Ioan Aurel POP
Fwd: Istoricul Ioan Aurel Pop – replica la demitizarea Romaniei
> DECONSTRUIREA
> DEMITIZARII SAU O REPLICA MARGINALIZATA. Istoricul
> Ioan-Aurel Pop despre lucrarile lui Lucian Boia: “O
> ATARE ATITUDINE ESTE MENITA SA DISTRUGA COMPLET
> ROMANIA“
> Publicat pe 15 Sep 2014 | Categorii: Istorie,
> Razboiul
> impotriva Romaniei, Tradarea
> intelectualilor,
>
>
>
> Vedeti si: “DEMITIZATORUL” LUCIAN BOIA
> LEGITIMEAZA REVIZIONISMUL MAGHIAR: “Românii nu
> puteau invoca un DREPT ISTORIC asupra TRANSILVANIEI, care nu
> apartinuse niciodata României”. Care este sensul
> acestei noi teme lansate intr-o perioada tulbure de
> intelectualii fideli AGENDEI
> EURO-ATLANTICE?
>
> In 1997 Lucian Boia spargea
> gura targului cu Istorie si mit in constiinta romaneasca,
> inaugurand curentul faimoasei demitizari a
> istoriei nationale. Multi au uitat ca aceasta carte a
> fost scrisa inainte de integrarea in Uniunea Europeana si
> NATO, si ca mesajul sau implicit, iar uneori foarte
> explicit, era ca Romania nu se
> poate integra in structurile euro-atlantice cat timp mai
> exista “nationalism” romanesc, cat timp se valorizeaza
> “fondul autohton” si suferim in continuare de
> “orientalism”. Suna cunoscut? Ba chiar
> foarte familiar – sunt tezele strans imbratisate de
> “dreapta” romaneasca – aceasta monstruozitate
> ideologica unica ce imbina ura bolsevica fata de popor si
> trecut cu exaltarea “valorilor” Occidentului. Boia a
> continuat sa publice, intr-un ritm ametitor, multe alte
> carti pe teme de istorie recenta care
> aveau in comun, pe langa demitizare, o devalorizare
> autoflagelanta a orice reper semnificativ din istoria
> reala sau din productia intelectuala romaneasca a ultimelor
> doua secole. Mai rau de-atat, culminand cu lucrarea De
> ce este Romania altfel (2012), pentru
> Boia pur si simplu noi suntem un popor ciuntit, anormal,
> inferior, nu doar prin ce am reprezentat in epoca moderna,
> ci prin tot trecutul nostru, mai ales prin ceea ce ne
> este specific. Nu conteaza ca multe din aceste productii
> nu se ridica la standardele minimale de stiintificitate
> cerute unor studii in domeniu (istorie sau/si
> istoriografie), ele au devenit, pentru o buna parte din
> publicul cititor din Romania, un NOU CANON, de fapt NOUL
> SI UNICUL CANON de interpretare a istoriei
> si, mai
> grav, a ceea ce inseamna Romania – trecut si
> prezent. Cum s-a intamplat acest lucru? Simplu. O
> retea a promovat asiduu si sistematic productiile lui Lucian
> Boia, facand din ele nu doar simple carti, ci produse
> culturale bine marketate, care au
> format minti si curente. Este vorba de editura
> Humanitas, de directorul acesteia, Gabriel Liiceanu, precum
> si de eseistul Andrei Plesu. Un produs cultural nu e o
> simpla carte – ci este un ansamblu de tehnici si de
> mijloace folosite pentru a populariza, disemina si cultiva
> ideile cuprinse in carte in cadrul publicului, intr-un mod
> programatic si constant. De aceea, nu doar
> editura Humanitas este motorul principal al difuzarii, ci
> o intreaga retea culturala care prin reviste, dezbateri (cum
> a fost, de pilda, dezbaterea de la NEC-ul lui A. Plesu
> despre cartea De ce este Romania altfel),
> lansari, emisiuni culturale reuseste sa capteze
> atentia si sa concentreze intreaga atentie asupra
> produsului respectiv. Fara acest suport “logistic”,
> cartea domnului Boia ar fi ramas o bizarerie marginala,
> accesibila unui public restrans. Problema reala nu este ca
> Boia a scris ce-a scris, sau ca domnii Liiceanu si Plesu
> coordoneaza cu real succes managerial retele culturale, ci
> ca insista sa se pretinda oameni de cultura cand, de
> fapt, ei sunt oameni de putere. Sunt “boieri ai
> mintii” care controleaza, inca de la inceputul acestei
> Romanii post-1989, resurse cheie materiale si simbolice care
> le permit sa incadreze, influenteze si formeze “piata
> ideilor” romanesti. Boieri ai mintii care pun in
> circulatie teze istoriografice anti-romanesti spuse de
> povestitori si buni popularizatori ai istoriei ca Lucian
> Boia sau Neagu Djuvara.
> Asa se face ca replica
> riguroasa si exacta data cartii lui Lucian Boia este,
> practic, necunoscuta (la fel cum necunoscute sunt si
> replicile date unor teze fanteziste ale lui Djuvara).
> Semnata de Ioan-Aurel
> Pop, istoric recunoscut, reputat si, actualmente,
> rector al Universitatii Babes-Bolyai, cartea Istoria,
> adevarul si miturile, publicata, initial, in 2002, este
> un raspuns in-extenso dat cartii Istorie si mit.
> Raspunsul este atat de complet, incat ignorarea
> acestuia de catre Boia este o dovada in plus ca mecanismul
> cultural al elitei noastre intelectuale este un mecanism de
> putere, adica de reproducere a unor reprezentari
> sociale cu valoare de formatare a mentalului colectiv,
> nicidecum de producere a unui mediu aerisit de dezbatere si
> confruntare onesta. Recent, Ioan-Aurel Pop a publicat
> o noua editie a cartii sale raspuns. Publicam, mai
> jos, Cuvantul Inainte al autorului la aceasta noua
> editie. (Cuvantul Ortodox)
>
> CUVÂNT ÎNAINTE LA EDITIA
> A II-A
> Lucrarea de faţă este, în esenţă, o recenzie
> supradimensionată, apărută la o dată anume (în 2002)
> şi, din această perspectivă, pare să fi fost destinată
> unui moment precis din trecut şi să nu prezinte interes
> ulterior. Ce rost are atunci o reeditare sau o nouă
> ediţie? Este întrebarea pe care ne-am pus-o şi noi atunci
> când directorul Editurii Enciclopedice, domnul Marcel Popa,
> redactorul vechii ediţii, a venit cu propunerea
> reeditării, propunere pentru care îi suntem, se
> înţelege, recunoscători. Am descoperit relativ uşor,
> împreună, câteva argumente care să justifice
> întreprinderea. Mai întâi, cartea istoricului Lucian
> Boia intitulată Istorie şi mit în conştiinţa
> românească – cea care a pricinuit lucrarea noastră
> – nu s-a oprit la o ediţie sau două, ci a continuat să
> fie republicată periodic, în româneşte şi în alte
> limbi, în ţară şi peste hotare. Prin urmare, şi
> cele spuse
> de noi despre acea carte sunt de actualitate şi pot
> stârni în continuare interesul cititorilor. Mai mult,
> anumite idei din lucrarea aceasta generală despre miturile
> istoriografice româneşti au fost dezvoltate de autor în
> cărţi noi – variaţiuni pe aceeaşi temă – cu accente
> diferite, dar gravitând toate către un sens.
