În răspuns la | Trimis pe | |
---|---|---|
Surena | În răspuns la Sorin5780.&Sorin am reprodus niste puncte de vedere care apar in istografia noastra. Mai jos sunt punctele de vedere si istoricii „Întoarcerea Românilor dela Creştinismul roman la cel bulgar a fost datorită unei apăsări exterioare, căci nu exista nici un motiv care să fi făcut pe Români a lepăda o formă de religie pe care o înţelegeau, şi a lua pe una pentru care nu aveau nici o înţelegere… Ce motiv ar fi putut împinge însă pe Români a înlătura forma poporană a religiei lor şi a adopta una din care nu înţelegeau nici o singură vorbă? Dinaintea puterii însă şi a autorităţii trebuia să se plece acel supus şi îndată ce câţiva preoţi bulgari vor fi găsit o vieaţă uşoară şi mănoasă între Români, numărul lor va fi crescut pe fiece zi: apostolii bulgari se vor fi adaus fără încetare, pentru a răspândi învăţătura lor între Români. Astfel în puţin timp, sprijinit pe braţul autorităţii seculare, pe care totdeauna clerul a ştiut să-l iee în ajutorul său, s’a lăţit şi întărit Creştinismul bulgăresc între Românii din Dacia Traiană” „Există o tradiţie la Români, care ne-a fost păstrată de Dimitrie Cantemir. Ea spune că: „înainte de sinodul dela Florenţa, Moldovenii, după exemplul celorlalte naţii cari îşi trăgeau limbile lor din graiul roman, întrebuinţau literile latine. Dar fiindcă în acel sinod mitropolitul Moldovei trecuse în partea Latinilor, urmaşul său Teoctist, diaconul lui Marcu Efesianul, de neam bulgar, pentru a desrădăcina cu atât mai mult din Moldova sămânţa catolicismului şi să ridice totdeauna tinerilor putinţa de a ceti sofismele Latinilor, a încredinţat pe Alexandru-cel-Bun că, nu numai să surgiunească din ţară pe oamenii de altă credinţă, ci să scoată şi literile latine din toate scrierile şi cărţile, şi să întoarcă în locul lor pe acele slavone” Xenopol Xenopol adaugă mai departe: „Rezumând cercetările de până aci asupra bisericii bulgăreşti la Românii din Dacia Traiană, încheiem: 1) că forma bulgară a Creştinismului s’a substituit în chip violent celei vechi romane; 2) că Românii fură menţinuţi sub autoritatea directă a patriarhului bulgăresc, fără a li se constitui nişte episcopi speciali, până după căderea imperiului întâiu bulgar şi trecerea ţărilor române sub altă stăpânire, când atunci apar şi episcopi români la nordul Dunării; 3) că din aceste legături vechi ale Românilor cu patriarhia bulgară, al cărei de pe urmă scaun fu Ohrida, se explică supunerea ierarhică a bisericilor române, constituite mai târziu, sub această patriarhie” “Înrâurirea bisericii bulgăreşti asupra minţii şi desvoltării poporului român, care ţinu aproape opt veacuri, fu din cele mai dăunătoare. Devenind, prin o urmare fatală, şi limba Statului şi aproape singura scrisă şi citită, limba bulgară împiedeca cultivarea graiului naţional pentru acest răstimp atât de îndelungat. Atare predominare a bulgarismului la Români nu se poate asemăna cu aceea a limbii latine în biserica şi Statele apusene; căci aici, deşi o limbă străină slujea la început pentru transmiterea gândirilor, această limbă străină conţinea cheia unei comori întregi de idei înalte, de forme măiestre, de învăţături preţioase, cari pătrunseră încurând tocmai prin acest canal, minţile mulţimii, şi desţelenindu-le, le făcură destoinice pentru civilizare şi pentru spornica rodire de mai târziu a graiului naţional. Limba latină fu o şcoală pentru limbile poporane. La noi slavismul, tâmpit, orb şi lipsit de orice idee, apăsa ca un munte asupra cugetului poporului român, fără să-i aducă niciun folos, îngroşind tot mereu întunerecul care-i cuprinsese minţile, în loc de a-l împrăştia. Limba slavonă înnăbuşi gândirea românească” Xenopol Onciul confirmă aceste fapte: „În dependenţă de imperiul bulgar Românii din nordul Dunării au primit organizaţia lor bisericească sub ierarhia bulgară, cu limba bisericească slavă, introdusă în Bulgaria (după 885) prin discipolii lui Ciril şi Metod, apostolii Slavilor. Şi după desfiinţarea imperiului bulgar, ei au continuat să fie sub arhiepiscopatul de Ohrida (ultima capitală a imperiului, cu scaunul episcopal) până la înfiinţarea mitropoliilor româneşti ale Ungrovlahiei (1359) şi Moldovei (1401)” „E foarte remarcabil că asupra acestui fapt s’a păstrat la noi o tradiţiune