministerul Transporturilor si poate fi descarcat de aici. Pentru prima data de la atribuirea concesiunii, infromatiile legate de costul suportat de stat sunt facute public. Detalii suplimentare in articolul de aici.

in document se arata ca, anual, totalul platilor de disponibilitate ale statului roman catre concesionar ar urma sa fie circa 325,2 milioane de euro. Aceste plati ar urma sa inceapa dupa cei 4 ani de constructie, timp de 26 de ani cat va dura concesiunea.

Astfel, la finalul perioadei de 30 de ani de concesiune, pe baza valorii anuale a platii de disponibilitate prezentate, statul roman ar urma sa fi platit pentru proiectul Comarnic – Brasov peste 8,45 de miliarde de euro.

In documentul facut public miercuri se precizeaza ca, in mod normal, autostrada (constructie, proiectare, operare si intretinere) ar urma sa coste 2,73 miliarde de euro pe cei 30 de ani, dar asta in situatia in care intreaga suma ar fi disponibila de azi.

Cu alte cuvinte, daca am avea acesti bani acum in buzunar, autostrada si operarea ei ne-ar costa 2,73 miliarde de euro pentru cei 30 de ani. Cum nu avem acesti bani de azi si ne bazam pe un consortiu de firme sa gaseasca fianantare si sa se ocupe de proiect timp de 30 de ani, proiectul ar urma sa ne coste 8,45 miliarde de euro.

Practic, statul roman ar urma sa plateasca la final un cost de nu mai putin de 160 de milioane de euro pentru constructia, operarea si intretinerea unui singur kilometru de autostrada pe Valea Prahovei.

Din plata anuala de disponibilitate se vor scadea incasarile din taxa. Cifrele arata ca din taxa se pote incasa in jur de 10 milioane de euro anual la nivelul anului 2020

Sub detalierea privind platile de disponibilitate, documentul precizeaza ca din totalul sumei vor fi scazute sumele incasate prin taxa si 60% din incasarile concesionarului din utilizarea infrastructurii secundare (panouri publicitare, inchiriere de spatii de servicii, benzinarii etc).

Chiar si asa, pentru a pune lucrurile in perspectiva, trebuie sa precizam ca suma pe care statul se poata baza anual ca se va strange din taxa e in zona de 9-10 milioane de euro.

Tabel MZA Comarnic-Brasov
Tabel MZA Comarnic-Brasov
Foto: CNADNR

Potrivit studiilor de trafic, Media Zilnica Anuala (MZA) de vehicule pe zona Comarnic Brasov la nivelul anului 2020 ar urma sa fie undeva de 16.000 pe cel mai aglomerat sector.

Daca am exagera si am considera aceasta medie pentru toate sectoarele si am inmulti cifrele cu taxa de 7 lei am ajunge la o valoare de 9,2 milioane de euro pe an. Un calcul grosier, dar care e suficient pentru o proiectie estimata a sumei acumulate din taxa de autostrada.

Aceasta suma de circa 10 milioane de euro ar urma sa fie scazuta din cele 325 de milioane de euro din plata anuala de disponibilitate.

Sigur, in document se mai precizeaza ca valoarea platii de disponibilitate poate varia in functie de gradul de disponibilitate a autostrazii.

„Principiul este că autoritatea va efectua plăti integrale de disponibilitate pentru o anumită perioadă numai în cazul disponibilitătii totale si corespunzatoare a activelor pe durata respectivă astfel cum este definită în contract (100% disponibilitate – 100% plată, 0 disponibilitate – 0 plată). Într-o situatie de indisponibilitate, autoritatea contractantă va aplica deduceri din plata de disponibilitate astfel cum este prevăzut în contractul de concesiune”, se arata in document.

Cu toate acestea, nu trebuie sa ne imaginam ca aceste deduceri pot fi prea mari, concesionarul avand tot interesul de a remedia orice problema pe autostrada pentru a beneficia de cati mai multi bani din platile de disponibilitate.

<Ioan Rus, primul care a mentionat public despre posiblitatea unui esec in cazul Comarnic – Brasov
In locul lui Dan Sova, cel care a initiat proiectul actual, a venit la conducerea Transporturilor Ioan Rus si anunta inca din vara lui 2014 ca un raspuns final va fi dat in toamna, anuntand in premiera ipoteza anularii procedurii: „Ori ne ducem inainte, ori ne ducem inapoi”.

