CUM AU „BOICOTAT” ROMÂNII ISTORIA
În încercarea de a da o formă public acceptabilă resentimentelor lor antiromâneşti, şi anume forma de teorie şi teză istorică, ştiinţifică, istoricii maghiari şi-au aflat punctul de plecare şi de reazem al eşafodajului de pretexte şi de argumente în faptul, bine cunoscut, că ne lipsesc documentele scrise care să ateste prezenţa românească în nordul Dunării o lungă perioadă de timp, aproape un mileniu: de la retragerea aureliană, până în secolul al XIII-lea. Pentru unii istorici români, mileniul acesta ar fi ceva mai scurt: de numai cinci-șase secole… Că e de zece secole sau de cinci, mileniul nostru de „tăcere” tot mileniu rămâne! Un “mileniu” în care documentele istorice nu menţionează prezenţa românilor în teritoriile nord-dunărene!
Istoricii maghiari propun auditorului lor un raţionament foarte clar: dacă documentele vremii (acte de cancelarie, cronici istorice, note de călătorie etc.) nu înregistrează prezenţa românilor la nord de Dunăre, asta ce poate să dovedească altceva decât absenţa românilor din aceste ţinuturi? Pentru cititorul obiectiv, adică acel cititor care nu ştie absolut nimic în legătură cu cele discutate, raţionamentul maghiar este clar şi foarte convingător. Şi, într-adevăr, autorii maghiari nu se ostenesc degeaba, găsesc ei cine să-i creadă…
Pentru persoanele subiective, care, adică, mai ştiu câte ceva – condiţia onestităţii presupunem că se respectă de toată lumea – obiecţia maghiară stârneşte la rândul ei câteva întrebări, nevoia unor precizări.
Mai întâi, cât sunt de numeroase documentele care, prezentând starea de lucruri din nordul Dunării, nu-i pomenesc pe români? De asemenea, trebuie precizat, despre documentele existente, cât sunt de temeinice, ce şanse există ca ele să fi înregistrat starea reală de lucruri, situația completă? În ce măsură ele, în parte sau toate la un loc măcar, aceste texte pot fi interpretate ca o dare de seamă asupra Daciei, în întregimea acesteia, atât pe verticala timpului, cât şi pe orizontala spaţiului?
Răspunsul la aceste întrebări e de natură să descurajeze pe orice onest roeslerian (cei doi termeni nu sunt definitv oncompatibili!), dar până acum nici unul dintre roeslerieni nu a depus armele: documente care să prezinte starea de lucruri din nordul Dunării nu prea avem! Lipsesc documentele (scrierile) care să-şi propună o descriere a lumii din nordul Dunării. Cele care există şi, în lipsa altora mai bune, contează ca sursă de informaţii, sunt şi aşa foarte, foarte puţine. În plus, ele sunt departe de a oglindi lumea nord-dunăreană, de a da seama asupra întocmirilor omeneşti din Dacia. Izvoarele istorice scrise, din care constatăm că lipsesc românii, fac doar fugare referinţe la evenimente petrecute în Dacia la mare distanţă în timp şi spaţiu de autorul consemnării. Scriitorii bizantini, când scriu despre ceea ce se întâmpla în nordul Dunării, se arată interesaţi de ceea ce avea atingere cu Bizanţul. Ei consemnează schimbările ce se produc în starea de lucruri nord-dunăreană, bunăoară prin apariţia vreunui nou neam migrator spre luminile Apusului, dar nu descriu starea de lucruri propriu-zisă. Ei sunt atenţi la evenimente, iar prezenţa de secole a unei populaţii autohtone nu avea un asemenea caracter, nu avea nimic spectaculos, senzaţional.
Dacă urmaşii coloniştilor romani nu s-au retras în sudul Dunării, persistenţa lor în Dacia vreme de un mileniu, mileniul migraţiei popoarelor, e verosimilă numai prin acomodarea la condiţiile de existenţă şi supravieţuire noi. Renunţarea la o viaţă urbană, părăsirea oraşelor, spre care erau atraşi barbarii migratori prădalnici, constituia una din primele acţiuni de adaptare la aceste condiţii. Or tocmai modul de viaţă care e de presupus că putea asigura supravieţuirea unei populaţii autohtone este modul de viaţă ce explică şi incapacitatea cronicarilor bizantini de a remarca prezenţa unei populaţii autohtone în Dacia. Folosesc termenul incapacitate, căci despre aşa ceva este vorba când un cronicar, un istoric, deci, furat de întâmplările mărunte, de suprafaţă, nu vede mai în adâncul lucrurilor, adevăratul miracol ce se petrecea în acele vremuri: statornicia unei populaţii autohtone la nordul Dunării, devenirea ei ca popor, cel mai numeros popor din această parte a lumii!
Evenimentele petrecute în Dacia, aşa cum sunt povestite de cronicarii din vechime, în mod logic şi fatal nu-i puteau avea ca protagonişti pe autohtoni. Cronicarii bizantini nu arată nici o urmă de interes pentru lumea de dincolo de Dunăre, din Dacia, din punct de vedere sociologic, cum am zice noi azi. Dimpotrivă, dacă ar exista o descriere, chiar vag amănunţită, a locurilor şi a locuitorilor din nordul Dunării, făcută de cineva care a cunoscut nemijlocit această lume, iar din descrierea acestuia dacă ar lipsi numele românilor, atunci da!, s-ar cădea să cădem pe gânduri şi pe capul românilor spunându-le că sunt venetici în ţara lor!
Din păcate însă, o asemenea descriere nu există. Cel puţin după ştiinţa noastră. Deci, recomand preopinenţilor noştri să caute bine prin biblioteci şi să afle textele din intervalul mileniului cu pricina în care era de aşteptat să fie consemnată prezenţa românilor în nordul Dunării. Nu cerem actele referitoare la vreun recensămînt al populaţiei, dar măcar câteva acte de cancelarie ori însemnări de călătorie care să privească populaţia din nordul Dunării! Căci, mai corect e să se spună nu că românii lipsesc din documentele vremii, ci că lipsesc documentele despre lumea şi starea de lucruri din nordul Dunării, din ţinuturile în care, foarte probabil, locuiau românii.
Opoziţia pe care o fac maghiarii la ideea continuităţii româneşti în Dacia mai ridică, din partea persoanelor cu o judecată “subiectivă”, şi altă obiecţie: dacă absenţa românilor din documentele referitoare la nordul Dunării ne îndreptăţeşte să-i situăm pe români în sudul Dunării, atunci cum se face că nici despre prezenţa lor în sud nu avem atestări mai concludente?! După aceeaşi logică, ei lipseau şi din sudul Dunării. Căci aceasta este situaţia, situaţie despre care istoricii maghiari uită, de obicei, să mai sufle măcar o vorbă: în documentele vechi, românii din sudul Dunării nu sunt pomeniţi nici ei vreme de o jumătate de mileniu şi mai bine. Primele atestări ale vlahilor din sudul Dunării apar, după o “tăcere” de câteva veacuri, abia în secolul al XI-lea!
Unde erau românii, dacă lipseau şi din nordul, dar şi din sudul Dunării?…
Probabil că românii care azi sunt în nordul Dunării se aflau pe-atunci în sudul Dunării, drept care documentele nu-i consemnează în Dacia, iar cei ce azi se află în sud s-au aflat pe durata “mileniului” în nordul Dunării, de aceea nu pot fi aflaţi în documentele istorice privitoare la evenimentele petrecute în perimetrul pur balcanic, sud-dunărean! Altă explicaţie nu e posibilă dacă vrem să susţinem mai departe teza roesleriană…
Sudul Dunării înseamnă, pentru vechime, pentru mileniul care ne interesează, o lume, în comparaţie cu cea nord-dunăreană, mult diferită: a aparţinut aproape întotdeauna unui organism politic de tipul statului, fiind deci administrat într-un anumit cadru politic, juridic. Documentele despre lumea din acest sud al Dunării sunt mult mai numeroase şi mai bogate în detalii. Şi cu toate acestea, vreme de sute de ani, vreo şase, aceste documente nu-i amintesc pe românii din sudul Dunării. Motivele care i-au făcut pe cronicarii bizantini (căci la ei ne e toată nădejdea, în principiu) să nu-i consemneze pe românii din sudul Dunării sunt cu atât mai valabile în ceea ce-i priveşte pe românii din nordul Dunării. Adică nu ne mai mirăm că i-au pomenit aşa de rar pe aceştia, dacă pe cei din sudul Dunării abia îi amintesc, extrem de rar! Prezenţa românilor în sudul Dunării constituind o realitate arhicunoscută cronicarilor bizantini, e de înţeles că aceştia vor fi înregistrat în acelaşi fel şi prezenţa românilor în nordul Dunării, neacordându-i nici un interes, căci ei nu fac monografii, ci consemnări de evenimente. Ale acelor evenimente legate în vreun fel de grijile şi preocupările curţii imperiale.
