Un comentariu jenant. Tembel…
Am primit pe blog comentariul de mai jos adresat mie, „domnul” Ion Coja:
„De fapt întrebarea e dacă cunoașteți și lingviști sau istorici români nu numai evrei, așa ca să vă arătați naționalismul. De alogeni sînt sătul pînă peste gît, mai ales cînd ajung ca ”ungurii” (evrei unguri) la poziția de ministru al culturii în țara românilor. Ștefan și toți domnitorii noștri se răsucesc în morminte, iar dvs faceți reclamă la lingviști și istorici evrei care hotărăsc limba și istoria românilor. Aveți vreo obligație față de ei? De fapt sînteți foarte ciudat și vă comportați ciudat. Pe de o parte negați holocaustul, iar pe de altă parte îi lăudați pe evrei ca buni lingviști și istorici, dacă nu chiar ca cei mai buni, deoarece nu veniți niciodată cu români, sau dacă dați exemple de români îi luați peste picior cu sarcasm. Halal naționalism, n-am cei zice!”
Comentariul este din 25.04.2014, la textul Mesaj pentru Anonimul Basarabean.
În mod deosebit mă interesează afirmația următoare, cu care mi se adresează autorul: „De fapt sînteți foarte ciudat și vă comportați ciudat. Pe de o parte negați holocaustul, iar pe de altă parte îi lăudați pe evrei ca buni lingviști și istorici, dacă nu chiar ca cei mai buni, deoarece nu veniți niciodată cu români, sau dacă dați exemple de români îi luați peste picior cu sarcasm.”
Până acum, pe blogul www.ioncoja.ro, au fost făcute 2370 de postări (texte) care au stârnit vizitatorilor 47.018 comentarii acceptate. Mai sunt 1325 de comentarii respinse pentru varii motive. Printre aceste motive nu a figurat tembelismul… Așa se face că cine dorește poate să facă comparația respectivă, dacă cumva are chef să mă contrazică atunci când eu afirm că textul(comentariul) de mai sus este cel mai tembel comentariu din câte s-au făcut până acum pe blog! Din aproape 50.000 de comentarii, acest comentariu este de un tembelism fără pereche! Mai mult decât rușinos! La început l-am trecut cu vederea ca să nu pun în circulație asemenea mizerie de raționament! Dar insul perseverează și trebuie ajutat. Mă mai gândesc însă că sunt eu păcătos de optimist: or mai fi și alții care gândesc la fel, drept care ar fi de interes mai larg, public chiar, să fac conoscut și comentariul meu. Iată-lăi!
1.Cine neagă holocaustul nu neagă implicit întreaga evreime, sub toate aspectele. Iar cine, ca mine, neagă holocaustul din România, din Transnistria, nu pune sub acuzație pe toți evreii din România și din toate timpurile.
Desigur, negând holocaustul din România, eu îi acuz implicit pe cei care ne-au adus pe nedrept această acuzație! Și-i acuz cu toată fermitatea. Numai că, dacă iau bine aminte, alături de „unii” evrei (din ce în ce mai puțini) care s-au dedat la această diversiune, au născocit-o și au pus-o în circulație internațională, trebuie să-i număr și pe românii (din ce în ce mai mulți!) care susțin această – după părerea mea, aberație sau minciună! Repet: holocaustul din România este o minciună sau o aberație! Este minciună din partea celor care cunosc că nu s-a petrecut așa ceva în Transnistria și aberație din partea celor, mai sărăcuți cu duhul, care chiar cred grozăviile scornite de „autorii” Holocaustului!… Autorii imaginarului Holocaust, ai pogromului de la Abator, Iași etc!
Evident, cei care mint n-o fac fără un gheșeft frumos și/ori alte câștiguri: de imagine, de urcuș mai rapid pe cursus honorum, burse, editări etc.
În rest, ce să am eu cu ceilalți evrei (și români!), care nu se pronunță în vreun fel asupra holocaustului?!