> În al doilea
> rând, aşa cum bănuiam şi remarcam în 2002, opera în
> discuţie şi celelalte cărţi ale profesorului Lucian Boia
> au produs roade, au creat emuli, au dat “direcţii de
> cercetare”, mai ales în ambianţa Universităţii din
> Bucureşti, dar nu numai. O serie de tineri
> studioşi din domeniul istoriei, aflaţi la nivelul
> elaborării lucrărilor de licenţă – adică la
> începutul pregătirii lor, la vârsta de circa 20 ani –
> în loc să reconstituie cu mijloace specifice fragmente
> din trecut, caută cu sârg fel de fel de mituri
> româneşti, cu precădere “naţionaliste” şi dezvoltă
> “teorii” în jurul acestora, evidenţiind serii întregi
> de tare reale şi imaginare ale poporului român. Acest
> fapt nu conţine nimic rău în sine, fiindcă, parafrazând
> o zicere veche, nimic din ceea ce a fost în trecut nu se
> cuvine să-i fie străin istoricului. Numai că-
> după cum se știe din experienţa elementară a
> “meseriei de istoric”- nu se cade să ne începem
> cariera cu studiul elementelor de conştiinţă, de
> imaginar, cu metaistoria, cu istoria contrafactuală (la
> moda și ea astăzi), nici măcar cu mitologia
> istorică. Prin studiul aşa-ziselor mituri din scrisul
> istoric, tânărul cercetător analizează, compară şi
> critică, emite judecăţi de valoare despre operele şi
> ideile confraţilor mai de demult sau mai recenti, fără ca
> el însusi să aibă vreo creatie, să cerceteze vreun izvor
> să ilumineze o epocă, o personalitate, o întâmplare
> revolută. Or, până să putem ajunge la “fapte” de
> conştiinţă şi de imaginar, este absolut necesar să ne
> exersăm mintea cu fapte brute din trecut, refăcute după
> telmicile consacrate, învătate la facultate. Procedând
> invers este ca și cum un artist plastic în formare ar
> urmări să fie brusc deasupra lui Picasso, Dali sau
> Botero, fără să aibă habar să facă un portret sau un
> peisaj după natură, fără să ştie ce este aceea
> perspectivă sau să cunoască raportul dintre formă şi
> culoare. Până să poţi îndrăzni şi reuşi să discerni
> ce este bun sau rău în operele istoricilor, este de dorit
> să încerci tu însuti o cât de mică operă de cercetare
> istorică în sensul reconstituirii, la modul clasic
> (consacrat), a unui segment din trecut.
>
> In al treilea rând,
> continuăm să credem că mesajul general al lucrării
> în cauză, dar si al altora elaborate de domnul Lucian Boia
> este – mai ales prin repetare și accentuare prea
> apăsată, urmând regulile propagandei –
> esențialmente greșit. Critica naţionalismului
> şi comunismului, la nivelul scrisului istoric românesc,
> deplin necesară si justificată, nu trebuie să conducă
> la demolarea valorilor românesti din toate timpurile,
> la diseminarea marasmului şi a incertitudinii, la ura
> endemică faţă de orice produs autohton, de la
> opere la oameni, de la idei la edificii, de la moravuri la
> idealuri. Or, din
> păcate, lucrările profesorului Lucian Boia, asta fac!
> O simplă privire asupra reacţiilor unor tineri, pe
> Facebook, în revistele “avangardiste” (ca să fim
> eufemistici), în anumite cercuri de “cercetare
> avansată” este suficientă: aproape adolescenţi, fără
> lecturi temeinice, cei în cauză, amăgiţi de paginile
> exaltate, cursiv redactate, atractive, uşor de citit,
> aparent logic argumentate ale istoricului mentionat si ale
> elevilor Domniei Sale, cad uşor în extaz. Ei nu se mai îndreaptă
> niciodată spre operele cronicarilor, spre Cantemir, spre
> Micu, Şincai sau Maior, nici spre Bălcescu şi
> Kogălniceanu, nici spre Onciul sau Panaitescu, nici spre
> Giurescu sau Oţetea, nici spre Dragomir ori Prodan şi nici
> spre Iorga, mai ales spre “naţionalistul” Iorga!
> Influenţaţi astfel, tinerii resping tot trecutul
> în bloc, îşi condamnă toţi înaintaşii, lâncezesc în
> prezentul apăsător şi se dezinteresează de viitorul
> incert. Aceste
> atitudini sunt şi rezultatul propagandei făcute prin
> intermediul unor lucrări precum cea aflată în
> atentie.
> În al patrulea rând,
> replica noastră are încă un rost şi din solidaritate de
> breaslă. Domnul Boia şi cei care-i urmează au creat
> impresia – devenită, din păcate, convingere pentru unii
> – că istoria, mai exact cercetarea istorică, nu are
> niciun rost, fiindcă este falsă, şi mincinoasă,
> plină de mituri (termen folosit cu sens peiorativ).
> Cu alte cuvinte, toată munca istoricilor de la Herodot
> încoace, dar, mai ales, de la Grigore Ureche încoace, ar
> fi inutilă, eronată, insidioasă, fără legătură cu
> adevărul faptelor petrecute în trecut. Istoricii nu ar
> fi decât un fel de eseişti, care însăilează gânduri
> personale – cu mai mult ori mai puţin stil – prostind
> lumea cu idei preconcepute, servind numai interese
> proprii, de familie, de partid, confesionale, religioase şi
> mai ales naţionaliste. Fireşte, ideile acestea au prins
> şi pe fondul lipsei de
> cunoştinţe istorice şi istoriografice în rândul
> publicului larg. Cine mai consideră azi studiul
> trecutului fundamental pentru cultura generală, în
> condiţiile în care istoria nu se mai predă în şcoli
> aproape deloc? De câte ori nu auzim – la modul retoric
> sau serios – întrebarea: “Când veţi scrie odată,
> voi, istoricii, istoria adevărată?” Iată că
> răspunsul a venit, dur şi fără replică, prin domnul
> Boia: “Niciodată!” Ironia sorţii este că
> acest răspuns este, în esenţă, corect, numai că,
> îmbrăcat în forma cinică dată de cărţile Domniei
> Sale, devine mincinos! Istoria exact aşa cum a fost
> nu mai poate fi reconstituită aievea de nimeni – în
> afară de Dumnezeu! – dar oamenii tind şi au tins
> întotdeauna, prin specialişti, adică prin istoricii de
> meserie, să se apropie cât mai mult de prezentul din
> trecut. Cu alte cuvinte, prin metode specifice, care se
> aprofundează
> în facultate, oamenii învaţă cum să studieze memoria
> colectivă, cum să reînvie amintirile popoarelor, fără
> ostentaţie, cu respect pentru adevăr, pentru acel adevăr
> care ne este nouă, oamenilor, îngăduit. Domnul Lucian
> Boia vine cu o opinie care taie parcă în carne vie:
> trecutul este mort, nu poate fi cunoscut şi devine, prin
> pana istoricilor, plin de mituri, de idei preconcepute, de
> minciuni! Dar trecutul este viaţă, este viaţă vie
> pentru cei care 1-au trăit, iar oamenii au nevoie
> stringentă de amintiri din viaţă! Istoricii nu
> inventează aceste amintiri, ci le reconstituie.
> Fireşte, sunt şi între istorici fraudatori, dar unde nu
> sunt?! Există si chimisti care au sustinut că nisipul
> poate deveni aur, există şi fizicieni care au crezut în
> perpetuum mobile şi chiar au pretins că aceste iluzii au
> fost realităţi descoperite de ei. Oare să fie, de aceea,
> toţi chimiştii şi fizicienii demni de blam?
