de Andrei Cornea
O lege a lustraţiei mi se pare falsă ca principiu (iar acest lucru trebuie spus răspicat, indiferent dacă i-am da astfel dreptate lui Ion Iliescu). În mai 1990, în revista 22, scriam următoarele, în contextul controverselor legate de Punctul 8 al Proclamaţiei de la Timişoara: „Un om nu trebuie să răspundă decât pentru faptele săvârşite de el însuşi, iar o judecată globală, care îl priveşte ca pe un simplu element al unui grup, ca pe un membru şi atât, este, orice s-ar spune, nu numai nedemocratică, dar şi destul de departe de cea mai bună tradiţie a filosofiei umanismului european“. Credeam pe atunci, cred şi acum în acest principiu. Or, nu numai că actuala lege interzice anumite drepturi celor care au aparţinut unor grupuri „conducătoare“ în vechiul regim, cum ar fi activiştii PCR (ceea ce poate s-ar mai putea apăra, deşi cu greutate), dar o face chiar şi pentru directorii de editură (ceea ce este o totală aberaţie); ea merge atât de departe, încât incriminează o categorie profesională întreagă – aceea a procurorilor. Că această prevedere a avut destinaţia Monica Macovei e în sine destul de grav. Dar cel mai grav este uimitoarea nepăsare cu care parlamentul a votat o asemenea dispoziţie profund nonliberală în sine, oricine ar fi fost vizat, şi care deschide larg calea unor abuzuri: pe când vor fi incriminaţi toţi judecătorii, pe când toţi foştii miliţieni, toţi profesorii de istorie şi de ştiinţe sociale? (Şi ei, în fond, promovau la clasă ideologia partidului unic!)
În al doilea rând, această Lege a lustraţiei este profund nedreaptă. Un fost activist PCR sau securist nu va putea fi numit într-o funcţie publică, dar va putea fi ales în orice funcţie, inclusiv aceea de preşedinte al României. Ştiu, se va spune că aşa a decis Curtea Constituţională. Dar aici este vorba despre un principiu de echitate, încălcat grosolan. Dacă, din pricina trecutului său, un om este considerat nedemn de o funcţie de autoritate publică numită, oare devine el brusc mai demn dacă este ales? „Petele“ sale morale şi politice se şterg prin vot? Apartenenţa sa la instituţiile opresive ale regimului comunist se evaporă, dacă autoritatea sa vine nu de sus, ci de jos? Apoi, e absurd ca cineva ales, dar dintre categoriile de pe „lista neagră“, precum fusese Ion Iliescu, să nu poată numi un prim-ministru (sau chiar un consilier) care s-ar găsi în aceeaşi situaţie cu el! Cel care numeşte într-o funcţie nu poate fi inferior moral în mod oficial celui pe care îl numeşte. Şeful nu poate fi mai nedemn într-o privinţă legală decât inferiorul său. Ca de atâtea ori, şi aici Curtea Constituţională nu a avut curajul să meargă până la capăt. Ea trebuia fie să respingă legea în totalitate, fie să o aprobe, indiferent dacă funcţia de autoritate ar fi aleasă sau numită. În acest ultim caz, CCR ar fi dovedit măcar coerenţă şi curaj, dacă nu şi spirit autentic democratic.
Mulţi au spus că, venită atât de târziu, legea a devenit inutilă. Bineînţeles! După cele două mandate ale lui Ion Iliescu (pentru a nu mai vorbi despre atâţia alţi „foşti“ mai mici), chestiunea trebuia abandonată fără a ceda politic presiunilor câtorva revoluţionari (ba chiar şantajului cu greva foamei al lui Teodor Mărieş). Pe cei mai mulţi dintre aşa-zişii revoluţionari puterea nu-i va câştiga de partea ei cu această lege. Ei vor beneficii materiale şi atât. Dar să-ţi clamezi anticomunismul se pare că e considerat încă valoros într-un an electoral, deşi sunetul a devenit complet fals şi ipocrit.
