Ce părere aveți, domnule profesor ION COJA, despre scandalul doctoratelor plagiate care ia amploare? A plagiat Victor Ponta?
După datele existente, lucrarea este plagiată. Dar nu Ponta a plagiat, ci cel care i-a făcut lucrarea! Ponta nu este atât de imbecil ca să-și taie singur craca. Dacă și-ar fi scris el lucrarea, e lucru sigur că nu ar fi plagiat. Nu atât de grosolan, în orice caz! Singura explicație a ceea ce vedem: a pus pe altul să-i facă lucrarea! Poate că nu toată lucrarea este făcută de altcineva, ci doar un capitol sau două! Ponta trebuie să aibă curajul să recunoască că a fost ajutat. Se mai întâmplă lucrul ăsta! Partea proastă este că a apelat la un individ certat cu cartea sau care în mod intenționat a produs acel plagiat ca să-l poată da pe Ponta în gât la un moment dat! Ponta este suficient de cinic ca să pună pe altcineva să-i facă lucrarea de doctorat. Nu a ales bine persoana însă! Nu se pricepe la oameni! Ați văzut și ce miniștri de belea a propus! Nici când s-a băgat sub pulpana lui Năstase nu a ales bine! Iată unde-i Năstase acum! Deci, persoana, „negrul” care a scris teza de doctorat a lui Ponta sau măcar o parte din teză, trebuie văzut de ce a fost atât de incorect față de Ponta? Cumva ca să-l poată da în gât pe Ponta când acestuia îi va fi lumea mai dragă? L-a lucrat cineva pe Ponta? Ce l-a făcut pe Ponta să-și încredințeze soarta în mâinile acelui individ? Deci: cine este individul?
În plus, este straniu că conducătorul de doctorat nu a sesizat absența notelor de subsol! Dacă Năstase i-a condus doctoratul, intru la bănuieli și în privința lui Năstase. Și …postulez: dacă Năstase și-a dat doctoratul după 1990, bag mâna în foc că nu a fost un doctorat corect!
Nu înțeleg nici cum cei din comisie nu au sesizat această abatere: lipsa notelor de subsol, lipsa trimiterii la paginile folosite din lucrările citate la sfârșit. Nu e lucru curat nici cu prestația comisiei. E cazul să se facă anchetă amănunțită, inclusiv cu reconstituirea ședinței de susținere a lucrării la facultatea care a acordat titlul de doctor. A fost cu public? Cine a mai participat? Ce scrie în referatul de acceptare al membrilor comisiei? Chiar niciunul nu s-a „sesizat”?! Cine sunt aceștia? Când și-au dat doctoratul? Înainte sau tot după 1990?… Cine știe ce minuni ne mai așteaptă! Am ajuns de rîsul lumii, în orice caz! Rîdeam și ne scandalizam de doctoratele „coanei Leana”, dar am ajuns mult mai rău cu doctoratele și diplomele noilor politruci!
Insinuați că înainte de 1990 toate doctoratele au fost corecte?
Nu chiar toate, ci imensa majoritate. Colegul meu C. F. I., de exemplu, a fost pus de decan să-i facă teza de doctorat unei cucoane cu funcție mare în minister, soție de general etc. I-a făcut lucrarea, cam toți știam cum stau lucrurile, iar la susținere, C.F.I., mucalit cum era, a depus un referat cu obiecții, semnalând slăbiciunile și lacunele lucrării! Ne-am amuzat cu toții, inclusiv proaspăta doctoresă!… Dar, din păcate pentru ce a urmat după 1990, se poate spune că înainte de 1990 lucrurile s-au desfășurat onorabil pentru viața academică din România. Nu ca acum…
Teza dumneavoastră de doctorat cum a arătat?
Teza mea a fost mai întâi teză de licență, apoi am aprofundat-o, am terminat-o la zece ani de la absolvirea facultății, am mai așteptat doi ani, să-mi vină aprobarea „de la cabinetul doi”, nu aveam dosar de cadre prea bun. După susținere am publicat teza, poate fi găsită în biblioteci: Gramatica rațională a limbii române. Gramatica articolului românesc. Am note de subsol, nu prea multe, am bibliografie la sfârșit. Și mai am ceva, ceva ce numai, repet: numai în teza mea de doctorat există, o inovație: inventarul ideilor noi, originale. Orice teză de doctorat, orice carte, orice articol, trebuie să vină cu lucruri noi, spuse atunci prima oară! De aceea e bine, e corect să spui de fiecare dată cui aparțin ideile și tezele pe care le preiei, ca să le deosebești de ale tale. Uneori însă introduci în dezvoltarea subiectului idei despre care nu mai știi cui aparțin, ți le-ai însușit cândva și nu mai știi de unde. Ca să nu pară că le prezinți ca pe niște idei personale e nevoie să faci această mențiune, folosind expresii de genul „așa cum s-a mai spus” sau „cum bine se știe” și altele. În felul acesta nu mai ești obligat să faci trimiteri la alte lucrări. Eu am venit însă cu o inovație: am precizat ce anume consider că-mi aparține în exclusivitate, ca idee și contribuție originală, personală! Am dat indicativul C și un număr fiecărei idei sau teze pe care am considerat-o că este descoperirea sau invenția mea! C de la Coja, cred, și numerotarea, până la circa 40-50, a ideilor noi, originale, care justificau pretenția de originalitate, nelipsită la o teză de doctorat. Repet: este un procedeu inedit, nu a mai fost de nimeni folosit. Am recurs la acest procedeu pentru ca nu cumva să pară că ideile originale sunt mai multe! Să nu cumva să pară că îmi arog ideile și meritele altuia… Cred că procedeul acesta ar putea deveni obligatoriu în tezele de licență și de doctorat. Mai corect de atâta nu știu cum ar putea fi. În orice caz, în teză mai am și alte idei noi, pe care nu le-am mai numerotat, m-am abținut să fac caz de originalitatea mea. Poate și pentru că în alte teze de doctorat cauți cu lupa o idee originală și n-o găsești.
