Nota Redacției – Publicăm din nou acest text care a trecut prea neobservat la data primei publicări, în septembrie 2011. Felicitări autoarei și o invităm să mai poftească pe la noi. i.c.
Amnezia minoritatilor din Romania
Publicat de Ion Coja in Textele altora pe 25.09.2011 | 3 comentarii
Emilia Corbu – doctor in istorie
O boală nouă şi necruţătoare face ravagii printre minorităţile din România. Maghiarii uită cine sunt. Ţiganii uită cum îi cheamă.
Periodic liderii maghiari din România fac referire la Ungaria Mare şi cel puţin o dată pe an, de regulă de sărbători ca să nu ne tihnească pastrama, Laszlo Tokes face o declaraţie belicoasă. Şi asta de ani şi ani de zile. Acum vor schimbarea Zilei Naţionale a României. Că ii doare. Dar au uitat de ce. Să le amintim noi!
Nici unul pare să nu priceapă că destinul lor va fi legat pe vecie de al nostru şi ei vor locui aşa cum trăiesc de o mie de ani adică înconjuraţi de români. Şi asta pentru că Ungaria nu va mai fi niciodată ce a fost. Graniţele statelor se stabilesc întotdeauna în condiţii de război sau mai precis la finalul unui război.
Şi cine va duce acest război? Istoria îi arată ca perdanţii secolului XX. Au pierdut ambele războaie mondiale. Mai precis, au fost învinşi de două ori, adică bătuţi măr. Hai, să zicem că nu şi-au dat seama de importanţa primului război mondial, că sorţii le-au fost potrivnici, că în timpul războiului s-a schimbat paradigma ideii de stat şi a învins ideea statelor naţionale. Şi, aşa, au pierdut!
Dar la al doilea război mondial nu mai au nici o scuză. Douăzeci de ani au scrâşnit din dinţi. Douăzeci de ani s-au pregătit. Şi când a venit războiul tot în tabăra învinşilor au ajuns. A doua oară. Prin urmare din punct de vedere militar şi tactic s-au dovedit slabi. E o realitate dovedită istoric pe care nu o mai pot schimba. Degeaba vin ei cu o glorie de acum 1000 de ani, când în ultima sută de ani au pierdut două războaie. Amintirea gloriei lui Arpad nu ţine loc de victorie. Nu te poate aşeza la masa învingătorilor
. Să zicem că generaţiile actuale ar fi mai pline de vitejie, dar sunt puţini. Opt milioane are Ungaria cu tot cu minorităţi. Chiar dacă s-ar încumete să îi ajute prietenii lor bulgarii sub aripioara Rusiei. Nu îi va lăsa Europa. Şi ea are visul ei statal şi nu doreşte schimbarea actualului statu-quo teritorial. România nu e Iugoslavia şi altădată am spus şi de ce.
Şi acum să vedem împotriva cui vorbesc liderii maghiari. Împotriva României care a câştigat două războaie mondiale. Adică, stimaţi lideri, România a stat de două ori la masa învingătorilor. Fireşte că meritul a fost nu doar al armatei ci şi al diplomaţiei şi al celor din spatele frontului. Dar, iată că, ciobanii de la Bucureşti au fost mai deştepţi decât nobilii de la Budapesta.
Şi ţiganilor va trebui să le amintim numele pe care îl poartă cam de 500 de ani de când sunt în România. Numele menţionat în documentele oficiale, în limba scrisă şi vorbită.
De curând guvernul a aprobat revenirea la denumirea de ţigan în loc de rrom pe considerentul confuziei create la nivel internaţional în ultimii 20 de ani.
Decizia guvernului trebuia să aibă în vedere nu doar confuzia ci mai ales:
1) istoria termenului;
2) realitatea etnografică şi anume aceea că în România modernă existau deja două categorii de ţigani, sedentari şi nomazi, ceea ce scoate istoria nomazilor din context românesc şi îl plasează într-unul internaţional;
3) Practica istorică a schimbării denumirii unei populaţii. Cum, când şi de ce se recurge la acest lucru.
1) Denumirea de ţigan nu este nici poreclă şi nu are un sens peiorativ ci este pur şi simplu numele etniei cu pricina. Terminaţia ,,gan,, înseamnă la popoarele asiatice ,,popor,, ( a se vedea denumirea ,,afgan,,). Nu este nici o noutate.
