–– Forwarded Message ––
From: Marian Ilie
Subject: Fwd: Răspuns: Gruia Stoica
Prietenul Marian, venerabil ceferist la pensie – aflat de aproape 20 de ani in lupta de „care-pe-care”
(sa se omoare) cu Basescu, isi varsa acum naduful la prim-ministrul Ponta, cel care si-a legat de gat bolovanul privatizarii CFR Marfa, atragandu-i atentia asupra… asupra a ce, Mariane? Cand Mitrea, ca ministru, facea toate matrapazlacurile descrise aici de prietenul nostru Miron M., Ponta era, daca nu ma insel, sef cu controlul in guvernul Nastase. Cum sa le pese lor de Semenic, cand ei isi fac concediile, hat, pe la Miami Bitch – pardon, Beach! (o mica greseala: se pronunta aproape la fel, dar sensurile celor doua cuvinte difera)…

–––- Forwarded message –––-
From: Antonescu Marian
Date: 2013/9/2
Subject: Răspuns: Gruia Stoica
To

Stimate Domnule prim-ministru. Am vazut in D-voastra acel punct de sprijin  in acest haos general in care ne aflam.Incercam sa ne strangem in jurul D-voastra ca sa va dam o mana de ajutor, dar din pacate ne dati peste mana pe care v-o intindem noi, acel ,,STUPID PEOPLE” care v-am ales in proportie de 70% pe cei din USL, intre care s-au numarat si cei din SNCFR. CFR-iistii (atatia cati au mai ramas din marea masa a clasei muncitoare devenita acum in cea mai mare parte o amorfa masa cersetoare) fac parte din acea categorie de muncitori bine pregatiti intelectual,profesional si verificati medical si psihologic. Dupa cate stiti am facut parte din randul lor fiind si lider de sindicat, iar acum sunt purtator de cuvant al Federatiei Pensionarilor din CFR. M-am opus si atunci in anii ’90 distrugerii SNCFR, o fac si acum V-am trimis multe materiale si informatii in aceasta privinta si banuiesc faptul ca sunteti bine informat in aceasta privinta. Acum, dupa ce ati dejucat planurile lui Traian Basescu in a da lovitura de gratie SNCFR scotand castanele din foc cu mana D-voastra, cand aveti la transporturi un ministru asa cum ati vrut si pentru care va felicit inca odata,cred ca trebuie trecut serios la treaba.Noi CFR-istii pensionari, ca si cei care sunt in activitate,avem solutii la toate problemele pentru salvarea a ceea ce a mai ramas din ceea ce a fos odata CFR, dar si pentru crearea a ceva nou, modern, care sa se ridice la cele mai inalte standarde internationale. Dar, inainte de orice, faceti sa nu intre si CFR Marfa pe mana lui Bassescu si a tiganilor, ci sa ramana al poporului roman, printr-o alta forma de organizare. Englezii si francezii au gasit solutia.Nu se poate sa nu o gasim si noi. De fapt noi CFR-istii am gasit-o de mult,dar cei care ne distrug tara de 23 de ani nici nu au vrut sa stea de vorba cu noi. Mai mult ne-au inchis gura si ne-au lasat pe drumuri. Salvarea CFR-ului in general si a CFR Marfa in special ar putea fi punctul de plecare in recucerirea Romanie din mainile dusmanilor si inceperea DEBASSIFICARII tarii. Daca noi am putea incheia tratate de colaborare, conventii si contracte economice cu prietenii nostri chinezi, foarte multe probleme privind transporturile ar fi rezolvate in doi timpi si trei miscari. Dar dusmanii nostri din exterior si cozile lor de topor din interior se opun cu indarjire la asa ceva. Eu va mai trimit un material despre tiganul Stoica din Toflea-Galati castigatorul licitatiei pentru privatizarea CFR Marfa.
Ce legătură este între CFR Marfă si muntele Semenic? Răspuns: Gruia Stoica!

MIRON MANEGA
Ispravnic de concept

 

CERTITUDINEA – publicaţie de cultură, spiritualitate şi atitudine
M: 0735.906.798 /  0746 201 412

Ce legătură este între CFR Marfă

si muntele Semenic?

Răspuns:

Gruia Stoica

Autor: Miron Manega

MOTO: „În ședința Camerei de la 30 aprilie d. Teodor Boldur Lățescu a relevat cu drept cuvânt scandalul listei civile a directorului general al căilor ferate. Listă civilă constituie în adevăr cei 36.000 de franci, plătiți la noi în țară săracă, la om care n-a dovedit prin nimic a fi superior oricărui absolvent al unei școale politehnice”.
(Mihai Eminescu, Timpul, 6 mai 1882)
Titlul articolului nu e o glumă gen „coada vacii și ștampila primăriei” sau „ce are sula cu prefectura?”, este purul adevăr. „Regele vagoanelor” Gruia Stoica, specialist în transporturi feroviare și colectări de fier vechi, este autorul moral al dezastrului economic din celebra stațiune de pe muntele Semenic, fostă perlă turistică a sud-vestului țării.  
 
Practic, Gruia Stoica a cumpărat stațiunea Semenic și a lăsat-o în paragină. Cu această paragină a girat cumpărarea acțiunilor de la CFR Marfă. Acest detaliu constituie, de altfel, singura deosebire dintre el și omologul său în „strategia dezastrelor”, Iosif Armaș, care a gestionat cu același înalt profesionalism distrugerea stațiunii Băile Herculane. În ceea ce-l privește pe Gruia Stoica, este de așteptat ca, așa cum arată acum hotelurile Gozna, Semenic și Nedeea, vila Pietricica, cabanele Constructorul sau Splendid de pe malul lacului Secu din apropierea Reşiţei, ori cabana Mărghitaş, așa vor arăta și Căile Ferate Române pe care guvernul României i le-a încredințat, printr-o licitație-șmen, acestui antrepenor de fier vechi din satul Toflea.  
 
Întrucât privatizarea CFR Marfă (coroborată cu desființarea rețelei spitalelor CFR) reprezintă „oul fierbinte” al guvernării Ponta (până acum s-au fript cu el doar partenerii din PNL), iar personajul central al acestei privatizări este Gruia Stoica, am avut inspirația să pun deoparte o anchetă amplă, făcută de jurnaliștii unui site din zona Banatului, care viza dezastrul turistic de pe muntele Semenic. Este vorba, de fapt, de un șir de articole, publicate pe parcursul a câțiva ani, din care reieșea clar că autorul acestui dezastru este nimeni altul decât câștigătorul licitației de privatizare a CFR Marfă. Zic „am avut inspirația” pentru că, între timp, articolele respective au dispărut de pe site. Le reproduc aproape integral, pentru a răspunde cât mai cuprinzător la promisiunea din titlu. Așadar, „ce legătură este între CFR Marfă și munele Semenic?”… (Miron Manega)
 
  
I. Un imperiu discret, dar sigur    
 
Turist Semenic SA din Reşiţa, a devenit doar o umbră a societăţii care reprezenta odată „floarea turismului” cărăşean. Cine nu a fost pe muntele Semenic la unul dintre hotelurile Gozna, Semenic sau Nedeea? Suntem convinşi că amintirile de vacanţă ale multora se leagă de Vila Pietricica, de cabanele Constructorul sau Splendid de pe malul lacului Secu din apropierea Reşiţei ori de cabana Mărghitaş. Despre toate acestea vorbim la trecut, pentru că în prezent deşi obiectivele există fizic, au murit demult…   
 
Rezultatul demersului nostru jurnalistic realizat accesând sute de site-uri pe internet, publicaţii on-line, bloguri şi reviste economice, a scos la iveală iţele extrem de încurcate ale unei afaceri care are ca punct de plecare voinţa unor “forţe” necunoscute şi putinţa economică a celui pe care colegii nostri din presa scrisă il numesc “regele vagoanelor” Gruia Stoica. Un “puternic” investitor, care la momentul oportun ajutat de cine trebuie şi-a întins tentaculele în afaceri peste calea ferată, construcţii, reparaţii de material rulant, turism, vinificaţie, afaceri răspîndite de la un capăt la celălalt al ţării, ba chiar şi peste hotare.
 