De fapt, o reflecţie serioasă asupra societăţii româneşti de după 1990 arată, cred, că majoritatea racilelor pe care le denunţăm pe drept – corupţie, nepăsare faţă de semeni, clientelism, aroganţă, lichelism, pragmatism orb, lipsă de spirit civic, agresivitate, cinism etc. – nu se datorează decât într-o măsură limitată prezenţei „foştilor“ în viaţa publică şi politică. A fost o mare dezamăgire să vedem, în ultimul deceniu mai ales, oameni relativ tineri, lipsiţi de legătură instituţională cu comunismul, dar care nu s-au dovedit cu nimic mai „europeni“, pentru a spune astfel, decât părinţii lor. De fapt, ceea ce s-a întâmplat, spre surpriza neplăcută a noastră, a celor prea idealişti, a fost măsura însemnată în care în general viciile comunismului s-au reprodus, ba, aş spune, chiar s-au amplificat uneori, la generaţiile formate şi crescute în postcomunism. Pentru a da un singur exemplu, faptul că, la nivel de masă, oameni relativ tineri continuă să trateze statul ca pe un inamic ce trebuie păcălit (practicând mica evaziune fiscală, de pildă), iar statul să-i trateze pe cetăţeni ca pe infractori nedovediţi arată, după peste două decenii, că o veche mentalitate e mult mai durabilă decât ne-am fi închipuit. Dar dacă este aşa, ce mai poate realiza o lege a lustraţiei, ba chiar o lege şchioapă, nedreaptă şi nedemocratică în esenţa ei?
Nu pot decât să sper că preşedintele va avea curajul să o retrimită în parlament sau că, măcar, o va contesta la Curtea Constituţională. Poate, de astă dată, Curtea va îndrăzni mai mult decât înainte. Până una-alta, am asistat amuzaţi la circul din parlament, abandonat de liberalii care produseseră cândva, în 2005, forma iniţială a legii, cu PDL grăbindu-se cu argumente ridicole să-şi „salveze“ noul prim-ministru şi noul şef SIE de aplicarea legii şi cu marele luptător pe frontul anti (corupţie, comunism etc), Máté András de la UDMR, care reuşeşte să facă votat amendamentul său privindu-i pe procurori, fără ca PDL să se opună, deşi ştia bine ce era în joc. Dar am asistat şi cu destulă întristare la discuţiile care au urmat în media, caracterizate, ca de atâtea ori, prin superficialitate şi partizanat politic, ba chiar, din partea unora, de teamă că şi-ar putea pierde autoritatea de „anticomunişti“, dacă ar condamna deschis această Lege a lustraţiei.
Text propus de Dan Culcer. Scriitor român. Écrivain roumain vivant en France depuis 1987. la » Asymetria — Antiacvarium
Mai degraba o …OROARE !
Consecinta a unor erori succesive.
Somnul ratiunii (natiunii) naste monstrii iar politica monstruozitati.
Sint 22 de ani de la miscarea Piata Universitatii care sustinea, printre altele, proclamatia de la Timisoara cu al ei punct 8. Dupa cum am inteles atunci, punctul acela cerea, la momentul respectiv, ca membrii de partid (PCR) care au detinut functii de conducere sa nu mai aiba dreptul sa participe la alegerile din acel an si nici dupa aceea. Nu se interzicea membrilor de rind sa o faca. Nu se cerea demiterea din functii ale ierarhiei profesionale a membrilor ce au detinut functii politice de conducere. Desigur, in destule cazuri, diferenta era dificil de facut prin grija ce s-a avut ca inaintarea in plan profesional sa fie legata de functii politice. Cu siguranta erau oameni foarte capabili profesional care primeau si functii mai de conducere in partid. Colegii lor, prietenii lor, studentii lor puteau face distinctia daca ar fi avut ocazia s-o faca. Au fost si cazuri in care, inca din primele momente ale desfasurarii evenimentelor din decembrie, unii au fost impinsi in roluri de conducere in anume localitati, pe baze democratice, orientate catre binele national. Dar au fost anihilati repede de actiunea centralizatoare a FSN. Punctul 8 al proclamatiei avea nevoie de amendamente in planul practicii, dar impotriva spiritului acestui punct nu se putea argumenta: daca Romania a ajuns asa, in 40 de ani, sa zicem, in care ati condus aproape fara opozitie, nu mai aveti ce spune din punct de vedere al conducerii politice, tovarasi. Tovarasul Iliescu a argumentat ca nu e democratic sa se procedeze asa. Principiul democratic (cel mai larg democratic) a fost invocat si s-a bagat pumnul in gura in numele lui, dindu-se si o lectie de , vezi Doamne, ce este si ce nu este democratic. Un simplu referendum national ar fi fost mai decent (chiar daca, banuiesc, rezultatul ar fi fost mistificat, din varii motive… Totusi, pentru ca fierul era fierbinte, romanii se simteau inca responsabili, implicati politic, ar mai fi fost o sansa de cernere a sitei si…dar asta e.)
