Amintiri de senator (1992-96) (1)
“Nimeni nu ne împrumută, nimeni nu ne acordă credite, fără să ne pună condiții”
Intervenție în Senat, toamna anului 1992, pe marginea raportului prezentat de Theodor Stolojan, în calitatea sa de fost prim ministru.
*
*
Domnul Oliviu Gherman:
Are cuvântul reprezentantul PDAR. Aveți în total 10 minute.
Domnul Ion Coja:
Nu pot să încep decât prin a vă mărturisi că timpul scurt rezervat PDAR-ului în comparație cu FDSN-ul mă aduce în situația de a regreta, pentru prima oară, că nu sunt în partidul dumneavoastră. Sper să fie și ultima oară.
Domnul Oliviu Gherman:
Nu vă supărați, timpul este proporțional cu numărul de senatori. Cred că a fost rezonabil distribuit și, de fapt, proporțional cu numărul senatorilor PDAR ar fi trebuit să vă acordăm exact 3 minute. Apropo de aluzie. Scuzați, asta o trec în timpul meu, nu al dumneavoastră!…
Domnul Ion Coja:
În legătură cu cele discutate ieri, în primul rând țin să-i mulțumesc domnului prim-ministru pentru răspunsul foarte tranșant, sincer și aș zice eu chiar curajos pe care l-a dat întrebării cu privire la realitatea agresiunii financiare la care este supusă România. Domnia sa a spus foarte clar: “Nimeni nu ne împrumută, nimeni nu ne acordă credite, fără să ne pună condiții”. Și acest lucru cred că trebuie bine memorat de noi, legiuitorii, și să fie și bine cunoscut de țară, drept care invit televiziunea să facă publică, în mod apăsat, această secvență în care domnul prim-ministru afirmă acest lucru extrem de dureros pentru ceea ce se întâmplă și pentru ceea ce ne așteaptă. Firește că a pune condiții atunci când împrumuți pe cineva este și un gest firesc. Și nu mă îndoiesc că există și condiții acceptabile, de genul celor pe care o instanță financiară mondială le pune unor țări în care, nu rareori, creditele acordate au fost depuse în bănci elvețiene, în cont personal, cum s-a întâmplat în Africa și-n alte țări.
Asemenea condiții sunt acceptabile, dar mi-e teamă că se pun condiții mai puțin acceptabile și cred că este cazul să fim cât se poate de transparenți în această privință și să fie făcute cunoscute aceste condiții întregii țări, pentru că asemenea condiții inacceptabile, nu numai umilitoare, dar și destabilizatoare pentru țară, ni s-au mai pus nouă în istorie. Și nu amintesc decât de un eveniment legat de asemenea practici: asasinarea lui Ion Gheorghe Duca. E foarte legată de practica aceasta de a se acorda credite condiționate, cu condiții inacceptabile din multe puncte de vedere. Ion Gheorghe Duca a acceptat asemenea condiții și, sărmanul, a plătit.
L-am întrebat pe domnul prim-ministru dacă nu crede că e cazul – aceasta fiind situația – să ne apărăm prin legiuire specială. Constituția nu pomenește nimic. Ne declară suverani, în articolul 1, pe care l-a citat domnul senator Dijmărescu, dar eu cred, domnule senator, că, după ce s-a acumulat o datorie de trei miliarde, suntem mai puțin suverani ca atunci când nu aveam această datorie. E un lucru sigur acesta.
Această situație mă face să-mi aduc aminte că în 1989 Marea Adunare Națională a Republicii Socialiste România, dați-mi voie să-i dau acest titlu în întregime, votase o lege – nu știu din inspirația cui venise această lege – care prevedea apărarea țării față de asemenea situație. E timpul să ne întrebăm: de ce acea lege a fost printre primele abrogate în 1990, într-un moment în care aveam excedent financiar în buget, nu aveam nevoie să cerem credite și totuși ne-am grăbit să abrogăm această lege?! Abrogarea aceea s-a făcut într-un pachet de legi abrogate toate într-un chip ciudat, cum a fost și abrogarea Legii privind ocrotirea patrimoniului cultural național, o lege foarte bună și care ne-a costat extrem de mult, și am abrogat-o numai așa, pentru că se făcuse o revoluție și trebuia să aruncăm peste bord tot ceea ce semnase Ceaușescu. Un asemenea comportament, l-aș numi afro-asiatic, pentru a înțelege gestul revoluționar, ne costă în continuare.
