UN TRATAT CU RUSIA? AMINTIRI PENTRU VIITOR
Pamfil Seicaru: Relatiile romano-ruse. (1)
Promitand, in numarul anterior, ca vom publica o seama de materiale de factura istorica privind atat drepturile inalienabile ale romanilor asupra teritoriilor de peste Prut – asa-zisa “Republica Moldova”, Nordul Bucovinei, Herta si Sudul Basdarabiei si Insula Serpilor, ocupate de Ucraina CSI-sta ca mostenitor „de drept” al URSS-ului, cat si actiunea continuu agresiva a Rusiei in aceste teritorii romanesti, rapite la finele celui de-al doilea razboi mondial cu asentimentul comunistilor instalati la Bucuresti, continuam seria cu un excelent studiu al celui care a fost Pamfil Seicaru. Jurnalist roman de exceptie, mort in 1981 la Dachau, in exilul in care a fost fortat de aceiasi comunisti adusi de bolsevici la carma Romaniei.
O facem cu intentia declarata de a lumina astfel, in anul XIII de la “revolutie”, atat mintile conducatorilor actuali, mai mult sau mai putin post-comunisti, ai Romaniei, cat si pe ale celora care, indiferent de locul ”rezidentei” lor, n-au avut inca (?!) timp sa se informeze corect asupra prezentului si Istoriei Romaniei si vor sa acrediteze ideea prezentei la Bucuresti a unor politicieni capabili, specializati si autorizati, responsabili si dedicati cumva binelui natiunii romane. Din pacate, o infinitate de date adunate pe parcursul anilor in biblioteci si computere, ca si stirile zilnice din tara, ne conving, pe zi ce trece, de contrariul. Daca n-ar fi fost asa, ne-am fi tinut si noi, cu placere, de literatura si arta. Domenii in care dezastrul si actiunea concertata asupra fiintei romanesti a subversiunii subculturale comuniste sunt mai vizibile decat oricand.
Un exemplu in acest sens il constituie un „editorial” (!) semnat Valerian Stan, in „Cotidianul” („Bucuresti – Moscova: in impas”, 6.09.2002), capabil sa-l faca pe fondatorul ziarului, regretatul Ion Ratiiu, autorul cartilor „Policy for the West” si „Moscova sfideaza intreaga lume” sa se intoarca in mormant. Articlerul post-decembrist gaseste nimerit, tocmai in acest an, in care majoritatea romaneasca a basarabenilor este confruntata din partea minoritatii comuniste si rusofile cu cele mai salbatice atacuri asupra etnicitatii, istoriei, limbii, obiceiurilor si credintei ei, sa atraga atentia cititorilor (eventuali) asupra „erorii” in care s-ar afla intelectualitatea romana, acuzata de „un soi de rusofobie”!
Inversand datele si aratand cu degetul de semnatura ca pagubasul ar fi hotul, domnul acesta de data recenta demonstreaza de minune nivelul de jos al cunostintelor istorice, de drept international si al popoarelor, pe pagina prima a unui ziar bucurestean! Si nu este nicidecum singurul netrecut nici macar printr-o reciclare a cunostintelor elementare.
Consideram ca publicarea unor materiale cum este cel de mai jos – ii multumim pe aceasta cale d-lui dr. Vasile Iliescu, care a avut bunavointa de a ne atrage atentia asupra lui si de a ni-l pune la dispozitie – are o importanta enorma mai ales in contextul intentiilor Bucurestiului de a incheia noi tratate (paguboase pentru Romania si romani), cu rapacii vecini de la Est. Chiar daca ele nu vor avea nici un efect asupra fostilor studenti de la Moscova, rolul lor de avertisment serios nu poate fi neglijat.
Tinem inca odata sa subliniem ca randurile noastre nu se indreapta nicidecum impotriva integritatii teritoriale a Rusiei si Ucrainei, de la care, ca romani, doritori de relatii de buna-vecinatate si interesati in pastrarea unor relatii civilizate cu toti vecinii bine-intentionati, NU AVEM NICI O PRETENTIE TERITORIALA: NOI NU DORIM INAPOI DECAT CEEA CE ESTE AL NOSTRU*.
De asemenea dorim sa-i asiguram inca o data, pe toti urmasii acelor rusi refugiati din motive umanitare si politice in teritoriile romanesti din timpul lui Petru „cel Mare”, Ecaterina a II-a si al revolutiei bolsevice, ca in mijlocul romanilor vor fi in continuare respectati ca parteneri egali in drepturi si obligatii, putand sa-si practice ca pana acum, nestingheriti, obiceiurile si credinta religioasa si sa-si vorbeasca si sa-si invete in continuare frumoasa limba stramoseasca. Drepturi inalienabile ale popoarelor si etniilor, care in statele CSI, mostenitoare (inclusiv) ale starii de nedreptate creata de bolsevici, le sunt refuzate romanilor autohtoni, majoritari, ca sa nu vorbim de situatia in care acestia au nesansa de a fi „minoritarizati”.
Radu Barbulescu
RUSIA, „DUSMANUL NATURAL”
Politica extern a unui Stat este conditionata intotdeauna de spatiul geografic pe care il ocupa, deoarece spatiul geografic este singurul nevariabil. Un total dispret de acest factor permanent acelasi este fatal pentru orice asezare statala, dat fiind ca este baza istoriei sale.
