Pe frontispiciul Academiei filozofice a lui Platon exista un înscris care interzicea celor ce nu cunoşteau geometrie să calce pe acolo. De ce a pus Platon aceasta conditie prealabila? El stia ca geometria dezvolta gandirea logica. Inseamna ca in conceptia lui, filozofia fara logica nu avea sens.

Eu, daca ar fi dupa mine, as introduce la facultatea de istorie studiul logicii. Fara logica, istoria nu valoreaza nici cat o ceapa degerata.

In citatul de mai sus, se pretinde ca nespecialistii care se ocupa de istorie, ar trebui sa-si insuseasca METODOLOGIA CERCETARII ISTORICE. Din pacate, dupa parerea mea, aceasta metodologie nu exista! In istorie, fiecare scrie si face ce vrea! Nu exista nici reguli cunoscute, pe care sa le exersezi indelung. Cei care spun ca ele ar exista, spun povesti. Sa vina cineva aici si sa dea 3 exemple de reguli, pe care cel care cerceteaza istoria ar trebui sa le exerseze indelung! (Nu reguli generale, precum „Sa scrie in lumina adevarului” Asta nu este o regula metodologica, pe care sa o poti exersa, ci o cerinta generala, fara de care istoria nici nu are sens.)

Problema cea mai grava a istoriei este ca ea NU ESTE STIINTA, nu are reguli si nici norme. Cel care scrie istorie are ca ghid doar constiinta sa. Daca aceasta constiinta este inclinata spre adevar, atunci cel ce scrie se poate apropia de adevar.

Cei mai multi insa din cei care lasa marturii istorice, fie ca au interese proprii, fie ca sunt purtatorii intereselor altora, ei vor falsifica evenimentele istorice in sensul acestor interese.

O a doua grupa de „Izvoare istorice” provin de la oameni care, oricat de multa buna-credinta ar avea, sunt limitati in aprecierea lor de doua mari dificultati: subiectivismul si imposibilitatea de a curprinde esenta evenimentului istoric la care iau parte. Sa ne inchipuim ca suntem la Vaslui, unde se infruntau aproape 200 de mii de oameni intr-o batalie cumplita dintre turci si plaiesii lui Stefan. Si daca te-ai fi urcat intr-un stejar inalt, n-ai fi putut cuprinde tot campul de bataie. Si atunci, evident, in scrierea ta se va reflecta partialitatea si subiectivitatea. Ca sa dezghioci din aceasta nuca tare cele doua randuri de coji si sa ajungi la miezul adevarului, ai nevoie de ciocanul logicii.

Nu faptul ca esti istoric amator sau absolvent de facultate de istorie este important, ci cum abordezi problemele istorice si ce aparat logic folosesti, ca sa scoti adevarul la lumina. Asta nu se invata la facultatea de istorie!

O sa ma intrebati de unde stiu, daca n-am absolvit o asemenea facultate. Stiu, fiindca vad rezultatele. In istoriografia noastra sunt grave, imense gauri negre, pe care nici in ziua de azi istoricii nu le-au clarificat. Si nu le vor clarifica, fiindca au ciocanul prea mic.

Eu ma documentez acum despre revolutia de la 1848 din Ardeal, cu gandul ca sa scriu o noua carte. Analizand materialul istoric care-mi sta la dispozitie cu aparatul logic pe care mi l-am format studiind geometria, matematica si logica, am ajuns la concluzia ca nici un istoric dintre cei pe care i-am consultat, nu a fost in stare sa lamureasca anumite aspecte extrem de importante din viata lui Avram Iancu.

Istoria are, dupa mine, o lege, pe care am numit-o legea continuitatii. (N-am gasit descrierea acestei legi in nici o carte de istorie sau despre istorie). Aceasta lege a continuitatii exclude, in principiu, salturile de la o stare la alta, fara un anumit factor, pe care il numesc cu o expresie sugestiva, trambulina. Ca sa sari de la un nivel la altul, ai nevoie de o trambulina.

In viata lui Avram Iancu, apare un astfel de salt in aprilie 1848. Din viata lui de cancelist necunoscut la sfarsitul lui martie 1848, ajunge in decurs de o luna, conducatorul recunoscut si respectat al motilor! Haida de! Asta nu ma lasa logica mea si legea continuitatii s-o cred! Asa ca am inceput sa caut … trambulina!