Timpul a trecut, toamna s-a dus si vreo decizie lagata de concesiunea Comarnic – Brasov nu s-a luat.

S-a facut ianuarie 2015, iar premierul Ponta, intr-o conferinta publica impreuna cu ministrul Rus care prezenta autostrazile prioritare in 2015-2016, da un ultimatum: pana pe 15 februarie trebuie sa luam o decizie.

Autostrada Comarnic – Brasov, la a treia incercare. Vinci a mai incercat si in 2004 si in 2009 alaturi de grecii de la Aktor
Prima incercare a avut loc in 2004, cand Guvernul condus atunci de Adrian Nastase a selectat trei firme pentru construirea tronsoanelor Bucuresti-Ploiesti (Strabag din Austria), Comarnic-Predeal (Vinci din Franta) si Predeal-Brasov (Ashtrom-Roichman, Israel).
In 2004, pe 18 octombrie, la Bucuresti in prezenta premierului francez de atunci, Jean-Pierre Raffarin si a prim-ministrului Adrian Nastase, ministrul Transporturilor de atunci Miron Mitrea semna cu Vinci contractul de parteneriat public-privat cu compania franceza Vinci pentru realizarea a 36 de km de autostrada intre Comarnic si Predeal. Costul: 480 milioane de euro
Atunci, inainte de campania electorala pentru aegerile prezidentiale, presedintele PD Traian Basescu acuza ca delegatia franceza a venit in scop electoral la Bucuresti, ca „a venit sa-si ia tainul” si ca, de fapt, contractul pentru compania franceza Vinci este un cadou oferit de Adrian Nastase premierului francez.
Vezi aici detalii despre cum s-a semnat in 2004 contractul fara a se organiza o licitatie.
Ulterior, la schimbarea Guvernului la finele lui 2004 si dupa ce Comisia Europeana si-a exprimat dezacordul privin modul cum au fost selectati concesionarii, contractul pentru autostrada spre Brasov nu a mai fost semnat.
Discutiile privind realizarea autostrazii macar intre Comarnic si Brasov au continuat, iar in 2009 asocierea Vinci – Aktor (Franta – Grecia) era desemnata licitatia pentru realizarea proiectului in parteneriat public-privat. Autostrada de la Comarnic pana la Brasov ar fi trebuit sa aiba 58 de kilometri si ministrul transporturilor de atunci, Radu Berceanu estima ca va costa 1,5 miliarde de euro. Vezi aici detalii
In aprilie 2010, insa, consortiul Vinci – Aktor a denuntat unilateral contractul, motivul oficial fiind lipsa fondurilor. Reprezentantii consortiului au aratat ca statul roman nu a acceptat anumite clauze, situatie care a condus la imposibilitatea de a obtine finantare pentru proiect.
PRIMELE PROCEDURI/DOCUMENTE


5 MAI 2012

RELANSAREA LICITATIEI PUBLICE


16 IULIE 2012

INCEPEREA
LUCRARILOR


Momentele cheie:
5 mai 2012 – CNADNR scoate la licitatie actualizarea Studiului de fezabilitate si pune la bataie 23,6 milioane lei pentru acest contract.
8 decembrie 2012 – Este scoasa la licitatie concesiunea. Initial termenul de depunere a ofertelor era 29 ianuarie, dar acest termen a fost amanat de mai multe ori.
18 februarie 2013 – Victor Ponta: „Daca autostrada Comarnic-Brasov nu este gata pana in 2016, nu mai candidez. Am un fix cu Comarnic-Brasov si cu Pitesti-Craiova”
27 februarie 2013 – Sunt anuntate asocierile care au depus oferte si vor intra in etapa urmatoare a dialogului competitiv. Ulterior, pe parcursul lunilor ce au urmat, China Communications Construction Company Ltd s-a retras.
27 martie 2013 – Dan Sova, despre autostrada de la Comarnic: „Ma mut cu cortul acolo si tot o termin”
19 decembrie 2013 – Guvernul anunta castigatorul concesiunii: Vinci-Strabag-Aktor
16 ianuarie 2014 – Guvernul semneaza un Memorandum cu reprezentantii consortiului Vistrada Nord (Vinci – Strabag – Aktor), castigator al licitatiei pentru lucrarile la tronsonul Comarnic-Brasov. Apar primele informatii: costul autostrazii creste de la 1,2 la 1,8 mld lei, lungimea scade de la 58 la 52 de kilometir, iar taxa care ar urma sa fie incasata de stat va fi de 7 lei (TVA inclus). In plus, se da termenul oficial pentru semnarea contractului: 20 aprilie 2014
26 martie 2014 – Dan Sova anunta ca termenul de semnare a contractului va fi amanat cu doua luni.
24 iunie 2014 – In ziua in care a parasit functia de Ministru al Transporturilor, Dan Sova informa jurnalistii prezenti la o conferinta de presa ca „in perioada imediat urmatoare” se va semna contractul pentru autostrada Comarnic-Brasov.
24 iulie 2014 – Noul Ministru de la Transporturi, Ioan Rus declara ca spera ca actele pentru Comarnic – Brasov sa fie semnate in toamna, mentionand pentru prima data in discursul public posibilitatea esecului in cazul discutiilor.
27 august 2014 – Ioan Rus: „Sper ca CNADNR-ul se reuseasca sa finalizeze toata povestea aceasta in aceasta toamna, adica sa se semneze contractul”

