La data când am publicat prima dată textul despre excelența „Mioriței”, în 2017, textul a fost adnotat cu un comentariu pe care nu l-am văzut, mi-a scăpat. Mea culpa! Pun acum pe prima pagină comentariul remarcabil pe care l-am stârnit cu ani în urmă, cu scuzele de rigoare. Autorului i se ridică suspendarea pripită de pe site de care a avut parte. Încă o dată, mea culpa.
*
-
D-le prof.Coja as vrea sa va rog sa va aplecati si asupra variantei,considerata a fi cea mai veche, culeasa de Ioan Sincai intre 1792-1794:
Aude-sa, D[oa]mne, aude
Peste cel plaiut de munte,
Un suier, D[oa]mne, suier
Ca acolo, D[oa]mne,
Sant numai trei pacurarasi
Doi ce[i]mari
Si-s ver[i] primari
Unu-i mic si-i strainel.
Acel mic si strainel
Ca [la] apa l-au manat.
Pana la apa au umblat
Foarte mult l-au judecat
Ca pe dinsul sa-l omo[a]ra
Oile sa i le ee.
Da el cind din apa au venit
El numai au avut
O mioara zdravioara.
Si inainte au esit
Si din grai asa au grait:
– Drajii mei verisori
Daca pe mine mi-t[i] omori
Linga mine punet[i]
Fluierul de dreapta
Buciunul de-a stinga.
Ca cind vintu a sufla
Fluerul a fluera
Si buciunul a bucina
Numai rasunul
Ca mi-a rasuna
Peste munti numai la ai
mei doi parinti
Si rasunul si mi-a merje
Peste brazi la ai mei frati,
Intr-o verde dumbravita
Este o rece Fantanita
La acee rece fantanita
Sunt doua Luminite
Ca-s ochii Serpelui
Ca macar cat le-a ploua si le-a ninje
Acelea nu se vor stinje
Ca Serpele au mancat
Numai un Voinic a scapatu
Cheptu lui le-au mancat jumatate
Jumatate de cutite de aramite
Cu iele fu-ntins
Da el din grai asa au grait:
-Cine a veni sa ma scoata
Vina frate si vina Tata si vina Maica
Oile mi le-au luat
Si mana mi-au taiat
Si m-au legat
Cu spatele la Brad.”Acest text este, dupa parerea mea, important pentru ca vorbeste de o sentinta, o condamnare rezultat al unui proces, o judecata intre pacurari transpusa peste niste mituri primordiale, respectiv al sarpelui judecator al sufletelor. Miorita lui Sincai este importanta pentru ca vedem ca moartea pacurasului nu este rodul unei invidii,ci o judecata dreapta in care vinovatul este pedepsit dupa legea pacurarilor legat cu spatele la brad,mana taiata si langa o fantana. Judecand dupa pedeapsa aplicata avem de-a face cu judecarea si pedepsirea unui talhar.
In sprijinul celor afirmate,argumentate si demonstrate de dvs. vine chiar modul in care Ioan Sincai,fratele cunoscutului Gh.Sincai,a cules aceasta varianta a Mioritei, respectiv a auzit-o in colind. Pe wikisource se precizeaza ca textul face parte dintr-o culegere de cantece populare romanesti aflata in manuscris la Arhivele Statului, filiala Tg. Mures.
Revenind la Jus valahicum (valachorum) stim ca acesta nu era asa de dur cu furtul pentru mancare (cu burta sau pentru burta),deci pacurasul nostru a savarsit o fapta mult mai grava si in ciuda caintei pacurasului el este pedepsit cu taiatul mainii (furtul) si uciderea (tradarea) iar mentiunea ”foarte mult l-au judecat” ne arata ca a avut loc un proces in toata regula si nu a fost o simpla uneltire a verilor.
Istoricul Panaitescu spunea ca intreaga viata economica si sociala a romanilor se baza pe obste dupa legile transmise de oamenii buni si batrani iar oamenii din comunitatea respectiva se supuneau acelor reguli. Asa putem explica si atitudinea ciobanasului judecat care accepta judecata si sentinta iar cainta acestuia face parte din jus valachorum unde stim ca vinovatiilor, daca se caiau sincer pentru faptele lor, puteau beneficia de clementa judecatorilor. Din pacate nu avem publicat acest jus valachorum.Au fost cateva incercari ale unor judecatori inimosi in sec XIX care au cules fragmente si le-au publicat,dar nimeni nu s-a ostenit sa republice aceste studii asa se face ca vorbim din fragmente,din interpretari despre jus valachorum .
In concluzie cred ca acest colind/cantec Miorita are legatura cu vechiul drept romanesc ancorat in cateva elemente de mitologie primordiala, dar legate de judecata, pedeapsa, cainta si acceptarea sortii.
MOȘU 3 martie 2022 la 6:34 pm – Raspunde
Comentariul asteapta aprobarea.
În atenția celui care semnează cu numele de utilizator ”gelu” nume propriu fără Majusculă!
Îți urmăresc majoritatea postărilor de aici dar și pe ”Cotidianul” dacă ești aceeași persoană.