Aici s-a făcut o propunere, s-a lansat o idee, de fapt circulă și-n presă, și anume că nu putem vorbi de Guvernul Stolojan fără a face joncțiunea cu Guvernul Roman și a spune că, de fapt, e aceeași guvernare. A fost numită chiar și o guvernare de incompetenți, dar nimeni nu este vinovat că e incompetent, vinovat e cel care pune incompetenți să aibă responsabilități care-i depășesc. De aceea, mă întreb de ce, dacă găsim atâtea culpe guvernării Roman – Stolojan, nu amintim și de domnul Iliescu, care a învestit cu atâta încredere pe cei pe care noi îi considerăm incompetenți.
S-au făcut mari greșeli și cred că perioada care trebuie analizată propriu-zis este perioada de până la 20 mai. Atunci s-a făcut jaful și distrugerea țării! Am amintit acele legi abrogate. Atunci s-a instituit și renunțarea la protecția economiei naționale, atunci s-au făcut acele importuri iresponsabile de lână, de grâu, care au descurajat producția națională, atât în agricultură cât și în industrie. Este limpede că acele importuri s-au făcut într-un mod necinstit. Faptul că nu putem dovedi cum s-au mituit acele afaceri, că nu putem puna mâna pe banul băgat în buzunarul demnitarului care a semnat acele credite nu înseamnă că trebuie să ne considerăm în afara unei soluții posibile. Soluția este foarte la îndemâna noastră. Cine a semnat asemenea acte, dacă nu este un infractor, este în orice caz un incompetent și trebuie îndepărtat din orice funcție de răspundere. Măcar atâta, cu atât să plătească, dacă nu în mod penal. Măcar pe linia administrativă și profesională să fie scoși pe ușă afară. (Rumoare în sală).
Cu regret înregistrez faptul că în toamna aceasta s-au însămânțat două milioane de tone de grâu – cu chiu cu vai – și acest lucru este considerat un succes.
Mă simt obligat să-mi aduc aminte că în țara asta se semănau iarna 3,5 milioane hectare. (Rumoare în sală).
Aceasta spune destul de mult despre felul în care se desfășoară lucrurile la noi.
Domnul Dijmărescu a încercat să ne explice că totuși lucrurile merg mai bine chiar decât le-a prezentat Guvernul. Pentru mine este surprinzător să aud o asemenea pledoarie, inclusiv o critică a dirijismului făcută cu atâta ardoare.
Domnilor,
Luați aminte, nu mai departe la cei care vă sunt model: America și Piața Comună! Se întâlnesc și se ceartă între ei pentru a stabili prețul la produsele agricole. Asta nu înseamnă dirijism? Unde este jocul liber al pieții în stabilirea acestor prețuri? Nu există, stimați domni! Piața liberă funcționează atunci când le convine! Și așa e normal, într-un stat lași să funcționeze piața liberă atâta timp cât lucrurile se desfășoară într-o stare de normalitate; dar în situația în care ne aflăm noi, atât de anormală, nu putem să ne jucăm de-a democrația, de-a libertatea economiei și a prețurilor, plătind pentru aceasta cu scăderea nivelului de trai, atât de dramatică, pe care o înregistrăm.
Domnul Oliviu Gherman:
Domnule senator,
Sunt obligat să vă spun că grupul dumneavoastră mai are un minut în total.
Domnul Ion Coja:
Atunci îngăduiți-mi să mai spun o vorbă despre felul în care domnul ministru Maiorescu a pomenit de drepturile omului, incluzând aici și dreptul la avort.