2. Îi laud – mă „acuză” individul, pe lingviștii și istoricii evrei… De ce n-aș face-o, dacă am motive?! Din păcate, nu am avut motive să-i laud pe toți evreii filologi! I-am lăudat pe trei dintre ei, lingviști și filologi care mi-au fost profesori!… Și mi-am recunoscut cu plăcere și emoționat – când a fost cazul, recunoștința ce le-o port!
Pe alți profesori evrei nu am avut de ce și nu i-am lăudat, ba i-am cam pus la colț, când a fost cazul… Convins că am dreptate!… Nu-i exclus să mă fi înșelat! De regulă însă, pe blogul meu, unde am avut a mă răfui cu tembelismul unor tracomani aflați în priză la orice oră din zi, m-am referit mai ales la lingviști ca Hasdeu, Densusianu (amândoi!), Pușcariu, Brâncuș… Or fi evrei?! Nu mi-am pus problema asta! Nu știu!
Dintre istoricii evrei, l-am pomenit de câteva ori pe Mihai Roller. Nu mai precizez în ce termeni! Alt istoric evreu sunt așa zișii istorici de la Institutul de istorie a PCR care după 1990 s-au reciclat și au devenit mari istorici ai Holocaustului. Niște impostori. Nu le mai dau numele. Poate că au copii, neisprviții…
În ce-i privește pe istoricii și lingviștii români „luați de mine peste picior cu sarcasm”, nu știu la cine se referă comentatorul de la anti-pozi! L-am „contrat” pe Iorgu Iordan, de exemplu! Sau pe Mihai Vinereanu. Dacă se are în vedere pe sine domnul cu comentariul cel mai tembel, îi mai spun o dată: de român, este român! Îi recunosc această calitate! Această demnitate! Dar nu este și istoric sau lingvist! Alta este profesia sa și întâmplător știu că a onorat-o! Mă bucur! Felicitări etc! Continuați-vă drumul cu același succes!!
Ion Coja
Dintre istoricii evrei, l-am pomenit de câteva ori pe Mihai Roller. Nu mai precizez în ce termeni!
Alt istoric evreu sunt așa zișii istorici
de la Institutul de istorie a PCR care după 1990 s-au reciclat și au devenit mari istorici ai Holocaustului.
Corectati va rog. :)
Un test pentru buna dumneavoastra credinta: Daca nu a existat Holocaust (va rog sa observati ca nu am sustinut ca a existat), au existat evrei omorati in Romania si Transnistria , cu sutele, sa zicem? Ma refer la evreii cu copii si batrani care au fost omorati doar pentru ca erau evrei.
Mentionez ca fata de Ungaria, Romania a fost un paradis evreiesc.
Formulez si altfel ca sa fiu inteles: Ar avea romanii acelor timpuri sa-si reproseze ceva?
Evreii trebuiau trimiși pe front alături de ceilalți cetățeni români. Faptul că au fost scutiți de front a fost o mare greșeală!
Ion Iliescu!
Scuze, am comentat gresit si alandala „Ïon ILiescu”.
Maresalul ion Antonescu i-a scutit pe evrei si tzigani de front. A gresit sau a facut-o intentionat pentru a-i apara pe evrei si tzigani ? Raman la parerea ca Ion Antonescu n-a fost eroul romanilor ci al evreilor si tziganilor, facand tot posibilul sa evite ordinele bestiei de hitler pentru a-i trimite la Auschwitz.
Daca Ion Antonescu ar fi fost mare patriot cu adevarat s-ar fi aliat cu Anglia si SUA si a ataca Ungaria pentru a ne lua Ardealul inapoi de la unguri si a evita catolicizarea romanilor in Ardeal.
Excepţional textul postat de I. Bălgădrean.
Nu ştiam că există aşa ceva.
