Primim de la dl Stelian PLeșoiu:
.
Ceremonia de semnare a actului de donaţie a unei planşe reprezentând Columna lui Traian, realizată la începutul secolului al XVIII-lea prin tehnica gravurii de arhitectul şi gravorul italian Giovanni Battista Piranesi, s-a desfăşurat miercuri la Muzeul Naţional de Istorie a României.
Obiectul a fost donat muzeului de familia lui Claude G. Matasă, fost consul onorific al României în Florida, actul de donaţie fiind semnat de directorul MNIR, Ernest Oberlander-Târnoveanu, şi mandatarul familiei Matasă, Stelian Pleşoiu, român stabilit în SUA.
„Este o zi specială, (…) este o zi de bun augur pentru Muzeul Naţional de Istorie a României, o zi în care se întâmplă un gest foarte rar, din păcate, în România, primim ca donaţie o piesă excepţională. Este o vorba de o gravură, o reproducere de la începutul secolului al XVIII-lea, produsă după 1720 în atelierul gravorului şi arhitectului Giovanni Battista Piranesi care a fost activ atât în Italia, la Roma, cât şi în Franţa. Gravura are o semnificaţie cu totul deosebită pentru noi şi pentru locul în care ne aflăm pentru că este prima reproducere integrală la scară a unui monument faimos al antichităţii şi extrem de important pentru istoria noastră, respectiv Columna lui Traian”, a declarat Ernest Oberlander-Târnoveanu.
Directorul MNIR a afirmat că gravura este una dintre cele mai valoroase piese pe care muzeul le-a primit în ultimii ani şi în curând va intra în circuitul public de vizitare.
„Cu siguranţă va fi parte nu numai din viitoarea expoziţie permanentă a muzeului, dar, aşa cum obişnuim să prezentăm publicului cele mai importante achiziţii şi cele mai importante piese, vom face într-un timp scurt toate demersurile pentru ca aceasta să poată fi expusă în deplină stare de conservare şi securitate în expoziţia permanentă”, a mai spus Ernest Oberlander-Târnoveanu.
El a precizat că piesa, pentru a putea fi expusă spre vizitare, va avea nevoie să fie protejată.
„Trebuie protejată atât împotriva factorilor de mediu, cât mai ales împotriva vandalilor. Va trebui să concepem un sistem de protecţie care să fie suficient de sigur pentru piesă, dar în acelaşi timp să permită publicului să vadă de aproape toate detaliile, pentru că această operă de artă este o operă de artă în adevăratul sens al cuvântului. Trebuie să fie văzută cu ochiul, admirată, gândită. Omul trebuie să aibă acces cât mai direct la ea, dar nu complet, din păcate”, a mai afirmat directorul MNIR.
Andreea Ştefan, muzeograf în cadrul MNIR, a precizat că gravura va fi studiată pentru a afla cu exactitate toate detaliile.
„Această gravură, care măsoară aproape trei metri, este rezultatul unirii a şase plăci de gravură, a hârtiilor rezultate din imprimarea a şase plăci de gravură. Acest exemplar va fi ulterior studiat pentru a vedea exact din ce serie de gravuri face parte şi pentru a vedea pe ce tip de hârtie a fost imprimat, el este, aşa cum a ajuns la noi la muzeu, întărit pe spate cu o pânză, deci nu putem studia în momentul de faţă filigranul, este un obiect a cărui istorie se va dezvălui treptat cercetătorilor muzeului şi celor interesaţi să-l studieze. (…) De acum încolo vom strânge tot felul de detalii tehnice şi istorice despre trecutul acestei gravuri pe are o avem”, a afirmat Andreea Ştefan.
Stelian Pleşoiu, mandatar al lui Netuţa Matasă, soţia lui Claude G. Matasă, a precizat că lucrarea este „o piesă valoroasă pentru România şi pentru identitatea noastră”.
Obiectul donaţiei este planşa cu vedere frontală a Columnei lui Traian care reprezintă planşa cu numărul III din albumul realizat în atelierul marelui arhitect şi gravor italian Giovanni Battista Piranesi (Mogliano Veneto 1720-1778 Roma) cu participarea artiştilor Francesco Piranesi (Roma 1758-1810 Paris) şi Domenico Cunego (Verona 1727-1803 Roma), în acvaforte.
A fost realizată spre finalul secolului al XVIII-lea, cu ediţii succesive începând din anul 1770.