bisericească, căci ea are ştire despre oarecari legături bisericeşti pe cari noi le-am fi avut cândva cu Formos papa, şi că noi atunci ne-am despărţit de latini, când acel Formos – cum zice tradiţiunea noastră, întorcând lucrurile pe dos – a trecut dela pravoslavie la latinie, în loc să zică: când noi (Românii) am trecut dela latinie adică dela ritul latin, care era până atunci în secolul al IX-lea, la noi în biserică, la pravoslavie, adică la ortodoxie adusă la noi de bulgari, cari ne stăpâneau politiceşte, căci prin ruptura cu Roma făcută în acest timp, limba latină era scoasă cu totul din biserica bulgară, iar resturile care se mai găseau au dispărut cu timpul. Românii fiind atunci dependenţi de stăpânirea bulgară a trebuit să dispară şi la noi liturghia latină din biserica noastră şi a fost înlocuită cu liturghia slavă introdusă în imperiul bulgar”Dobrescu „Aceasta e cultura pe care o puteau da învăţaţii din Moldova şi Ţara-Românească: călugări după asemănarea celor din Serbia, ei ţineau cu îndărătnicie la singura carte legiuită şi plăcută lui Dumnezeu, cartea slavonă. Literatura românească nu putea porni dela dânşii, cari cântau pe bulgăreşte până şi isprăvile lui Ştefan-cel-Mare” Iorga Continuitatea creştinismului român o dovedeşte terminologia creştină de origine romană; aceasta n’ar exista astăzi în limba română, dacă Românii ar fi încetat vreodată să fie creştini. Aşadar nu creştinismul, ci biserica oficială creştină au luat-o Românii dela Bulgari. De altă parte însă ne-au rămas, prin înrâurirea limbii slave din biserica oficială, cuvinte ca: popă, molitvă, spovădanie, feştenie, blagoveştenie, strană, cădelniţă, tot termeni ce n’au nimic a face cu noţiunile abstracte ale creştinismului, ci se rapoartă numai la ritual şi sunt luaţi din ritualul vechiu bulgăresc al bisericii noastre” Istoricul I.Bogdan Despre fanatismul ortodox am facut trimitere la Tolstoi a carei actiune ruseasca in Caucaz i s-a parut demna de un stat barbar. Musulmanii pasnici sunt cei din Caucaz, din Dobrogea si cei ramasi in Balcani. Acum un an sau doi ani a fost recunoscut genocid actiunea sovieticilor impotriva cecenilor si ingusilor in Al Doilea Razboi Mondia, actiune care a avut loc tocmai de Ziua Armatei Rosii. Iar Dmitri Efimovich Furman spunea ca Deportarea cecenilor din 1944 are pentru constiinta cecenă aproximativ aceeași semnificatie ca și cea a genocidului lui Hitler pentru evrei și masacrul din 1915 pentru armeni. Aceasta este o trauma teribila, iar amintirea acestui fapt istoric si groaza in fata posibilitatii repetarii – bântuie pe fiecare cecen. Evenimentele de război au reînviat aceasta oroare…Și dacă chiar ne-am imagina că într-un fel sau altul, în mod miraculos, vom alipi Cecenia la Federație, este la fel ca atunci cand unui om ii este atasata o bomba cu ceas, care, după un timp, cu siguranta ca va exploda”. Inainte de 1944 in Cecenia, ca de fapt,in tot Caucazul mai avusese loc in sec.XIX un imens genogid provocat de Rusia. Daca ti se pare ilogic vino cu dovezi si demonteaza ca Rusia ortodoxa nu a facut genocid impotriva musulmanilor mistici din Caucaz. Pana atunci un citat din Hadji Murat : „batranii s-au adunat în piață, unde, pe vine, discutau situația. Nimeni nu pomenea nimic despre ura fata de rusi. Sentimentul trait de toti cecenii, tineri și bătrâni, era mai puternic ca ura. Nu era ura, ci nerecunoașterea acestor caini rusi drept ființe umane, şi simteau atata dezgust, oroare și nedumerire fata de cruzimea fără sens a acestor creaturi, că dorința de a-i ucide, la fel ca dorinta de a extermina șobolanii, păianjenii veninoși și lupii, era un sentiment la fel de firesc ca cel de auto-conservare”. |
NR Mă întreb care ar putea fi reversul pozitiv al intrării noastre sub „oblăduirea” slavonă! Trebuie să existe și așa ceva! Mă gândesc prima oară la această eventualitate. Și primul gând îmi este la faptul că întrerupând legăturile cu limba latină din biserică și administrație, limba română a răma mai aproape de limba latină din care se trage: latina populară, cea vorbită propriu zis!… Îmi mai trec prin freză și alte considerente, dar le las să măi dospească!… Oricum, domnul Surena a deschis un subiect important, care este puțin discutat de specialiștii noștri! Chiar avem specialiști în acest domeniu?!
