Măicuţa Ana
Autor: Bruno Ștefan
În vara anului 1995 am făcut parte dintr-o delegaţie de români care a vizitat Transnistria. Regimul separatist lui Igor Smirnov voia să arate că românii nu sunt persecutaţi în ţara lui şi a acceptat ca cetăţeni din România să facă parte din delegaţiile OSCE care monitorizau respectarea drepturilor omului în republica lui nerecunoscută oficial de nimeni în lume.
La ieşirea din Dubăsari, pe strada Lenin ce ne ducea spre satul Cocieri, ne-a ieşit în cale o femeie bătrână.
– Histos S-a înălţat, dragii mei! – ne-a întâmpinat ea, vorbind în limba română.
– Adevărat S-a înălţat, măicuţă! – i-am răspuns noi în cor.
– Veniţi din România, nu-i aşa? – ne-a întrebat apoi.
– Da, măicuţă, suntem din Bucureşti – i-am spus eu.
S-a apropiat de noi şi ne-a implorat cu multă smerenie:
– Vă rog cinstiţi-mi casa, dragi români!
Am intrat în casa ei – o căsuţă mică şi sărăcăcioasă, dar curată. În sufragerie pereţii erau plini cu icoane ortodoxe, iar masa era aranjată, cu tacâmurile puse, cu pâine, vin, cozonac şi plăcinte, iar din cuptor ieşea mirosul unei fripturi cu usturoi proaspăt făcută, de parcă tocmai aştepta pe cineva la masa de prânz.
– Pe voi vă aşteptam, dragii mei. Haideţi intraţi şi luaţi loc – ne-a îndemnat ea. Cum vă cheamă băieţi? – ne-a întrebat apoi.
După ce s-a prezentat primul dintre noi, l-a sărutat pe obraji şi la îmbăţişat cu mult dor, spunând că pe ea o cheamă Ana. La următorul a început să plângă, în timp ce faţa îi râdea de bucurie. Când a ajuns la un coleg de lângă mine s-a aplecat şi i-a sărutat picioarele, neputând să se oprească din plâns.
– De ce plângi măicuţă? – a întrebat-o el mirat, încercând să o ridice de la picioarele lui, jenat de această situaţie.
– De fericire, dragul mamii, că aştept de ani buni să văd pe străzile noastre venind români. Spuneţi-mi cum mai arată Bucureştiul? S-a mai făcut vreun parc mai frumos ca Cişmigiul sau Herăstrăul?
Am început să-i povestim despre Bucureştiul pe care – am aflat apoi – ea l-a cunoscut în luna de miere în perioada interbelică. Ne întreba despre case din Cotroceni şi de la Şosea, în care ea a stat în 1937, despre troiţa din Herăstrău pe care ea a ridicat-o împreună cu soţul ei. Neştiind ce să-i răspundem, i-am spus:
– Haide cu noi în Bucureşti măicuţă să vezi ce s-a schimbat de când nu l-ai mai vizitat. Noi mai avem de mers în câteva localităţi, dar peste 2 zile venim şi te luăm cu noi în ţară.
– Mare şi Bun este Dumnezeu, dragii mei. Este cea mai frumoasă sărbătoare de Înălţare din viaţa mea.
La plecare ne-a dat fiecăruia câte o iconiţă şi ne-a îmbăţişat picioarele, plângând într-una de bucurie, iar noi i-am lăsat câteva poze făcute cu Polaroidul, cu ea în mijlocul nostru.
– Ciudată femeia – comentam noi când ne-am depărtat de casa ei, apreciind însă ospitalitatea neobişnuită. Poimâine ne întoarcem în Dubăsari şi o luăm la Bucureşti, că prea plângea de dorul Capitalei.
Când am ajuns după două zile, măicuţa Ana era moartă, aşezată în sicriu pe masa la care recent ne ospătase. Preotul a venit spre noi şi a început să ne vorbească.
– Măicuţa Ana a murit fericită, după o viaţă tare chinuită. Bărbatul ei a murit la Cotul Donului în 1942 în războiul pentru reîntregirea neamului, iar fiul ei a murit în Ungaria în 1956, în timpul revoluţiei antibolşevice.