> Răspunsul acesta al nostru este şi un omagiu adus
> generaţiilor de istorici români obişnuiţi (câţi dintre
> creatori sunt genii?!), care s-au nevoit sincer cu studiul
> trecutului pentru a lumina mintea poporului nostru. A vărsa venin asupra muncii
> şi misiunii lor făcute cu bună credinţă- chiar dacă
> faptul este spectacular şi chiar dacă aduce succes de
> librărie – este nu numai dizgraţios, dar şi imoral şi
> fals.
> Un alt motiv al reeditării
> acestui răspuns este răspândirea neselectivă a
> ideilor domnului Boia în străinătate. Marea
> majoritate a istoricilor străini nu sunt la curent cu
> cercetările din cadrul istoriografiei româneşti şi
> preiau ceea ce scriu despre noi reprezentanţii altor
> istoriografii, cu mai mare tradiţie, cu mai mare priză, cu
> mai vechi reuşite de publicare în limbi de circulaţie
> internaţională sau, pur şi simplu, care se bucură de mai
> mare simpatie. De
> exemplu, în istoriografia gennană, istoricii maghiari –
> în linii mari – au fost, sunt şi vor fi consideraţi de
> mai mare credibilitate decât istoricii români.
> Faptul
> că lucrarea (lucrările) domnului Lucian Boia a (au) fost
> preluată (preluate) cu atât de mare entuziasm în mediile
> intelectuale ungare şi promovată (promovate) apoi prin
> diverse canale a creat noi posibilităţi de distorsionare a
> trecutului românesc. Traducerile în alte limbi
> şi distribuţia acestor traduceri prin metode moderne de
> marketing au creat în
> Occident impresia unui discurs istoriografic românesc total
> viciat de minciuni, a unei culturi româneşti impregnate de
> naţionalism desuet şi periculos, a unei identităţi
> româneşti false. În anii din urmă, am fost
> puşi în situaţia să constatăm pe cont propriu, de mai
> multe ori, rezultatele acestei păguboase propagande.
> Dăm numai un exemplu: am trimis recent în Germania un mic
> studiu despre dublul nume etnic al poporului nostru, acela
> de român-vlah, analog cu dublul nume al unui popor vecin,
> acela de maghiar-ungur sau cu numele duble ale altor popoare
> (elen-grec, deutsch-german, suomi-finlandez etc.); pornisem
> de
> la o chestiune concretă, anume cinci documente de dinainte
> de 1441 în care Iancu de Hunedoara este numit, în
> latineşte, Johannes Olah, ceea ce, evident, se traduce în
> româneşte prin Ioan Românul; colegul german mi-a atras
> atentia că identificarea termenului de “vlah” (aici,
> în varianta de “olah”) cu etnonimul “român” este
> discutabilă şi că, din cărţile domnului Boia, a
> înţeles că românii nu prea au nimic în comun cu Roma
> sau cu românii, că “vlah” poate fi şi
> “cioban”, şi “ortodox”, că termenulde “român”
> şi numele de “România” sunt recente etc. In
> altă cuprindere, lansarea pe
> piaţă a ideilor domnului Lucian Boia, prin mijlocirea unei
> edituri eficiente, cu o reţea de librării foarte extinsă
> şi prin mijloace de difuzare în masă foarte răspândite
> a creat un mare handicap istoricilor de profesie, care scriu
> prioritar, de regulă, pentru cercuri restrânse de
> specialişti.
> Acest handicap se referă
> şi la cartea noastră de răspuns din 2002, publicată de
> Editura Enciclopedică. Am constatat că lucrarea aceasta
> si cărţile altor istorici de profesie, cercetători
> consacraţi ai trecutului, ajung greu la anumiţi
> destinatari interesaţi. S-a creat, astfel, un imens
> dezechilibru între un anumit set de opinii, care tind să
> reducă istoriografia românească la statutul de poveste
> plină de mituri şi alt set de opinii, care acordă
> credibilitate metodelor de cercetare utilizate cu scopul
> reconstituirii veridice a trecutului. Nu este totuna –
> ca intelectual fără studii istorice de specialitate –
> să citeşti numai cartea domnului Boia (cum s-a
> întâmplat, în general, până acum) şi să rămâi
> 1mpresionat de ea sau să poţi citi şi o replică a sa
> critică (oricare ar fi ea), spre a putea compara opiniile
> şi a trage propriile concluzii. Credem, de aceea, că se
> cuvine să se dea mai multor cititori şansa “să asculte
> şi cealaltă parte” (Audiatur et altera pars ), după
> pilda dictonului latin.
> De asemenea, istoricul Lucian Boia nu a explicat încă, în
> chip direct, de ce a scris despre istoricii români şi
> despre evoluţia gândirii istorice româneşti într-un mod
> cu totul diferit înainte de 1989. Atunci,
> într-o serie de studii şi într-un volum masiv- un curs
> tipărit şi destinat studenţilor de la cele trei mari
> universităţi din ţară (citat mai jos) – Domnia Sa a
> urmărit dezvoltarea istoriografiei noastre pe curente de
> gândire şi personalităţi, evidenţiind marile direcţii
> de
> cercetare
> autohtonă care concordau cu mersul gândirii universale,
> se sincronizau cu aceasta. De ce personalităţile
> româneşti, prezentate în chip pozitiv până la 1989,
> devin acum brusc condamnabile, nesemnificative, impregnate
> de mitologii şi tare ancestrale şi, mai ales,
> naţionaliste? Nu există, în scrierea
> menţionată sau în altele, vreo cât de mică motivaţie a
> acestei schimbări radicale de atitudine.
> Dorim să atragem, de
> asemenea, atenţia asupra metodei primejdioase de a extrage
> dintr-un imens material doar acele exemple care servesc
> tezei elaborate în prealabil. Acest mod de a proceda nu are
> nimic de a face cu cercetarea din domeniul istoriei. Prin
> astfel de procedee, se poate “demonstra” orice.
> Reproşăm autorilor acestui gen de lucrări – şi,
> implicit, autorului aflat în atenţie – că nu
> precizează, începând chiar cu foaia de titlu, natura
> întreprinderilor lor intelectuale. Era simplu ca
> istoricul Lucian Boia să-şi avertizeze cititorii, eventual
> în cuvântul înainte, că nu elaborase o cercetare
> de specialitate, cu toate metodele consacrate, ci un
> eseu cu propriile opinii, gânduri, păreri, sugestii
> despre trecut, despre confraţi, despre identitatea
> naţională, despre originile etnice, despre defectele
> românilor etc. Era
> mult mai simplu şi mai onest! Aşa, se creează pentru
> oamenii de rând şi chiar pentru intelectualii din afara
> câmpului istoriei o imensă confuzie, aceea că, de la
> înălţimea catedrei de istoria românilor de la cea
> dintâi universitate a României, Profesmul şi
> Cercetătorul prin excelenţă vine cu tratate şi
> monografii serioase, care răstoarnă toată munca
> predecesorilor. Iar predecesorii se cheamă Iorga,
> Onciul, Panaitescu , Giurescu, Brătianu, Oţetea! Acest
> procedeu este nu numai incorect, dar şi lipsit de
> onestitate. De altfel, mai mulţi colegi, istorici de
> meserie, ne-au reproşat scrierea cărţii (a
> “recenziei” de faţă), în sensul că nu trebuia să
> dăm atenţie unei cărţi care nu are legătură directă
> cu istoria şi că, prin lucrarea aceasta, am fi legitimat
> istoriceşte un gen, de tip istorica-literar, din afara
> câmpului disciplinei noastre.
