1. Marea putere a Romei ni se arată în aceea că înfăţişa pentru sine ca şi pentru toate popoarele pământului nu autoritatea organizator-nivelatoare a unui administrator tiran, nu gloria cuceritoare de suflete a unui dionisyac supunător al întregului pământ, nu hieratica încorporare a unor zei atotputernici şi cruzi în trupul unor muritori proclamaţi zei, şi adoraţi cu teamă şi supunere de robi de cei credincioşi lor, nu strălucirea superioară a unei mari cetăţi a cugetării geniale supra-pământene, nu aspra autoritate raţională a unui consiliu de administrare prin delegaţii date unor regi, unor mari preoţi, unor bătrâni collegiaţi, ori unor generali, – ci un nou fel de religiune.
Pentru întâia oară şi – până azi – pentru cea din urmă, în istoria omenirii se creă acel măreţ concept al Statului-Zeu, cu teribila voinţă a unei divinităţi abstracte, Roma, căreia, împăratul însuşi nu-i era decât un acolyt divin, şi de la care proceda toată maiestatea, toată puterea, toată gloria, – acea religie politică în care fiece credincios admis la mysterii era un membru cetăţean cu depline drepturi egale chiar celor ale împăratului-zeu, asemenea căruia era în dreptul său de a deveni oricând prin singură devotarea lui întreagă cultului Zânei-Mame. Iar ea însăşi, divinitatea eternă, Roma, nu-şi lua pristav al ordinelor ei imuabile pe muritorul făcut o clipă preot suprem al cultului ei, ci pe întregul popor al credincioşilor ei, în abstracţia lui supraumană: Senatul şi Poporul roman.
A fi roman însemna a fi un om de specie unică.
Vasile Pârvan, Memoriale, Bucureşti, 1923, p. 186
2. Un complex de împrejurări fericite şi câţiva şefi abili făcuseră din daci, pe vremea lui Pompei, cea mai mare putere a Europei. Olbia, care rezistase la cinci secole de asalturi barbare, fu cucerită şi distrusă – şi de atunci înainte dacii, stăpâni ai Mării, ai gurilor marilor fluvii şi stăpâni peste pământurile roditoare din sudul Rusiei, putură ridica pretenţii pentru un rol suveran. Pe Dunăre, urcară spre Europa Centrală. Înfrânseră repede pe galii scordisci din părţile Belgradului, cucerind câmpia Ungariei de astăzi, de la ultimii moştenitori ai celtului Segovesc. Împinseră pe Boii din Boemia şi pe Noricii din Stiria. Sabii fură bătuţi în lupte sângeroase. (…)
De la Viena la Odesa, imperiul dacilor stăpânea cele mai importante vaduri de comerţ, ca şi pământurile cu solul şi subsolul cel mai bogat din Europa Centrală. În jurul lui Buerebista (“el nu fu niciodată învins”) şi al lui Deceneu dacii delirară de entuziasm şi de încredere în puterea lor, vreme de trei decenii. La un secol şi jumătate după Buerebista, Dacia ajunse din nou la mare faimă şi glorie sub celălalt rege al ei, Decebal. Atât sub acesta, cât şi sub cel dintâi, inima politică a Daciei bătea în cadrilaterul de munţi cuprins între apa Mureşului, a Sebeşulului şi a Streiului. Pe coastele de pe vârfurile a zeci de munţi din această regiune se înălţau tot atâtea cetăţi şi fortăreţe, unde-şi aveau reşedinţa regii Daciei, ca şi sfetnicii lor militari şi religioşi mai de seamă. Una din aceste cetăţi era capitala Daciei. De pe munţii lor, privirea prindea în zilele senine toată Transilvania încinsă de munţi. Rotindu-şi de acolo privirile şi gândul, Buerebista şi Decebal trăiau, putem spune, articulaţia şi dimensiunile geografice ale Daciei şi descifrau fizionomia şi destinul fiecărui organ geografic al acesteia. De acolo pornind, se oţeliseră Dacii “în vântul largului”.
Camille Jullian, Histoire de la Gaule, Paris, 1920-26, în Prefaţă şi în cap. I, Popoarele vechi ale Europei
3. Dacii au fost primul popor barbar cărora stăpânitorii lumii le-au plătit tribut, pe timpul împăratului Domiţian; Traian a trebuit să poarte un război sângeros cu regele lor Decebal, împăratul reuşind să transforme Dacia în provincie romană; mulţi dintre daci s-au retras, alţii încet, încet s-au romanizat.
M. Soloviov, Istoria Rosii s drevneişih vremen, Cartea I, Moscova, 1960, p. 81
4. Când Roma din republică devine imperiu, Dacia era singura putere europeană care se mai putea măsura cu Romanii.
Horaţiu, Od. III, 6 Delevit urbem Dacus…
5. Geto-dacii primeau puternice înrâuriri greceşti pe Dunăre în sus – şi apoi romane pe Dunăre în jos –, dar în aceeaşi vreme ofereau o consistenţă spirituală superioară şi foarte caracteristică, pe care literatura antică a consemnat-o uneori cu mirare şi admiraţie, făcând din geto-daci aproape un popor fabulos, prin vitejie şi spiritul lui de dreptate.
Vasile Pârvan, Dacia, Bucureşti, 1957, p. 150-151
6. Timp de decenii întregi, o rezistenţă deosebit de îndârjită faţă de cuceritorii romani au opus dacii care ocupau teritoriul Transilvaniei, Valahiei, Moldovei şi Basarabiei până la Marea Neagră şi Nistru… Ce importanţă serioasă au acordat conducătorii romani victoriei aspra dacilor se poate aprecia după faptul că, timp de 123 zile, Roma a sărbătorit victoria lui Traian prin grandioase reprezentaţii.
- S. Derjavin, Istoriia Bolgarii, Moscova, 1908, p. 60
- Aurelian a rechemat legiunile; asta se poate admite, ca şi părerea că administraţia le-a urmat. Admit chiar că toţi care au putut s-au retras odată cu legiunile; dar masa colonilor, dar toţi cei care se numesc poporul nu au putut părăsi Dacia; chiar să fi vrut, nu puteau!
Altminteri, e de crezut oare că acei coloni, odinioară soldaţi, ieri agricultori, au devenit deodată nomazi?… Cum oare să admitem că un popor întreg de romani, posibil trei milioane de suflete, ar fi putut consimţi să se expatrieze? Aşa ceva nu e posibil: romanii întotdeauna au vrut să trăiască în teritoriile cucerite prin luptă, iar acolo unde au trăit ei s-au înfipt temeinic… Este oare rezonabil din partea noastră să presupunem că romanii, legaţi de Dacia printr-o şedere de 177 de ani, ar fi acceptat să părăsească tot ce posedau acolo?… Cei bogaţi, marii demnitari, e foarte probabil că s-au retras; cei mici, proletarii au rămas.
- A. Vaillant, La Roumanie, Paris, 1844, vol. I, p. 42-44
- Nici o naţiune nu are limba atât de apropiată de acea veche limbă română ca limba românilor; ceea ce este un semn sigur şi care nu poate înşela că ei sunt în Transilvania urmaşii vechilor coloni romani, despre care înseamnă pe scurt acestea: numele acestui popor în limba lui proprie este de roman, adică de la Roma, sau român.
Huszti András, O és újj Dacia, 1791, p. 135
- Românii locuiesc şi azi acolo unde, în urmă cu şaptesprezece secole, locuiau străbunii lor: popoare după popoare s-au succedat, stăpânind vremelnic ţinuturile Dunării de Jos, dar nici unul nu a putut desrădăcina de aici românismul. Apa trece, pietrele rămân, sună un proverb românesc. Hoardele care şi-au părăsit ţara lor pentru a emigra au pierit ca norii în bătaia soarelui, dar în Dacia românismul, plecându-şi capul, a lăsat să treacă pe deasupra sa furtuna, păstrându-se astfel pe pământul strămoşesc până când vremea bună le-a permis să-şi ridice capul şi să iasă din amorţire.
Traugott Tamm, Ueber des Ursprung der Rumänien, Bonn, 1891, p. 84-85 (Capitolul 6)
- Dacă istoricii şi cronicarii nu pomenesc de români – nici la nord, nici la sud de Dunăre – veacuri multe, e fiindcă izvoarele nu văd starea, ci mişcarea, fiindcă existenţa românilor în aceste regiuni unde se găseau din vechime, era ceva firesc, ce nu trebuia relevat. Tot astfel nu se pomeneşte, până târziu, nimic despre albanezi, băştinaşi în regiunile locuite de ei. În cronici se notau evenimentele, nu curgerea uniformă a vremii; războaiele, nu viaţa paşnică; organizaţiile de state nouă, nu lipsa de organizaţie a celor cuceriţi. Întâiele ştiri despre români apar abia când încep şi ei să se mişte, când se răscoală, iau parte la expediţii războinice sau au oarecare legătură cu anumite personalităţi istorice.