7 octombrie 2014 – La prima dezbatere publica a Master Planului de Transport, sectorul rutier, apare informatia in document cum ca autostrada Comarnic – Brasov este evaluata de catre concultantul independent Aecom la circa 1,2 miliarde de euro. Suma face discrepanta cu cea de 1,8 miliarde de euro din cadrul concesiunii actuale. Specialistii au explicat ca varianta calculata in MasterPlan ar reprezenta valoarea autostrazii daca ar fi realizata in procedura competititva, adica printr-o licitatie, si nu atribuita in concesiune.

14 ianuarie 2015 – Premierul Ponta da un ultimatum: Pana pe 15 februarie sa stabilim si sa vedem daca semnam sau nu mai semnam contractul.

15 ianuarie 2015 – Sunt publicate in premiera primele infromatii legate de schema financiara: Statul roman ar urma sa plateasca pentru constructia, intretinerea si operarea autostrazii circa 325 de milioane de euro anual, adica 8,45 mld. euro in cei 26 de ani ai concesiunii. Detalii aici.

14 februarie 2015 – 
Ministerul Transporturilor evita sa transeze problema si sa ia o decizie finala. Autoritatile amana inca doua luni si anunta ca va mai purta discutii cu asocierea Vinci-Strabag-Aktor, precum si cu institutii precum BEi, BERD si Eurostat. Detalii aici. 

15 februarie 2015 – HotNews.ro publica informatia cum ca, in varianta finala a Master Planului, traseul autostrazii Comarnic – Brasov a fost puternic revizuit, iar costul proiectului a foste stimat la „doar” 1 miliard de euro. In plus, proiectul ar putea fi facut si din fonduri europene nerambursabile, folosindu-se reteta de imbinare a fondurilor europene cu fonduri bugetare si din imprumut. Cu toate acestea, autoritatile nu au luat in calcul varianta si au decis cu o zi in urma sa continue discutiile pe marginea concesiunii care presupune un cost total de 8,5 miliarde de euro pe 26 de ani. Detalii aici.

8 mai 2015 – Varianta finala revizuita a Master Planului de Transport a fost retransmisa la Comisia Europeana. Comarnic – Brasov apare catalogat drept PPP, dar gandita ca finantare tot prin mixul de fonduri europene – buget – imprumuturi externe. Valoarea sa a fost recalculata mult in josDetalii.

17 iunie 2015 – Concesiunea autostrazii Comarnic – Brasov a picat,potrivit postului de stiri Digi 24, care citeaza un raport nepublicat al Companiei nationale de autostrazi si drumuri (CNADNR).

18 iunie 2015 – Ministerul Transporturilor a renuntat oficial, pe 18 iunie 2015, la concesiunea semnata cu Vinci-Aktor-Strabag. A treia incercare de realizare a autostrazii prin concesiune a esuat. Compania de Autostrazi a anuntat ca va lansa in licitatie publica, in prima faza, realizarea capetelor autostrazii dinspre Comarnic si Brasov cu bani de la Buget.

La pachet cu anuntul, oficialii de la CNADNR au trimis motivele pentru care discutiile au esuat si au prezentat masurile si proiectele care vor demara in schimb pentru rezolva problemele de trafic de pe Valea Prahovei: centuri ocolitoare la statiuni, un nou drum national pe Valea Doftanei si scoaterea la licitatie a constructiei celor doua sectoare de capat ale autostrazii Comarnic – Brasov, toate cu finantare de la Buget.