Ce ne doare cel mai mult, pe noi, caraş-severinenii inseamnă turismul de pe Muntele Semenic, îngropat odată cu vinzarea celei mai importante societăţi din Reşiţa, “Turist-Semenic”. După cum scrie ziarul “Bursa”, în anul 1999, AVAS a încercat privatizarea Societăţii Turist Semenic din Reşiţa, însă fără succes, şi odată cu modificarea legii, în anul 2001, obiectivul a trecut în administrarea Ministerului Turismului, care la începutul lunii august, acelaşi an 2001, a scos la licitaţie pachetul de acţiuni de 40 % pe care îl deţinea. Turist Semenic SA Reşiţa, a fost cumpărat de cetăţeanul român, Stoica Gruia, la valoarea de 14,9 miliarde lei, de circa cinci ori mai mare faţă de preţul de plecare, de 3,4 miliarde lei.
 
La licitaţia cu strigare au participat patru ofertanţi – o persoana fizică (Olar Duşan) din Reşiţa, precum si societăţile Vector 2000 SRL Caras Severin si SC Bega Timisoara. Licitatia a pornit de la pretul de 27.500 lei pe acţiune, iar pe parcurs a ajuns la 135.000 lei pe actiune. Cîştigătorul, Stoica Gruia, afirma atunci că reprezintă interesele unei societăţi de turism italiene, aflate între primele cinci din Europa. “Numele firmei italiene urmează să fie anunţat în cel mult o luna, cand vor fi precizate şi intenţiile de investiţii la societatea achiziţionată”, a mai spus Gruia, citat în Ziarul Financiar.
 
Turist Semenic avea în anul 2001, un capital social de 6,91 miliarde lei, iar printre acţionarii săi, în afară de Ministerul Turismului, se afla SIF Transilvania, cu 41,47% din acţiuni, şi PPM (Programul de Privatizare in Masă), cu 18,53%. La sfarşitul anului 2000, societatea realiza venituri totale de 7,4 miliarde ei, faţă de 9,34 miliarde lei în 1999, în timp ce profitul net s-a ridicat la peste 83 de milioane de lei. In perioada amintită, datoriile înregistrate de societate se cifrau la 4,7 miliarde lei, în scădere faţă de 1999, când acestea totalizau 5,88 miliarde lei. Turist Semenic deţine în administrare directă mai multe active, între care complexul Semenic, format dintr-un hotel şi un restaurant, bar de noapte si bar de zi, hotelul Gozna cu restaurant, Hotelul restaurant Nedeea Semenic, Vila Pietricica, cabana şi restaurantul Splendid, Cabana Constructorul, cabana si restaurantul Mărghitaş.    
 
Licitatia a pornit de la pretul de 27.500 lei pe acţiune, iar pe parcurs a ajuns la 135.000 lei pe actiune. Cîştigătorul, Stoica Gruia, afirma atunci că reprezintă interesele unei societăţi de turism italiene, aflate între primele cinci din Europa. “Numele firmei italiene urmează să fie anunţat în cel mult o luna, cand vor fi precizate şi intenţiile de investiţii la societatea achiziţionată”, a mai spus Gruia, citat în Ziarul Financiar. Turist Semenic avea în anul 2001, un capital social de 6,91 miliarde lei, iar printre acţionarii săi, în afară de Ministerul Turismului, se afla SIF Transilvania, cu 41,47% din acţiuni, şi PPM (Programul de Privatizare in Masă), cu 18,53%.
 
La sfarşitul anului 2000, societatea realiza venituri totale de 7,4 miliarde ei, faţă de 9,34 miliarde lei în 1999, în timp ce profitul net s-a ridicat la peste 83 de milioane de lei. In perioada amintită, datoriile înregistrate de societate se cifrau la 4,7 miliarde lei, în scădere faţă de 1999, când acestea totalizau 5,88 miliarde lei. Turist Semenic deţine în administrare directă mai multe active, între care complexul Semenic, format dintr-un hotel şi un restaurant, bar de noapte si bar de zi, hotelul Gozna cu restaurant, Hotelul restaurant Nedeea Semenic, Vila Pietricica, cabana şi restaurantul Splendid, Cabana Constructorul, cabana si restaurantul Mărghitaş.  
 
Achizitorul celor 40% din acţiuni, Gruia Stoica, promitea in decembrie 2001, (articole publicate în presa naţională) că “Turist Semenic” SA Resita va intra într-un program de investiţii a cărui valoare este estimată să se ridice, în următorii cinci ani, la zece milioane dolari, numai pentru anul 2002 fiind prevazută alocarea a două milioane de dolari pentru renovarea a trei dintre hotelurile societăţii. După preluarea pachetului de 40%, Gruia Stoica a mai cumparat încă 11% din acţiuni, devenind acţionar majoritar la societatea din judetul Caras Severin. „Nu am vândut acţiunile firmei italiene, (de care el vorbea) dar sunt încă în discuţii cu ei şi intenţionez să atrag şi un partener austriac, din Insbruck, cu care urmează sa mă întalnesc în această luna”, a spus Gruia Stoica, fără a oferi detalii. El a mai afirmat că are asigurate fondurile necesare investiţiei propuse şi este posibil să se decidă să păstreze acţiunile de la Turist Semenic.    
 
„Un rrom cu o condamnare la activ de 14 ani pentru omor și de 4 ani si 10 luni pentru înşelăciune”  
 
La vremea la care Gruia Stoica “se arunca în achiziţii”, avea puţin peste 30 de ani. Ne întrebăm care român ar fi dispus de o asemenea sumă, de 15 miliarde de lei pentru a plăti acţiunile “cu banii jos” în cîteva zile? Faptul este dovedit prin răspunsul primit la adresa trimisă de Radio Reşiţa, Ministerului Turismului, document semnat de şeful Direcţiei Generale de Autorizare, Control şi Privatizare, Adrian Netedu: “vînzarea acţiunilor s-a făcut cu plata integrală a preţului în 10 zile de la data semnării contractului”.    In prezent, cei care controleaza TURIST SEMENIC sunt: 1. Gruia Stoica- 43,92% 2. Raducan Vasile – 42,68% 3. alţi acţionari -13,38% informaţia este postată pe Depozitarul Central al Bursei Rasdaq Răducan D. Vasile este consilier local din partea UPSC in Consiliul Local Brăhăşeşti jud. Galaţi, de loc din Toflea, satul natal al lui Gruia Stoica. Agenţia Naţională pentru Integritate s-a sesizat în luna iulie 2009, în legătură cu Vasile D.Răducan pentru infracțiunea de fals în declarații. Acesta a “uitat” să menţioneze elemente importante în declaraţia sa de interese, motiv pentru care s-a dispus sesizarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Galaţi. Răducan Vasile este acţionar la S.C. POIANA CIUCAŞ S.A., cu un număr de 1.416.442 acţiuni, în valoare totală de 3.541.105 Lei, având o cotă de participare la beneficii şi pierderi de 14,8434% şi la S.C. TURIST SEMENIC S.A. din Resita, cu un număr de 130.232 acţiuni, în valoare totală de 325.580 lei, având o cotă de participare la beneficii şi pierderi de 43,9222%. Saptamâna Financiară din 25.08.2006, scria că „Vasile Raducan, e un rrom cu o condamnare la activ de 14 ani pentru omor si de 4 ani si 10 luni pentru înşelăciune, fals şi uz de fals”.
  