> În acelaşi spirit, cartea
> profesorului Boia, ca şi altele, păcătuieşte prin alt
> fel de omisiune, anume comparatismul. Autorul – deşi
> ştie fără îndoială – “uită” să plaseze
> “conştiinţa românească” în cadrul conștiinţei
> universale şi s-o privească în comparaţie cu un număr
> de ”conștiințe” ale popoarelor şi naţiunilor vecine,
> europene, mai mari ori mai mici. Putem asigura cititorul
> că, urmărind acelaşi gen de probleme, selectate după
> aceleaşi criterii aleatorii, vom ajunge la același gen de
> concluzii, precum cele ale domnului Boia (care-i tratează
> pe români), şi în cazul “conştiinţei” ungare,
> poloneze, ruseşti, germane, sârbeşti etc. Variaţiuni
> infinite pe tema originilor, accente naționaliste privind
> originea nobilă, mituri fondatoare eroice, exacerbarea
> calităţilor de apărători ai civilizaţiei, ură şi
> dispreţ faţă de alte neamuri,
> faţă de străini în general etc. sunt tot atâtea
> laitmotive care – urmând o idee preconcepută – pot fi
> detaşate fără mari dificultăţi din istoria tuturor
> popoarelor europene. Dacă profesorul
> Boia – supărat pe exagerările naţionaliste din vremea
> comunismului si din
> alte epoci ale vieţii românilor – ar fi vrut să le
> exhibeze în forme fruste în faţa publicului,
> trebuia să le compare neapărat cu altele. Nu
> a făcut-o deoarece comparaţia nu ar mai fi relevat,
> fireşte, singularitatea noastră, nici nimicnicia noastră,
> nici spiritul demonic si distructiv, care, chipurile, ne-ar
> caracteriza numai
> pe noi,
> românii. Tot în corelaţie cu această privire
> comparativă, absentă în lucrarea menţionată, nu am
> constatat în nicio istoriografie vecină vreo critică
> atât de tranşantă precum cea a domnului Boia, menită să
> condamne întunecata constiintă românească”.
> Fireste, nationalismul nostru istoriografic de după 1975
> (adică din ultimul deceniu şi jumătate de comunism) a
> fost foarte pronunţat, întreg naţionalismul nostru de la
> 1800 încoace are accente grave, dar îi putem asigura pe
> cititori că naţionalismele din istoriografiile ungară,
> rusă (şi sovietică), bulgară, sîrbească, greacă etc.
> – derulate pe parcursul secolelor al XIX-lea şi al-XX-lea
> – sunt cel puţin la fel de apăsate ca şi naţionalismul
> românesc. Orice “analiză”, elaborată după metoda
> domnului Lucian Boia, ar fi condus, fără niciun dubiu, la
> concluzii la fel de dure, referitoare la
> “conştiinţele” ungară, rusă,
> bulgară, sârbească sau greacă. Numai că, în cazurile
> invocate, nu a făcut nimeni vreo “analiză” cu un
> asemenea ton şi cu atât de severe concluzii.
> În această situaţie, mai ales după traducerea
> cărţii (cărţilor) domnului Boia în alte limbi, fireşte
> că românii apar drept unici în “minciuna” lor, în
> “miturile” lor, în “naţionalismul”
> lor…
> În fine, notasem cu ocazia
> celei dintâi ediţii din 2002 că, în vreme ce
> istoricii de profesie – cu puţine sau nesemnificative
> excepţii – au primit cu mari rezerve lucrarea
> (lucrările) despre miturile din istoriografia românească
> (şi civilizaţia noastră în general) ale domnului
> Boia[1], intelectualii de alte profesii i-au
> îmbrăţişat în întregime ideile şi chiar tonul.
> În anii din urmă constatăm că nici neistoricii şi nici
> publicaţiile de cultură (fără tentă prioritar
> istorică) nu mai exprimă atât de mult entuziasm faţă de
> punctele de vedere elaborate de autorul aflat în atenţie
> şi răspândite cu atâta succes de editura care-l sustine
> statomic. Chiar unii dintre lăudătorii initiali ai
> cărţii aflate în discuţie şi-au diminuat mult
> entuziasmul după apariţia următoarelor lucrări ale
> aceluiaşi prolific autor, ba au dobândit chiar serioase
> accente
> critice. Astfel, în numărul din februarie 2007 al
> periodicului “Dilemateca”, Cătălin Avramescu- după ce
> constată cât de suspect de asemănătoare este cartea
> domnului Boia Tinereţe fără bătrâneţe. Imaginarul
> longevităţii din Antichitate până astăzi
> (Editura Humanitas, 2006, în două ediţii, franceză
> şi română) cu articolul “Longevity”
> din Dictionary of the History of Ideas, articol
> alcătuit Gerald J. Gruman- constată următoarele:
>
> “Luată în sine, cartea lui Lucian Boia se
> parcurge ca o colecţie de conspecte. Eu nu am
> detectat în ea nicio ipoteză notabilă, o interpretare
> excepţională sau vreo descoperire arhivistică. Din
> punct de vedere strict informativ, însă, lucrarea nu e
> deloc rea. Chiar o recomand. Asta daca nu aveţi cartea lui
> Gruman”.
> Cam în acelaşi sens, Constantin Horea, remarca în
> revista Pro Saeculum”, nr. 4, din 1 iunie 2009, într-o
> recenzie a cărții Napoleon III cel neiubit (Editura
> Humanitas, 2008, ediţia în limba română, precedată de
> una franceză):
>
> “Lucian Boia dă un exemplu numai bun de urmat de
> către tinerii istorici (câţi or mai fi și ei) referitor
> la cum să (re)scrii istoria, adică nepărtinitor, fără
> patimă şi liberat de orice pre-judecăţi. Însă,
> cercetarea “curată” şi profesionistă, autorului, la
> fel ca în cazul altor cărţi ale domniei sale, nu aduce
> nimic (esenţial) nou, nedescoperit, necercetat sau
> nedezbătut. Este știut faptul, dar foarte puţin afirmat,
> că Lucian Boia, pe cât de strălucit este ca
> gânditor/analist şi orator, pe atât de bun se arat în
> calitate de compilator de informaţii. Distinsul profesor de
> la Universitatea Bucureşti are acel geniu de a căuta exact
> acolo unde trebuie, de a găsi și mmixa laolaltă
> ingredientele unei cărți reușite. Mai mult, domnia sa are
> darul “spunerii” şi expunerii, un stil, prin
> care reușește să cucerească şi cititorul nu prea
> pasionat de subiecte de
> istorie”.
> În fine, și mai recent (la 15 martie 2013, în
> suplimentul de cultura al ziarului on line Adevărul.ro), academicianul şi
> ambasadorul Nicolae Manolescu scria:
>
> “I-aş reproşa, din capul acului, cărţii lui
> Lucian Boia De ce este România altfel? (Humanitas, 2012),
> care a stârnit discuții pasionate, parti pris-ul vădit
> încă de la titlu: în fond, România, ca orice tară este
> asa cum este”, nu neapărat “o ţară care se
> încăpătâneazâ fie altfel”.
> Despre felul “provocator” al domnului Boia de a
> scrie despre trecut, pomenitul critic şi istoric literar
> spune:
>
> ”Asa erau si cărtile
> mai vechi despre miturile naţionale, aşa este și cea
> recentă (2011) consacrată elitelor intelectuale
> româneşti dintre 1930 si 1950. Două sunt însusirile
> acestui fel de a privi lucrurile. Una este demitizarea.
