CD
16 aprobate
cdimulescu@att.net
75.57.36.95
Razboiul mediatic, comercial si subteran impotriva Chinei se desfasoara de cativa ani si inca nu a ajuns la apogeu si asta pentru ca China nu vrea sa fie PRIVATIZATA de capitalul kosher, asa cum a fost privatizata Romania.
China 2025
CD
Adresa de bun venit la Forumul pentru Asia de la Boao a Secretarului General al ONU, António Guterres a atras atentia multora. El a spus ca “simte” optimismul Asiei in miscare, cu cea mai dinamica economie din lume.”
A inceput déjà un razboi commercial intre SUA si China, insa tarifele, masurile care restrictioneaza comertul intre cele doua tari, nu sunt decat unelte de lucru in tactica uzuala americana “stick and carrot” – “batul si morcovul” – (o pedeapsa. o recompensa), intr-un joc mult mai important pentru americani, Proiectul “China 2030”.
America nu urmareste diminuare importurilor din China ci doar deschiderea Chinei ca o PIATA LIBERA CAPITALULUI AMERICAN, unde, dupa privatizarea economiei chineze, capitalul american sa cumpere totul mai pe nimic, asa cum s-a procedat in Romania si multe alte tari, cu deosebirea ca in China industria va fi dezvoltata si nu eradicata.
Sa nu uitam ca capitalul kosher anglo-american a mai incercat acum aproape doua secole in urma deschiderea Chinei si pentru ca aceasta rezista, a provocat razboaiele opiumului ca pedeapsa.
Washingtonul are un plan strict si vital – “China 2030”, care daca nu se indeplineste va face ca economia SUA sa devina nu numai irelevanta dar si total ineficienta, ducand la implozia financiara si la eliminarea Dollarului de pe arena tranzactionala internationala; nu a mai ramas mult timp pana atunci.
Guvernul American lupta cu toate armele diplomatice, economice si financiare, permise si nepermise sa poata penetra cu multinationalele sale pe piata Chineza.
In anul 2013, cand Robert Zoellick era presedinte la World Bank – Banca Mondiala, a produs un document-raport intitulat “China 2030”, care a devenit un plan, se pare unicul, dupa disperarea cu care lupta guvernul american sa-l aplice, un plan menit sa aduca reforme radicale pe piata chineza ,evident in favoarea SUA.
Acest raport/plan prevede: “Este imperativ ca China sa dezvolte… un sistem de piata libera cu o fundatie solida… unde un sector privat viguros sa joace un rol mai important in conducerea dezvoltarii.”[1]
Cu alte cuvinte China trebuie sa se privatizeze total, sa-si vanda unitatile industriale si complexele de servicii la multinationalele kosher si sa-si deschida piata neconditionat capitalului american.
Raportul a fost prezentat si autoritatilor guvernamentale chineze, si semnat de Ministrul de Finante si Consilier de Stat chinez cu mentiunile urmatoare: “Strategia Chinei fata de lume trebuie sa fie guvernata de cateva principii cheie: piete deschise, onestitate si egalitate, cooperatie mutual benefica, participare globala si dezvoltare sustinuta.”[2]
Se pare ca completarile aduse de partea chineza, bazate pe principiile Multilateralismului reciproc avantajos, nu au multumit pe americani, care raman la idea lor initiala – o piata libera, dar fara asigurari de cooperatie, onestitate si alte asemenea “nimicuri”.
Michael Pillsbury, un fost consilier neo-conservativ a lui Trump, expert in probleme chineze, referindu-se la actualele amenintari comerciale la care recurg SUA si China a declarat periodicului “South China Morning Post”:
“The endgame is that China complete its deep reforms of its economy as laid out in the joint report,” “ Jocul final este ca China sa-si completeze reformele sale economice asa cum sunt enumerate in raportul comun …” referindu-se la raportul lui Zoellic- World Bank, “Raportul China 2030”.
Deci americanii spera ca China sa joace dupa scenariul scris in 2013, “Raportul China 2030” si astfel americanii sa continue sa domine piata inernationala financiara. Nimeni nu cunoaste un alt plan, Plan B, al iesirii economiei SUA din situatia dezastruoasa in care se afla, motiv de atitudini si actiuni disperate din partea lui Trump si al cabinetului sau, indiferent ca unii sunt de orientare neo-conservativa sau liberal-progresiva.
Si daca China nu vrea ce se intampla …?
China insa vede SUA “ca pe o fosta putere industriala cu debite immense scapate de sub control, cu un model economic -“piata libera” care a falimentat America si o buna parte din lume.”
Washingtonul a vrut să demonstreze autoritatea sa catre lume, dar, din păcate, a jucat prost. Toate elitele SUA si-au supraestimat puterea si executia. Cele mai recente măsuri luate de SUA împotriva Chinei insufla un sentiment de izolare, care pesemne că este un lucru obişnuit printre politicieni din SUA. Dar ei au trecut cu vederea faptul că China a ajuns sa fie celalalt centru economic din lume, cu o piaţă nu mai mica sau mai puţin atractivă decât cea a SUA. China are, de asemenea, o rezistenţa politica şi economica extraordinara.
