Forțele Aeriene ale SUA opresc finanțarea următoarei etape a programului hipersonic secret, în timp ce întrebările se învârt cu privire la valoarea strategică a avionului.
Programul Mayhem al Forțelor Aeriene ale SUA, conceput pentru a lansa un vehicul hipersonic lansat in aer, capabil de misiuni de lovitură și informații, supraveghere și recunoaștere (ISR), se află în echilibru pe fondul provocărilor de finanțare care amenință cu întârzieri majore în următoarea fază de dezvoltare, a raportat The Warzone.
În 2022, Air Force Research Laboratory (AFRL) a atribuit un contract cu un plafon de 334 milioane USD pentru programul Mayhem lui Leidos, o companie americană de apărare, in aviație, tehnologia informației și cercetare biomedicală cu sediul în Reston, Virginia.
Contractul, pentru un „sistem hipersonic cu respirație de aer de clasă mai mare, a inclus și roluri pentru antreprenorii Calspan, Laboratorul Draper și Soluțiile de Apărare și Securitate Kratos.
Raportul revistei “WarZone” spune că proiectul este de așteptat să finalizeze prima comandă de sarcini din contractul curent în acest an, după Revizuirea Conceptuală a Designului/Evaluarea cerințelor de sistem (CoDR/SRR).
Cu toate acestea, programul nu a primit finanțare în anul fiscal 2024 în afara sferei de aplicare a comenzii de sarcini 1 CoDR/SRR, ceea ce a dus la o încetinire de la an la an a dezvoltării unui design digital și a tehnologiilor de permitere până la restabilirea fondurilor.
“Warzone” observă că cererea, sau „atragerea operațională”, pentru un vehicul aerian hipersonic pentru misiuni de lovitură și ISR este neclară.
Se spune că proiectele și tehnologiile avansate prin program ar putea să nu producă niciodată un demonstrator fizic și ar putea, în schimb, să ofere o piatră de temelie pentru alte capacități hipersonice, inclusiv arme de distanță de generație următoare și avioane hipersonice reutilizabile.
Concurența reînnoită a marilor puteri între SUA, pe de o parte, și China și Rusia, pe de altă parte, a stârnit nevoia percepută de avioane de spionaj supersonice foarte avansate, la mare altitudine, care să poată pătrunde în spațiile aeriene puternic fortificate.
Asia Times a remarcat în decembrie 2022 că proliferarea capabilităților anti-sateliți și de război cibernetic ar fi putut forța SUA să reconsidere necesitatea aeronavelor spion ISR cu echipaj. Cu toate acestea, nu este clar cum dorește să folosească astfel de active.
Armata SUA folosește avioanele sale de spionaj Sistemul Multi-Misiuni de Recunoaștere Aeropurtată și Exploatare a Țintelor (ARTEMIS) pentru a urmări forțele navale ale Chinei în Pacific și forțele Rusiei în Ucraina, menținând în același timp o distanță de siguranță.
Între timp, Forțele Aeriene ale SUA se renunță la toate avioanele de spionaj non-stealth din cauza preocupărilor legate de vulnerabilitatea lor într-un conflict apropiat.
În ciuda radarelor sale avansate de detectare a solului, ARTEMIS are o gamă limitată de operațiuni și poate zbura doar deasupra spațiului aerian prietenos sau permisiv.
Poate fi folosit pentru a scana periferiile Chinei și a teritoriilor Rusiei, dar nu poate pătrunde în siguranță în vastele lor mase de uscat.
Dezvoltarea unui avion de spionaj hipersonic marchează însă o provocare inginerească semnificativă, motoarele fiind principala piatră de poticnire.
David Axe subliniază într-un articol din noiembrie 2021 pentru “The National Interest (TNI)” că motoarele cu ciclu combinat bazat pe turbină (TBCC) planificate pentru Mayhem, care utilizează turbine cu reacție pentru a accelera aeronava la viteze optime pentru ca ramjeturile să intre în funcțiune, prezintă provocări de proiectare în ceea ce privește cerințele concurente pentru zborul supersonic și hipersonic.