Cronicarul se tanguia ca suntem „asezati la raspantia tuturor rautatilor”, definea pozitia geografica a Romanilor asa de dramatica, verificata de atatea secole de chinuita existenta istorica. Existenta noastra, nu numai ca Stat, dar chiar ca natiune, este un continuu miracol, reinoit printr-o vitalitate exceptionala. Cand s-au potolit invaziile barbare, ultimul val a fost cel al maghiarilor, cele doua principate, Tara Romaneasca si Moldova, au avut de luptat cu neintreruptul asalt al Ungariei si Poloniei de a ne cotropi si desfiinta ca natiune. Ce este istoria domniei lui Stefan cel Mare, decat o apriga impotrivire Ungariei si Poloniei, in timp ce trebuia sa faca fata la Est Tatarilor si la Dunare, Turciei. Indelungata domnie a lui Stefan cel Mare ilustreaza asa de dramatic factorul geografic, care, neschimbat, conditioneaza politica externa a poporului roman, indiferent de regimul politic pe care il are.
Incepand din timpul tarului Rusiei Petru cel Mare, poporul roman a cunoscut blestemul unei vecinatati care vroia sa se reverse peste noi spre Constantinopol. Ca Stat, Rusia nu a ajuns in imediata vecinatate a Moldovei decat dupa Tratatul de Pace incheiat in Decembrie 1791 la Iasi, prin care se confirma pacea de la Kuciuk Kainargi si recunoasterea achizitiei Crimeei de catre Rusia. Intre altele, Catherina a II-a castiga Stepa Oceakovului, intre Bug si Nistru.
Deci, incepand de la 1792, am avut de vecin pe Nistru imperiul Rusiei, spre marea noastra nenorocire. Gasesc de mare folos pentru orice roman si, in deosebi pentru cei cari sunt stapaniti de ambitii politice, adica de a conduce destinele tarii, sa citeasca un pasaj din Essais sur l’Historire de la Civilisation Russe, de Paul Miliukov, profesor la Universitatea din Moscova si in acelasi timp, seful partidului Cadetilor, adica al liberalilor, cari preconizau o Monarhie Constitutionala. Lucrarea acestui istoric rus de mare autoritate a aparut in traducerea franceza in 1901, editura V. Girard si E. Briere.
Citez acest fragment din cartea lui Miliukov:
„Dupa impartirea Poloniei si anexiunea tarilor de la Marea Neagra, sub Catherina II-a, vechile aspiratii ale politicei rusesti erau insfarsit satisfacute. Dar vechiul caracter cuceritor al politicei rusesti nu [se] schimba pentru aceasta. Participarea Rusiei la razboaiele lui Napoleon, departe de a fi fost dezinteresata si anexiunea Finlandei, a Poloniei si a Basarabiei, nu s-a facut de loc contra inimei ei. Si cu toate acestea tendintele anexioniste ale Rusiei contra Turciei n-au fost inca satisfacute prin achizitiile lui Alexandru I. Din timpul lui Nicolae I, faimoasa chestie a Orientului s-a deschis si ea ramane inca azi o amenintare eterna pentru pacea europeana. Trebuie sa adaugam aici si expansiunea rapida a Rusiei in Asia Occidentala. Astfel ca necesitatea de a spori fortele militare nu scade dupa Petru cel Mare. Armata care spre sfarsitul domniei lui atingea 200.000 de oameni (subliniez ca in epoca lui Petru cel Mare nici un alt Stat european nu atingea aceasta cifra), era catre epoca celui de-al doilea razboi turc (1787-1791) de 400.000 de oameni, se dubla inca (800.000 de oameni), in perioada razboaielor lui Alexandru I cu Napoleon (1802-1812). De atunci, ea este odata si jumatate de oameni, de 12 ori mai mare decat sub Petru cel Mare. Intretinerea armatei si flotei continua, fireste, in aceste conditii sa ceara cele mai mari sacrificii populatiei… In a doua jumatate a secolului trecut (XVIII), intretinerea armatei si a flotei compta 45 la 50% din toarte cheltuielile, in prima jumatate a secolului nostru (XIX), pentru 43 la 42% si in ultimii cincizeci de ani aceasta proportie scade la 1/3 din toate cheltuielile Statului (34 la 31%).
Dar aceasta diminuare proportionala este inca mult mai aparenta decat reala. De la Petru cel Mare pana in zilele noastre n-a fost nici un razboi care a putut fi acoperit cu ajutorul veniturilor ordinare; [Statul] era intotdeauna fortat sa se recurga la resurse suplimentare pentru a se face fata cheltuielilor extraordinare.
Daca guvernele celorlalte State europene puteau sa recurga la imprumuturi externe, Rusia, cu toata dorinta ei, nu putea sa contracteze datorii, datorita faptului ca nimeni nu vroia sa-i incredinteze capitaluri. Chiar dupa Petru cel Mare, incercarea de imprumut in strainatate, care s-a facut sub Elisabeta, n-a izbutit de loc. A trebuit deci sa se recurga la un credit fortat in tara, sub formele pe cari noi le cunoastem deja, a folosirii monedei sau de inlocuirea ei prin asignate. Pentru razboiul contra Suediei, Petru cel Mare a batut din monede, scazandu-le la jumatate greutatea anterioara; pentru razboaiele cu Turcia Catherina a II-a a emis asignate; Alexandru I, pentru razboaiele cu Napoleon, a sporit numarul lor; s-a procedat la fel pentru razboiul Crimeei cu hartia de credit introdusa de ministrul Kankrin. Dar asemenea procedee nu sunt fara pericol: noi stim ca ele au totdeauna drept consecinta deprecierea banului, scaderea cursului. Astfel, indata ce guvernul rus a putut sa aiba credit in strainatate, trecu imediat sub Catherina a II-a, la sistemul imprumutului. Cu imprumuturi se acopereau cheltuielile de razboi sub Nicolae I si Alexandru alII-lea; prin imprumuturi guvernul s-a fortat de mai multe ori sa rascumpere hartiile de credit, cari au servit pentru a acoperi cheltuielile razboaielor precedente; astfel datoria guvernului catre tara, care nu era fara dobanda, a fost transformata in datorie externa cu dobanzi si amortizabila. Intr-un fel sau altul, direct sau indirect, datoria Statului rus, care atinge azi (adica la 1900), 4 miliarde ruble metalice si care excede de mai multe ori venitul anual al Statului, este facuta aproape exclusiv in vederea acoperirii cheltuielilor militare sau de a plati banii imprumutati pentru aceste cheltuieli, exceptie facand numai pentru cheltuielile facute in constructia de cai ferate sau de rascumpararea redeventelor taranilor in timpul emanciparii din iobagie. Astfel, nevoia unei forte militare, care este nevoia Statului cea mai esentiala, a fost de la inceput pana in zilele noastre, principala necesitate a guvernului rus”. [1]
Era necesar sa fac acest lung citat, menit sa intipareasca in mintea fiecarui roman ca Rusia este un Stat prin natura lui mereu, conform naturii lui, cuceritor si militarist.
