Mai întâi trebuie să ne întrebăm dacă Herodot mai spune și despre alții că împărtășeau această credință în nemurierea sufletului!

Dacă Cezar o consemnează la gali, mai este nevoie și de alte confirmări. Caesar era destul de inteligent ca să-și facă reclamă și prin acest detaliu: galii luptau ca niște zmei, pentru că disprețuiau viața! Mai avem și alte izvoare? La geți, la daci, avem!

Mai contează apoi și distanța în timp dintre Herodot și Caesar! Credeau în nemurirea sufletului și galii sau germanii de pe vremea lui Herodot?

Și cât era de autentică această credință? Se traducea prin fapte și ritualuri ca la geți?

Credința în nemurirea sufletului trădează și importanța excepțională acordată sufletului, factorului spiritual în viața omului și în societatea respectivă!

Dacă Herodot îi singulariza pe geți prin această virtute excepțională, să nu ne grăbim noi să-l corectăm pe Herodot, numai așa, din obișnuința de a scădea din meritele și drepturile noastre de români, de urmași ai geto-dacilor!

Să nu uităm că-n VT nu prea apare credința în nemurirea sufletului – vezi povestea lui IOV, a felului cum este răsplătit de un dumnezeu lipsit de spiritualitate!… Este clar că la geți credința în nemurire era mai veche, ajunsese la mare notorietate pe vremea lui Herodot, iar acesta o consemnează ca pe o particularitate. Cât era de veche?

Repet întrebarea: mai spune Herodot și despre alte popoare antice că credeau în nemurirea sufletului?

 

i.c.