.,, Nu putem combate antisemitismul, dacă nu combatem această plagă.(n.n- specula practicata de evrei,tupeul de a scoate din suferinţa lor personală un gheşeft, care suferinţă era a războiului, deci a tuturor, partidul comunist condus numai din evrei, deghizarea în ruşi ptr. a confisca animalele românilor în folosul lor propriu, utilizarea partidului comunist în scop personal)”
Azi :
Nu puteam combate antisemitismul atâta timp cât în România se întâmplă lucruri cum ar fi:
-evreii atacă memoria poetului naţional M.Eminescu
-evreii ne interzic să-i comemorăm şi să păstrăm memoria patrioţilor români Antonescu şi Codreanu
-evreii ne obligă să scriem o istorie falsă
-evreii vin în România şi practică traficul ilegal cu ovule
-evreii ne interzic să declarăm cetăţeni de onoare pe marii jertfitori ai României precum Ogăranul,etc.
-evreii ne interzic colindele creştine despre Isus (v.cazul Cluj şi sancţiunile primite de Tv.)
-evreii profită de sărăcia românilor şi le cumpără terenurile agricole pe nimic
-evreii îşi fac colonii pe ascuns în România (s-a semnalat pe acest site)
-evreii corup magistraţii români ptr. a primi retrocedări ilegale(cazul Nadăş,etc.)
-evreii complotează la furtul resurselor de aur şi argint ale României (v.Roşia Montană, o afacere evreiască).
-evreii excroci fug din Izrael şi ajung prin corupţie şi şantaj în parlamentul României (v.cazul Nati Meir)
Întrebare : în afară de actriţa Maia Morganstein- pe care toţi românii o iubesc şi o respectă- mai există vreun evreu care să vrea binele acestei ţări şi să facă ceva ca atare ?
Ion Iliescu!
Greseala lui Iorga,recunoscuta de istoricicii cu bun simt,este teoria descalecatului in Moldova.Probele arheologice tot mai recente,pe langa „Cultura Cucuteni”dovedesc o continuitate,pe teritoriul Moldovei,a poporului roman pe tot arealul Carpato-Danubiano-Pontic.Vezi http://www.geto-dacii.ro.
Am mers la adresa indicată și nu am dat de dovezile de continuitate. Acestea există, dar nu pentru întreg arealul de locuire românească târzie sau modernă. Continuitatea a fost într-un spațiu restrâns, „vatra Neamului”, probabil Ardeal și Oltenia, unde romanizarea a fost mai intensă, iar apoi, când condițiile au fost mai bune, populația românească s-a revărsat în toate direcțiile. Mă rog, este ipoteza mea, pe baza altor ipoteze și a unor dovezi de locuire românească continuă.
La adresa indicată am dat de Daniel Roxin care cere subvenții, după ce a cheltuit banii primiți pe Internet fără să dea socoteală de cum i-a cheltuit, motiv pentru care s-a despărțit de cei cu care a pornit la drum!… Dacismul impostorilor se transformă ușor într-o afacere jenantă, rușinoasă! Adevărații dacologi ar trebui să ia distanță!
Faptul ca Roxin a cheltuit banii nu inseamna ca nu sunt dovezi de continuitate dacica.Dv., d-le profesor mizati gresit pe faptul ca veti fi citit doar dacisti analfabeti.
Logica dvs nu-mi aparține! Eu v-am spus ce am găsit și ce n-am găsit la adresa respectivă! Atât!
Vă rog să-mi recomandați ce daciști să citesc.În afară de Hasdeu, N.Densusianu, I.I. Russu, Poghirc, Grigore Brâncuș, Miron Scorobete…
Ion Coja
04.05.2014 la 8:45 pm
Ar merita să ne oprim puțin la declarația pe care o face Ghizela Vass. Mâ întreb ce a vrut să spună prin expresia „aceleași metode pe care evreii le întrebuințau în Transnistria?” Iată declarația Ghizelei Vass:
(evreii) „Merg la ţară, iau vite, iau tot şi dacă îi arestează, spun: tocmai pe mine mă arestezi, care am fost în Transnistria? Şi jandarmul le dă drumul. Mi-a povestit un tovarăş, că este o manifestare şi atitudine pur legionară pe care o întrebuinţează evreii. Dacă aveau un concurent creştin, se duceau şi-l denunţau, că: el mi-a împuşcat pe fiul meu. Au aceleaşi metode pe care le întrebuinţau în Transnistria… (…)”
Sensul e clar: se victimizează, îi acuză pe creştini de crime inventate. Dacă aşa făceau şi în Transnistria, după aprecierea Ghizelei Vass, înseamnă că şi acolo ei nu erau cei ce sufereau ci cei care îi terorizau pe creştini. (Noi aici nu emitem opinii personale ci încercăm la invitaţia d-lui Coja să înţelegem cât mai exact spusele Ghizelei Vass).
