CD denitsoc@gmail.com 75.57.36.95
MARCUS AURELIUS, 10 PORUNCI PENTRU EL ÎNSUȘI O circumstanță istorica de glorie a fost faptul că filosofia stoică, a produs trei oameni de o înaltă noblețe a minții, cum ar fi Seneca, Epictet și Marcus Aurelius in aceisi perioada de timp. „Meditațiile” sale – ultimul mare produs al stoicismului – au o anumită interiorizare mistică cu neo-platonismul care a urmat – un rezultat care nu trebuie să fie de mirare atunci când filosofia a devenit o pasiune în speculațiile împăratului atât de ocupat de altfel cu afacerile vieții practice. Stoicismul este un tip de deificare cat si edificare a virtuții umane. Ca atare, accentul se pune pe îmbunătățirea caracterului cuiva, nu pe a le dicta altora ce să facă sau să nu facă. Comparați acest lucru cu un sistem tipic deontologic, precum celebrele zece porunci din Vechiul Testament recunoscute de cele trei credințe avraamice. Platon insa a adus o miză interesanta în noțiunea de moralitate derivată de Dumnezeu în dialogul lui Socrate cu Euthyphro, in “Dialogurile” sale. Acest final aporic a dus la una dintre cele mai puternice dezbateri teologice și meta-etice din istorie. Marcus Aurelius, împăratul-filosof, și-a scris Meditațiile ca pe un jurnal filosofic personal, în care își „predică” în mod repetat (cel mai bun tip de predicare!), pentru a-și corecta propriul caracter în timp ce se străduia să devină o persoană mai bună. Un pasaj deosebit de ilustrativ în Meditații este secțiunea 18 din cartea 11. “În primul rând, gândește-te cum stai în raport cu ei și cum ne-am născut pentru a ne ajuta unii pe alții.” “În al doilea rând, gândiți-vă ce fel de ființe sunt, la masă, în pat sau în altă parte; mai presus de toate, la ce constrângeri sunt supuse din cauza opiniilor lor și ce mândrie își asumă chiar în aceste acte.” “În al treilea rând, gândiți-vă că, dacă[ei] acționează corect în ceea ce fac, nu există niciun motiv să vă enervați, dar dacă acționează greșit, este clar că fac acest lucru involuntar și prin ignoranță.” “În al patrulea rând, gândiți-vă că și voi, în ceea ce vă privește, comiteți multe greșeli și sunteți la fel ca și ei; și că, chiar dacă vă abțineți de la anumite tipuri de fapte rele, aveți cel puțin înclinația de a comite astfel de nedreptăți, chiar dacă lașitatea, sau preocuparea pentru reputația voastră, sau un alt viciu de acest fel, vă salvează de la comiterea lor efectivă.” “În al cincilea rând, că nici măcar nu puteți fi siguri că ceea ce fac ei este greșit; pentru ca multe acțiuni sunt întreprinse pentru un scop ulterior și, ca regulă generală, trebuie să aflați multe înainte de a putea oferi o judecată corect întemeiată cu privire la acțiunile altora.” “În al șaselea rând, când vă enervați peste măsură și vă pierdeți toată răbdarea, amintiți-vă că viața umană nu durează decât o clipă și că, în scurt timp, vom fi cu toții puși să ne odihnim.” “În al șaptelea rând, că nu acțiunile oamenilor sunt cele care ne frământă ci opiniile pe care le formăm cu privire la aceste acțiuni. Deci, elimina judecata ta privitor la acest lucru sau care te afecteaza, fă până mintea ta să se debaraseze de această opinie, și furia ta va inceta. Și cum trebuie să faci asta? Reflectând că răul făcut ție de altul nu este nimic rușinos pentru tine.” “În al optulea rând, ai in cosideratie cată suferință si supărare ne aduce furia si frustarea pe care o simțim la un astfel de comportament, mai multă decât chiar lucrurile in sine, care dau naștere acestei furii.” “În al nouălea rând, această bunătate este invincibilă, dacă este sinceră și nu ipocrită sau o simplă fațadă cu zambet. Căci ce îți poate face cel mai jignitor dintre oameni dacă ești în mod constant bun cu el și, atunci când ocazia îți permite, sfătuiește-l cu blândețe și pune-l în liniște pe drumul cel bun chiar în momentul în care încearcă să-ți facă o răutate. … Trebuie să o faci fără un spirit sarcastic sau reproș, ci cu afecțiune și cu inima liberă de ranchiună, și nu ca și cum l-ai fi predat ca pe un învățător sau ai încerca să-i impresionezi pe trecători.” Și dacă vreți, acceptați acest al zecelea dar de la Apollo, conducătorul Muzelor, și anume, că este o nebunie pură să te aștepți ca răul să nu facă nici un rău; pentru că este ca si cum a dori imposibilul. Dar a permite ca ei să facă rău altora, insă a le cere ca ei să nu-ti facă nici un rău tie, este lipsit de sens și tiranic. Este o naivitate să te aștepți ca anumiți oameni să nu facă lucruri rele. Dar este nedrept în cea mai mare măsură să ne pese doar atunci când ni se fac lucruri rele nouă și nu altora. Să încercăm cu toții să stăm departe de abordarea deontologică de a le spune altora ce să facă și să începem să ne concentrăm un pic mai mult asupra poruncilor de auto-îmbunătățire ale lui Marcus. Intreaga secțiune 18 din cartea 11, din Meditatii s-ar putea prezenta prescurtat in forma urmatoare: Ca un sfat, recomand a se lua scurte notite, niste pastille de intelepciune ca in modul prescurtat de mai sus si la sfarsitul lecturii să parcurgeti din nou cu plăcere itinerariul de morală si intelepciune pe unde va plimbat Marcus Aureliu. Note: Dacă vreti sa cumpărati sau să imprumutati de la bibliotecă cartea aici aveti două variante ieftine: B – Meditations – Marcus Aurelius, editia 2020 – 15,00 Lei |
Comenteaza