Pierdut ieri seară umorul evreiesc.  Cine-l găsește e rugat să-l înapoieze la Teatrul Evreiesc de Stat…

 

 

Cu ceva vreme în urmă, cel mai mare poet român din Canada – pe numele său GEORGE FILIP, pentru neinițiați, a avut ideea să-și lanseze ultimul volum de versuri într-un teatru din București. Publicul, în sală, iar autorul, actor pe scenă!

Lansarea urmând să fie însoțită de tot tacâmul: vin, visychi și alte licori la discreție, mezelicuri și de toate delicatesele aidoma, pentru numerosul public ce urma să se prezinte: prieteni și colegi de liceu, de facultate și de suferință pe ogorul literelor… Bașca neamurile, nesătule, ca de obicei…

Cum pe malul Dâmboviței străbune singura relație personală cu lumea teatrelor poetul transatlantic o avea la Teatrul Evreiesc de Stat, acolo a aranjat să facă sfeștania opusului poetic, la vestitul TES. (Mai-mai să-i zic TEȘU…)

În ziua cu pricina, la orele convenite trecute fix, sala s-a umplut, mai toți cu ochii după mesele supra-aglomerate și după autor, să apară naibii mai repede, să-și spună oful poetic mai iute și după aia să se dea liber la socializare, cu paharul și farfurioara în mână!… Deh, bufet suedez, suedez-suedez, dar cu haleuri dâmbovițene! Toate cusher, bănuiesc! Din respect pentru gazde, desigur!…

Numai că gazdele au venit cu o propunere ciudată: să se bea și să se închine totul nu în sănătatea sponsorului quebecois, ci întru pomenirea poetului autohton Ion Pribeagu… Totul transformându-se într-un fel de parastas pe banii altuia al bietului defunct de câteva decenii bune!…

Unde dai și unde crapă!, cum s-ar zice pe la noi…

Așadar, cu sala plină de invitații lui Georgică, s-au pus actorii de la TES pe recitat din opera ne-uitatului poet pribeag adus de vânt, exponent de frunte al humorului evreiesc, mult mai acasă la TES decât bietul Gică Georgică al nostru…

Rămas pe afară, canadianului nu i s-a îngăduit să pășească în incinta sacră, deși avea bilet cumpărat din vreme!… Avea chiar două bilete, zic unii…

Căci nu este suficient biletul ca să intre cineva la TES! Mai trebuie să aduci și dovada, certificatul adică de bună purtare, mărturiile unor societari de-ai teatrului, cum că nu ești anti! (Anti și atât! Se înțelege despre ce anti-…..ism e vorba!…)

Or, la administrația Teatrului ES, cu câteva cinci minute înainte de începerea parascoveniei a sosit o telegramă, taman din Canada, pâră către Înalta Poartă, cum că poetul Gică Fără Frică s-a exprimat în termeni ne-holocaustizanți în mai multe ocazii, ultima oară când a zis, către un evreu, despre alt evreu: „hai să-ți prezint un jidan; aș vrea să fac săpun din el, dar nu pot!” Cei doi coreligionari s-au amuzat, s-au bucurat de cunoștință și s-au lăsat pe mâna poetului, bun cunoscător al boemei canadiene!… Până mai spre ziuă!

Numai că la scena anti(…) de mai sus a asistat și un al treilea martor, reclamantul, care nu a putut admite cinismul umorului daco-quebec, iar când a aflat că acesta aspiră la gazde cu neamuri la Jerusalem, a ieșit din anonimat și a trimis telegrama care a schimbat total makazul la soareaua de la TES… Fusese ea cât pe ce să se transforme într-un moment de prelungit anti-… Dar noroc cu telegrama și vigilența agenților voluntari ai Mossadului de peste Ocean… Altfel, fără ei, rămânea ne-demascat ipochimenul!… Auzi la el! Că nu poate el să facă săpun din toți evreii!… Ăsta-i crez poetic?!… Criminalul în fașă!

…Cu ani în urmă mi se lăudau niște prieteni „jidani” cu glumele care se fac în Israel având ca spațiu de desfășurare Auschwitzul! Da, da! Ați citit bine: Auschwitzul!… Câteva bancuri evreiești, vestitele, cu Auschwitz în textură, au ajuns și pe la noi:

– Măi Ițic, ți-aduci tu aminte ce bine era la Auschwitz?!

– Cum să nu-mi aduc aminte cum arăta Rachela?!… S-o vezi acum!

Alte bancuri similare, mult mai reușite, sunt mai greu de transcris… Le-am mai și uitat!

 

În orice caz, de dragul hazului – anecdota primează și la evrei!, nu au fost puține bancurile „cu Auschwitz”! Au mai fost bancuri evreiești și cu săpunul evreiesc! Din păcate nu prea țin eu minte bancurile auzite!… Dar declar și semnez că bancuri „cu Auschwitz”  am auzit de la amici evrei și mi s-a spus că în Israel se spun bancuri „cu Auschwitz” chiar și la spectacolele de revistă, la TV… Asta cu ani buni în urmă!… Oare azi nu se mai admite una ca asta?!… Posibil și explicabil! Nu m-aș mira!

Da, m-am mirat că se spun „bancuri cu Auschwitz” între evrei, toponimul respectiv fiind de tragică și lugubră rezonanță în sufletul oricărui om, cu atât mai mult al unui evreu!… Dar, mi-am zis, iată că firea umană găsește resurse să se ridice deasupra oricărei tragedii! Oricât de mare ar fi!

…Însă bancuri și glume cu săpunul evreiesc de ce să nu se spună, oameni buni?!

Eram copil în Constanța și din când în când pe stradă apărea Pompilică, un ins diform de gras, un fel de butoi pe două picioare!… La trecerea sa nu lipsea să nu se găsească zăpăcitul care să strige după bietul Pompilică: Păzea că vin nemții și te fac săpun!… Sau ceva asemănător!

Da, crima cu săpunul ovreiesc este oribilă, este culmea abjecției în materie de asasinat, numai că este o crimă imaginată, niciodată petrecută, niciodată „realizată”, ci numai imaginată de o minte bolnavă, nu teutonă mintea, nu prusacă, ci evreiască, pur evreiască, ca și grăsimea din vestitul săpun!… Mintea bolnavă a lui Wiesenthal!… Eroul!

Numai imbecilii mai știu, mai cred azi că nemții au făcut săpun din evrei!… Imbecili de toate neamurile și națiile!… Inclusiv evrei!… Or fi câțiva și la TES de au reacționat atât de dur față de bietul Gică, transformând lansarea de carte a bietului românaș, vioi și teafăr, într-un praznic pentru sufletul unui ovrei mort de câteva generații?!… E drept, un evreu cu mult umor, care va fi știut să se …rîdă pe lumea cealaltă de gheșeftul inopinat pe care l-a făcut de pe urma vestitului săpun!… Ca să vezi că încă mai e bun la ceva inexistentul artefact!…

Gheșeft de pe urma vestitului săpun, dar și de pe urma unor evrei lipsiți de și mai vestitul umor evreiesc…

 

 

Ion Coja