În delegație cu Ion Iliescu  
Cine este Gruia Stoica? Denumit “regele vagoanelor”, Gruia Stoica este unul dintre cei mai bogaţi români poziţionat pe locul 13 cu o avere de 550-600 milioane euro in clasamentul Adevarul – 500 de români bogaţi. Domenii: transport feroviar, construcţii şi reparaţii material rulant. Niciun cuvînt despre turism, pentru că, această investiţie pentru Gruia Stoica, pare să fi fost ceva nesemnificativ. Este inginer, doctor in stiinte, cu facultate absolvită înainte de 1990, de asemenea absolvent al Institutului National de Aparare și. .. cu stele pe umăr, se arată pe blogul Vot.ro. Gruia Stoica, scrie presa mondenă, „şi-a construit imperiul discret, dar sigur, iniţial achiziţionând pachete mici în societăţile pe care le controlează”. Anul trecut, grupul a avut o cifră de afaceri de 250 de milioane de euro, fapt care l-a situat pe locul 11 în Top 25 cei mai bogati bucureşteni, după „Adevărul- 500 de miliardari de top”.  
 
Gruia Stoica deţine, împreună cu Vasile Didilă, Grupul „Grampet” (societate de management), cel mai important operator privat de pe piaţa feroviară românească desfăşurându-şi activitatea specifică prin intermediul Grupului Feroviar Român (GFR). Participaţiile celor doi nu sunt egale, dar Stoica spune că nu contează acest lucru. „Eu sunt vârful săgeţii, iar el este corpul ei“, adăugând că Didilă îi este frate, chiar dacă nu au acelaşi nume. Săptămâna Financiară din 25.08.2006 scria despre Vasile Didila că „(e tot rrom din Toflea), a primit o amendă penală pentru infracţiuni pedepsite de Legea contabilităţii si Legea nr. 87 din 1997 privind unele măsuri pentru evidenţa acţionarilor, organizarea si desfăşurarea primei Adunări Generale a Acţionarilor la societăţile comerciale care au făcut obiectul procedurilor de privatizare instituite prin Legea nr. 55/1995”
 
Cum a intrat acţionarul Grampet în afaceri? Scrie pe site-ul Vot.ro„Pe uşa din faţă“, răspunde Gruia Stoica, din vestita localitate gălăţeană Toflea, unul dintre tartorii negoţului cu tablă de la Sidex Galați, până nu demult. El povesteşte cum, în urmă cu câţiva ani, avea pachete mici de acţiuni, restul fiind pe numele altor persoane. Tot pe uşa din faţă şi însoţind omul potrivit, a dobândit probabil, „cheia succesului” în afaceri. Site-ul „Informaţia.ro„, nota în 11.09.2003: “În cursul vizitei oficiale efectuate în Kazahstan, preşedintele Iliescu a fost însoţit şi de o delegaţie de oameni de afaceri din domenii care ilustrează economiile ambelor ţări… între care s-a aflat Gruia Stoica – director general “Grampet” Bucureşti”.  
 
Din Grupul „Grampet” mai fac parte companii precum SC „Poiana Ciucaş” din Poiana Braşov, „Turist” Semenic din Reşiţa, „Reva” Simeria sau „Rovit” Valea CălugareascăGFR este acţionar majoritar la „Transbordare Vagoane Marfă”, care a preluat Institutul de Tehnică de Calcul precum şi la Fabrica de material rulant „Remar” SA Paşcani, societate având ca obiect de activitate producţia şi repararea mijloacelor de transport feroviar şi a materialului rulant. „Remar” este urmaşă a fostelor ateliere CFR, înfiinţate la Paşcani în 1869, prima unitate de acest profil organizată în România.  
 
Grupul Grampet deţine participatii majoritare la Bulgaria Railway Company, la Train Hungary, la societăţi de material rulant în Serbia, la Smederevo, în Muntenegru şi Ucraina – societatea de expediții Eurorail. După cum scriu colegii noștri din presa naţională, principalele ţinte de achiziţii ale Grampet sunt acum Slovacia si Cehia, întrucât se urmăreşte realizarea unei conexiuni cu piaţa din Germania. „Gruia Stoica este suspectat (scrie într-o postare pe site-ul 9am.ro în mai 2008) de legături cu un lider PSD, Nicolae Văcăroiu, dar afacerile sale au explodat sub mandatul lui Miron Mitrea. Singura legătură vizibilă este aceea că deţine 35% din clubul FC Argeş, echipa judeţului de suflet al lui Nicolae Văcăroiu”.  
 
JURNALUL NAȚIONAL: ”CFR Marfă, acasă la ţigani”  
 
Gruia Stoica a reuşit o asociere cu CFR Marfă şi Raiffeisen Bank, constituind firma Rolling Stock Company, pentru modernizarea vagoanelor învechite ale companiei de stat. În cadrul companiei “vedetă” a grupului lui Stoica (GFR) a fost angajată ca director soţia lui Eugen Ovidiu Chirovici, şeful masoneriei române. Mihaela Chirovici a lucrat, până în această vară, în companiile lui Dinu Patriciu şi Verestoy Attila.   Un alt atu al asocierii lui Stoica, este faptul că are drept partener noua companie, bancă austriacă Raiffeisen, care a împrumutat CFR Marfă cu 120 de milioane de euro ca să-şi finanţeze o emisiune de obligaţiuni ajunsă la scadenţă. In combinaţiile de astăzi legate de GFR se intersectează personaje din Serviciile secrete, dar şi din mediul politic, însă caracterul afacerii CFR – GFR Marfă este mai degrabă transpartinic, ba chiar şi transfrontalier, cu bătaie pe frontiera slavă” se arată pe site-ul Vot.ro.  
 
Colegii noştri de la Jurnalul Naţional au publicat un articol în 21.05.2008, intitulat ”CFR Marfă, acasă la ţigani”, în care se vorbeşte despre afaceri dubioase, legi „fentate”, licitaţii cu “dedicaţie” şi favoruri pentru firme de partid. Despre Grampet s-a scris că “este o adunătură de societăţi care roieşte în jurul a doi cetăţeni: Vasile Didilă şi Gruia Stoica. Aceştia sînt originari din Toflea, judeţul Galaţi, localitate cunoscută drept capitala neoficială a romilor din România.  
 