Nu există așa ceva, domnule ministru!
Ca biolog, trebuie să știți că între drepturile individului și drepturile speciei primează drepturile speciei. Iar dreptul de care ați vorbit dumneavoastră este de luat în seamă în măsura în care nu afectează dreptul naționalității, al națiunii române, de a rămâne în istorie. În momentul de față, prin ce se întâmplă din punct de vedere demografic, este afectată, este pusă în primejdie condiția noastră ca popor, ca națiune, ca factor de istorie în această lume minunată.
Nimeni nu este vinovat ca este incompetent, vinovat este cel care pune incompetenti sa-si asume responsabilitati.
Daca tot nu raspund penal incompetentii macar sa fie demisi.
Nu ne putem juca de a piata libera cand ne aflam intr-o situatie anormala.
P.S SUA si U.E nici astazi nu au reusit sa ajunga la un acord privind produsele agroalimentare.SUA are sistemul de subventii si U.E are politica agricola comuna ( mai comuna pentru cei din vest si comunala pentru cei din est) in schimb SUA si U.E sunt adeptele liberalismului pentru produsele agroalimentare in raporturile cu statele din Africa, Asia si America.
Ilie Şerbănescu: „Cum a ajuns România să-şi cumpere de la alţii propriile resurse!”. Sau cum ne sunt furate de STRĂINI PROPRIILE NOASTRE RESURSE NATURALE cu complicitatea lui IOHANNIS şi a lui CIOLOŞ.
Foto: Directorul general al OMV, austriacul Rainer Seele și Klaus Werner Iohannis, președintele României, întâlnindu-se la Cotroceni.
Nota Redacției;
Președintele Klaus Iohannis a primit marți, 27 septembrie 2016, la Palatul Cotroceni, vizita unei delegații OMV Petrom, condusă de directorul general Rainer Seele.
În același timp REDEVENȚELE la PETROL ȘI GAZE au rămas la 3,5% (practic un BACȘIȘ) din 100% a ceea ce este AL NOSTRU , asta deși contractul de concesionare a petrolul și a gazelor făcut de Adrian Năstase pe 10 ani cu OMV, a EXPIRAT de 2 ANI.
Românii sunt furați în propria lor țară de propriile lor resurse naturale cu concursul Președintelui Iohannis și al Primului Ministru Cioloș.
Cerem încă odată Modificarea Constituției pentru:
1. Naționalizarea tuturor Resurselor Naturale scoase abuziv din proprietatea publică prin Constituția din 2003 (căile de comunicație etc..),
2. Oprirea Concesionărilor pe Nimic (petrol, gaze, aur, argint, cupru, etc…) și
3. Oprirea Vânzării Terenurilor către Străini
4. Crearea unui Fond Suveran de Stat al României care să administreze și să exploateze PROPRIETATE PUBLICĂ a României, a cărui conducere să fie aleasă din 2 în doi ani prin votul direct al cetățenilor României.
CEREM NATIONALIZAREA TUTUROR RESURSELOR NATURALE ALE ROMANIEI ! – Initiativa Legislativa care are nevoie de 500.000 de semnaturi – Semneaza si tu !
Foto: Directorul general al OMV, austriacul Rainer Seele și Klaus Werner Iohannis, președintele României, întâlnindu-se la Cotroceni.
Ilie Şerbănescu – Cum a ajuns România să-şi cumpere de la alţii propriile resurse!
În zgomotul asurzitor al evenimentelor mai mult pseudopolitice decât politice şi mai mult pseudojuridice decât juridice care se derulează în România – dintre care, vai, atâtea sunt diversiuni în toată regula! – a trecut pur şi simplu neobservată, după cum probabil s-a şi urmărit, vizita la Bucureşti a dlui Rainer Seele.
