surena
144 aprobate
surena_surena@outlook.com
86.126.106.168
D-le G atunci când vorbiți de Corifeii Școlii Ardelene ar trebui să evitați sensul peiorativ al cuvântului latinești, așa cum îl folosiți, și să o faceți, dacă nu cu bunul simț al lui Hasdeu, în șoaptă. De ce în șoaptă? Ca să nu tulburați liniștea unor români care prin Școala Ardeleana au introdus cu adevărat limba, istoria și în general educația în rândul românilor transilvăneni, lipsiți de drepturi, și au construit un imbold pentru românii din Principate.
Contextul politic, social, eforturile în dezvoltarea învățământului și al educației în rândul românilor ar trebui să primeze și nu eventualele lor erori în ale lingvisticii în condițiile în care, exceptând India, bazele lingvisticii apar în sec XX.
Dvs. vă luați la harță cu niște învățați ce au trebuit in sec XVIII să se războiască cu „părinții” lui Roesler și a teoriilor anti românești. Probabil, ca și Hasdeu mai târziu, metodele lor lingvistice ar trezi râsul lingviștilor de azi, dar fără eforturile lor, greșelile lor am mai fi vorbit astăzi?
Tacitus avea o vorbă, o tot aduc în discuție, să nu judeci faptele, vorbele înaintașilor dacă nu cunoști vremurile în care au trăit.
Revenind la afirmația lui August Treboniu Laurian, criticată de Hașdeu, că „Dacia se deșărtase de oameni după Războiul lui Decebal, ca fiind o interpretare greșită sau chiar falsă (după unii răutăcioși) a lui Eutropius trebuie spus că Laurian a fost la studii la Viena și Gottingen, unde chiar dacă a studiat matematica, așa cum o spune, nu a rămas indiferent nici la istorie. Ori Viena a reprezentat, prin intermediul militarilor habsburgi , prima școală arheologică romană în Transilvania, lucru recunoscut chiar de Mommsen. Așa se face că Laurian a avut posibilitatea să facă cunoștință cu un curent din sec XVIII, redescoperit în sec XX, ce făcea o paralelă între campania lui Germanicus în Germania cu a lui Traian în Dacia prin numărul de trupe mobilizate și distrugerile, masacrele efectuate.
În toată istoria Romei, în afară de războaiele civile, doar în vremea lui Germanicus împotriva germanilor și a lui Traian împotriva dacilor au fost mobilizate cele mai impresionante forțe ale Imperiului al cărui scop a fost „deșărtarea” de localnici ca suprema pedeapsă pentru impietate .
Cartea lui istoricului Francke dedicată Împăratului Traian și epocii sale, tradusă în română la…Brașov de Petru Broșteanu la sfârșitul sec XIX, era binecunoscută de o parte a Corifeilor ardeleni msi ales surselor ce o preced, unele pierdute.
Deci, dacă vreți polemică cu privire la latinitatea limbii române, nu vă ascundeți aruncând cuvinte către Corifei, fiți bărbat și intrați în polemică cu prof. Coja. Aveți un lingvist în viață nu trebuie să vă luați de cei care nu nai sunt.
Dacă noi cunoaștem așa de puțin despre dacia precum spuneți. d-le G, cum putem afirma că „ a fost distrusă temeinic laolaltă cu limba, religia și cultura sa”?
ce sigur pe el e dl G! Le scoate din barbă. „Dacia, pe de altă parte, a fost distrusă temeinic laolaltă cu limba, religia și cultura sa. Cunoaștem atât de puține lucruri despre Dacă încât nu putem specula nici dacă aveau dialecte, cât de mare era populația lor și cât de întinsă, etc. În Dacia a fost un genocid, în Germania nu.”
Se poate ușor specula ce populație avea avînd în vedere dezvoltarea forțelor de producție și tehnologia de la acea dată. Aveau aprox populația Romaniei înainte de revoluția industrială, adică prin sec 18. Asta dacă socotim Dacia aprox cît Romania.
Nici nu știe dl G că are haz.
Le ce polemică visați, domnilor? Extremismul acelor latiniști romantici nu a prins, apoi latinist nu are un sens peiorativ. Nu dezavuez curentul latinist și nici nu am vreun interes de a schimba istoria acceptată. De parcă aș putea lesne face toate astea! https://dexonline.ro/definitie/latinist
Comparația cu campaniile lui Germanicus pălesc prin prisma rezultatelor de după aceste războaie. Forțele angrenate n-au fost la fel de mari, exterminarea triburilor germanice nu a avut loc, nici capturarea lui Arminius. Iar cucerirea și integrarea Germaniei (Mari) în imperiu nu s-a înfăptuit. Dacia, pe de altă parte, a fost distrusă temeinic laolaltă cu limba, religia și cultura sa. Cunoaștem atât de puține lucruri despre Dacă încât nu putem specula nici dacă aveau dialecte, cât de mare era populația lor și cât de întinsă, etc. În Dacia a fost un genocid, în Germania nu.