Sursele bizantine şi cele latine ale vremii nu fac nicio menţiune, bunăoară, asupra structurii etnice a statului bulgar, pe care-l numesc astfel, bulgar, după clanul turanic stăpânitor. Nici măcar asupra populaţiei slave majoritare, care avea să dea caracter slav poporului bulgar, nu se face vreo menţiune. Ce concluzie se poate trage din aceste observaţii? Una singură cu mare certitudine: valoarea documentelor de care dispunem este extrem de mică, ele nereuşind să ne dea o imagine a vieţii, a realităţii trăite de odinioară.
Despre români, din aceste documente, nu putem trage nicio concluzie cu privire la locul unde se aflau! Nimic nu ne poate determina să-i excludem de la o viaţă în nordul Dunării. Dar ne alegem în schimb cu o întrebare la care nu va fi simplu să aflăm un răspuns: ce viaţă au putut duce românii în nordul Dunării, vreme de un mileniu, de au supravieţuit scurgerii prin Dacia a puhoaielor umane dezlănţuite în migraţia ce-a dat peste cap rosturile Europei moştenitoare a Romei antice?
Istoricii, români şi străini, ce au meditat asupra acestui fapt excepţional care este salvarea Daciei romanizate ca insulă de latinitate, au imaginat cam cu toţii aceeaşi strategie a populaţiei autohtone: retragerea localnicilor din calea migratorilor. Retragerea în ascunzişurile pădurilor, şi-n văile munţilor, relieful variat al Daciei permiţându-le, de minune, să evite contactul nedorit cu barbarii. Pentru această ipoteză e greu de aflat vreo adeverire după metodele clasice ale istoriografiei. Dar pentru cine are ocazia să cunoască îndeaproape realitatea românească, şi în primul rând limba şi folclorul românesc, precum şi corolarul acestora care este sufletul românesc, nu se poate să nu vadă că-n alcătuirea acestora se fac bine simţite urmele, amintirea ori pur şi simplu expresia unei adânci solidarităţi dintre neamul românesc şi natura acestor ţinuturi, cu codrul şi munteleîndeosebi. Folclorul slovac consemnează și el această solidaritate.
Nu pretindem nimănui să ia în consideraţie acest argument. Dar îl oferim celor ce, de bună credinţă fiind, vor să înţeleagă dacă şi cum a fost posibil “miracolul românesc”.
Lucrurile se leagă între ele foarte strâns: condiţiile în care e de imaginat că au putut românii supravieţui sunt capabile să explice totodată şi “tăcerea” documentelor istorice, inclusiv puţinătatea atestărilor arheologice (am zis puţinătatea, iar nu absenţa!), ca şi anumite fapte de limbă pe care o interpretare simplistă se grăbeşte a le propune ca argumente ale părăsirii acestor locuri (vezi discuţia în legătură cu toponimia românească şi absenţa cuvintelor vechi germanice). Codrul, “frate cu românul”, şi muntele i-au salvat pe români în primul rând ca spaţiu vast şi complex în care se puteau înjgheba aşezări relativ statornice, sate şi cătune, ferite de orice legătură cu veneticii nestatornici, departe de drumurile, aceleaşi, prin care puhoiul uman se scurgea spre a-şi afla astâmpărul abia dincolo de Dunăre ori chiar şi mai departe. Anumite expresii ale limbii române, o mulţime de obiceiuri și tradiții, nenumărate creaţii populare poetice, toate depun mărturie evidențiind relaţia de un tip cu totul special, nemaiîntâlnit la alte populaţii din această parte a Europei, legătura sufletească dintre român şi codru, dintre român şi munte.
În aceste condiţii, singurele în care devenea posibilă supravieţuirea, românii nu puteau dezvolta decât (1) o civilizaţie a lemnului, (2) de tip rustic, ţărănească şi păstorească, (3) o cultură orală, populară.
Pentru urmașii acelor cives romani colonizaţi în Dacia trecerea la acest mod de viaţă cât de cât străin, unora mai mult, altora mai puţin, nu va fi fost cine ştie cât de grea, de şocantă. Vechea civilizaţie geto-dacă era şi ea mai mult a lemnului decât a pietrei, era mai puţin a oraşului şi mai mult a satului, mai puţin a câmpiei şi mai mult a muntelui, doar despre daci autorii antici scriseseră că inhaerent montibus, adică „se ţin prinşi bine în munţi”, unde-şi au ardua domus „locuinţa de pe înălţimi”! În secolul al XVI-lea, italianul Ascanio Centario va consemna și el că “le montagne de la Transilvania sono tutte habitate da Valacchi”… Mai aproape de zilele noastre, cântecul popular slovac va face aceeaşi constatare, în termeni mai expliciţi: “valahului îi place să trăiască la munte”! Sau mai pe româneşte, “românaşului îi place sus, la munte, la izvor”!…
Colonizarea Daciei cu acei numeroşi cives romani nu va fi putut şi nici motive n-a avut măcar să încerce a distruge acest mod de existenţă, acest tip dacic de civilizaţie care se va dovedi salvator după retragerea aureliană. Din perspectiva acestui mod de viaţă, se poate spune că romanii aduşi de Traian şi urmaşii acestora au suferit ei un proces de dacizare. Prin retragerea aureliană începe propriu-zis procesul de formare a unui popor nou, distinct de cel latin şi de toate celelalte popoare din preajma sa. La nivelul limbii se impune limba latină, primind în structura sa numeroase elemente geto-dacice, înregistrate de lingvişti ca alcătuind substratul limbii române, subordonat stratului latin. Dar la ale niveluri ale plămadei etnice româneşti proporţiile se mai şi inversează câteodată.
Trecerea romanilor şi a daco-romanilor la un trai de tip dacic a fost determinantă pentru naşterea poporului român şi pentru supravieţuirea sa până în vremurile când românii apar în istorie gata să şi-o asume, la momentul cel mai oportun. Căci documentele încep să-i pomenească pe români în termenii cei mai expliciţi îndată ce încetează migraţia pustiitoare a barbarilor. Vreme de un mileniu românii au supravieţuit şi atât. Nu s-au aventurat să se organizeze în formaţiuni politico-militare, să ridice cetăţi sau oraşe, oferind astfel o ţintă în plus, mai lesnicioasă, noroadelor ce porniseră la demolarea Europei, la prăduirea acesteia. Când românii se vor organiza însă politiceşte, în zorii veacului al XIV-lea (Ţara Românească) sau ceva mai târziu (Moldova), o vor face, probabil, la momentul cel mai potrivit, căci ei vor întemeia astfel două state ce nu-şi vor afla egal în jurul lor prin stabilitate politică, Ţara Românească şi Moldova fiind singurele state din această parte a Europei ce există, din vechimea acelui secol al XIV până azi, neîntrerupt! Românilor se pare că le place continuitatea în toate!…
Reiau o propoziţie mai sus enunţată: “vreme de un mileniu românii au supravieţuit şi atât”… Această propoziţie e acceptabilă numai dintr-un anumit punct de vedere, cel pentru care istoria se reduce la evenimentul politic şi militar. Românii, vreme de un mileniu, s-au retras dinaintea acestei istorii, „au boicotat-o”, fiind aceasta, probabil, singura cale prin care se putea salva fiinţa naţională. Au amânat afirmarea acestei fiinţe pentru a o salva de la pieire. Instinctul de conservare etnică a funcţionat de minune şi nu va fi pentru ultima oară în istoria românilor. Dar ce au făcut românii în acest mileniu în care s-au retras din istoria Europei în singurătăţile codrului şi ale muntelui?
Printr-o lege a compensaţiei, care funcţionează cu o exactitate mecanică, abţinerea de la manifestarea vizibilă în exterior va fi dus la orientarea către sine, către lumea propriei fiinţe, a spiritului românesc. Retrăgându-se din calea străinilor porniţi pe jaf, omor şi cotropire, românii nu se mai puteau retrage şi din propria lor cale. Vor dezvolta, drept urmare, o civilizaţie originală, fruct al unei atitudini meditative faţă de lume, de viaţă. Meditazione, massima azione, spune un proverb italienesc. La capătul acestui mileniu de retragere din istorie, de retragere “în pustie”, în pustia munţilor şi a codrului, românii apar cu o zestre aparte: nu cu cetăţi falnice, nici catedrale semeţe, orgolioase, nu cu palate şi castele, ori cu savante universităţi şi mânăstiri, ci ca autori şi stăpânitori ai unei culturi populare extraordinar de bogată şi de interesantă, fără pereche în toată Europa!