Este şeful cel mare al celui mai mare proprietar din România, OMV, deţinătorul tuturor resurselor de petrol şi a jumătate din cele de gaze naturale exploatate în ţară, al celei mai extinse şi importante reţele de distribuţie de carburanţi, Dumnezeul preţurilor din bezinării, dar şi al tuturor celor văzute şi nevăzute de pe această vastă piaţă, de departe cel mai important segment al afacerilor şi consumului din România.
A trecut practic neobservată, în ciuda faptului că era a treia în decurs de numai un an, respectiv de la preluarea funcţiei supreme în OMV de către dl Seele, un executiv de frunte adus din Germania în compania austriacă.
Vizita s-a desfăşurat de altfel în mare secret.
Singurul lucru care s-a aflat este că, în discuţia cu preşedintele Iohannis, s-a menţionat, potrivit unui comunicat al Administraţiei Prezidenţiale, ”nevoia de predictibilitate fiscală şi legislativă care să menţină interesul pentru dezvoltare”.(n.red. adîncă redențele pe resursele noastre să rămână la nivel de bacşiş))
Despre ce o fi oare concret vorba în această alambicată formulare?!
Preluarea de către OMV a petrolului pe de-a-ntregul şi în parte a gazelor româneşti, precum şi a unei puternice reţele de distribuţie de carburanţi a inaugurat o epocă tragică în istoria postcomunistă a României.
Epoca, fără înconjur spus, colonială.
Preluarea sub control de către străini a exploatării bogăţiilor subsolului este faza primitivă, dar de bază a sistemului colonial.
Aşa-zisa ”privatizare” a Petrom (aşa-zisă, pentru că OMV este o companie în bună măsură controlată de statul austriac) a fost impusă de la Bruxelles drept o condiţionalitate sine-qua-non a aderării României la UE. (n.red. Ne îndoim. Britanicii nu şi-au cedat resursele. Deci au vrut şi slugile lor de la noi).
Astfel că preluarea Petrom de către OMV este emblemă atât pentru apartenenţa României la UE, cât şi pentru implicarea ei dramatică într-un sistem centru-periferie de tip colonial.
Din momentul preluării, care a avut loc în formula redevenţelor, România a pierdut proprietatea asupra tuturor resurselor de petrol şi a jumătate din resursele de gaze naturale lăsate de Dumnezeu românilor, dar şi posesia asupra unei vaste reţele de distribuţie de carburanţi.
România a devenit, dintr-un foc, singura ţară din regiune fără o companie sub control naţional de distribuţie de carburanţi, cu toate că era singura ţară din regiune care deţinea resurse de petrol.
Colonialism sadea, acceptat, în aplauzele parlamentarilor, practic de întreaga clasă politică românească.(n.Red. Partidul România Mare a fost singurul partid care a votat împotrivă)
Legătura dintre preluarea Petrom şi apartenenţa României la UE, existentă încă de la început, a căpătat cu trecerea anilor aspecte tragice.
În România au fost schimbate legea petrolului şi legea minelor pentru a permite consolidarea juridică a încălcărilor constituţionale de la preluarea Petrom de către o companie străină.
Potrivit constituţiei postdecembriste, resursele subsolului nu puteau fi înstrăinate, ceea ce împiedica de fapt folosirea sistemului redevenţelor, pe care îl vizau spre utilizare, în legătură cu alte resurse, şi alţi corifei din UE sau din afara UE.
Schimbările respective de legi au înlesnit preluarea în concesiune de către companii străine a unor perimetre petroliere sau gazeifere din largul coastelor româneşti ale Mării Negre, nu numai pentru prospecţiuni şi explorări, ci şi pentru exploatare.
Apartenenţa la UE a obligat România la asumarea reglementărilor UE din domeniul energetic, inclusiv cele ale aşa-numitelor liberalizări de pe piaţa energiei (extinse de la carburanţi la electricitate şi gaze).
Resursele din spaţiul UE sunt considerate într-un fel ale UE, şi nu ale ţărilor pe teritoriul sau în subsolul cărora se găsesc.