Am citit in memoriile Anei Hodos, fica lui Simion Balint, ca intr-o anumita imprejurare, cand, adunati la comemorarea lui Buteanu la Iosasi in 1869, Nicolae Corches, fost tribun al Iancului, a sustinut ca singura femeie fata de care Iancu a avut o admiratie nemarginita si pe care o asculta fara preget, a fost Ecaterina Varga.

Se stie ca Ecaterina Varga castigase increderea si dragostea motilor inca de prin 1842. Ea era „Doamna noastra” si nu se putea ca doi oameni cu aceleasi idei si convingeri, asa cum erau Iancu si Caterina Varga, sa nu se intalneasca!

Din franturi de informatie, din cateva propozitii singuratice, am dedus ca Iancu devenise un fel de ajutor al „Doamnei Noastre”. Ea insasi recunoscuse in Iancu omul hotarat si inzestrat cu carisma necesara, ca sa conduca masele la revolta pe care Caterina o pregatise pentru primavara lui 1847. Dar in 6 ianuarie 1847, Caterina Varga cade victima unei conspiratii, la care Andrei Saguna, pe atunci vicar al Sibiului, a jucat un rol pe cat de important, pe atat de funest. Ecaterina Varga va fi arestata si tinuta in inchisorile de la Alba Iulia si de la Aiud.

Este clar ca, lipsiti de conducatoarea lor iubita, revolta motilor din 1847 n-a mai putut avea loc. Dar, Iancu i-a luat locul si atunci iubirea si admiratia motilor fata de „Doamna noastra” a trecut, cum a trecut si de la Ioan Voda cel Cuplit la Nicoara Potcoava, asupra locotenentului ei, Iancu.

O sa fie voci care vor spune ca ceea ce sustin eu este fantezie. Bine, atunci dati voi, aia care ati exersat si-n somn metodologia istorica, o explicatie mai buna!! De ce Avram Iancu, necunoscutul si nevarstnicul, devine conducatorul ascultat si necontestat al motilor, cand intre acesti bravi moti activau preotul din Rosia Montana, Simion Balint, care era mai in varsta cu14 ani decat Iancu si care era si el ascultat de moti cu sfintenie. De ce n-au devenit conducatori Petre Dobra si mai ales Ioan Buteanu, amandoi avocati de cativa ani, unul in Abrud, si altul in Zlatna si care aparau cauzele motilor in procesele lor nesfarsite cu fiscul, cu aerariul, cu guberniul, cu grofii?

Aveau sanse mai mari ca Iancu sa devina capitani. Dar, in mod surprinzator, toti trei, Balint, Dobra si Buteanu, s-au subordonat de buna voie lui Iancu. Asta s-a datorat Ecaterinei Varga, cat si calitatilor lui Iancu, dovedite cu mult inainte de 1848 in anumite confruntari, precum cea prin care au daramat cladirile lui Hocheder, cel care voia sa puna pe roate prin 1846 o intreprindere de extragere a aurului in apropierea Abrudului, care ar fi falimentat „baile” mici ale baiesilor abrudei si rosieni.

Iata cateva afirmatii care m-au condus la asemenea concluzii:
1). Scrie Iosif Sulutiu in Biografia sa despre Avram Iancu ca, in 1848 Iancu i-a spus: Ce pacat ca prin o surprindere, s-a sugrumat anul trecut intentiunea poporului de a se elibera. S-ar fi sters sclavia si neamul romanesc cu arma in mana s-ar fi declarat natiune regnicolara.

Acea surprindere a fost arestarea Ecaterinei Varga, care pusese la cale ridicarea poporului muntean in primavara anului 1847.

2) Autorul maghiar Lucacs Bela scrie in cartea lui „Robii aurului” ca la discutiile animate de la casina unde se adunau seara de seara cancelistii maghiari si romani, in martie 1848, la discutiile prin care domnisorii maghiari erau de parere ca urbariul trebuie sa se desfiinteze treptat si cu despagubire, Iancu a rabufnit, spunand printre altele: ” Nu se poate ca din povara generala sa va platiti marinimia. Eu nu voi ingadui natiunii mele sa plateasca, in acest scop, nici un ban!