Categoric, numai dintr-un singur punct de vedere se poate spune că “românii, vreme de un mileniu, au supravieţuit şi atât”! Privind roată în jur, vom zice şi noi că pentru o mie de ani şi mai bine ne lipsesc semnele împlinirii româneşti prin istorie, ale cărei ispite românii nu le-au cunoscut! Căci numai privind lucrurile astfel, de departe ori din negura bibliotecilor ori a străinătăţii, adică fără să-i cunoşti pe cei despre care nu te sfieşti să scrii chiar cărţi, de istorie, deci fără să cunoşti lumea românească în alcătuirea ei specifică, în adâncurile ei, ce nu pot fi scrutate decât aplecându-te asupra lor cu răbdare şi îndeaproape, numai în asemenea condiţii mileniul nostru de tăcere e un mileniu în care n-am făcut istorie!
Dar poate că am făcut altceva!… Ei bine, acest altceva s-a făcut, există, dar e mult mai greu de înţeles, de remarcat, căci nici nu se lasă uşor de văzut, cel mai adesea nu este pipăibil, nu bate la ochi, nici nu te trage de mână să-i bagi de seamă fiinţa. Ci îl descoperi încetul cu încetul, trăind viaţa măruntă, de zi cu zi, care este, la tot pasul, ca o respiraţie, marcată de semnele discrete ale unei culturi a sufletului, o cultură a sinelui, ce umple de uimire şi încântare pe orice om de bună credinţă care ajunge să ne cunoască în ceea ce este autentic şi străvechi românesc. (Vezi, printre altele, cazul lui N.Steinhardt…)
Din acest mileniu de boicot al istoriei românii ies, printre altele, înarmaţi pentru o viaţă socială cu o legislaţie proprie, vestitul, în tot evul mediu, jus valachicum, de care noi, cei de azi, nu ne-am priceput să ne minunăm îndestul. Şi cum să nu te minunezi când, conform acestui jus valachicum, variantă sau replică “dacizată” a dreptului roman, ni se propune, ca principiu, bunăoară, să distingem de hoţul nărăvit pe cel ce fură de nevoie şi să-l iertăm! Cel despre care se dovedeşte că a furat constrâns de condiţiile existenţei sale, pentru a se salva pe sine şi pe ai săi, copiii de acasă, să fie iertat!… Aşa glăsuieşte jus valachicum!
Ce mare victorie a spiritului se află în acest principiu!… Care victorie, a cărui împărat ori general, asupra cărei armate, asupra căror duşmani, se poate compara cu victoria repurtată astfel de români asupra duşmanului ce-l purtăm fiecare în noi, victorie consfinţită prin lege şi datină spre a se repeta cu fiecare generaţie acest principiu de drept românesc! Cine fură de nevoie, pentru a supraviețui, să fie iertat!…
În lumea toată dreptul roman este un model de logică juridică, de întruchipare a ideii de justiţie. „Adevărata cultură, spunea Tudor Vianu, constă în transformarea ideilor în sentimente”. Nu oare tocmai asta face, faţă de dreptul roman, jus valachicum al nostru? Nu vine oare acesta din urmă în completarea primului, spre a-l mlădia, organic, după marea schimbare ce se produsese în conştiinţa lumii îndată după elaborarea principiilor de drept roman, când apare şi se răspândeşte învăţătura creştinească, morala acesteia, duhul iubirii şi-al iertării între oameni, pe care românii l-au trăit mai autentic, se pare, decât oriunde în altă parte a Europei?
Mă încumet chiar să pun în balanţa unei judecăţi drepte, liberă de prejudecăţile îndătinate, două simboluri, dintre cele mai sensibile, mai accesibile: piramida, ca simbol şi împlinire a voinţei de a face istorie, de a rămâne în istorie, şi iia românească, mai puţin, chiar deloc simbol, în menirea ei firească de a înveşmânta şi de a da un plus de mândreţe trupului omenesc, dar capabilă să sugereze esenţa gestului românesc de a refuza istoria, vreme de un mileniu. Întru cât sunt comparabile iia şi piramida? Întru destul de multe, căci şi piramida acoperă un trup!… De asemenea, cu trudă se face şi una, şi cealaltă! Cu geniu! Dar al cui, în cazul piramidei? În nici un caz al celor ce, transformaţi din fiinţe umane în animale de povară, şi-au trăit viaţa de sclav împingând la bolovanii imenşi de piatră! Poţi oare despre aceşti sute de mii de oameni, a căror umanitate a fost dispreţuită şi anulată, al căror trup a fost înjosit pentru gloria unui stârv, poţi oare spune despre aceşti nefericiţi care au ridicat piramidele că au făcut istorie prin truda lor degradantă şi perfect inutilă?
Avem, aşadar, de o parte aceste monumente colosale ale dispreţului strivitor faţă de fiinţa umană şi, pe de altă parte, în celălalt taler al balanţei, uşoară ca un fulg, pânza de un cot pe care s-au adunat cu migala unor mâini îndrăgostite atâtea frumuseţi spre a-l împodobi cu ele pe omul cel mai de rând, pe tot românul! E atâta drag de viaţă şi de oameni în gestul înveşmîntării lor cu cămeşa albă ori iia înflorate ca nişte colţuri de rai, e atâta respect pentru fiinţa umană în iia şi-n toată civilizaţia românească tradiţională, adică în acea civilizaţie cu care ne-am ales în urma unui mileniu de retragere din istorie, din istoria cea bezmetică, încât nu te poţi mira îndestul de caracterul înşelător al aparenţelor după care, la prima vedere, ai fi zis că e atât de lamentabilă şi întristătoare abţinerea românească de a face istorie, vreme de un mileniu!…
Civilizaţia? Ce e civilizaţia dacă nu respectul faţă de fiinţa umană?! Cultul fiinţei umane!… Acceptând această definiţie, a cărei slăbiciune ne e greu s-o vedem, încă şi mai greu le va fi celor care, între oameni serioşi şi de bună credinţă discutând, vor pune în discuţie, vor pune la îndoială funcţia civilizatoare a românilor în spaţiul, nord sau sud-dunărean, în care s-au desfăşurat!
Românii au creat o civilizaţie proprie, extrem de originală, care a avut o mare putere de seducţie asupra altor neamuri, învecinate. O civilizaţie populară, anonimă, adică a tuturor, şi prin aceasta extrem de vie, de pătrunzătoare în sufletele oamenilor, modelându-le cu grijă, înfrumuseţându-le, înnobilându-le. Căci acesta e şi atributul esenţial al civilizaţiei româneşti: grija pentru sufletul omenesc, partea cea mai de preţ a lumii întregi! Respectul omului, ca valoare fără egal! Al omului om! Al omeniei!
Când, la sfârşitul primului război mondial, s-a discutat la Paris şi Versailles pacea europeană, clădită pe ideea de justiţie internaţională, instituită prin respectul principiului naţionalităţilor, când s-au găsit, tot atunci, contestatarii drepturilor româneşti care să se îndoiască asupra capacităţii româneşti de a crea, de a (se) civiliza, delegaţia română a pus la dispoziţia celor gata să ia în discuţie asemenea braşoave colecţia de proverbe româneşti adunate de G. Zane. Atât şi nimic mai mult! Să precizăm, pentru cei ce n-o cunosc, cum arată această colecţie: publicată între anii 1895 şi 1903 (1912), ea cuprinde zece volume, format mare, cu un total de 7.922 de pagini. Şi să ne întrebăm: în tezaurul folcloric al cărui popor european se mai poate afla ceva comparabil colecţiei Zane, colecţie pe care cercetările folclorice o dovedesc a fi… incompletă? Cu toate cele zece volume ale ei!
Au nu s-ar cuveni să vedem în mileniul de tăcere românească un motiv extrem de serios pentru a reconsidera înţelesul şi cuprinderea noţiunii de istorie? Au numele de istorie nu-l merită mai curând efortul românesc de a edifica sufleteşte omul, de a-l împodobi lăuntric şi de a-l creşte, de a-l spori, căci numai aşa omul putând aspira la o împlinire: de sine şi a sinelui?