Poporul sarb a fost singurul popor din Balcani care a refuzat in sec. 19, oferta „regilor” occidentului „binevoitor”, de asemenea, au stat impotriva occidentului „civilizat” dupa 1990, care nu s-a lasat pana nu a rupt Leaganul Serbiei-Kosovo, (oferindu-l ca si stat islamic musulmanilor care au cucerit intodeauna timp de sute de ani teritorii crestine prin varsare de sange, iar acum acestia sant aparati favorizati si prezentati ca ingerasi de propagandistii ocultei antihristice pentru distrugerea civilizatiei crestine Europene…pentru ca sant favorizati in invazia lor de forte oculte antihristice, pe toate planurile, directiile, prin propagandisti indoctrinati si plin de ura impotriva Adevarului, impotriva ortodoxiei si a unitatii popoarelor ortodoxe !!!) rupand provincia Kosovo de Serbia, pentru care au luptat eroic impotriva invaziei musulmanilor in anul 1389, la Campia Mierlei, impreuna cu un corp de oaste trimis de Mircea cel Batran…impotriva carora a luptat Rusia pentru apararea crestinilor….iar occidentul „crestin” a facut…ce sa vezi… alianta cu paganii islamici, atunci si acum, dupa 1990, cand in ziua de Paste a anului 1999, bombardau Serbia cu bombe pe care scria „Paste fericit”, pentru indrazneala de a-si apara pamantul stramosesc si de a sta demni in fata nelegiuitilor batjocoritori din occidentul „civilizat”, care pretind inchinare totala din partea celor amagiti inselati asupriti de „valorile” lor !!!
Asadar, la ce ne-a folosit noua ca am fost „blagosloviti” de occident cu „regii” lor, cu „valorile” lor : stat de „drept”, privatizari liberalizari,investitori…ue…nato…??? daca am ramas fara resurse, fara economie, fara industrie sute de fabrici si combinate, fara paduri, fara pamantul stramosesc….totate in mana strainilor, in mana corporatiilor occidentale…goniti din tara noastra cu milioanele…asupriti in tara noastra de straini….asadar, la ce ne-a folosit „valorile” occidentului, traim mai bine ca sarbii ???( care nu au acceptat nici in sec 19 inselarea parsiva a occidentului cu „regii” lor, nici in sec. 21 „valorile” lor…) se intreaba Ion Cristoiu…NU ! e clar ca NU traim mai bine ca ei !!!!! Atunci la ce ne-a trebuit „valorile” lor ???
http://www.justitiarul.ro/ion-cristoiu-la-pas-prin-belgrad-despre-demnitatea-sarbilor/
Ion Cristoiu, la pas prin Belgrad, despre demnitatea sârbilor
Biserica Română, dacă se poate vorbi despre așa ceva în primul mileniu creștin, a fost subordonată mereu episcopiilor din sudul Dunării, în special celei din Constantinopol, niciodată celei de la Roma. N-avem absolut nimic din ereziile îmbrățișate de catolici după sec.IX, ceea ce-i un lucru foarte bun …pentru mântuire.
Creștinismul nostru a fost mereu de caracter provincial, foarte conservator. Suntem binecuvântați și cu atâta cât avem, căci dumnezeirea nu stă în catedrale, fast și opulență.