- Puşcariu, Limba română, Bucureşti, 1940, vol. I, p. 325
- Emigrări de felul celei presupuse a românilor în secolul al XIII-lea sunt extrem de rare la popoare lucrătoare şi cu obiceiuri civilizate şi nu se întâmplă niciodată într-un număr atât de covârşitor.
- Sayous, Historie générale des Hongrois, 1876, p. 195-197
- Suntem membrii unui popor care are o conştiinţă puternică a valorii sale şi a demnităţii sale naţionale; prin sânge şi limbă noi suntem fraţi cu românii din regatul liber al României şi luăm ca martor pe Dumnezeu însuşi că numai moartea ne poate răpi naţionalitatea părinţilor noştri.
Aurel C. Popovici, La Question roumaine, 1892, p. 25
- Românii sunt oameni deosebit de viteji; nu există pe tot pământul un alt popor care, mânat de preţuirea gloriei şi a eroismului, să apere o ţară atât de mică împotriva unor duşmani atât de numeroşi, pe care îi atacă şi-i resping fără încetare.
Orzechowski, Annales… 1711 (după A. Popovici, La Question…, p. 36)
- Ei (moldovenii) se luptă cu atâta îndrăzneală, cu un asemenea dispreţ pentru moarte şi cu atâta încredere în ei înşişi încât deseori o mână de oameni au pus pe fugă armatele vecinilor.
Antonio Maria Gratiani, sec. XVI (după A. Popovici, La Question…, p. 36)
- De cât amar de timp durează polemica istoricilor în jurul pretinsei imigraţii româneşti, istoriografia maghiară n-a reuşit şi nu reuşeşte nici azi, să prezinte măcar un singur document medieval autentic care să înregistreze o imigraţie în masă ori sporadică, din care să rezulte cât de cât că românii au imigrat în Transilvania.
- Moga, Păreri istorice, p. 146
- Teama deci, pe care prietenii lui Hadrian o exprimaseră către acesta, că, retrăgând garnizoana din Dacia, erau să rămână o mulţime de romani în prada barbarilor, deveni o realitate sub domnia lui Aurelian. Legiunile fură retrase şi marea mulţime a cetăţenilor daco-romani rămasă expusă la prădăciunile barbare. Este de luat aminte că, în aceste spuse ale lui Eutropius, avem însăşi părerea romanilor contemporani asupra urmărilor pe care trebuie să le aibă părăsirea Daciei, adică a singurilor judecători competenţi în asemenea materie, şi că ne pare foarte straniu de a pretinde astăzi, să ştim noi mai bine decât romanii, cele ce a trebuit să se petreacă cu prilejul retragerii legiunilor din Dacia.
- D. Xenopol, Istoria românilor, vol. I, Ce credeau romanii despre părăsirea Daciei
- Pe teritoriul Daciei romane îmbrăţişarea noii religii se putea face numai prin limba latină, mai ales că limba localnicilor daci, în virtutea credinţei lor, nici nu dispunea de cuvinte pentru asemenea noţiuni esenţiale ale creştinismului ca înger, păcat, iertare, botez, cuminecare etc. Adică a te creştina însemna a trece la limba latină, a te romaniza. Altfel zis, în Dacia romanizarea s-a înfăptuit prin creştinare. (…)
Părăsirea acestei provincii de către forţele care întruchipau răul pentru o bună parte deja creştini, deci şi latinofoni, nu putea deloc să însemne o tragedie, ci invers, o uşurare (vezi Marx, Engels, ed. rusă, vol. 21, p. 147). Dimpotrivă, în Dacia romanizată, dar de acum liberă de urgia totalitaristă a stăpânirii imperiale, au început să se refugieze o mulţime de creştini persecutaţi în interiorul imperiului, ceea ce nu putea decât să întărească elementul romanic din nordul Dunării. De altfel şi arheologia vine să confirme că începând din secolul al IV-lea s-au înmulţit considerabil vestigiile romano-creştineşti în fosta provincie romană. Putem să afirmăm, deci, că după anul 271, romanizarea populaţiile din nordul Dunării, care era iminent însoţită de răspândirea şi afirmarea valorilor spirituale creştine, s-a intensificat şi fortificat.
Benedict Moldoveanu, “Glasul”, nr. 1, 1989, p. 11
- Românii merită din plin atenţia noastră ca locuitori ai unei insule latine într-o mare a slavilor, ca transmiţători ai culturii greco-romane în evul mediu, ca membri ai unuia dintre cele mai creatoare popoare autohtone ale antichităţii, ca victime şi beneficiari ai ultimei provincii cucerită şi prima părăsită de Roma – Dacia – şi ca păstrători, după retragerea romanilor, ai unui amestec de cultură autohtonă şi clasică, ceea ce face ca ţara lor să fie astăzi unică printre ţările socialiste europene.
Paul MacKendrick, Pietrele dacilor vorbesc, Bucureşti, 1970, p. 9
- În privinţa posiţiei celei adevărate a originei românilor, locuitori în Principaturile Dunării, a driturilor şi a privilegiurilor lor celor vechi şi a neatârnării lor naţionale, n-aş putea crede că Cabinetul de la Neva să fie atât de ignorant. Aşadar, aceasta e numai o sumeţie din partea Ministerului, când îndrăzneşte a slobozi o aşa depeşă spre a orbi şi amăgi pre cei de tot proşti sau pe acei ce voiesc a fi orbiţi şi amăgiţi de politica sa.
Cum că noi ne tragem din Romani, n-avem trebuinţă de multe dovezi. Limba noastră, obiceiurile noastre, numele ţării noastre, al poporului nostru, ba chiar şi al fieştecăruia individ, ne dovedeşte şi istoria adevereşte. Rusia zăcea încă în întunericul barbariei, încătuşată în regiunile cele fioroase, pe când popoarele din Prinţipaturile Dunării, sub prinţii săi, se bucurau de neatârnarea lor şi se luptau pentru dânsa împotriva eroilor Europei şi ai lumii (Matias Corvin, Baiazet). Bărbaţii moldoveni în veacul al XVI-lea au luminat pe Rusia (Moisi Movilă, Mitropolitul Platon). Mâna şi braţul prinţilor români erau cerute pretutindenea, alianţa Prinţipaturilor cu Împărăţia Bizantină este cunoscută, însuşi Petru cel Mare a încheiat tractat cu Cantemir, Domnul Moldaviei. Cum îndrăzneşte dar Rusia de zice că naţionalitatea acestor Prinţipaturi, precum şi ele pentru dânsa, n-au fiinţat niciodată politiceşte?
- Kogălniceanu, Refruntarea depeşei ruseşti, 1848
- Ungurii cer să fim cu ei, însă pe două popoare numai interese reciproce şi comune pot să le unească; iară noi, românii, până când ei pretind încorporarea Transilvaniei suntem departe de a avea interese comune, căci ei vor să ne facă ţară ungurească, iar pe noi unguri. Din contră, noi vrem să fim români, nu unguri pe acest teritoriu, noi vrem ca Transilvania, şi până la Tisa, să fie Transilvania, nu ţară ungurească; noi vrem să fim români, nu unguri pe acest teritoriu, care este românesc, nu unguresc. (…) Ungurii vor supunere, noi egalitate.
Alessandru Papiu Ilarian, 1861
- Toate aceste evenimente dovedesc cât de puternic este sentimentul naţional în sufletul poporului român. Noi vă admirăm devotamentul pentru o viaţă naţională. Vă urăm curaj şi izbândă, puteţi conta în luptă pe simpatia celor mai luminate minţi din această ţară. Ca dovadă, vă facem cunoscută moţiunea propusă de dr. Bridges, sprijinită de venerabilul Spooner, care în mijlocul celor mai vii aplauze, a exprimat speranţa noastră că poporul român din Transilvania va obţine autonomia, regretând totodată că ungurii, care, cu 46 de ani în urmă, şi-au atras prin suferinţele lor simpatia Marii Britanii, tratează azi într-o manieră atât de inumană celelalte naţionalităţi.
Profesorul Morphile, discurs la Oxford, 1894 (după. P. Şeicaru, La Roumanie…, p. 278)
- Numai cu naţiunea maghiară poporul român nu s-a putut şi nu se poate înţelege, căci maghiarii încearcă în timpurile noastre, pe căi piezişe şi prin mijloace violente, să obţină astăzi de la români ce n-au fost în stare să obţină de la ei aproape două milenii precedente – desfiinţarea românilor ca naţiune. Maghiarii cer ca românii să uite limba, religiunea şi obiceiurile lor şi să devie maghiari.