Evident că există două istorii! Una vizibilă şi cu ochiul liber – şi, poate, de aceea, înşelătoare – de care s-au preocupat până acum îndeobşte istoriografii, axată pe ideea de eveniment, şi o altă istorie, invizibilă pentru cei pripiţi să aibă o părere, o istorie a marilor şi lentelor procese de transformare la nivelul etnic al conştiinţelor, al spiritualităţilor. Dacă vedem în om ceea ce el este, o fiinţă conştient perfectibilă, apoi trebuie să se cheme istorie tot ceea ce ţine de perfecţionarea omului în ceea ce are el specific uman: mai mult ca orice sufletul, conştiinţa de sine! Spiritul!
Mutând pe acest teren întrebarea “ce au făcut românii vreme de un mileniu, când documentele istorice nu s-au arătat vrednice(sic!) să-i consemneze?”, răspunsul devine extrem de complex şi de gingaş, dar şi inaccesibil celor deprinşi cu prejudecăţile comode, simplificatoare. Pentru ceilalţi, care ar putea înţelege un asemenea răspuns, oferim, deocamdată, rezumatul cel mai succint ce-l putem imagina ca răspuns la întrebarea de mai sus: „Ce-au făcut, deci, românii vreme de un mileniu?” Simplu de spus, poate că şi de înţeles pentru cine e făcut să înţeleagă: „Românii, vreme de un mileniu, au învăţat să-şi dea bună ziua!”… Exact aşa! Căci nu-i de colo să-i auzi, când doi oameni, doi români, îşi întretaie drumurile, chiar fără să se cunoască unul pe altul, zicându-şi:
– Bună ziua!
– Bună să-ţi fie inima!…
Oare nu e uimitor să-i doreşti cuiva să fie bun, cumsecade?! Și nu e încă și mai deosebit faptul că prin această urare ştii că-i vei face plăcere “celuilalt”, că vii astfel în întâmpinarea şi în sprijinul unui efort, pe care în lumea românească tradiţională îl făcea tot omul, efortul de a fi mai bun, mai drept, mai cinstit! Lucrul acesta este absolut uluitor!
Pe alte meleaguri, unde istorie s-a făcut cât poţi cuprinde, „Celălalt” este iadul însuşi! „L’Autre c’est l’Enfer!”… (Jean Paul Sartre, parcă).
Pe aici, pe la noi, care am boicotat istoria şi ne-am complăcut într-un „anistorism” demoralizant pentru cei ce se lasă mai uşor amăgiţi de ceea ce văd la alţii, luând mai greu a minte la ceea ce avem noi şi alţii nu au, deci ce avem noi mai deosebit e că celălalt este nădejdea noastră de mai bine, celălalt este mai bunul decât noi înşine! Şi de aceea ni-e aşa de drag!…
Bunică-meu Stan, coborît de la munte în câmpia dobrogeană, obişnuia să se roage la icoane, seară de seară, în cuvintele: Doamne, păzeşte-mă să nu fac rău nimănui!… Şi nu era decât un oarecare econom de oi… Cioban, vreau să zic! Şi se ruga la Dumnezeu să-l apere nu de răul ce i l-ar fi putut face alţii, ci de răul ce l-ar fi putut el face, fie şi fără voia sa, altuia… Celuilalt!
Românii au avut tăria să ajungă la asemenea performanţe sufleteşti (sic!) în numai o mie de ani! Extrem de scurt interval dacă luăm aminte în jur, de jur împrejurul globului, la celelalte seminţii şi popoare, la celelalte civilizaţii! La lumea în care trăim azi!… La mileniile care au trecut și omul încă nu s-a desprins de fiară!…
*
Formula din titlul acestui capitol a fost lansată, precum se ştie, de Lucian Blaga: românii au boicotat istoria… Lucian Blaga e şi unul dintre gânditorii cei mai sensibili la existenţa şi manifestările unui fel de a fi românesc. Mai mult poate decât în alte culturi, cărturarii români cei mai de seamă s-au pronunţat în chestiunea acestui stil naţional, românesc, de cele mai multe ori pentru a-l apăra de falsificatorii cu voie sau fără voie, insensibili la autenticitatea specificului românesc. Căci acest stil de viaţă inconfundabil constituie isprava cea mai glorioasă a poporului român, dobânda binemeritată la capătul acelui vestit mileniu, mileniul de reculegere românească…
Ion Coja
*
Acest text se publică din nou, pentru cei care nu l-au citit în urmă cu ceva ani, dar și ca răspuns la comentariile anonimului care semnează pe blog cu pseudonimul „Adevărul”, iar pe face-book cu un nume scris cu caractere evreiești. Este aceeași persoană, în două ipostaze la fel de joase intelectual, cu același soi de obrăznicie.
Îi băgăm în seamă, totuși! Le voi dedica un text de sine stătător. Meseria mea este să risipesc confuziile…
Comentariul tău e în așteptare.
26.05.2014 la 9:16 am
Reproduc conversatia in engleza:
“- What became of this civilisation? It died out in some way, or…how?
– Well, they don’t know. But what they know is that by 3500 BC it became virtually extinct as a really cohesive culture. It was sort of dying, declining, for about 500 years before that. One of the most interesting hypothesis is that people from the steps of Russia, Ukraine, once they developped a horseback riding, they sort of rode in, and took over.”
Daca in Romania, limba engleza nu se intelege altfel decat la NY, sau daca nu cumva zicala “engleza este o frumoasa limba care separa doua popoare, cel englez si cel american” nu e mai plina de adevar decat am dori sa acceptam, domnul cu pricina lanseaza aici:
1. O afirmatie: Popoarele respective au disparut ca civilizatii si culturi coerente, afirmatie la fel de “adevarata” ca si teoria lui Roessler privind plecarea dacilor din spatiul transilvan, si, in orice caz, fara nici un suport. Faptul ca nu stim (inca) mare lucru in legatura cu perioada 3000-1000 I. Chr. nu inseamna nicidecum ca civilizatia a disparut. E o confuzie – nu stiu daca deliberata- intre cunoasterea subiectiva si cea obiectiva, stiintifica, pe care, la nivelul dvs. nu o puteti face. Sau, ma rog, puteti, dar nu aveti voie sa o faceti.
2. ca UNA DIN CELE MAI INTERESANTE IPOTEZE, deci nu “o ipoteza”, este ca au venit popoarele calare din stepele rusesti, deci noi am fi un fel de urmasi ai acestora. Nu comentez mai departe, ca mi-ar trebui un camion de lamai sa-mi ia greata…
Răspunde
Un articol foarte bun!
Stimate domnule Ion Coja,
Vă mulţumesc din suflet pentru publicarea acestui studiu şi, pentru că suntem pe terenul definirii unui anume specific, ştiţi că mulţumesc este altceva decât merci.
Rar mi-a fost dat să citesc un studiu asupra unui subiect atât de grav, aproape imposibil de pătruns, aproape tot atât de dificil cum ai încerca să explici o minune dumnezeiască, studiu însă atât de aplicat, atât de intim subiectului, încununat cu o asemenea biruinţă (biruinţă a gândului, fireşte, ca să-i cităm pe naivii cronicari, cei pe care-i privim cu atât de suficientă (de la suficienţă!) superioritate.
Din studiul dumneavoastră mai întâi şi mai întâi am învăţat că ceea ce ni se imputa – absenţa noastră din catastifele istoriei de-a lungul unui mileniu – nu mai trebuie să o luăm ca pe un handicap, ca pe o culpă în stare să ne anuleze dreptul asupra teritoriului ba chiar asupra existenţei noastre ca popor, ci ca pe o uriaşă victorie, de un tip nemaiîntâlnit la nici una din toate seminţiile lumii.
Fac aici o paranteză, cu jena că voi coborî dezbaterea de la o temă atât de grea la banalitatea unui caz particular, la nivelul cazului divers.
Cu ani în urmă, presa comenta cazul unui ins căruia, din cauza incidentelor birocratice atât de obişnuite, i se pierduseră actele de identitate. Omul nu se putea angaja nicăieri, nu se putea însura, nu putea obţine o pensie, pur şi simplu, nu exista. Degeaba se ducea la Primărie, la Tribunal, la Partid, şi le spunea: Dar nu mă vedeţi că exist? Daţi-mi o adeverinţă, ceva, să mă pot şi eu încadra undeva, să pot trăi… Răspunsul era acelaşi, implacabil: Nu figurezi în registrul de nou-născuţi, înseamnă că nu te-ai născut.
