18 Septembrie 2013

 

In ajutorulguvernului

Mircea Popescu

 

Aducerea in discutie a problemelor de mai jos cu propunerile aferente, constituie o forma de ajutor oferita guvernului Romaniei pentru a-l scoate din ciclul unor masuri care-l pot atrage intr-o spirala necontrolata.

1. Contributia de Asigurari de Sanatate pentru veniturile obtinute din chirii

In presa romaneasca, a aparut o stire despre decizia pripita si neaprofundata de nuanta socialista a guvernului Ponta, privind introducerea Contributiei de Asigurari de Sanatate pentru venituri din chirii (!?).Spun ca este pripita si neaprofundata, deoarece se va ajunge ca cei care inchiriaza cu “acte in regula”, deci platitori corecti de impozite, sa eludeze legea, sa declare valori mai mici ale sumelor obtinute, sau, in cazuri extreme, sa nu mai inchirieze cu forme legale.
In acest fel, scopul propus de obtinere a unor sume suplimentare va avea un efect contar, respectiv, scaderea veniturilor realizate de stat.

In general, un guvern, incapabil sa-si administreze corect si eficient problemele economico-sociale, inventeaza si introduce tot felul de taxe pentru a-si acoperi incompetenta. Aceasta este caracteristica guvernelor de tendinta socialista.

Daca este adevarata stirea de mai sus, atunci, eticheta de “incompetenta” poate fi aplicata fara retinere acestei guvernari.Prin extensie, s-ar putea pune intrebarea: “Pe cand, se va introduce C.A.S pentru dobanzile bancare, sau pentru oricare alteforme de venit?“

Chiar daca este folosita justificarea “negocierilor cu FMI”, o asemenea masura ar fi cu totul gresita si sfatul meu este de a fi retrasa, domnule Prim Ministru.

2. Rosia Montana

Societatea romaneasca este zguduita de scandalul “Rosia Montana“, care a ajuns la apogeu si a intrat intr-un punct mort atata timp cat anumite elemente guvernamentale de decizie sustin exploatarea zacamantului aurifer de catre o companie straina in actuala forma care nu este agreata de majoritatea populatiei.

Rosia Montana a fost si continua sa fie tratata strict din punct de vedere al impactului politic intern si international, dar in nici un caz din punct de vedere national.

Evident ca exploatarea Rosia Montana, cu efecte benefice pentru locuitorii din zona si pentru economia nationala, se va realiza candva, dar numai prin crearea unui fundament legislativ pentru protejarea patrimoniului cultural si al mediului natural.
In pofida marii presiuni privind Rosia Montana, un guvern responsabil poate detensiona situatia printr-un dialog cu societatea in aceasta problema de interes national, luind in calcul si analizand diversele solutii propuse atat de factorii tehnici de specialitate cat si cei de impact social.
Mergand pe aceasta linie a dialogului constructiv, am publicat in 2011, articolul “Rosia Montana“ (vezi mai jos), in care am subliniat si am propus solutii concrete pentru depasirea impasului prin crearea unui cadru legislativ si administrativ adecvat.

Si pentru a incheia, ar fi interesante raspunsurile la urmatoarele intrebari, fara patima, fara “Huooo!” civic si fara “Asa trebuie!” guvernamental:

1. De ce atata graba pentru exploatarea aurului?2. De ce ne “vindem la straini” cand exploatarea acestei reserve strategice poate fi facuta de intreprinderile de traditie din tara?3. De ce 80% din aur revine companiei care executa exploatarea, fiind astfel instrainat?

23 Octombrie 2011

ROSIA MONTANA ESTE A ROMANIEI, NU A UNEI ADMINISTRATII TEMPORARE
Mircea Popescu

 

Situatia de la Rosia Montana ia o intorsatura neasteptata prin implicarea personala a presedintelui Romaniei, Traian Basescu ca suporter nedisimulat al proiectului in pofida unei reactii quasi-total negative a societatii civile si chiar a unei bune parti a clasei politice.Pretextul oferit de domnia sa, acela de nevoie acerba ca Romania sa-si completeze rezervele de aur, in contextul in care pretul acestuia a ajuns la un moment dat la peste 1800$ peuncie, pare sa fie privit cu rezerva de insusi guvernatorul Bancii Nationale, Mugur Isarescu care a declarat ca cel putin pentru o perioada de 10 ani, Romania este acoperita din acest punct de vedere.