Apelul Academiei Române către toate Academiile din lume, 1894
- Într-adevăr, în Transilvania există aproape 3.000 de şcoli populare, dar aceasta nu mulţumită bunăvoinţei statului maghiar, căci nu sunt cuprinse în bugetul statului, ci sunt întreţinute prin contribuţia persoanelor particulare de naţionalitate română, care nu ezită să-şi sacrifice ultimul bănuţ atunci când e vorba de cultură şi de educaţia copiilor. Aceste şcoli, dacă există, aceasta se petrece împotriva dorinţei intime a maghiarilor, care, de altfel, îşi dau toată silinţa de a distruge orice autonomie a românilor, atât în şcoală, cât şi în biserică.
Atunci când un popor, asuprit cum suntem noi, după ce şi-a plătit toate impozitele către stat, mai susţine, absolut de bună voie, cu contribuţii private, 3.000 de şcoli, aceasta ce dovedeşte oare? Un singur lucru: că setea de cultură a acestui popor este nelimitată şi că el ar fi atins un grad de civilizaţie mult mai ridicat dacă n-ar fi fost mereu împiedicat să-şi dezvolte aptitudinile.
Aurel C. Popovici, La Question roumaine, 1892, p. 102
- Am înţeles atunci mai bine ca oricând ce comoară zace în sufletul ţărănimii noastre şi de ce procesul istoric nu putea să aibă alt sfârşit decât acela pe care l-a avut. Insist asupra acestor însuşiri ale ţăranului român din Ardeal: cine nu le cunoaşte şi nu le recunoaşte nu înţelege nimic din evenimentele ce s-au precipitat în toamna aceea memorabilă. Tratativelor pe care, cu autoritate de bărbat de stat, Iuliu Maniu le-a purtat la Arad cu ministrul ungar Oscar Iászi, această mare putere ţărănească le-a dat suportul necesar şi autoritatea secretă. Iar cine a cutreierat în acele săptămâni Ardealul şi a văzut inimoasa activitate a multor intelectuali – în consilii şi gărzi naţionale – a trebuit să înţeleagă că toată această activitate febrilă se rezima pe fondul compact al unei puteri latente şi al unei cuminţenii adânci şi tăcute care venea dintr-o experienţă adunată cu economie din vremuri îndepărtate şi care nu se irosea în explozii superflue, dar corecta, prin muta ei disciplină, zelul pripit al unora şi rezervele laşe ale altora.
Adunarea de la Alba Iulia este, în primul rând, gloria nemuritoare a acestor ţărani români, care, abia întorşi dintr-un război ce a semănat jale în mai toate casele, n-au pregetat să pornească la drum în toi de iarnă, pentru ca prin prezenţa lor să întărească hotărîrile ce urmau să fie luate în istorica cetate. Şi dacă organizatorilor vrem să le aducem omagiul cel mai înalt, vom spune că meritul lor adevărat este acela de a se fi ridicat la înălţimea acestui mare suflet popular şi nicidecum invers.
Ion Chinezu, Gânduri pentru ziua Unirii, 1936
- Acest sentiment puternic de a trăi şi a muri pentru naţionalitatea lor l-au exteriorizat şi l-au consfinţit cu numele de român; şi unde este puterea care să le poată lua această naţionalitate, unde se află dreptul care ar putea să le-o conteste?
Ştefan Ludwig Roth, 1848 (după A. Popovici, La Question…, p. 42)
- Noi considerăm că românii sunt nu numai cei mai numeroşi, ci şi cei mai vechi locuitori de azi ai Transilvaniei. Imigrarea lor, din sudul Dunării în Transilvania, nu poate fi adeverită cu nici o dovadă istorică.
- A. Bielz, Handbuch del Landeskunde Siebenbürgens, 1857, p. 139-143
- Vedem mai întâi că elementele latine se păstrează mai des în regiunile vestice ale teritoriului dacoromân, unde romanitatea fusese mai intensă. Dacă românii din România de azi ar fi venit din Peninsula Balcanică în evul mediu, cum pretind unii, s-ar putea oare ca ei să fi adus cu sine aceste cuvinte de origine latină – din care o parte lipseşte în sudul Dunării – şi să se fi aşezat cu ele, din întâmplare, tocmai în ţinutul în care odinioară populaţia romană era mai deasă?
Sextil Puşcariu, Limba română, Bucureşti, 1940, p. 339
- Toţi istoricii serioşi sunt uimiţi să vadă acest mic popor latin, aduşi în Dacia în anul 106 de marele împărat Traian, cum au transformat această provincie într-o Dacie felix şi cum, mai apoi, au rezistat cu o tenacitate extraordinară la toate invaziile barbare, această fabuloasă experienţă istorică, de două ori milenară, ei rezumând-o în faimoasele lor proverbe: românul nu piere, pentru că apa trece, pietrele rămân.
Aurel C. Popovici, La Question roumaine, 1892, p. 39
- Românii, în exact aceeaşi măsură ca şi maghiarii, au dreptul la recunoştinţa Occidentului; în lupte înverşunate, desperate, ei au fost zidul de apărare al Occidentului dinaintea invaziei otomane.
Rudolf Bergner, Rumänien, Eine Darstellung des Landes unde der Leute, Breslau, 1887, p. 272
- Românii, în decursul acestui lung interval, au dăinuit refugiaţi în munţi la adăpost de şuvoiul invaziilor. Barbarii îşi aveau calea lor bine trasată, etapele stabilite dinainte, de la răsărit la apus. Dacă, din întâmplare, se aventurau spre nord, se loveau de Carpaţi ca de o barieră de netrecut. Aceşti munţi erau, de altfel, excelent plasaţi pentru acest rol defensiv. Timpul n-a avut darul să ştirbească forţa, nici să slăbească speranţa daco-romanilor. Rămăsese aceeaşi rasă rezistentă, răbdătoare, întrucât se considera nemuritoare.
- Ubicine, Les origines de l’histoire Roumaine, 1886, p. 116-117
- Aceste realităţi ne arată că, astăzi, toţi bulgarii cu toţi grecii şi cu toţi albanezii, adunaţi la un loc, nu dau numărul românilor din Dacia şi din sudul Dunării. Deci noi românii ajungem la 14½ milioane de suflete, grecii, bulgarii şi albanezii laolaltă abia ajung la 13 milioane. Această proporţie trebuie să se fi păstrat în oarecare măsură şi în veacurile de mijloc. Deoarece, dacă este adevărat că românii din Dacia, cu timpul, şi-au putut asimila unele elemente alogene, în schimb, vlahii din sudul Dunării care roiau cu turmele în toată Peninsula, începând din Dalmaţia până la Marea Egee şi din Balcani până la Peloponez, în cea mai mare parte au fost deznaţionalizaţi. În condiţiunile acestea, oricare ar fi natura consideraţiilor lingvistice, pare lucru de neadmis ca strămoşii unui popor, care reprezintă sinteza celor mai puternice tulpini din Dacia şi Peninsulă, să fi rămas cu aşezările într-un teritoriu atât de redus, cum este triunghiul Scoplie-Niş-Sofia, ceea ce ar corespunde cu ţinutul cuprins între Sibiu-Turda-Braşov, iar ceilalţi, mai puţin numeroşi, să fi ocupat Dacia cu întreaga Peninsulă Balcanică.
Th. Capidan, Romanitatea balcanică, 1936, p. 41
- Dacă e ceva demn de remarcat în mod deosebit, e faptul că, deşi aflată în calea marilor invazii, străbătută în toate direcţiile de cetele înarmate ale migratorilor, România conservă o populaţie neamestecată şi rămâne mereu asemănătoare cu ea însăşi, chiar şi atunci când în jurul ei lumea întreagă se frământă şi se transformă. Imperiul roman dispare, dar colonia romană din Dacia rămâne în picioare. Imperiul bizantin se năruia, iar invadatorul otoman se opreşte la Dunăre, precum odinioară descendenţii lui Atila, iar pe malul Nistrului se opreşte înaintarea slavilor veniţi din Polonia. Şi astfel, în mijlocul cataclismului universal, când toate neamurile pământului cădeau pradă dezastrului istoric, colonia traiană păstra antica ei naţionalitate şi ne transmitea ultimele vestigii ale idiomului popular roman, care deja nu se mai vorbea la Roma din vremea lui Cicero şi a lui Vergiliu.