Oricât ar părea de ridicol, aşa procedează foruri academice care se pretind serioase cu poporul român. Românii nu era nevoie să aducă nici un certificat, era suficient să se arate pe ei: Ne vedeţi? Existăm sau nu?, dar nici vorbă, forurile respective au mentalitatea funcţionarului de Primărie: Pentru că nu aveţi acte, voi între anii 271 şi 1200 nu aţi existat!
Sigur, se mai întâmplă şi neprevăzute. La 1330, Basarab l-a atenţionat pe Carol Robert: Fii atent că mai sunt şi eu pe aici! Cum să fii?, a ripostat mândru riga. Tu nu exişti. Unde ţi-e certificatul? La Posada, a răspuns Basarab. Dacă eşti curios, îl poţi vedea. Şi l-a văzut. Cronica pictată de la Viena îl arată pe Carol Robert şi cum arăta înainte de a-l citi şi cum arăta după.
Dar, să revenim la subiect.
Valoarea studiului dumneavoastră capătă o greutate specifică extraordinară, aş zice explozivă dacă explozia ar avea şi un sens salutar, atunci când expuneţi ce a creat poporul român în acel mileniu al exilului în el însuşi, cu ţara pârjolită, cu cutremurul produs de copite mereu peste 7 grade pe scara Richter, ascuns prin păduri şi prin stâncăriile munţilor.
Domnule Coja, ştiţi că sunt zgârcit cu cuvintele, iar, asemenea profesorilor de matematică, superlativele le ţin bine sub cheie. Dar… Toate catedralele lumii, toate universităţile, toate statuile şi toate tablourile din cele mai mari muzee nu întrec ceea ce a creat poporul român în acel mileniu în care nimeni pe lume nici nu visa că el mai există. Simplul fapt că el a supravieţuit, viaţa lui trecută prin încercările din care viaţa nu putea ieşi vie, întrece orice înfăptuire a geniului uman.
Şi, prin acele încercări, el a continuat, fără întrerupere, fără cel mai insesizabil hiatus, să colinde, să cânte Pe-un picior de plai, Pe-o gură de rai, să aprindă lumânări în Noaptea Învierii şi să înconjoare cu ele în candela palmei acea colibă cu turlă care a fost adăpostul credinţei lui.
Şi, bineînţeles, pentru toate aceste alese sărbători, pentru Paşti, pentru nuntă, pentru botez, să ţeasă şi să coase ii.
Acea minune fără seamăn care e ia.
Acea doină văzută care e ia.
Aseară am fost cu soţia mea la un târg al meşteşugarilor şi, pe lângă obişnuita cumpărare a blidelor de lut împodobite ca nişte mirese, ne-am tot uitat la toate iile, încercând să stabilim care s-ar potrivi mai bine nepoţelelor noastre. A fost mai mult decât o căutare: o contemplare. Le-am admirat reculeşi ca în rugăciune. Ce perfecţiune, câtă nobleţe, cât simţ al echilibrului, fără culori ţipătoare, cu acele nuanţe reţinute dar pline de o bucurie interioară, spunând mai mult decât orice veşminte imperiale!
Şi, să nu uităm subiectul propoziţiei: toate creaţii ale acelui mileniu de refugiu, refugiul din istorie!
Dumneavoastră faceţi o foarte sugestivă comparaţie a iei cu piramidele, concurs din care la toate probele – mod de realizare, scop, aspect, chiar şi longevitate – ia iese câştigătoare.
Ştiţi că nu există o zi internaţională a piramidei, dar există o zi internaţională a iei, o zi în care toată planeta, din California până în Japonia, din Kamciatka la Capul Horn, se îmbracă în ie.
O zi în care se concentrează un mileniu întreg, mileniul din care românii nu pot aduce dovada că au existat, dar şi celelalte multe milenii ale existenţei lor.
Aţi pomenit de Proverbele lui Zane. Cu acele uriaşe tomuri trebuie să umblăm atent pentru că ele nu conţin un minereu obişnuit: acolo este uraniu îmbogăţit. Acele mii de pagini nu sunt nici de roman, nici de filosofie, nici de istorie, mai dense, mai rarefiate, care cum. Acolo sunt proverbe. Un proverb se întinde pe cel mult un rând de carte. Iar acolo sunt mii de pagini. În faţa cărora şi Comisia de la Paris a rămas siderată şi şi-a dat seama că o densitate de gândire de asemenea proporţii nu încape decât într-o Românie Mare.
Multe din acele tablete de înţelepciune au fost create în acel mileniu şi poartă pecetea acelor încercări. Altele sunt şi mai de demult şi au străbătut acel mileniu de la un capăt la altul, fără universităţi, fără biblioteci, fără acte, neînregistrate nicăieri.
Încă o dată, vă mulţumesc frumos!
Acest studiu fundamental ar trebui din când în când, cu o anumită periodicitate, să fie pus la vedere, să poată fi citit de cât mai mulţi (şi, pe cât posibil, înţeles).
De ce nu sîntem …
V-AM ȘTERS COMENTARIUL,MAI ALES CĂ NU ERA AL dVS, CI PRELUAT DE PE UN SITE. PREIAU DE PE ALTE SITE-URI TEXTE CARE SE POTRIVESC CU CE GÂNDESC EU ȘI CEILALȚI COMENTATORI DE PE SITE-UL „NOSTRU”.POATE CĂ AȚI VRUT SĂ NE FACEȚI CUNOSCUTE INEPȚIILE CARE SE POT ENUNȚA PE TEMA IDENTITĂȚII ROMÂNEȘTI!
TEXTE PE ACEASTĂ TEMĂ, DACĂ VOR SĂ SPULBERE LOCURILE COMUNE CA PE NIȘTE NEADEVĂRURI, TREBUIE SEMNATE, CU NUME ȘI PREUNUME. EVENTUAL ȘI CU UN SCURT CV!
ION COJA
Cum a ajuns să promoveze Federaţia Rusă istoria neamului românesc
Editorial | 14-05-2014 21:02
Cum a ajuns să promoveze Federaţia Rusă istoria neamului românesc
De circa un an de zile pe străzile marilor oraşe din România eşti abordat pe stradă de tineri frumoşi îmbrăcaţi care îţi oferă să cumperi o carte editată în condiţii grafice excelente, tipărită în Federaţia Rusă, cu un titlu simbolic: „Istoria neamului românesc”. Curiozitatea m-a pus să cumpăr cartea, care arată ca un album şi costă doar 60 de lei. Lucrarea „Istoria neamului românesc” este scrisă de un istoric puţin cunoscut, Liviu Florian Dogeanu şi a apărut la Editura Roossa din Moscova. Din informaţiile pe care le deţin cartea este finanţată de un institut din Rusia similar ICR de la Bucureşti. Colectivul redacţional este pur sânge rusesc şi format din nume necunoscute pentru noi, ca V. Borşcev, A. Vorobiova sau D. Pronin. Cartea am lecturat-o cu deosebită atenţie, cu ochiul format de vultur al istoriografiei româneşti. Surpriza mi-a fost mare. În legătură cu vechimea locuitorilor în spaţiul danubiano-pontic, cu importanţa dacilor în istorie, războiele daco-romane, sau formarea poporului român, cartea parcă e scrisă de PP Panaitescu, N. Iorga, Vasile Pârvan sau CC Giurescu. În legătură cu rolul ţărilor române în apărarea creştinătăţii împotriva expansiune otomane cartea repetă tezele arhicunoscute ale istoriografiei noastre de la V. Papacostea, D. Prodan la Ştefan Pascu. Mai mult, Mihai Viteazul e prezentat ca un unificator al românilor la 1600, nu ca un mercenar habsburg cum o face Lucian Boia, încă profesor la Universitatea din Bucureşti. Şi perioada fanariotă e corect prezentată, ca o etapă de reforme administrative.