Nu mai este possibil pentru SUA sa-si reconstruiasca hegemonia mondiala pe care elitele în Washington si-o imagineaza.
Aşa cum globalizarea şi democraţia au fracturat fundaţia acestei hegemonii, tot asa SUA nu mai are puterea, voinţa şi unitatea interna necesara. De fapt, SUA are dificultati să subjuge Iranul şi Coreea de Nord, ca să nu mai vorbim de ţări mai mari suverane cum ar fi China.
SUA trebuie să se deschida comlpet la posibilitatea unei Chine pasnice nascută in conditiile de respectare a normelor internationale.”[3]
China pare prea putin interesata de proiectul-raport American si isi urmeaza diligent si cu sporita atentie diplomatica, proiectul propriu “Belt Road Initiative” – Centura Initiativei Rutiere, sau “Economic Silk Road – Drumul Matasii” un proiect industrial, de infrastructura pentru cai feroviare de mare viteza, autostrazi, magistrale energetice si conducte de gaz si petrol, ce vor lega porturi de apa adanca si vor integra economic spatii dea lungul Eur-Asiei, incluzand Rusia, Asia de Sud, Orientul Mijlociu si partea estica a Africii la un cost de mai multe trilioane de Dollari.
In 2015 China, ca o replica la Raportul “China 2030” al Bancii Mondiale, a lansat un alt proiect propriu, “China 2025: Made in China”- “China 2025: Fabricat in China”, ce completeaza “Economic Silk Road”, proiect care impune economiei chineze sa evolueze de la un stagiu de ansamblare a produselor sub licenta straina de tip Apple, GE etc. la un stagiu superior de fabricare a produselor proprii bazate pe tehnologie proprie, indigena.
China vrea sa urmeze strategia noii Germanii unite de dupa 1871 si sa fie mandra de marca “Fabricat in China” in anii ’70 si in SUA s-a lansat lozinca “Fabricat cu mandrie in SUA”.
Ambitiosul plan nu este doar o stereotipie a planisticii comuniste, asemenea proiecte ambitioase care s-au implinit cu success au avut si Coreea de Sud:1950-1980 si Japonia: “The Comprehensive National Development Plan, based on the Comprehensive National Land Development Act of 1950”sau conceptul German “Industria 4.o”.
China doreste sa aibe o tehnologie de clasa mondiala, sa exporte propriile produse, ca: trenuri de mare viteza, aeronave, vehicule electrice, robotica si alte produse de inalta clasa tehnologica AI. Planul China 2025 urmareste realizarea de 70% a “auto-suficientei” prin tehnologie aplicata si sa devina o superputere globala ca producator si exportator de technologii avansate.
Desi adversarii economici, SUA, o vad pe locul doi, “China este acum cert a doua mare realizatore in domeniul cercetarii si dezvoltarii. Consiliul Stiintific National al SUA, care sfatuieste pe presedinte cat si Congresul SUA in privinta politicilor stiintifice si ingineresti precizeaza: ”China are déjà suficiente domenii unde domina si in trei faze 2020, 2025 si in fnal 2030 sa devina Centrul mondial al puterii innovative.”
Planul “China 2025” are scopul de a utiliza progresele tehnologice în tehnologii cheie, cum ar fi AI-inteligenta artificiala, internetul, masini cu auto-învăţare, noi sisteme cibernetice, robotica adaptivă, care vor provoca schimbări radicale în procesul afacerilor internationale. China a făcut acum aceste concepte prioritate naţională strategică în dezvoltarea sa economică viitoare. Şi aceasta face ca Trump si consilierii sai responsabili cu cu afacerile de război si comerciale sa considere a lovi cu precizie vulnerabilităţile cheie şi link-urile la tehnologiile occidentale, cum ar fi cele ale gigantilor telecom Huawei sau de telecomunicaţii ZTE, ai Chinei care sunt încă partial dependenti de chips-uri şi alte tehnologii sensibile.
Acestea sunt frank consideratiile Chinei despre capacităţile ei in prezent în fabricatie: „Productia in China este mare, dar nu încă puternică, capacitatea de inovare independentă este slabă şi dependentă de tehnologiile-cheie şi avansate din exterior. Inovatia sistemelor de fabricaţie condusă de intreprinderile chinezesti nu au fost încă perfectionată. Calitatea produsului nu este înaltă deşi China are câteva branduri de renume mondial. Resursele şi eficienţa energetică rămâne scăzută, în timp ce poluarea mediului este severă. Serviciile industriale de structura şi industria in general este imatură.”[4]
Statul a creat sistemul de sprijin pentru a face “China 2025” sa aibe loc. Acest sistem include susținerea cercetărilor prioritare prin Centrul de cercetare Naţională pentru Stiinţă şi Tehnologie
Planul este: construirea „inovativei coaliţii” între guvern, producţie, învăţământ,
cercetare şi operaţiuni. În continuare, este crearea Bazelor de Cercetare Tehnologică-Industrială care sa facă cercetarea de bază şi de formare în domenii-cheie ca: următoarea-generaţie, productia inteligentă, productia de aditivi si materiale noi şi bio-medicina.