Puteți da un exemplu de idee nouă din teza dumneavoastră?
Am propus ca paradigma articolului românesc să fie completată cu un nou articol, articolul prezumtiv sau al nedeterminării totale. Este vorba de vreun, vreo, despre care am afirmat și demonstrat că este articol, un articol care nu mai există în nicio altă limbă! Încercați să-l traduceți în altă limbă!… Nu are echivalent! În general, dintre limbile nouă cunoscute, româna a dezvoltat cel mai vast sistem de articulare a substantivelor. Iar articolul este o parte de vorbire recent apărută, denotă un anumit nivel de intelectualitate al limbii respective, al vorbitorilor. În acest context, poziția limbii române este extrem de interesantă, unică chiar! Păcat că această ipoteză i-a lăsat indiferenți pe ceilalți grămătici români, mă refer în mod deosebit la autorii Gramaticii Academiei, ediția nouă, scoasă după 1990. Mă citează la bibliografie, dar mi-e clar că nu au citit cartea cu atenție, sau – și mai grav, nu au tresărit când au dat peste ipoteza mea! Nu și-au dat seama de importanța ei!
Ce puteți spune mai mult despre această Gramatică a Academiei, am auzit păreri diferite despre această lucrare.
Înseamnă că mata nu auzi bine! Părerile sunt unanime: un eșec total! O lucrare care a însemnat o mare cheltuială de efort intelectual, dar, fiind greșit orientată ca metodă, aduce aminte de gluma cu cooperativa Munca în zadar! O gramatică de care nu se va putea folosi niciun profesor la orele de predare a materiei numită Limba Română! Citind câteva zeci de pagini din această lucrare, mai ales din volumul al doilea, mi-am adus aminte de definiția gramaticii, dată de personajul lui Ion Creangă: „cumplit meșteșug de tâmpenie”! Se potrivește pe deplin în acest caz!
Puteți da exemplu de lucrare de doctorat fără idei originale?
Că vorbim despre această Gramatică așa zis a Academiei, una dintre autoarele coordonatoare, după ce și-a susținut teza de doctorat a publicat-o, cum era și firesc. Un exemplar din carte i l-a oferit profesorului Al. Graur și întâmplarea a făcut ca acesta să ne ceară părerea despre carte, o citise și nu găsise nicio idee nouă, nicio descoperire despre care să poți spune că a fost posibilă grație metodei noi de investigare folosită de autoare, celebra metodă generativă, transformaționalistă etc., cum vrei s-o numești. Cartea era plină de „copăcei”, adică de niște scheme de analiză sintactică, reprezentate grafic ca niște arbori genealogici. Copăcei, le-au zis studenții! Parcă l-aud și acum pe Graur, cum a comentat: „am citit concluziile lucrării: nimic nou față de ce știam, nimic care nu putea fi spus și în termenii gramaticii tradiționale! La ce i-au trebuit toate desenele și schemele acelea?!” Firește, citez aproximativ, din memorie!
În orice caz, dacă ar fi să funcționeze regula ca autorii unei teze de doctorat să precizeze în termeni clari în ce constă noutatea lucrării, să numeroteze ideile originale, exprimate pentru prima oară în textul respectiv, nu cred că colega de care vorbesc ar putea să semnaleze așa ceva! Nici metoda folosită nu era originală, nici rezultatele aplicării metodei respective nu ne-au făcut mai deștepți cu vreo idee, vreo opinie despre sintaxa limbii române!
Din păcate, cursurile de limba română la facultate, adică acele cursuri care îi orientează pe viitorii profesori cum să predea limba română copiilor, nu au nicio legătură cu această finalitate. Sunt cursuri – cel puțin la facultatea din București, care chinuie studenții cu ultimele noutăți teoretice în materie de analiză lingvistică. Or, dintre aceste „ultime” noutăți, majoritatea dispar, nu vor fi validate, însușite, omologate. Sunt niște efemeride, idei la modă! Care nu au nicio legătură cu orele de limba română din școală, ore care ar trebui să le dezvăluie elevilor frumusețile limbii române, „estemele” acesteia, posibilitățile deseori unice pe care limba noastră le pune la dispoziția vorbitorilor! Avem norocul, ca români, că „ne-am născut întru limba română”, cum zicea mitropolitul Varlaam! Predarea limbii române, atât la facultate, cât și la școală, ar trebui făcută din această perspectivă! Să cultive sentimentul și conștiința faptului că suntem vorbitorii unei limbi cu posibilități expresive extraordinare! Fiecare limbă este expresia geniului creator al poporului respectiv. Cercetarea și predarea unei limbi trebuie să pună în evidență această creativitate, această componentă spirituală originală. Profesorul de limba engleză sau franceză are bunul obicei să sublinieze în fața elevilor particularitățile spectaculoase ale limbii străine respective, geniul acesteia. Acest geniu, spiritul unic întrețesut în textura limbii române, dacă îmi permiți această metaforă căznită!, ar trebui să fie cercetat, aprofundat și înțeles de viitorii profesori de limba română! Și predat elevilor la clasă!
