~ “Dacia Preistorica” de Nicolae Densusianu (o analiza de Alexandru Nemoianu)
O FASCINANTĂ POVESTE ISTORICĂ: NICOLAE DENSUŞIANU, DACIA PREISTORICĂ
În 1913 apărea la Bucureşti lucrarea Dacia preistorică, de Nicolae Densuşianu. O lucrare absolut impresionantă, de peste o mie de pagini, o sinteză care, încă de la apariţia ei, a stârnit şi continuă să stârnească enorme pasiuni, pozitive şi negative. Oricum am considera-o, un lucru rămâne sigur, această istorie nu poate fi ignorată. în chip fericit, cu eforturi absolut eroice, în anul 2002, Editura bucureşteană „Arhetip“ a retipărit, după original, lucrarea, dându-i nou suflu de viaţă şi îndemnând la reflecţie o nouă generaţie. Editura a reuşit să spargă o anume conspiraţie a tăcerii dusă în jurul lucrării şi să termine lucrarea nefastă de batjocorire a ei. O conspiraţie care, după cum vom vedea, avea un scop limpede şi care nu era spre binele neamului românesc. încă mai trist, de cele mai multe ori, această acţiune s-a purtat prin indivizi care fie că frunzăriseră doar lucrarea, fie nu o citiseră de fel. încă mai adesea era vorba de scepticismul ironic al celor care se grăbesc să vorbească despre cele pe care nu le ştiu şi nu le înţeleg, ai imbecililor utili.
Autorul lucrării, Nicolae Densuşianu, a fost unul dintre cei mai harnici şi meticuloşi truditori spre dezvăluirea trecutului românesc. Este suficient să amintim că majoritatea documentelor privind istoria medievală românească (şi încă mai vârtos cea transilvană) au fost adunate şi publicate de către Nicolae Densuşianu, că fără aceste documente nu ar fi fost cu putinţă să fie „descoperită“ miraculoasa supravieţuire a românilor transilvăneni şi mai cu seamă supravieţuirea instituţiilor lor specifice, a căror vechime nimeni nu o poate stabili (poate doar lucrarea aceluiaşi istoric despre care mă încumet a vorbi mai la vale).
Importanţa ca istoric a lui Nicolae Densuşianu nu sălăşluieşte mai ales ori în primul rând în mulţimea datelor prezentate, ci în modul lui de gândire, în filosofia lui istorică. Nicolae Densuşianu sparge sistematic modelele repetitive impuse. El sfărâmă consecvent şi deliberat acele noţiuni şi „modele“ care se impun prin repetare, care întunecă spiritul critic până la orbire şi încurajează lenea de a gândi. El cutează să vadă lumea în alt chip, aşa cum este ea vie, curată, vibrând de prospeţime şi sfidând neputincioasele îndrăzniri ale negativităţii pure.
Nicolae Densuşianu este concomitent un iconoclast şi un iconodul; un spărgător de „icoane“ false sau, mai exact, de idoli scârbavnici, şi un închinător al vieţii şi neamului românesc. în chipul în care el scrie se vădeşte enorma şi adevărata modestie, smerenie a unui mare învăţat ce nu avea lipsă de slava deşartă a lumii. Istoria lui este povestea, spusă pe îndelete şi cu gust, de către un taică bătrân nepoţilor pe care îi iubeşte ca lumina ochilor.
Dacia preistorică este, în esenţă, reconstrucţia realităţilor istorice de la Dunăre şi Carpaţi în vremea „ante-istorică“, poate imediat post-edenică. în atari condiţii, folosirea critică a izvoarelor istorice existente (şi care toate vorbesc de vremuri şi evenimente ce avuseseră loc cu mult înaintea întocmirii lor) trebuia să fie, în chip necesar critică. Tot în chip necesar autorul trebuia să folosească propria imaginaţie şi propriul discernământ în a „umple“ golurile lăsate de izvorul istoric, scris ori arheologic. Ceea ce autorul monumentalei lucrări a căutat să facă a fost de a stabili modelul de dezvoltare istorică în Carpaţi şi la Dunăre, în spaţiul românesc, altcum spus. Un model care nu a fost niciodată uitat, ci doar modificat, adaptat, ascuns şi iarăşi arătat.