Revolutia bolsevica din Octombrie 1917 nu i-a schimbat natura – dovada bugetul Rusiei sovietice, care consacra inarmarii 50%, ca si pe vremea lui Petru cel Mare.
In 1917 aparea la Londra Rusia si Europa, de Grigore Alexinski, in care cauta sa puna in evidenta „natura pacinica” a poporului rus. Autorul s-a vazut obligat sa recunoasca ceea ce Istoria Rusiei pune in relief: natura razboinica a conceptiei Statului rus. Grigore Alexinski, fost deputat socialist in Duma, precizeaza ca in cele doua ultime secole, de la Petru cel Mare, Rusia a avut 120 de ani si patru luni de razboi contra 71 de ani si opt luni de pace. In cele 35 de razboaie declarate de Rusia in acest timp, 33 au fost razboaie de cuceriri, numai doua interne, contra popoarelor din Caucaz si Asia, pentru a supune aceste popoare deja cucerite, dar cari se rasculasera spre a-si castiga libertatea. In aceste razboaie s-a reliefat Samil, care a luat proportii legendare. Tin sa amintesc ca socialistul Grigore Alexinski a avut nobilul curaj sa recunoasca intr-o declaratie publica realitatea istorica: Basarabia este o provincie romaneasca si prin caracterul ei etnic si prin istoria ei.
Pentru a sublinia trasatura dominanta a politicei de Stat a Rusiei, indiferent de regim, este bine sa amintesc figura senatorului Nicolae Novossiltzoff, care repeta fara incetare in timpul domniilor lui Alexandru I si Nicolae I ca ordinea, pacea si fericirea vor putea sa domneasca in Europa numai cand ucazurile pornite de la Sankt Petersburg vor fi executate la Stockholm, Constantinopol, Viena, Berlin si Paris. Senatorul Nicolae Novossiltzoff a murit cand era presedintele Consiliului Impereial rusesc. S-a prabusit tarismul in Martie 1917, iar in Octombrie acelasi an, Lenin a preluat puterea instaurand dictatura proletariatului si dand Statului forma sovietica.
Dar natura razboinica a conceptiei de Stat rusesc, sau mai exact moscovit, nu s-a schimbat. In 1920, razboi contra Poloniei, razboi pierdut ca sa-si ia revansa in 1939, dupa pactul Ribbentrop-Molotov, caruia i-a urmat atacul contra Finlandei si cucerirea Republicilor baltice. Ca in 1942-45, cu ajutorul lui Roosevelt si al lui Churchill, sa cucereasca jumatate din Europa si putin a lipsit ca intreaga Europa sa fie – asa cum cerea Nicolae Novossiltzoff -, condusa cu ukazuri date de Stalin din Kremlin.
Acesta este vecinul pe care il avem datorita situatiei geografice, care ne conditioneaza existenta istorica.
Ceea ce m-a surprins, este putinatatea studiilor consacrate Rusiei in publicatiile aparute in romaneste pana azi, bine inteles in raport cu viabilitatea neamului romanesc. Asupra Rusiei politice a fost relevatoare cartea lui Zamfir C. Arbore, in care descria inchisorile tariste, unde fusese oaspete al teribilei inchisori Petropavlovsk, unde mai tarziu a fost si C. Stere, vecin de celula cu Lenin si cu Pilsudski. Cand a scapat din inchisoare, Zamfir Arbore s-a dus la Geneva, unde s-a intalnit cu Pavel Axalord, marxist rus, care se refugiase si el in orasul elvetian. Intr-un volum aparut in ruseste in 1933, Retraite si rasgandite, Axalord vorbeste de activitatea pe care o desfasura Zamfir Arbore pentru revolutionarii rusi la Geneva. Toti basarabenii, in frunte cu Zub Codreanu – refugiati in Romania -, erau socialisti, duceau lupta contra tarismului; nu mai putin, primul ziar socialist aparut in Romania purta numele Basarabia si la acest ziar au debutat Ion Nadejde si C. Dobrogeanu Gherea. Dar daca in publicatiile socialiste se ataca regimul tarist, nu se examina natura Statului rus in raspicata adversitate cu spiritul Europei.
Mergeau la studii licentii in teologie ca sa-si aprofundeze cunostintele la Kiev, dar acest contact de natura religioasa nu insemna si un contact cu spiritul si natura Statului rus. Abia in 1890, Dumitru Sturdza a comentat lucrarea lui Danilevski, Rusia si Europa – un punct de vedere la relatiile politice intre lumea slava si lumea germano-romana, aparuta in 1871, dar care nu a cucerit atentia intelectualilor si oamenilor politici rusi decat la aparitia celei de-a treia editii, in 1880. In limba germana a fost tradusa in 1883.