Regulă inventată, evident, de cei din UE care nu au resurse, pe seama celor cărora le-a lăsat Dumnezeu resurse; din nefericire, în UE marii corifei, care dictează şi impun regulile, sunt toţi neposesori de resurse!
Astfel, a deţine resurse devine în UE nu un avantaj, ci un handicap. Utilizarea lor în interesul dezvoltării proprii este barată. Preţurile sunt stabilite la Bruxelles tot de marii corifei neposesori de resurse.
Și destinaţiile resurselor exploatate sunt fixate tot la Bruxelles, putând chiar să ocolească sau să nu vizeze ţara posesoare de resurse.
Başca faptul că, în sistemul de redevenţe, adevăratul (dar fost) posesor trebuie, în schimbul a ceva mărunţiş pe care îl primeşte, să-şi cumpere propriile resurse ca să poată avea acces la ele.
Impunerea de la Bruxelles a unor asemenea reglementări României a întărit sistematic şi progresiv poziţiile OMV şi le-a slăbit pe cele ale părţii române, OMV ieşind mereu în câştig din diferite dispute pe probleme concrete.
În ciuda înfruptării masive şi extrem de bănoase din petrolul şi gazele româneşti, OMV a acţionat deschis pentru ca, în spiritul cerinţelor UE, gazele exploatate intern să fie decontate la preţul gazelor din import (de 2-3 ori mai scumpe), bineînţeles pe seama consumatorilor români.
Pentru a o lăsa mai moale cu presiunile pentru asemenea preţuri, OMV a primit din partea guvernului român facilitatea de a deconta aprovizionarea cu gaze a propriei termocentrale la preţul gazelor interne, spre deosebire de toate celelalte termocentrale (aparţinând statului) care sunt obligate să facă decontul la preţul mult mai mare al ”coşului” de gaze (interne şi importate).
Pentru acordarea unei facilităţi asemănătoare către un producător român de îngrăşăminte, miniştrii de resort au dosar penal!
În cazul facilităţii acordate OMV nu există un asemenea dosar.
În mod sistematic, OMV s-a plâns la Buxelles că România nu-i asigură condiţiile pentru exportul liber din gazele exploatate în România, prin construcţia (prevăzută la Bruxelles) a unor conducte de racord pe traiectul Ungaria-Austria.
România a fost la un pas de infringement în urma acestei plângeri.
Știţi cum s-a încheiat disputa?
A intervenit Comisia de la Bruxelles şi, fără cererea României (repetăm, fără cererea României), a acordat României din fonduri europene bani pentru construcţia urgentă a racordurilor din ”autostrada gazelor” BRUA (Bulgaria-România-Ungaria-Austria).
Nici nu se ştie cine din România a mandatat construcţia acestei conducte separate faţă de cele existente care aduc în zonă gaz rusesc.
Mai mult, s-a şi trecut repede repede la construcţia ei, care implică, printre altele, şi subtraversarea Dunării!
De mirare nu este, pentru că se apropie momentul în care este posibil să treacă în exploatare şi gazul din largul Mării Negre, care trebuie să ajungă musai… în Austria.
Oricum este cazul doar al gazului exploatat în largul Mării Negre de către OMV, căci de acela ce va fi eventual exploatat de Lukoil sau Exxon nu se ştie nimic, întrucât, potrivit reglementărilor de la Bruxelles, concesionarul îl poate duce unde doreşte din mijlocul mării, neavând nicio obligaţie să aprovizioneze România sau măcar să îl transporte prin România.
E tare, nu?! Colonialism curat!
Ce mai vrea în aceste condiţii OMV de la România? Păi, foarte simplu: ne luminează în chestiune formularea cu ”predictibilitatea fiscală şi legislativă”.
Cu alte cuvinte, ca România să nu schimbe cumva redevenţa! Acum – adică, mai bine zis de peste 12 ani încoace – aceasta este derizorie.
Jenant de derizorie!