Bineînțeles, ar fi fost minunat să avem țara asta înconjurată ca o cetate de niște munți ca Himalaia sau limba liturgică să fi rămas ceea ce cred că era înaintea slavizării. Oricum, câteva traduceri vechi ale unor cărți biblice tot s-au păstrat până la Alexandru cel Bun și după el. Din ele se vor inspira (în parte) cei care termină de tradus Biblia.
Limba n-a suferit mari scăderi datorită slavonei, pentru că terminologia latină și dacică s-a păstrat destul de bine. Se putea și mai bine!
Termeni dacici: abur (duh), a năstimi, țarină, codru, mură (ierbar, stomac de vite), *buștină (arom.bushtinâ, bushcu =brunet, oacheș), buștean, bască, *baștă/bașcă, baștină (corad. cu Alb.bashtë, bashtinë, Osset. bæctæ ”baștă” =”country”).
pag.30 https://jlu.wbtrain.com/sumtotal/language/DLI%20basic%20courses/Albanian/Albanian-English%20Dictionary.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=RBMFCX8FV_A
Sunt mai numeroși termenii dacici, dar partea leului este romanică: a (se) cumineca, a (se) căștiga (latin sau dacic), comând, -a, fapt (vrajă), faptă (= făptură, creaţie; Lat.factus), pieliţă, peliță (=trup), dulceaţă (=harul dumnezeiesc sau bunătatea lui Dumnezeu) concurat de sl.blaga lui Dumnezeu, a pângări (arom.pângăni), soț (tovarăș; Lat.sociu), a lera (libera), lăun (leo; Psaltirea lui Viski), măgură (munte; iar munte era ”coasta muntelui”), față (= persoană, ipostas), piscop, râmeț – rămeție, clejă (împrumutri catolice), învești, lucoare, duroare, vipt, sinec, sineca, îmbăgiua, mărăsin (latin sau dacic), agru, prevăncură (Lat. previncere), băsearică, păcure, pecunie, etc. etc.
Spre diferență de noi, care ne declarăm creștini, dar nu suntem, musulmanii iau tradiția și Coranul în serios.
Concentrându-te pe păcatele slavilor pierzi din vedere imaginea de ansamblu. Sadismul și fățărnicia nu-i străină de firea acelor munteni, mai ales că învățăturile lui Mahomed se potrivesc ca o mănușă.
Hristos nu spune să fii duplicitar, să te convertești de formă până când se ivește prilejul să-ți ucizi dușmanii, nici nu poruncește să ucizi apostații.
După cum văd eu cele două personaje, Cristos a fost un exemplu perfect de urmat, Dumnezeu întrupat; Mahomed este exact cum te-ai aștepta să fie diavolul.
Caută dacă te ține stomacul să vezi ce înseamnă fanatismul islamic.
Sorin ai sa nu amestecam lucrurile, respectiv adevarul istoric. Comentariul meu nu este unul, asa cum crezi tu si altii, la adresa ortodoxiei, ci la legatura noastra ombilicala cu latinitatea, cu continuitatea. Nu fac altceva decat sa spun ce au spus argumentat un numar important de istorici romani. Din pacate aceste lucruri nu apar in manualele de istorie ori daca apar sunt deformate.
Spunem cu ceva vreme in urma ca revizionismul evolueaza precum un virus iar vechile „tratamente” nu mai constituie remedii. Asa ca trebuie sa aducem in discutie inclusiv substratul latin al credintei noastre si dovezile care atesta vechimea legaturii cu Biserica de la Roma. Sunt multe erori istorice, dupa cum vezi nu intru in discutie dpdv lingvistic, acolo te las pe tine,dar argumentele tale istorice sunt pline de erori.
Patriarhia de la Constantinopolul este ultima aparuta (dupa Roma, Alexandria,Antiohia si Ierusalim) in urma Conciliului de la Calcedon in 451. Constantinopolul avea jurisdictia pe teritoriul de azi al Turciei.
Exarhatul de Iliricum care apartinea de Roma avea jurisdictia atat asupra Nordului Dunarii cat si in toata Peninsula Balcanica. In 732 el trece sub jurisdictia Constantinopolului si de atunci incepe o influenta ortodoxa in Balcani si mai tarziu la nord de Dunare.