Intr-adevar, in luna Iulie, rezerva de aur a BNR era de 103,7 tone reprezentand 10% din rezervele internationale totale ale tarii, Romania aflandu-se pe pozitia 33 in lume dupa cantitatea de aur din rezerva.
In plus, nu cantitatea de aur din rezervele nationale constituie elementul de baza al stabilitatii sau cresterii economice, in acest sens avand exemplul cel mai elocvent al unor tari cum ar fi Grecia cu o rezerva de 111,7 tone sau Portugalia cu 421.6 tone care se afla in pragul colapsului economic. Se pare ca intreg procesul de atribuire al concesiunii unor terenuri aurifere ale Romaniei unor firme straine este invaluit in mister. Este cert ca firma canadiana Gabriel Resources detine 80,46% din capitalul social, alti actionari acopera inca 0,23%, Romaniei ramanandu-i doar 19,31% din actiuni, implicit din aurul extras.

Unele elemente importante in cazul concesionarii unor rezerve strategice ale tarii, cum ar fi eventualele clauze privind rezilierea, rediscutarea sau chiar modul de acordare a contractului, constituie motive puternice si suficiente pentru declansarea unei anchete parlamentare in vederea stabilirii unor eventuale conflicte de interese, mergandu-se chiar pana la rezilierea contractului cu eventuala plata a despagubirilor aferente.
Romania nu este o republica bananiera casa apeleze la firme straine pentru exploatarea zacamintelor proprii, mai ales ca industria extractiva romaneasca are traditie si, in orice caz, nu pleaca de la zero. Aurul, in speta, este o sursa principala pentru mentinerea echilibrului financiar al unei tari.

Instrainarea a peste 80%, a acestei cantitati, poate fi numita, fara exagerare, tradare a intereselor nationale.

Iata de ce, consider ca pe langa protestele indreptatite ale societatii romanesti impotriva exploatarii terenurilor aurifere de la Rosia Montana, cu urmare a deloc linistitoare a poluarii si a distrugerii vestigiilor arheologice, sunt necesare urmatoarele actiuni din partea statului roman:

1. Legiferarea mentinerii in proprietatea statului roman a 100% din rezultatul exploatarii resurselor strategice2. Legiferarea conditiilor de exploatare a resurselor strategice ale tarii (aur, petrol, minerale strategice) cu respectarea stricta a conditiilor de protectie a mediului si a vestigiilor istorice3.Legiferarea infiintarii Agentiei Nationale de Exploatare a Resurselor Strategice care sa aprobe crearea intreprinderilor statului pentru exploatarea resurselor strategice4. Investigarea de catre Parlament a conditiilor care au dus la incheierea contractului de la Rosia Montana, stabilirea responsabilitatilor si rezilierea contractului cu eventuala plata a despagubirilor aferente.

Prin crearea in regim de urgenta si ratificarea celor trei legi sugerate mai sus , insa si contractul de la Rosia Montana, care nu a intrat in exploatare inca, va putea fi revizuit si reziliat.
In plus, legiferarea exploatarii resurselor strategice de catre intreprinderi ale statului va asigura controlul strict al cantitatilor obtinute din exploatare, va impiedica instrainare afara control a acestora (avem exemplul uraniului care a fost exploatat de intreprinderi controlate de URSS si instrainat) si nu in cele din urma va asigura baza legala pentru crearea unor locuri de munca in conformitate cu alocarile bugetare adaptate necesitatilor strategice nationale.

 

 

Nota redacției.

Mulțumiri dlui Iosub pentru corectura tehnică adusă textului de mai sus!