Elias Regnault, Histoire politique et sociale des Principautés Danubiennes, Paris, 1885, p. 8
- În îndelungatul răstimp – circa un mileniu – care separă părăsirea Daciei de formarea statului Ţării Româneşti sau Munteniei, pădurea a jucat un rol de căpetenie în continuitatea populaţiei romanice – a strămoşilor noştri nemijlociţi în stânga Dunării, în tot ţinutul carpato-danubian, de la Tisa până la ţărmul mării. S-a vorbit mult şi se vorbeşte încă de “retragerea” la munte, de adăpostul pe care l-au oferit Carpaţii în tot timpul acestui mileniu; trebuie să se precizeze însă că muntele a fost însemnat, în primul rând, prin pădurile sale, care însemnau nu numai adăpost, dar şi hrană variată. Iar cum pădurea acoperea nu numai munţii, dar şi dealurile şi o bună parte a câmpiei, rezultatul a fost că romanicii s-au putut păstra deopotrivă şi la deal şi la şes.
- C. Giurescu, Istoria pădurii româneşti, Bucureşti, 1975, p. 29-30
- Dacă însă la istorici nu se pomeneşte de români anume nimic, aceasta nu-i de mirare, nici straniu. Căci doar şi în timpurile de demult, şi în cele mai dincoace, ba chiar şi în cele de astăzi, aşa-zis civilizate, vedem că istoricii consideră ca demni de pomenire mai mult pe cei care poartă armă decât pe cei care duc plugul ori bâta păstorească.
Dimitrie Philippide, Istoria României, Leipzig, 1816, tom I, p. 140
- Timpul n-a avut puterea să ştirbească forţa, nici să slăbească speranţa daco-romanilor. Rămăsese aceeaşi rasă, rezistentă, răbdătoare, întrucât se considera nemuritoare: Românul nu piere, sună un dicton popular în toate regiunile României. Mai e şi-un altul aproape la fel de răspândit: Apa trece, pietrele rămân. Apa era năvălirea barbară, românii erau pietrele.
Abdolonyme Honoré Ubicini, op. cit., p. 116-117
- Dar pe lângă această forţă vitală, poporul român mai posedă încă, într-o măsură remarcabilă, şi capacitatea de a asimila popoarele cu care vine în contact. (…) Românizarea acestora nu este rezultatul unei politici conştiente de deznaţionalizare; ea s-a produs încetul cu început, aproape neobservată, şi se explică prin marea putere de atracţie exercitată de către români asupra altor popoare, datorită însuşirilor lor fizice şi morale. Frumuseţea şi inteligenţa, un foarte dezvoltat simţ al armoniei, sensibilitatea artistică, bunul simţ, profunda omenie, altruismul şi înţelegerea pentru vederile altora, în sfârşit, o largă concepţie a vieţii care ştie să preţuiască darurile vieţii pământeşti, dar la nevoie nu se teme nici de moarte, socotind-o drept o eliberare firească din această lume – toate acestea constituiesc laolaltă daruri naturale şi pricinuiesc un Weltanschauung atrăgător pentru alţii.
Sextil Puşcariu, “Revista Fundaţiilor Regale”, nr. 8-9, 1941, p. 695-696
- Printre neamurile fără noroc, ne numărăm în frunte noi. Românii. Ca să supravieţuim în Istorie, ne-am istovit mai mult decât s-au cheltuit alte neamuri ca să cucerească pământul. Nicolae Iorga spunea că nenorocul ni se trage de la Alexandru Machedon: în loc să-şi ridice privirile spre Miază-noapte şi să unească toate neamurile thracice într-un mare imperiu, Alexandru s-a lăsat atras în orbita civilizaţiei mediteraneene şi, ajuns în culmea puterii, s-a îndreptat spre Asia. Thracii care, după spuse lui Herodot, erau “cel mai numeros popor după Indieni” au pierdut, prin Alexandru, singura lor şansă de a intra în istoria universală ca factor autonom; ei au contribuit la facerea Istoriei, dar în numele altora: în numele Imperiului Roman sau al Bizanţului, prin împăraţii, ostaşii şi funcţionarii pe care i-au dat cu prisosinţă atât Răsăritului cât şi Apusului. Dar Nicolae Iorga a înţeles admirabil consecinţele îndepărtate ale gestului lui Alexandru Machedon: uriaşul rezervor de oameni, energii şi mituri pe care îl constituia spaţiul balcano-carpatic nu şi-a mai putut găsi de-atunci prilej de a intra masiv şi de-sine-stătător în Istorie. Politiceşte, Thracii au pierit fără urmaşi. “Cel mai numeros popor după Indieni” s-a stins şi s-a amestecat cu alte neamuri înainte de a mai fi avut timp să împlinească, în numele său, un rol major în Istorie.
O mie de ani în urmă, a avut loc ceea ce putem numi pe drept cuvînt o catastrofă de incalculabile consecinţe pentru istoria Românilor: Slavii au ocupat Peninsula Balcanică şi s-au întins până la Adriatica. Marea unitate etnică, lingvistică şi culturală pe care în pofida tuturor năvălirilor barbare, o alcătuia romanitatea orientală (care se numea chiar din secolul IV după Christos, Romania), a fost definitiv sfărâmată. Neamul românesc se va forma pe o întindere imensă – din Balcani şi până în munţii Tatrei – dar destinul lor politic va fi limitat la Dacia. Politiceşte, romanitatea sud-dunăreană va fi condamnată; ca şi Thracia după Alexandru Machedon, Romania orientală va servi destinele altora. Posibilităţile unui organism politic unitar, zămislindu-se în spaţiul întregii Romania, au fost definitiv anulate prin aşezarea masivă a Slavilor în Peninsula Balcanică.
De ce am idolatriza, noi, Românii, Istoria? Descindem dintr-unul din “neamurile cele mai numeroase din lume” şi praful s-a ales de el, nici măcar limba nu i se mai cunoaşte. Am făcut parte dintr-o Romanie de trei ori mai mare decât Dacia, şi “vicisitudinile istoriei” au sfărâmat-o definitiv; o mână de Macedoneni trebuie să plătească şi astăzi cu lacrimi şi sânge, nenorocul de a se fi născut Români. Toată lumea e de acord că Dacii se aflau aşezaţi pe pământul nostru cu cel puţin o mie de ani înainte de Christos, şi cu toate acestea am fost singurul popor european căruia i s-a contestat dreptul de a stăpâni ţara pe care au locuit-o moşii şi strămoşii lui.
Istoria neamului românesc n-a fost decât o lungă, necontenită, halucinantă hemoragie. Ne-am alcătuit într-un uragan şi am crescut în vifor. Popor de frontieră, luptam mereu şi muream pentru toţi. Muream, mai ales, plătind miopia şi neghiobia altora. Căci Occidentul nu recunoştea pe duşman decât dacă îl vedea la el acasă. Iar dacă se întâmpla vreodată să-l recunoască de departe şi se urnea să-l întâmpine, tot degeaba era; căci strategia trecea pe al doilea plan, lăsând locul geloziilor şi protocolului. Singura coaliţie occidentală împotriva Otomanilor s-a transformat, la Nicopole, în catastrofă, pentru că Ducele de Burgundia a cerut pentru cavalerii săi “onoarea” de a ataca întâi. “Onoarea” aceasta nu o putea avea în nici un caz Mircea, un biet principe român, deşi era singurul care cunoştea tactica lui Baiazid, singurul care a luptat cu el şi-l bătuse numai cu doi ani înainte la Rovine.
Istoria neamului românesc e alcătuită din atâta sânge şi atâta nenoroc datorită în primul rând incapacităţii Occidentului de a vedea dincotro vine primejdia. Pe noi, timp de cinci secole, “ne-a scos din istorie” victoria Imperiului otoman. Timp de secole am luptat singuri. Hărţuiam necontenit armatele turceşti, cu preţul pe care îl ştim: traiul “în afara istoriei”. Istoria se făcea în Apus, fără noi, dar datorită sângelui nostru.
Occidentalii nu şedeau nici ei cu mâinile în sân, ci se luptau; dar se luptau între ei. Evident, lupta aceasta între fraţi, veri şi cumnaţi nu putea avea aceeaşi sângeroasă intensitate ca, prin părţile noastre, lupta cu Turcii şi Tătarii. Se ardeau oraşele şi pe-acolo, prin Apus, dar parcă tot mai rămânea ceva. Occidentul e bogat în ruini, şi toate sunt “istorice”. La noi, nu mai rămânea nimic, nici o urmă. Încă de pe timpul năvălirilor barbare oamenii învăţaseră cum să-şi ardă satele – şi să le refacă, în primăvara următoare. Civilizaţia noastră ţărănească se adaptase nivelului vegetal la care o redusese “Istoria”. Aşezările româneşti dispăreau şi reapăreau cu aceeaşi ireductibilă, misterioasă încăpăţânare a vegetaţiei. În timpul acesta, la o mie, două de chilometri, spre Apus se înălţau catedrale, se îmbogăţeau castelele, se înfrumuseţau mănăstirile, şi oamenii aveau prilejul, măcar la răstimpuri, să citească pe sfinţi, pe teologi şi pe poeţi, să înţeleagă că sunt oameni şi să se bucure că trăiesc omeneşte – iar nu ca fiarele sălbatice prin munţi şi prin păduri ca strămoşii noştri, care nu aveau altă vină decât aceea de a se fi născut “în calea răutăţilor”.