Puteți da un exemplu privitor la „geniul” limbii române?
Ultima mea carte, UNU în limba română, este scrisă cu această intenție: să pună în evidență câteva dintre „isprăvile” limbii române. Ce a devenit unus latinesc în limba română, în gramatică și în vocabularul limbii române, este ceva extraodinar, inclusiv prin comparație cu ce s-a întâmplat în celelalte limbi romanice!… Sau ia dumneata aminte ce face limba română cu pluralul! Este un proces încă în desfășurare, pe cale de a se fixa în reguli relativ ferme. Mă refer la diferența subtilă și unică pe care o face româna între visuri și vise, între nivele și niveluri. Sau dubletele joc și joacă, înflori și înflora… Deosebirea aplicată neologismelor, între atenție și atențiune, porție–porțiune etc., etc. Limba română este singura limba neo-latină care și-a creat un mod verbal nou: prezumtivul! Etc., etc!Nici la facultate, și nici la școală, nu se predă spiritul în care Eminescu, Noica sau Mircea Vulcănescu ori Caracostea au vorbit despre nestematele limbii române! Din păcate, în facultate, se face un studiu sec și anost al teoriilor, al modelor din lumea științifică! Este inadmisibil să termini facultatea de limba română, de exemplu, și să nu cunoști denumirea populară, țărănească a lunilor anului! Sau adjectivele care denumesc culorile cailor: murg, roib, sur etc, care apar atât de des în literatură! Am auzit-o pe o fătucă, la TV, despre care știu că a terminat facultatea noastră, vorbind despre un cal „gri”!!!
„N-ați văzut un cal maro?!”… Ce vrea să spună această expresie?!
Această expresie glumeață a apărut ca să-i sancționeze pe cei care, începând să uite denumirile românești pentru culoarea cailor, apelau la neologisme! Când un asemenea nerod a spus prima oară „cal maro”, toată lumea a fost șocată, scandalizată sau amuzată!… E drept, calul nu mai este azi așa de important în viața noastră de toate zilele, mai ales a orășenilor! Dar școala, orele de limba română, trebuie să-și asume sarcina de a pune frână tendințelor de sărăcire a limbii! Noi, profesorii de limba română trebuie să fim un factor conservator! Să încetinim procesul ieșirii din uz a cuvintelor! Să nu lăsăm la voia întâmplării soarta limbii! Așa cum există un spirit ecologic, manifest în scopul conservării speciilor vieții în toată diversitatea lor, la fel se justifică și o ecologie a limbii! Strategia acestei ecologii trebuie elaborată de Universitate, de Academie! Din păcate, nu putem semnala nicio preocupare în acest sens, măcar că în statutul prin care s-a înființat Academia Română se vorbea taman despre asta!
„Taman”?! Ce cuvînt e acesta?
Este un regionalism, turcesc, care mie îmi place. Ca dobrogean, nu ratez nicio ocazie de a-l folosi!… Iată, se spune că în limba română accentul „este liber”! Ceea ce dă naștere perchilor de cuvinte deosebite numai prin poziția accentului: véselă/vesélă, dudúie/dúduie și atâtea altele. Dar asta nu împiedică funcționarea regulei potrivit căreia cuvintele românești terminate în consoană sau în semivocală se accentuează, de cele mai multe ori, pe ultima silabă: cojoc, hodorog, făgădău, hangiu, retevei etc. Cu unele excepții, bunăoară sufixe care impun accentul în rădăcina cuvîntului, cum ar fi sufixul -nic: harnic, veșnic, trudnic etc. Despre această regulă nu vorbește niciun manual! Accentul și intonația în limba română, iată un domeniu puțin cercetat, ignorat!
Trebuie predată limba română, ca și orice altă limbă, din perspectiva unicității sale. Or, cel puțin la colegele din generația mea mai „vizibile”, mai titrate, inclusiv cu funcții administrative, care au predat limba română studenților, principala lor preocupare era să le arate studenților cât sunt ele de citite, la curent cu ultimele noutăți de peste ocean!…
A cui e vina pentru această situație?