Mai multe detalii gasesti pe
https://ro.orthodoxwiki.org/Ortodoxia_%C3%AEn_Grecia_(cronologie)
Intinderea celor 5 Patriarhii a fost statutata inclusiv de Imparatul Iustinian I in Novelele sale.
https://www.davidrumsey.com/luna/servlet/detail/RUMSEY~8~1~241848~5512762:Patriarchatus-Occidentalis-?sort=pub_date%2Cpub_list_no%2Cseries_no&qvq=w4s:/what%2FWorld%2BAtlas%2FAtlas%2BMap%2FClassical%2Fwhen%2F1823;sort:pub_date%2Cpub_list_no%2Cseries_no;lc:RUMSEY~8~1&mi=1&trs=38
https://www.davidrumsey.com/luna/servlet/detail/RUMSEY~8~1~241845~5512761:Patriarchati-Orientales-?sort=pub_date%2Cpub_list_no%2Cseries_no&qvq=w4s:/what%2FWorld%2BAtlas%2FAtlas%2BMap%2FClassical%2Fwhen%2F1823;sort:pub_date%2Cpub_list_no%2Cseries_no;lc:RUMSEY~8~1&mi=0&trs=38
Sa revenim la sfintii de la nord de Dunare…
Sf. Ioan Cassian si-a scris toate lucrarile in latina si a prezentat, la cererea viitorului Papa Leon, pentru prima data in Occident doctrina lui Arie.
Sf.Dionisie Exiguus despre care contemporanii spun ca era „totus catholicus” a scris in latina si la combatut pe Patriarhul Nestor al Constantinopolului.
Sfântul Nichita de Remesiana urmas al „bessilor cei de neinvins” dupa cum declara a avut o contrinutie majora la crestinarea stramosilor nostri in „corde romano” dupa cum spune. A fost numit de Papa Damasus ca vicar al Illyricumului si a tradus in limba latina, impreuna cu Sf. Rufin, Regulile Monahale ale Sf.Vasile cel Mare. Sf.Nichita a scris numai in latina.
Pe langa acesti sfinti trebuie sa-l mentionam si pe ultimul episcop cunoscut al Tomisului, din Scitia Minor, Valentinianus (m.553) care, desi Scitia Minor era sub autoritatea Patriarhie de la Constantinopol, se subordoneaza Papei Virgilius si cere (conform corespondentei pastrate in arhivele Vaticanului) punctul de vedere al papei cu privire la apropiatul Sinod ecumenic de la Constantinopol (553).
Descoperirile arheologice cu privire la biserica crestina de la Tomis pana la invazia avarilor si slavilor, confirma faptul ca ritul e „local, de structura capadociana, grefat pe elemente autohtone latine si foarte asemanator cu cel daco-latino-liric. Tot ca dovada arheologica trebuie sa mentionam si monograma votiva de la Biertan , langa Medias, (Sibiu) , din sec. al VI-lea, „Ego Zenovius votum posui” (Eu Zenobius mi-am implinit promisiunea) care este o dovada de netagaduit, atat a latinitatii crestinarii, dar mai ales a a continuitatii noastre.
Revenim la istoricul istoricul Dimitrie Onciu care ne explica exact cum statea treaba:
” prefectura Illyricului era sub jurisdicţia Scaunului patriarhal al Romei.