ANUNTUL OFICIAL al CNADNR:

In urma finalizarii negocierii pentru atribuirea contractului de concesiune cu asocierea Vinci-Strabag-Aktor, CNADNR SA anunta anularea procedurii pentru atribuirea contractului de concesiune de lucrari publice pentru proiectarea, constructia, finantarea, operarea si intretinerea autostrazii Bucuresti- Brasov, tronsonul Comarnic-Brasov.

Decizia a fost luata in conformitate cu art.94 din HG 925/2006 („indiferent de momentul initierii procedurii de atribuire, autoritatea contractanta are obligatia de a verifica, inainte de incheierea contractului, respectarea dispozitiilor referitoare la angajarea cheltuielilor din bugetele ce intra sub incidenta legislatiei privind finantele publice”) si art. 209 din OUG nr. 34/2006 („autoritatea contractanta are obligatia de a anula aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publica in urmatoarele cazuri: litera c) daca abateri grave de la prevederile legislative afecteaza procedura de atribuire sau daca este imposibila incheierea contractului”).

DE CE A FOST ANULATA CONCESIUNEA:

Aceasta decizie a fost determinata de analiza urmatoarelor elemente, potrivit CNADNR:

1) Contractul de concesiune este incadrat conform metodologiei Eurostat „on Government balance sheet”. In aceste conditii si avand in vedere costul semnificativ al proiectului, in situatia in care Autoritatea Contractanta (rezultata din asocierea CNADNR cu Ministerul Transporturilor si Infrastructurii in 2012) ar incheia contractul de concesiune cu ofertantul declarat castigator, aceasta ar putea duce la nerespectarea angajamentelor pe care Romania le-a incheiat cu CE, FMI, Banca Mondiala in privinta tintei de deficit bugetar si a datoriei publice;

2) Ofertantul declarat castigator nu a reusit sa obtina implicarea institutiilor financiare internationale (BEI, BERD, IFC etc.) in finantarea proiectului de concesiune. Pe de alta parte, in ipoteza unei finantari acordate exclusiv de finantatori privati, costurile de finantare pentru realizarea proiectului ar creste;

3) Ministerul Finantelor Publice a refuzat sa emita o scrisoare de sustinere a proiectului si al suportarii costurilor aferente contractului de concesiune din bugetul de stat in conditiile unei clasificari onGovernment balance sheet a proiectului, date fiind riscurile cu privire la depasirea tintei de deficit bugetar stabilita si calificarea scrisorii de sustinere ca o garantie de stat;

4) Dupa desemnarea ofertantului castigator, acesta, alaturi de potentialii finantatori privati, au solicitat unele modificari ale unor clauze ale contractului de concesiune. Acceptarea acestor solicitari ar fi insemnat chiar modificarea procedurii de atribuire si a conditiilor care au stat la baza depunerii ofertelor;

5) Prezentarea publica a proiectului a generat o puternica reactie negativa, mai ales in privinta costurilor prezentate.

MASURILE pe care CNADNR vrea sa le ia in schimb:

Cu toate acestea, autostrada Bucuresti – Brasov (din care face parte si tronsonul Comarnic – Brasov), ramane o prioritate in Master Planul General de Transport (MPGT), proiectul autostrazii fiind continuat si dezvoltandu-se in paralel cu realizarea autostrazii Sibiu – Pitesti.

> In acest sens, in prezent este in procedura de licitatie deschisa atribuirea contractului „Proiectare si executie finalizare Autostrada Bucuresti – Brasov, Sectiunea Bucuresti – Ploiesti, Sector 1, km 0+000 – km 3+325; Nod Centura Bucuresti, km 6+500 si Nod Moara Vlasiei, km 19+500”.

> Pe sectorul Ploiesti- Comarnic sunt deja patru benzi.

> Tronsonul de autostrada Comarnic – Brasov este impartit in 5 sectoare. Sectoarele 1 si 5 (dinspre Comarnic, respectiv dinspre Brasov, cu o lungime totala de aproximativ 10 km, la care se adauga si drumuri de legatura) vor fi scoase la licitatie, cu finantare de la Bugetul de Stat.

> Pentru sectoarele 2, 3 si 4, care reprezinta partea cea mai dificila a proiectului, va fi scoasa la licitatiea actualizarea studiilor geotehnice, cu finantare de la Bugetul de Stat.

