DEMOCRAȚIE ÎN RECUPERARE ORI UN STATUT SPECIAL PENTRU REGIUNEA TRANSNISTREANĂ

Prezența emisarilor străini la Chișinău, care au dat tonul unei noi ecuații de putere în Republica Moldova, a subliniat interesul Federației Ruse, dar și al Uniunii Europene, pentru Republica Moldova. Teritoriul se află la intersecția influențelor politice al acestora și este locul în care conviețuiesc atât cetățeni ai Uniunii Europene cât și ai Federației Ruse.

Înaintea alegerilor parlamentare, pe 21 februarie 2019, ex-ambasadorul Republicii Moldova la ONU, Alexei Tulbure, nota într-un text apărut pe portalul newsmaker.md că viitorii deputați ai blocului electoral ACUM ar trebui să își depășească fobiile politice și să voteze în prima ședință a viitorului legislativ moldovean împreună cu reprezentanții Partidului Socialiștilor, pentru a scăpa Republica Moldova de “metastazele mafiote”.

Un îndemn spre recuperare a statului moldovean a venit și din partea ex-președintelui român Traian Băsescu – domnia sa a îndemnat Blocul politic ACUM să voteze alături de socialiști.Băsescu nu a ținut cont de memoria instituțională potrivit căreia votul comun al extremelor politice din Republica Moldova a avut rezultate proaste pentru partidele de dreapta. Era/este o legitate autohtonă.

Observ că suma acestui compromis politic între Blocul politic ACUM și PSRM este în favoarea socialiștilor. Această formațiune politică a obținut majoritatea cerințelor făcute către Blocul politic ACUM pentru a o vota pe Maia Sandu în calitate de prim-ministru după ședința Consiliului Politic al PSRM. De aici.

Raportul dintre beneficiile obținute și pierderi este unul în favoarea echipei socialiste, ei au pierdut doar fotoliul de la Ministerul de Interne, ocupat de Andrei Năstase, dar au obținut pârghii importante în Serviciul de Informații și Securitate.

Maia Sandu a obținut cârma Cabinetului de Miniștrii dar asta înseamnă doar mai multă responsabilitate pentru calitatea actului guvernării și a creșterii nivelului de viață al moldovenilor. Acțiunile Cabinetului Sandu, de la vizitele efectuate la București și Bruxelles, la disponibilitatea FMI de a acorda finanțare statului moldovean, vin să sublinieze faptul că premierul Sandu înțelege riscurile asumate la preluarea acestei riscante guvernării de coaliție. Doamna Sandu a acceptat transformarea Moldovei dintr-un stat capturat într-o democrație în recuperare. Cuvintele nu îmi aparțin, ele sunt conținute într-un mesaj transmis de președintele PPE, Joseph Daul, în care a afimat că prin numirea Cabinetului Sandu „Moldova începe să se transforme dintr-un stat capturat într-o democraţie în recuperare”.

Democrație în recuperare, așa cum afirmă președintele popularilor europeni, ori cordon sanitar favorabil Federației Ruse?

Mai mulți experți afirmă că Moscova își dorește un cordon sanitar care să formalizeze spațiul dintre Rusia și Occident. Iar acest lucru se va face prin acceptarea benevolă de către Chișinău și Kiev a unui statut special pentru Transnistria și Donbas. De aici.

Cred că aici își află originea îngrijorărilor diplomației române și ucrainene față de noua putere de la Chișinău – democrație în recuperare ori restaurarea controlului rus asupra teritoriului dintre Prut și Nistru prin federalizare? Răspunsul va urma, deocamdată există doar asigurări din partea Chișinăului oficial că așa ceva nu se va întâmpla.

Am mai spus, surprinzătoarea participare a socialiștilor la construirea guvernului condus de Maia Sandu va avea costuri, atât politice, cât și de securitate. Mi-aș dori să mă înșel, dar, așa cum se arată în declarațiile venite de la Palatul Victoria ori Palatul Cotroceni, România solicită ca reglementarea viitoare a conflictului transnistrean să se facă în baza menținerii unitare a statului moldovean. Altfel recuperarea Moldovei nu ar fi în avantajul locuitorilor ei ori a Uniunii Europene, ar fi doar un favor acordat Federației Ruse, prin menținerea trupelor ei pe teritoriul Republicii Moldova până în anul 2040. De aici.