Axe spune că proiectarea unei admisii de aer care poate alimenta eficient ambele tipuri de motoare reprezintă o problemă de inginerie semnificativă. El menționează că căldura în timpul zborului hipersonic necesită ca atât motoarele, cât și aeronavele să fie realizate din materiale rezistente la temperaturi ridicate dar și din structuri ușoare și durabile.
El spune că integrarea motoarelor și a corpului aeronavei într-un singur sistem cu un ansamblu de performanță cuprinzător exacerba provocările de proiectare.
Asia Times a raportat în septembrie 2023 că o echipă de la Universitatea din Florida Centrală (UCF) dezvoltă un model experimental „aerotermodinamic” pentru un motor scramjet cu schimbare de formă, care este în prezent testat.
Motorul are potențialul de a fi mai eficient decât motoarele hipersonice actuale, ceea ce ar putea duce la posibilitatea aeronavelor de a călători la viteze cuprinse între 5 și 17 ori viteza sunetului. Laboratorul de Cercetare Navală din SUA a acordat finanțare echipei de cercetare UCF pentru a crea motorul care să rezolve provocările asociate zborului de mare viteză.
În ciuda acestui raționament și a progreselor tehnologice, un avion spion hipersonic poate să nu aibă sens militar, având în vedere caracteristicile zborului hipersonic și progresele în tehnologia senzorilor și a armelor.
Într-un articol din aprilie 2021 pentru “The National Interest (TNI)”, Sebastien Roblin spune că eficacitatea unui avion spion hipersonic este îndoielnică din cauza costului său ridicat și a lipsei caracteristicilor de ascundere.
Roblin spune că căldura generată de aeronava la viteze mari o va face vizibilă pentru senzori și ar arde acoperirile sale absorbante de radar. El observă că adversarii ar putea detecta și răspunde la prezența avionului spion, cu destul timp pentru a reacționa.
Roblin sugerează că apariția lui Mayhem ar accelera probabil dezvoltarea rachetelor sol-aer (SAM) capabile să angajeze ținte hipersonice. El observă că dezvoltarea munițiilor concepute pentru lansare la viteze hipersonice ar fi o cerință costisitoare pentru Proiectul Mayhem.
El subliniază, de asemenea, că o dronă stealth ar putea pătrunde în spațiul aerian puternic apărat mai lent, dar cu o mai mare discreție, orbitând o zonă de interes pentru perioade îndelungate și furnizând fluxuri video în timp real ore în șir.
El sugerează că recenta mișcare a Pentagonului de a angaja Northrop Grumman pentru a produce drone RQ-180 ascunse și de înaltă rezistență ar putea fi interpretată ca dăunând proiectului Mayhem.
Într-adevăr, SUA ar putea să ia deja o direcție diferită în ceea ce privește avioanele și dronele cu penetrare adâncă, concentrându-se mai degrabă pe creșterea stealth-ului decât pe viteză.
Asia Times a raportat în ianuarie 2024 că Boeing Aurora Flight Sciences și Agenția SUA pentru Proiecte de Cercetare Avansată pentru Apărare (DARPA) colaborează pentru a crea o aeronavă care utilizează actuatoare de control activ al fluxului (AFC) care utilizează jeturi de aer presurizate cu suprafețe de control tradiționale în mișcare pentru a manevra Aeronava.
Reducerea sau eliminarea suprafețelor de control în mișcare păstrează modelarea ascunsă proiectată cu atenție pentru a minimiza întoarcerile radarului. AFC poate fi utilizat de viitoarele avioane stealth, cum ar fi a șasea generație US Next Generation Air Dominance (NGAD) pentru a profita de multiplele beneficii oferite de tehnologie.
Prototipul X-65 este construit pentru a atinge o viteză maximă de Mach 0,7, deci nu hipersonică. Avionul inovator este de așteptat să fie gata pentru primul zbor în vara anului 2025.