Acum vine legea lustratiei… Se spune ca e o diversiune… Nu cred. Nici o diversiune. Unii mai au de dat la o parte pe altii caci, dupa 22 de ani de „tranzitie” si „democratie” o tabara inca nu si-a eliminat adversarii. Nu a fost data legea, presupun eu, pentru a fi prostita masa de romani… Ei sint deja anihilati de saracie, le este lehamite sa mai participe, au prea multe probleme in care se incilcesc in imediatul cotidian ca sa le mai pese de o ‘lege a lustratiei’. Si cei care o doreau spontan si sincer in 89-90, nu mai au nici un chef de asa ceva. Ce ar putea sa le aduca o asemenea lege? Si pe cine sa mai ‘lustrezi’? Cei care au dat legea (zice autorul articolului, fara prezenta opozitiei… Ce mai democratie!) stiu bine pe cine vor sa indeparteze. Au lista. Ei continua o rafuiala surda si bine ascunsa maselor si nu stiu cum sa mai faulteze si sa-si suprime dusmanii.
Multumesc pentru atentie.
Se vede de la o poştă că legea lustraţiei române e dată de securiştii şi informatorii securităţii, anume a celor care chiar au făcut rău rudelor şi colegilor lor…E atât de simplu să se dea o lege ca-n Germania, Cehoslovacia, etc, unde toate listele cu securişti politici şi informatori politici au fost date publicităţii, eliminând din start orice posibilitate ca torţionarii şi colaboratorii lor să mai ajungă vreodată la putere. Asta TREBUIE să facem şi noi de vrem să se aşeze apele pe un făgaş normal, căci altfel vom tot avea în fruntea noastră oameni şantajabili şi care şantajează, trădându-şi astfel ţara, poporul. Cred că nu mai miră pe nimeni că Iliescu a condamnat legea actuală a lustraţiei deşi este o făcătură evidentă, chiar dacă dă de gol amărăştenii din serviciul de spionare a populaţiei. Este un teatru ieftin prin care trădătorul Iliescu se face că se ceartă cu trădătorul Băsescu, amândoi însă având grijă ca securiştii şi informatorii care chiar au terorizat şi distrus români să fie în continuare ascunşi oprobiului public şi să ţină în continuare pârghiile puterii, să aibă pensii mai mari ca-n Occident şi să ne ţină discursuri morale la televiziunile controlate de ei… LUSTRAŢIA TREBUIE SĂ FIE TOTALĂ, SAU SĂ NU FIE DELOC!
http://www.youtube.com/watch?v=Nk5PuxuJpRw
Sunt de acord că avem deaface cu o farsă, o mistificare care îţi bagă degetele în ochi.
Aceasta înseamnă scăparea puterii de sub control.
Dicutam ieri despre găsirea unor soluţii pentru eiminarea inconvenienţelor pe care le generază democraţia ca formă şi sistem de guvernare. Iată una dintre consecinţe: corupi electoratul sau fraudezi alegerile, ajungi la putere şi în timpul mandatului nu ai alte preocupări decât consolidarea propriei infrastructuri de partid prin mita firmelor care au susţiut şi vor susţine fianciar campaniile electorale.
Adică o hoţie instituţionaizată continuă, girată şi protejată de către cei care formează cele trei puteri.
Legea lustraţiei nu lustrează pe nimeni de fapt. Produce doar dificultăţi de asigurare a specialiştilor pe care se sprijină orice nouă putere.
Adevăraţii „comunişti” sunt lichelele roşii care formau armata de activişti de partid, nomenclaturiştii şi securiştii ideologiei. România nu a scăpat de ei şi iată că acum tot acum ei se „autolustrează”, ca şi cum cred că mai prostesc pe cineva.
„Cu cât o minciună este spusă mai des, cu atât ea devine din realitate abjectă un compromis ce sugerează un posibil adevăr”