> Într-o istorie (şi politică) şi într-o cultură
> deopotrivă mitizante, plecând urechea la sirenele
> naţionalismului, studiile lui Boia sunt nişte binevenite
> duşuri reci. Ele explică în mod convingător, deşi
> oarecum superficial, nu de ce România e altfel, ci de ce
> este aşa cum este. A doua însuşire este
> negativismul. Selectând de regulă doar un singur
> set de trăsături, Boia colorează în negru şi adesea
> fără nuanţe portretul istoric, social, politic sau moral
> al României. De aici provine ispita excpţiei, a lui
> altfel. Când am comentat cartea despre elitele
> intelectuale, am semnalat faptul că Boia şi-a
> ales “personajele”, aşa zicând, pe sprânceană,
> adică exclusiv dintre acelea care îi slujeau ideea
> oportunismului politic caracteristic intelectualului
> interbelic şi de imediat după al doilea război.
> Cele care i-o contraziceau erau lăsate deoparte.
> Tot aşa
> procedează şi cu trăsăturile din care îşi
> alcătuieşte tabloul istoric din De ce este România
> altfel? Are, e adevărat, prudenţa de a sugera o
> alternativă, de a nu răspunde cu da sau nu, ci cu şi da,
> şi nu, doar că alternativa conduce de obicei la concluzia
> echivocului naţional ca o caracteristică a noastră
> esenţială. Negativă,
> fireşte!”
> Concluzia criticului – coleg, de altminteri, cu
> profesorul Boia la Universitatea din Bucureşti – este
> tranşantă: “Păcat de, nu puţinele, observaţii
> corecte şi necesare dintr-o carte bine orientată când
> demitizează, dar
> tendenţioasă printr-o izbitoare lipsă de empatie cu
> subiectul ei”.
> Iată, prin urmare, că
> imensa cantitate de producţie publicistică a domnului Boia
> – de cel puţin o carte pe an! – stârneşte
> nedumeriri, rezerve şi critici şi în rândul altor oameni
> de cultură, preocupaţi de mesajele pe care le trimit
> intelectualii de marcă publicului larg. O raţiune
> principală, de fond, care ne-a îndemnat să acceptăm
> propunerea de reeditare a acestei lucrări are, însă, o
> mai mare gravitate. Este vorba
> despre ideea de bază care reiese dintr-un interviu recent
> al domnului Boia şi care este pusă chiar în titlul
> respectivului interviu: “Minciuna
> este mitul fondator al României moderne“
> (publicaţia online Adevărul.ro, din 17
> ianuarie 2013). De aici (din titlu), din tonul
> general, ca şi din textul interviului, se vede că
> perspectiva negativistă a autorului s-a extins între
> timp de la istoriografia românească (de la scrierile
> despre trecut şi de la autorii lor) la trecutul
> însuşi. Cu alte cuvinte- crede profesorul Lucian
> Boia – nu numai istoricii şi lucrările lor operează cu
> minciuni când se referă la
> trecut, dar trecutul nostru însusi este o
> minciună! Convingerea
> aceasta era, de altfel, evidentă si în lucrările
> mai recente, mai ales în
> pomenita De ce este România altfel? Lăsăm
> la o parte implicaţiile filosofice ale acestei poziţii şi
> ne aplecăm o clipă asupra mesajului său
> istoric. Dacă minciuna
> stă la baza fondării României moderne, înseamnă că
> țara aceasta nu are niciun rost! Cu alte cuvinte, domnul
> Boia vrea să-i facă pe români să înţeleagă că
> proiectul şi realitatea numite România sunt o iluzie,
> clădită pe fals şi că, în dreaptă consecintă,
> această iluzie trebuie să dispară. Cum să
> înţelegem altfel mesajul
> dat de distinsul ideolog? De aici, din acest memento
> venit de la
> București, prin vocea unui distins profesor al
> primei universităţi moderne din capitala
> ţării, şi până la grava afirmaţie, spusă cu năduf de un alt ideolog
> (venit, de data aceasta, dinspre mass-media) din
> Cluj-Napoca, din capitala Transilvaniei, acum câţiva ani
> – “M-am saturat de
> România!” – nu este
> decât un pas. Diferenţa dintre cele două
> discursuri nu este de gen, ci de grad, nu este de fond, ci
> de formă. Este clar că cei doi – şi, din păcate, nu
> numai ei – au acumulat cantităţi imense de rău
> interior, care se revarsă asupra comunităţii şi o
> influențează.
> Nu am vrea să fim
> înţeleşi greşit, deşi acest lucru este aproape
> imposibil. Şi domnul profesor Lucian Boia poate pretinde
> că este inteles greşit, de noi şi de alţii. Aşa se
> întâmplă, din păcate prea adesea, în procesul de
> comunicare. Totuşi, spre a fi cât mai clari, reiterăm
> aici cuvintele atribuite lui Voltaire, în Secolul
> Luminilor, când înmugurea spiritul democratic modern,
> cuvinte rostite în faţa unui oponent al său de idei:
> “Nu sunt de acord cu ceea ce spui, dar voi
> apăra până la moarte dreptul tău de a o
> spune”. Trebuie să fim mulţumiţi că, după decenii
> de dictatură, exprimarea ideilor- atât cât este omeneşte
> posibil – este liberă în România. De aceea, nu numai
> că respectăm punctul de vedere al cărţii (cărţilor)
> domnului Boia, dar suntem de partea celor care apără cu
> străşnicie dreptul Domnei Sale de a se pronunţa ca
> atare. A respecta nu
> este însă totuna cu a aproba. Respectăm dreptul
> domnului Boia de a crede si scrie că istoriografia
> românească este o însăilare de mituri naţionliste, că
> istoricii şi oamenii de cultură români în general au
> fost şi sunt laşi, că tot trecutul nostru este ticălos
> etc., dar credem cu tărie că, în Cetate, trebuie să
> fie libere să se auzite şi alte voci credibile, cu
> mijloace similare celor de care dispune autorul citat.
> Suntem deplin de acord că, după accentele naţionaliste
> care au traversat societatea românească în deceniile
> comuniste şi nu numai, era nevoie stringentă de
> “duşurile reci” – numite astfel de academicianul
> Nicolae Manolescu – trase asupra “conştiinţei
> româneşti” contemporane de domnul Boia şi de elevii
> Domniei Sale. Dar de ce
> era nevoie de negativism? De ce să ajungem la tablourile
> cele mai negre despre noi înşine, de care se oripilează
> şi
> mulţi dintre străinii care ne cunosc bine? De ce
> să ne autoflagelăm în aşa măsură încât să
> îndemnăm la autodistrugere, în lipsa oricărei raze de
> speranţă? Prin urmare, acceptăm demitizarea
> echilibrată, cu condiţia ca după aceasta să urmeze nu
> negativismul, ci construcţia, proiectul de îndreptare,
> speranţa de revenire la normalitate.
