Scrisoarea lui Petre Țuțea către Cioran:
Dragă Emile,
Te rog să crezi în nestrămutata mea prietenie. Vorbesc mereu tinerei generaţii despre tine, în această vorbire împletindu-se admiraţia nelimitată pentru strălucirea ta, cu dragostea fraternă. Mi-aduc aminte de o întâmplare din închisoare. Mi s-a cerut să te atac în scris, acest lucru având o deosebită importanţă la eliberarea mea. Am refuzat în aceşti termeni: prefer să mor în închisoare decât să atac un amic sacru şi ilustru!
Am gândit şi simţit ca tine de-a lungul vieţii mele. Deosebirea dintre mine şi tine a constat în refuzul meu de a practica sinceritatea totală, fiindcă am vrut să devin legiuitor şi să mă bucur de admiraţia mulţimii stupide. Am procedat ca acei cabotini care cerşesc aplauze la galerie.
Sunt trist şi neconsolat. Drama fără ieşire a timpului nostru se cheamă democratizare. A fost lichidată barbaria. Cirezile din stepa rusească s-au îmbolnăvit de iluminism. Ele aspiră să citească algebric fulgerele. Au poftă să negocieze, nu să distrugă. Şiretenie primitivă convertită în mesianism. Ce greaţă! Ce frumos ar arăta şi ce regenerator ar fi un cuceritor de tipul unui Gengis-Khan, care ar intra în oraşele din occident şi, după fiecare ispravă în stilul lui, s-ar retrage în bivuac.
Tu eşti singura imagine pură în memoria mea, aşa de încărcată de erori, de neputinţe şi de înfrângeri. Cea mai sinistră înfrângere a fost fructul amar al unei confuzii, căreia i-a căzut victimă şi gloriosul bătrân luliu Maniu: am confundat negustorul occidental şi pe cel american cu cavalerul de spadă, deşi am ştiut teoretic că acest negustor a înlocuit onoarea cu creditul.
Ciorchinile de erori din memoria mea mă otrăvesc cu regrete inutile. Trecutul încărcat de impurităţi, de neputinţe şi de eşecuri, şi viitorul purtător de moarte, mi-au revelat un lucru: venim de nicăieri şi mergem spre nicăieri. Totuşi, n-am reuşit să mă detaşez de murdăria acestei lumi, care în fond nu reprezintă nimic. Aş vrea să te mai văd o dată, înainte de a muri. într-un pustiu, nu în occidentul în care trăieşti tu, fiindcă pute a hoit.
Am o rugăminte: să-mi trimiţi prin amabilul aducător al acestei scrisori un pachet cu tot ce-ai scris în Franţa. Tu ştii că eu sunt un cititor serios, în rest, oboseală şi dezgust. Sau cum spune inspirat în „melancolia” lui poetul lacrimogen:
„Asta e tot ce-mi rămâne:
Silă de ziua de azi
Şi teamă de ziua de mâine”
Cu aceeaşi dragoste şi cu nestrămutată prietenie,
Petre Ţutea
București, 7 iulie 1974
*
NR Minunat text. Nu știu prin cine Petre Țuțea l-a trimis la Paris, nu știu dacă a ajuns la Emil Cioran. Câteva formulări memorabile:
occidentul în care trăieşti tu pute a hoit.
prefer să mor în închisoare decât să atac un amic sacru şi ilustru!
Drama fără ieşire a timpului nostru se cheamă democratizare.
am confundat negustorul occidental şi pe cel american cu cavalerul de spadă, deşi am ştiut teoretic că acest negustor a înlocuit onoarea cu creditul.
Trecutul încărcat de impurităţi, de neputinţe şi de eşecuri, şi viitorul purtător de moarte, mi-au revelat un lucru: venim de nicăieri şi mergem spre nicăieri.
„Asta e tot ce-mi rămâne:
Silă de ziua de azi
Şi teamă de ziua de mâine”
Cu permisiunea moderatorului, voi comenta aceste…afirmații:
occidentul în care trăieşti tu pute a hoit.(moarte…spirituală, de fapt spirit sufocat de …materialitate(EGO) )
prefer să mor în închisoare decât să atac un amic sacru şi ilustru! (Când un amic/prieten este în eroare se poate cere să gândească/judece/analizeze mai mult la un răspuns pentru a ajunge la…răspunsul corect)
Drama fără ieşire a timpului nostru se cheamă democratizare. (Drama fără ieşire a timpului nostru se cheamă demo(N)cratizare…încălcare de LEGITĂȚI)
am confundat negustorul occidental şi pe cel american cu cavalerul de spadă, deşi am ştiut teoretic că acest negustor a înlocuit onoarea cu creditul.(ONOAREA CU…PERFIDIA)
Trecutul încărcat de impurităţi, de neputinţe şi de eşecuri, şi viitorul purtător de moarte, mi-au revelat un lucru: venim de nicăieri şi mergem spre nicăieri.
(CELE MAI MARI ÎNTREBĂRI ALE ACESTOR TIMPURI SUNT:
CINE SUNT,
DE UNDE AM VENIT,
CE AM DE FĂCUT PE ACEST PĂMÂNT, ÎN ACEASTĂ VIAȚĂ,
ÎNCOTRO, MĂ ÎNDREPT.)
„Asta e tot ce-mi rămâne: (CE-I RĂMÂNE EGO-ului)
Silă de ziua de azi
Şi teamă de ziua de mâine”
(…Teama este cel mai mare rău al lumii! De aici pornesc toate celelalte rele. Pentru a se potoli tumultul gândurilor negative, unii oameni au ales să se retragă în locuri izolate (mânăstiri, ashramuri, peşteri etc.), în mijlocul naturii, departe de lumea
24
http://remerra.blogspot.ro/p/misterele-scolii-zamolxiene.html
dezlănţuită a aşa-zisei civilizaţii umane. Acolo, în mijlocul naturii, gândurile se liniştesc, sufletul se eliberează de teamă şi de alte înlănţuiri, iar omul începe să cunoască adevărata libertate. Însă… puţini sunt cei care au această chemare. Totuşi, se poate obţine liniştea inimii şi a minţii fără a fi nevoie de retragerea în locuri izolate….)
(Fragment din semnificația ”muncii” a 6 ”A șasea muncă – distrugerea păsărilor stimfalide…)
Succes
Intr-adevar, text diamant – sinceritate mai mare si mai trista , intr-o efuziune de dragoste fraterna a doi ganditori foarte mari, nu am citit niciodata !
Cata deosebire intre confesiunea lui Tutea si cea a lui Noica fata de Cioran, scrisa in „Réponse à la lettre d’ un ami lointain” , si ea extrem de sincera dar care-i refuza dragostea fraterna lui Cioran !
Spre deosebire de Tutea ,care il accepta pe Cioran asa cum a fost el , „marele sceptic care a cucerit Parisul” ‘ Noica il declara pe Cioran „un apostat „.Sau , il mai numea si :
” Marele rau” .
Tutea i-a acceptat scepticismul, Noica nu, caci Noica a considerat ca Cioran cu mintea lui , ar fi putut sustine filozofia crestina , inaltand-o peste toate adevarurile triste ale acestei lumi .
Dar oare putem sa-i comparam pe acesti trei giganti ai filozofiei romanesti ?
Eu zic ca nu .
Fiecare este unic si incomparabil .