N-o să dau vina pe aceste cucoane „refuzate de idee”, altminteri muncitoare, silitoare și ambițioase… Or să se mire colegii mei, dar cred că vinovatul principal este …Al. Rosetti! Da, da!… Acesta a încurajat „metodele noi” din lingvistică, să fie studiate, cercetate, nu cumva să ne scape vreuna și să rămânem în urma altora, a celor din Occident, în primul rând! I-a plăcut să pozeze în savant deschis la teoriile noi!… Teorii pe care el însuși s-a ferit sau n-a șiut să le aplice! Îi plăcea să-l ironizeze pe Graur că este tradiționalist, conservator! Nu-și dădea seama că așa zisele metode tradiționale – pe care el însuși le-a folosit cu mult succes, erau departe de a-și fi epuizat potențialul, (încă) nu era cazul să fie abandonate! La fel, nu-și dădea seama că limbajul, de vreme ce nu are o existență autonomă, de vreme ce este un instrument, nu poate fi cercetat „în sine și pentru sine”! Ad litteram! Graur spusese foarte clar: lingvistica nu are nimic a face cu lingvistica matematică. Lingvistica matematică este un capitol al matematicii! …Spun astea ca omul pe care Rosetti a vrut să-l convingă să treacă în „barca” sa, în echipa sa. Mi-a propus „să-l las” pe Graur, că este învechit și terminat… Nu știu dacă Graur a aflat vreodată de aceată ofertă, destul de necolegială din partea lui Rosetti. Or, așa „învechit” cum era, Graur făcea lingvistică propunând mereu ceva interesant, o idee, o interpretatre nouă, o explicație nouă. Deseori ingenioasă și totdeauna de bun simț. Asta s-a văzut și în neuitatele sale emisiuni la radio! În timp ce la Rosetti cam lipsesc ideile personale… Graur ne încuraja să venim cu idei noi, pe mine m-a încurajat și m-a susținut ca nimeni altul tocmai pentru că eram în stare să spun ceva ce nu s-a mai spus! Teza mea de doctorat, ca și alte lucrări, nu numai de lingvistică, le-am scris numai și numai pentru că aveam de spus ceva ce lipsea din comentariile care s-au făcut pe marginea fenomenului numit limba română sau sufletul românesc! Căci, prin studiul limbii române, principala noastră țintă aceasta trebuie să fie: înțelegerea sufletului etnic românesc!… Nici vorbă, la Facultatea de Litere din București să se pomenească de așa ceva!… Și aici vine vorba și de vina dumnealor răposații Ion Coteanu și Boris Cazacu… S-au înconjurat de un cârd de yes-womenițe(!), care mai de care mai dispusă și preocupată să-i țuțărească… Nu insist, să nu cad în masochism!… Dar nu e de ignorat detaliul că Gramatica de care vorbirăm este opera colectivă a câtorva zeci de lingviste, doamne silitoare și pline de talent, dar totuși nu e normal să nu fie niciun lingvist, niciun bărbat printre ele… Deh, este vorba de limba maternă!… Rolul femeii, al mamei, al gineceului dacă vrei, este decisiv în achiziția limbajului de către copil! Dar să nu uităm că limba maternă se transmite totuși …din tată-n fiu!
Glumiți, am impresia!
Nu glumesc! Fac haz de necaz!… Hai, tradu această expresie în altă limbă! Partea intraductibilă a unei limbi, a limbii române, aceasta trebuie studiată și predată elevilor! A spus-o de nu știu câte ori Eminescu. A spus-o și Mozes Gaster! Poate că dacă a spus-o și un evreu va fi luată în seamă această recomandare de doamnele amintite, care încă mai dau directive catedrei sau la institut!… N-au ieșit ca lumea la pensie!… Colegele mele, care au predat limba română viitorilor profesori de limba română, au făcut-o fără niciun fior sufletesc sau estetic, fără conștiința valorii spirituale a limbii! Partea proastă este că pe această linie sunt și manualele școlare, programa școlară, subiectele de examen etc. Sunt manuale care se potrivesc pentru orice limbă, dar de fapt pentru niciuna! Plutesc la suprafața lucrurilor! Confundă limbajul cu ciripitul, cum a zis Noica! Și mai e ceva: tradiția școlii românești, a lingvisticii românești, a fost ca lingviștii să fie și oameni de litere, oameni cu drag și pricepere în ale literaturii, ale scrisului beletristic: Cantemir, Hasdeu, Ovid Densusianu, Caracostea, Puscariu, nu au separat studiul limbii de studiul literaturii, al istoriei, au fost ei înșiși scriitori și critici literari importanți. După război, al doilea mondial, s-a separat studiul limbii de studiul literaturii într-un mod prea net, prea tranșant. Chipurile a devenit mai științific!… A devenit de fapt un paravan al mediocrității savante!
Insist să faceți dovada că noua Gramatică a Academiei este un eșec. O dovadă ușor de înțeles!
O fac oricând! Dar mai întâi să văd cine are curajul s-o laude!… Curajul intelectual! Nu am cunoștință de vreo recenzie favorabilă. Dacă afli, spune-mi și mie, ca să pornesc de la acel text! Vrei altă dovadă?… Cele două volume …voluminoase sunt burdușite cu termeni noi, necunoscuți pentru majoritatea imensă a cititorilor. Cum spuneam, este o lucrare inuilizabilă de profesorii din școli. Aș paria, că niciunul dintre lingviștii academicieni nu ar putea explica toți termenii de așa zisă specialitate din Gramatica Academiei! Termeni care nu spun nimic nou, nu corespund unor concepte noi, clare și utile. Numărul de termeni noi într-o lucrare științifică este invers proporțional cu ideile noi! Excesul acesta terminologic încearcă să mascheze lipsa ideilor! Circula un diagnostic pe vremea studenției mele: refuzat de idee!… Partea proastă este că indivizii refuzați de idee sunt al naibii de ambițioși, de tenaci, de băgăreți!… Nu-i vina lor că au ajuns și la Academie unii… Unele!