De-atunci a trăit singură, fără să aibă nici măcar bucuria să aprindă o lumânare la mormintele celor dragi. Mereu visa la eliberarea Basarabiei şi a Transnistriei de către români.
Era o femeie credincioasă şi se pregătea să cinstească cum se cuvine nu numai marile sărbători creştine – de Paşte, de Crăciun, de Sfântă Măria şi de Sfinţii Petru şi Pavel – ci şi sărbătorile mari ale românilor – de 10 mai, de 1 decembrie. După ce voi l-aţi îndepărtat pe Ceauşescu de la putere, a sperat continuu că veţi ajunge curând în Basarabia şi la noi, la Dubăsari. Dar pe măsură ce trecea timpul devenea tot mai abătută.
”Nu mai vin părinte românii la noi, aici” – îmi spunea tristă la spovedanie. ”Vin măicuţă, să nu te îndoieşti – o îmbărbătam eu. Stai să scape de comuniştii de la ei şi o să-i vezi curând pe străzile noastre. O să vină ca atunci, între războaie, în straie de sărbătoare şi o să cânte cu noi în biserică”.
”Cred, Doamne, ajută necredinţei mele! – repeta ea cuvintele din Biblie, dar adu Doamne nişte români mai repede aici, ca să cred şi mai mult”.
În ultimii ani era tot mai bolnavă şi la fiecare spovedanie mă temeam că era ultima dată când o vedeam în viaţă, dar ea, citindu-mi parcă gândurile, îmi spunea: ”Nu mor părinte până nu văd venind români pe uliţa noastră”.
Alaltăieri la slujba de Înălţare a venit la mine şi mi-a spus că i S-a arătat Dumnezeu şi I-a spus să se pregătească. Am mers la ea cu coana preoteasă să o ajut să facă friptură şi plăcintă cu brânză şi cozonac cu nuci şi îi tot spuneam: ”Măicuţă Ana, n-au venit români la noi în Transnistria de jumate de secol şi dac-or veni, de unde ştii că or să vină la casa ta?”
Ea se ruga şi plângea într-una, iar noi am plecat de la ea convinşi că nu o să vină nimeni. Dar aţi venit voi în urma noastră. Doamne, cum îi mai sălta inima de bucurie când m-a sunat pe seară să-mi spună. ”Dumnezeu nu m-a părăsit. Dumnezeu mă iubeşte, părinte. Ei n-au venit la întâmplare, ci Dumnezeu i-a trimis la mine. Acuma pot să mor şi ştiu că mă duc la Domnul fericită”. În noaptea aia a murit, dar vă spun că n-am văzut pe nimeni să moară mai fericit aşa cum a murit ea. Uitaţi-vă la chipul ei să-i vedeţi zâmbetul pe faţă.
Am condus-o pe ultimul drum la cimitir şi atunci am simţit că s-a născut în noi o dragoste faţă de Basarabia şi faţă de românii de peste Nistru care niciodată nu s-a stins. Atunci inima mea a rămas în Basarabia şi Basarabia a rămas în inima mea cu mare dor.
În toţi anii aceştia i-am tratat pe toţi basarabenii cunoscuţi ca fiind copiii măicuţei Ana – pe toţi studenţii de peste Prut i-am ajutat mai mult decât pe studenţii noştri români, cu colegii moldoveni din breasla mea am lucrat cu multă dăruire, cei mai buni prieteni ai mei sunt basarabeni refugiaţi în Bucureşti, iar unora le-am botezat copiii.
Și la ceilalţi membri ai delegaţiei am văzut aceiași dragoste neostoită faţă de basarabeni: unul s-a căsătorit cu o transnistriancă, altul a adus foarte multe fonduri europene și americane în proiectele unor fundaţii basarabene, altul a devenit unul din cei mai cunoscuţi pro-unioniști români scriind numeroase articole favorabile despre Moldova.
Dar parcă nu era de-ajuns. Simţeam că toate discursurile noastre pro-unioniste erau luate în răspăr de ceilalţi şi vedeam din sondaje că tema Basarabiei devenea pe an ce trecea tot mai neînsemnată pentru cei din România.
Săptămâna trecută am fost pe Muntele Athos împreună cu un prieten care a făcut parte din acea delegaţie din Transnistria, iar la chilia unui pustnic basarabean am fost abordaţi de un părinte.