Până în 2020 vor exista 15 astfel de Baze de Cercetare Tehnică-Industrialo-Tehnologică şi 40 astfel de centre în jurul naţiunii pana in 2025. Aceste centre sunt menite să dezvolte componentele cheie ale transformării industriale ca: unelte “high-end” controlate digital, roboti industriali si echipament de producere de aditivi şi automatizare, care sa ofere o profunda percepţie de luare a deciziilor inteligent.
După cum afirmă Planul Național: „Pană in 2025, domeniile majore de productie vor deveni complet digitalizate. Costurile de exploatare a proiectlore pilot demonstrative va scădea cu 50 %. Ciclul de producţie va scădea cu 50 % si rata de produse defecte se va reduce cu 50 %.” Şi intreaga transformarea este legată de dezvoltarea ambiţiosă planului chinezesc, Noul Drum al Mătăsii sau “Initiativa Centurii Rutiere”.
Pe scurt, China este extrem de serioasă in ce priveste transformarea sa din “asamblator” pentru companii occidentale, care re-exporta înapoi in America de Nord sau Europa in “exportatorul” de produse proprii, „Made in China”.
Aceasta este ceea ce a tras clopotele de alarmă peste tot Occidentul.
Asa cum Brzezinski a declarat în cartea sa “Marea Tabla de Sah”, în 1997: „O putere care domină Eurasia ar controla două din cele trei, cele mai avansate şi economic productive regiuni din lume… controlul asupra Eurasiei ar presupune, aproape automat subordonarea Africii, ramanand ca Emisfera Occidentală si Oceania (Australia) sa fie o periferie geopolitică a lumii continentului central. Aproximativ 75 la sută din oamenii din lume trăiesc în Eurasia, şi cea mai mare parte a averii fizice de asemenea, atât în întreprinderile sale cat şi in subsolul ei.
Eurasia conteaza pentru aproximativ trei sferturi din resursele de energie cunoscute din lume.”
Strategia curentă a Washingtonului este să vizeze ca pe o tintă tot mai marea cooperare între China, Rusia si Iran, în mod ironic, un rezultat al stupidei geopolitici a SUA din ultimii zece ani, cat şi principala ţintă marea „reîntinerire industriala” a mijloacelor de productie chinezesti. Problema este că “China 2025” este baza strategică a Chinei pentru existenţa ei viitoare. Beijing nu o vedea ca o opţiune, ci mai degrabă ca un plan existential.
“Initiativa Centurii Rutiere” a parcurs déjà un traseu in care nu au lipsit greselile, esecurile, dar s-a invatat din greseli si s-au facut corectiile necesare pe parcurs. adoptandu-se solutii mai elastice care sa imbrace unul din cele mai mari proiecte ale lumii in care vor participa peste 60 de tari cu diverse culturi.
SUA nu a dat curs invitatiei de a participa la proiect, ci a decis sa ia masuri de impiedicare a proiectului, desi in forma in care s-a lansat si a evoluat constant proiectul poate aduce imense beneficii natiunii americane, dar elitele vad altfel.
Economia SUA numai este intr-o forma care sa-i poata permite sa se mai interpună magnificului proiect, desi documentul emis recent de politică strategică a Pentagonului, “2018- Strategia Naţională de Apărare,” arata în mod explicit China şi Rusia ca principalele ameninţări pentru SUA la „securitatea naţională” si acuza China de „ruinare economica” (sic), folosind in avantajul ei politicile/regulatiile economice inernationale, ca si cum SUA nu ar avea libertatea sa le aplice si ea. China este oricand gata să facă orice este necesar, chiar şi cu sacrificii economice, să-şi apere modelul sau economic, asa cum este definit în “China: 2025”.
Note:
1, 2 “China 2030: Building a Modern, Harmonious, and Creative Society”
https://books.google.com/books?id=IPNSOPBskeQC&pg=PA60&lpg=PA60&dq=%E2%80%9CChina%E2%80%99s+strategy+toward+the+world+will+need+to+be+governed+by+a+few+key+principles:+open+markets,+fairness+and+equity,+mutually+beneficial+cooperation,+global+inclusiveness+and+sustainable+development.%E2%80%9D&source=bl&ots=pJQq1YbBIw&sig=KXo-CXdKrQyutHPtINONmtyJZec&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwjS24ClxrzaAhUBLqwKHVHfCEcQ6AEILTAB#v=onepage&q=%E2%80%9CChina%E2%80%99s%20strategy%20toward%20the%20world%20will%20need%20to%20be%20governed%20by%20a%20few%20key%20principles%3A%20open%20markets%2C%20fairness%20and%20equity%2C%20mutually%20beneficial%20cooperation%2C%20global%20inclusiveness%20and%20sustainable%20development.%E2%80%9D&f=false
3 – “US attempt to coerce China too perilous”: http://www.globaltimes.cn/content/1096562.shtml
4 – “De ce occidentalii au frica de proiectul “Produs in China – 2025”
https://journal-neo.org/2018/08/03/why-west-fears-made-in-china-2025/
Comenteaza