In alta ordine de idei, daca crede careva (sau chiar astie de tipul lui Scott Ritter), ca Rusia ii apreciaza pentru ceea ce fac (vorbesc de apreciere autentica) si nu ii privesc ca pe altceva decat pe niste idioti utili, a coror narativa le pica bine, inseamna ca ori sunt dobitoci, ori nu le pasa. Daca chiar Trump isi inchipuie ca rusii il respecta si apreciaza pentru sincopele generate acum, sau ca ii respecta votantii, la fel, sa se mai gandeasca. Le convine ca le fac jocul, aia da, in rest, desconsiderare totala. Lucru pe care la nivel oficial,diplomatic, nu-lpoti afisa explicit, in schimb poti, fara probleme, s-o faci in domeniul public intern. Asta e o secventa de la Televiziunea rusa: https://twitter.com/Doktor_Klein/status/1757125057896202442
„Majoritatea celor care voteaza pentru Trump nu sunt oameni prea inteligenti, oameni primitivi, carora exact asa trebuie sa le vorbesti (cum o face Trump), cu clisee si slogane tampite”
Plus redneck si altele. In celelalte secvente il fac pe Trump principal si aproape eclusiv responsabil de criza din Gaza.
Aici e toata inregistrarea: https://twitter.com/Doktor_Klein/status/1757126277981409406
Scott Ritter, un condamnat pentru agresiuni sexuale asupra minorilor. Jegul asta va ramane jeg pina moare. Acum justifica o crima politica.
Nu exista dictator care sa nu categoriseasca orice opozitie si orice abatere de la unanimitate drept „agenturili straine”. opozitie = tradator, ce soc…Si-si gaseste vuvuzele, cele de peste hotare sunt mai valoroase.
AVIONUL SPION AL SUA CADE DIN GRAȚIA HIPERSONICĂ
De Gabriel Honrada – https://asiatimes.com/2024/02/us-mayhem-spyplane-falling-from-hypersonic-grace
Forțele Aeriene ale SUA opresc finanțarea următoarei etape a programului hipersonic secret, în timp ce întrebările se învârt cu privire la valoarea strategică a avionului.
Programul Mayhem al Forțelor Aeriene ale SUA, conceput pentru a lansa un vehicul hipersonic lansat in aer, capabil de misiuni de lovitură și informații, supraveghere și recunoaștere (ISR), se află în echilibru pe fondul provocărilor de finanțare care amenință cu întârzieri majore în următoarea fază de dezvoltare, a raportat The Warzone.
În 2022, Air Force Research Laboratory (AFRL) a atribuit un contract cu un plafon de 334 milioane USD pentru programul Mayhem lui Leidos, o companie americană de apărare, in aviație, tehnologia informației și cercetare biomedicală cu sediul în Reston, Virginia.
Contractul, pentru un „sistem hipersonic cu respirație de aer de clasă mai mare, a inclus și roluri pentru antreprenorii Calspan, Laboratorul Draper și Soluțiile de Apărare și Securitate Kratos.
Raportul revistei “WarZone” spune că proiectul este de așteptat să finalizeze prima comandă de sarcini din contractul curent în acest an, după Revizuirea Conceptuală a Designului/Evaluarea cerințelor de sistem (CoDR/SRR).
Cu toate acestea, programul nu a primit finanțare în anul fiscal 2024 în afara sferei de aplicare a comenzii de sarcini 1 CoDR/SRR, ceea ce a dus la o încetinire de la an la an a dezvoltării unui design digital și a tehnologiilor de permitere până la restabilirea fondurilor.
“Warzone” observă că cererea, sau „atragerea operațională”, pentru un vehicul aerian hipersonic pentru misiuni de lovitură și ISR este neclară.
Se spune că proiectele și tehnologiile avansate prin program ar putea să nu producă niciodată un demonstrator fizic și ar putea, în schimb, să ofere o piatră de temelie pentru alte capacități hipersonice, inclusiv arme de distanță de generație următoare și avioane hipersonice reutilizabile.
Concurența reînnoită a marilor puteri între SUA, pe de o parte, și China și Rusia, pe de altă parte, a stârnit nevoia percepută de avioane de spionaj supersonice foarte avansate, la mare altitudine, care să poată pătrunde în spațiile aeriene puternic fortificate.