Şi totuşi, undeva în subsidiarul cuprinsului se observă o uşoară influenţă rusească, mai degrabă în iconografia cărţii, decât în interpretarea textului istoric. Începând cu D. Cantemir se laudă rolul domnitorului moldovean în realizarea pactului cu Petru cel Mare la Iaşi. Se insistă pe rolul războiaelor ruso-turce pentru eliberarea creştinilor din Ţările Române şi Balcani. Se arată rolul de ofiţer rus medaliat de ţar al lui Tudor din Vladimiri, în Revoluţia de la 1821. Se scoate în evidenţă subtil rolul civilizator al Rusiei prin Regulamentul Organic de la 1830, ca primă constituţie a principatelor române sau rolul generalului Kiseleff în modernizarea legislativă şi edilitară a Ţării Româneşti. Cartea nu neagă că Rusia ne-a luat Basarabia la 1812 şi că este pământ românesc. Propaganda istoriografică rusească între coperţiile acestui album istoric despre trecutul românilor se păstrează în limitele ştiinţei, doar că pe lângă imaginile arhicunoscute din manualele noastre şcolare inserează tablouri cu personalităţi ale istoriei Rusiei, care au avut legătură cu ţările române: Alexandru I, împărat al Rusiei, tablou de Franz Kurjger; Asaltul asupra fortăreţei Akhaltsikhe din 1828, care a permis eliberarea comerţului principatelor române din chingiile otomane spre Rusia şi Occident; Asediul oraşului Oceakov, 6 decembrie 1788; Episod din Războiul ruso-turc, 1828 – 1829; Pavel Kiseleff de Franz Krujger; Asalt pentru străpungerea fortăreţei lui Baiazid, 8 iunie 1877; Intrarea marelui prinţ Nicolae în Târnovo, alături de preoţii ortodocşi la 1877; predarea Nicopole, 1878 etc. Cartea se încheie apoteotic cu înfăptuirea României Mari, datorită alianţei cu Rusia din primul război mondial.
istoria-neamului-romanesc-197253
E interesant din această carte, că aduce nuanţe ruseşti în cercetarea trecutului modern al poporului român şi evidenţiază rolul Rusiei în câteva momente importante a istoriei noastre: D. Cantemir, războaiele ruso-turce de la 1700 la 1877; revoluţia de la 1821, liberalizarea comerţului în urma tratatului de la Adrianopol, în 1829; Regulamentul organic, 1830, legile lui Kiseleff, războiul de independenţă de la 1877 şi alianţa din marele război de la 1914 – 1917. „Istoria neamului românesc” tipărită la Moscova e o interpretare „rusească” a istoriei noastre în care se pune în lumină prin subsidiar în mentalitatea colectivă şi rolul Rusiei la modernizarea statului român şi în formarea României Mari la 1918. Aş fi curios să aflu dacă o editură dintr-o capitală a marilor noştri aliaţi declarativi din NATO sau UE au tipărit o istorie a neamului românesc, în condiţii grafice excelente, în care să se evidenţieze rolul românilor în Europa, ca apărători ai creştinătăţii şi civilizaţiei europene, şi să se laude formarea României Mari la 1918. Până în prezent, din presa germană, anglo-saxonă sau franceză am citit că românii sunt un popr şi o ţară de mâna a doua în Europa, că suntem cerşetori şi că rrom vine de la român. Cărţi să scoată un institut german, englez sau francez despre istoria noastră adevărată nu ştiu să fi apărut, eventual revizuiri istorice gen Lucian Boia, că Transilvania e pământ unguresc şi ţara lui Dracula, iar românii au ajuns pe teritoriul actual undeva prin secolul XIII/XIV, păcat că suntem ortodocşi şi nu am trecut cu toţii la catolicism, ca apoi să funcţionăm ca protestanţii din etica lui Max Weber.
Ionuţ Ţene
Sincer, nu cred ca strainii de mai sus intentioneaza sa ne boicoteze istoria?
Atunci cine ?!
Cu stima
NS
N-ați înțeles! Sau n-am înțles eu! Care străini?
M-am referit la cei care au facut cele trei filme
Am văzut și eu filmul cu pederastul d la Vatican. Bietul om spune ceva care s-a mai spus, el însuși a auzit în România că „LIMBA ROMÂNĂ SAU PRECURSOAREA EI VINE DIN LOCUL DIN CARE SE TRAGE LIMBA LATINĂ!” Eu încă din anii liceului am această bănuială, dar asta nu privește numai limba latină, ci și alte limbi indo-europene. O bănuială car încă nu s-a confirmat suficient ca să mizăm pe ea!
Omul zice: „sau precursoarea ei”! Nimic nou! Cândva, în trecutul lor, latina și geto-daca s-au vorbit în același loc, de către același popor, erau una și aceeași limbă! Împreună cu alte limbi ariene! Nicio noutate!
https://www.youtube.com/watch?v=tnADnlrwiYA&list=PLVotPN9km30h_JFHNbpqQSjWaKE_lRdre
Vechii locuitori ai României au fost înlocuiţi undeva 3000 Î. Chr, de cei din stepele ruseşti??????? Domnule Săvescu, înainte să puneţi astfel de mizerii în circulaţie publică, ascultaţi-le! Căci vă acord prezumţia de nevinovăţie, şi nu cred că aţi facut-o cu intenţie! Daca ar fi asa, ar fi grav!
Daca ascultati cu atentie , stimabilul de la New York Univesity spune :” ..una dintre IPOTEZE ar fi..”
„Mizeria” de mai sus este o prima recunoastere a faptului ca pe tritoriul de azi a Rom^niei a inceput Europa sa existe.
Din cele opt minute, cam 30 secunde arata o ipoteza grotesca, cu calaretii asiatici intrerupand cultura localnicilor. Altfel, filmul arata lucruri interesante, deranjand doar actualizarile (politizare?), pomenirea bulgarilor cu mult timp inainte de sosirea lor in Europa (681 d.H.), calaretii veniti din stepele rusesti si ucrainene (?). E drept, bulgarii acorda arheologiei mult mai multa preocupare decat noi, de au ajuns sa se pretinda urmasi de traci, ca si ungurii pe alocuri… Ori rusii, mai nou, descendenti din …Carpati!? Ori evreii, care ar fi intemeiat, cica, orasul Adjud… Asa-i cand ii lasam.
Asadar, daca o parte din 16 vorbeste de rau despre romani si nu invers, tot e ceva.
Nu căutați nod în papură; acel timp al istoriei privind spațiul carpatic și ținuturile înconjurătoare nu se predă în nici o universitate americană!
De unde să știe că nimeni nu i-a înlocuit pe acei locuitori dacă ai noștri nu le spun. Ba mai mult, ai noștri spun povestea/bazaconia cu venitul arienilor din…nimeni nu știe unde.
Oare cît se studiază în școlile noastre acele timpuri?
Nu istoricii oficiali de la noi spun că tăblițele de la Tărtăria îs falsuri pe cînd americanu din următorul filmuleț, cel mai mare cunoscător de scrieri antice, spune că tăblițele îs cea mai veche scriere din lume și că datarea-i fără dubii, „dated now solidly”?
Gunoiu-i la noi în ogradă, lumea „științifică” oficială, și pute.
Care sunt acei istorici oficiali care afirmă că tăblițele de la Tărtăria sunt falsuri? Spuneți-le pe nume, vă rog!
1. Puiu Hașotti, dr în istorie, conferențiar la Univ Ovidius Constanța, muzeograf, cercetător principal, șamd:
„Aşadar, este vorba despre tabletele de la Tărtăria.
După foarte mulţi specialişti, aceste tablete sunt nişte falsuri, în sensul că ele au fost luate din colecţia unei contese, Zsofia Torma, contesă maghiară.
Ele au fost arse secundar şi introduse, apoi, descoperite într-un sat, Coţofeni, datat cu vreo mie de ani mai târziu decât cei care consideră că tabletele sunt originale.
Aşadar, dacă sunt nişte falsuri, nu au ce căuta să reprezinte arheologia românească. Dacă sunt originale, ele nu reprezintă poporul român şi nici arheologia românească, pentru că, presupunând că descoperirea ar fi fost chiar corect făcută, şi nu să facă parte din colecţia contesei Zsofia Torma, ele au fost confecţionate undeva, în Orientul Apropiat, la Uruc şi datate pe la 2750 î.H.
Deci, ele nu au cum să reprezinte cultura şi civilizaţia românească. Chiar dacă ar fi fost descoperite în condiţii stratigrafice clare, sunt nişte importuri.
Dezbaterea, în lumea arheologilor, este una care nu s-a isprăvit încă şi, vă repet, sunt opinii după care aceste tablete au ajuns la Tărtăria, pe şantierul arheologic, într-o manieră frauduloasă, ca să nu spun altfel.
…”
mai multe la adresa de mai jos
http://m.parlament.ro/pls/steno/steno.stenograma?ids=6358&idm=13&idl=1
Nu stiu să existe un text scris, un studiu care să susțină ideea lui Puiu Hasotti, care, între noi fie vorba, de când zace in Parlament s-a cam depreciat ca arheolog! A expirat!…
Mă puteți informa, accesul pe Internet la dezbaterile parlamentare ce perioadă cuprinde? Din 1990 sau mai dincoace?