In toate documentele oficiale emise de cancelariile statelor medievale româneşti membrii acestei etnii sunt denumiţi cu termenul de ,,ţigan,, şi în documentele oficiale nu sunt admise porecle. Câteva din cele câteva sute de documente medievale pe care le-am studiat cu privire la judeţul Ialomiţa, cel mai mare judeţ al Ţării Româneşti, menţionează fie persoane ,,ţigani,, sau ,,aţigani,, fie ,,sălaşe de ţigani,, în sensul de familii.
Faptul că în epoca modernă până aproape în contemporaneitate în mediul rural sau cvasi-urban se menţionează etnia acestor oameni ţine de mentalitatea veche românească. In evul mediu deşi nu existau state naţionale ca în zilele noastre se păstra obiceiul ca străinii să poarte alături de numele propriu şi atribuirea etnică, de pildă Iane grecul, Ion ţiganul, etc. Aceasta se datora în primul rând faptului că pe atunci comunităţile rurale majoritare în arealul românesc şi cvasiurbane erau omogene etnic şi fiecare străin era individualizat prin atribuirea etnică. Practica era întâlnită însă şi în restul Europei iar tradiţia românească se baza pe obiceiul întâlnit în Imperiul Roman de Răsărit sau Bizantin de a utiliza denumiri etnice pentru diversele ,,neamuri, seminţii, popoare,,. . In teritoriile slave se foloseau denumiri geografice sau chiar de ocupaţii sau obiceiuri.
Chiar şi formarea unui nou sat impunea precizările etnice. De pildă după ce satul Vaidei a fost robit de tătari la sfârşitul secolul al XVI-lea, postelnicul Ianache îl reface. Documentul din 1614 menţionează că au fost aduşi ruşi şi moldoveni. Noii aşezări i s-au acordat mai multe scutiri de dări numite ,,slobozii,, şi aşa a apărut Slobozia lui Ianache, adică Slobozia de azi. Coloniştii poartă denumirea etniei: Rusu, Moldoveanu, Sasu, Sârbu, Secuiu etc. Aceste precizări etnice nu aveau nici un aer naţionalist ci pur şi simplu se evita confuzia din onomastica românească. In tradiţia creştină fiecare purta doar un singur nume la care se asocia eventual funcţia (popa Ilie, Dragul cnezul) sau dregătoria (Ianache postelnicul) sau locul de baştină (Dragomir din Mierlari). Doar în zapise mai apar poreclele (Radu Gălăgie ot Lipereşti vinde lui Radu logofăt din Ţigăneşti parte de moşie în Lipereşti…).
2) In târgurile şi oraşele din secolul al XIX existau ţigani sedentari, creştini şi integraţi societăţii timpului. Ocupaţiile lor erau utile. Mă refer la fierarii absolut necesari unui timp în care trasportul se făcea cu căruţele. La argintarii care lucrau podoabe ieftine şi la îndemâna tuturor, la lăutarii necesari şi ei de vreme ce aceeaşi tradiţie românească de influenţă bizantină nu permitea femeilor să cânte în public iar rapsozii populari cântau doar ocazional la hore. La fel de necesari erau şi zlătarii care prelucrau materiale neferoase lucrând piese de orfevrărie pentru biserici, conace etc.
Până la începutul secolul al XX-lea breslele de meşteşugari români erau foarte puţine. Iar calificarea unui meşter în breslele altor etnii săseşti sau ungureşti costa foarte mult. In breslele evreieşti nici nu erau admişi. Prin urmare ţiganii meşteşugari şi lăutari erau parte activă a societăţii româneşti moderne. Erau probabil urmaşii robilor ţigani menţionaţi în documentele medievale şi care datorită convieţuirii seculare au asimilat civilizaţia timpului fără însă a fi asimilaţi etnic. Apar în continuare denumiţi cu numele etniei.