Gravura a aparţinut lui Claude G. Matasă (Petroşani, 1 aprilie 1930 – Fort Lauderdale, Florida, SUA, 24 martie 2011) etnic român şi cetăţean american, consul general onorific al României în Florida şi este donată muzeului de către soţia sa, Netuţa Matasă. AGERPRES/(AS – autor: Petronius Craiu, editor: Mihai Simionescu, editor online: Ada Vîlceanu)
Obiectul a fost donat muzeului de familia lui Claude G. Matasă, fost consul onorific al României în Florida, actul de donaţie fiind semnat de directorul MNIR, Ernest Oberlander-Târnoveanu, şi mandatarul familiei Matasă, Stelian Pleşoiu, român stabilit în SUA.
„Este o zi specială, (…) este o zi de bun augur pentru Muzeul Naţional de Istorie a României, o zi în care se întâmplă un gest foarte rar, din păcate, în România, primim ca donaţie o piesă excepţională. Este o vorba de o gravură, o reproducere de la începutul secolului al XVIII-lea, produsă după 1720 în atelierul gravorului şi arhitectului Giovanni Battista Piranesi care a fost activ atât în Italia, la Roma, cât şi în Franţa. Gravura are o semnificaţie cu totul deosebită pentru noi şi pentru locul în care ne aflăm pentru că este prima reproducere integrală la scară a unui monument faimos al antichităţii şi extrem de important pentru istoria noastră, respectiv Columna lui Traian”, a declarat Ernest Oberlander-Târnoveanu.
Directorul MNIR a afirmat că gravura este una dintre cele mai valoroase piese pe care muzeul le-a primit în ultimii ani şi în curând va intra în circuitul public de vizitare.
„Cu siguranţă va fi parte nu numai din viitoarea expoziţie permanentă a muzeului, dar, aşa cum obişnuim să prezentăm publicului cele mai importante achiziţii şi cele mai importante piese, vom face într-un timp scurt toate demersurile pentru ca aceasta să poată fi expusă în deplină stare de conservare şi securitate în expoziţia permanentă”, a mai spus Ernest Oberlander-Târnoveanu.
El a precizat că piesa, pentru a putea fi expusă spre vizitare, va avea nevoie să fie protejată.
„Trebuie protejată atât împotriva factorilor de mediu, cât mai ales împotriva vandalilor. Va trebui să concepem un sistem de protecţie care să fie suficient de sigur pentru piesă, dar în acelaşi timp să permită publicului să vadă de aproape toate detaliile, pentru că această operă de artă este o operă de artă în adevăratul sens al cuvântului. Trebuie să fie văzută cu ochiul, admirată, gândită. Omul trebuie să aibă acces cât mai direct la ea, dar nu complet, din păcate”, a mai afirmat directorul MNIR.
Andreea Ştefan, muzeograf în cadrul MNIR, a precizat că gravura va fi studiată pentru a afla cu exactitate toate detaliile.
„Această gravură, care măsoară aproape trei metri, este rezultatul unirii a şase plăci de gravură, a hârtiilor rezultate din imprimarea a şase plăci de gravură. Acest exemplar va fi ulterior studiat pentru a vedea exact din ce serie de gravuri face parte şi pentru a vedea pe ce tip de hârtie a fost imprimat, el este, aşa cum a ajuns la noi la muzeu, întărit pe spate cu o pânză, deci nu putem studia în momentul de faţă filigranul, este un obiect a cărui istorie se va dezvălui treptat cercetătorilor muzeului şi celor interesaţi să-l studieze. (…) De acum încolo vom strânge tot felul de detalii tehnice şi istorice despre trecutul acestei gravuri pe are o avem”, a afirmat Andreea Ştefan.
Stelian Pleşoiu, mandatar al lui Netuţa Matasă, soţia lui Claude G. Matasă, a precizat că lucrarea este „o piesă valoroasă pentru România şi pentru identitatea noastră”.
Obiectul donaţiei este planşa cu vedere frontală a Columnei lui Traian care reprezintă planşa cu numărul III din albumul realizat în atelierul marelui arhitect şi gravor italian Giovanni Battista Piranesi (Mogliano Veneto 1720-1778 Roma) cu participarea artiştilor Francesco Piranesi (Roma 1758-1810 Paris) şi Domenico Cunego (Verona 1727-1803 Roma), în acvaforte.
A fost realizată spre finalul secolului al XVIII-lea, cu ediţii succesive începând din anul 1770.
Gravura a aparţinut lui Claude G. Matasă (Petroşani, 1 aprilie 1930 – Fort Lauderdale, Florida, SUA, 24 martie 2011) etnic român şi cetăţean american, consul general onorific al României în Florida şi este donată muzeului de către soţia sa, Netuţa Matasă. AGERPRES/(AS – autor: Petronius Craiu, editor: Mihai Simionescu, editor online: Ada Vîlceanu)
Scanări la rezoluții foarte bune după gravurile realizate de Piranesi pentru Columna lui Traian:
http://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/piranesi1770/0003/image