Am gasit ca la la Institutul de istorie a Transilvaniei din Cluj, dar si la o alta institutie clujana, placutele au fost arse si chiar tratate cu acid! Cica, in ajutorul datarii corecte cu C-14… Cica, neintentionat…
Ce sa ma mai mir, cand, tot la Cluj, Boc a admis ca romanii au deportat 18.000 evrei la Auschwitz…
Aveţi aici un muzeograf,deci om de meserie care contestă.Ins[ plaja e mult mai mare
http://forum.placere.ro/cafeneaua-placere/discutii-politice-sociale/2606-nationalism-prost-inteles?page=13
https://www.youtube.com/watch?v=4Iq4Qbd0wpw
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=AfDfq0w-G34#at=27
Citez: „Vreme de un mileniu românii au supravieţuit şi atât. Nu s-au aventurat să se organizeze în formaţiuni politico-militare, să ridice cetăţi sau oraşe, oferind astfel o ţintă în plus, mai lesnicioasă, noroadelor ce porniseră la demolarea Europei, la prăduirea acesteia. Când românii se vor organiza însă politiceşte, în zorii veacului al XIV-lea (Ţara Românească) sau ceva mai târziu (Moldova), o vor face, probabil, la momentul cel mai potrivit, căci ei vor întemeia astfel două state ce nu-şi vor afla egal în jurul lor prin stabilitate politică, Ţara Românească şi Moldova fiind singurele state din această parte a Europei ce există, din vechimea acelui secol al XIV până azi” etc. E ILOGIC!!! Daca romanii stateau neorganizati politico-militar un mileniu, ce forme de organizare ar fi adoptat odata „momentul potrivit” aparut? Daca esti nestiutor, iei de la altii formele lor de organizare, nu? Dar atunci cum se face ca romanii si-au pastrat forma de organizare in voievodate si cnezate, care nu se intalnesc la unguri, bulgari si bizantini?? Cum de s-au pastrat obstile, care iar nu apar la migratori? Cum de s-au pastrat legile, acele Jus Valachorum pe care si ungurii le-au pastrat pentru ca n-au avut cu ce le inlocui mai bun? De ce au pastrat ungurii voievodatele romanesti? De ce aceeasi forma de organizare au avut-o si romanii din Tara Romaneasca si Moldova? Nu sunt astea dovezi de continuitate organizatorica? Si cum au aparut generali straluciti ca Ionita Asan ori Basarab Intemeietorul, care au adunat osti mari si au purtat razboaie cu regate si imparatii puternice, pe care le-au invins, cum s-au petrecut acestea daca romanii n-ar fi avut traditia si stiinta militara si SPIRITUL militar? Din nimic, nimic rasare; si nimic nu rasare din nimic!
Nu cred că mă contrazic observațiile dvs, ci mă obligă la unele nuanțări! Mulțumesc. O să țin seamă de observațiile dvs, care mi se par corecte!
Pierit-au dacii? Nuuuuu! iata aici o proba, Arcul lui Galeriu, ridicat in 304 e.n. in Salonic. Reproduc comentariul gasit la fotografie:
„Arcul lui Galerius din Salonic (Grecia) este una dintre cele mai puternice dovezi ale faptului că dacii nu au dispărut din istorie după războaiele cu Traian, așa cum diverși incompetenți și multiple cozi de topor doresc să ne convingă!
La aproximativ 200 de ani de la cucerirea unei părți din Dacia de către romani și la câteva decenii după retragerea romanilor din Dacia, regăsim aici aceleași figuri de daci, cu același tip de îmbrăcăminte, arme și draconul dacic, precum pot fi văzute și pe columna lui Traian. Mai mult decât atât, dacă pe Columna lui Traian dacii apar ca învinși, aici dacii apar ca învingători alături de împăratul roman Galerius, de origine dacă.
“Arcul lui Galerius a fost ridicat de Senatul roman în jurul anului 304 e.n., pentru a glorifica victoria cezarului Galerius Valerius Maximus asupra perșilor, câștigată în anul 297 e.n., cu ajutorul trupelor de daci, compatrioții săi. Metopele monumentului îi prezintă pe daci ca factor principal în câștigarea victoriei, fapt recunoscut de toți cercetătorii, începand cu profesorul danez K.F. Kinch, a cărui lucrare constituie piatra de temelie pentru studiile celorlalti.” (Fragment din „Dacii de-a lungul mileniilor”, de Dumitru Balasa)”
Poza monumentului, aici:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10203863685017750&set=pcb.10203863685977774&type=1&theater
Numai istoricii maghiari sau cumpărați de maghiari au susținut că „dacii au pierit”!
Păi nu v-am pus in cârca chestia asta. Pur şi simplu am răspuns unei solicitari a dvs. de a furniza probe ale continuitătii. Că le-am zis daci, si nu români…e greu sa dai o dată fixă a încheierii procesului de trecere de la unii la altii.
Ar fi cazul să-i „demascați” pe cei care declară că dacii au dispărut din istorie după războaiele dacice, purtate de Traian.
Ultimii migratori veniti in Europa, au devenit cei mai vehementi denigratori ai celei mai vechi civilizatii din zona. S-or fi simtind cu musca pe caciula…
M-am intrebat adesea, de ce avem atat de multe cozi de topor? Am gasit, succint, dintr-un condei, ca vreun sfert dintre noi nu sunt romani si ca dintre ei se recruteaza majoritatea cozilor. Unii mai feroce ca altii.
Mă voi referi la cea mai veche atestare a vlahilor în sudul Dunării, dar, pentru că de ea se leagă nişte elemente foarte interesante, povestea va fi un pic mai lungă.
În prima parte a secolului XX, un britanic, Denis Galloway, a făcut nişte călătorii în România. Cum el era din Cardiff şi cum despre welşi se spune că de fapt sunt valahi, urmaşii cohortelor de daci duse în Britania după ocuparea Daciei, era curios să le vadă pe aceste presupuse rude ale lui cum arată la ele acasă. S’a împrietenit cu reputatul etnograf Romulus Vuia, întemeietorul primului muzeu etnografic în aer liber, cel din Cluj. Acesta tocmai se documenta asupra portului popular din Ţara Haţegului, despre care va elabora o lucrare fundamentală. Galloway s’a oferit să facă fotografii în zonă, operaţie dificilă la noi în acea epocă, nu şi pentru el care dispunea de aparatura necesară, de o calitate care uimeşte şi azi.
Ajungând în apusul Ţării Haţegului, în satele ascunse pe după ramificaţiile Munţilor Poiana Ruscă, Vuia şi Galloway au observat la ţăranii de aici un obiect vestimentar insolit, multifuncţional: o mantie-glugă în care omul îşi ducea merindea, cu care se învelea când se culca, pe care şi-o punea pe cap în caz de ploaie ori ninsoare. Numai că straniul obiect îi trimitea pe cercetători la o scenă pe care o mai văzuseră. Unde? Pe Columna lui Traian! Dacii din delegaţia care se înfăţişează înaintea împăratului pentru a cere pace purtau o mantie-glugă absolut identică cu a ţăranilor din Ţara Haţegului.
Şi ca să se convingă că au întradevăr de-a face cu acelaşi obiect surprins la limitele a două milenii, Vuia şi Galloway au aşezat nişte ţărani cu „căciuli” din Lunca Cernii în aceeaşi poziţie cu dacii de pe Columnă. Identitate perfectă!
Urcând de la războaiele dacice încoace pe spirala timpului, ne reîntâlnim cu „căciula” în jurul anului 800. Din timpul tulburărilor produse de iconoclasm, avem o însemnare de la mânăstirea Kastamonitu din Muntele Athos.
În traducere ea sună astfel: „[…] În zilele împăraţilor luptători împotriva icoanelor, neamurile din ţinuturile de lângă Dunăre au găsit o epocă de anarhie, deoarece împăraţii cei nelegiuiţi ai romeilor duceau război împotriva sfintelor icoane. Atunci aşa numiţii rinhini, iar în limba celor simpli vlahorinhini (Βλαχορηχινοι) şi sagudaţi (Σαγουδατοι), au cucerit Bulgaria, s’au întins puţin câte puţin în diferite părţi, au pus mâna pe Macedonia şi, în sfârşit, au pătruns în Sfântul Munte împreună cu toţi pruncii şi femeile lor, deoarece nu se afla nimeni să le stea împotrivă şi să-i înfrunte cu război […]”.