Amintindu-şi de Evul Mediu românesc, de această “enigmă şi miracol” care este pentru erudiţi supravieţuirea neamului nostru, Lucian Blaga spunea că timp de un mileniu “Românii au sabotat Istoria”. Formula e inexactă şi nedreaptă. Românii n-au sabotat Istoria. Au înfruntat-o şi i-au rezistat din toate puterile lor. Dacă ar fi vrut să o saboteze, n-ar fi purtat câte cincizeci, şaizeci de războaie pe secol. Ar fi deschis larg porţile şi ar fi lăsat duşmanul să treacă mai departe spre centrul şi Apusul Europei. Ar fi lăsat să “mărşăluiască” “Istoria” ca pe vremea lui Attila, până la Orléans şi Milano. Aşa cum s-a şi întâmplat, de altfel, când hemoragia secolelor XV-XVI a început să-şi arate roadele: douăzeci de ani după moartea lui Ştefan cel Mare, Buda era prefăcută în paşalâc; optzeci de ani după moartea lui Mihai Viteazul, Turcii asediau Viena (1683). Dar din fericire pentru Occident, Imperiul Otoman, care se pregătea să-i calce în curte, nu mai avea forţa pe care o avusese cu trei secole în urmă. Forţa aceasta uriaşă se istovise în trecătoarea pe care o alcătuiau ţările româneşti şi vecinii lor; de la Dunărea de Jos până la Viena, le-au trebuit Otomanilor trei sute de ani. Până la urmă au ieşit din trecătoare – dar atât de slăbiţi încât n-au mai avut timp decât să răsufle, ca să mai prindă puteri, şi să se întoarcă acasă, mai ales că acum, la sfârşitul secolului al XVII-lea, Occidentul se întărise considerabil. În aceste trei secole, Europa Occidentală se pregătea pentru hegemonia lumii şi aştepta, încrezătoare, bătălia decisivă. Dar bătălia aceasta nici n-a mai fost nevoie s-o dea. În faţa Occidentalilor nu se mai afla, ca în câmpiile catalaunice oastea înspăimântătoare şi intactă a lui Attila – ci rămăşiţele unei armate de invazie surprinsă într-o trecătoare, hărţuite, decimate şi istovite de trei secole de luptă.
Asta nu înseamnă sabotarea Istoriei. Asta înseamnă, cel mult, nenorocul de a împlini o misiune istorică de sacrificiu, misiune de care nici nu se ţine seama în istoriografie. Căci, din păcate, conştiinţa istorică occidentală n-a valorificat încă misiunea popoarelor de frontieră, care au îngăduit Europei apusene să devină ceea ce a fost până mai ieri: stăpâna lumii. Şi asta nu pentru că lucrurile de care vorbim n-ar fi cunoscute în Occident. Cel puţin o parte din istoricii occidentali cunosc toate aceste fapte şi-şi dau seama de însemnătatea lor; dar nu pot face mai mult decât să le înregistreze în studii şi cărţi. Conştiinţa istorică a totalităţii occidentalilor nu poate însă valorifica o “misiune negativă” a unui popor depărtat, de frontieră.
Mircea Eliade, “Teroarea istoriei” şi destinul României, în “Cuvântul Românesc”, iulie 1984
.
Nici un neam de pe faţa pământului nu are mai mult drept să ceară respectarea sa decât românul, pentru că nimeni nu este mai tolerant decât dânsul. Singure ţările româneşti sunt acelea în care, din vremuri străvechi, fiecare a avut voie să se închine la orice Dumnezeu a voit şi să vorbească ce limbă i-a plăcut.
- Eminescu, Scrieri politice şi literare
Notă: Citatele de mai sus fac parte din capitolul Mărturii, păreri, impresii, din volulmul Transilvania.Invincibile Argumentum, aflat în curs de tipărire
Un documentar interesant despre Dacia, realizat de Kogaion Films Boston, produs de Dan Dimancescu si cu participarea lui Radu Oltean…Decoding Dacia
http://vimeo.com/72779137
În lipsa unor dovezi pipăibile, vizibile, că de ” auzibile” ar fi infinit mai greu,
părerologeala aceasta pe temele rădăcinilor noastre adevărate poate să
arunce în derizoriu o temă, la fel de infinit de importantă comparativ
cu eforturile unora sau altora dintre neaveniţii „specialişti” care
expun, savantliceşte, păreri bune de cauze mai puţin bune…Este de
admirat efortul domnului Coja de a găzdui discuţii extrem de interesante
pe aceste teme, dar cred eu, părerea mea, că a venit timpul ca românii
cu dare de mână şi patrioţi adevăraţi, să constituie un FOND NAŢIONAL
ARHEOLOGIC cu ajutorul căruia să se intreprindă într-o primă urgenţă naţională
săpături arheologice de amploare în siturile care prezintă importanţa
cuvenită pentru descoperirea dovezilor despre care aminteam. Cred că,
românii care dispun de bani, ar dona sume suficiente pt. ca aşa-zisele
fabulaţii pe temele vechimii şi primordialităţii cel puţin europene a
daco-geţilor să se transforme în realităţi. Cred că, aceşti români care
vor investi în redescoperirea şi rescrierea istoriei noastre pot deveni,
paradoxal, Părinţii Neamului Nostru…Dacă pt. popularizarea
Constituţiei Cetăţenilor, scepticismul extrem al eventualilior
investitori mediatici şi motivele lipsei lor de acţiune sunt lesne de
înţeles, pentru scoaterea la lumina zilei a istoriei noastre naţionale
bănuite a fi de multe ori milenare, ar fi de-a dreptul inexplicabil lipsa acestora de interes…părerea mea…
Nu e mai ”interesant” așa, ca lucrurile să nu fie clarificate?
Undeva prin articolele vecine dl Dacicus vorbea despre o scanare in urma cu cativa ani (prin satelit) a zonei Sarmisegetusei facuta de catre englezi.Pentru ca totusi prin satelit nu s-au putut obtine mai nimic date concludente din cauza stratului verde foarte des de deasupra (padurea),acesti englezi de la BBC, fiind in proces de adunare de material pentru a realiza un documentar despre Roma (Rome’s lost Empire) au finantat o scanare LIDAR.Autorii articolului de aici:
http://www.formula-as.ro/2013/1085/societate-37/sarmizegetusa-regia-noutati-spectaculoase-despre-fosta-capitala-a-dacilor-16845
afirma ca s-au descoperit niste lucruri senzationale (un ansamblu de constructii intinzandu-se pe suprafata echivalenta a unui oras mare).
Este citat un domn arheolog, Alexandru Diaconescu, despre care articolul spune ca se gaseste in posesia datelor (imaginilor scanate prin satelit si cele LIDAR) si ca le-a aratat, precum spune tot articolul, cu mult entuziasm autorului.Apoi ei spun ca au fost dezamagiti de documentar (pe care au apucat sa il vada in primavara lui 2013), pentru prezentarea acelor date lipsesc din el, zona Sarmisegetusei fiind prezentata sumar.
Intrebarea ar fi totusi, presupunand ca dupa ce au desfasurat toata munca de teren si finantarea cercetarilor din banii lor, englezii s-au razgandit de a mai include rezultatul cercetarii lor in documentar, de ce nu o fac rom^nii care, dupa cum se spune, au primit toate datele de la ei (de la englezi)?De ce de aproape 2 ani, dl Alexandru Diaconescu nu a publicat nimic din acestea (eventual un mini-documentar propriu, ori publicata o brosura, ori un articol cu acele imagini)?Nici nu ar fi o actiune costisitoare.
Acuma intreb si eu, pe un subiect care fara indoiala e de foarte mare interes pentru rom^ni, e corect sa faci asemenea valuri, sa vii cu asemenea stiri bomba (daca este adevarat ca acele date exista si le detine), ca apoi de aproape 2 ani sa te cufunzi in tacere totala?Daca ce se spune acolo nu este adevarat, atunci e doar un alt articol ce s-a vrut de senzatie.Daca este, mi s-ar parea o chestie sora cu sadismul.
Încurcă-i d(r)ace!!
După investirea lui Mircea Diaconu ca Ministru al Culturii, acesta se angajează să decoperteze zona Sarmizegetusa ca să scoată la iveală ”ceva” construcții dacice relevate de ceva scanări sofisticate din avion. Totul sub deviza: ”Dacă nu dau dealul ăla la o parte, crăp eu!” Detalii aici: http://www.hotnews.ro/stiri-mediu-12410920-ministrul-culturii-mircea-diaconu-despre-sarmizegetusa-daca-nu-dau-dealul-ala-parte-crap.htm
E, de pleznit nu a crăpat Diaconu, dar nici bine nu i-a fost, existența lui cu șorțul de Master Șef la Cultură a fost mai mult decît scurtă.
