Sindbad
2 aprobate

lhanzu@protonmail.com
188.27.87.122 

Comentariu in spiritul semidoctismului clasic: fraze gaunoase, aruncate pe post de sentinte universale, fara nimic consistent. La care se adauga o inversunare care macar aici il justifica pe Montaigne. O sa reiua pe scurt tezele:

„Raportul dintre individ si societate nu a ajuns unul armonic decat in civilizatia greco-romano-crestina.”

Or, aceasta civilizatie nu poate fi decat cea a Imperiului Roman de Rasarit intre Constantin I (sec IV) si Heraclius (sec VII). Inainte civilizatia greco-romana nu era crestina, iar ulterior nu era romana. Putin pentru o istorie a omenirii de 7 milenii! Elinii si latinii sunt exclusi de domnul Victor din armonia suprema, desi tot el se ploconeste ulterior la modelul clasic si antic. Cam contradictoriu…dar coerenta nu este un dat al barbarilor.

Ce-i drept daca domnul Victor era in postura de sclav vandut la targ in Rodos (sau Roma) stand cu anusul la orizontala fata de cap si asteptand sa fie achizitionat, probabil ca ar fi fost greu de convins de armonia clasica.

Atunci cand un popor se dezvolta si isi asuma propria identitate si cale specifica lui, frecvent creaza o cultura in care raportul dintre individ si societate devine optim. Au fost numeroase astfel de epoci istorice, de secole de aur. Ca sa exemplific: la greci: sec.XIII-XII i.Hristos (epoca miceniana, homerica), sec.V-IV (zisa a lui Pericle); la romani sec IV-III (dar razboaiele nesfarsite au ruinat echilibrul) si in rasarit sec. IV-VI (aici probabil din greseala a brodit-o si dl.Victor). La scandinavi sec. VIII-XI, este suficient sa citesti saga islandezilor pentru a vedea modul in care era valorizata libertatea si valoarea fiecaruia. La italieni sec XIV – XVI (Renasterea). La chinezi in cazul multor dinastii s-a atins acest raport optim individ -societate (Han, Tang, Qing si altele probabil); similar si la indieni. La arabi sec VIII-X.

Ii reamintesc (sau informez) pe dl. Victor: anticii isi numeau propria lor epoca varsta de fier si aveau nostalgia trecutei varste de aur. Cei drept, nu-l cunoscusera pe marele lor admirator. Pacat, poate-i convingea de contrariu.

Dar cum stimatul dl.Victor nu defineste ce inseamna raportul armonic individ-societate, o sa-l ajut eu: cand potentialul creator al unui numar cat mai mare de oameni se poate dezvolta nestanjenit de societate si fara a pune in pericol ordinea sociala exista armonie individ-societate. Este o absurditate vadita sa legi armonia de un anumit spatiu si timp sau cultura.

„In toate celelalte avem de-a face cu structuri bazate pe raporturi dizarmonice, sau improprii demnitatii fiintei umane.” – Asa, argumente? sau aruncam o fraza ca balonul de sapun?

Cum ar veni, „exista insa culturi cu sau fara simtul masurii” din care una este cu simtul masurii, iar restul praf. Gata! domnul Victor demonstreaza ca nu are superioritati rasiale, ci doar de domnisoara batrana uitata prin pension.

„Apoi , razboaiele, indiferent in ce epoca se desfasoara duc inevitabil, mai mult sau mai putin, la dezlantuirea instinctelor primare din om”

Perfect adevarat! Cum epoca greco-romana excela in razboaie (templul lui Ianus ale carui usi erau deschise in vreme de razboi si inchise in timp de pace a fost inchis doar de doua ori noteaza Titus Liviu: in vremea lui Numa si al lui Augustus) ce vrea dl.Victor sa demonstreze: ca armonia era sublima, admirabila chiar, dar lipsea cu desavarsire? Corenta…

„La Ahile , mania este motorul actiunilor sale” – nicidecum multstimate: este unul din resorturi si nici macar cel mai important. Plecarea lui Ahile la Troia nu a fost facuta la manie, ci ca implinire a vointei de eroism, a setei de nemurire. Dl. Victor este ca de obicei alaturi cu drumul.

„Sansa Europei a fost ca prin greci si romani…” sansa Europei a fost credinta cea adevarata adusa de Apostolii lui Hristos, ca altfel dispaream in degenerarea clasica lasata mostenire de Antichitate.

„Ea este complet opusa artei barbare venite din stepele sau padurile euro-asiatice, la care domina lipsa de masura, aglomerarea, frica de spatiu gol, lipsa ierarhiei ( subordonare, supraordonare). ” – Vorbim de popoare aflate la limita subzistentei, in haos germinativ. Se asteapata cineva ca astfel de popoare sa creeze canoane??? Ce-i drept asta cu frica de spatiu gol mi-a placut mult: platitudine butaforica!

„Si arta indiana a dezvoltat un canon si niste principii , dar in cadrul artei de tip non-clasic,adica barbar.” – daca-i intrebi pe indieni si ei vor spune ca arta europena are un canon si principii, dar este non-clasica adica barbara. Iarasi frazeologie de insotitor de muzeu.

„Singura cultura unde exista un raport armonios al Fiintei Umane cu Cosmosul, cu Celalt, cu Divinitate, cu Natiunea si cu Statul este cultura europeana, edificata pe temelia greco-romana si incununata de crestinism.”

Raport armonios al Fiintei Umane cu Cosmosul, cu Celalalt, cu Divinitate exista doar in Crestinism. La antici nu a existat niciodata asa ceva: au oscilat intre angoasa viitorului, nostalgia trecutului si hedonismul prezentului. Erau oameni destoinici isi dadeau bine seama de teroarea existentiala, de ruperea de Dumnezeu fara sa vada si calea de impacare. Dar oricum s-ar fi mirat foarte de cineva care ii vedea in culori atat de roz.

„Imperialismul de tip mongol( specific rusilor) sau cel bazat pe ideea superioritatii rasiale ( atat de indragit de evrei si germani)sau utopiile egalitariste moderne, nu fac parte din patrimoniul clasic european, ca si nici o forma de absolutism ( de tip chinezesc) sau segregationist ( de tip indian) ori iudeo-protestant .”

„Imperialismul de tip mongol( specific rusilor)” – ce inseamna imperialism de tip mongol? Dinastiile mongole au rezistat 100-150 de ani, dinastiile ruse peste 1000 de ani, poate totusi ca imperialismul de tip mongol o fi doar al mongolilor? ce spuneti?

Ideea superioritatii rasiale ( atat de indragit de evrei si germani): evrei au ideea superioritatii spirituale, iar germanii a inferioritatii lor intelectuale. Nu exista un fond comun intre cele doua.

Truism clasic: din patrimoniul (cultural, presupun ca va referiti) clasic european nu fac parte manifestarile non-clasice si ne-europene. Bravo, excelenta descoperire! „Ci-gît le Seigneur de La Palice: s’il n’était pas mort, il ferait encore envie.”

Nu era nevoie sa exemplificati afirmatia mea privind „prostii care sa justifice stereotipuri de superioritate”.

Aprobă |  |