*

Mesaj de pe site, de la un Învățător haretist – discipol al lui Spiru Haret

*

Daca se doreste renasterea invatamantului romanesc, trebuie cercetate si reintroduse principiile si metodele scolii romanesti haretiste. Comunistii au aruncat la gunoi o comoara, datorita careia Romania a avut o generatie de aur interbelica, ale carei creatii, in toate domeniile, au intrat in istoria culturii umanitatii. Nenorocirea experimentelor cvasianuale, care s-a abatut asupra scolii romanesti, incepand cu anul 1963, a distrus, pana la eliminare totala, ceea ce avea mai de pret si original scoala romaneasca, incepand de la stadiul prescolar pana la cel universitar.Consecinta a fost formarea unor cadre didactice cu grave lacune psiho-pedagogice, ale caror rezultate, din ce in ce mai mediocre, au dat rezultanta pe care o admiram azi, de ne crucim cu toti. A existat o prima initiativa de recuperare a pedagogiei lui Spiru Haret, intre anii 1960-1962, cand a fost reformat liceul pedagogic de 4 ani devenind liceu pedagogic de 6 ani, in care se studia, temeinic si pe indelete, atat psihologia, de la copilul mic pana la adult,cat si istoria psihologiei. Pedagogia si metodica fiecarei discipline in parte, se studiau 6 ani. Practica pedagogica, la clase experimentale organizate in scoala,incepea din anul al II-lea, mai intai cu asistenta la ore, insotiti de profesorul metodist, de profesorul de pedagogie si in prezenta invatatorului clasei,apoi cu predare(6 ore/trim.-anul al III-lea, 12 ore/trim.-anul al IV-lea, 24 de ore/trim -anul al V-lea).In anul VI, elevii erau repartizati obligatoriu la scoli satesti, unde era lipsa de cadre diactice. Acolo erau monitorizati si evaluati tot anul. In vacante, prezentau profesorilor metodisti rezultatele,planurile de invatamant(adevarate lucrari stiintifice!). La sfarsitul liceului, examenul de licenta insemna cate un examen din materia fiecarei discipline studiate in cei 6 ani plus un examen de metodica predarii disciplinei respective, un examen de muzica(teorie si instrument), pedagogie, psihologie, adica dura o luna, zi de zi!Nu intra nimeni la practica pana nu prezenta, cu o saptamana inainte,
profesorului care preda disciplina la care aveai practica,profesorului de pedagogie si invatatorului clasei, planul lectiei,(in care trebuia sa ai idei personale, creativitate si material didactic ingenios,
atragator, sugestiv). Adesea, metodistul te intorcea de 4-5 ori sa
refaci planul lectiei, ca sa ajunga in final impecabil din toate punctele de vedere. La fiecare lectie deschisa asista toata clasa; dupa terminarea ei, colegii si profesorii metodisti impreuna cu invatatoarea analizau prestatia practicantului. Acolo te demontau moment cu moment pana la cele mai mici amanunte, cum ar fi,ca te-ai plimbat prea mult in clasa si i-ai obosit pe copii, sau ca ai vorbit prea repede.Noatrea era extrem de severa dar totdeauna stiai ce ai greist si primeai toate indicatiile pt. a te corecta la lectia urmatoare. Nimic nu se fusarea, nimic nu se abatea de la program, nimeni nu indraznea sa vina cu incropeli sau cu scuze!
Cine indraznea sa intre la orele de practica pedagogica machiata sau in pantaloni, cu un fir de praf pe pantofi, cu frizura suprarealista sau cu hainele necalcate?? In fata elevilor trebuia sa fii un model desavarsit!
Ai acestor doua serii de invatatori absolventi, sunt tinerii care au adus gloria invatamantului romanesc intre anii 1970-1989,cei care au construit Romania moderna socialista. Elevii lor au fost performerii formati de invatatori de elita, de aceea au reusit sa treaca cea mai drastica selectie la admitere in facultati,in anii 1983-1989. Din acele generatii aveam anual cei mai multi olimpici internationali la matematica, multi dintre ei formeaza azi olimpici.

Se vorbea in anii 70 ca ceea ce am aruncat noi la gunoi au recuperat, cercetat si folosit japonezii
Scoala romaneasca de azi este o caricatura suprarealista a ceea ce inseamna lucrul cu copilul:daca medicul chirurg opereaza cu instrumente pe creier, invatatorul opereaza cu cuvantul! … cel care zideste!Azi se constata ca se opereaza la buzunar!

*

Nota redacției: Revenirea la o oarecare normalitate a început în 1956, când s-a reintrodus uniforma scolară, când s-a făcut liceul de 7+4 = 11 clase, s-a reintrodus latina în liceu… Apoi, la un moment dat, a încetat să se mai folosească termenul „reperist” și s-a revenit la …„români”!

În 1965, în revista Steaua de la Cluj, Athanase Joja a scris un articol despre Specificul național românesc… Subiect care fusese interzis de cominterniști! Pentru mine a fost semnul că se produce o cotitură esențială!

La fel cum, în ianuarie 1990, când am văzut că se dă jos de pe Casa Poporului tricolorul, a fost tot un semn că se produce o cotitură esențială… Era un drapel imens, croit proporțional cu Casa Poporului, care flutura de mai mare dragul deasupra Bucureștiului. Îl vedeam bine din casă!… Nemernicii de Petre Roman și Andrei Pleșu nu l-au putut suferi și au dat ordin să fie coborît!

i.c.