Și ca de obicei, precizările de rigoare vin a doua zi după scripturi (a se citi doi ani), cum că omul a fost schimbat din cauza totalei și de neacceptat inițiative pe care a avut-o, de a-și vîrî nasul pe unde nu-i fierbe lui ruina, pardon, oala. Ce zice omu: http://www.libertatea.ro/detalii/articol/exclusiv-mircea-diaconu-demis-cand-vrut-divulge-secretul-capitalei-dacilor-512105.html
Asa o fi, dar eu ma refeream la o chestie mult mai simpla.Anume ca arheologul Alexandru Diaconescu sa fi relatat in persoana despre evenimentele povestite, nu sa se limiteze totul doar la un articol care spune ca el a spus…si din moment ce se spune ca are acele date de la englezi, sa vorbeasca despre ele si sa le publice (macar partial).Asta nu implica nici costuri, nici birocratie, nici defrisat si mutat de padure, lupta cu ministerul mediului, bataie ca cine urmeaza sa aiba acces pe santier si cine nu s.a.m.d.Fiind si in bransa si fiind participant la acea munca de teren, nici nu se poate spune ca se baga unde nu-i fierbe ruina.
localitate Dacica, cu locuri de cazare, in constructie in Draganesti
http://adevarul.ro/locale/slatina/video-unic-romania-cetate-dacica-locuri-cazare-2000-ani-ridica-temelii-ladraganesti-olt-1_544e72440d133766a8497e9a/index.html
Comentez de mai jos afirmatia”(asa se explica si retragerea aureliana in conditiile in care Aurelian ii invinsese in mai multe lupte pe goti si pastrarea si dupa retragere a unui important sistem de aparare -”
Raspunsul: TOTAL NEADEVARAT.Romanii au luat-o pe cocoasa.
Gotii nu erau Geti, dar pentru scurta perioada de timp Gotii au stapanit Dacia si probabil au fost aliati ai getilor.Un exemplu citez ”
În primăvara anului 250, s-a produs invazia sub comanda regelui (got) Kniva, alături de care se aflau și o serie de alte neamuri cum ar fi
carpii, și care a avut ca țintă provinciile romane: Dacia, cele două Moesii și Tracia. În timp ce carpii s-au despărțit de goți și au urcat prin Valea Oltului în Dacia romană, regele Kniva a trecut Dunărea în Moesia Inferior. Un al treilea corp de armată condus probabil de Argaithus și Gunthericus, trecuse Dunărea de Jos și intrase în Dobrogea pentru ca ulterior să ajung
până la orașul Philippopolis”
Aici o sa aflati in premiera ca unul din cei doiconducatori ai armatei era GET adica DAC.acesta era ” Argaithus”
adica ARGEITU” adica ARGINTU in limba dacilor din cetatea ARGETIA.
si textul original.:”Tacitus anii 330 -390
http://www.unrv.com/tacitus/tacitus-germania-11.php
Chapter 43
Marsignians, the
Gothinians, the Osians and the Burians. Nor less powerful are the several people beyond them; namely, the Marsignians, the Gothinians, the Osians and the Burians, who altogether enclose the Marcomanians and Quadians behind. Of those, the Marsignians and the Burians in speech and dress resemble the Suevians. From the Gallic language spoken by the Gothinians, and from that of Pannonia by the Osians, it is manifest that
neither of these people are Germans; as it is also from their bearing to pay
tribute. Upon them as upon aliens their tribute is imposed, partly by the
Sarmatians, partly by the Quadians.
The Gothinians, to heighten their disgrace, are forced to labor in the iron mines. By all these several nations but little level country is possessed: they are seated amongst forests, and upon the ridges and declivities of mountains.
Comentezi prost….Primus Aurelian a infrant decisiv in 270 armata gotilor condusa de regele Cannabautes (mort in lupta),romanii au incheiat pace cu gotii de pe pozitia de invingatori.Pentru mai multe detalii privind luptele romanilor cu gotii la Dunarea vezi Xenopol si Madgearu. Secundus gotii au stapanit o parte din Dacia de la retragerea aureliana pana la invazia hunilor,invazia in urma caruia poporul got se imparte in doua ramuri .Te las sa calculezi si singur si sa vezi ca nu e „putin timp”.
Tertius lasa-ma cu explicatiile tale lingvistice penibile si cu ce s-a intamplat cu 20 de ani inainte de Aurelian in timpul imparatului Decius.Dupa infrangerea dezastruoasa de la Nis din 269 s-a redus substantial forta gotilor care evita armata romana pana in 270 cand au fost invinsi din nou decisiv de romani.
Pentru limesul de aparare din N Dunarii si S Moldovei,perioada in care Dacia era sub goti, afli daca il citesti pe Ammianus Marcellinus .
Nu am vazut citate din Xenopol si Lisseanu…. in schimb il vad pe Camile Julian a carui teoria cu „natiunea galica” este pusa la indoiala in Franta de istoricii seriosi.
In timpul romanilor erau doua tipuri de state clientelare:unele primeau bani in schimbul serviciului de a asigura frontiera respectiva:Regatul Bosforului si Dacia lui Decebal,altele plateau tribut in schimbul mentinerii monarhiei locale:Commagene,Adiabene,Osroene etc.,mai tarziu romanii vor proceda la fel cu foedarati:alemanii si gotii carora li se va ceda anumite teritorii romane in schimbul apararii frontierei a se vedea Raetia si o parte din Dacia (asa se explica si retragerea aureliana in conditiile in care Aurelian ii invinsese in mai multe lupte pe goti si pastrarea si dupa retragere a unui important sistem de aparare -Brazda lui Novac si mentinerea Dobrogei in imperiu pana in 602)
Nu vad nimic spunandu-se de faptul ca Imperiul roman incepand cu sfarsitul sec.al III si inceputul sec.IV se numeste ROMANIA in schimb o tot dam cu dacii pe care avem grija sa ii scoatem din neamul tracilor (atunci cand nu ne convine ce spune Herodot de geti si de traci).Dacia lui Decebal (cu un perimetru de 1 milion de pasi romani) in razboiul impotriva romanilor a fost aliat cu sauromati si yazigi (triburi iraniene) in timp ce burii si carpi (din neamul tracilpor) si-au pastrat neutralitatea,burii fiind amicus populus romanus.Dacii au un rol important in istoria antica,au creat o civilizatie specifica asa cum au avut si galii,bretonii,iberii si triburile germanice,aveau un calendar superior (al doilea dupa Maya) si o medicina renumita in lumea antica, dar ai face buricul pamantului si cea mai mare putere militara dupa Roma inseamna sa cadem in protocronism si sa intram in controverse cu albanezii,georgienii,armenii si bulgarii care,ca si noi,se cred leaganul civilizatiei. Iorga a spus ca noi purtam „peceta Romei” si cred ca a spus totul.
Nu putem nega istoria slavilor in teritoriul carpato-dunarean !
Excelent comentariu.Intr-adevar exagerarile si protocronismele dauneaza fantastic.Acum cu a doua putere militara a vremii dupa Roma (nu stiu, probabil mai mult in perioada lui Burebista) nu stiu ce sa zic.S-ar putea sa fie o exagerare, dar tocmai de aia am facut apel la un autor strain, de la care te poti astepta chiar si la putin nationalism german, avand teoretic un mare „hard time” in a spune ca vreo cultura barbara au fost inamici mai puternici pentru romani decat triburile germanice.Exagerare (in cata masura o fi) sau nu, e totusi de remarcat ca cineva dinafara vorbeste de toate astea.Si maniera de abordare e rece si matematica, nefiind legat in vreun fel sufleteste de subiect.In orice caz, cred ca putem spune fara sa gresim ca erau o civilizatie rasarita intre cele „barbare”.
„in razboiul impotriva romanilor a fost aliat cu sauromati si yazigi
(triburi iraniene) in timp ce burii si carpi (din neamul tracilpor)
si-au pastrat neutralitatea,burii fiind amicus populus romanus”
Aici poate ma inseala memoria, dar parca stiu ca iazigii erau aliati ai Romei (desi nu au participat la razboi)sau ma rog, sub protectorat roman.Unul din motivele reinceperii campaniei a doua de catre Traian a fost si ca Decebal a atacat teritoriile iazigilor la scurta vreme dupa incheierea pacii din 102, ca un fel de razbunare.Ma insel?
Aliati i-au mai fost burii germani, bastarnii si cvazii/quadi (neam de suebi, cei care apar cu acel coc intr-o parte pe metopele de la Adamclisi).