Nicolae Densuşianu, desluşind caracteristicile începuturilor istoriei româneşti sau neamului românesc, a reuşit să stabilească şi să definească, cel dintâi, trăsăturile definitorii ale modelului existenţial românesc, înţelegerii rostului vieţii de către români, a diferenţei ce o stabilesc ei între bine şi rău sau, într-o singură formulare, a „fenomenului românesc“. Dar asupra acestui merit al Daciei preistorice vom mai reveni. Ceea ce trebuie arătat este că Nicolae Densuşianu în cercetarea istorică a fost cel dintâi dintre români care a utilizat metoda „reconstrucţiilor regresive“. Această metodă trebuie explicată.
Istoricul pleacă de la adevărul că izvorul istoric, scris ori arheologic, nu surprinde decât concluzia unui eveniment ori proces istoric, sfârşitul său. în curgere logică este deci datoria profesională a istoricului să se întrebe ce va fi fost mai înaintea acestui „sfârşit“ şi este rostul său existenţial să avanseze, dacă nu un răspuns, măcar o plauzibilă ipoteză pe care cercetări ulterioare o pot valida ori infirma. Nicolae Densuşianu a folosit tot ceea ce era disponibil ca izvor istoric la vremea la care scria şi a făcut tot ce îi era în putinţă de a stabili ceea ce era, după cunoştinţa şi conştiinţa lui, adevărul istoric. În această privinţă însă trebuie să fim lămuriţi. Toate concluziile istorice, de când a început istoria să fie scrisă, au fost şi au rămas subiective, interpretări personale. încă mai evident este acest fapt când vorbim de istoria veche sau străveche. Nicolae Densuşianu a folosit izvoare istorice scrise care, încă atunci când apăreau, se refereau la vremuri trecute ori legendare. Multe din aceste izvoare scrise erau legende sau zvonuri, atunci când nu erau direct poveşti (spre exemplu, multe din scrierile lui Herodot). La rândul lor izvoarele arheologice nu erau foarte multe şi ele, la rându-le, sunt extrem de îndoielnice când sunt singurul temei al unei reconstrucţii istorice. Nu vreau să pun la îndoială importanţa izvoarelor istorice, ci vreau să reafirm că bunul simţ ne obligă să nu le absolutizăm şi tot el ar trebui să ne îndemne să nu cădem în capcana unui tehnicism sec, sterp şi trufaş. Oricum, Nicolae Densuşianu nu a căzut în atari curse. El a stăpânit izvoarele istorice, le-a adăugat interpretarea proprie şi a folosit cu mare curaj datele etnografice, atunci când era nevoie. Marele merit al filosofiei istorice a lui Nicolae Densuşianu a fost acela că el a refuzat să considere modelul existenţial al neamului său ca fiind de mâna a doua şi a refuzat ideea servilismului automat faţă cu modelele din „afară“. Nicolae Densuşianu a intuit, poate cel dintâi între istoricii şi gânditorii români, că cel mai mare rău pentru România a fost tendinţa (cu grijă cultivată de toţi cei care nu au iubit acest neam) „ploconirii“ faţă de modelele străine. El a înţeles că subordonarea politică, economică şi militară nu sunt alta decât consecinţa subordonării psihologice. Atunci când psihologic un neam este gata să adopte „modelul“ exterior, subordonarea politică şi economică faţă de o putere exterioară (şi promotoare a cutărui model) nu mai este decât un detaliu minor şi prea lesne de atins. Nicolae Densuşianu nu a fost un şovinist tribal, ci un admirator şi promotor convins al fenomenului românesc ale cărui rădăcini el le afla în vremuri străvechi, „ante-istorice“, imediat post-edenice. Nicolae Densuşianu a fost un om liber, descendent dintr-un neam liber, admirator al unui model existenţial original şi egal în valoare cu orice alt model existenţial. În plus, Nicolae Densuşianu a promovat cu o copleşitoare erudiţie nevoia ca neamul românesc să alunge complexele de