> In această lume sunt peste
> 200 de ”naţiuni”, cum se spune la ONU, de fapt peste
> 200 de state. Intre acestea, România este unul dintre ele,
> mic şi neînsemnat – zicem noi – dar, în fapt, de
> mărime medie, cel puţin dacă este privit la scara
> Europei. Azi, ţara noastră este parte a clubului select
> numit Uniunea Europeană, fom1at din 28 de state. Se cam
> clatină acum acest “club select” – mai ales după
> criza începută în 2008 – dar aceasta este o altă
> chestiune. Ca suprafaţă şi populaţie, suntem pe locul
> şapte, după Germania, Marea Britanie , Franţa, Italia,
> Spania şi Polonia, dar, după indicii de calitate, suntem
> pe unul dintre ultimele locuri, în câteva cazuri poate
> chiar pe ultimul. Fireşte că nu este bine, dar este,
> totuşi, ceva! Faţă de Casandrele care ne prevesteau,
> după gulagul comunist, o soartă eternă în “zona
> gri”, datorită aplecării noastre ancestrale spre
> inactivitate, spre lirism sau spre Eminescu, realizarea din
> 2007 – deşi nu se datorează neapărat performanţelor
> noastre ieşite din comun- este notabilă. Cu trei ani
> înainte intraserăm în NATO, cu mult entuziasm, convinşi
> că numai astfel puteam scăpa de teroarea ameninţării
> răsăritene. Şi nu am greşit prea mult, din câte se
> vede! In lume, inclusiv în raport cu indicatorii de
> conţinut, suntem între primele 40-50 de state din cele
> 200. Nu este foarte bine, dar nici catastrofal. Din
> experienţa noastră de peste trei decenii de cercetări de
> arhivă şi de lecturi asidue de specialitate, îi putem
> asigura pe cititori că românii şi România sunt ca toată
> lumea asta, privită în general, nici mai buni şi
> nici mai răi. Natural, este bine să fim criticaţi şi
> să ne criticăm, ca să ne cunoaştem mai bine şi să
> luăm măsuri de îndreptare, să prosperăm, să lăsăm
> tinerilor şi urmaşilor mesaje privind
> căile bune de urmat. Dar dacă întoarcem mesajul
> naţionalist și şi triumfalist în unul complet
> negaţionist, folosind tehnici insidioase, mai puţin
> sesizabile de publicul larg, spre ce ne îndreptăm? Avem
> impresia că domnul Lucian Boia preschimbă cu 180 de grade
> naționalismul glorios, de care unii dintre noi am avut
> parte tot într-un de
> naţionalism, dar pe dos, un naţionalism al urii, al
> întunericului, al lipsei de speranţă.
> Spunându-ne – cu eleganţă, este drept-
> că România însăşi (şi nu doar trecutul ei, nu doar
> istoricii ei etc.) este o minciună, oare nu ne îndeamnă
> să părăsim acest “proiect falit” numit România, să
> ne luăm lumea în cap, să mergem toţi în ţări demne
> şi prospere, superioare, tenace, bune, primitoare? Este
> şi aceasta o soluţie, pe care o adoptă mulţi români şi
> pe care nu o mai condamnă nimeni. Bine că, în fine, avem
> libertatea (controlată) de a alege! Dar, până şi
> în plin comunism, când demnitatea noastră individuală
> şi colectiva era călcată în picioare, Radio Europa
> Liberă, militând
> pentru intregirea familiilor românilor autoexilaţi în
> Occident, îşi începea pledoariile cu memorabila frază:
> “Noi credem că locul românilor este in
> România!”. Oare să nu mai fie locul
> românilor – răi şi ticăloşi, aşa cum apar ei – în
> România? Sunt ţări europene -precum Irlanda
> înainte de Primul Război Mondial sau Norvegia, în anii de
> după Al Doilea Război Mondial- în care orice speranţă
> părea pierdută, în care oamenii o duceau mai greu decât
> românii din aceeaşi vreme, în care migraţia se dovedea
> singura salvare şi, totuşi, nimeni nu le-a spus acelor
> oameni că ţările lor erau clădite pe minciună, că erau
> falite şi că trebuiau indubitabil abandonate. Prin
> urmare, chiar dacă realitatea trecută şi prezentă ar fi
> exact aşa de neagră cum scrie domnul Boia, de ce să
> omorâm viitorul? Cum să
> ajungem să pustiim o ţară prin vorbe de
> spirit? Nu cunoaştem în această lume popoare
> care să se fi supărat iremediabil pe propria ţară. Sunt,
> natural, oameni nemulţumiţi, revoltaţi, dezamăgiţi,
> amărâţi, trecuţi prin rele şi rămaşi fără
> speranţă, oameni care nu văd în jur decât minciuna
> politicienilor, corupţia lor, îmbogăţirea unor
> semidocţi prin jefuirea oamenilor de rând (care formează
> ţara, statul), dar cei mai mulţi caută soluţii.
> Puţini spun că, pentru starea în care se este de vină
> ţara însăşi, zestrea naţională păcătoasă sau starea
> decădere a întregului popor român. Nemulţumiţii se
> supără, de pe un vecin, pe un şef, pe un demnitar, pe
> preşedintele ţării, pe primul ministru, pe o situaţie,
> pe un partid, pe o instituţie (de la guvern la parlament
> şi de la fisc până la şcoala în care învaţă copilul
> copiii), dar nu pe România. Insă, cu eforturi conjugate
> de genul făcute an de an de domnul Boia, vom putea
> determina tot mai mulţi români să se supere pe ţara lor
> şi să considere drept edenice toate celelalte ţări.
> Vorbeam despre un naţionalism negativist, fiindcă o
> astfel de actiune va conduce neîndoielnic la iubirea altor
> tări si la demonizarea propriei patrii. O atare
> atitudine este menită să distrugă complet România, nu
> s-o îndrepte. Nu am văzut în cărţile
> domnului Boia nicio speranţă de îndreptare, niciun
> proiect alternativ pentru această ţară, nicio strădanie
> de diseminare a încrederii într-o schimbare spre bine, pe
> baza unui program, a unui set de valori, a unei morale
> noi. Or, dacă le spunem mereu românilor că nu sunt
> buni de nimic, vor crede tot mai mult asta şi se vor
> comporta precum
> oamenii de nimic!
> Acestea sunt câteva dintre
> motivele pentru care considerăm mesajele profesorului Boia
> nerealiste, neconforme cu trecutul nostru şi nici cu
> interesele de viitor ale acestui popor. Chiar dacă sunt atractiv
> prezentate, cu talent de orator – sau, poate, tocmai de
> aceea – aceste idei induc o stare de blazare colectivă,
> bazată pe extragerea din realitatea trecută şi prezentă
> numai a acelor argumente care servesc scopului
> prestabilit. Aceasta nu înseamnă că lucrările
> domnului Boia nu ar fi necesare într-un peisaj democratic,
> că nu îi impresionează pe români, că nu le stârnesc
> admiraţia şi că nu le ridică semne de întrebare. Tocmai de aceea, credem că
> se cuvin auzite în Cetate şi alte voci. Numai
> astfel, românii vor putea compara şi discerne şi nu se
> vor lăsa manipulaţi. Diversitatea de
> opinii subminează somnul raţiunii, care, lăsat în voia
> lui, naşte monştri (Goya). Credem, de asemenea, că ţara
> aceasta şi poporul acesta trebuie criticate în chip
> necruţător, dar nu prin negarea tuturor realităţilor
> naţionale, ci prin dimensionarea lor faţă de realele
> valori, prin păstrarea unui sens al echilibrului. Proiectul
> României moderne a fost pus in practică, treptat, abia de
> pe la jumătatea secolului al XIX-lea, in urmă cu circa 150
> de ani. Ce reprezintă un secol şi jumătate la scara
> istoriei? O clipă! Haideţi să nu
> judecăm aşa de aspru “clipa” numită România şi
> să-i dăm o şansă de viitor, prin oamenii
> ei. E singurul loc
> din lume pe care-l avem ca grup uman şi trebuie
> să-l îndreptăm, să-l corectăm, să-l preţuim şi nu
> să-l repudiem, demonizăm sau respingem. Suntem
> profesori şi
> istorici ca şi distinsul intelectual Lucian Boia şi
> credem sincer în misiunea de dascăl şi de cercetător.