Puteți da exemple?
Nu-mi vine s-o fac!… Dar îți dau numele unei colege care merita mai mult, în comparație cu alte colege, cu alte doamne lingviste: tovarășa profesoară Lucia Wald!
De ce îi spuneți tovarășa?
Pentru că înainte de 1990 eram singurul care-i spuneam „doamna profesoară”. Asta în timp ce alți colegi se fereau, nu cumva să nu-i spună „tovarășă”! Era doamna Wald o colegă, o tovarășă mereu „pe linia partidului”! O făcea însă cu sinceritate. Dar știa și carte! Și încă ce carte!…
Ce ar mai fi de spus?
Multe, nu avem timp de toate. Dar măcar atât: trebuie gândită o strategie și o acțiune la nivel național pentru identificarea unui număr cât mai mare de doctorate false.
N-ați spus nimic despre plagiatul literar!
Subiect și mai vast!… Dacă o să avem timp, o să-ți vorbesc despre mine, cum și de către cine am fost plagiat! Te interesează? Pe curând atunci!
București, 30 iunie 2012
A consemnat PETRE BURLACU
LEGIONARII AU FOST SFINTII INCHISORIILOR COMUNISTE!
http://www.fgmanu.ro
Vasile Roaita
”Scoala si educatia natiei românesti a fost o adevarata batjocura dupa 1997.
Distrugandu-ne scoala, instructia, va fi foarte usor sa ne distruga ca neam.”
Cu întîrziere, dar niciodată nu e prea tîrziu.
Sintetic și de calitate! Aș aduce un singur amendament. Crezi că doar din 1997? Eu consider că deja după 1990 educația a început să se prăbușească, iar despre hotărîrea (vezi aici deși e la mijloc se scrie totuși cu Î din I, pentru că hotărîre e derivat din a hotărî, unde Î e la sfîrșit – halal regulă) academiei din 1993 cu noile reguli ortografice cu  din A, ce să mai vorbesc? Sau de scrierea pe net fără diacritice cu englezisme pocite. Între asta șI rromi, eu nu văd nici-o diferență. De ce s-au permis astfel de lucruri care au batjocorit (expresia ta) limba și scrierea, precum și neamul românesc? Nu văd alt motiv decît așa cum vezi și tu de a distruge un neam prin educație (sau instrucție cum spui tu).
Pe partea cealaltă fizică dă-le droguri, alcol, sex, distrează-i ca să-i ți ocupați cu nimicuri și trimite-le părinții la muncă peste hotare, cît mai departe de tineri, ca să poți face ce vrei cu generația tînără. Adică să distrugi complet neamul românesc. Acum vreo 17 ani în urmă atrăgeam atenția la acest fenomen nefast produs în mod voit șI controlat de a distruge spiritul șI ființa românească, iar despre vînzarea de spermă românească la export, nici nu mai am cuvinte să calific.
Gaura s-a produs deja. Acum trebuie să vedem ce trebuie să facem ca s-o cîrpim cît de cît.
Numai bine!
Zob
apreciez foarte mult intervenția! Este de foarte mult bun simț, mai ales cu referire la generația de legătură care ne lipsește. Ea există dar nu e pusă în lumină deoarece așa cum se discută în articolul de față, doctoratele s-au dat mai mult pe linie politică chiar decît s-au dat în epoca de aur.
oamenii serioși au plecat din țară sau s-au retras din viermuiala oportuniștilor politici. Asta a creat loc nulităților care au lins peste tot politicienii pentru titluri. Asta se întîmplă întotdeauna în perioadele de tranziție cînd se trece de la un sistem de guvernare la altul. Instabilitatea politică duce la instabilitate socială și culturală. Valoarea devine nonvaloare și invers. Nihil sub sole novum.
încă o dată sincer mi-a plăcut intervenția!
PS Am o rugăminte: ar trebui să creezi un alt pseudonim decît Zob, pentru că mai avem aici un Zob, și sînt convins că nu e vorba de același Zob. Deci atenție! Celălalt Zob e însoțit de o imagine a lui Țepeș. Problema e cum te voi recunoaște dacă o să-ți schimbi pseudonimul pentru a elimina confuzia? Eu propun citat din comentariul tău:
”Ne va lua dracul după ce vor muri cei bătrâni. Există o ruptură criminală între generaţii ce produce sentimentul noutăţii permanente în sufletul profesinaliştilor (?). Noul poate apărea numai în măsura în care ai integrat vechiul şi l-ai depăşit. Crearea cere istorie iar istoria cere consecvenţă, seriozitate, respect. Altminteri vorba nemţilor: toţi câinii vor fi doctori.”
Nu îmi place să laud. Există totuşi situaţii în care este necesar a o face.