inferioritate care îi fuseseră cu grijă satanică cultivate. Folosind metoda reconstrucţiilor regresive Nicolae Densuşianu ajunge la nivelul prim de dezvoltare a fenomenului şi neamului românesc, şi acolo el descoperă pe pelasgii şi hyperboreii cei „pii“ (credincioşi). Acolo descoperă el trăsăturile esenţiale ale celor care, din vremea post-edenică şi până în ziua de azi, au vieţuit neîntrerupt în Carpaţi şi la Dunăre, credinţa tare, statornicia, toleranţa, capacitatea de adaptare, uluitorul echilibru mental. Nicolae Densuşianu a desluşit caracteristica de bază a fenomenului românesc, caracterul său cel mai intim, care leagă demnitatea de modestie şi modestia de eleganţă, în acelaşi locuri, Nicolae Densuşianu aşează centre spirituale care, la fel, s-au păstrat din vremea post-edenică până în ziua de azi, ascunse în vârfuri de munte („cardine mundi“, ţâţânile lumii) şi umbră de pădure, centre de rugăciune preschimbate apoi în sihăstrii, atunci când Dumnezeu s-a arătat pe Sine deplin. Nicolae Densuşianu a desluşit şi modul în care aceste societăţi străvechi au vieţuit şi cele arătate de el sunt asemănătoare, până la identitate de multe ori, cu civilizaţia ţărănească românească (Argumentul stupid că el ar fi transferat realităţi contemporane lui în trecut nici nu trebuie luat în seamă. Asemănările de care vorbeam sunt semn de continuitate în timp şi asta o demonstrează de fapt chiar diferenţele, uneori foarte mici şi întotdeauna impuse de nevoia momentului istoric, dintre realităţile descrise de Densuşianu şi civilizaţia ţărănească românească. Aceste deosebiri sunt mici dar organice, fireşti, şi ele arată în chipul cel mai convingător cum modelele străvechi au supravieţuit şi s-au adaptat vicisitudinilor vremii fără să îşi schimbe esenţa definitorie, duhul viu şi mereu acelaşi.)
Unele dintre concluziile lui Nicolae Densuşianu sunt discutabile şi altele au fost infirmate de cercetările ulterioare. Dacia preistorică, la fel ca toate marile lucrări istorice, nu a fost scutită de uzura vremii şi de corecţiile aduse de noi descoperiri şi interpretări. Dar, în acelaşi timp, valoarea lucrării rămâne neştirbită, la fel cum neştirbită rămâne ideea de bază care luminează aceasta fantastică şi monumentală realizare românească. Istoria (ca şi arta) se străduieşte a vedea chipul gândirii sau ideea care luminează în lucruri şi alcătuieşte cuprinsul lor ideal sau temelia lor. Un alt lucru apare cu claritate în monumentala lucrare Dacia preistorică.
Populaţia şi civilizaţia străveche a spaţiului carpato-dunărean (românesc) era în primul rând întemeiată pe valori duhovniceşti şi pioşenie. Pelasgii şi hyperboreii se aflau în stare antitetică populaţiilor sau civilizaţiei „greco-romane“ şi încă mai vârtos, aşa cum era ea în vremea de vârf a imperialismului roman. De fapt, între aceste două civilizaţii a fost o stare de conflict permanent (şi modul agresiv şi derogator în care izvoarele şi istoricii romani au descris Dacia şi pe daci sunt dovadă elocventă) şi „războaiele“ traiane au fost concluzia acestui conflict (Este absolut* tragic că aceste războaie au fost mai apoi descrise de istoricii români ca „certificat de naştere“ al poporului român. De fapt, ele au fost un moment istoric, şi strict un moment istoric, în spaţiul carpato-dunărean şi cu o semnificaţie şi consecinţe mult mai mici decât cele care le-au fost atribuite şi, cu toată certitudinea, nu exclusiv pozitive). Oricum, dacă demonstraţia făcută de Nicolae Densuşianu a fost cea adevărată (aşa cum crede şi semnatarul acestor rânduri) atunci evenimentele istorice ulterioare şi încă mai vârtos istoria Bizanţului capătă o altă şi mult mai înălţătoare explicaţie.
