Dan Diaconu:
”La aproape treizeci de ani de reformă continuă, elevul român e un golan care-şi jigneşte profesorii şi care, dacă e luat mai tare, vine cu tata sau mama şi ameninţă profesorul cu procese interminabile.” Sistemul de învăţământ comunist avea un ciclu primar, unul gimnazial, două trepte, a căror picare echivala cu o reorientare a celor slabi către şcoli profesionale, un BAC (ceva mai puţin important în logica acelor vremuri) şi o admitere deosebit de dură la facultate. Existau ceva studii postuniversitare, dar erau puţine şi, în general, fără mare importanţă.
Doctoratul era aproape un vis. Trebuia să-ţi aloci cel puţin 6-8 ani şi să treci prin furcile caudine ale coordonatorului şi ale diverselor comisii. Uneori se ajungea la argumente penibile de genul „unde-ai mai auzit dumneata să se termine un doctorat mai devreme de cinci ani?”.
Acuzele care s-au adus sistemului comunist de învăţământ au fost, de cele mai multe ori, penibile. În afara problemei concentrării excesive a elevilor pe materiile de la examenele de treaptă sau admitere (probabil singura problemă serioasă a acelui sistem), argumentele de genul „elevi stresaţi”, „materie prea concentrată” sau „manuale lipsite de creativitate” s-au dovedit a fi simple imbecilităţi.
Elevul pregătit după programa comunistă ieşea din şcoală cu o bună cunoaştere a istoriei, cu o cunoaştere rezonabilă a literaturii naţionale, cu noţiuni solide de geografie şi reuşea să se descurce într-o limbă de circulaţie internaţională. Vorbesc despre elevul mediu, care reuşea să finalizeze un liceu.
Elevul comunist de top avea performanţe excepţionale la olimpiadele naţionale şi internaţionale, iar ca student reuşea să absoarbă cunoştinţe extrem de vaste în perioada facultăţii. Singurul lucru care-i lipsea şcolii româneşti era deschiderea şi, în ultima perioadă, actualizarea programei.
Însă ceea ce frapa la elevul român al acelor vremuri era diferenţa netă dintre el şi elevii din spaţiul occidental. În timp ce un elev occidental rar ştia care-s vecinii ţării sale, un absolvent român de şcoală generală îi putea da inclusiv referinţe istorice despre cum au evoluat graniţele ţării sale de-a lungul timpului. Lucruri despre care occidentalul rar avea habar.
După Revoluţie, şcoala românească a fost târâtă în tăvălugul reformei … catre occident.
Fiecare Ministru al Învăţământului a venit cu propria sa reformă, propria sa viziune de optimizare a şcolii, toţi având în cap celebrul „model nordic”. Aşa cum nea Nelu ne vorbea despre modelul politic suedez (lesne de înţeles deoarece era cel mai comunist model capitalist), corifeii învăţământului ne arătau cu degetul acelaşi model. Iată-ne la aproape treizeci de ani de reformă continuă. Care-s rezultatele?
Elevul român e un golan care-şi jigneşte profesorii şi care, dacă e luat mai tare, vine cu tata sau mama şi ameninţă profesorul cu procese interminabile. Elevul român iese din şcoală semi-analfabet, din liceu la fel, iar facultatea a ajuns aproape un drept. Studiile postuniversitare(aşa-zisul master) sunt în realitate nişte glume.
Însă, ca o îngemănare a picajului absolut, doctoratul se ia precum o diplomă de studiu. Urmezi un program de studiu şi te faci doctor!
Elevul român bun, teoretic, poate ajunge la 28 de ani profesor universitar cu conducere de doctorat. Orice om cu picioarele pe pământ, se gândeşte că un conducător de doctorat de numai 28 de ani e cel puţin geniu. Nicidecum, conducătorul nostru de doctorat, de cele mai multe ori e un neghiob, care n-are habar de mai nimic. Citindu-i teza de doctorat, dacă nu te prăpădeşti de râs, ajungi să apreciezi că există uneori chiar şi o pagină fără greşeli gramaticale.
Singurul domeniu în care excelează şcoala autohtonă este cel al asimilării limbii engleze. Însă aceasta nu se datorează şcolii ci unei tendinţe de americanizare a societăţii, care vine la pachet cu o asimilare din ce în ce mai facilă a limbii Imperiului.