În textul domnului profesor se simte ,, mâna ,, maestrului. Este om lucrat. Probabil a avut la timpul potrivit pedagogi buni. Cred că trebuie să îi mulţumim pentru criteriile clare de evaluare a unei lucrări. Aceste criterii se aplică în lucrările ştiinţifice.
Am mai avut noi un cunoscător bun al limbii române dar l-am cam batjocorit: Adrian Păunescu.
Totuşi noi ducem lipsă de criterii generale de evaluare a lucrărilor. Mă refer la criterii riguroase de evaluare a creaţiei date de o persoană.
Valentin Dinu
Arată-ne şi nouă ce criterii de evaluare a unei creaţii ştiinţifice folosesc americanii. Aştept răspuns serios.
Aici este ţiganizare mare a procesului de învăţământ. Procesul de învăţământ românesc actual funcţionează pe principiul capitalist al profitului. Acest principiu pătrunde adânc în toare operaţiile componente. Sistemul de învăţământ românesc a ajuns o caricatură cu iz capitalist.
Ne va lua dracul după ce vor muri cei bătrâni. Există o ruptură criminală între generaţii ce produce sentimentul noutăţii permanente în sufletul profesinaliştilor (?). Noul poate apărea numai în măsura în care ai integrat vechiul şi l-ai depăşit. Crearea cere istorie iar istoria cere consecvenţă, seriozitate, respect. Altminteri vorba nemţilor: toţi câinii vor fi doctori.
arm
dacă-mi dai voie am să răspund eu la întrebarea ta pentru că domnul Coja nu e istoric de profesie, iar întrebarea ta se referă la probleme de istorie.
în primul rînd cuvîntul ”plăci” e greșit deoarece termenul consacrat e tăblițe, cînd e vorba de inscripții pe plăci din diferite materiale.
din start trebuie să-ți spun că sînt copii după originale. Au fost turnate în plumb la fabrica de cuie din Sinaia după originalele în aur, descoperite în timpul săpăturilor efectuate pentru fundațiile castelui Peleș, pe care regele Carol I, proprietarul viitorului castel și le-a însușit considerînd că i se cuvin, deoarece au fost descoperite pe proprietatea lui. Asta ca și cînd ar fi fost resurse naturale, filoane de aur, nu obiecte de patrimoniu pentru istoria poporului român.
acum fără să ne exprimăm în legătură cu autenticitatea lor, deci să stabilim dacă sînt falsuri sau nu, îți propun un test de logică. Cine ar fi nebunul să investească atîta aur de cea mai bună calitate (e vorba de aur masiv peste 500 de plăci cum le spui tu de grosime variînd de la 5 la 8 milimetri și de dimensiuni cuprinse între cca 20 și 30 de centimetri, deci o cantitate serioasă de aur de calitate), pentru a convinge lumea că noi am scris? Mai mult: de unde a știut regele să cumpere exact acolo pămînt? De ce au fost replicate prin turnare în plumb pînă să ajungă pe mîna regelui? Cu ce drept regele și le-a însușit? Ce s-a întîmplat cu cele de aur? De ce au stat copiile ascunse în depozitele Muzeului Național de istorie? De ce s-au făcut și plăci fotografice? De ce au dispărut atît de multe din ele (ne-au rpmas cca 92) și chiar din plăcile fotografice mai ales după 1990? Ar mai fi multe alte întrebări care ar trebui puse ca să clarifice problema. Deocamdată acestea sînt deja suficiente pentru a răspunde la întrebarea: falsuri sau nu? Nu pot fi falsuri, simplu pentru că: a fost o cantitate foarte mare de aur. E treabă de logică. Fă calculele și ai să vezi despre ce e vorba. Cine ar fi nebun să îngroape o asemenea cantitate de aur în pămînt? doar așa ca să rămînă fără ea? ceea ce de fapt s-a și întîmplat, pentru că le-a luat regele Carol I. Ar trebui ca respectivul să fie foarte bogat și un mare idiot în același timp pentru a fi capabil de o asemenea idioțenie. Nu crezi tot așa?
în ce privește scrierea folosită care apare pe tăblițele de la Sinaia, pot spune că e vorba de mai multe tipuri de scriere, nu așa cum se vehiculează prin cărțile scrise după 1990, că ar fi doar scriere dacă (unii autori au pretenția că ar fi în stare să le traducă), care denotă că ar fi vorba de o cancelarie așa cum au existat în antichitate, unde se țineau tratate de pace, tratate comerciale, legi, donați la tezaur, etc., așa cum au avut hitiții, sumerienii, babilonienii, etc. Deci mai multe limbi și mai multe feluri de înțelegeri. În general e vorba de scrieri traco-celte din Balcani-Anatolia, inclusiv scrierea dacă. Mai mult se poate spune că sînt din perioade diferite, unele la distanță destul de mare, ceea ce denotă că ele cuprindeau și parte din arhivă. Nu toate erau contemporane. Unii susțin că ar fi cancelaria lui Burebista. Eu nu mă raliez aici din cauză că așa cum am arătat deja și consider, e vorba de perioade diferite de timp. Arată mai mult ca o arhivă pe o perioadă îndelungată de timp. Aici ar fi de făcut o observație foarte importantă, și anume că: acest lucru denotă că ar fi vorba de arhiva unei cancelari statale a unui stat bine definit și cu istorie îndelungată și nicidecum a unui rege într-o capitală izolată. Burebista se pare că a avut capitala în două locuri diferite, dar nici una din cele propuse de istorici nu era în curtea regelui Carol I la Peleș în Sinaia.
