Fw: o carte, un autor, o cronică
|
14:39 (acum 1 oră)
|
|||
|
ALO , ARDE UNDEVA ?!
Toma Constantinescu este un inginer care ani de zile a condus revista POMPIERII ROMÂNI , dotat din copilărie cu bibliotecă în casă, ajutat de părinți cu drag și cunoaștere de carte , el însuși de devreme priceput în a înnoda rime și a face versuri . Îl cunosc din copilărie , am fost vecini pe două străzi paralele , bordate de „locuințe ieftine” , cele din care își permiteau cu dobâzi rezonabile funcționarii și negustorii bucureșteni de după primul război mondial . El stătea pe strada Ismail devenită Miletin , în rondul 2 , acolo unde spre disperarea gospodinelor și a pensionarilor tributari somnului de dupăamiază , noi încingeam partidele de fotbal dintre echipele unor ulițe sau selecționatele de cartiere . Nu mai țin minte cât de tare jucător era , dar în galerie vocea lui se auzea distinct . Așa și acum . Îl știam din reviste de pe aici sau de pe aiurea ( asta înseamnă alte țări) poet și publicist de încercări de analize culturale . Dar iată că acum , la cei peste 75 de coți (ani în argou) mă uimește ca moralist , epigramist , analist politic , simpatriot declarat , pamfletar șamd . Da, mă uimește cu noua carte a lui , intitulată „TESTELE DE INCULTURĂ”* . De mirare titlul de la un om , o persoană „subțire” cu grijă la ce și la cum spune . Ei nu , aici grija este pe invers și dorește , vizează , cheamă șocul verbal . Voi fi obligat să fac puține analize de text și să dau mai mult ca de obicei citate , mai puține considerente și mai multe declarații de la autor . Să începem cu … dedicațiile și trimiterile sale către : „Lui Dumnezeu,În caz că există./Lui Iuda Iscarioteanul,/Fără de care/N-am fi avut/Religia Creştină./Gâştelor Capitoline,/Fără de care/N-am fi avut/Limba Română./Nenorocitei de muze/Mia Pande,/Fără de care/N-ar fi existat/Acest volum.”
Și tot de la început ne atrage atenția, ca să n-avem vorbe mai încolo : „NU CUMPĂRA ACEASTĂ CARTE, DACĂ EŞTI CONVINS CĂ : Orânduirea comunistă este dreaptă; Occidentul urmăreşte să transforme România într-o colonie; Este firesc să dai şpagă; Biserica procedează bine în tot ceea ce face şi are dreptate în tot ceea ce spune; Cărţile religioase relevă adevărul şi numai adevărul; Homosexualitatea este condamnabilă; Satira şi umorul la adresa tarelor societăţii sunt neavenite.” În fine vom vorbi imediat și vom cita copios din carte . Dacă ar fi fost născut pe la începutul secolului trecut , sunt convins că autorul nostru , TOMA , ar fi fost adept sau poate chiar membru al curentului parnasian , al Academiei seculare din Parnasul Canicattinese înființată în 1922 la Canicattì (Italia), o academie destul de bizară care a reunit oameni de diferite medii politice și culturale, idei și caractere și care a inclus profesioniști, preoți, gazetari, poeți, filosofi etc. Și-a luat numele din muntele sacru al muzelor și poezia a fost folosită pentru a satiriza asupra politicii vremii și pentru a denunța viciile și slăbiciunile oamenilor ; într-un articol din statut se spunea: „ Parnasul, Academia de Științe, Litere și Artă, nu obligă niciun membru să fie inteligent … Într-adevăr ”. Parnasienii au preferat poezia și chiar mulți poeți au devenit parte a Academiei ca să-i amintim numai pe Luigi Pirandello , Arnoldo Fraccaroli , Angelo Romagnoli , Angelo Musco , Giovanni Gentile , Marta Abba , Benedetto Croce , Salvatore Quasimode , sau francezii Gil Jouanard , Paul Manivet , Jean Brunet , Jean Breton , René Char …