Bizanţul apare ca momentul triumfal al omenirii, poate una din singurele vremi în care duhul a stat şi a fost socotit ca stând deasupra materiei de către autoritatea lumească. Bizanţul mai apare ca biruinţă a tradiţiei (inclusiv a celei adusă la lumină de Nicolae Densuşianu) asupra materialismului egalizator şi degradant al imperialismului roman, iar neamul românesc apare nu ca „anexa“ secundară, ci ca parte esenţială a civilizaţiei bizantine. în aceeaşi ordine de idei, expresia de „Bizanţ după Bizanţ“ trebuie înţeleasă drept continuitate istorică neîntreruptă şi făgăduinţă de biruinţă viitoare.
Nicolae Densuşianu a scris despre trecut, dar a ţintit spre viitor. Cu mult mai înainte de vremea în care a trăit, el pare a fi intuit că lupta finală şi decisivă se va da între puterile Duhului şi cele ale materialismului satanic şi sistemelor ce îl promovează (nazist, comunist ori globalist). Nicolae Densuşianu a mai ştiut, ceea ce părinţii Bisericii au spus întotdeauna, că mântuirea neamului omenesc nu vine în istorie, ci la sfârşitul ei. Este extrem de interesant de văzut şi notat că valoarea operei în discuţie poate fi ilustrată de felul în care a fost ea (opera) primită şi comentata.
În primă instanţă, monumentală lucrarea a fost ignorată. Aceasta este una dintre prea binele cunoscute metode ale clicilor de intelectuali râncezi care, din timp în timp, se instalează şi acţionează ca juzi, juraţi şi acuzatori. Sunt intelectualii aserviţi clicilor politice şi care topologic ţin de Iuda Iscarioteanul. Apoi, lucrarea a fost comentată în mod exclusiv negativ. Autorul ei (care, aşa cum apucasem să spun, a fost unul dintre cei mai harnici culegători de izvoade istorice, care au ajutat la înţelegerea evoluţiei fenomenului românesc în vremile cele mai tulburi) a fost categorisit de scribălaşi, ce cu greu adunau sub semnătura lor câteva pagini dureros de plictisitoare, dacă nu adevărate cărămizi în capul cititorului, drept „amator, „tezist“ etc. etc. Adevărul este că Nicolae Densuşianu a fost tezist, dar teza lui înseamnă şi promovează voinţa neamului românesc de a fiinţa cu rost şi de a îşi împlini menirea pentru care a fost adus în fiinţă. Nicolae Densuşianu a demonstrat că modelul existenţial românesc înseamnă ataşamentul la valori spirituale şi concluzia ce ar trebui să o desprindem este că prin aceasta el (modelul existenţial românesc) stă peste modelele materia-list-satanice. Nicolae Densuşianu a mai demonstrat că modelul existenţial românesc şi valorile pe care se întemeiază nu este unic, ci asemenea altora care, la fel, se dezvoltau în jurul unor centre duhovniceşti (Nespus de important este să amintim că în vremea în care Nicolae Densuşianu îşi alcătuia monumentala lucrare, un sfânt român, Moşul Gheorghe Lazăr din Şugag, colinda spaţiul pelasg, desculţ şi cu capul descoperit, stabilea noi legături între centrele duhovniceşti ale acestui spaţiu şi practic reînsufleţea spiritualitatea, monahismul românesc într-un chip absolut miraculos. Această coincidenţă, fără îndoială, nu a fost întâmplătoare!) Dacia preistorică a fost abuzată şi de cei care nu au înţeles din ea nimic, spre promovarea unor aberaţii şovinist tribale care nu aveau nici un fel de legătură cu Nicolae Densuşianu, ba chiar stăteau împotriva a tot ce el credea.