Altceva sunt însă ţiganii nomazi şi care din vechime se deplasau pe vaste teritorii aparţinând după 1918 statelor naţionale de azi. Comunismul nu doar că a închis frontierele blocându-i în spaţiul est-european ci i-a sedentarizat forţat. Efectul a fost un dezechilibru demografic şi un conflict deschis între cultura lor tradiţională şi civilizaţia în care au fost prinşi. Ţiganii aveau o rată a natalităţii foarte mare dar în condiţiile de nomadism aceasta era compensată de o rată a mortalităţii infantile la fel de mare. Sedentarizarea a produs scăderea mortalităţii şi creşterea speranţei de viaţă. Rezultatul a fost că în 50 de ani de comunism au apărut trei generaţii, practic populaţia ţiganilor nomazi triplându-se. Acest lucru s-a petrecut în toate ţările fostului lagăr comunist şi prin urmare este o problemă internaţională, o moştenirea comunistă şi nu o problemă a României.
2) Practica istorică dovedeşte că sunt momente în istoria unui popor când se recurge la schimbarea denumirii oficiale. Deşi foarte rare, aceste momente coincid cu apariţia unui nou stat. De pildă în 1864 statul român format din unirea a două din principatele române a luat denumirea oficială de România deşi până atunci statele medievale purtaseră fie denumiri etnice (Valahia) fie denumire etnice corelate cu cele geografice (Ungrovlahia, Moldovlahia), fie denumiri geografice (Moldova). Denumirea statului trebuia să conţină elementul definitoriu şi comun pentru istoria, limba, evoluţia statului respectiv. De pildă Regatul Unit al Marii Britanii şi Scoţiei este o denumire istorică. Şi cu siguranţă există şi alte exemple.
Evenimentele de după 1990 arată că în cadrul etniei ţigăneşti nu s-a produs nici un eveniment major care să impună schimbarea denumirii etnice. Prin urmare schimbarea denumirii nu a respectat practica istorică internaţională. Iar consecinţa nerespectării acesteia a fost confuzia care a costat imaginea României şi a afectat relaţiile comunităţilor românilor din Italia, Spania, Franţa etc.
Reiau, poate va zgarie urechile! Etnia despre care vorbim e numita de catre popoarele europene astfel:
italienii – zingari
spaniolii si francezii – gitanes – cu pronuntii diferite
germanii – zigeuner
englezii – gypsies
Am oferit deja traducerea in limbi vorbite de catre mai mult de 300 milioane din cetatenii UE.
Sunt circumspect in ceea ce priveste denumirea. UE impune folosirea termenului rrom inclusiv Romaniei ceea ce coincide imediat cu riscul confuziei, al degradarii imaginii Romaniei si bineinteles al discriminarii indirecte. Trebuie facut ceva p etema aceasta. Din cite cunosc, suedezii ,, aia destepti si cu 2 moral´´ vor sa impuna in dictionar denumirea de rom si ni de tigan ca cica e ,,peiorativ´´ cind sunt tigani care isi spun istoric, adica ,,tigani´´ care culmea au aceleasi drepturi ca si ceilalti dar care din prea multa ,,atentie ´´ intenationala cersesc mai multe drepturi decit cei care platesc pt ei ajutoarele sociale. Pe scurt ,, si cu bani luati ´´ si cu ,,buza umflata´´..
Domnu Coja, sunteti sigura ca termenul de rrom a fost abrogat sa zic asa ,si s-a revenit la termenul de tigan ?
Sper. Eu, oricum, le spun țigani. Este numele lor în limba română.
[…] 28 sept 2014: http://ioncoja.ro/doctrina-nationalista/amnezia-minoritarilor-maghiari-si-tigani-un-text-de-nota-10-… […]
intrun cuvint sai ia dracu pe toti tiganii, o natie pagina, spurcata si destrabalata.
am mai spus-o pe acest site si o repet. denumirea de rrom pentru tigan nu este o inventie moderna a cuiva ca sa-si bata joc de romani, ci doar cei care au facut-o, au facut-o cu adevarat sa-si bata joc de noi, dar s-au prevalat de date pre-existente, nu de ieri de azi, ci de multa vreme. in limba tiganeasca la tigan si limba tiganeasca se spune romanes, iar in engleza (limba cunoscuta pe tot globul) la limba tigaeneasca se spune Romany, foarte aproape de Romanian si de aceea multi cred ca romana este una si aceeasi cu tiganeasca, iar Romania este tara tiganilor, dar cvine nu a trait in afara Romaniei si nu a interferat cu ne-romani nu percepe acest lucru, dar eu m-am confruntat cu asta de zeci si zeci de ori, poate chiar sute. ca guvernul roman a decis sa se revina la denumirea de tigan, echivaleaza cu o frectie la un picior de lemn. in afara Romaniei nu se schimba absolut nimic. cand se vor trezi Doamne si romanii??????
