• Daca d-ul prof.Coja ar fi vorbit, nu de Paramenide, de Heraclit din Efes atunci ar fi avut o alta perspectiva asupra drepturilor omului. Heraclit spunea ca un om desi va intra in apa unui rau el va fi de fiecare data diferit pentru ca si raul va fi diferit.Ion Coja de ieri nu mai este Ion Coja de astazi.Este adevarat ca oamenii se nasc cu aptitudini diferite, sunt inzestrati cu talente diferite,traiesc in medii diferite intr-un cuvant sunt inegali, egalitatea este in fata legii. Cei care au introdus principiul libertate, egalitate si fraternitate au incercat sa elimine privilegiile unora in fata legii, a faptului ca majoritatea nu aveau libertatea de a-si cauta nazuinta spre fericire, spre a ascede la anumite functii si demnitati pentru ca ii recomanda talentul,abilitatile si nu faptul ca s-au nascut nobili, fraternitatea este total diferita. Daca egalitatea este impusa manum militarium prin lege iar libertatea este statornicita inclusiv de religii (nu toate), fraternitatea inseamna solidaritatea si responsabilitatea cetatenilor, a membrilor unei colectivitati. In lipsa fraternitatii, respectiv a unor idealuri comune nu putem avea nici egalitate si nici libertate. Chiar daca lozinca Revolutiei franceze este Liberatate, Egalitate, Fraternitate trebuie inteles ca Fraternitatea este cea care sta la baza primelor doua. Fraternitatea nu este ceva care apare azi si maine dispare, fraternitatea se seamana, se cultiva, se uda, se creste si se intretine incepand din copilarie, continua pe toata durata adolescentei,maturitatii si batranetii si se termina in momentul in care parasim aceasta lume. Roadele fraternitatii sunt nu numai libertatea si egalitatea ci si respectul si responsabilitatea fata de familie, colectivitate, tara, institutii, fata de semenii nostri de aici si de aiurea aflati la greu.
    Ma surprinde ca d-ul prof.Coja nu intelege ca Fraternitatea este elementul esential, este liantul care leaga cetatenii de etnii diferite, de religii diferite, de culturi diferite sa fie solidari intre ei, sa impartaseasca acelasi sentiment comun-mandria de apartine unui loc.
    D-le prof. Coja romanii nu au inteles tocmai esenta sloganului Revolutiei franceze -Fraternitatea. Acesta este si motivul pentru care vin acum sa critice si libertatea si egalitatea si drepturile omului . Ne laudam ca suntem cei mai credinciosi, ca suntem cei mai ortodocsi dintre ortodocsi dar nu avem Fraternitate si nici solidaritate, din cand in cand avem mila. In Apusul ateu putem vedea ce inseamna fraternitatea, solidaritatea cetatenilor la evenimente deosebite, participarea la ajutorarea altor popoare. Nimeni nu pare sa-si mai aduca aminte de Fraternitatea Occidentului in ajutorarea romanilor la revolutie, in ajutorarea nefericitilor din Africa, a celor din Asia afectati de taifun. Unde este Fraternitatea noastra? Unde este solidaritatea noastra fata de Europa? Noi vrem doar sa avem beneficii si avantaje din Europa nu si indatoriri . O tot dam ca inainte aveam indatoriri, dar uitam de drepturile si beneficiile avute. Ce a impiedicat Romania sa accepte copii, femeile si batranii din Siria crestini ?(nu vorbesc de musulmani, vorbesc de crestini pentru ca in Siria si in Irak sunt si crestini) Fraternitatea d-le prof.Coja! Romanii nu au aceasta notiune fata de romani, daramite fata de straini. Azi este la moda sa se critice sistemul de ajutor social, se ridica tot mai multe voci care striga sa se taie ajutoarele sociale, ca sunt acordate puturosilor, betivilor, tiganilor. E adevarat ca sunt persoane care nu merita sa le primeasca, insa pentru marea majoritate este o mana cereasca, fara aceste ajutoare ii condamnam la moarte. Asta vrem? Tot in ajutoare sociale intra si subventionarea medicamentelor, a incalzirii populatiei, a subventionarii transportului, cornul si laptele. Ce facem cu ele? Lasam sa moara milioane de pensionari care nu-si mai pot permite sa cumpere medicamentele? Lasam bolnavii de cancer fara medicamente? Lasam milioane de romani cu salariul minim si pensii mici sa inghete de frig? D-le prof.Coja dvs. ca un intelectual ar trebui sa fiti cel mai vehement aparator al drepturilor omului, al fraternitatii, egalitatii si libertatii pentru ca fara acestea suntem condamnati permanent la subdezvoltare si saracie si in final la disparitie. Avand in vedere ca biserica ortodoxa se bazeaza pe mila si nu pe compasiune acest lucru este explicabil, se vede si in rationamentul d-lui prof.Coja. In momentul in care veti inlocui mila cu compasiunea si veti intelege ce inseamna compasiunea atunci veti vedea ca oamenii sunt diferiti, nu impartiti intre superiori si inferiori, fiecare avand posibilitatea de a reusi daca le acordam conditiile si cadru necesar (adica egalitate) si libertatea de asi alege propria cale spre fericire . Compasiunea inseamna sa acepti ca oamenii sunt diferiti, sa ii accepti asa cum sunt si daca poti sa ii ajuti. Compasiunea este cea care sta la baza Fraternitatii. Nu drepturile omului sunt gresite, nu Libertatea, Egalitatea si Fraternitatea sunt gresite, nu legea este gresita ci aplicarea ei si modul cum este interpretata este gresit.

    *

    *

    Nota redacției: Am înțeles că textul de mai sus este un text critic la adresa mea. Îl publicăm fără nicio reținere, deși nu prea înțeleg ce mi se reproșează. Dar am de gând, într-un text aflat în pregătire, să ating problemea „egalității”, din perspectiva unei teze – eu așa o consider, a lui Aristotel: Nimic nu este mai nedrept decât să institui egalitatea între oameni cre s-au născut inegal înzestrați pentru performanță fizică sau spirituală.” (citez din amintire…)

    Cât privește fraternitatea arătată de cei care au lansat și susținut sloganul revoluției franceze, știu bine câți francezi nevinovați au plătit cu viața fraternitatea revoluționarilor!…

    Fraternitatea nu prea se vede la români?!… Asta chiar este o vorbă ușuratecă, imposibil de probat într-o discuție serioasă!

    (în paranteză, corect manu militari)