Este la fel de interesant ce spune Vasile Luca:
„Antisemitismul nu-l combaţi scoţându-i pe evrei din lagăr şi punându-i în fruntea tuturor. (…) Au venit din lagăr şi în scurt timp au devenit milionari.”
Asta consecinţă a holocaustului, normal! Şi mă întreb cum ar fi fost interpretate cele ce urmează dacă ar fi fost spuse de un român şi nu de secuiul Lukacs Laszlo:
„Şi pe aceştia, în lupta noastră, trebuie să-i demascăm, trebuie să luptăm împotriva lor, nu ca să le dăm drumul, dacă au suferit, ca să facă orice“
Ca şi, spuse de acelaşi:
„Nu putem tolera, şi în special voi nu puteţi tolera, la evrei, ca pe baza suferinţelor să se creeze acum o situaţie privilegiată, de jaf şi asuprire a populaţiei româneşti. Dar voi nu combateţi aceasta. Şi faptele nu sunt cu caracter izolat, ci au caracter de masă. Cu aceste fapte m-am întâlnit şi eu personal în Moldova, atunci când era încă cald, abia ieşiţi din lagăre, din ghetouri, eliberaţi de Armata Roşie. Cu capcana, cu laţul nu ai fi putut prinde un evreu, ca să ajute la săparea tranşeelor, în dosul frontului de 50-100 km, ca să ai linie de apărare şi să nu reuşească nemţii să facă un contraatac. Şi o sămânţă o vindeau cu 5 ruble la ostaşii roşii şi puteau trăi bine cu familia şi au strâns milioane. Şi ce au făcut cei din lagăre? Au venit cu saci de ruble. (Tot consecinţa holocaustului!…) Nu putem combate antisemitismul, dacă nu combatem această plagă. Îmi spune că s-au îmbrăcat în haine ruseşti şi au luat vitele de la ţărani. (…) Trebuie să înţeleagă şi trebuie explicat, pentru că ce nenorocire am fi avut în Moldova… Partidul compus din evrei numai, organizaţiile celelalte evreieşti, poliţia, aparatul administrativ, evreieşti, şi atunci s-a spus: Ce este aici, este un stat evreiesc sau un stat românesc?”
La cine se referă V.Luca atunci când spune că „în special VOI nu puteți tolera, la evrei(…) Dar VOI nu combateți aceasta” Cine sunt acei VOI? Am impresia că sunt colegii evrei de la acea ședință a CC a PCR!
de tot hazul cu „atitudinea pur legionară”…
Cizez:
„Ghizela Vass: Merg la ţară, iau vite, iau tot şi dacă îi arestează, spun: tocmai pe mine mă arestezi, care am fost în Transnistria? Şi jandarmul le dă drumul. Mi-a povestit un tovarăş, că este o manifestare şi atitudine pur legionară pe care o întrebuinţează evreii.”
Readuc in atentie un fragment dintr-un studiu indicat intr-o inteventie anterioara pe acest site, in eventualitatea ca nu toata lumea l-a parcurs, deşi e vorba de un document extrem de interesant.
Redau, ad litteram, cîteva citate din stenograma, din 5 octombrie 1945, redactată la C. C. al P.C.R.
„Tov. Chiriţă: … În Moldova situaţia este şi mai grea. În Moldova nu este aproape un evreu ca să fie în producţie. Toţi se ocupă cu specula.
Tov. Ghizela Vass: Cu specula.
Tov. Chiriţă: Nu, pentru că aceşti evrei ar vrea să intre în producţie. Aceste mici gheşefturi care le fac nu le asigură existenţa. (…) Şi noi, în faţa acestor probleme, stăm fără nici un răspuns. (…).