Asupra tezelor sustinute de Danilevski a atras atentia Dimitrie Sturdza printr-o brosura publicata in 1890. Dar brosura n-a desteptat niciun interes si n-a fost comentata in publicatiile periodice. Tot in 1890 s-a publicat in limba franceza, la Bucuresti, un rezumat, destul de bine facut, al cartii Rusia si Europa, avand ca titlu La doctrine panslaviste d’après d. I. Danilevski, fara sa aiba nici un ecou, atentia elitei intelectuale romanesti fiind indreptata spre Occident, ignorand miscarile de idei care framantau lumea politica din imperiul vecin, ca si cand nu ar fi existat.
Danilevski nu reprezenta o nota singulara in filosofia politica a Rusiei, el se integra intr-o linie de gandire pe care o putem defini ca anti-europeana. Cultura franceza a exercitat o puternica influenta in Rusia, incepand din timpul domniei Catherinei a II-a pana la 1815. Imparateasa mentinea o legatura epistolara cu Diderot, cu Voltaire si alti reprezentanti ai enciclopedistilor francezi. La putin timp dupa revolutia Decemvirilor, Odoievski a publicat un articol de prezentare al unui fel de almanah, Mnémosyne, in care definea obiectivele publicatiei: „sa se puna capat interesului exclusiv pentru teoreticienii francezi”, „sa difuzam cateva idei noi, cari au stralucit in Germania” si, in acelasi timp, sa atraga atentia cititorilor asupra „tezaurelor cari se gasesc aproape de noi”, adica sa deschida drumul spre o opera autonoma. CandMnémosyne si-a incetat aparitia, grupul tinerilor filosofi rusi au editat Mesagerul de Moscova sub directia istoricului Pogodin, protagonist al panslavismului agresiv.
Pentru Pogodin, Occidentul era „putrezit” si viitorul apartine slavilor. Aceste idei le sustineau Pogodin si Odoievski in anii 1827-1830 prin Mesagerul de Moscova. Pentru Pogodin, daca Rusia ar vrea, ar putea sa stabileasca hegemonia asupra lumii. „Linistit instalat la Tarskoe Selo, tarul Rusiei se afla mai aproape de a realiza visul unei monarhii universale cum n-au fost niciodata Carol al V-lea sau Napoleon in culmea victoriilor lor”, scria Pogodin in prefata istoriei ruse, scrisa in 1838 cu intentia de a determina pe mostenitorul tronului – viitorul Alexandru al II-lea – sa se lase cucerit de ideea unei monarhii universale. La intoarcerea dintr-o calatorie facuta la Praga in 1839, Pogodin a dat guvernului un raport secret in care sustinea ca slavii din Austria asteapta cu nerabdare prabusirea imperiului Habsburgilor pentru a contribui la formarea de catre Rusia a unui imperiu panslav, care s-ar intinde de la Pacific la Adriatica.
Odoievski da un obiectiv similar: „Trebuie ca Sfanta Rusie sa devina primul Stat in univers, nu numai in lumea politica, ci de asemenea in lumea morala”. Fireste ca aceste idei panslaviste erau un ecou nationalist al pozitiei pe care o avea Rusia dupa caderea lui Napoleon. Acest romantism nationalist a gasit in mesianismul formulat de calugarul Filotei in 1492, unind o misiune religioasa ortodoxa – recrestinarea Europei – cu imperiul politic al Rusiei: „Doua Rome au cazut, a treia Roma va fi Moscova si nu va fi a patra”.
Prima critica a culturii occidentale, prima atitudine categoric si total ostila fata de Europa, a facut-o Odoievski in Nopti rusesti, prin gura eroului Faust, care nu are nimic comun cu Faust al lui Goethe, numele dat eroului in intentia autorului este ales pentru a indica trasatura fundamentala a eroului rus: cautarea pasionala a adevarului. Voi face cateva citate menite sa ilustreze atitudinea tuturor ganditorilor rusi fata de Europa de la 1825 si pana azi, indiferent de etichetele ideologice; ele reprezinta o constanta moscovita fata de Occident.
„Sa indraznim sa rostim cuvantul care va putea sa para straniu multora, dar care va fi in catva tip foarte simplu: Occidentul piere? Tot asa cum intr-o zi crestinismul a adus forte noi lumii decadente a lumii antice si i-a reinnoit existenta, la fel astazi salvarea Europei nu este cu putinta decat daca un popor nou, cu forte proaspete, apare pe scena istoriei”. Un astfel de popor, credea Odoievski, este poporul rus, deoarece „noi suntem la raspantia a doua lumi, a trecutului si a viitorului; noi suntem proaspeti si neuzati, noi n-am fost amestecati cu stricaciunile batranei Europe; inaintea noastra se desfasoara o drama stranie si misterioasa, alcarei deznodamant poate este ascuns in profunzimile spiritului rusesc”. „Dar nu numai singur corpul pe care noi ceilalti, rusii, trebuie sa-l salvam: mai este si sufletul”, afirma Faust-ul rusesc. Este vorba de transfigurarea interioara a chiar fundamentelor culturii occidentale. „In Sfanta tripla trinitate a credintei, a stiintei, a artei, tu (se adreseaza poporului rus), tu vei gasi seninatatea pentru care s-au rugat parintii tai. Secolul al XIX-lea apartine Rusiei”. „Ideile amicilor mei asupra Occidentului sunt exagerate. Dar sa aplecam urechea spre scriitorii Occidentului… Asculta strigatele lor de disperare, care izbucnesc in literatura contimporana occidentala. Noi vedem aici o ingrijorare de nevindecat, o speranta fara viitor, o negatie fara nici o afirmatie. Eu vad in Occident o pierdere fara masura de energie… Scufundat in lumea fortelor elementare, Occidentul le-a dezvoltat cu mare grija, admirabil a fost lucrul si a facut lucrari minunate. Occidentul a produs tot ce puteau sa dea fortele lui. Dar in activitatea lui nelinistita si precipitata, el a dat liber curs unei energii si rezultatul a fost o pierdere de echilibru. Occidentului ii lipseste un Petru cel Mare, care i-ar fi injectat seva proaspata a Orientului slav”.