Pentru că în notiţă apărea numele de vlahi, iar aceasta era cea mai veche atestare a lor, ea a fost mult comentată de către cei mai mari specialişti: W. Tomaschek, într’un studiu apărut sub egida Academiei din Viena la 1881, N. Iorga, Th. Capidan, A. Sacerdoţeanu, M. Vasmer, într’un studiu apărut la Berlin, M. Lascaris şi alţii.
De mirare că, trecută pe sub asemenea ochi şi pe sub atât de multe dioptrii, acei „sagudaţi” pe care notiţa îi menţionează au rămas până azi o enigmă, astfel că Fontes Historiæ Daco-Romanæ vol. IV face următoarea trimitere la subsol: „Sagudaţii, trib neidentificat…” Asta pentru că distinşii savanţi nu cunoşteau „căciula” dacică. Totul se luminează dacă îi punem pe „sagudaţi” în legătură cu vlahii, fie că erau ei pe râul Rinhos, fie „în ţinuturile de lângă Dunăre”, aşa cum de altfel textul o cere. Trimiterea de la subsol care îi consideră pe „sagudaţi” „trib neidentificat”, mai spune că numele acestora „a fost pus în legătură cu latinul sagum «manta de lână, glugă», deci «purtători de glugi»”. Notiţa nu menţionează aşadar un „trib neidentificat” ci, cu toată precizia, pe vlahii „sagudaţi”, vlahii „purtători de glugi”, vlahii „căciulari”.
În secolul al XIX-lea, găsim termenul de „sagudaţi”, nu tradus în latină ci în forma originală, dacică, de „căciulari”, la Vasile Alecsandri în poema „Peneş Curcanul”: „Toţi dorobanţi, toţi căciulari,/Români de viţă veche…”
Din când în când trebuie să-l privim mai în profunzime pe fostul Rege al poeziei şi nu cu superficialitatea cu care e tratat de când a fost scos din tron. El foloseşte aici termenul de „căciulari” nu ca pe unul trimiţând la inventarul vestimentar ci ca pe o „pecete” care îi autentifică pe „căciulari” ca fiind „români de viţă veche”. Or, nu căciula de pe cap, comună tuturor populaţiilor din zonele friguroase, poate face aceasta ci numai o „căciulă” aparte, specifică exclusiv românilor şi pe care ei o poartă din cea mai adâncă străvechime. De fapt, poetul şi face această distincţie în versurile următoare când, descriind felul cum se îmbracă dorobanţii, le atribuie acestora şi „cuşma pe-o ureche”, un simplu obiect, altceva deci decât acea „căciulă” specială care le dă numele purtătorilor ei şi le dovedeşte vechimea.
Doar un aspect punctual. Expresia apartine, intr-adevar, lui Sartre, numai ca formula corecta este „l’enfer, c’est l’autre”. Nu voi crede insa in ruptul capului ca aceasta interpretare mot a mot este corecta. Nu pentru Sartre, care a refuzat premiul Nobel, spunand ca el nu scrie pentru premii…Mai degraba sensul expresiei este de responsabilitate pentru ceilalti, de permanenta angoasa ca nu ai facut suficient in planul social pentru a indruma pe o cale fireasca evolutia spirituala a umanitatii. Poate ca ma influenteaza, in acest sens, o interpretare superba la Teatrul Mic a piesei „Cu Usile Inchise”, de acum vreo 30 de ani, poate ca nu e decat o interpretare mai apropiata de sufletul romanesc a spuselor lui Sartre. Pana ma va convinge cineva de contrariu, raman la ideea ca ideea lui Sartre era mult mai generoasa decat simplul stres de a face parte dintr-o societate capitalista. In fond, era si filosof…Ca unii s-au grabit sa il eticheteze ca existentialist ateu…ma rog, nu pot bietii oameni sa judece fara etichete, uitand ca nici macar vinul nu e acelasi, un Bourgogne din 1967 fiind diferit de un Bourgogne din 1970! Cum mai incape aici, daca lucrurile ar sta asa, „L’existence precede l’essence”, adica simpla auto-creere a individului prin ceea ce face, prin influenta pe care o are asupra mediului social?
Buna ziua.
Putetio lasa un raspuns cu cateva detalii despre „colecţia de proverbe româneşti adunate de G. Zane”?
Va multumesc.
Căutați singur și veți găsi mai mult decât ce vă pot spune eu din amintiri
„Un astfel de studiu a voit să întocmească, la finele secolului trecut, ing. Iuliu A. Zane (v 1.25.1, p XLII):
„Cînd am întreprins această lucrare gîndul ‘mi-era să atudiez asemănările dintre proverbele române și cele străine. Am văzut însă, de la început, că încălicăm pe la coada calului, căci îmi lipsea temelia, adică o colecție proverbelor noastre…Așa fiind, m-am văzut silit, vrînd-nevrînd, să adun întîi o colecțiune pe cît se poate de completă de proverbe românești…”
…
Din păcate, după mai bine de douăzeci de ani de muncă intensă, pentru realizarea celei mai remarcabile și mai masive colecții paremiologice din lume, dezinteresul cu care i-a fost primită opera (v 1.25.1, p XIV) i-a creat o stare care nu i-a mai permis să-și angajeze capacitatea de muncă pentru o trudă cel puțin tot atît de lungă și obositoare, în vederea realizării intenției inițiale.”
(Gabriel Gheorghe, Proverbele românești și proverbele lumii romanice, Ed Albatros, 1986, pg 9)
1.25.1 Zane, A.Iuliu, Proverbele românilor din România, Basarabia, Bucovina, Ungaria, Istria, Macedonia. Proverbe, zicători, povățuiri, cuvinte adevărate, asemănări, idiotisme și cimilituri cu un glosar româno-francez, vol I, 1895)
…eu zic altceva , hai sa face niste sapaturi pe langa marile catedrale si biserici catolice si reformate , sa vedem temeliile cui au apartinut ?….
Nu mă lăsați prost: care este sensul acestui comentariu?
Incerc eu o explicatie: bisericile s-au ridicat in general pe temeliile sanctuarelor dacice/getice, pastrand energiile pozitive ale locurilor respective. A fost ceva „programat” – ori pentru a spulbera vechea credinta in zei, ori pentru a le da o continuitate in ochii localnicilor pentru ca noua credinta sa „prinda” mai bine si pentru a folosi locuri deja sfintite de rugaciuni. Asta ar fi o explicatie stiintifica a fenomenului; ar putea fi privita si ca o continuitate in spirit, daca ne gandim ca simbolul crucii apare pe pamanturile romanesti cu mii de ani inainte de Hristos iar simbolul svasticii, vechi de 5000 de ani si peste, apare si azi la bisericile crestine din Etiopia, cum e in fereastra bisericilor taiate in piatra din Lalibela
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/21/Bete_Emmanuel.jpg/440px-Bete_Emmanuel.jpg
http://www.espirituviajero.com/files/u3/principal_espiritu_viajero46rut1a.jpg
http://wwwdelivery.superstock.com/WI/223/1606/PreviewComp/SuperStock_1606-129573.jpg
Crucea veche getica/dacica are bratele egale, cum apare pe portile romanesti traditionale, pastrate mai ales in Maramures
http://unaltfeldejurnal.wordpress.com/2012/06/20/simboluri-arhaice-romanesti-si-simbolistica-lor-i/
Sper ca stiti ca Mihnea cel Rau a construit in 1508-1509 Schitul de la Pestera Ialomicioara in chiar gura pesterii, oprind (sau limitand? facilitand calugarilor?) accesul la Altarul lui Zalmoxe din interior. Nu vi se pare ceva care te pune frumusel pe ganduri?
Si inca un amanunt – Cetatea Rasnov are in interior temelii de biserica ortodoxa cladite pe ruine dacice, aici fiind vechea Comidava/Cumidava si ulterior castru roman de piatra. Cavalerii teutoni doar au reconstruit cetatea pe vechile temelii dacice/romane.
Unde, în antichitatea geto-dacică, apare „crucea getică”?
http://timpulistoricinspatiulnorddunareanromania.files.wordpress.com/2013/06/c3.png
Cucuteni
http://www.traditionalromanesc.ro/articol/articole/reportaje-interviuri/soarele-in-credinta-populara_805.html
La castelul Huniazilor, biserica catolica de acolo are ceva deosebit: altarul orientat nu spre Roma, ci spre Est, specfic ortodoxiei! Capela catolica s-a intocmit peste cea veche, ortodoxa.
http://www.romanianmonasteries.org/ro/romania/castelul-corvinilor