Tov. Vasile Luca: Dar întreprinderile care se refac în Moldova, nu angajează muncitori evrei?
Tov. Ghizela Vass: Numai evrei angajează.
Tov. Chiriţă: Am convingerea, că în sânul nostru s-a creat un sectarism. (…) Care este poziţia Apărării Patriotice, după mine sectară? Eu nu zic, că ar trebui să fie puşi pe primul plan evreii. Dar între atâţia vorbitori, eu cred că trebuia un vorbitor evreu. Şi nu s-a pus. (…) Nu avem dreptul să băgăm capul în nisip şi să ignorăm o problemă care există în ţara românească; şi să lăsăm ca aceşti câţiva jidănaşi (sic) să se agite pe stradă, fără a putea să facă ceva. (…)
Tov. Elena Stoie: Dacă comitetul evreiesc a luat măsuri, ca să nu mai fie atâţia speculanţi?
Tov. Ghizela Vass: Merg la ţară, iau vite, iau tot şi dacă îi arestează, spun: tocmai pe mine mă arestezi, care am fost în Transnistria? Şi jandarmul le dă drumul. Mi-a povestit un tovarăş, că este o manifestare şi atitudine pur legionară pe care o întrebuinţează evreii. Dacă aveau un concurent creştin, se duceau şi-l denunţau, că: el mi-a împuşcat pe fiul meu. Au aceleaşi metode pe care le întrebuinţau în Transnistria… (…)
Tov. Ghizela Vass: Reacţionarii evrei primesc bani din partea englezilor.
Tov. Alice Benari: Discuţia cu negustorii evrei: ei arată o simpatie grozavă, cei din Bucureşti, faţă de englezi, curg banii în ţară cum curge în Ardeal, curg banii reacţiunii aici şi toate «congresele mondiale» cu Londra şi America sunt praf aruncat în ochii mulţimii, spre a-i atrage spre o Palestină care nu poate realiza nimic. Tov. Chiriţă pe care-l cunosc ca foarte realist, venea de obicei cu altă poziţie. [Chiriţă, în ciuda numelui său, era jidan – n. n., V.I.Z.]. (…)
Tov. Vasile Luca: … Nu putem tolera, şi în special voi nu puteţi tolera, la evrei, ca pe baza suferinţelor să se creeze acum o situaţie privilegiată, de jaf şi asuprire a populaţiei româneşti. Dar voi nu combateţi aceasta. Şi faptele nu sunt cu caracter izolat, ci au caracter de masă. Cu aceste fapte m-am întâlnit şi eu personal în Moldova, atunci când era încă cald, abia ieşiţi din lagăre, din ghetouri, eliberaţi de Armata Roşie. Cu capcana, cu laţul nu ai fi putut prinde un evreu, ca să ajute la săparea tranşeelor, în dosul frontului de 50-100 km, ca să ai linie de apărare şi să nu reuşească nemţii să facă un contraatac. Şi o sămânţă o vindeau cu 5 ruble la ostaşii roşii şi puteau trăi bine cu familia şi au strâns milioane. Şi ce au făcut cei din lagăre? Au venit cu saci de ruble. Au cumpărat ruble cu 5 lei şi le-au vândut cu suta apoi. Dacă ei ar fi vrut să se încadreze în producţie, de ce nu s-au creat cu aceste imense capitaluri, întreprinderi, pe care să le pună în funcţie, să refacă Moldova, să ia aceşti evrei în întreprinderi ca muncitori. De ce n-au făcut-o? Pentru că sunt capitalişti şi speculanţi. Sunt împotriva populaţiei evreieşti şi cu ei nu ne putem uni. Nu putem combate antisemitismul, dacă nu combatem această plagă. Îmi spune că s-au îmbrăcat în haine ruseşti şi au luat vitele de la ţărani. (…) Trebuie să înţeleagă şi trebuie explicat, pentru că ce nenorocire am fi avut în Moldova… Partidul compus din evrei numai, organizaţiile celelalte evreieşti, poliţia, aparatul administrativ, evreieşti, şi atunci s-a spus: Ce este aici, este un stat evreiesc sau un stat românesc? Şi în multe părţi persistă asta. Şi când noi avem o masă otrăvită de antisemit, când vede numai un singur şef sau comisar, spune că nu mai este poliţia românească, ci poliţia evreiască. ()… Antisemitismul nu-l combaţi scoţându-i pe evrei din lagăr şi punându-i în fruntea tuturor. (…) Au venit din lagăr şi în scurt timp au devenit milionari. În Transilvania au făcut cooperative evreieşti şi speculează evreii cu firma partidului. Sunt 3-4 evrei acolo, şi cu agentura lor. Şi pe aceştia, în lupta noastră, trebuie să-i demascăm, trebuie să luptăm împotriva lor, nu ca să le dăm drumul, dacă au suferit, ca să facă orice“ (Teodor Wexler, Mihaela Popov, ANCHETE şi PROCESE UITATE. 1945-1960. Documente. Editura Fundaţia W. Filderman, Bucureşti, f. a., vol. 1, pag. 17-31).
