19 Februarie 2020 – 144 de ani de la naşterea sculptorului Constantin Brâncuşi

„SĂRUTUL prezintă doi îndrăgostiţi într-o strânsă îmbrăţişare. Vedem doar partea de sus a trupurilor lor; ei sunt goi, dar nu ostentativ. Trunchiul bărbatului este o masă nediferenţiată; pieptul femeii, cuprins în forma bărbatului este uşor profilat şi doar sugerează plinătatea în planul în care se află. Mai izbitor decât prezența trupurilor este faptul că cei doi îndrăgostiţi sunt ochi în ochi, fixaţi într-o scrutare nesfârşită, în timp ce buzele li se unesc.
Fiecare element din imaginea compactă este tematic şi citirea acestei lucrări are loc treptat, pe măsută ce observăm că părul bărbatului este drept în timp ce al femeii este ondulat; părul lui merge spre tâmple, despărţit printr-o cărare, iar al ei e lăsat pe spate; braţele femeii sunt deasupra, cele ale bărbatului dedesubt; degetele ei, curbate spre interior, presează uşor capul bărbatului de al ei; mâinile lui, mai drepte, mai rigide, susţin trupul ei; umerii bărbatului sunt mai largi decât cei ai femeii; mâinile ei, cuprinzând masa mai redusă a capului partenerului ei, sunt înlănţuite, îndreptate în sus, în timp ce mâinile bărbatului cuprind torsul femeii într-o împreunare uşoară. Aceste diferențe sunt variaţii formale într-un desen simetric, dar există în ele elemente de distincţie a sexului opus al celor doi parteneri. Forma şi sensul sunt aici la fel de unite, aşa cum sunt uniţi protagoniştii înşişi. Aceştia sunt legaţi nu numai prin orizontalele vizibile ale braţelor înlănţuite, ci şi prin orizontalele tainice, implicite în privirea ochilor, unirea buzelor, apăsarea sânilor: acest bărbat şi această femeie sunt uniţi din afară spre înlăuntru.
Şi, mai jos, ceea ce rămâne este continuitatea masei de piatră.”

Sidney Geist
Brâncuşi / Sărutul
Editura MERIDIANE
Bucureşti, 1982

http://www.romaniamagnifica.ro/?do=Cultura&optiune=Sculptura&optiune2=1876.02.19+-+Constantin+Brancusi