Privind spre Suedia, patria care ne-a inspirat pe noi la începutul demersului revoluţionar din învăţământ, constatăm acelaşi dezastru. Învăţământul suedez e într-un picaj accentuat, prezis prin anii 80 de cei care încă mai erau profesori adevăraţi. Ce e sistemul suedez de învăţământ? O maşină de spălat creiere, care optimizează rezultatele la testele internaţionale de evaluare a învăţământului (gen PISA). Atât! În rest, elevii ies prost pregătiţi, dar perfect spălaţi pe creier întru înrobirea lor în perfecta lume a coprporaţiilor neocomuniste.
Aud vorbindu-se de creşterea salariilor în învăţământ, de strategii naţionale de educaţie s.a.m.d. N-aud însă nicăieri de evaluări ale profesorilor, de scoaterea din sistem a elementelor nepregătite. Dacă intri într-o cancelarie de şcoală ţi se face frică. Atâta incultură şi îngustime e rar de imaginat undeva. Acelaşi lucru îl constaţi şi la licee, iar prin facultăţi, corpul profesoral tânăr e de-a dreptul înfiorător. Părerea mea e că învăţământul autohton a fost iremediabil distrus. A-l reconstrui e extrem de greu.
Odată ce cancerul prostiei a atins corpul profesoral, standardele se prăbuşesc. Indiferent ce copii ai introdus în ciclul primar, la ieşire nu trebuie să te aştepţi decât la vaci şi boi. Atât!
Un singur lucru e neschimbat în învăţământ: ministerul. Acea institiuţie stalinistă continuă să funcţioneze la fel ca-n anii 50, fără să fie perturbată de nicio schimbare politică. Şi, dac-ar fi să acuz pe cineva pentru actualul dezastru din învăţământ, acela ar fi Ministerul Învăţământului în integralitatea sa. Probabil motivul pentru care mamuţii stalinişti de prin minister au pus osul la reformele continue de după Revoluţie ţine de ataşamentul de idei: stalinismul funcţionarilor din minister a rimat de minune cu comunismul sistemului suedez de învăţământ. De aceea, o instituţie care, pe vremuri, echivala cu frâna, s-a dovedit a fi campioana tranziţiei către dezastru.
Dac-ar fi să se facă o nouă reformă a învăţământului aş propune să se înceapă cu ministerul, mai precis cu dărâmarea sa şi cu alungarea tuturor şobolanilor care se ascund în complicatele sale intestine. Apoi, obligatoriu, cu cadrele didactice. Ar trebui organizate concursuri periodice al căror scop exclusiv ar trebui să fie eliminarea proştilor din sistem. Ştiu, ar zbura peste 80% dintre angajaţii actuali, dar ar fi benefic deoarece doar aşa ne-am putea aştepta ca, după două decenii, din şcoala românească să iasă iar indivizi decenți. * Nota redacției. Răul care afectează școala românească este o realitate tragică. Să nu uităm începutul dezastrului, produs sub oblăduirea unor neaveniți, ca să nu le pun chiar pe nume: ministru al învățământului după 22 decembrie 1989 a fost numit Mihail Șora. Oricât de onorabil ca persoană publică, Șora nu avea nicio recomandare pentru această funcție. În viața lui nu știu dacă vreodată ținuse în mână un catalog, predase vreo lecție sau a pus o notă vreunui elev sau student! Celălalt ministru numit de Petre Roman, adjunctul Paul Cornea, nici până azi nu a reușit să termine o facutate… A fost profesor universitar la litere, fără să aibă patalama la mână de licențiat… Am fost la amândoi în audiență pe două subiecte: să fie numit director la învățămîntul liceal colegul meu Lucian Pavel, ale cărui performanțe ca inspector școlar erau bine cunoscute printre dascăli. A fost preferat un impostor, propus de GDS, dovedit apoi cu teza de doctorat plagiată! Al doilea subiect pentru care am pledat în fața celor doi impostori: să nu se admită înființarea unor facultăți particulare de azi pe mâine, fără a avea prevederile legale necesare. Șmecherul de Dolfi Drimer înființase o facultate de medicină la care se înscriseseră fără examen toate odraslele de activiști care rataseră examenul de admitere din toamna lui 1989… Cum să nu i se aprobe golănia?! De câte ori văd răul produs de facultățile particulare, de impostura pe care au legitimat-o, nu pot să nu scap o înjurătură la adresa sus numiților. Am ajuns să-i înjur și de tată!… i.c. |
Dupa cum s-a aratat mai sus tot raul porneste de la POLITICA .
scoala este doar un instrument al cabalei, care sa indobitoceasca noile generatii, pentru a deveni sclavii sistemului. De aceea nu vezi ceva in programa scolara despre sistemul financiar, ce sunt banii, cum se administraza o afacere, etc. Nicilimba romana nu mai este prea mult predata, pentru ca engleza ii ia locul pe ascuns, fiind o limba cu vocabular redus, mult mai potrivita capatinilor seci carora le este predata. Latina, desigur ca s-a scos de mult, caci astfel este mult mai usor sa-ti bati joc de om in salile de judecata si sa-l poti beli elegant.