Din http://www.altermedia.info/romania/2014/04/09/holocaustul-gogorita-diabolica/
Ar merita să ne oprim puțin la declarația pe care o face Ghizela Vass. Mâ întreb ce a vrut să spună prin expresia „aceleași metode pe care evreii le întrebuințau în Transnistria?” Iată declarația Ghizelei Vass:
(evreii) „Merg la ţară, iau vite, iau tot şi dacă îi arestează, spun: tocmai pe mine mă arestezi, care am fost în Transnistria? Şi jandarmul le dă drumul. Mi-a povestit un tovarăş, că este o manifestare şi atitudine pur legionară pe care o întrebuinţează evreii. Dacă aveau un concurent creştin, se duceau şi-l denunţau, că: el mi-a împuşcat pe fiul meu. Au aceleaşi metode pe care le întrebuinţau în Transnistria… (…)”
Domnule Coja,
a avansat cu rugămintea de a clarifica povestea cu Iorga și Basarabia, unde au migrat români doar de cîteva secole, pentru că articolul cu pricina a rămas de căruță și nu am primit nici-un răspuns. În schimb am primit un atac la persoană. Că de cea mai bună apărare e atacul ca la fotbal. Deci mă simt nevoit să repet cererea pentru că ați refuzat să răspundeți:
”Am înțeles că nu dvs ați afirmat povestea cu migrația românilor în Basarabia doar de cîteva secole, ci Iorga, că nu sîntem tîmpiți. Dumneavoastră nu ați înțeles să dați sursa exactă și autorul din analele academiei, pe lîngă numele celui care v-a înmînat aberația, ca să ne cunoaștem și noi ”academicienii” și să știm cu ce se ocupă ”academia”. Asta e valabil pentru toți românii, nu doar pentru mine. Povestea cu ”dacă nu vă înșelați” nu ne satisface. Dvs sînteți dator în continuare, în memoria strămoșilor morți pentru pămîntul natal numit Moldova. SURSA, AUTORUL și DISTRIBUITORUL! Am înțeles că dvs sînteți doar mediul de transmitere. Dvs trebuie să dați socoteală nu noi! Iar dacă nu dați socoteală înseamnă că gogorița vă aparține dvs, nu lui Iorga și ”analelor academiei”.
Luminează-ne Doamne!”
PS Așteptăm (nu aștept pentru că nu sînt singurul) răspuns la povestea cu Iorga și migrarea românilor în Basarabia doar cu cîteva secole în urmă. SURSA, AUTORUL și DISTRIBUITORUL și cam cîte secole în urmă(?). Probabil și ăsta e tot un comentariu tembel?! E o afirmație mult prea gravă pentru români, care să fie rezolvată atît de simplist cu un atac la persoană.
PS Am promis că după asta nu voi mai reveni în vecii vecilor. Așteptăm răspuns!
SUNT MOLDOVENII ROMÂNI?
Una din diversiunile murdare ale ideologiei imperiale ruse care a făcut carieră e cea a raportului dintre moldovean și român.