Cat deapre carpi, da, au stat neutri, iar mai departe nu se poate face nicio legatura intre atacurile lor periodice si vreun soi de solidaritate cu cei din provincie (nu stiu ce dorinte de eliberare sau ceva de genul).Scopul principal era obtinerea de subsidii.
Sunt de acord cu completarile si corecturile tale,consider ca gresala pe care o facem este sa ne raportam la lumea antica plecand de la realitatea de astazi.Regimul comunist a tinut cu tot dinadinsul sa avem un stat centralizat dac de la Burebista la Decebal.Cu toate ca in antichitate nu erau state centralizate (exista o serie de istorici care considera un centralism in Egiptul ptolemeic) si avem cel mai bun exemplu in Imperiul roman sau Imperiul arsarcizilor.
Raman la parerea ca este o exagerare cu regatul lui Burebista de a fi a doua putere a lumii antice,chiar daca acesta si-a luat titlul de imparat („cel dintai si cel mai mare rege”),ceea ce dovedeste ca avea o anumita putere,deloc de neglijat odata ce este dispus sa se amestece in razboaiele civile romane. In Analele lui Tacitus am citit ca in perioada Principatului, romanii s-au considerat „stapanii lumii” cand au purtat razboiul in Tracia. Acest episod descris de Tacitus este reprodus fidel in filmul Dacii de Sergiu Nicolaescu in scena asediului.Chinezii in timpul imparatului Wudi din dinastiei Han si au atribuit acest titlu si persanii sansanizi in timpul lui Shapur.
Deasemenea, s-a incercat sa se creeze ideea unei identitati in randul dacilor de neam,limba si religie,respectiv ca intre daci razboaiele intertribale nu aveau loc igonrandu-se realitatile lumii antice.Atenienii,spartanii si tebanii vorbeau aceiasi limba,aveau aceiasi zei dar asta nu i-a oprit sa se razboiasca intre ei,la fel s-a intamplat in Galia,Iberia si in Italia unde cel mai violent razboi a fost cel impotriva aliatiilor italici.Despre imparatia lui Burebista,get de neam, avem doua surse literare Strabon si Stela lui Acornion.
Ai pomenit de bastarni,neam germanic care s-a asezat in Dacia ( am uitat sa ii trec) si care s-au razboit cu dacii in timpul lui Oroles (surse romane).
Dacii au creat o civilizatie specifica, cu un anumit rafinament, pe care o putem pune la acelasi nivel cu cea celtica, deasemene, au creat cel mai performant calendar din Europa si Asia si aveau o scoala de medicina renumita in lumea greco-romana si ca aliati, vasali ai getilor o mare imparatie in timpul lui Burebista.Realitatea istorica este ca din punct de vedere literar se cunosc mult mai multe despre vecinii Imperiului asirian decat despre cei ai Imperiului roman sau ai grecilor pentru ca asirienii au fost interesati in timp ce romanii si grecii au fost ignoranti.Asa se face ca stim despre limba vorbita despre macedonieni tot atat cat stim despre limba vorbita de traci-geti-daci.
„se cunosc mult mai multe despre vecinii Imperiului asirian decat despre
cei ai Imperiului roman sau ai grecilor pentru ca asirienii au fost
interesati in timp ce romanii si grecii au fost ignoranti.Asa se face ca
stim despre limba vorbita despre macedonieni tot atat cat stim despre
limba vorbita de traci-geti-daci.”
Corect, dar cred ca din pacate trebuie sa remarcam ca datoria de a transmite urmasilor marturii despre limba apartine in primul rand poporului respectiv.Este putin cam comod sa astepti sa scrie doar altii despre tine.Dar poate mai putem spera ca nu s-a descoperit tot ce era de descoperit (poate pina la urma s-or gasi si ceva texte dacice, cronici, consemnari…).Ma intreb daca e vreo sansa sa se afle vreodata acele poeme pe care Ovidiu spune ca le-a scris in limba getilor, sau poeziile lui Cotizo pe care se spune ca le-a tradus in latina.
„Traian, un comandant militar experimentat care a fost probabil prezent la ambele teatre de razboi Dunarene impotriva marcomanilor si dacilor in timpul lui Domitian, a alcatuit cea mai mare armata cunoscuta vreodata…” (de la razboaiele civile incoace) „… si a investit o suma enorma de bani in aceasta campanie, in efortul de a pune capat amenintarii dace.”
„Armata daca este aratata pe columna asediind fortificatiile romane cu diferite ocazii.Acest fapt in sine era neobisnuit pentru armatele barbare; faptul ca erau ilustrati ca penetrand sistemele defensive exterioare, cu atat mai mult si ilustreaza clar pericolul pe care fortele lui Decebal il puneau.”
„Ideea ca Dacia reprezenta o amenintare serioasa pentru Roma este confirmata de reactia romana la aceasta situatie.Pentru a ridica forta umana necesara pentru a-i infrange pe daci, Traian a slabit cateva alte frontiere pina la un nivel periculos, invitand atacuri dinspre multiple granite.Acest fapt in sine indica faptul ca dacii erau considerati cel mai imediat si periculos risc pentru imperiu.”
Sursa relativ mai noua, spicuiri din Michael Schmitz, The Dacian Threat.
Doi adversari formidabili, fara indoiala ce a avut europa cel mai bun d.p.d.v. militar la acea data.
Buna seara!
Dispuneti cumva de cartea mentionata?Se gaseste in Romania?Sau macar in format pdf pe internet?Nu de alta dar ma cam intereseaza subiectul si incerc sa citesc mai tot ce apare despre el.
Lucrarea o gasiti pe google books
http://books.google.de/books?id=swDMiX4_9GIC&pg=PP12&lpg=PP12&dq=michael+schmitz+the+dacian+threat+chapter+3&source=bl&ots=VhLPKkm191&sig=bvGkps-rCmll2CT7oGYL-mzkscU&hl=de&sa=X&ei=Rz6HVLbHLcTCOa7LgKAH&ved=0CCwQ6AEwAQ#v=onepage&q=michael%20schmitz%20the%20dacian%20threat%20chapter%203&f=false
Este in engleza, traducerea am facut-o in timp ce am postat.Capitolul 3 lipseste ( Tehnologia si Echipamentul militar al dacilor) dar se gaseste integral aici:
http://www.digressus.org/articles/2011pp1-30-art-schmitz.pdf
de ramarcat ca autorul (si altii citati de el) vorbeste despre caracterul profesionist si in parte romanizat al armatei dace (ca si tehnologie, tactici, inclusiv tactici de asediu aplicate impotriva castrelor romane dincolo de Dunare in iarna lui 101).Nu-i de mirare, armata daca dispunand de instructori militari romani de pe vremea lui Domitian, desi profesionalismul e notat si pe vremea lui Burebista.
Coroborand arheologia (numarul de furnale si ateliere de prelucrare a fierului din zona Sarmisegetusei, numarul mare de arme gasite, de tot tipul) si analizand diverse scene de pe columna si metope de la Adamclisi, se ajunge la concluzia ca chiar era vorba de o armata deosebita.In general la culturile „barbare”, armele de calitate superioara si armurile metalice erau un privilegiu al nobililor, in timp ce ceilalti dispuneau in vasta majoritate fie de sabii de o calitate mult mai slaba, suliti, topoare, iar armuri nu prea, mai deloc.Dincoace si comatii daci erau echipati similar cu auxiliarii romani, dispunand de arme de calitate,sabii drepte, curbe, etc, de, scuturile specifice ovale, armuri si coifuri metalice.Falxului ii este acordata iarasi multa atentie in descriere.Concluzia generala fiind ca „The Dacian army was far more advanced technologically than any other barbarian army against which the Romans had previously fought”.
Un aspect interesant e analiza unor imagini de pe columna, una cu un arcas dac si alta cu Traian examinand un arc dacic, ajungandu-se la concluzia ca ar putea fi vorba de o gastraphetes (arbaleta greceasca sau ceva dupa modelul acela).
Concluzia asupra fortificatiilor este similara….deosebit de competitive.
O alta lucrare (mai ampla decat a lui Schmitz), care trateaza si perioada lui Domitian este a lui Everett Wheeler
http://sarmizegetusa.org/cetati/Sarmizegetusa%20Regia
le gasiti chiar in josul paginii, trebuie doar sa va logati (merge si prin facebook).
Merci mult,domnu’ Sorin!
Pentru surse si explicatii.
Cu placere.
„După cum nota Mircea Eliade pe marginea câtorva precizări ale lui
Nicolae Iorga a cărui analiză îl găsea ca neinspirat pe Alexandru
Macedon, tentat mai degrabă de civilizația mediteraneană decât de unirea
tuturor neamurilor thracice într-un imperiu.