> Domnul Boia ne spune că cercetarea trecutului este fără
> rost şi că studiul şi învăţătura în general nu
> valorează nimic aici, din moment ce România însăşi este
> clădită pe minciună. Or, menirea cercetătorului în ale
> trecutului şi a profesorului este cu totul alta, anume
> să-i deprindă pe tineri cu tehnicile cele mai potrivite
> pentru reconstituirea veridică a trecutului şi să le
> transmită- după experienţa atâtor generaţii
> -încrederea în viitor, în locul de baştină şi de
> vieţuire, în forţa generatoare a grupului etnic numit
> poporul român, în valorile morale universale etc. Dacă credinţa negativistă
> a Domniei Sale este legitimă, atunci trebuie să fie la fel
> de legitimă şi a noastră, realistă, născută din
> obsesia unui neam de plugari, păstori şi preoţi de pe
> Câmpia Transilvaniei nordice, umiliţi secole la rând de
> regimuri străine, obsesie legată de încrederea în
> ştiinţa de carte, în valorile morale verificate, în
> munca tăcută, în fine, în ţara aceasta întreagă, care
> (cum scria cândva Lucian Blaga) “şi-a-mpins hotarele
> toate până la cer”.
> Românii au făcut mari erori şi atunci când au
> reconstituit trecutul, şi atunci când şi-au construit
> viaţa trecută şi prezentă, dar aceste erori nu
> trebuie să-i determine să se autoflageleze, să se
> demonizeze singuri şi să-şi ia lumea în cap. Este cu
> mult mai cuminte ca erorile, odată constatate, recunoscute
> şi analizate, să-i conducă spre îndreptarea
> lucrurilor, spre proiecte constructive, adecvate
> exigenţelor lumii contemporane. Ca dascăli şi istorici,
> spre aceasta trebuie să tindem! Restul pot să fie
> exerciţii de stil, eseuri, panseuri, discursuri politice,
> studii filosofico-psihologice sau scenarii teribiliste-
> menite să ne aducă, pe moment,
> faimă şi bani
> – dar nu pot constitui lecţii durabile de viaţă,
> nici mesaje pentru viitor, adresate tinerilor în formare de
> către profesorii lor. Or, domnul Boia a fost, din câte
> ştim, încă de la începutul carierei, dascăl (asistent,
> lector, conferenţiar şi profesor) la Universitatea din
> Bucureşti şi a transmis lecţii despre viaţa trecută şi
> prezentă studenţilor. Dacă ar fi fost un filosof liber
> cugetător şi liber profesionist, fără obligaţii la
> catedră, mesajele negative de tipul Pe culmile
> disperării sau Schimbarea la faţă a României
> i-ar fi putut aduce faima unui nou Cioran. Cu o condiţie
> însă, credem, anume aceea de a proiecta spre viitor, în
> locul unui sumbru pesimism, ideea posibilei renaşteri, aşa
> cum face încrâncenatul filosof pornit din Mărginimea
> Sibiului şi rămas pentru vecie la Paris. Dăscălia şi
> misiunea de istoric incumbă o anumită deontologie, o
> rigoare profesională precisă, o
> metodologie consacrată a investigaţiei care, toate,
> trebuie să aibă în vedere mereu formarea tinerilor, a
> oamenilor în general, meniţi astăzi să înveţe de-a
> lungul întregii vieţi. Nu este vorba aici despre
> naţionalismul sau despre patriotismul istoricului –
> despre care s-a vorbit prea mult şi prea pătimaş – ci
> pur şi simplu despre mesajul său uman, despre dragostea
> lui de viaţă şi de oameni. Spunem aceasta pornind de
> la constatarea simplă că orice profesor şi, mai ales,
> orice istoric, face până la urmă, într-o formă sau
> alta, educaţie.
> Oricât de mult s-ar referi la trecut, cărţile
> domnului Lucian Boia¬ cu puţine excepţii – nu sunt
> opere istorice, ci eseuri despre lumi revolute, despre
> mituri, despre idei şi vise, despre români şi neromâni,
> despre personalităţi, despre oameni şi grupuri de oameni
> etc. Ele sunt fascinante, ispititoare, pline de vervă,
> cursive, ademenitoare, dar nu comunică adevăruri
> reieşite din cercetarea sistematică a
> trecutului, ci impresii, opinii, gânduri,
> păreri. Poate că se bucură de popularitate tocmai din
> acest motiv, al apropierii lor de domeniul ficţiunii, al
> naraţiunii artistice, al modului sui generis de operare cu
> imaginarul colectiv. Altminteri, trecutul se bucură şi de
> alte tratări – acelea de specialitate – efectuate cu
> ajutorul metodelor de cercetare consacrate în istorie şi
> care pornesc de la analiza izvoarelor. Acest gen de analize
> se face apelând la
> disciplinele (ştiinţele, metodele) auxiliare ale istoriei
> care sunt arheologia clasică, medievală şi modernă,
> paleografia, diplomatica, epigrafia, arhivistica,
> sigilografia, numismatica, heraldica, medalistica şi
> altele, combinate cu filologia clasică şi modernă,
> indispensabile pentru cunoaşterea limbilor izvoarelor
> istorice. Cu ajutorul lor şi al deontologiei profesionale,
> istoricul se apropie cel mai mult de reconstituirea
> trecutului, “aşa cum fost” (Leopold von Ranke), fără
> să reuşească vreodată performanţa de a reface întocmai
> tabloul vieţii de odinioară. Istoricii de meserie¬ –
> scriind despre trecut- scriu despre viaţa oamenilor care au
> fost şi-i învață pe oamenii actuali nu să acuze ori să
> condamne (pentru aceasta, există foruri de judecată,
> tribunale, experţi), ci să înţeleagă, să
> înveţe şi să iubească omenirea, valorile umane,
> creaţia umană.
> Fireşte,
> punând accentul pe trecutul unor locuri anume, istoricii
> îi deprind pe tineri şi cu iubirea locului de naştere, a
> patriei (în sensul regiunii în care au trăit şi au murit
> părinţii, moşii, strămoşii), a ţării. Ce poate fi
> rău în asta? Numai iubindu-ţi patria poţi iubi şi
> patriile altora, respectând unii de pretutindeni şi
> umanitatea în general. După 1989, mulţi au
> confundat comunismul cu iubirea de patrie, au identificat
> naționalismul (în înţelesul său vechi, de dragoste
> pentru propria națiune) cu xenofobia (ura faţă de
> străini) şi i-au învăţat pe tineri că este ruşinos a
> crede în patrie, în patriotism, în valorile transmise de
> strămoși.