Odoievski anticipa slavofilii. Este inutil sa analizez megalomania moscovita, excitata de vodka, ma limitez sa fac o observatie privitoare la critica, adesea excesiva, la nemultumirea cu accente revolutionare a scriitorilor occidentali: ei erau liberi. Indracita lor verva, violenta lor revolutionara se puteau exprima in toata libertatea. Este oare cazul scriitorilor si ganditorilor rusi? Cu mult inainte de epoca in care Odoievski oferea Occidentului solutiile rusesti, sub Catherina a II-a, care avea in mare favoare pe republicanul Laharpe si intretinea relatii cu enciclopedistii pe care ii rasfata cu atentii, Radicev a fost surghiunit in Siberia pentru adevaruri dureroase, Calatoria de la Petersburg la Moscova scotand pe autor mult mai periculos decat pe Pugaciov. Catheria a II-a descoperise Rusia la lumina flacarilor conacurilor boieresti incendiate de cazacul rebel Pugaciov. Judecata imparatesei era logica: daca un jurist cu renumele lui Radicev propovaduia liberarea taranilor, efectul cartii Calatoria de la Petersburg la Moscova poate sa determine o tulburare mult mai grava decat promisiunile unui sef cazac de a masacra nobilimea si a imparti pamanturile. Catherina citise cu atentie cartea lui Radicev – fiu de mare proprietar -, aparuta la 1790, in plina manifestare a Revolutiei franceze si a fost convinsa ca autorul „raspandeste contagiunea franceza”: „autorul acestei carti – se citeste in notele marginale facute de tarina -, este total infectat de erorile franceze; el cauta in toate felurile sa scada respectul puterii”. Sentinta era data. Tarul Paul, fiul Catherinei, in 1796, i-a ingaduit sa se intoarca la mosia lui si Alexandru I l-a repus definitiv in drepturi. Radicev a participat chiar la Comisiunea juridica a Statului si a redactat o lunga nota, care n-a fost acceptata din cauza ideilor radicale pe care le exprima, provocand o lunga dojana, foarte aspra, din partea presedintelui.
Anii de exil, constiinta ca nu poate face nimic, si-au spus cuvantul. Obosit, chinuit sufleteste, si-a pus capat zilelor in 1802. Radicev a devenit un fel de stegar al generatiilor urmatoare, ca partizan al primatului problemelor sociale. Sub regimul bolsevic s-au publicat multe lucrari asupra autorului Calatoriei de la Petersburg la Moscova.
Sub Nicolae I, Ciadaiev a publicat in 1836 in revista Telescop prima din „Scrisorile” lui filosofice, care a produs o zguduitoare impresie in opinia publica rusa, impresionata de aprecierile neinduratoare pe cari le rostea asupra Rusiei si pesimismul cu care aprecia viitorul acesteia. Cum a caracterizat Alexandru Herzen efectul aparitiei scrisorii lui Ciadaiev: „o lovitura de foc de arma in noapte”. Intr-adevar aprecierile asupra Rusiei erau extrem de severe pe cat de justificate:
„Noi nu traim decat in prezent, fara trecut, fara viitor. Noi n-am primit nimic din ideile ereditare ale neamului omenesc”, „experienta istorica nu exista pentru noi”. Autorul acestei scrisori-rechizitoriu a fost declarat nebun si obligat sa stea in casa ca arestat. In fiecare zi primea vizita unui medic. Doi ani mai tarziu i s-a ingaduit sa circule, cu conditia sa nu mai scrie. Alexandru Herzen il evoca astfel: „chipul original si melancolic al lui Ciadaiev se desprindea ca un repros intristat pe fondul penibil al ‚high-life”-ului moscovit… Oricat de deasa ar fi fost multimea, ochiul il descoperea imediat; anii au daramat tinuta lui dreapta; figura lui pala si gingasa era cu totul imobila… El privea infumuratele personagii cari se invarteau in jurul lui ca un veto incarnat, ca o protestare vie”.
De la Radicev la Alexandru Soljenitin, sub tari ca si sub comunisti, Rusia este mereu aceeasi, fiindca nu poate fi altfel.
Marchizul de Custine a publicat dupa ce a vizitat Rusia ca un turist grabit si ca un calator atent care vroia sa afle valabilitatea unui regim autoritar, pe care el, nepot si fiu al unor condamnati executati la ghilotina, credea ca-l va gasi in Rusia. Evident ca o carte scrisa cu o minutioasa grija de adevar a provocat reactia lui Nicolae I-ul, care il primise cu deosebita atentie. Abia in 1930 Rusia in 1839 a fost tradusa si publicata la Moscova sub auspiciile „Societatii de detinuti si exilati politici”. In prefata traducerii se da aceasta pretuire cartii: „este cartea cea mai inteligenta care s-a scris asupra Rusiei de catre un strain”. Cum in pofida revolutiilor care accelereaza mersul istoriei natura popoarelor nu se schimba, voi reveni pe larg asupra cartii marchizului de Custine. Ma rezum sa extrag aceste randuri: „Rusia este o tara de muti; un magician a schimbat 60 de milioane de oameni (atata populatie avea Rusia sub Nicolae I) in automate, care asteapta un alt vrajitor sa-i faca sa renasca si sa traiasca. Aici nu lipseste nimic decat libertatea, adica viata”.