Laudarosenie? Citind raportul lui Iancu, din toamna anului 1849, vedem ca e plin de modestie, desi putea sa se laude cu faptele lui, ca avea cu ce! Laudarosenia nu-i era insa caracteristica. Ori, daca admitem ca nu s-a laudat, atunci inseamna ca Iancu, la ora aceea, avea atata influenta si putere, incat putea sa opreasca motii din Muntii Apuseni, ca sa plateasca despagubire. E o interpretare trasa de par? De ce ar fi? E mai usor sa accepti, asa, aprioric, ca e posibil ca un tinerel necunoscut sa devina intr-o luna conducatorul unui popor? Sa nu uitam ca Iancu, la 6 aprilie, a organizat adunarea de la Campeni, asemanatoare cu cea din 3 aprilie, organizata de Buteanu la Abrud, ca sa mobilizeze poporul muntean sa se prezinte la adunarea de la Blaj din 30 aprilie. Fiindca lui Iancu i-a succes organizarea, ar trebui sa ne faca sa credem ca aceasta influenta exista deja mai dinainte.

O si mai mare gaura neagra este viata lui Iancu de prin 1852, cand taberele istoricilor s-au impartit: unii il cred nebun, altii refuza acesta ipoteza cu indaratnicie, desi multe fapte arata obiectiv o decadere. Chiar si Simion Balint, intr-o scrisoare, isi exprima nelinistea, spunand ca l-a gasit pe Iancu scazut sufleteste si intelectual, ca nu mai citeste nimic si ca e cuprins de deznadejde. Nimeni, nici un istoric, n-a putut dezlega misterul faptelor lui Iancu, in timpul vizitei imparatului Franz Iosif, atunci cand a vizitat Transilvania. Cele mai multe pareri converg spre ideea ca Iancu era dezamagit de faptul ca imparatul nu daduse drepturi romanilor, dupa ce s-au dovedit cei mai loiali supusi ai maiestatii sale. Dar, Iancu a fost cel mai mare, mai infocat, mai darz dintre cei care au sustinut ideea ca marsruta imparatului sa treaca peste muntele Gaina, prin inima Muntilor Apuseni. Imparatul urma initial sa treaca de la Deva la Sibiu, dar Iancu a reusit, prin interventiile lui la guvernatorul Schwarzenberg, sa schimbe ruta imparatului. Deci, atunci nu era dezamagit, dar dupa nici doua saptamani, nu se prezinta in fata imparatului, fiindca l-a apucat dintr-o data jalea? Orice explicatie de acest gen cade, lovita de nulitate. Iosif Sulutiu, prietenul lui Iancu din copilarie, prezinta un tablou destul de stufos de pareri, lasand pe fieare sa creada ce vrea. Astfel, ne prezinta explicatia unchiului sau, marele mitropolit Alexandru Sulutiu, care credea ca „mintea Iancului ar fi fost alterata de marea bucurie, vazand ca imparatul a primit propunerea de a-si schimba ruta.” Sulutiu mai da un citat din „Gazeta Transilvaniei, nr. 63/1852, care spune ca ” principala cauza a disperarii si retragerii lui n-a fost alta decat o iute schimbare a sanatatii.”

Mie insa, cea mai plauzibila explicatie si totodata care se potriveste cel mai bine cu ceea ce stim ca a fost viata lui Iancu din 1852 pana la moarte, este tot sugerata de Iosif Sulutiu: „Se zice ca mama lui Iancu ar fi zis, dupa intoarerea lui de la Casovita: Sufletul meu, lumina mea! A fost otravit cu ciuciuleti! ” (Bureti otraviti). Este expliatia care lumineaza toate faptele Iancului dupa 1852, cat si nebunia lui, intrerupta de momentele de luciditate. Cine, la urma urmei, il cunostea pe Iancu mai bine, ca noi sa ne putem increde in explicatiile lor? Autorii maghiari? Fostii camarazi ai lui Iancu, Macelariu de la Sibiu, Papiu Ilarian, Simion Balint? Sau mama lui, care-l stia de cand era nenascut, cu simtul ei matern, care nu inseala iniciodata?

less