despre scrieri acum pot spune, după ce am studiat mai multe scrieri din Balcani-Anatolia că sînt ale triburilor trace, moese, dace, ilire, dalmate, macedone, etc deci în general lumea traco-celtă. Majoritatea acestor scrieri, inclusiv cea dacă, derivă din scrierea luviană. Descendente directe ar fi cele din Anatolia cum ar fi: liciană, cariană, lidiană, misiană, frigiană și respectiv a triburilor trace din Balcani (te las pe tine să le afli).
scrierea luviană a fost în circulație pînă la apariția alfabetului chirilic, care a înlocuit alfabetele traco-celte descendente din alfabetul luvian. Asta o afirmă cel care a descifrat scrieri de acest gen, de la scrierea hitită pînă la scrierea luviană tîrzie din Balcani-Anatolia (te las pe tine să afli despre cine e vorba). Această scriere s-a născut din cea denumită proto-europeană, care se pare că a stat la baza scrierilor indo-europene în general. Aici aș aminti de o scriere ceva mai veche, cea a pelasgilor din Creta, civilizația minoană, numită liniară A, care nu e grecească. Liniară B, grecească, a fost descifrată de arhitectul englez de origine greacă Michael Ventris. Tot el a afirmat că nu poate descifra scrierea liniară A din cauză că e altă limbă decît limba greacă.
noi cercetări afirmă că scrierea etruscă s-ar fi născut tot în Balcani-Anatolia, deoarece asemănarea izbitoare mai ales cu scrierea lemniană (descoperită în insula Lemnos) e de neconfundat. Mai mult ultimele cercetări genetice întreprinse pe oase descopeite în Balcani-Anatolia confirmă că etruscii erau originari din Balcani-Anatolia, și nu numai ei ci și animalele și plantele lor, pe care le-au dus cu ei prin migrare din Balcani-Anatolia, în peninsula Italică. Și acum existe animale domestice cu cod genetic asemănător cu al celor din Balcani-Anatolia, nu numai oameni. E vorba de grupa haplogen E. Asta mai confirmă și rudenia cu berberii din nordul Africii.
asta a spus și istoricul Herodot și nimeni nu vrea să-l asculte decît un pumn de cercetători entuziaști și dedicați adevărului. Acelați lucru îl spune și scriitorul Virgiliu în Eneida. Ar mai fi istoricul Titus Livius sau împăratul Claudiu în 8 volume despre istoria etruscilor. Lista e foarte lungă. Sînt convins că cu timpul adevărul va ieși la lumină chiar dacă unii au motive serioase să-l ascundă cum ar fi evreii, grecii sau italienii, urmașii romanilor, din motivele unor ambiții protocroniste. Prea mult se ascund scrieri despre lumea tracă și inclusiv scrierile acestora. Mai mult se afirmă că nu scriau. E de la ridicol la absurd cînd există atîtea dovezi și ele nu încetează să apară la suprafață.
sper că am răspuns cît de cît întrebării tale cu privire la tăblițele de la Sinaia!
numai bine!
domnule Coja,
eu propun altfel de articulare. Trebuie să articulăm evreii pentru că prea mult ne-au articulat ei pe noi pînă cînd ne-au dezarticulat complet. Așa că ar trebui și noi să-i articulăm pe ei, pînă cînd îi dezarticulăm și noi pe ei, așa cum ne-au dezarticulat ei pe noi, ca să fie meci egal.
ce părere aveți de acest tip de articulare? Mai ales că ei ne-au articulat și istoria precum și limba pînă le-au dezarticulat complet în ultima vreme, nu numai proprietățile.
numai bine!
Ascult pr YouTube si citesc pe Net tot felul de afirmatii precum ca intr-o lucrare de doctorat in Drept respectivul „catindat” poate sa reproduca afirmatii anterioare, facute de altii, fara sa citeze sursa, adica aparand in text ca si cum ar fi ale lui. Poate ca in Romania asa o fi, mai ales dupa 1989. Eu mi-am luat un doctorat nu in Drept, ci in osteologie, nu in Romania ci in USA, si am muncit la el ca un disperat un pic mai mult de zece ani. In USA, nu conteaza disciplina academica, pentru orice afirmatie ce nu-ti apartine, chiar o singura propozitie, trebuie citata sursa – ca e o teza de doctorat, de Master’s, studiu, nu conteaza. Nu exista o etica academica speciala pentru cei de la Drept si o alta pentru cei de la agricultura, etc. De unde ideea asta in Romania – daca stie cineva, lamuriti-ma si pe mine, sa nu mor prost.