De altfel, la Toflea îşi au sediul multe societăţi deţinute de ei. Este cunoscut că debutul în afaceri al celor doi, Didilă şi Gruia, l-a reprezentat comerţul de fier vechi. Site-ul de ştiri9am.ro, notează: „Cei doi oameni de afaceri sînt mogulii locali din Toflea, o comună unde palatele cu turnuleţe sînt evaluate (chiar şi cele mai modeste) la preţuri comparative cu cît au plătit aceştia pentru cîte o societate de stat dintre cele care fac acum parte din grupul Grampet. De exemplu, REMAR SA a fost achiziţionată de Grampet SA cu mai puţin de 700.000 de euro, iar Ministerul Transporturilor a şters toate datoriile întreprinderii. Toflea e stat în stat, scrie 9am.ro cam cum şi-ar dori probabil Agenţia Naţională pentru Romi sau alte organizaţii conexe de profil. Poliţia, Fiscul, Garda Financiară nu intră aici. Singurele intervenţii ale statului sunt ,,expediţiile forţelor de ordine cu ,,mascati, care vin o dată la caţiva ani să încaseze plata pentru energia electrică. In Toflea, astăzi, sunt aproape 5.000 de romi, în timp ce români mai sunt doar vreo 30. In prezent, ţiganii din satul Toflea au cele mai scumpe case din judeţul Galaţi, evaluate la peste 10 miliarde de lei fiecare. Unele dintre aceste construcţii sunt mici castele cu piscină, cu teren de tenis, cu paznici inarmaţi. In curţile lor se văd maşini deosebit de luxoase. Niciunul dintre aceşti infractori nu plateşte la stat sumele aferente impozitului pentru casele dintre care unele au chiar cateva zeci de camere. In timp ce barbaţii fac afaceri prin ţară, femeile si copiii rămân acasă. Tiganii se ocupa ca familiei din Toflea să nu-i lipsească nimic. Pirandele îşi comandă rochii la Zina Dumitrescu, la Bucuresti. In acest timp, barbaţii îşi satisfac orgoliile şi instinctele de parveniţi cu amante de lux în Capitală, unde pozează în bisnismeni de succes. Unul dintre consilierii primăriei, Dumitru Didilă, este chiar ruda şefului GFR, Vasile Didilă… Afacerea pusă la cale în 2001 de Gruia şi Didilă, Grupul Feroviar Român a prins viteză pe calea ferată, iar cifra de afaceri, precum şi modalitatea în care i-au luat faţa mult mai notoriului Cristian Burci în cazul asocierii cu CFR Marfă demonstrează că oamenii au nu numai spate, dar şi o cheie secretă pentru deschis uşile Ministerului Tranporturilor” (însemnări pe site-ul 9am.ro).
 
În prezent, toate acţiunile Grampet ale lui Vasile Didilă sunt deţinute de Adriana Didilă, de loc… din Toflea. Aceeaşi Mărie, dar cu altă pălărie, în familie. Despre neregulile din domeniu, semnalează şi “Academia Caţavencu” – într-unul din numerele sale de luna trecută, (august 2009), în articolul intitulat “La curbă, banii CFR Marfă trosnesc. Şi sar în buzunarul unor blatişti” . Citiţi şi vă convingeţi. După o poveste atît de lungă şi întortocheată, puteţi lesne concluziona că banii pentru turismul cărăşean au fost şi ramân scurtcircuitaţi! Cui îi pasă de hotelurile aflate în conservare de aproape 10 ani, de pe muntele Semenic? de obiectivele turistice situate pe malul lacului Secu, clădiri fără uşi, fără ferestre, devastate de „binevoitori”, de cabana Mărghitaş din munţii Aninei, unde pas de turist nu a mai călcat demult?
 
  
II. Asociat cu concurentul. În favoarea cui?  
 
Răsfoim catalogul Forbes-Adevărul „500 de miliardari” şi, pe locul 12, îl găsim pe Gruia Stoica, cu o avere de 380-400 de milioane de euro, bani obținuți din transport feroviar de marfă, construcții de material rulant şi hoteluri. Dl. Gruia, se arată în catalog, „controlează compania Grup Feroviar Marfă. Cu o cifră de afaceri de 100 de milioane de euro în 2011, GFR a înregistrat un profit net de şapte milioane de euro. Deşi CFR marfă are un rulaj de 5 ori mai mare, compania se îneacă în pierderi, astfel că a încheiat anul 2011 cu un minus de 48 de milioane de euro. Grup Feroviar Roman, companie înfiinţată în anul 2001, este cea mai valoroasă companie din grupul Grampet, care rulează afaceri de peste 300 de milioane de euro, anual. Din Grup, mai fac parte: REVA Simeria, Remar Paşcani şi Turist Semenic”.  
 
Interesantă pare mişcarea făcută de GFR, aceea de a se alia, în anul 2007, cu principalul său competitor CFR Marfă, înfiinţând Rolling Stock Company. „Noua companie are ca obiect de activitate modernizarea şi închirierea unor vagoane vechi aflate în proprietatea companiei de stat. Nu pare greu de înţeles de ce doar unul dintre parteneri cîştigă iar celălat, „se îneacă în pierderi […]. În afară de companiile de pe piaţa locală, Gruia Stoica s-a extins în ultimii ani şi în regiune. Omul de afaceri a intrat în atenția presei în 2007, când a participat la licitația pentru privatizarea companiei maghiare MAV Cargo. Deşi nu a pus mâna pe gigantul din Ungaria, a reușit să achiziționeze companii în alte state. A bifat deja pe transportul de marfă Bulgaria şi Ungaria, prin Bulgaria Railway Company, respectiv Train Hungary şi a achiziționat şi compania de reparații şi construcții de vagoane din Serbia, „Zelvoz” din Smederevo”, se arată în Topul Frobes 2009.  
 
Dacă buzunarul doldora de bani l-a propulsat pe proprietar pe un loc fruntaş într-un clasament al celor mai bogați est-europeni, milionari în euro, este de neînțeles de ce grupul de salariați de la Turist Semenic este lăsat de izbelişte. În ultimele şase luni, puținii salariați  care se regăsesc în schema de personal a SC Turist Semenic din Reşiţa, au beneficiat de răsplata muncii lor, în valuri. O dată la câteva luni. Ne întrebăm dacă tot aşa cu întârziere primesc „onorariul” care li se cuvine, directorul general Maria Gorcun, precum şi cei trei administratori cu mandat pînă în anul 2012: Laurenţiu Merlan, Ioana Eugenia Popa şi Adrian Ilie Damian?  
III. Ceva „scârţâie” în căruţa Grampet
Dacă până acum, doar tangenţial am adus vorba în însemnările noastre despre Societatea reşiţeană Turist-Semenic, de această dată, ne calăm pe subiect, avînd la bază informaţiile provenite „pe surse”. Ne păstrăm dreptul de a nu divulga identitatea acestora, dar vă garantăm că sunt persoane care intr-un fel sau altul, s-au aflat „în miezul” problemei. Sau dacă nu, foarte aproape de cei care şi astazi conduc compania. Sursele noastre spun că SC. Turist-Semenic SA Reşiţa a însemnat o privatizare veroasă, la care capitalul net al societăţii a fost subdimensionat, licitaţia trucată, iar o bună parte din participanţii la licitaţie sunt în acest moment partenerii celor care au câştigat pachetul majoritar. Asupra licitaţiei, Ministerul Turismului a fost informat la timp, dar Guvernul nu a luat măsuri pentru că un anumit serviciu secret era direct interesat ca licitaţia să curgă în favoarea societăţii Grampet în care acţionează Gruia Stoica.  
 
