MOȘU
70 aprobate
oricare@careofi.com
148.252.129.175
”DOCUMENT: Gazeta Evreiască – O săptămână din viața comunității iudaice în România anilor războiului

Incorect Politic
Martie 17 2023

DOCUMENT: Gazeta Evreiască – O săptămână din viața comunității iudaice în România anilor războiului

Via Buciumul:

Pasionat de documente și publicații îngropate în uitare, găseam anii trecuți, într-un anticariat bucureștean, acest exemplar din Gazeta Evreiască, pe care astăzi am să vi-l prezint și dvs.. Este o publicație din România Celui de-al Doilea Război Mondial, care ilustrează cum decurgea viața comunității iudaice din România într-o perioadă în care, în teritoriile ocupate de Germania hitleristă, ca și în țările aliate acesteia, iudeii erau supuși unei politici de persecuție și chiar de exterminare.

Pe manșeta ziarului se menționează că este organul Centralei Evreilor din România, fiind editat conform Decretului-lege 319 din 30 ianuarie 1942 și înscris în registrul publicațiilor periodice sub numărul 43 din 1942. Exemplarul în posesia căruia ne aflăm datează din ziua de joi 23 decembrie 1943. Redacția ziarului se afla în București, pe strada Sfânta Vineri nr. 15, deci chiar în cartierul jidovesc, așa cum era cunoscută acea zonă a Capitalei. Pe prima pagină se află lipită o recipisă a Poștei Române pe care este trecut numele și adresa abonatului, care primea ziarul acasă: Aberman din strada Dobroteasa nr. 14 București.

Pe prima pagină, o fotografie înfățișând un grup de copii frumos îmbrăcați, este explicată în felul următor: “elevele școlilor iudaice au sărbătorit tradiționala festivitate de Hanuka”. Tot pe prima pagină, printre diferite articole, găsim o reclamă: “Hanuka – vase și candelabre rituale după gravuri originale din din secolul II î.Hr.” De asemenea, un anunț legat de preschimbarea dovezilor de scutire de muncă, în care posesorii carnetelor afișate erau obligați să depună “taxa fixată de comisariatul general pentru problemele iudaice pentru dovezile de scutire de muncă obligatorie și exercitarea profesiei pe anul 1944”.

În pagina a doua găsim o reclamă la Almanahul Evreiesc pe anul 1944 – “o carte frumoasă, o carte instructivă, o carte de bibliotecă” – cititorii fiind îndemnați să o ceară “la orice chioșc de ziare”. Este interesant de constatat că, în acea perioadă, la București publicațiile jidovești se vindeau la chișcurile stradale. Tot aici, la rubrica “Mica publicitate”, găsim numeroase anunțuri, toate legate desigur de viața comunității iudaice din București.

Pe pagina a treia găsim alte anunțuri precum acela că “Templul Baron M de Hirsh anunță enoriașii lor că “vineri 24 decembrie la ora 8:30 va vorbi domnul predicator I. Bercovici despre Meatim „Puținii”, „sâmbătă 25 decembrie ora 10:00 domnul rabin Iosefsohn despre „Căminul în lumină””, iar „duminică 26 decembrie la ora 4:30 p.m. va avea loc un serviciu religios de Hanuka – rabinul și predicatorul vor vorbi despre Nea Iașoșanim „Mântuiri pentru trandafiri””. „Elevii Hary Gruher și Simona Revici vor traduce din ebraică” . Tot aici sunt anunțate logodne cum este cea dintre Ella Bercovici și dr Andrei Simon sau cea dintre Pridarica Smilovici și Mandy Laibovici. Și tot la rubrica „Informația” aflăm că “grădinițele Alef și Beth au întocmit o serbare de Hanuka duminică 19 decembrie în Calea Dudești 123 în prezența șefului cultului mozaic din România d-l dr Alexandru Șafran. Scenete, jocuri, cântece ebraice și dansuri executate de copii între care cei mai mari nu treceau de 6 ani, ne au arătat munca profesorilor și dovada de ce lucru minunate se pot realiza în lumea copiilor. S-au împărțit daruri la peste 100 de copii”.
În partea dreaptă a paginii a treia o casetă tehnică anunță că, în prima zi de Crăciun, la 10:30, “Teodor Cosma prezintă excepționalul concert de jazz cu orchestra instrumentiștilor iudei– 30 de persoane”. La rubrica “Știri artistice” aflăm că, de sărbători, “Teatrul (iudaic n.n.) Barașeum a pregătit un minunat program artistic”, care este redat în amănunt. Tot din pagina 3 aflăm că, “sub titlul Seara Shalom Alehem, secțiunea culturală a societății Uniunea Israelită din Calea Văcărești 23 organizează pentru seara de 7 ianuarie 1944 la Sinagoga Mare o șezătoare culturală închinată genialului umorist Salom Alehem. Seara Șalom Alehem va fi un nou prilej de cunoaștere a vieții și operei marelui scriitor.” Urmează apoi prezentarea celor care aveau să vorbească.