– Nu mă mai cunoaşteţi? – ne-a întrebat. L-am privit nedumerit, căci nu ştiam dacă şi de unde-l cunoaștem. Sunt părintele Vasile, duhovnicul măicuţei Ana din Dubăsari. Vă mai aduceţi aminte de ea? Azi se împlinesc 18 ani de la înălţarea ei la Domnul.
Am rememorat împreună ziua morţii ei, uimit de memoria extraordinară a părintelui.
– Ce-aţi făcut pentru românii din Basarabia şi din Transnistria în aceşti 18 ani? – ne-a întrebat apoi. I-am spus de sumarele noastre legături cu cei de peste Prut.
– Aţi plâns vreodată de dorul vreunui moldovean, aşa cum măicuţa Ana v-a udat picioarele cu lacrimile ei?
Am dat ruşinaţi din cap în semn că nu.
– De aceea voi nu meritaţi unirea cu Moldova, căci nu-i puteţi iubi pe cei de-acolo aşa cum vă iubesc ei pe voi. Pentru voi Basarabia e doar un trofeu, un motiv de mândrie. Pentru moldoveni România este inima lor smulsă din piept, iar voi sunteţi carne din carnea lor şi şi-ar da şi viaţa pentru voi.
Bănuind că ne-a jignit şi nedorind să ne supere, părintele Vasile ne-a propus să facem împreună o slujbă pentru pomenirea măicuţei Ana. I-am spus că nu suntem preoţi şi nu ştim ce trebuie să facem la o slujbă religioasă.
– Staţi liniştiţi, vă arăt eu ce să citiţi.
În paraclisul din chilia athonită a pustnicului basarabean am citit şi am cântat pentru prima oară o slujbă pentru pomenirea morţilor. Mai întâi timid, îngânându-i pe cei doi, apoi cu voce din ce în ce mai puternică şi mai sigur pe mine. Simţeam cum inima mi se înflăcărează şi în faţa ochilor îmi apărea chipul măicuţei Ana cum plângea şi radia de fericire când ne spunea: ”Acum ştiu că Dumnezeu e viu!” Am început să lăcrimez. La sfârşitul slujbei l-am văzut pe prietenul meu cu lacrimi în ochi apropiindu-se de părintele Vasile.
– Iartă-mi părinte puţina mea credinţă – i-a spus el. Acum ştiu şi eu că Dumnezeu e pururea viu!
Citiţi mai mult: Măicuţa Ana – Opinii EVZ > EVZ.ro http://www.evz.ro/detalii/stiri/maicuta-ana-1043139.html#ixzz2ZBhiY03b
EVZ.ro
BRUNO, Stefan
Stefan Bruno este lector la Universitatea Politehnica din Bucuresti si presedinte al Fundatiei „Biroul de Cercetari Sociale”. A coordonat numeroase sondaje de opinie in cadrul Centrului Independent de Studii Sociale si Sondaje apartinind de Grupul pentru Dialog Social, calitate care ii certifica experienta celor peste doua sute de cercetari psiho-sociologice intreprinse in domenii din cele mai diverse.
D-le Coja,
Iata ca vorbim din nou pe cu totul alt subiect. M-a impresionat pina la lacrimi acest articol! Am crescut in comunism, dar totdeauna m-am gindit la Basarabia ca parte din tara. Dupa revolutie, m-am asteptat ca primul lucru, sa se uneasca cu tara..Dar uite ca au trecut 23 de ani si nici o urma de asa ceva! Cine e de vina? Guvernul Rominiei ca nu e interesat si nu stiu de ce nu e, ori oameni politici din Basarabia aserviti Rusilor, carora le e greu sa lase jos laba de pe ciolan! Probabil ca amindoua partile..Nici una nu are initiativa si se pare ca dorinta poporului nu conteaza. Multi tineri se agita, ca si la revolutie de fapt..M-am bucurat cind am vazut ca tinerii care au fost in Basarabia au actionat o data ce sa-u intors acasa. Impresionant tot ce am citit, teribil de impresionanat..
Ar trebuii sa selectati ceea ce publicati pe site-ul acesta. Este o persoana aici a carui exprimare e de strada, nu te un blog pe care-l citeste o multime de lume, care paote nu are asemenea „gusturi” pt.vulgar.
