Rablele Europei fac UBER la Bucuresti

Autoritatea londoneză pentru Transporturi (TFL) a penalizat compania americana UBER, prin decizia de a nu prelungi licenţa pentru transport auto, invocând infracţiuni grave. Licenţa UBER pentru oraşul Londra a expirat pe 30 septembrie, dar cei aproximativ 40.000 de şoferi colaboratori vor putea continua activităţile până la epuizarea modalităţilor de contestare judiciară a deciziei.

Principalul motiv pentru care TFL a ridicat licenta a fost “nesiguranta pasagerilor”, fara insa a fi explicata pe larg. Aici putem “croseta” pe marginea acestei “nesigurante”. Putem spune ca pasagerii au semne de intrebare in ce priveste calitatea de conducatori auto a soferilor UBER din Londra, sau pot avea temeri privind starea tehnica a masinilor. Nu reiese foarte clar din decizia TFL, dar probabil vom afla curand.

Ceea ce se stie mai putin este ca in Romania, tara unde compania este prezenta din 2015, este doar o chestiune de timp pana cand “nesiguranta pasagerilor” va deveni realitate, in condtiile in care masinile apte pentru transport UBER pot avea 15 ani vechime. Eliminarea taxei de timbru de catre actuala guvernare a dus la imatricularea in Romania a unui numar semnificativ de masini vechi, parcul de “rable” crescand alarmant si, in lipsa unor masuri, continura sa creasca, foarte multe fiind inregimentate in aplicatia UBER, adevarate flote de rable pe care cei care doresc sa se imbogateasca le pun sub umbrela acestei aplicatii fara sa le pese de siguranta celor pe care il conduc.

Daca companiile de TAXI sunt oarecum obligate la o un anumit numar de ani sa isi reinoiasca parcul de masini, sub UBER acest lucru nu este necesar dat fiind ca este vorba de “o aplicatie” care nu obliga compania la masuri restrictive privind vechimea masinilor care opereaza. Iata de ce, in lipsa unui TFL romanesc si in conditile in care vechimea masinilor care opereaza prin UBER a crescut foarte mult in ultimul an, este doar o chestiune de timp ca un eveniment tragic sa se intample, singura modalitate care proabil ca ar trezi conducerea de la Bucuresti sau poate chiar de aici, din America, sa ia masuri si sa reduca vechimea admisa la maxim 8 ani, asa cum este firesc sa fie.

Stim ca UBER este foarte util. Stim ca in Romania, dar si in restul tarilor unde aceasta companie opereaza, aceasta aplicatie joaca un rol important chiar in dezoltarea pe orizontala si verticala a unor domenii de activitate. Prezenta UBER in Romania a adus plus valoare oraselor in care opereaza. In Romania cel putin, in special in Bucuresti, o concureanta reala a companiilor de TAXI se impunea.

Iata de ce, prin reducerea seminificativa a vechimii masinilor, conducerea de la Bucuresti ar da un semnal clar ca siguranta pasagerilor este mai presus decat profitul realizat. Poate ca e timpul ca si in Romania sa apara un instrument care sa poate evalua si imbunatatii activitatea UBER si al altor companii asemanatoare, astfel incat sa nu fie nevoie de un eveniment tragic care sa readuca in discutie siguranta in trafic.
In Londra s-a putut, de ce nu si in Bucuresti ?

De la New York, cu stima,

Mihai Vinereanu