> In paralel, pentru fluidizarea traficului pe DN1, sunt in lucru Studiile de Fezabilitate referitoare la variantele de ocolire Comarnic si Busteni. Dupa finalizarea SF-urilor vor fi scoase la licitatie lucrarile de constructie, cu finantare de la Bugetul de Stat.

> Tot pentru fluidizarea traficului, la iesirea din Sinaia spre Brasov, este proiectat si urmeaza sa fie realizatun sens giratoriu.

> De asemenea, se vor finaliza Studiile de Fezabilitate privind Varianta de Ocolire Campina, modernizarea drumului existent pe Valea Doftanei (DJ 102I) si a drumului forestier pana in Sacele, astfel incat, in 2016 sa inceapa lucrarile pentru a avea un drum national modern intre Campina si Sacele.

„Finalizarea acestor doua mari proiecte prevazute in MPGT, Pitesti – Sibiu si Comarnic – Brasov, inseamna atat inchiderea Culoarului IV Pan European, cat si dezvoltarea socio-economica a mai multor regiuni importante ale tarii”, anunta CNADNR.

Capetele autostrazii Comarnic - Brasov
Capetele autostrazii Comarnic – Brasov
Foto: Hotnews

16 iulie 2015 – Autostrada A3 Comarnic – Brasov a fost scoasa din nou la licitatie, incepand cu loturile de capat: 71 de milioane de euro pentru 10 km

Este vorba de 4 km dinspre Comarnic si circa 6 km dinspre Rasnov spre Cristian (Brasov), pentru care Compania de Autostrazi estimeaza un cost de circa 71 de milioane de euro. Primul lot, cel care ocoleste Comarnicul, ar trebui sa fie conexat cu DN1 la capete conform documentatiei, insa proiectele ilustrative nu indica vreun nod rutier in zona de nord, acolo unde orice conexiune ar presupune un pod rutier suplimentar care sa traverseze raul Prahova, linia de Cale Ferata si, eventual, DN1. Detalii aici.

31 iulie 2015 – Compania de Autostrazi a scos la licitatie si revizuirea Studiului de Fezabilitate pentru tronsoanele Comarnic-Predeal-Rasnov, adica pentru restul de 48 de km din cei 58 ai autostrazii.


14 octombrie 2015 – Au fost depuse ofertele pentru realizarea celor doua loturi dinspre capatele Comarnic si Brasov (Cristian).


Lotul 1 (4 km) din cadrul sectorului Comarnic – Predeal: km 111+300 – km 115+300

Valoare estimata: 166.855.909,00 RON (fara TVA)

1. S.C. SPEDITION UMB S.R.L. – S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – 152.592.503,20 lei (91,5%)

Lotul 2 (6,3 km ) din cadrul sectorului Predeal – Cristian: km 162+300 – km 168+600 (si Drum de Legatura)

Valoare estimata: 149.837.204,00 RON (fara TVA)

1. Asocierea Copisa Constructora Pirenaica – S.C. Copisa Constructii S.R.L. – S.C. Via Carpatia Consult S.R.L. – 92.924.613,16 (62%)

2. Asocierea PST GROUP JSC si Asociatii – 112.472.168,10 (75%)
3. Asocierea S.C. APLENSIDE S.R.L. – SC SPECIALIST CONSULTING S.R.L. – 112.513.572,61 (75,1%)
4. Asocierea ITINERA S.p.A. – RETTER Projectmanagement S.r.L. – SINA S.p.A. – 112.923.454,30 (75,4%)
5. MAX BOEGL ROMANIA S.R.L. – 117.141.758,46 (78,2%)
6. Asocierea S.C. SPEDITION UMB S.R.L. – S.C. TEHNOSTRADE S.R.L – 117.191.784,00 (78,2%)
7. S.C. STRABAG S.R.L. – 123.689.615,34 (82,5%)
8. Tirrena Scavi S.p.A. – 133.872.265,20 (89,3%)
9. Asocierea AKTOR S.A. – EURO CONSTRUCT TRADING ’98 S.R.L. – 140.366.770,85 (93,46%)
10. Asocierea R-HID – Kelet-Ut – EuroAszfalt – 149.795.584,00 (99,93%)

22 octombrie 2015 – Narcis Neaga, seful Companiei de Drumuri: Vrem sa facem Autostrada Comarnic – Brasov tot pe concesiune. Depinde de Studiul de Fezabilitate si implicarea institutiilor financiare europene

Autostrada Comarnic – Brasov ar putea fi facuta printr-o noua incercare de concesiune, a declarat seful de la Autostrazi, Narcis Neaga, intr-un interviu acordat HotNews.ro. Pentru acest lucru, e nevoie ca actualizarea Studiului de Fezabilitate sa fie facut conform normelor BEI si BERD, iar ambele institutii financiare europene sa se implice in proiect. „Atunci cu siguranta va fi concesiune”, a declarat Neaga.