Patriarhul din Constantinopol nu avea în Europa decât Tracia cu Moesia Inferior şi Scythia
(Dobrogea). În Illyricum patriarhul Romei avea ca vicar al său pe arhiepiscopul de Tesalonic, constatat în această calitate fără întrerupere din secolul IV până în secolul VI, când împăratul Iustinian înfiinţează în locul său natal (Tauresium), în Dacia Aureliană, arhiepiscopia Prima Iustiniana , EL SUPUNE ACESTUI ARHIEPISCOPAT, LATIN,SUBORDONAT ROMEI provinciile: Dacia Mediteranea, Dacia Ripensis, Moesia Secunda (Inferior), Dardania, Praevalitania, Macedonia Secunda, Partea Panoniei până la Sirmium, împreună cu câteva puncte din nordul Dunării, cuprinse în fortificaţiile dunărene, (Novella XI). Vicariatul patriarhal al Romei în Illyricum trece, apoi, la arhiepiscopatul Primei Iustiniana cu celelalte episcopate latine, lui subordonate, din părţile ocupate de păgâni… În urmă creştinii din aceste părţi atârnă iarăşi de arhiepiscopatul din Tesalonic, care continuă a fi sub jurisdicţia Romei. Pe timpul
luptelor iconoclaste (726-842), Illyricul bizantin se desfăcu de Roma, după ce Împăratul Leon al
III-lea Isaurul îl pune la 733 sub jurisdicţia patriarhului”
constantinopolitan. Dar această măsură nu avea sancţiune canonică şi n-a fost recunoscută de
papa… Însă, este cert că Roma n-a renunţat la dreptul său de jurisdicţie în aceste părţi. Încă în
anul 860, Papa Nicolae I orânduieşte pe arhiepiscopul de Tesalonic – more vetere – ca vicar al Scaunului din Roma în provincia Illyricului… Patru ani în urmă se face creştinarea bulgarilor
(864), care a hotărît apoi soarta Bisericii noastre… Prin bulgari şi, odată cu dânşii, am primit
limba slavonă în Biserică şi stat, care domină apoi viaţa noastră intelectuală până în secolul al
XVII-lea. Aşa ne-a fost fatalul destin al istoriei”
Merita sa luam in calcul si explicatiile istoricului Stefan Mates :
„In Biserica noastră, supusă Scaunului patriarhal din Roma, a dominat pana catre sfarsitul veacului al IX-lea limba latina . Preotii nostri din acea vreme indepartata se sfinteau de episcopi latini din dreapta Dunarii. Aceasta era o traditie de mai multe veacuri.
Cand bulgarii ajung stăpani in sudul Dunarii si introduc ritul slav în Biserica… strabunii nostri,
urmand vechea traditie, se duceau la centrele episcopale slave, pentru sfintire de preoti,
antimise si alte trebuinte crestinesti, desi nu se puteau intelege in limba latina, care era si a
Bisericii romanesti . Si fiindca episcopii slavi nu stiau latineste ca sa invete pe preotii nostri… nefiind in apropiere episcopi crestini latini, unde ar fi putut merge preotii nostri la sfintire. Introducerea ritului slav, deci, incepe a prinde radacini in Biserica romaneasca in veacul al X-lea, cucerind-o cu totul in cel urmator, intarindu-se pentru a putea stapani mai
multe veacuri… Impăratul bizantin Vasile al II-lea, numit Bulgarohtonul (ucigatorul de bulgari), sfarma cu totul, la 1018, statul bulgar, a carui populatie se refugiaza in buna parte in nordul Dunarii. Intre acesti refugiati au fost foarte multi clerici, care au intarit la noi in Biserică ritul slavon. Se poate spune ca introducerea limbii slavone in Biserica romaneasca se datoreşte acestor refugiati, intre care au fost multi preoti, episcopi etc. Prin acesti refugiati s-au introdus in Biserica noastra mai multe oficii si slujbe bisericesti cu numiri greco-slavone, precum si
alfabetul cirilic”.
Deosebit de interesant este si punctul de vedere al lui Vasile Parvan: ” Vasile Pârvan: „Romanismul şi creştinismul nostru s-au putut
astfel dezvolta, cauza că noi am putut trăi până în veacul al VIII-lea în continuitatea trupească şi
sufletească cu patria mamă italo-ilirică, când au fost lăsaţi în vălmăşagul slavo-turanic”
Vad ca si subiectul cu privire la fanatismul ortodox l-ai inteles gresit. M-am referit la slavi (rusi,sarbi) si greci pentru ca la ei se intalneste. Trecem prea usor peste actiunile antiromanesti promovate de sarbi si greci la sud de Dunare impotriva romanilor de acolo.
Un reputat istoric (A.A. Rusu) are o altă ipoteză asupra începuturilor creștinismului la români (pe scurt, înainte de anul 1000, după A.A. Rusu, nu se poate vorbi despre creștinism la români) http://www.medievistica.ro/texte/istorie/cercetarea/Inceputurile1000Rusu.htm
Românii n-au dată de creștinare; credințele păgâne/precreștine (paganus=sătean) de la noi au fost asemănătoare creștinismului?
Sărbători și tot felul de ritualuri populare, de voie, dar mai ales de nevoie, au fost luate de creștinism.
Toate bune și frumoase numai că n-a fost nici o limbă bulgară pînă la înființarea statului național modern bulgar.
Limbile așa zis slavice sînt făcături tîrzii pe baza slavonei, limbă bisericească inventată ce s-a vrut ceea ce era latina la papistași.