Mereu aceeasi iluzie moscovita, care vrea sa regenereze Europa, sa-i ofere, in lipsa lui Petru cel Mare, un Stalin sau surogatul stalinist, Brejnev. In lunga lista a scriitorilor si ganditorilor rusi, toti, fara exceptie, revendica pentru Rusia dreptul care ii revine de a conduce destinele omenirii. A treia Roma crestina, pe care o visa calugarul Filotei, nu a substituit a doua Roma, dar a aparut sub forma Internationalei a treia, care a condus destinele revolutiei mondiale pana in 1960, cand a aparut calma, masiva, contestatia Pekingului.
Dar sa ne imaginam ca Moscova cedeaza, ca renunta la dominatia ei ideologica, menita sa inlesneasca dominatia efectiva a planetei. Imperialismul moscovit nu se poate conjuga la trecut, el sta in prezent si lupta sa continue si in viitor pana la dominatia lumii. Este o idee fixa a „intelighentiei” rusesti, fie ca este comunista sau anticomunista.
Voi lua un exemplu: cazul lui Bakunin, prezent, halucinat, pe toate baricadele Europei occidentale. Nu mai putin concepea panslavismul revolutionar care nu se deosebea cu nimic de panslavismul lui Danilevski sau al generalului Ignatiev. Pana la 1917 nu s-a cunoscut Confesiunea scrisa a lui Bakunin, la cererea tarului, cand neinfricatul revolutionar se afla inchis in fortareata Petropavlovsk. Cu toate ca reclama autonomia Poloniei si a Ucrainei, de altfel intr-o forma foarte nationalista, [Bakunin urmarea] o Uniune federala a tuturor slavilor, avand Constantinopolul drept capitala.
Karl Marx avea dreptate cand denuta panslavismul revolutionar o simpla deghizare a panslavismului moscovit. Este de prisos sa amintesc de Dostoievski, a carui ostilitate fata de Europa si misiunea pe care o atribuia Rusiei strabate cele trei volume dein Journal d’un écrivain, publicate in 1927, la editura Bossard; gasim [aceleasi opinii] si la seful radicalismului rusesc, Alexandru Herzen, care era convins ca Rusiei ii revine misiunea salutara pentru Europa. Pentru acest stralucit reprezentant al spiritului rusesc, strabatut de cultura occidentala, traind toata viata la Paris, europeanul era „omul de pe malul celalalt”. Pentru el, mesianismul Rusiei ortodoxe se transforma in mesianism revolutionar.
In 1947, Berdiaiev, recunoscut ca un filosof al ortodoxiei, publica Au seuil de la nouvelle époque. Voi extrage un fragment asupra caruia ar fi bine sa mediteze romanii aflatori in exil, ca si cei din tara.
„Trecutul si prezentul se vor topi din nou. Acesta este misterul timpului. Acesta este misterul istoriei. Atitudinea exclusiv conservatoare fata de trecut este falsa si daunatoare. Ar fi precis o tradare a ceea ce, odinioara, a fost creator si dinamic. Procesul creator al prezentului nu poate fi decat credincios trecutului. Nedasradacinata putere a trecutului trebuie sa fie transmisa viitorului creator, devenit factorul sau. Rusia sovietica intra in aceasta ora a existentei ei, in care trecutul si viitorul se unesc pentru a indeplini marea vocatie a Rusiei si a poporului rus in lume, deoarece sunt multe motive de a crede ca se apropie ’perioada ruseasca’ a istoriei universale. In aceasta constiinta a vocatiei Rusiei, ideea revolutionara, socialista, sovietica, se unesc idei mesianice, slavofile, mostenire a trecutului”.
Comentand cartea lui Danilevski, Rusia si Europa, sociologul ruas Pitirin Sorokin confirma parerea lui Karl Marx asupra panslavismului revolutionar: „Citind capitolele de politica ale lui Danilevski nu e greu sa se vada o izbitoare asemanare intre opiniile lui privind relatiile si perspectivele ruso-europene si cele ale guvernului sovietic, ideologia lui Danilevski si ideologia sefilor sovietici cu privire la relatiile ruso-europene sunt in esenta la fel. In acest fel, si in relatie cu acest cel mai conservator slavofil, Politbiroul si Internationala comunista isi dau mana. Este greu de imaginat o mai stranie tovarasie de pat”.
Am facut aceasta succinta trecere in revista a continuitatii ideii politice care formeaza elementul dinamic al imperialismului moscovit, mereu acelati, de eticheta ideologica a regimului, pentru a legitima uimirea pe care am incercat-o verificand absenta de studii asupra politicei rusesti, invariabil aceeasi in lungul secolelor, care a constituit, constituie si va constitui pana la dizolvarea imperiului sub actiunea principiului nationalitatilor, pericolul de moarte pentru existenta noastra ca Stat si ca natiune.
Ramane in nepasarea fata de un vecin care ne vrea exterminarea, un glas izolat, o atitudine de adevarat om de Stat, articolul lui Take Ionescu, “Dusmanul natural”, publicat in 1900, care azi ramane de o dramatica actualitate, ca un strigat de a veghea: Natie, ia seama, dusmanul sta la panda!
„In marea lupta dintre popoare, ca si dintre indivizi, sunt doua rivalitati, unele, oricat de vii, oricat de pline de consecinti dureroase, oricat de prejudiciabile pentru pacea lumii, nu sunt datorite decat intamplarii. Un capriciu de suveran, o nebiunie nationala, o neintelegere subita, o atingere de amor propriu care la randul sau provoaca la adversar o sete nestinsa de razbunare, una singura dintre aceste cauze este deajuns ca sa provoace manifestarea lor. Aceste realitati joaca desigur un rol in istorie, uneori insangereaza chiar un veac intreg, dar pana in sfarsit sunt destinate sa se stinga, pentru ca radacinile lor nu se afla in fatalitatea lucrurilor.