11 ianuarie 2016 – Licitatia pentru Lotul 1 al autostrazii Comarnic – Brasov, unde singura oferta a fost a firmei UMB, a fost anulata (Detalii)

14 ianuarie 2016 – Autostrada Comarnic – Brasov: ​Licitatia pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate pe 48 de km ai autostrazii a fost anulata (detalii)

 
1 iunie 2017 – O singura licitatie finalizata dupa doi ani de la lansare: Contractul pentru un tronson de 6 km intre Rasnov si Cristian a fost atribuit pentru 2 de milioane de euro catre Asocierea S.C Alpenside S.R.L. – S.C. Specialist Consulting S.R.L.
1 septembrie 2017 – Premiera in constructia de autostrazi: Guvernul transfera constructia autostrazii Comarnic – Brasov catre Banca Mondiala, exasperat de incapacitatea Ministerului Transporturilor
 
2 octombrie 2017 – Contractul cu Asocierea S.C Alpenside S.R.L. – S.C. Specialist Consulting S.R.L. a fost semnat in prezenta ministrului Transporturilor si a sefului CNAIR. Detalii.
 
16 iunie 2018 – Planurile la zi pentru autostrada Comarnic – Brașov. Guvernul a renunțat la realizarea proiectului prin Banca Mondială și a ales pentru a patra oară varianta Parteneriatului Public-Privat (PPP)

Guvernul nu se va mai folosi de asistența Băncii Mondiale pentru a realiza autostrada A3 Ploiești-Comarnic-Brașov, ci va merge din nou – pentru a patra oară – pe ideea unui Proiect Public-Privat (PPP) – variantă ce a eșuat de trei ori în ultimii 15 ani. Noutatea, însă, va fi folosirea de fonduri europene în cadrul PPP-ului, iar de proiect nu se va ocupa actuala Companie de Autostrăzi și directorul său, Narcis Neaga, ci Comisia de Prognoză cu o unitate special inființată în acest scop.

 
29 august 2018 – Guvernul a adoptat studiul de fundamentare pentru demararea unui Parteneriat Public Privat (PPP) pentru proiectarea, execuția și operarea autostrăzii Ploiești – Brașov și pentru operarea actualei autostrăzi București – Ploiești.

Valoarea execuției proiectului este de circa 1,4 miliarde de euro, iar studiul de fundamentare detaliază că PPP-ul se va întinde pe o perioadă de 44 de ani, dar în două etape. Prima etapă va fi de 4 ani pentru proiectare și execuție și 20 de ani pentru operare. Șoferii vor plăti o taxă pentru folosirea autostrăzii , iar pe parcursul PPP_ului statul va plăti partenerului privat o sumă anuală pentru amortizarea investiției, dar și o plată de disponibilitate pentru perioada de operare a autostrăzii. Studiul ia în calcul și taxarea încă din 2019 a actualei autostrăzi dintre București și Ploiești. Detalii aici.
19 octombrie 2018 – Procedura pentru un nou PPP a fost scos la licitație. Care sunt criteriile de evaluare a companiilor interesate
17 decembrie 2018 – Autostrada Ploiești-Comarnic-Brașov: Cinci investitori interesați de realizarea PPP-ului
 
Cei cinci ofertanți:

  • Asocierea STRABAG-IC ICTAS (Lider de asociere STRABAG) – Austria/Turcia
  • Asocierea China Communiucations Construction Company LTD(CCCC) – MAKYOL (Lider de asociere CCCC) – China/Turcia
  • SINOHYDRO CORPORATION LIMITED (ofertant) – POWER CHINA ROADBRIDGE GROUP CO LTD (tert sustinator) – China
  • ERG Insaat Ticaret ve Sanayi A.S (ofertant) – SSB SAUERWEIN & SHAEFER BAU AG (subcontractant) – Turcia/Elvetia
  • Asocierea ACCIONA CONCESIONES S.L- FCC CONSTRUCCION S.A.-cu subcontractant ACCIONA CONSTRUCCION SA (Lider de asociere ACCIONA CONCESIONES SL) – Spania