De asemenea, se anunță că vineri 7 ianuarie 1941, la ora 19:30, are loc un concert simfonic, conducerea muzicală fiind asigurată de Henry Schwartzman. Urmează apoi o serie de anunțuri legate și reclame ale unor firme jidovești, așa cum este Faret – „distribuitor de patefoane electrice, mobile mari, mici și valize”, din strada Pătrașcu Vodă nr. 16, ori Schul SA – „încălțăminte de la Frascatti”,care tocmai se mutase în str. Domnița Anastasia.

Tot din viața comunității jidovești din București aflăm că „Școala Instrucțiunea din str. C. F. Robescu nr. 25 va adăposti serbarea tradițională de Hanuka” care însă se amânase de pe 26 decembrie pentru 29 decembrie 1943, urmând să aibă loc însă în sala Teatrului Barașeum așa cu se desfășuraseră ele la școala ciocanul și în alte locuri din București la școlile Unite. Comunitatea Evreilor din București și Școala primară de băieți Nr. 1 “Iaeva si Carolina Leibi” organia la Sinagoga Mare, pe 6 ianuarie, un concert de muzică clasică,populară și iudaică executat de „prima orchestră de copii (6-16 ani)”.

Există și anunțuri mai puțin plăcute, care ne aduc aminte că ne aflăm totuși într-o perioadă în care, rigorile impuse de statutul de aliat (de nevoie) al Germaniei hitleriste se reflectau în legislația și măsurile administrative care făceau ca viața comunității iudaice să fie afectată de restrângerea multor drepturi. Este vorba de o înștiințare a Cercului Teritorial Roman despre “iudeii înscriși în controalele Cercului Teritorial Roman și care trebuie să-și clarifice situația, fiind dați nesupus la munca obligatorie”.

Erau, probabil, numeroase persoane care nu se conformaseră obligațiilor de a presta muncă obligatorie, conform legislației din acea perioadă. Sigur că era o povară pentru populația de origine iudaică, dar trebuie să ne gândim că întreaga populație a României suferea privațiuni și sacrificii. Astfel, tineretul aparținând românilor sau celorlalte etnii, cu excepția iudeilor era mobilizați pe front, mulți chiar în linia I, iar cei rămași acasă erau supuși frecvent rechizițiilor.

Iată și un anunț din partea Teatrului Barașeum prezentarea “farsei de situații Otto Elefantul de cunoscuții Arnold și Bach”.. De asemenea, se juca o revistă de succes, numită “Alți bani, altă distracție”, avându-l ca protagonist pe îndrăgitul interpret iudeu Nicolae Stroe, iar “Al Giovani, Louis Jumping și Benny au pregătit pentru diminețile Crăciunului un cabaret artistico-muzical intitulat Cocktail-Cabaret, care se va juca la Studio”.

Credem că parcurgerea paginilor acestei publicații este folositoare pentru a ne transpune puțin în acea perioadă a războiului, în care – iată – dincolo de toate privațiunile și discriminările la care populația jidovească era supusă printr-o legislație restrictivă, România se prezenta totuși, așa cum au spus unii reprezentanți ai comunității iudaice din acea perioadă, ca o “oază de liniște” (W. Filderman) sau „colac de salvare” pentru iudei.

În timp ce țările din jurul României organizau deportări masive spre lagărele germane, în România comunitățile iudaice puteau beneficia de o viață culturală intensă, de școli jidănești, de un teatru iudaic, de o presă jidovească accesibilă stradal. Parcurgând Gazeta Evreiască, mi-au revenit în minte cuvintele președintelui Israelului, Shimon Peres, cu ocazia vizitei sale în România, în vara anului 2010: „Nu vom uita niciodată că, în perioada cea mai întunecată a istoriei, perioada nazistă, România a ajutat la salvarea a 400.000 de iudei (…). Pentru aceasta, doresc sa mulțumesc poporului român și să îi spun că aceasta este o prietenie care nu se va termina și care va continua multă vreme în viitor, nu doar în istorie.”

Deoarece io-s {…cam tampit..un prost platit…} ” Radu 28 februarie 2023 la 6:19 pm – Raspunde
Iuliane stai linisti ca Mosul nu cade in extaz metafizic si debiteaza enormitati din cauza unei psihopatii severe.
El este doar platit sa incomodeze lumea pe acest blog cat si pe altele si fiind cam tampit de felul lui i s-a recomandat sa o faca pe-a nebunul. El nu e nebun ci un prost platit la fel de prost.” și nu mă pricep la înțelegerea textului citit, am o ÎNTREBARE(retorică):
Dacă în actualele ”vremi” poporul român este acuzat de holocaust și plătește miliarde, pentru faptele din timpul Războiului Mondial II, cât de INTELIGENȚI GALACTICI, puteau fi ziariștii din acea perioadă SĂ NU SCRIE NIMIC, NIMIC despre….holocaust !!!???!!!!

Succes

P.S. Radu ”…El nu e nebun ci un prost platit la fel de prost…”
Apăi Radu, AI CURAJ SĂ TRĂIEȘTI(măcar) 45 de zile cu (TOȚI) banii primiți de mine pentru TOATE postările pe TOATE site-urile/blogurile de pe internet !?!

Succes