Nefericirea thracilor a fost că, după ce au irosit această șansă, au pierit în istorie fără urmași în numele Imperiului Roman sau al Bizanțului cărora le-a dat împărați destoinici. Însă adevărata catastrofă avea să se producă, potrivit aceleiași surse, cu o mie de ani mai târziu, prin ocuparea Peninsulei Balcanice de către slavii, sfărâmițând astfel definitv romanitatea orientală.
Politicește, romanitatea sud-dunareana va fi condamnată; ca șiThracia,
dupa Alexandru Machedon, iar România orientala va servi destinele altora, adaugă Mircea Eliade. Deși românitatea aceasta se formase din Balcani până în munții Tatrei, ea va trebui să-și limiteze destinul politic doar la dimensiunile Daciei, iar o mână de macedoneni trebuie să plătească și astăzi, cu lacrimi și sânge, nenorocul de a se fi născut români. Nici la nord de Dunăre românilor nu avea să le fie mai bine fiindcă, în ciuda existenței lor pe aceste pământuri din nainte de Christos cu o mie de ani, vor fi singurul popor european contestat în țara strămoșilor săi, supus îndelung și istoria Neamului Românesc, continuă Eliade, n-a fost decât o lungă, necontenită, halucinantă hemoragie.”
Iulian Chivu
„… nenorocul de a se fi născut români.” Ori, mai degraba, Grația de a fi români.
Multumim cu recunostinta, domnule Ion Coja!
Cu tot respectul ,dar observ ca domnul profesor cauta de ani de zile noi si noi argumente in favoarea romanismului ,de parca tot se teme ca nu a gasit destule .Practic merge ca trenul pe linie .Pai asta nu e analiza istorica reala ci dorinta dumnealui de a dovedi ceva de care nici dumnealui nu e sigur ,dar ,ma rog ,fara sa ofensez ,o tine ca Ivan cu cavalul !
Desi am crescut hranit cu povesti si legende despre vitejia si puritatea poporului roman am ajuns la virsta la care incep questionez sensul si intelesul relatarilor si consemnarilor ..Cine le-a scris si cu ce scop ?,
„Atunci când un popor, asuprit cum suntem noi, după ce şi-a plătit toate impozitele către stat,”
Pai le-a platit de frica ,nu ca a crezut in legalitatea impozitelor .Practic a acceptat sa fie jefuit (futut) .
„Nici un neam de pe faţa pământului nu are mai mult drept să ceară respectarea sa decât românul, pentru că nimeni nu este mai tolerant decât dânsul. ”
Frumoasa declaratie dar cam umflata .Deja pare comica .
„Căci Occidentul nu recunoştea pe duşman decât dacă îl vedea la el acasă” Mircea Eliade
Mai fratilor ,pe ce planeta traiti ? Nu intelegeti ca istoric occidentul si orientul au facut bussines cu sange ,as usual .Occidentul nu dadea doua parale pe noi sau pe ai lui insusi .Pai nu occidentul a ocupat Istanbulul in 1918 si a refuzat sa i-l dea grecilor ,ci a preferat sa-l retrocedeze tot turcilor .
Ocuparea Istanbulului
De la Wikipedia, enciclopedia liberă.
Ocuparea Constantinopolului (Istanbulul zilelor noastre) (13 noiembrie 1918 – 23 septembrie 1923) a fost ocupația militară a capitaleiImperiului Otoman care a urmat semnării Armistițiului de la Mudros, la sfârșitul Primului Război Mondial. Primele trupe franceze au intrat în capitală pe 12 noiembrie 1918, urmate de cele britanice a doua zi. Ocupația a avut două etape: ocupația de facto (13 noiembrie 1918 – 20 martie 1920) și cea de jure (20 martie 1920 – până după semnarea Tratatului de la Lausanne). Ultimele trupe aliate au părăsit orașul pe 23 septembrie 1923. Primele trupe ale revoluționarilor turci au intrat în oraș pe 6 octombrie 1923. Trupele aliate și-au împărțit orașul și au organizat o comisie interaliată militară de administrație începând cu primele săptămâni ale lunii decembrie 1918. Ocuparea Constantinopolului de către Aliați a fost pentru prima oară când orașul a fost predat unor forțe străine de la cucerirea orașului de către otomani în 1453. Ocuparea Constantinopolului, împreună cu Ocuparea Izmirului a mobilizat fortele naționaliste turce și a dus la declanșarea Războiului de Independentă al Turciei[1]
„Nicolae Iorga spunea că nenorocul ni se trage de la Alexandru Machedon: în loc să-şi ridice privirile spre Miază-noapte şi să unească (cotropeasca )toate neamurile thracice într-un mare imperiu.”
Cred ca Iorga ori fuma hasis ori era masochist ,altfel nu i-mi explic visul lui de a fi cotropit de maniacul Machedon , fiu de incubus ,dupa relatarile Olimpiei ..
Aoleo , cum sa mai educam o generatie limpede la cap si capabila de a intelege sensul si logica existentei daca luam de bune aiurelile astora .
Scuzati-ma daca am o atitudine caustica fata de tabuurile istoriei noastre ,fabricate dupa cum au cerut , fie interesele fie dupa cum le-a interpretat fiescare „personalitate ” semidocta , dar deja devine obositor sa acceptam de bune anumite declaratii fara sa le trecem prin analize riguroase .
Domnule Nick, merita sters acest comentariu al dumitale! Te repezi! Prima dumitale grijă este să comentezi, nu să înțelegi! Nu pricepi despre ce este vorba, dar păreri categorice îți faci imediat!
Textele de mai sus au mai apărut pe acest site, sunt găsite de mine în urmă cu 30 sau 40 de ani ori chiar 50!… Îmi permit acest avantaj!… Și sunt texte cunoscute pentru cei mai mulți dintre cei ce vizitează de regulă acest site! Au fost adunate intr-o carte pe care mă pregătesc s-o retipăresc, după aproape 30 de ani de când am scris-o!…Ultimul capitol al cărții sunt citate din autori cu autoritate!… „Autoritatea” fiind însă un concept care nu intră printre reperele dumitale! Se pare că te-am „inoportunat! Nu ne potrivim ! Se vede că avem repere diferite!
Chiar te simți în postura de a-i citi „de sus” pe Eminescu, pe Iorga, pe Eliade?! Ți se pare comică afirmația lui Eminescu?!… Sau faptul pe care îl consemnează te amuză?!…Știi dumneata că lucrurile stau cu totul altfel?! Zi cum stau, dacă ai altă părere! Iar după aia n-ai decât să dai „cu flit”!
Mi-aduci aminte de un comentator TV tare enervant, Ciutacu îl cheamă, care are mereu de spus ceva la mijlocul primei propoziții rostite de invitații săi!… Altfel nu-i prost, cum nu ești nici dumneata, dar dai pe dinafară de închipuit ce ești!… Ce bine te simți că, sub adăpostul anonimatului și al vobelor zburătăcite pe Internet, le poți da peste gură oricui se nimerește!…
Despre ce analize riguroase vorbești dumneata? Ai făcut vreodată așa ceva la viața dumitale?! S-ar înțelege că ai fi făcut, inclusiv pe textele lui Eminescu sau Eliade! Unde le-ai publicat?
Citatele pe care le-am dat eu nu sunt declarații pe internet, ci concluzii pe care autorii le-au pus după analize riguroase.
Pe românește, ce faci dumneata se cheamă că ți-ai luat nasul la purtare!…
Iorga fumase hașiș!… Când nu înțelegi, cel mai simplu este să dai vina pe autor!… Căci, deh, oameni ca dumneata nu au niciun complex în fața lui Părvan sau Puscariu! Ehei! Câți de-alde ăștia ai fumat dumneata!… Normal că te-am plictisit! Te-am „sastisit”!
Mâine voi șerge comentariul dumitale, precum și replica mea nevoiașă! E tot ce pot face pentru dumneata!
NU LE STERGEEEE..CA E MAI INTERESANT ASA!
Biiiine!
Domnule Profesor Coja, de care „autoritate” graiti domnia voastra ?
De autoritatea Academiei franceze care a decretat ca doar obiectele mai usoare decat aerul, pot zbura ? :)))
Eu cred ca trebuie sa plecati de la urmatoarea premiza:
1. Din tot ce produce o un popor, 95% se pierde/este distrus in timp!
2. Ce a ajuns pana la noi dupa … 1.500 de ani, poate fi total nereprezentativ, pentru ca descrie particularitati/excentricitatii si nu normalitatea acelui popor !
3. Cercetarile de laborator au demonstrat ca egiptenii antici foloseau penicilina inventata in 1928 de Fleming si babilonienii buteliile de Leyda inventate in 1745 !
:)