Vrajeala
Câtă suferinţă pe bunicuţa Ana, să simţi româneşte ca dânsa şi să vezi foarte rar români!!! Dar Basarabenii noştri au fost ignoraţi de politicienii din Becureşti încă de la Unire. Basarabia era considerată de Bucureşti ca un loc de a trimete în exil pe cei care nu colaborau cu judeo-masoneria iar, Mişcarea Legionară a avut mari probleme
de a trece Prutul ca să ia contact cu fraţii noştri Basarabeni şi să le amintească, că Poporul Român sunt alături de ei şi că nu este departe timpul când vom curăţa Capitala de politrucii aceia străini de Neamul nostru.
Nenorocirea noastră fraţilor este că acela care se numea rege şi trăia în palat cu o curvă, în anul 1940 a înjumătăţit Ţara fără cu ruşii şi ungurii de parcă ar fi dat pământul românesc din moşia măsii!!!.
Apoi, prin trădarea bâlbâitului, am pierdut iară ce am reluat prin luptă, ca după aşazisa revoluţie care n’a fost altceva decât o lovitură de stat, trădătorul, Emil Constantinescu a mai dat şi el din Ţară, sfătuit de Clinton, ca să intrăm în NATO şi în Europa. Idiotul, n’a ştiut că noi eram în Europa din’naintea tuturor vecinilor noştri şi, că atunci NATO devenise North America Terorist Organization!!! Ceauşescu l-ar fi spânzurat cu mâna lui idiotul acela de Constantinescu.
Dar, ce să facem. Pe cei mai buni dintre români i-am asasinat, iar când am avut în mână o revoluţie de care puteam fi mândri, noi ne-am dat revoluţia pe cadavrul lui Ceauşescu, crezând că el a fost de vină pentru lunga noastră suferinţă şi, ca proştii, noi ascultam de şoaptele duşmanului, care , ori de câte ori mulţimea se înfierbânta, apăreau şoptind, fără violenţă, fără violenţă, şi aşa, fără violenţă, Revoluţia Românească s’a transformat într’o LOVITURĂ de STAT din care duşmanii noştri, judeo-masoni au ieşit învingători, trimeţăndu’l pe un jidan ca ambasador prin lume ca să ne declare un popor de proşti. Cine poate să spună că jidanul a minţit când ne-a declarat proşti!!!.
Tamburus
De acolo de unde este, lacrimile de foc ale Maicutei Ana vor vindeca ranile lasate de nedreptatile istoriei. NU lasa Dumnezeu fara raspuns aceste lacrimi si aceste rugaciuni. Striga la cer toti fericitii prigoniti pentru dreptate, toti fratii alungati de la obarsia lor, toti cei ce au adormiti cu speranta invierii picurand dintre genele lor. Dumnezeu sa ii odihneasca si sa implineasca rugaciunile Maicutelor Ana. Asa cum s-au adunat romanii la Milcov, se vor aduna si la Prut si vor face din raul lacrimilor, Apa Bucuriei. Atunci Prutul se va numi BUCURA. Asa sa ne ajute Dumnezeu!
in realitate aceasta femeie a exprimat durerea intregii basarabii.gm
O fosta colega de liceu, basarabeanca, era nepoata I.P.S. Mitropolit al Ardealului Antonie Plamadeala. In anii de mare deznadejde ce au urmat entuziasmului decembrist, in acea confuza raspantie a timpului cand parea ca totul se prabuseste si nu mai exista nici o cat de vaga sansa de salvare, l-a vizitat pe inaltul ierarh. Acesta era imobilizat, rapus fizic de indelungata sa suferinta, dar cu luciditatea ce-l caracteriza intacta.
– Ce se va intampla cu noi?, a intrebat colega mea disperata.
– Nu te nelinisti!, a incurajat-o mai mult monahul decat unchiul. Chiar daca ar disparea tot patriotismul din Romania, mai este Basarabia. De acolo ne va veni slvarea…
….greu sa-ti aptii lacrimile! cita durere si nedreptate…
„abtii”…imi cer scuze…prea emotionant articolul!
stimate d-le Coja,va marturisesc ca nu am putut citi tot,pentru ca este mult prea dureros pentru mine!
http://fanioncoja.wordpress.com/