Text primit pe site de la SURENA

.

De ce ne supara Eminescu?
„Il interzicem si pe Eminescu? Sau il preluam selectiv, ca stalinistii”, se intreba retoric cu ceva timp in urma d.Coja vorbind de latinitate (am ascultat sfatul si am inceput sa caut si sa citesc articolele privind romanitatea), plecand de la acesta interogare m-am gandit sa le raspund celor care nu il mai considera pe Eminescu actual in problema rusa ori in chestiunea apuseana „fara mahnire si fara partinire” ci doar apeland la ziaristul Eminescu.
Geniul eminescian rezida tocmai din faptul ca a emis „axiome” care sunt universal valabile si astazi si vor fi cu siguranta si maine.
Ziaristul Eminescu nu se rezuma doar a face presa,asa cum fac ziaristii de ieri, de astazi sau de maine, ci de as educa cititorul, de al face sa inteleaga adevarul dincolo de cuvinte: ” Eu las lumea ca sa mearga cum ii place dumisale – misiunea oamenilor ce vor din adancul lor binele tarii e creșterea morala a generatiunii tinere si a generațiunii ce va veni. Nu caut adepti la ideea cea întai, dar la cea de a doua sufletul meu tine ca la el insusi.”
Cum vedea Eminescu Romania? Un stat modern croit pe institutii occidentale adaptate specificului national si cultural : „Aruncati din intamplare la raspantia unde se ating cele trei lumi deosebite si mai mult ori mai putin invrajbite, lumea moderna, cea musulmana si cea muscaleasca … Romanii chiar in virtutea originei lor, sunt meniti a reprezenta interesele ideilor moderne si a fi un stat de cultura deosebita, in care trei lumi se intalnesc si se impaca….Romania ar fi trebuit sa fie „un stat de interes european,un stat de cultura sanatoasa in Orient”. Aceasta „parte a Occidentului la portile Orientului” nu este vazuta naiv de Eminescu (cineva spunea ca Eminescu a cazut in mrejele propagandei Occidentale) ci intr-un mod RATIONAL si NATIONAL : „toate dispozitiile cate ating viata juridica si economica a natiei trebuie sa rezulte inainte de toate din SUPREMA LEGE A CONSERVARII NATIONALITATII SI A TARII,cu orice mijloace si pe orice cale,chiar daca si mijlocul si calea n-ar fi conforme cu civilizatia si umanitarismul care azi formeaza masca si pretextul sub care apusul se lupta cu toate civilizatiile ramase indarat sau eterogene”.
In privinta nationala Eminescu este transant,el nu poate fi manipulat cu vorbe poleite ca ortodoxie, panslavism,eliberare de sub jugul turcesc etc. :
„AM ZIS DE LA INCEPUT CA NU EXISTA COMPENSATII PENTRU BASARABIA,PRECUM NU EXISTA NICIODATA VREO PLATA PENTRU O PALMA MACAR DIN PAMANTUL PATRIEI.ACESTEA SUNT LUCRURI SFINTE , CAREV SE PIERD SI SE CASTIGA PRIN IMPREJURARI ISTORICE , DAR NICI NU SE VAND , NICI NU SE CUMPARA, NICI SE SCHIMBA.”
Eminescu ne spune ca SANSA noastra este NEUTRALITATEA :”Situatia noastra esceptionala ne invata ca una din conditiile de nu ale existentei, dar ale pacii si dezvoltarii noastre linistite, e ca sa traim in pace cu amandoi vecinii (Rusia, Austro-Ungaria) si sa lasam ca echilibrul intre puterile lor sa fie garantia neutralitatii noastre”.
Uitandu-ne la soarta romanilor din Transnistria nu vedem nicio deosebire fata de cum geniul nostru deplangea soarta Basarabiei : „sub forma monarhiei absolute domneste cel mai mare arbitrariu administrativ; se rusifica cu sila tot ce nu e moscovit; biserica a devenit o politie a constiintei care inchide in temniti mii de oameni de alta religie; pentru o vorba libera sau un sir liber tribunalele dicteaza pedepse neomenoase, condamna la munca silnica in minele de plumb fete in varstă aproape copilareasca si baietani de pe bancile scolii, pentru nimicuri, pentru credinte care au trebuit sa se nasca ca idealuri nerealizabile in intunericul acelor internate in care semicultura si pospaiala e un mijloc pentru o mai adanca barbarie decat aceea a unui popor primitiv”.
De ce ne supara Eminescu?