Ai multe postări bune, în legătură cu subiecte politico-economice, însă, când discuți despre religie:
BAȚI CÂMPII, CU GRAȚIE. :(
O întrebare printre multe altele
Tu, citești celelalte postări de pe acest site!!??!!
(https://ioncoja.ro/rusia-ne-vine-in-ajutor/)
Prima postare (ultima, jos) aduce în atenția cititorilor, probabil puțini, după nr mic de postări două ”legende” în care sunt dezbătute subiectul numit ”războiul” din niște unghiuri, perioade de timp și locații diferite de vedere, mult superioare.
O întrebare retorică:
Ești capabil, tu și cei ca tine să faceți diferența între dumnezeul biblic(Sfantul Bunul Dumnezeu fiind tare Mahnit) și DIVINITATE !!!
Precis, nu.
Pe scurt:DIVINITATEA, nu încalcă LEGITĂȚILE.
Am mai scris-o: habotnici,așa și ca tine, creează, RĂZBOI și perpetuează FRICA.
Nu are rost să mai repet textele deabia afișate, că nu veți înțelege nimic,dar suferință produceți.
Aș putea afișa o parte din cartea lui Leo Taxil ”biblia hazlie”, dar rezultatul va fi, zero :(
https://kupdf.net/search/biblia+hazlie
Acolo LOGICĂ (poate ne explică moderatorul, că s-o pricepe,io nu), nu aberațiile din aiuritoarea aia.
Păcat
MOȘU
În atenția celui care semnează cu numele de utilizator ”gelu” nume propriu fără Majusculă!
Îți urmăresc majoritatea postărilor de aici dar și pe ”Cotidianul” dacă ești aceeași persoană.
Ai multe postări bune, în legătură cu subiecte politico-economice, însă, când discuți despre religie:
BAȚI CÂMPII, CU GRAȚIE. :(
O întrebare printre multe altele
Tu, citești celelalte postări de pe acest site!!??!!
(https://ioncoja.ro/rusia-ne-vine-in-ajutor/)
Prima postare (ultima, jos) aduce în atenția cititorilor, probabil puțini, după nr mic de postări două ”legende” în care sunt dezbătute subiectul numit ”războiul” din niște unghiuri, perioade de timp și locații diferite de vedere, mult superioare.
O întrebare retorică:
Ești capabil, tu și cei ca tine să faceți diferența între dumnezeul biblic(Sfantul Bunul Dumnezeu fiind tare Mahnit) și DIVINITATE !!!
Precis, nu.
Pe scurt:DIVINITATEA, nu încalcă LEGITĂȚILE.
Am mai scris-o: habotnici,așa și ca tine, creează, RĂZBOI și perpetuează FRICA.
Nu are rost să mai repet textele deabia afișate, că nu veți înțelege nimic,dar suferință produceți.
Aș putea afișa o parte din cartea lui Leo Taxil ”biblia hazlie”, dar rezultatul va fi, zero :(
https://kupdf.net/search/biblia+hazlie
Acolo LOGICĂ (poate ne explică moderatorul, că s-o pricepe,io nu), nu aberațiile din aiuritoarea aia.
Păcat
MOȘU
A venit vremea ResetariiDivine! In cea mai mare parte ucrainienii sunt ortodocsi si ca ortodocsi lupta acum pentru mentinerea lui Zelinsky care vrea sa bage Ucraina in NATO si UE. Astfel ca ucrainienii sa fie transformati in merceanti la cheremul Conducerii NATO si sa devina LGTB conform moralei ridicate de UE la rangul de mare virtute. Iar acum pentru a opri poporul ucranian sa fie pierdut cu totul din Parohia Mantuitorului, a venit antidotul ingaduit de Cel de Sus ca aceasta sa nu se intample. Daca Romania nu intra in razboi alaturi de NATO contra Rusiei va scapa de pedeapsa Divina pentru ca Sfantul Bunul Dumnezeu nu vrea ca poporul romana sa piara. Chiar daca BOR nu a vegheat ca prin rugaciuni Cel de Sus sa fi impiedicat intrarea noastra in NATO si UE. Daca romanii se roaga acum cu pocainta si smerenie dupa razboi Romania va mai exista ca stat dar nu va mai exista NATO. Daca nu se roaga va fi mare prapad. Iar ca Romania si credinciosii sa se salveze trebuie ca acestia sa umple bisericile si sa ceara Mila Bunului Dumnezeu ca Acesta sa impiedice atragerea tarii in acest razboi. Astfel incat prin Puterea Nemarginita si Mila Sa, Stapanul Univeruslui sa vada ca romanii s-au intors din nou cu fata la El. Si El ii va salva de la pieire. Sfantul Bunul Dumnezeu fiind tare Mahnit ca ortodocsii romani in majoritatea lor sunt credinciosi doar in biserica iar cand se duc la vot voteaza pe cei nebotezati in Credinta Noasta Ortodoxa. Dand astfel tara pe mana lupilor necredinciosi si lacomi care privesc berbecii si oitele ortodocse ca simple mini-bancomate umblatoare si sursa de placeri carnale. De aceea au inceput se planga Sfintele Icoane lacrimi de Ulei Divin in ultimii ani in Romania.