Sunt si altfel de rivalitati, rivalitati de acele intiparite in cartea istoriei prin cursul inexorabil al evenimentelor, si care, cu toate silintele guvernelor, cu toata marinimia suveranilor, cu toate imbratisarile si toate juramintele de prietenie eterna, mai curand sau mai tarziu izbucnesc. Aceste rivalitati sunt cele mai primejdioase, jocul lor serveste de subiect in acea nesfarsita epopee ce se cheama istoria omenirei. Caci el nu se impaca decat cand unul dintre rivali a disparut, sau cel putin, cand amandoi, in urma unei lungi si dureroase experiente, au dobandit convingerea ca le este cu neputinta sa se suprime unul pe altul.
Rivalitatea imperiului rusesc catre noi apartine acestei ultime categorii. Ne explicam pentru ca nu vrem sa ni se atribuie alte ganduri decat ale noastre. Departe de noi ideea de a acuza de ostilitate guvernul actual al imperiului vecin. Din contra, credem ferm ca imparatul actual este un sincer partizan al pacii. Dar puterea lucrurilor este asa: presupunand ca maine un filantrop si chiar un filoroman s-ar sui pe tronul Tarilor, problema ar ramane aceeasi. Existenta noastra este incompatibila cu realizarea idealului imperiului rusesc; ostilitatea sa nu poate sa inceteze decat in ziua cand ar reusi sa ne suprime, sau in ziua in care ii va fi complet probat ca ii este cu neputinta sa ne faca sa disparem. Este inutil sa scotocim istoria ca sa ne convingem de acest adevar. Oricat de puternice ar fi probele pe cari ni le da si demonstreaza ca, de aproape doua veacuri – adica de cand ne cunoastem – imperiul tarilor a facut tot ce-i sta in putinta ca sa ne subjuge, oricat de evident ar fi ca norocul singur ne-a scapat de soarta Basarabiei si a Poloniei, nu ar fi de ajuns. Au mai fost si alte realitati cari au durat doua veacuri, si care, totusi, nu-si aveau isvorul in nemiloasa logica a lucrurilor.
Nu. Ceea ce da ostilitatii Rusiei in contra noastra adevaratul caracter este pozitiunea noastra pe harta Europei. Noi ne aflam in pragul celui mai mare imperiu al vremurilor moderne, suntem vecinii unui popor de o suta de milioane de suflete (azi, in 1972, populatia Rusiei este de doua sute treizeci de milioane, n. Pamfil Seicaru), care in 50 de ani isi indoieste populatia; ne aflam in drumul unei natii tinere, inteligente, entuziaste, a unei natiuni cu atat mai de temut cu cat nu-i contestam calitatile; noi suntem la granita unui popor care – ca toate popoarele din nord – se simte atras de un neinfrant si vesnic avant catre marile [det smarald ale Sudului. Este o regula, o tendinta naturala ca natiunile, ca si indivizii, sa alerge dupa aerul imbalsamat, dupa soarele arzator de miazazi.
Rusia cu tot vastul sau teritoriu se inabuse in cetile Balticei, ea cauta sa rasufle prin Sud si se sileste sa-si dea aer prin trei deschizaturi de-odata: prin orient, in apele Japoniei, prin golful Persic, care se deschide pe jumatate vastului sau imperiu si prin Mediterana, catre care au aspirat toti oamenii din nord si pe malurile careia atatia si-au gasit mormantul. Din aceste trei drumuri, cel mai important este desigur cel al Mediteranei: acolo se afla faimoasele stramtori, cheia Europei; acolo se afla cetatea Cezarilor Orientului si Metropola Ortodoxiei. Toate silintele imperiului, toate aspiratiile natiunei ruse se indreapta catre acest punct.
Ei bine, soarta ne-a asezat ca o piedica pe acest drum, astfel incat Rusia nu poate sa ajunga acolo unde o cheama logica desvoltarei sale, decat trecand peste trupul nostru. Intre Rusia si noi nu este vorba de o neintelegere trecatoare, nici chiar de acele uri necugetate pe care vremea poate sa le topeasca tot asa cum le-a faurit. Este aici ceva mai profund. Este vorba de doua vieti cari se exclud reciproc, sau mai bine zis de o existenta, de aceea a neamului romanesc, care nu poate ramane in picioare decat daca Rusia este fortata sa puna frau ambitiei sale. Intr-o astfel de problema nu poate fi chestia de intelegere, de compromis, de concesii. Daca traim, Rusia nu reuseste in ceea ce, de doua veacuri, a incalzit inima poporului rus, daca imperiul reuseste sa-si realizeze visul pe care l-a urmarit cu atata incredere si tenacitate, Statul roman si neamul romanesc nu vor mai fi decat o amintire. Iata adevarul.
Locul pe care il ocupam pe harta Europei nu este al fericitilor cari pot sa traiasca fara grija si fara truda. Indaratul ruinelor Parthenonului, acoperit de gloria clasicismului, ascuns in fundul unei peninsule, poporul grecesc poate sa stea spectator la marile realitati cari turbura natiunile moderne. Cu totul altul este destinul nostru.
Aruncati de soarta pe valea Dunarii, in aceasta vale care a fost atatea veacuri si va fi inca teatrul marilor catastrofe, portul nostru este greu, dar va fi un post de onoare. Istoria ne-a facut garda civilizatiei europene impotriva navalirii asiatice, cand aceasta venea de la Sud. Sa opunem spada noastra la orice calcare, fie ca ar veni de dincolo de Dunare ori de dincoace de Nistru, aceasta a fost si va fi soarta noastra. Oricat de dureroasa ar fi constatarea acestui adevar tot este mai bine sa ne dam pe deplin seama de dansul, decat sa adormim intr-o siguranta iluzorie.