Lucrarea monumentală de care vorbim este de o importanţă covârşitoare, în vremea când fenomenul românesc este confruntat cu un nou sistem satanic, al „globalismului“ promovat prin imperialismul SUA. Dacia preistorică ne stă acuma la îndemână ca demonstraţie că şi acest sistem satanic este sortit trecerii într-o ruşinoasă uitare. în acest chip, iniţiativa Editurii „Arhetip“ de a retipări opera lui Nicolae Densuşianu nu trebuie doar lăudată, ci binecuvântată.
Dacia preistorică, aşa cum spuneam, este în primul rând o uluitoare poveste istorică şi ei i se potrivesc minunat cele spuse de Mihail Sadoveanu, în puţin cunoscuta lui nuvelă Credinţa strămoşească. „Poate (cele povestite) s-au întâmplat unui bunic şi el mi-a povestit mie. Aşa se păstrează credinţele. învăţaţi şi voi a crede, căci ceea ce mi-a spus mie bătrânul, ori i-a povestit lui un bunic, e lucru de crezut şi prea adevărat“.
ALEXANDRU NEMOIANU
Bine ca te compari cu Nicolae Densusianu. Semn bun!… Altii se cred Napoleon, altii Napoleon Savescu…
Alexandru Nemoianu e fratele acelui „filosof al culturii”. E traitor in SUA si, dupa cate stiu, e preot. Fratele lui, filosoful, e Virgil Nemoianu.
„Cu totul intâmplator, aşa cum beduinul Muhamad Dib salvându-şi iedul căzut într-o grotă a descoperit manuscrisele de la Marea Moartă, un turist, al cărui nume încă nu a fost făcut public dar va deveni celebru, alunecat într-o prăpastie, a făcut cea mai mare descoperire a ultimelor secole: arhiva Atlantidei. Prevăzând iminenţa catastrofalei scufundări, un savant al acelor vremi a avut mai mult decât salutara iniţiativă de a colecţiona documentele acelei imense civilizaţii ce avea să dispară fără urmă şi a le adăposti într-un loc sigur. Ca o primă reacţie, s-a conturat necesitatea înfiinţării unui institut care să se dedice exclusiv studierii inevaluabilului tezaur. Vom reveni cu noi precizări de îndată ce vom intra în posesia lor.” (Din presa zilei. Ştirea de primă pagină care în primele ore ale dimineţii a făcut înconjurul Planetei).
O ficţiune de tip sf, nu-i aşa?
Nu fiţi chiar atât de siguri. Ştirea e absolut reală, doar că, precum în cazul unei ecuaţii, necunoscutelor li s’au atribuit alte date. Aceasta, cu scopul de a vă stârni atenţia. Pentru că, dacă e vorba de Atlantida, interesul tuturor va fi potenţat la maximum.
Dacă însă am spune că s’a descoperit arhiva Daciei, interesul se va reduce substanţial. S’a observat aceasta, de pildă, în cazul tăbliţelor de la Sinaia. Mulţi au susţinut că pe acele tăbliţe e scrisă istoria dacilor de către ei înşişi. Cu toate acestea, specialiştii nu şi-au ieşit din scepticismul lor bine temperat şi nu au alertat autorităţile măcar să le inventarieze şi să le conserve ca pe o curiozitate. Dacă, de pildă, înainte de risipirea misterioaselor piese, li s’ar fi amenajat un muzeu, acesta, cu caracterul său insolit, printr-o publicitate inteligentă, ar fi atras curioşi de pe tot globul. Să admitem şi că intervin dificultăţile inerente, cu sediul, cu un post de ghid, de ce să ne mai complicăm, criza atotprezentă… Dar ce ar fi fost dacă, să zicem, le găseam loc la Muzeul ezoteric din Câmpina? Rămâneau şi în zona Sinaiei, şi în spaţiul energetic al Bucegilor, se constituiau şi în răspunsul la întrebarea (retorică, desigur) a lui Hasdeu: „Perit-au dacii?”