Trebuie să recunoaștem că le-a reușit, deoarece în mentalitatea multor basarabeni moldovenii nu-s români, ci „o națiune aparte”. Din păcate, la înrădăcinarea acestui fals au contribuit, după 1991, și unii dintre intelectualii noștri de frunte care își băteau joc de cuvântul „moldovean” („moldobou”, „moldoivan”), afirmând că… moldovenii nu există. Reminiscențele unei atare convingeri le mai regăsim și astăzi, în chiar comentariile unor ziariști de bună credință și calitate. Aceasta, pe de o parte.
Pe de alta, mă întreb: ce fel de nație (spurcată!) suntem noi, moldovenii, dacă am acceptat drept imn de stat textul unei poezii scrise de Alexei Mateevici, dar ne batem joc cu încăpăținare de convingerile acestui om?! Dacă unii nu știu (încă), le-o spunem cu respect: textul actualului imn de stat al R. Moldova (adoptat de parlamentul agrarian-interfrontist din 1994, în locul imnului „Deșteaptă-te, române”) are la bază poezia „Limba noastră”, scrisă de Mateevici pe 25 mai 1917 la Congresul Scriitorilor din Basarabia unde s-a decis trecerea la alfabetul latin.
În cadrul acestui Congres a rostit o cuvântare poetul și preotul Alexei Mateevici în care le-a dat delegațiilor următorul sfat: „Lucrul drept poate înflori numai dacă se întemeiază pe idei drepte. Cu mâhnire am văzut astăzi că între d-voastră nu toți sunt uniți asupra unor idei drepte. Unii se socotesc moldoveni, alții – cei mai puțini – români. Ei bine, dacă ați luat asupra d-voastră sarcina de a lumina poporul, apoi trebuie să dați poporului idei adevărate, căci altfel întreg învățământul e fără rost. Da, suntem moldoveni, fii ai vechii Moldove, însă facem parte din marele trup al românismului, așezat prin România, Bucovina și Transilvania. (Aplauze.) Frații noștri din Bucovina, Transilvania și Macedonia nu se numesc după locurile unde trăiesc, ci-și zic români. Așa trebuie să facem și noi! (Aplauze.)
Asta nu însemnează separatism, căci și cei din Transilvania, și cei din Bucovina, și cei din America se numesc tot români. Trebuie să știm de unde ne tragem, căci altfel suntem niște nenorociți rătăciți. Trebuie să știm că suntem români, strănepoți de-ai romanilor, și frați cu italienii, francezii, spaniolii și portughezii.
Aceasta trebuie să le-o spunem și copiilor și tuturor celor neluminați. Să-i luminăm pe toți cu lumina dreaptă”.
A trecut aproape o sută de ani și numărul celor neluminați nu a scăzut. Să precizăm, totuși, că unii sunt neluminați sincer, alții o fac pe prostul din interes, pentru că înțeleg foarte bine că „moldovean” și „român” nu se află în raport disjunctiv (care separă, care deosebește, care exclude), ci conjunctiv (care leagă, care unește) . Sau, cum a spus Mateevici: da, suntem moldoveni, dar facem parte din marele trup al românismului.
Un articol de: Constantin Tănase
Un raspuns.
http://tiparituriromanesti.wordpress.com/2012/07/25/dosoftei-dumnezeiasca-liturghie-iasi-1679/
Dosoftei, Dumnezeiasca Liturghie, Iași, 1679
Ioan Duca Voevoda, cu mila lui Dumnedzău Domn și oblăduitoriu a toatâ Țara Moldovei, dar, milâ, pace, sănătate a toatâ semențiia româniascâ, tutinderia ce să aflâ-ntr-aceastâ limbâ pravoslavnici, cu toatâ inema ciarem de la Domnul Dumnedzău și izbăvitoriul nostru Is. Hs. Din cât s-au îndurat Dumnedzău de ni-au dăruit mila Sa, dăruim și noi acmu deodatâ acest dar limbii rumânești, svinta Liturghie, scoasâ pre limbâ rumâniascâ de pre elineascâ, de lauda lui Dumnedzău să-nțăliagă toți carii nu-nțăleg sărbiaște sau eliniaște.