„Rezultatul a fost că în 50 de ani de comunism au apărut trei generaţii, practic populaţia ţiganilor nomazi triplându-se. Acest lucru s-a petrecut în toate ţările fostului lagăr comunist şi prin urmare este o problemă internaţională, o moştenirea comunistă şi nu o problemă a României.”
Sunt efectiv socat si profund scirbit cum o femeie de profesie istoric-sociolog, UMANIST(vorba aia, in slujba BINELUI OAMENILOR si a populatiei Romaniei AIA CARE ESTE!) poate populariza cresterea populatiei unei etnii ca fiind O PROBLEMA si o „mostenire a comunismului”!!!
De ce oare nu afirma pe fata ca este o fascista adepta a eprurarilor etnice pe baza rasiala ca sa stim macar o treaba.
Fara sa-si dea seama, macar a confirmat superioritatea socialismului si a comunitatii socialiste est europene legata de cresterea populatiei, in opozitie cu LICHIDAREA SI EXTERMINAREA EI SISTEMATICA PE FATA SI PE ASCUNS ASA CUM SE PETRECE astazi condusi de idolii si in aparenta din ce afirma modelele ei de viata emulate din occident.
…cineva a propus un program national pentru sterilizarea femeilor rome in schimbul a 300 lei sau euro pentru fiecare femela tiganca. Si a propus foarte bine. Sau tu vrei sa te ineci in tiganism?! Iti place ?!
Nu trebuie mers pîn acolo.
Fiecare părinte, familie, trebuie să aibe grijă de copii, nu alții.
Așa zisele ajutoare, de orice fel, pentru oricine trebuie scoase.
Aproape orice primărie de sat, acolo-am văzut, dar nu mă-ndoiesc că-i la fel și la oraș, ie căpușată de țigănci în așteptarea „ajutoarelor”.
Străinii dacă vor să-i „ajute” să-i ia cu iei.
Unii vor zice că am ceva cu țiganii. N-am nimic, dar înmulțirea lor nu ie naturală, ie pe spatele românilor, fie că vin a cerșit, fie că li se dau ajutoare, din taxele și impozitele noastre, fie că ocupă pămînturi ce nu sînt ale lor, fie, nu-n ultimul rînd, că fură.
Nu tare demult, 2-3 săptămâni, am povestit cu niște oameni dintr-un sat unde-s mulți țigani, pe lîngă unguri; românii-s cam o treime. Spuneau că au venit mulți „acasă”, trimiși de prin Iuropa, și se vede după furturi. Intră chiar peste oameni bătrîni și le iau pensia; știu cînd vine. Cînd le-am spus să nu se bizuie pe poliție, au zic că poliția, vechea poveste, oricum nu face nimic!
Oamenii, nu numai pentru țigani, trebuie să-și ia soarta-n mâini. Poliția, nu numai pe sate, îi de florile mărului, sau îi apără pe bogați, așa a fost din totdeaunua, fie-i pentru a strînge biruri de la oameni prin amenzi pe te miri ce.
Țiganii-au fost folosiți de feudali nu pentru lucru, nu vezi unul lucrînd pămîntul, ci pentru a se apăra și-ai pedepsi pe „supuși”. Nu puțini ierau cei ce strîngerau birurile. Iei au fost cei ce l-au prins pe Gheorghe Doja, mișelește nu mă-ndoiesc, și i-au pus coroana-nroșită pe cap.
Legat de fierărie…se prea poate că feudalii, încet încet nu i-au mai lăsat pe țărani să facă această meserie; făceai o coasă dar puteai face și o sabie, un vîrf de lancie. Ce, astăzi mă lasă puterea care-o fi, chiar dacă am cnău-hau, să-mi fac calașnicov și dinamită?
Vreau sa precizez:
„comunitate socialista/comunista estica” NU LAGAR comunist
Ideea de lagar a fost repetata la nesfirsit ca o moara stricata, zilnic de agentii europei libele, pentru a insuruba lexiconul asta imbecil in mintea romanului.