> Ii rugăm pe cititori să privească înjur şi să
> compare. Să vadă cum raportează la ţara lor ruşii,
> sârbii, ungurii, bulgarii, grecii. De asemenea, îi
> îndemnăm să sondeze orizonturi mai îndepărtate, precum
> Statele Unite
> ale Americii, Franţa, Olanda, Suedia, Norvegia,
> Finlanda, Irlanda, dar şi ţări ale Asiei, Americii Latine
> şi chiar Africii. Peste tot,
> oamenii, în marea lor majoritate, îşi iubesc patriile nu
> neapărat pentru că sunt mari, sau bogate, sau prospere, ci
> pentru că sunt ale lor. România – bună-rea – este
> a noastră şi de noi depinde dacă va fi mai primitoare
> şi mai atractivă. Negativismul nu ne conduce însă
> spre asemenea idealuri – fireşti pentru toate popoarele
> – ci spre renunţare, delăsare, letargie, gelozie şi
> chiar ură. Dacă negăm ţara, ne negăm pe noi
> înşine, fiindcă noi constituim ţara. Dacă România
> este o minciună, noi înşine suntem astfel! Oare e
> posibil aşa ceva, să ne confundăm cu neantul, cu răul,
> cu întunecimea? Nu credem că putem purcede pe o
> asemenea cale! Nu ne lasă datina, nici morţii îngropaţi
> în locuri neştiute, nici arborii seculari ai lui Horea şi
> Iancu din Apuseni, nici Cozia şi nici Voroneţul! Nu ne
> lasă bunicii si străbunicii care au crezut sincer în
> proiectul numit România şi l-au pus în practică, cu
> sângele şi cu sudoarea lor! Înainte de a nimicnici şi
> ponegri România – care oferă multe motive pentru a fi
> criticată! -, această Românie care există de un secol-un
> secol jumătate, oare nu ar fi mai înţelept, ca istorici,
> să ne gândim la mileniul de dezbinare şi de singurătate,
> în care ţăranii ardeleni treceau prin vămile cucului, pe
> ascuns, ca să ajungă spre Ialomiţa şi
> Buzău ori spre Dorne şi Rarău? După acea
> mare frângere şi risipire care ţinut aproape zece secole,
> românii, cu ajutorul unei elite înţelepte responsabile,
> au făurit ţara mare şi rotundă, exact cum alţii¬
> italienii, germanii, polonezii etc. – şi-au făcut
> ţările lor. Tot din bucăţi. Fireşte, suntem liberi
> să fim dezamăgiţi de rezultat, mai ales că nu ne- am
> ostenit noi, generaţia noastră, cu această anevoioasă a
> ţării. Am preluat-o de-a gata! Şi atunci- vă
> întreb ¬- nu suntem prea grăbiţi cu negarea absolută
> a României? Vă propunem- ca să ieşim din dilemă-
> să aşteptăm măcar câteva secole spre a putea (eventual)
> nega edificiul nostru actual şi a contrui altceva. Negarea
> de-acum se sprijină pe o perspectivă şchioapă
> irelevantă. Nu se poate contrapune un veac de unitate unui
> mileniu de singurătate şi dezbinare! Altminteri,
> ţara ne ţine pe toţi, fiindcă
> toţi suntem ţara. Ea cere şi tributuri (de muncă
> onestă mai întâi), dar şi critici (necruţătoare), spre
> a putea exista. Cu două condiţii: tributurile să nu ne
> secătuiască tot şi criticile să nu ne ucidă speranţa
> colectivă. Iar speranţa majorităţii românilor
> trebuie să fie România, o Românie mai bună!
> Note:
> 1 Recent, domnul Paul Nistor- istoric
> reprezentativ din tânăra generaţie de la Iaşi – nota,
> despre o nouă carte a domnului Lucian Boia,
> următoarele:
>
> “Formula aleasă de Boia e în mod sigur una care
> cutremură indiferenţa la lectură. Dar, ca şi în cazul
> emisiunilor tv de tipul “senzaţional”, ea se pretează
> la o deconstrucţie facilă. Care este, în mare,
> reţeta de succes a lui Boia? Îmbinarea unei bune analize
> cu ipoteze şocante, cu frazele tari, deliberat
> exagerate. Aducerea în
> prim plan a detaliilor deja ştiute de specialişti dar
> neştiute de publicul larg, formularea unor concluzii
> catastrofice pe marginea unor caracteristici de-a dreptul
> banale care se regăsesc la cel puţin alte 6-7 naţiuni
> europene. Şi construirea unei utopii atrăgătoare:
> alte decizii istorice ar fi adus un alt
> prezent”.
> Sau:
>
> “Din amărăciune probabil, alături de o
> radiografie raţională şi profundă apar şi multe
> exagerări, concluzii nerealiste şi chiar verdicte
> prezentate intenţionat drept ipoteze
> şocante”.
> Sau:
>
> “Pe lângă exagerările de mai sus, unele remarci
> sunt însă de-a dreptul răutăcioase si par să dea
> satisfacţie nu adevărului istoric ci unor direcţii pur
> ideologice”. Sau: “In final, care este formula
> de succes a domnului Boia? Este cea a istoriei prezentate ca
> un blestem. Un destin implacabil a lovit acest spaţiu, o
> predestinare grea, neîntâlnită în restul lumii, se
> resimte doar aici. Aceasta exclude total speranţele şi
> idealurile de viitor şi lasă loc doar
> resemnării colective”.
> (în Contributors.ro, din 28 februarie 20 13).
> Cluj-Napoca, 21 aprilie
> 2014
> Ioan-Aurel
> Pop, Istoria, adevarul si miturile, Ed.
> Enciclopedica, 2014
> Ioan Aurel
> Pop
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
Pacat de talentul irosit al domnului profesor Boia pus in slujba unor interese straine pentru a insinua lipsa oricarei valori a poporului ROMAN si lipsa oricarei sanse de revenire la normalitate in ROMANIA unde a avut sansa de a se forma ca profesor.Cu atat mai mult este condamnabila schimbarea atitudinii domniei sale fata de aceleasi teme , abordate de el in lucrari scrise inainte de schimbarea de regim politic , fara a argumenta motivele care au determinat aceasta schimbare ; pentru faptul ca din pozitia sa sociala profita de o mare influenta asupra unor tineri in formare.
Din pacate nu este singurul intelectual traitor in aceasta ROMANIE denigrata de el , mai interesati de succesul publicistic decat de a gasi si lucruri demne admirat legate de trecutul prezentul si mai ales viitorul ROMANILOR ca natiune si popor.
Speranta moare ultima.
Sa speram ca si opiniile contrare celor expuse de astfel de detractori,sub masca unor studii obiective si bine documentate ,vor avea sansa de a fi facute cunoscute unui public destul de larg pentru a contracara influenta nefasta asupra opiniei publice.
Mintea ROMANULUI cea de pe urma nu va permite implinirea visurilor unor astfel de oameni care s-au hranit din roadele dulci ale pamantului acestei tari careia nu-i gasesc decat defecte.
,
Domnilor,istoricul Lucian Boia este un istoric ciuntit,anormal si inferior celorlalti istorici romani.
Lucian Boia este un latrau al tripletilor,LIIceanu,Plesu si Patapievici,care toti,impreuna urineaza pe poporul roman.Acest rarait nici nu merita bagat in seama!
Comentez afirmatia lui Boia (bozgorul vopsit)
citez”“Românii nu puteau invoca un DREPT ISTORIC asupra TRANSILVANIEI, care nu apartinuse niciodata României”.
Poate Romaniei nu apartinuse dar romanilor da.
Boia vorbeste ca un diversionist ungur subtil.Vorbeste in paralel de bine si rau Romania.
cu grija sa nu poata fi acuzat de tradare, este un stil de vulpe plina de pureci unguresti.
Să sperăm că nu va reformata hardul!!
Cam lung textul .Nu se putea mai scurt .Ne pierdem in detalii .I-mi aduce aminte de un banc ,cica la ospiciu vine un nebun la doctor si i-i zice ..Dom’ doctor eu m-am facut bine ,cred ca pot sa plec acasa …..doctorul zice , bine ,i-i da cartea de telefoane si-i zice ,citeste-o si zi ce-ai inteles …vine ala a doua zi si zice ,..am citit-o ,.personaje multe si actiune putina !?! Viata noastra este un websait in serverul Divinitatii . Noi sintem niste biete holograme iar fiecare secunda din viata noastra este o noua pagina de web . La ora stabilita Seful decide ce program pastreaza ,reintruchipeaza sau elimina din existenta . Noi prin atitudinea noastra fata de Creatie ne construim destinul …..Din colectia vorbe de duh din talcioc ! Sa nu uitam talciocul ,universitatea multora dintre noi.
Frumos comentariu! Multumesc!
DOAMNE AJUTA!