Volumul de teste , pe multe pagini , începe cuminte cu o poezie declarativă , patriotică : „IUBIM, URÂM, IERTĂM LA PATRIA-MAMĂ /De eşti oarecine sau omul de seamă,/ Trăind prin străini îţi porţi crucea. E-o dramă!/Căci dulce, amar, cu năprasnică lamă,/ Te sfâşie dorul de Patria-Mamă!/Când frate de-un sânge plăteşte, grea vamă,/În ţarini străine, o soartă infamă,/Tu, Sfântă, etern Tricoloră Maramă, /Primeşte-l la sânul tău, Patrie-Mamă!/…/De-ţi zice Român şi creştin de te cheamă,/O rugă la ceruri se-aude, n-ai teamă!/Te-nchină la raza icoanei din ramă,/La Ea, Preacurata, la Patria-ţi Mamă!” Și asta pentru ca imediat să le dea peste nas celor care cumva l-au ridicat prea sus , spunându-le : „NU NOI, MĂ, NU NOI!/Avem logica franceză/Şi maneaua ţigănească,/ Mulţi vorbim limba engleză,/Dând para-ndărăt turcească./………Cugetarea-
Nu mi-am propus și nici n-ar fi fost cazul la acest gen de poezie , să analizez prozodia și nici să laud cu (sau fără de) măsură talentul autorului .Mi se pare remarcabilă încercarea sa , contemporană cu noi , cu lumea , cu el însuși și stilul său direct , injurios chiar (dar nu prea des) care se mulează pe fapte și oameni , sintetic uneori la nivel de epigramă .Dar cantabil și patetic atunci când , așa ca Miron Radu Paraschivescu , își deșartă iubirea de cartier în fața tuturor : „ TRUBADUR DE MAHALA / Fă gagico, fă-te-n-coa,/Că ţi-am luat şi io basma,/Cu fir dă aur pă ea,/Doar d-al dracu’, uite-aşa!/Şi-o rochiţă ape-ape/Şi pantofi d-ăia dă şarpe,/Ce nu ţi-a luat toţi baştanii/Care le-ai mâncat tu banii./C-aş sări şapte uluci/Noaptea, să te prind dă buci,/Să să oftice cu toate/Curvele care-şi dau coate/Că nu-s iute dă picior/Pentru gabori, prin Obor,/Dar alerg cuprins dă streche,/Că parcă-s într-o ureche,/Dă mă prinde tac’tu iar /Că te frâng sub felinar/Şi mă lasă fără ouă/Dacă te mai plimb când plouă/Prin Grădina Cismigiu,/Ca ulimu’ bragagiu/Şi îmi dă un ultimatum,/Cu-n satâr dă măcelar./ De mă dreg cu Verde Tantum/Când tuşesc ca un măgar,/ Să te prinzi că o sa fie,/Că te duc la berărie/Când scap dă la puşcărie/Şi-o să-ţi pun câte-un inel /Pă fiece degeţel,/D-o să zici că sunt cam dus,/Că merg cu nasu’ pă sus./Ş-o să-l chem pă Popa Nan/Să vină la Manuc Han,Să ne pună pirostrii,/Să ne legăm pă vecii,/Să moară turbaţi cu toţi,Curve, gabori, ţaţe, hoţi !”
Da , poezia trăiește și așa , și altfel , unii-s mai cărturărești , alții-s mai paraschivești . Eminești și Stănești se nasc rar , dar noi avem o vorbă despre românul născut poet ; face el ce face și tot la rimă trage . Ba chiar și așa , cu rime ușoare, ajungi urmaș peste veac al lui Demetrios din Falera , Esop , Phaedrus , La Fontaine , Krâlov , Sholem Aleichem , Barbu Morcovescu-Barmo sau cine știe chiar Eliezer Steinbarg. Astfel , la un moment dat : Dacă eşti şi inspirat/Şi dacă mintea nu-ţi stă,/De la o anume vârstă,/Te vei detaşa de turmă,/Cu mintea a de pe urmă/A românului de bine:/ Nu da cinstea pe ruşine!/Vorbe-nţelepte rămân/În inefabila-i zestre/A enigmaticului popor român./ Le-a cules el, de pe creste,/( Sâc, că n-o să zic „agreste”!),/Cu bogata-i incultură generală,/ TNC, zis şi Tomală,/(Să mor io, să-nnebunesc),/Cu umor Constantinesc!
Nu vreau să închei prezentarea de față fără a remarca ilustrațiile realizate cu un talent autentic de pictorița Constanța Constantinescu , prea buna soție a autorului .
*
Nota redacției – Promite autorul cărții, dar și al cronicii. Facem o excepție și-i publicăm. Succes!
i.c.
Comenteaza