Şi mai jos ar fi căzut interesul dacă am fi anunţat că s’a descoperit arhiva României tradiţionale. Pentru că s’a făcut tot ce s’a putut ca noţiunea de România să fie demonetizată (dacă nu chiar demonizată), în vreme ce tradiţia a ajuns un balast pe care nu că să-l mai cruţăm, de care să ne debarasăm cât mai repede, pe care să-l repudiem, de care să ne ruşinăm. Dacă am ajuns atât de departe încât să nu ne mai ruşinăm de absolut nimic, că furăm la lumina zilei, nu mărunţişuri de buzunar, palate şi latifundii, păduri şi mine de aur, că ne aruncăm plozii în pubele, că ne însurăm (!?) doi câte doi, să ne ruşinăm măcar de să ne crape obrazul că încă mai avem tradiţie…
Deşi…
Deşi, ce?…
Deşi arhiva României tradiţionale merită din plin să facă subiectul unei ştiri de felul celei cu care am început povestea. E şi aceasta o lume, una care s’a scufundat definitiv sub ochii noştri. Şi nu una oarecare. O lume de o bogăţie care depăşeşte dimensiunile unui continent, fie acesta chiar şi Atlantida. O lume de o frumuseţe fără seamăn, edenică. O gură de rai.
S’a petrecut ceva invers decât în Cartea Genezei. Acolo, oamenii au fost alungaţi din rai, dar raiul a rămas. Undeva, inaccesibil, dar a rămas. Noi am alungat raiul din lume, l-am scufundat, l-am nimicit. Pentru că am desfiinţat misterul, minunea. Am crezut că viaţa ne va fi mai uşoară, mai clară, mai la îndemână dacă o despovărăm de miraculos. Şi a deveni fadă, chiar urâtă, fără sens, pentru mulţi insuportabilă.
Savantul, despre care ştirea de la început vorbea, a chiar existat. El, sesizând trepidaţiile ce anunţau cutremurul final, a adunat zestrea spirituală a lumii ce urma să se scufunde şi ne-a lăsat-o nouă.
Îl chema Nicolae Densuşianu.
Toată lumea îl ştie, înjurându-l sau adorându-l, drept autorul Daciei Preistorice. Dar el mai are o operă, încă nepusă în valoare, depăşind însă chiar nivelul Daciei Preistorice.
În căutarea lui împătimită, devoratoare, a originilor şi a devenirii noastre, Nicolae Densuşianu a înfăptuit o anchetă etnografică extinsă în întreg spaţiul românesc, atunci, cum în parte e şi acum, sfâşiat de hotare nefireşti. Aceste răspunsuri, tezaurizate în 17 volume format mare, cuprinzând peste 15.000 de pagini, după aprecierea lui Adrian Fochi, care a prelucrat, sistematizat şi publicat o infimă parte din ele, constituie „cel mai important izvor ştiinţific pe care ni l-a lăsat moştenire secolul al XIX-lea.” Printre cei ce au răspuns la aceste chestionare se numără şi dascălii V. Lovinescu şi Andrei Pârvan, părinţii celor două ilustre personalităţi din prima jumătate a secolului XX.
Ştim care a fost destinul acelei capodopere care e Dacia Preistorică. Ea nu a putut fi publicată decât postum şi şi aceasta datorită norocului că un alt savant, C. I. Istrati, a preţuit-o şi a făcut efortul de a o tipări.
Când se va ivi savantul care să înfiinţeze institutul menit a scoate la lumină tezaurul României tradiţionale?
Oferindu-ni-se acest prilej, ne facem o datorie de suflet sa evocam macar in cateva cuvinte figura unui om fara aportul providential al caruia noi azi am fi pagubiti de „Dacia preistorica”.
Cum se stie, Nicolae Densusianu nu a apucat sa-si tipareasca monumentala carte. Data fiind atitudinea ostila cu care aceasta a fost intampinata e mai mult ca sigur ca nimeni nu ar fi publicat-o postum iar manuscrisul ar fi disparut din neglijenta sau chiar deliberat.
Nu s-a petrecut aceasta adevarata catastrofa datorita exclusiv doctorului C. I. Istrati.
Numele acesta care azi celor mai multi nu le spune nimic a fost purtat de un mare savant.