Lor tot ce le intrerupe continuitatea jafului sau reprezinta un impediment pentru colonizare la liber este instantaneu numit
REGIM/LAGAR/ REGIM SINGEROS/ si alte mizerii de genul asta( vezi toate cele 7 tari bombardate in 6 ani) cum au fost numite si cum li se adresa comunitatea „internationala” mass media de rahat, inainte de bombardamente.
Totul este facut la comanda!!
DACA VRETI SA VA TREZITI, UNA DIN DEZIDERATE ESTE ELIBERAREA TUTUROR SI EPURAREA/DETOXIFIEREA CREIERULUI DE LEXICONUL IMPUS DE NEO-LIBERALI TIMP DE CEL PUTIN 40 DE ANI.
de ce sa nu-i spunem lagar? puteai iesi afara din el cind voiai? daca nu ai prins vremurile alea, nu-ti mai da cu parerea.
Cind ai fost tu in comunitate cu rusii? cind i-ti rideau in nas cind treceau la granitele socialiste cu pasaportul rusesc, exact cum i-ti fac astazi cei din Shengen?
@citadela
daca ai fi trait printre ei, daca ti-ai fi vazut satul copilarieI distrus in totalitate de tigani, Romanii fiind obligati sa vinda pe nimic sau chiar jefuiti de pamint (adica luat cu japca cu acordul tacit al autoritatilor), daca ai fi fost efectiv nebagat in seama de autoritatile locale vis-a-vis de toate hotiile/violurile/magariile pe care le fac tiganii, NU AI MAI FI DAT DIN GURA SI NU AI MAI FI INDRUGAT PROSTII DESPRE RASISM!!!
satul de care vorbesc se cheama Zanea, com. Ciurea, jud. Iasi si exemple de astea iti pot da cu duiumul…asa ca lasa-ne cu tiganii tai, ia-i acasa!
[…] sursa […]
tot din textele altora
de nota 10
http://cersipamantromanesc.wordpress.com/2014/09/25/un-vechi-nume-etnic-adus-de-pe-volga-boskorbozgor/
Sunt multe articole interesante (arheologie, modelul cooperatist,etc.) pe blogul d-nei E.Corbu
http://emiliacorbu.ro/
„Ocupaţiile lor (n.m. ale țiganilor) erau utile. Mă refer la fierarii absolut necesari unui timp în care trasportul se făcea cu căruţele. La argintarii care lucrau podoabe ieftine şi la îndemâna tuturor, la lăutarii necesari şi ei de vreme ce aceeaşi tradiţie românească de influenţă bizantină nu permitea femeilor să cânte în public iar rapsozii populari cântau doar ocazional la hore. La fel de necesari erau şi zlătarii care prelucrau materiale neferoase lucrând piese de orfevrărie pentru biserici, conace etc.”
Uat ă bulșit! În satul bunicilor din partea mamei, în Ardeal, nu ie picior de țigan. Veneau numai la cerșit de prin alte locuri. De altfel îs numai români. Fierar și muzicieni ierau din sat. Bela Bartok spune că muzicanții din Bihor ierau români.
Aici s-au lucrat pentru prima oară metalele; să io spuie lu mutu că oameni-au uitat ceea ce-au descoperit moșii și strămoșii lor.
Într-o săptămână din vara ce tocmai a trecut, la radio Cultural, a fost invitată Speranța Rădulescu, cunoscută ca etnomuzicolog; multe prostii a mai putu spune.
Îți place cum cîntă țiganii, treaba ta, dar nu amesteca folclorul bunilor și străbunilor pentru că așa-i „trendu”. De cîteva ori mi-a venit să dau cu radiou de pereți.
Poate-i o jmecherie; spui 2-3 minciuni, 3-4 bazaconii și apoi cîte-un adevăr. Un adevăr a fost, că nu știu ce lăutari țigani ce i-a dus la Viena la radio, îi tot corectau pe gazde că iei cântă muzică românească, nu țigănească. N-am priceput de ce etnomuzicoloaga n-a put „intervenii”.
Exceptional!
De citit, de memorat, de actionat!
Speram ca d-na Dr. Emilia Corbu sa raspunda invitatiei de a fi prezenta pe acest site.
Problemele ridicate si strans argumentate de d-sa sunt pentru noi nu interesante ci vitale.