Culmea este că, tocmai în perioada din urmă, în condiţiile preţurilor scăzute ale petrolului pe plan mondial, importanţa redevenţei a crescut.
OMV este obişnuită, însă, cu profiturile din primii ani după preluarea Petrom.
La început, o simplă eliberare a Petrom de căpuşele româneşti a trecut imediat compania de pe pierderi pe profit.
Și OMV a realizat în fiecare an câştiguri nete fabuloase, de la egalul la dublul întregii sume pe care a plătit-o pentru cumpărarea Petrom.
Și vorbim de profiturile oficial raportate, căci în România companiile străine raportează doar o mică parte din profiturile efectiv realizate!
Deci, OMV şi-a scos şi mama banilor investiţi în Petrom!
De ce ”dezîncăpuşarea” eliberatoare n-a fost făcută chiar de proprietarul iniţial al Petrom, adică de statul român, nu este deloc un mister.
Înstrăinarea Petrom a inaugurat nu doar o etapă colonială în istoria României, dar şi un alt proces nefast, poate cel mai nefast dintre toate: în loc să fie distruşi hoţii, s-a ales să fie distrus statul!
Dacă nu era distrus statul, România poate nici nu ajungea o colonie, care să trebuiască a-şi cumpăra de la alţii propriile resurse pentru a avea acces la ele.
Ar fi interesant un studiu în legătură cu ce s-a ales România din aşa-numita ”privatizare” a Petrom.
Redevenţele stabilite la preluare aveau valabilitate zece ani.
După aceea, puteau fi schimbate.
Le-a schimbat cineva?! Nu! A încercat măcar cineva să le schimbe?! Nu!
Când a preluat şefia guvernului în2012, dlPonta şi-a inaugurat mandatul – stupoare! – cu o vizită la Viena.
Nu s-a ştiut de ce!
După numai câteva luni, când s-a intrat în 2013, s-a constatat de ce. Nu a mai fost pregătită, după cum se spusese, nicio nouă redevenţă pentru anul următor 2014 când expirau cei zece ani!
Acum, ne aflăm în 2016 şi, nu peste mult timp, vom intra şi în 2017!
Noul şef al OMV vine la Bucureşti în vizite succesive şi cere ”stabilitate fiscală”. Adică, sărăntoaca Românie, pe cheltuiala ei şi pe seama resurselor poporului ei, să nu cumva să procedeze la vreo suplimentare a redevenţelor.
Probabil se invocă vremurile grele, preţurile scăzute deocamdată la petrol pe plan mondial.
Nu contează că Petrom a fost factorul care a propulsat de fapt OMV de ani şi ani, ajungând să cântărească în companie mai mult decât restul companiei înseşi.
De altminteri, cine să mărească redevenţa şi cu cât?!
N-a făcut-o neastâmpăratul Ponta care, de când nu mai este prim-ministru, se dă mare apărător al intereselor naţionale, măcar mai mare decât a fost mentorul său politic Adrian Năstase, cel ce a înstrăinat Petrom către OMV!
De la cine să aşteptăm miracolul?
De la neamţul Iohannis? Sau de la bruxellezul Cioloş?
Ajută-ne, Doamne!
preluare: Cotidianul.ro
http://www.fluierul.ro/mobile/article/indexDisplayArticleMobile.jsp?artid=866060&title=ilie-serbanescu-cum-a-ajuns-romania-sa-si-cumpere-de-la-altii-propriile-resurse-sau-cum-ne-sunt-furate-de-straini-propriile-noastre-resurse-naturale-cu-complicitatea-lui-iohannis-si-a-lui-ciolos-
DECE ARE AMBULANTA ASTA Nr. 666 scris de-asupra rotii?
„Ambulanțe negre răpesc copii, prin București”. Poliția are un mesaj către toți părinții
http://www.antena3.ro/actualitate/ambulante-negre-rapesc-copii-prin-bucuresti-politia-are-un-mesaj-catre-toti-parintii-376333.html