S-a nascut in 1850, in acelasi an cu Eminescu si cu Veronica Micle. La Iasi l-a avut profesor de fizica si chimie pe Stefan Micle. Rectorul Scolii de Medicina si Farmacie din Bucuresti, Carol Davila, intr-o vizita la Iasi il remarca si-i ofera un bilet de tren cu care sa mearga in Capitala. Acolo a intrat student la Medicina. Si-a luat doctoratul in aceasta disciplina la Bucuresti, pentru ca la Paris sa-l ia stralucit pe al doilea, in chimie.
O descoperire stiintifica a sa a fost incununata cu Medalia de Aur la Expozitia Mondiala de la Paris din 1889. Cursul sau de chimie a fost tradus in franceza si spaniola si introdus ca manual in scolile din Franta. A fost primar al Bucurestiului. Lui i s-a incredintat amenajarea Parcului Carol si organizarea Serbarilor jubiliare din 1906. A fost academician si ministru in trei guverne. A inchis ochii in alt an cardinal, 1918, fara, din pacate, sa vada infaptuit visul Unirii celei Mari, pentru care a luptat cu cuvantul si cu fapta, cu toata superba lui inzestrare.
Norocul nostru, al spiritualitatii romanesti, e ca sub ochii unui astfel de om a ajuns manuscrisul inca neincheiat al „Daciei preistorice” care l-a fascinat. Nu s-a lasat pana nu l-a vazut imprimat pe hartie de lux, in conditii grafice de exceptie, legat maiestrit in coperti de incunabul. L-a prefatat cu un studiu propriu de dimensiunile unui volum, de un entuziasm nestavilit, in care afirma ca intre mintile romanesti Nicolae Densusianu nu se invecineaza decat cu Eminescu.
Cand ne referim, atat de des, poate nu totdeauna cu responsabilitatea cuvenita, la „Dacia preisorica” sa-i rezervam un gand pios si editorului sau (de fapt salavatoului sau de la pieire), doctorului Constantin I. Istrati.
Merita intreaga noastra recunostinta.
Excelent spus.Din câte ştiu, A.Nemoianu este un filozof al culturii trăitor în SUA, un foarte bun român.Nemoianu exprimă logic ceea ce exaltă curentul dacologic, motorul intim al acestei noi tendinţe.Aş putea spune că articolul de sus trasează o linie pe care trebuie mers în interpretarea Daciei Preistorice.Ea nu este nici ,,roman fantast” cum credea Pârvan nici ,,biblia daciştilor” cum persiflant apreciază istoricii ,,de serviciu” gen Zoe Petre, Victor Babeş, etc.,aflaţi în solda globalismului mondial.
Opera lui Densuşianu este o lucrare de duh românesc, dacic.Dacia preistorică este o poveste energizantă.Citind-o, orice român se întăreşte spiritual.Deosebit de valoroasă observaţia supravieţuirii în civilizaţia ţărănească românească a culturii post-edenice.Dar ceea ce mai trebuia adăugat – imperiul pelasgic cu centrul în spaţiul carpato-dunărean – pontic este confirmat de descoperirile arheologice de după 1913 (anul tiparirii D.P.) şi mai ales de sintezele Mariei Gimbutas.
Citat: „În primă instanţă, monumentală lucrarea a fost ignorată. Aceasta este una dintre prea binele cunoscute metode ale clicilor de intelectuali râncezi care, din timp în timp, se instalează şi acţionează ca juzi, juraţi şi acuzatori.”
Aşa face şi Ion Coja cu mine.Îmi şterge postările, îmi ignoră lucrările.
Felicitari!
Cel mai bun articol despre „Dacia preistorica”, in flagranta opozitie atat cu denigratorii de profesie, cat si cu adulatorii nechemati, fanatici si unii si altii.
Tocmai pentru ca mi-a facut o atat de buna impresie (azi, prilej cu totul rar, aproape disparut), nu pot trece cu vederea niste observatii ce mi se pare a fi necesar sa fie facute.