L-am „cunoscut” pe dl prof. Coja citind acum cativa ani „Transilvania Invincibile Argumentum” si apoi „Marele Manipulator si asasinarea lui Culianu, Ceausescu ..”.Am ramas uimit de puterea logicii, de sirurile de argumente imbatabile. Nu ma asteptam de la un filolog…:)
Daca dansul se apleca si asupra ‘copaceilor’ sunt sigur ca era vizitat macar de cateva idei.Copaceii sunt rezultatul incercarilor de a scrie gramatica intr-un mod accesibil calculatoarelor(programelor).E posibil ca de aici sa nu apara lucruri noi pentru lingvistica, dar de aici putem avea programe de traducere automata, de citire automata a unui text (de exemplu pentru orbi), de intelegere a vorbirii (dictare catre un program care genereaza un text, calculatoare cu comenzi vocale). Din cate stiu limba romana sta prost la aceste capitole.De vina sunt si academicienii- matematicieni si lingvisti.
E interesant procentul mare de femei in lingvistica si drept.Nu e vina lor, ci a barbatilor care aleg alte directii.
@FLORIN CROITORU
…”Nu e specificat nicăieri că titlurile de doctor se dau pt idei noi.Nici nu ar fi posibil pt că în lipsă de idei bune s-ar scrie doctorate cu idei de doi bani dar noi.”
Draga Florin, o idee cu adevarat ‘noua’ nu poate fi decit ‘buna’ in sensul si pe terenul ‘cercetarii’. Desigur daca autenticitatea si ‘noutatea’ ii sunt garantate.
O teza de doctorat, un PhD, asta si este: avansarea unei idei (desigur este mult mai amplu decit o ‘idee’!) care sa adune fluviile altor si altor idei pre-existente si sa le conduca de asemnea maniera incit ceea ce se obtine sa fie ceva ‘nou’, dar care sa aibe o asemenea deschidere incit va cere alte si alte eforturi de cercetare, ducind lucrurile cu siguranta inainte, si totodata raminind conectate in permanenta la ceea ce se intimpla in domeniul ‘cercetarii’ in momentuo respectiv.
Asta este cu ‘noul’ in ale cercetarii, in speta intr-o teza doctorala – nu este niciodata un act izolat, ci aduna confluenta atitior si atitor alte materiale congruente cu subiectul in cauza, pentru a lasa la final ipoteza deschisa altor studii.
Am avut si am cea mai mare admiratie pentru acest tip de efort intelectual – DESIGUR, CIND ESTE AUTENTIC!!!! – acela de a dezvolta o idee importanta si emergenta intr-o asemenea teza de doctorat.
Din nefericire ‘autenticitatea’unor asemenea eforturi a ramas din ce in ce mai dubitabila. Am refuzat aproape sa cred cind am auzit de PhD (teza doctorala) drept ‘creatie’ a cuiva care este, ca un autentic mercenar, platit!!!!!!!!!
Ce vemuri mai traim!!!
Domnule profesor Ion Coja ce parere aveti despre cunoscutele „Placile de la Sinaia”? Sunt „falsurile” unor somitati sau sunt copii dupa originale ?
In anii 30 in Germania se ajunsese la o asa inflatie de „doctori” incat doctorii doctori, adica pe bune si cu contributii in domeniile in care-si luasera doctoratul au scos o zicere: Sa nu dai cu piatra in vreun caine ca s-ar putea sa dai intrun „doctor”.
La noi cu siguranta ai lovi un „om politic”.
Cat priveste doctorantura,in intelesu-i clasic, nu cred ca-i posibil ci-i penibil sa finalizezi studiile la acest nivel fara o teza care sa aduca o cat de mica noutate in domeniul tratat.
Ideea că tezele de doctorat trebuie să conţinp idei noi mi se pare greşită.Ele trebuie să arate măiestria autorului, înalta lui calificare. Nu e specificat nicăieri că titlurile de doctor se dau pt idei noi.Nici nu ar fi posibil pt că în lipsă de idei bune s-ar scrie doctorate cu idei de doi bani dar noi.Un om capabil dar fără idei noi nu ar putea lua doctoratul dacă nu ar cumpăra de la cineva o idee.
Problema mare este că tezele de doctorat sînt făcute cel puţin în parte de alţii. Chiar cînd treaba e pe bune autorul are un îndrumător care îi dă direcţia, liniile principale adică îi face canavaua pe care el va broda.
Se ştie de mult că lucrările de diplămă şi tezele de doctorat sînt făcute de alţii, total sau în parte, nu de cei ce le semnează.
„articolul este o parte de vorbire recent apărută, denotă un anumit nivel de intelectualitate al limbii respective, al vorbitorilor.” (I. Coja)
Domnule, m-ai dat gata cu asta. Cît e de recent acest articol? De unde reiese acest lucru?
Foarte interesant. L-am citit pe nerasuflate.
Din pacate limba româna cam este batjocorita si vedem asta la TV, in ziare, in comentariile pe bloguri si site-uri.
Citez pe intervievat : „Colegele mele, care au predat limba română viitorilor profesori de limba română, au făcut-o fără niciun fior sufletesc sau estetic, fără conștiința valorii spirituale a limbii!”
Dupa parerea mea acest lucru se intampla inca din clasele primare si se continua la toate nivele si nu numai la materia „limba româna.
Scoala si educatia natiei românesti a fost o adevarata batjocura dupa 1997.
Distrugandu-ne scoala, instructia, va fi foarte usor sa ne distruga ca neam.