După privatizare s-a încercat, în prima fază, revalorizarea capitalului în vederea vânzării societăţii către o altă societate din exterior, cu sediul declarat în Italia, dar cu sediul real în Elveţia, la Lucerna. În spatele respectivei societăţi care a ajutat şi la privatizarea UCM Reşiţa stau acţionarii principali de la Grupul Feroviar Român, printre care sunt Constantin Buzăianu, Mircea Băsescu şi Valentin Păunescu. Dacă ar fi avut succes, tranzacţia ar fi fost benefică pentru turismul din judeţ, dar presupuşii cumpărători au fost informaţi, tot din interiorul serviciului secret, de supraevaluarea capitalului. În consecinţă, „regele vagoanelor” Gruia Stoica nu a putut finaliza tranzacţia şi a rămas fără bani pentru investiţii, iar turismul din judeţ s-a prăbuşit. Fapt lesne de constatat de către oricine.  
 
În cadrul mai multor întâlniri desfăşurate la hotelul „Semenic” din Reşiţa, acţionarul principal al societăţii spunea că doreşte să investească şi că poate să aducă bani din Serbia şi Muntenegru, precum şi din Ucraina şi Republica Moldova, dar că nu are încredere în cei care ar trebui să administreze aceşti bani. Referirea directă se făcea la conducerea de acum iar indirect, Gruia Stoica, „arunca pisica” în braţele serviciului secret din spatele afacerii. Sursele noastre ne-au „ciripit” că, în prezent, se negociază vânzarea societăţii, (cu şanse foarte mici, spun cei care cunosc) din cauza decapitalizării acesteia.
 
Poate fi adevărat sau poate nu! Nu e nevoie să fii doctor în economie să „te prinzi” de mersul lucrurilor. Se poate lesne observa că ceva „scârţâie” în căruţa Grampet. Toate societăţile (de producere de material rulant, reparaţii vagoane, transport marfă pe calea ferată, vinificaţie, IT, si de turism din Poiana Braşov) sunt aducătoare de profit, doar Turist Semenic a rămas în paragină. Înseamnă că miliardarul de pe locul 12 din Topul Forbes, Gruia Stoica, are opozanţi locali, aici în Caraş-Severin, mult mai puternici. Nu e o regulă ca banii sa dicteze totul!   Vă întrebaţi, poate, care este interesul nostru? Ce motive avem să zgîndărim „muşuroiul”? Unul singur: avem nevoie de turism în Caraş-Severin, de Semenicul pe care zac acum mastodonţi hidoşi în conservare. Avem nevoie de baza turistică de pe platoul Secu, să retrăim acolo bucuria serbărilor câmpeneşti de altă dată. Să ne educăm copiii în spiritul comuniunii cu natura, pentru un mediu mai prietenos şi nu între gunoaiele şi creşterile de vegetaţie neîngrijită de acum.
 
Toate eforturile noastre jurnalistice de a contura pe cât posibil, adevărul despre S.C.Turist Semenic Reșita, sunt cauzate de dorinţa de a afla care sunt motivele pentru care staţiunea montană Semenic (in special) dar şi zona barajului Secu ori hotelul Semenic din Resita, nu se bucură o investitie pe măsura a ceea ce a fost… şi mai ales a ceea ce ar putea fi. Situaţia precară în care se află patrimoniul clădit cu greutatea muncii, dar mai ales tradiţia extraordinară a zonei turistice, ne îndeamnă să continuăm. Să ştim şi noi dacă SC Turist Semenic Resita, este fie un paravan pentru unii, fie o societate căpuşă pentru alţii, oameni care nu au nicio legatură cu realitatea „turistică”. De ce trebuie să suportăm toate acestea ? Credem în demersul nostru jurnalistic, chiar dacă uneori, ne-am convins, „câinii latră, caravana trece”…  
 
IV.„Câinii latra, caravana trece”
 
Astazi, banii vorbesc! Anul 2005, a insemnat o cotitura evidenta in viata Societatii comerciale Turist Semenic din Resita. Concluzionam acest lucru, pe baza datelor mentionate pe site-ul Bursei de Valori Bucuresti.
Astfel, sediul social a fost mutat la Bucuresti, pe Calea Victoriei nr.114, et 2 camera 217, din societate de tip deschis a devenit una, fireste, inchisa ca modalitate de listare la bursa, iar structura actionariatului a fost modificata ca urmare a cumpararii pachetului de actiuni de la SIF Transilvania de catre dl. Vasile Raducan.
Din anul 2005, Turist Semenic a devenit o sucursala cu mai multe puncte de lucru in Resita, pe muntele Semenic si in zona bazei turistice Secu. Tot atunci, actionarul principal Gruia Stoica a cerut modificarea statutului si completarea obiectului de activitate al Societatii cu„activitati sportive si recreative, alte mijloace de cazare, inchirierea si subinchirierea bunurilor imobiliare proprii si subinchiriate, inchirirerea bunurilor personale si gospodaresti”.  
 
Pentru ce? intrebare fireasca, devreme ce nu au fost suplimentate activitatile sportive si rereave ale societatii. Cine ne ajuta sa descifram cele aflate din acte? Tot in anul 2005, au fost radiate din patrimoniul Sc Turist Semenic Resita, cabana SplendidSura Ortacilor si cabana Constructorul, situate pe malul lacului Secu. Ne intrebam in aceste conditii, in grija cui a intrat cabana Constructorul? Ce s-a intimplat cu aceasta constructie ajunsa astazi int-un stadiu de degradare totala? De fapt asupra acestui subiect vom reveni.  
 
Sa continuam, asadar. Tot pe site-ul BVB, avem parte de o surpriza! Situatia economica a societatii este prezentata intre anii 2001-2007, intr-un surprizator „crescendo”, cu rezultate invers proportionale fata de numarul unitatilor turistice deschise si functionale efectiv. Prezentul e cam sumbru! Ministerul Finantelor Publice a dat publicitatii, lista datornicilor intre care se regaseste si Sc Turist Semenic din Resita. Care nu a platit contributia la asigurarile de sanatate si nici banii pentru asigurarile de sanatate retinuti de la angajati. Nu au fost varsate nici sumele datorate la bugetul statului provenite ca impozit pe venit din salarii. Suma totala este de 567.446 de lei, scrie pe site-ul www.anaf.ro.
 
Și mai stim ca mai in vara, in luna iulie, si Primaria Resita a notificat Sc Turist Semenic pentru neplata impozitului si a taxelor datorate la bugetul local. Pare ca asta nu-i asa o mare problema. Se poarta si la „case mai mari”. Adica la Grampet, societatea de management, controlata de omul de afaceri Gruia Stoica. Il impiedica ceva sau cineva sa ocupe un valoros loc 12, in Topul Forbes- 500 miliardari in euro? Absolut nimic! „Câinii latra, caravana trece”.
  