Asia Times a remarcat în decembrie 2022 că proliferarea capabilităților anti-sateliți și de război cibernetic ar fi putut forța SUA să reconsidere necesitatea aeronavelor spion ISR cu echipaj. Cu toate acestea, nu este clar cum dorește să folosească astfel de active.
Armata SUA folosește avioanele sale de spionaj Sistemul Multi-Misiuni de Recunoaștere Aeropurtată și Exploatare a Țintelor (ARTEMIS) pentru a urmări forțele navale ale Chinei în Pacific și forțele Rusiei în Ucraina, menținând în același timp o distanță de siguranță.
Între timp, Forțele Aeriene ale SUA se renunță la toate avioanele de spionaj non-stealth din cauza preocupărilor legate de vulnerabilitatea lor într-un conflict apropiat.
În ciuda radarelor sale avansate de detectare a solului, ARTEMIS are o gamă limitată de operațiuni și poate zbura doar deasupra spațiului aerian prietenos sau permisiv.
Poate fi folosit pentru a scana periferiile Chinei și a teritoriilor Rusiei, dar nu poate pătrunde în siguranță în vastele lor mase de uscat.
Dezvoltarea unui avion de spionaj hipersonic marchează însă o provocare inginerească semnificativă, motoarele fiind principala piatră de poticnire.
David Axe subliniază într-un articol din noiembrie 2021 pentru “The National Interest (TNI)” că motoarele cu ciclu combinat bazat pe turbină (TBCC) planificate pentru Mayhem, care utilizează turbine cu reacție pentru a accelera aeronava la viteze optime pentru ca ramjeturile să intre în funcțiune, prezintă provocări de proiectare în ceea ce privește cerințele concurente pentru zborul supersonic și hipersonic.
Axe spune că proiectarea unei admisii de aer care poate alimenta eficient ambele tipuri de motoare reprezintă o problemă de inginerie semnificativă. El menționează că căldura în timpul zborului hipersonic necesită ca atât motoarele, cât și aeronavele să fie realizate din materiale rezistente la temperaturi ridicate dar și din structuri ușoare și durabile.
El spune că integrarea motoarelor și a corpului aeronavei într-un singur sistem cu un ansamblu de performanță cuprinzător exacerba provocările de proiectare.
Asia Times a raportat în septembrie 2023 că o echipă de la Universitatea din Florida Centrală (UCF) dezvoltă un model experimental „aerotermodinamic” pentru un motor scramjet cu schimbare de formă, care este în prezent testat.
Motorul are potențialul de a fi mai eficient decât motoarele hipersonice actuale, ceea ce ar putea duce la posibilitatea aeronavelor de a călători la viteze cuprinse între 5 și 17 ori viteza sunetului. Laboratorul de Cercetare Navală din SUA a acordat finanțare echipei de cercetare UCF pentru a crea motorul care să rezolve provocările asociate zborului de mare viteză.
În ciuda acestui raționament și a progreselor tehnologice, un avion spion hipersonic poate să nu aibă sens militar, având în vedere caracteristicile zborului hipersonic și progresele în tehnologia senzorilor și a armelor.
Într-un articol din aprilie 2021 pentru “The National Interest (TNI)”, Sebastien Roblin spune că eficacitatea unui avion spion hipersonic este îndoielnică din cauza costului său ridicat și a lipsei caracteristicilor de ascundere.
Roblin spune că căldura generată de aeronava la viteze mari o va face vizibilă pentru senzori și ar arde acoperirile sale absorbante de radar. El observă că adversarii ar putea detecta și răspunde la prezența avionului spion, cu destul timp pentru a reacționa.
Roblin sugerează că apariția lui Mayhem ar accelera probabil dezvoltarea rachetelor sol-aer (SAM) capabile să angajeze ținte hipersonice. El observă că dezvoltarea munițiilor concepute pentru lansare la viteze hipersonice ar fi o cerință costisitoare pentru Proiectul Mayhem.