Cunoscand „Dacia preistorica” de pe vremea cand nimeni nu o pomenea (o studiasem in editia princeps), am urmarit reactiile pe care ea in decursul vremii le-a starnit. Desi Nicolae Densusianu a fost violent atacat, nu am intalnit nici un caz in care el sa fie tratat drept „amator”. Toti comentatorii, inclusiv istoricii, cei care-i contestau vehement „Dacia preistorica”, l-au recunoscut ca pe unul dintre cei mai informati, mai meticulosi si mai probi cercetatori, restul operei sale, cu deosebire izvoarele referitoare la rascoala lui Horea, fiindu-i pretuit unanim la modul superlativ. Insist asupra acestui aspect pentru a i se respecta statutul de om de stiinta si a nu fi pus de catre cei ce nu-l cunosc in rand cu diletantii de azi, cei ce ii descalifica pe daci prin ineptiile debitate in contul lor.
M-a mai contrariat in articol expresia: „modul agresiv şi derogator în care izvoarele şi istoricii romani au descris Dacia şi pe daci”. Nu am intalnit nici un izvor roman care sa-i vada dispretuitor pe daci. Dimpotriva, uimirea tuturor cercetatorilor e ca romanii i-au respectat pe daci ca pe nici un alt popor invins, le-au ridicat nenumarate monumete, culminand cu Columna ori cu statuile supradimensionate asezate ulterior pe Arcul de Triumf al lui Constantin. Dintre toate provinciile, singura Dacia a primit supranumele de „Felix”. Pliniu ii scria unui poet care intentiona sa scrie o epopee: „Foarte bine faci că te pregăteşti să scrii despre războiul cu dacii. Căci unde mai găseşti un subiect atât de actual, atât de bogat, atât de vast, în sfârşit atât de plin de poezie şi, cu toate că faptele sunt adevărate, atât de fabulos? Vei vorbi despre schimbarea albiei unor fluvii [aluzie la devierea de către Decebal a râului Sargetia pentru îngroparea Tezaurului], despre poduri noi aruncate peste fluvii [cel al lui Apolodor la Drobeta], despre tabere cocoţate pe munţi prăpăstioşi, despre un rege care, izgonit din domnie, alungat chiar din viaţă, nu-şi pierde deloc nădejdea; şi, pe deasupra, despre sărbătorirea a două triumfuri, unul pentru prima oară asupra unui popor până atunci neînfrânt, celălalt – pentru ultima oară. O singură, dar extremă dificultate, şi anume, că este o teribilă cutezanţă să te măsori cu aceste fapte în poezie, chiar şi pentru talentul tău, care poate atinge totuşi sublimul şi să se ridice până la înălţimea celor mai măreţe opere.”
Pliniu vorbeste despre proiectata poema ca despre o noua Iliada si se simte admiratia sa si fata de evenimentele ce avusesera loc si fata de protagonisti, invingatori si invinsi.
Am avut o vaga impresie ca autorul articolului parca s-ar apropia, in acest pasaj, de pozitia maladiv antilatinista a napoleonienilor, ceea ce, data fiind calitatea intelectuala pe care articolul o atesta, e de neconceput.
Inca o data, felicitari!
Excelent și memorabil.Din nefericire,tendința de a recupera suportul dacic se face mai ales în detrimentul celui roman.Prin suprapuneri subliminiale.Căci marelui Traian,un Bush sau Clinton nu-i poate-ajunge nici la glezne,oricât
de imperiu și-ar fi dorit să fie.Cât despre ”romanizarea” în 150 de ani,astăzi la modă,toți
semidocții imbecili uită sau habar n-au de Byzanț.Sau de mileniul în care am fost”romania”
Americii acelor vremuri.Când USA va-mplini mia de ani,mai reluăm subiectul…
sunt sigur ca este vorba de o capodopera istorico documentara.mai ales acum cand agresivitatea teritoriala a unor vecini este din ce in ce mai virulenta.gm
Toata stima domhule Alexandru Nemoianu! Felicitari!
„…confruntat cu un nou sistem satanic, al „globalismului“ promovat prin imperialismul SUA”
Corect: de finanta mondial sionista-iudeica!
Americanul de rind a fost si este indobitocit! Iar „natiunea americana” a fost tranformata in populatie mai ales incepind din anii ’70!