V. Rromii din Toflea „cuceresc” Semenicul
 
Se contureaza tema: „Tiganii din Toflea, judetul Galati au distrus turismul de pe Semenic”scrie in editia sa on-line, Jurnalul National.  Guvernul Năstase a decis să accelereze privatizarea turismului românesc, pe vremea când ministrul Turismului era Dan Matei Agathon. Cât de puternic a fost apăsată pedala de accelaraţie se poate vedea pe Muntele Semenic, din judeţul Caraş-Severin, scriu colegii nostri de la Jurnalul Naţional. Din articol aflaţi povestea privatizării: „În 2000, Turist Semenic S.A. avea ca acţionari majoritari Fondul Proprietăţii de Stat (FPS) 40%; S.I.F. Transilvania 41,47%. Restul de acţiuni aparţineau celor care şi-au băgat cuponul în această afacere prin programul de privatizare în masă. Acţiunile FPS au fost preluate de Ministerul Turismului printr-o ordonanţă de urgenţă din ianuarie 2001. Apoi, ca să se debaraseze de povara turismului montan cărăşan, ministerul a organizat o licitaţie publică cu strigare la care au participat patru doritori ce voiau să pună mâna pe afacere. Câştigătorul a fost un tânăr de 33 de ani, Stoica Gruia, care a plătit, în august 2001, 500.000 de dolari. Bani peşin. De ce a ales investitorul să procedeze astfel? Pentru că dacă ar fi achitat în rate, ar fi avut obligaţia să facă investiţii timp de trei ani de la data semnării contractului”. Din articol mai aflăm: „Cu câteva zile înainte de privatizare se ştia că Stoica va cumpăra acţiunile pentru un italian, după cum şi declarase ulterior. Afacerea urma să se desfăşoare astfel: Stoica plătea banii, pentru că italianul se chinuia să facă rost de cash la el în ţară. Cum investitorul din Cizmă nu a făcut repede rost de bani şi văzând ce pleaşcă a prins, Stoica i-a dat cu flit, ca la ţânţari. La momentul privatizării, Turist Semenic avea în patrimoniu clădiri şi terenuri care valorau 3,4 milioane de dolari”.  
 
Ce a cumpărat Stoica cu 500.000 de dolari cash? Câteva cabane, câteva baruri şi terase în judeţul Caraş-Severin, un restaurant şi un magazin în Reşiţa şi trei hoteluri: Gozna, Nedeea şi Semenic. Aşadar, investitorul a plătit pentru 40% mult mai puţin decât valoarea reală. Nici nu este de mirare, din moment ce avea legături strânse cu unii angajaţi ai FPS. În 2002, dintr-o pură întâmplare, preşedintele consiliului de administraţie al firmei era bucureşteanul Gheorghe Iagher care era astfel angajat al statului la Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului -APAPS, moştenitorul FPS, dar şi la privat, cum se spune. Iagher a continuat şi când APAPS A DEVENIT AVAS – Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului. I-a plăcut se pare să stea cu posteriorul în două luntri, din moment ce abia în 2008 i-a expirat mandatul la Turist Semenic.   Continuam sa cităm din Jurnalul National: „În 1999, Turist Semenic SA avea un profit net de aproape 71.000 de dolari. În 2001 avea deja pierderi de peste 186.000 de dolari, care s-au aproape dublat în 2002. Timp de câţiva ani până în 2007, firma a trecut pe profit care abia depăşea 100.000 de dolari pentru toată perioada. În 2008, Turist Semenic a înregistrat din nou pierderi de aproape 44.000 de dolari”.
Ceea ce noi ştim, este ca Societatea Turist Semenic din Resita a acumulat datorii însemnate la Fondul Asigurărilor sociale de stat şi la Asigurările de sănătate, iar Direcția Generala a Finanțelor Publice Caraş-Severin a acţionat prin somarea la plata si instituirea de sechestru pe bunuri. Amănunte puteţi afla citind postările noastre aflate aici pe pagină, la secţiunea Anchete Jurnalistice.   Adrian Mogoş, semnatarul articolului din Jurnalul Naţional de marţi 23.03.2010, explică ce s-a intimplat după preluarea celor 40% de la FPS: „În firmă au apărut ca acţionari alţi tovarăşi şi parteneri de afaceri de-ai lui Stoica: Vasile Didilă şi Vasile Răducan, ambii din satul Toflea, comuna Brăhăneşti, judeţul Galaţi. Toflea este cunoscută drept capitala neoficială a romilor din România. A romilor bogaţi. În Toflea sunt înregistrate foarte multe firme pe care Stoica, Didilă, Răducan şi compania le deţin. Didilă şi Gruia au intrat în afaceri cumpărând şi vânzând fier vechi. Unul dintre oamenii de nădejde şi angajat al acestora este Ion Garoseanu care anul trecut în iunie a fost numit director general la CFR fiind propus de PSD. Garoseanu a stat în funcţie câteva luni, dar după retragerea PSD de la guvernare în octombrie 2009 a fost demis”…    
 
În 2008, un nou administrator tot gălăţean a fost numit la Turist Semenic: Viorel Negruţ. Numele lui Negruţ a apărut în 2004 când de la vila lui Ceauşescu din Deva a dispărut mobilier din lemn masiv în valoare de 200.000 de euro. Acum patru ani, Săptămâna Financiară scria că: „Vasile Răducan e un rom cu o condamnare la activ de 14 ani pentru omor şi de 4 ani şi 10 luni pentru înşelăciune, fals şi uz de fals”, iar Didilă fusese amendat penal pentru infracţiuni la Legea contabilităţii şi nereguli legate de societăţile comerciale care au fost privatizate de stat.
În 2002, Grup Feroviar Român, parte a Grampet, a câştigat o licitaţie la o lună după ce fusese anunţat câştigătorul. Mai mult, nu avea licenţele de transport necesare pentru a participa la licitaţie. Licenţa a fost semnată de fostul ministru al Transporturilor Miron Mitrea, la aproape o lună după desfăşurarea licitaţiei. Este cunoscut, de altfel, că afacerile grupului condus de Stoica au înflorit în perioada lui Mitrea. Grampet, firma amiral a grupului Stoica-Didilă-Răducan-Negruţ era preferata fostului preşedinte al CJ Hunedoara, pesedistul Mihail Rudeanu care se încuscrise la un moment dat cu un baron expirat al Gorjului, Nicolae Mischie”. Interesantă reţeaua, legăturile şi drumurile care duc către Guvernarea şi „omul de bine” care au sprijinit punerea pe butuci a turismului de pe muntele Semenic dar şi a celui din staţiunea Băile Herculane. Pentru „meritele” sale, fostului ministru Dan Matei Agaton, Primăria din Valea Cernei i-a retras titlui de „cetăţean de onoare” al localităţii
 
  VI. Cine-i ține în brațe pe „antreprenorii” din Toflea? 
In luna septembrie a anului trecut, Departamentul de Investigatii al Studioului Regional Radio Reşiţa a iniţiat o serie de demersuri jurnalistice, din dorinţa de a afla pe mâna cui au încăput cele mai importante obiective ale Societăţii Turist Semenic din Reşiţa, fiind vorba de hotelurile Nedeea, Gozna, Semenic de pe muntele Semenic, cabanele Constructorul, Splendid şi Vila Pietricica de pe malul Lacului Secu.  
 
Catalogul Forbes-Adevărul 500 de miliardari l-a situat recent pe locul 12, cu o avere de 380-400 de milioane de euro. Colegii noştri de la Jurnalul Naţional au publicat un articol în 21.05.2008, intitulat „CFR Marfă, acasă la ţigani”, în care se vorbeşte despre afaceri dubioase, legi “fentate”, licitaţii cu “dedicaţie” şi favoruri pentru firme de partid. Despre Grampet s-a scris că “este o adunătură de societăţi care roieşte în jurul a doi cetăţeni: Vasile Didilă şi Gruia Stoica. Aceştia sînt originari din Toflea, judeţul Galaţi, localitate cunoscută drept capitala neoficială a romilor din România. De altfel, la Toflea îşi au sediul multe societăţi deţinute de ei. Este cunoscut că debutul în afaceri al celor doi, Didilă şi Gruia, l-a reprezentat comerţul de fier vechi.
 