El subliniază, de asemenea, că o dronă stealth ar putea pătrunde în spațiul aerian puternic apărat mai lent, dar cu o mai mare discreție, orbitând o zonă de interes pentru perioade îndelungate și furnizând fluxuri video în timp real ore în șir.
El sugerează că recenta mișcare a Pentagonului de a angaja Northrop Grumman pentru a produce drone RQ-180 ascunse și de înaltă rezistență ar putea fi interpretată ca dăunând proiectului Mayhem.
Într-adevăr, SUA ar putea să ia deja o direcție diferită în ceea ce privește avioanele și dronele cu penetrare adâncă, concentrându-se mai degrabă pe creșterea stealth-ului decât pe viteză.
Asia Times a raportat în ianuarie 2024 că Boeing Aurora Flight Sciences și Agenția SUA pentru Proiecte de Cercetare Avansată pentru Apărare (DARPA) colaborează pentru a crea o aeronavă care utilizează actuatoare de control activ al fluxului (AFC) care utilizează jeturi de aer presurizate cu suprafețe de control tradiționale în mișcare pentru a manevra Aeronava.
Reducerea sau eliminarea suprafețelor de control în mișcare păstrează modelarea ascunsă proiectată cu atenție pentru a minimiza întoarcerile radarului. AFC poate fi utilizat de viitoarele avioane stealth, cum ar fi a șasea generație US Next Generation Air Dominance (NGAD) pentru a profita de multiplele beneficii oferite de tehnologie.
Prototipul X-65 este construit pentru a atinge o viteză maximă de Mach 0,7, deci nu hipersonică. Avionul inovator este de așteptat să fie gata pentru primul zbor în vara anului 2025.
In alta ordine de idei, daca crede careva (sau chiar astie de tipul lui Scott Ritter), ca Rusia ii apreciaza pentru ceea ce fac (vorbesc de apreciere autentica) si nu ii privesc ca pe altceva decat pe niste idioti utili, a coror narativa le pica bine, inseamna ca ori sunt dobitoci, ori nu le pasa. Daca chiar Trump isi inchipuie ca rusii il respecta si apreciaza pentru sincopele generate acum, sau ca ii respecta votantii, la fel, sa se mai gandeasca. Le convine ca le fac jocul, aia da, in rest, desconsiderare totala. Lucru pe care la nivel oficial,diplomatic, nu-lpoti afisa explicit, in schimb poti, fara probleme, s-o faci in domeniul public intern. Asta e o secventa de la Televiziunea rusa:
https://twitter.com/Doktor_Klein/status/1757125057896202442
„Majoritatea celor care voteaza pentru Trump nu sunt oameni prea inteligenti, oameni primitivi, carora exact asa trebuie sa le vorbesti (cum o face Trump), cu clisee si slogane tampite”
Plus redneck si altele. In celelalte secvente il fac pe Trump principal si aproape eclusiv responsabil de criza din Gaza.
Aici e toata inregistrarea:
https://twitter.com/Doktor_Klein/status/1757126277981409406
Scott Ritter, un condamnat pentru agresiuni sexuale asupra minorilor. Jegul asta va ramane jeg pina moare. Acum justifica o crima politica.
Nu exista dictator care sa nu categoriseasca orice opozitie si orice abatere de la unanimitate drept „agenturili straine”. opozitie = tradator, ce soc…Si-si gaseste vuvuzele, cele de peste hotare sunt mai valoroase.
Jegule care acum iti faci veacul numai pe la Russia Today, nu mai amesteca lucrurile, lumea face diferenta intre rusi (oamenii simpli din popor) si aparatul muscalesc, care fie indoctrineaza (asa cum o face fiecare dicator), fie terorizeaza (idem). Ai ajuns sa-i canti osanale si lui Kadarov
https://pbs.twimg.com/media/GDFhrBsWMAE7YiL.png
Sunt destui oameni care chiar vad ce se intampla si stiu ce insemana de fapt cele „90+%” de la un vot sau referendum in Rusia si ce valoare au.
https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1759249860098703726
https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1574821856284217365