Scolile dar mai ales asa zisii dascali isi bat joc de viitorul acestui neam scotind idioti pe banda rulanta, urmarind doar salariul si concediile. Eu ma pregatesc pentru a-mi scolariza nepotii acasa, ca ai trimite in scolile de stat va deveni sport extrem
Problemele sunt extrem de grave. Mai complicat este că programa de învățământ din România parcă ar fi dictată din occident.
Un aspect foarte important: răspunderea pentru situația învățământului de atâta amar de vreme nu este, în mod direct a miniștrilor care se tot perindă pe la minister ci, atenție a oamenilor care indiferent de cine vine ministru (nu contează partidul, persoana toți sunt la fel, de fapt) ei, acei oameni nu se schimbă aproape niciodată. Eu am avut ocazia să cunosc un pic mecanismul și pe câțiva dintre ei. Orice dispoziție ar veni – să zicem bine intenționată din partea unui ministru pe care oricum nu l-am avut – ordinul respectiv până intră în aplicare trece vreme, timp în care se poate schimba chiar ministrul…oamenii aceia care sunt aproape permanent în minister-ministere (pleacă doar dacă ies la pensie) nu ascultă de ministru, ci de cei pe care nu-i vedem, dar cam știm noi cine sunt…
Acei oameni conduc într-adevăr și trag sforile, cum se zice. Unii dintre aceștia este posibil să fie puși la un moment dat să scoată castane din foc – evident se ard – dar numai temporar. După ce se mai liniștesc apele sunt aduși înapoi în același loc sau rotiți puțin. Cunosc caz concret, dar din motive binecunoscute nu-l pot face public.
Prin urmare, cei actuali trebuie înlocuiți cu alții, asemănător după cum procedează Trump la el acasă.
nu e…parca….chiar este dictata de occidentul ateu antihristic si babilonic….
toate caile vietii noastre sant dictate de occcident. incepand cu a doua jumatate a sec. 19, cu tineri scoliti in lupanarele occidentului la tefelistii zilelor noastre scoliti in aceleasi lupanare pierzatoare de….identitate nationala, identitate crestina….pierzatoare de omenie si de suflet…
stiu din surse din minister ca proiectele de „reforma”, toate schimbarile si aburelile tactice(modificari la lege si strategii), veneau pe usa din dos la cabinetul ministrului, lucrate de nu se stie cine(ong uri care faceau traducerile). Asta o spuneau oameni care chiar erau pusi sa faca propuneri de proiecte si munceau pt ele, dar si-au dat seama ca erau pusi la munca doar de forma…
După un ministru al educației, gv Grindeanu parcă, programele școlare le fac „Institutul de Științe ale Educației (ISE) […], unitate conexă Ministerului Educației Naționale.
Căutați să vedeți „echipa”, cine sînt, ce specializări au, ce au făcut în viață.
http://www.ise.ro/echipa-ise/echipa-teoria-educatiei
Este tragic si dureros sa ajungi sa vezi aceste lucruri. Mai exista vreo speranta pe termen mediu(10-30 ani), ca indivizi independenti, treziti si educati corect, sa aiba puterea si taria sa faca lucruri pentru factorul romanesc, pentru poporul Roman? Cum ii putem educa in secret pentru mai tarziu, stiut fiind ca distrugerea elementului uman romanesc, in ultimii 28 de ani, poarta pecetea unui popor infrant si exterminat. Mai sunt cativa oameni care cunosc realitatile, inclusiv istorice… Ei cum dorm noaptea? Intreb si eu
„scolilor”
dar ce a ajuns invatamantul V-VIII… Fetele – nu mai vorbesc de baieti – merg spre scoala fumand, sting tigara cand intra-n curtea scolii. locuiesc in vecinatatea unei asemenea scoli si ii vad zilnic pe astfel de scolari si scolarite. Limbajul nu-l reproduc. este ca al cortorarilor si la fete si la baieti. numai vazand acest lucru te inspaimanti de ce ne asteapta ca tara. imprejurimile scolii sunt bantuite de editat trecuti de 15 ani care va imaginati cam ce cauta prin preajma scoli etc. etc.