În ediţia sa de marţi, 1 iunie 2010, Ziarul Financiar scrie că : „Omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul celui mai mare transportator privat feroviar de marfuri, Grup Feroviar Roman (GFR), de pe piata romaneasca, parte a grupului Grampet, va investi 13 mil. euro in achizitia unui pachet de 87,6% din actiunile companiei nationale feroviare de marfuri din Muntenegru, care este in proces de privatizare”.
 
In articolul semnat de Mirabela Tiron, se arată: „Montecargo a rulat anul trecut o cifra de afaceri de 5,7 milioane de euro si a transportat 844.000 de tone de marfa, potrivit site-ului indecon.de, ce ofera informatii legate de privatizarea companiei. Mai mult, compania opereaza 713 vagoane si 17 locomotive. Spre comparatie, CFR Marfa opereaza 850 de locomotive si aproape 42.000 de vagoane de marfă”.
Pretul actiunilor pe care le vom cumpara de la Montecargo se ridica la 2 mil. euro, datoriile pe care le vom acoperi sunt de 6 mil. euro, iar investitiile pe care le vom realiza se ridica la 4-5 mil. euro”, susţine Gruia Stoica.
 
Aici începe povestea “iţelor urzite”: Gruia Stoica, controleaza grupul Grampet, şi a investit in ultimii ani milioane de euro in sectorul feroviar prin achizitia mai multor companii din strainatate. Anul trecut (2011 n.n.) a cumparat o fabrica de vagoane din Ungaria. Mai mult, Grampet mai detine participaţii majoritare la două firme de transport feroviar din Ungaria si Bulgaria.
 
Acum cităm şi acţionariatul Grampet, din Ziarul Financiar (un fel de na-ţi-o ţie, dă-mi-o mie):„GFR este detinută cu un pachet de 50,45% de Grampet SA, cu 26,1% de Vasile Didila, cu 14,1% de Rapid Com (deţinută de Vasile Didilă) si cu 9% de compania Turnoprest (detinuta de Vasile Didila). Gruia Stoica si Vasile Didila sunt din comuna Brahasesti, localitatea Toflea (Galati)”.
 
Publicaţia economică menţionează: „Pe piata transportului feroviar de marfuri, GFR concureaza cu compania de stat CFR Marfa, dar si cu companiile private Servtrans si Unifertrans. Oare zvonurile ce spun? Nu cumva CFR Marfă (companie de stat) se află la marginea prăpastiei, în prag de faliment, iar salariaţii disponibilizaţi cu sutele? Operatorul feroviar privat GFR a incheiat anul trecut cu un profit net de 10,3 mil. lei (2,5 mil. euro), fata de nivelul de 26,2 mil. lei (7,1 mil. euro) anul anterior, potrivit reprezentanţilor companiei”. (Se simte criza şi în vistieria Grampet).
 
Un singur amănunt mai reţinem din articol, particula “sau” nu se potriveşte în coada enumerării proprietăţilor : “Grupul Grampet mai include, pe langă transportatorul feroviar de marfă Grup Feroviar Român, Fabrica de reparaţii vagoane Remar Paşcani si companiile Reva din Simeria, judetul Hunedoara sau Turist Semenic”.
Transport pe calea ferată, reparaţii de vagoane sau turism, nu-i totuna. Pesemne că varza-i prea mare iar turismul din Banat, pentru proprietari, nu valorează nici cît o ceapă degerată.
Mai e oare mult pînă când igrasia, infiltraţiile, mucegaiul ori rugina vor îngenunchia irecuperabil hotelurile de pe muntele Semenic şi Pietricica de pe malul lacului Secu?
  
VII. Semenicul se predă?
 
Turiştii interesaţi de cazare în centrul Reşiţei au surpriza să constate că hotelul Semenic, odinioară cunoscut reper în domeniu, a fost închis. Anunţul de pe uşă face referire la renovare, dar termenul de începere şi de finalizare a lucrărilor este necunoscut. Se zvoneşte că cei care se ocupă de administrarea hotelului, nu mai dispun de fonduri necesare pentru susţinerea activităţii, cu toate că proprietarul SC Turist Semenic din Reşiţa, se află la polul opus al potenţei financiare. Este vorba de omul de afaceri bucureştean Gruia Stoica, aflat in Top 300 cei mai bogaţi români. Prosperitatea i se trage de la afaceri pe calea ferată cu vagoane de marfă, reparaţii de material rulant, vinificaţie, turism, afaceri răspîndite de la un capăt la celălalt al ţării, ba chiar şi peste hotare.
Dacă marea majoritate a afacerilor sub cupola „Grampet” sunt prospere, turismul din Banat a fost lăsat de izbelişte. Asistăm, din câte se vede, la căderea a încă unui „mit” turistic, alături de ceea ce s-a distrus de la privatizarea din 2001 a SC Turist Semenic din Reşiţa, fiind vorba de hotelurile Nedeea, Gozna (foto), Semenic de pe muntele Semenic, cabana Constructorul şi Vila Pietricica de pe malul Lacului Secu. Chiar dacă se invocă mereu dreptul asupra proprietăţii private, autorităţile locale nu pot sta la nesfârşit cu „braţele în sân”. Indiferenţa administraţiei publice locale şi judeţene nu face bine unui oraş unde simbolurile dispar. (Sunt de notorietate: furnalul şi blumingul CSR, Casa Muncitorească şi alte clădiri de patrimoniu din zona veche a Reşiţei). Nu face bine nici judeţului unde dacă turism nu e… nimic nu e… iar munţii mor!
 
 VIII. Hotelul Semenic din Reşiţa a fost pus sub sechestru
Într-o conferinţă de presă susţinută joi 15 septembrie de conducerea Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Caraş-Severin, directorul general executiv Doru Cosma a menţionat că pe lista datornicilor care înregistrează datorii la bugetul consolidat al statului se află 21 de societăţi în insolvenţă şi 5 în executare silită. Dintre acestea, cu cele mai mari datorii, menţionăm: Moldomin Moldova Nouă, Miniera Banat Anina, Parc Industries Moldova Nouă, CMB Bocşa, Crosi SA, Prescom, CET Energoterm, UCM Turnate toate din Reşiţa, Bandeal Com Teregova, Drumuri şi Poduri Caraş-Severin.
 
„Deşi sumele datorate finanţelor cărăşene nu sunt mari în comparaţie cu alte creanţe, peste 935 de mii de lei, Societatea Turist Semenic din Reşiţa manifestă un comportament atipic unui agent economic de bună credinţă, Administraţia financiară fiind nevoită să recurgă la instituirea unor măsuri asiguratorii”, a precizat directorul George Popescu. Astfel, pentru recuperarea datoriilor restante au fost poprite conturile bancare ale societăţii şi s-a procedat la sechestrarea a două bunuri imobile. Este vorba despre un teren în valoare de 763.500 lei, aflat pe muntele Semenic care, deși a fost scos la licitație de 6 ori, nu s-a vândut nici la jumătate din sumă. La începutul lunii august a fost pus sub sechestru și hotelul Semenic, situat în centrul municipiului Reşiţa. „Dacă datoriile nu vor fi plătite în timp util sau nu va interveni o nouă eşalonare la plată, hotelul va fi scos la licitaţie. Nu înainte de a trece de etapa evaluării imobilului. Probabil că într-o lună, o lună şi jumătate, hotelul Semenic din Reşiţa va fi scos la licitaţie”, a mai precizat directorul Popescu.
 