Forta lucrurilor face din noi un obstacol in mersul inainte al unui mare imperiu, care in acelasi timp este o natiune puternica. Acest imperiu a incercat, incearca si va incerca sa mearga pe calea care crede ca ii este indicata de Providenta. Noi ne aflam in calea sa. Imperiul tarilor, asadar, a incercat, incearca si va incerca sa ne stearga de pe harta popoarelor. De altfel este oare asa de necesar sa cautam in logica situatiei geografice si in invatamintele istoriei care va fi politica viitoare a imperiului rusesc? Aceasta politica nu este de loc un secret. Ganditorii, ca si oamenii de Stat, ai Rusiei, afara de cei pe cari scrupulele unei situatii oficiale ii opresc, nu se sfiesc de a ne spune. Isi mascheaza vederile cuceritoare printr-o teorie distanta dupa dansii, ca sa dea lumei moderne un nou tip de civilizatie, sa faca sa nasca in partea orientala a Europei o viata noua. […] Rusia, careia Providenta i-a incredintat o misiune asa de mare, nu poate sa se opreasca in mersul ei pentru ca sa distruga neamul romanesc”.
Dupa 72 de ani, articolul „Dusmanul natural”, publicat de Take Ionescu in 1900, pastreaza nestirbita valabilitatea lui politica.[2]
SURSA
http://www.radu-barbulescu.de/arhiva-observator/observator20…
Imperiul rus pravoslavnic, Imperiul Raului (URSS) si actualul Imperiu care poarta numele de Federatia Rusa nu sunt decat trei ipostaze ale aceleiasi puteri imperiale si imperialiste. Tzarii si Secretarii generali apartin deja istoriei. In schimb in plina activitate si actualitate se afla mau puternici si ai prezenti politicienii rusi mostenitori ai lui Eltan si mult prea putin cei ai lui Gorbaciov.
Pumnul de otel al Rusiei actuale este acoperit de o manusa din piele fina dar stim cum poate el arata fara acea manusa.
http://foaienationala.ro/pamfil-seicaru-si-salvarea-evreilor.html
Pamfil Seicaru intervine in favoarea evreilor. Sa fi fost si el un vandut? Nu cred
iata un document care arunca o lumina interesanta asupra acuzatiilor impotriva evreilor din Transnistria care ar fi atacat armata romana. Protectia asigurata de armata romana confirma inexistenta unor atacuri impotriva soldatilor de catre evrei.
Stimate și distinse domn Ion Coja
Noi ne aflăm deja acolo unde ne prevesteau cuvintele dictate-n transă de Take la Sinaia.
Planul Liubimov merge punct cu punct.
Destructurare,teamă,sărăcie printr-un capitalism autohton.De cumetrie,cum scăpă aghentul.Iar noi,
le confirmăm netulburați disprețul.Au chiar și depășiri,peste 35% din capital,valoric,este deja al lor.Curând,se va aprinde farul cu gaz de la Moskova.Atunci îmbulzeală de patrioți…Bietul Take…Noi batem câmpii,Yalta,Malta,NATO.Și tot cele două acvile ne vor sfâșia în gheare.
Voluptăți naive de pradă fericită…(Kafka-evreu).
http://youtu.be/WD2Dhnu3tP0
Cu ăștia semănăm până la identificare…
in rusia s-a ajuns la declinul demografic in mod …planificat. va amintiti de catastrofalele pierderi de vieti omenesti ale rusilor in primii doi ani de razboi? pai cine ii trimetea cu pieptul gol pe rusi in fata tancurilor nemtesti? maresalul Jukov… cine ii impusca din spate pe cei care s-ar fi predat sau retras? comisarii evrei…
s-a dorit exterminarea rasei albe, pentru care s-au purtat doua razboaie mondiale, raboiul burilor, si mergem pe fir pina la Cromwell in Anglia.
noi trebuie sa ne educam proastele noastre sa nu se mai corceasca cu toti arabii sau negroteii prapaditi care se aciuesc pe aici, si lucrul asta ar trebui sa-l faca in primul rind Biserica.
anual
sa nu ne vina si noua rindul, asa cum patesc acum vesticii, care sunt subminati din interior de islam. mai avem noroc cu saracia noastra care inca nu atrage… dar daca reteta aceasta va cistiga vestul, ne vor umple si pe noi atit timp cit vor conduce idiotii de socialisti, cu sistemul lor de ajutorare sociale care finanteaza rata demografica a tuturor minoritarilor puturosi.
daca vrem sa ne pastram neamul, trebuie sa renuntam complet la orice ajutor social pentru cei care n-au nici o vechime in munca de peste 20 de ani.
dar nu asta se vrea…impotentii de la Bruxelles au adus negrii si arabii ca sa reguleze in locul lor.
de acord.nu ma bucura de loc catastrofa demografica care ameninta rusia.o unitate efectiva a popoarelor europene este de neintarziat.gm
Într-o singură și foarte importantă privință articolul lui Pamfil Șeicaru este depășit, nu mai corespunde realității: aspectul demografic! Rusia este într-un regres demografic tragic. Rusia, adică poporul rus! Rusia este o țară tot mai galbenă! Prigoana bolșevică și al II-lea Război Mondial a costat viața a zeci de milioane de ruși și ucrainieni, de slavi, de arieni! S-a lățit Rusia și și-a diminuat gradul de „rusitate” printr-o politică de colonizare a milioane de ruși, pentru a-i deznaționaliza pe români, pe baltici, pe caucazieni, Rezultatul fiind cu totul altul decât cel scontat: N-au reușit să deznaționalizeze decât grupurile răzlețe de ne-ruși, în schimb asiaticii au năvălit în spațiile tradițional rusești, începând cu Moscova, de unde plecaseră efectivele rusești angajate în opera criminală de deznaționalizare a băștinașilor.Nu mă bucur deloc să constat tragedia spre care se îndreaptă Rusia și m-aș bucura să le vină mintea la cap țarilor măcar în al 12-lea ceas.