În cadrul aceleaşi conferinţe de presă, şefa serviciului Colectare venituri din cadrul Direcţiei Generale a Finanțelor Publice Caraş-Severin a punctat câteva dintre elementele de noutate prevăzute de Codul de Procedură fiscală referitoare la ordinea de stingere a debitelor. De la 1 octombrie, orice plată făcută de contribuabil stinge obligaţiile fiscale principale în ordinea vechimii şi ulterior dobânzile şi penalităţile. Pentru obligaţiile fiscale restante până la 31 august 2011, penalităţile de întârziere se anulează dacă se plătesc obligaţiile fiscale principale împreună cu dobânzile aferente până la 31 decembrie 2011, iar dacă aceste plăţi de fac până la sfârşitul lunii iunie anul viitor, se acordă o reducere a penalităţilor cu 50%.
 
Prezentă la întâlnirea cu reprezentanţii presei regionale, şefa Serviciului de Asistenţă contribuabili, Codruţa Duma, a evidenţiat alte noutăţi prevăzute de Codul de procedură fiscală. A fost clarificat regimul juridic al procedurii de reverificare a unei perioade fiscale. Adică, dacă Inspecţia fiscală a verificat un agent economic, acesta va primi un document ce va atesta procedura. Măsura pare să înlăture orice abuz care s-ar putea face in acest sens, asupra unui agent economic. Alte informaţii utile de ordin fiscal vor fi difuzate şi în radioprogramele noastre viitoare
 
 
IX. Cabanele „Constructorul” şi „Pietricica”, de la mărire la decădere
 
Surprinzătoare şi în acelaşi timp plăcută pentru toată lumea cred, că e această toamnă cu zile văratice la început de Brumărel. Ne gândim la anotimpul concediilor al vacanţelor pentru care mai avem un an de aşteptat. Nu vă speriaţi, nu starea vremii ne interesează la această oră, ci starea turismului de lângă noi, de lângă Reşiţa, pe care l-am descris de nenumărate ori, în „Ştirile de lângă noi”, tradiţionalele grupaje informative radiofonice.
 
A intrat în folclorul jurnalistic vorba unuia dintre primarii Reşiţei, care, în urmă cu câţiva ani declara pentru turismul efectuat la baza de agrement Secu, „sezon compromis”. De ce? pentru că zona cea mai cunoscută, mai îndrăgită şi mai la îndemână pentru reşiţeni, era revendicată de mai multe entităţi dar niciuna nu se organiza la început de sezon pentru a primi turiştii cum se cuvine. Terenul ce înconjoară lacul Secu, a fost şi este proprietate a Statului Român, însă, vremurile de după anul 1989, au încurcat puţin lucrurile privind administrarea unei suprafaţe de peste 47 de mii de hectare cunoscute în documentele de cadastru drept platoul Secu, sau parcul de agrement. Până la acest moment, când este administrator de drept, Consiliul Local Reşiţa a dus multe războaie în instanţă, provocate de Societatea Turist Semenic privatizatul Oficiu Judeţean de Turism, societate ce se credea a fi proprietară, deşi s-a demonstrat că nu avea cum să fie.
 
Ingineriile financiare, înscrisurile contextuale nu au contat, chiar dacă proprietarul Turist Semenic, Gruia Stoica, numit „regele vagoanelor” din România este unul din cei 300 de milionari în dolari din Topul revistei Forbes. Mai multe veri au trecut, toate dovedindu-se a fi compromise pentru ceea ce ar fi putut însemna un turism de calitate. Cu câteva locuri de parcare, spaţiu verde relativ amenajat, dar fără pontoane pe luciul apei, imobile cu locuri de cazare şi alte facilităţi de bun simţ, nu înseamnă că ne putem aştepta la puzderie de turişti şi oaspeţi din străinătate. Că banii sunt puţini, iar Primăria Reşiţa, nu avea cum să se desfăşoare în lipsa unui investitor puternic, se ştie. Însă ce nu se ştie este că, aceeaşi SC Turist Semenic a pus beţe în roate, anul trecut, contestând organizarea licitaţiei pentru concesionarea terenului, practic pentru constituirea unui parteneriat public privat, a pus beţe în roate şi anul acesta. Astfel încât licitaţia ce trebuia să aibă loc în data de 6 octombrie, a fost suspendată.
 
Am aflat întâmplător, că una dintre firmele care dorea să investească în zonă a pierdut, în acest fel, şansa unui proiect de peste 1 milion de euro. Investigaţiile noastre jurnalistice ne-au condus mai departe pe firul apei, pe malul lacului Secu, unde ceva mai la nord, se află Cabana Constructorul. Acest imobil deţinut odată de SC Turist Semenic, este deja la cel de-al treilea proprietar. Asta ca să ştiţi că nu e chiar sat fără câini deşi aşa pare. Dacă nu aţi trecut demult prin zonă, vă invit să priviti imagini ale dezastrului. Aproape 300 de metri pătraţi ocupaţi de o construcţie cu parter şi două etaje aşezate în formă de L, fără uşi, fără ferestre, fără acoperiş, dar cu multă igrasie şi vegetaţie crescută până la tavan. Pe d-na Vasilica Blendica din Braşov, devenită proprietară din anul 2008, am contactat-o telefonic şi ne-a mărturisit că a avut deja trei tentative de a obţine bani pe proiecte europene, însă până acum tot atâtea firme de consultanţă angajate în mai multe etape, nu au făcut altceva decât să o ţepuiască de bani. De mii de euro e vorba, pentru proiecte scrise, dar nu şi eligibile.
 
Cabana Secu pe vremea „respectatului”
Cu fiecare zi care trece, Cabana Constructorul, în prezent culcuş pentru animale ale pădurii, se îndepărtează de ceea ce noi am defini un imobil. Aducem acum în discuţie o altă clădire, Cabana Pietricica, unde înainte de ’89, cine ajungea, ori era nomenclaturist, ori avea pe cineva sus pus. Asta e doar o legendă. Din clădirea de poveste s-a ales încetişor praful… pentru că ea e complet ignorată de cei care in acte sunt proprietari din anul 2009: soţii Adriana şi Vasile Didilă. Cine sunt cei doi? Fratele şi cumnata lui Gruia Stoica, proprietarul de fapt al Societăţii Turist Semenic, declarată în insolvenţă de câţiva creditori şi aşteptată la cotitură de Fisc pentru executare silită în contul datoriilor către bugetul statului.
 
De ce sunt lăsate în paragină toate obiectivele SC Turist Semenic? Ne întrebăm doar pentru că, dacă am căuta răspuns, ne-am îndepărta de subiect! Iar subiectul nostru este  „Încotro?” sau „Care va fi viitorul bazei de agrement Secu”?
P.S. Ancheta despre „terminator”-ul Gruia Stoica n-a mai continuat iar textele de mai sus au fost șterse
Afisari: 84
Spune-le prietenilor:
  • RSS
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • FriendFeed
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Netvibes
  • Reddit
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter
  • Yahoo! Bookmarks
  • Yahoo! Buzz
  • email
  • Live
  • StumbleUpon