Surena
1.761 aprobate
Am citit multe comentarii referitoare la subiectul avioanelor F16 Fighting Falcon toate converg pe următoarelor idei:
1) nu avem nevoie de avioane
2) sunt second-hand în cel mai fericit caz, ele fiind în opinia „specialiștilor” fiare vechi, coșciuguri zburătoare, antichități
3)prețul de 628 milioane de dolari este enorm, puteam lua noi din Suedia, Rusia, China etc.
4)este șpaga dată americanilor.
Să le luăm pe rând:
1) Avem nevoie de această escadrila de 12 avioane pentru că MIG21 Lăncer după ultima modernizare și-au terminat durata de viață, inclusiv extinderea pentru modernizare. Pentru apărarea spațiului aerian este absolut necesar să avem avioane militare și nu doar o escadrila, că nu suntem Albania.
2) Atunci când vorbim de tancuri, avioane nu putem să le comparăm cu mașinile sau calculatoarele. Adică un avion/ tanc second hand nu este același lucru cu o mașină. Astfel, rușii au trimis în Siria Suchoi Su24 din 1974 care, bineînțeles nu sunt la nivelul anului 1974, și-au făcut treaba foarte bine în condițiile în care au avut de luptat cu rachete aer sol la nivelul anului 2010-2016. Avioanele F16 le-am cumpărat la o resursă medie de zbor de 4500 ore, ele au o resursă de 9000,dar după modernizare ajung la 10800 de ore, adică le-am cumpărat la o resursă de 6300 ore, având în vedere că anual folosesc 200-250 ore asta înseamnă că lejer fac față 20 de ani.
3)Valoarea de 628 milioane de $ nu se referă numai la cele 12 avioane. Ea cuprinde modernizarea avionului adică aducerea lui la nivelul anului 2018 inclusiv pe partea de armament, instruirea personalului timp de 3 ani, adică a 80-100 militari : piloți, ingineri, maiștri, mecanici, metereologi, specialiști în războiul electronic, informaticieni și personalul auxiliar, vreo 1800 ore de zbor cu piloții. Acum să comparăm aceasta valoare cu achiziționarea espadrilei de 12 MIG 21 în 1969 care ne-a costat 424,9 milioane lei, adică vreo 63,7 milioane ruble, respectiv 50 milioane$. În termenii de azi dacă luam în calcul că 1$ 1969=667 $ 2017 asta înseamnă 33,350 miliarde$. Cu alte cuvine tov. Nicu a dat pentru 12 MIG21 de la ruși echivalentul a 555 de Su Pak de azi tot rusești (avioane de generația a 5 a la 60 milioane $ buc) fără instruire și fără armament. Dacă facem un calcul putem spune că la 628 milioane $ puteam cumpăra o escadrila de 12 avioane de generația a 5 a, dar mai trebuia să scoatem de la buget bani pentru pregătirea piloților și a auxiliarilor și pentru piesele de schimb și armament. Fiind de generația a 5 a este evident că piesele de schimb și instruirea sunt mai scumpe. F16 fiind bătrânel, de vreo 40 de ani de luptă și misiuni, are o sumedenie de furnizori de piese de schimb, adică sunt ieftine,nu mai vorbim că le putem face la noi. Dacă ne gândim cred că îl putem asambla la Craiova.
4) În momentul în care eram în Tratatul de la Varșovia obligația noastră și a celorlalți membrii era de a avea o uniformizare și standardizare, adică avem armament și capabilitatea sovietică. Azi, fiind în NATO trebuie să avem capabilitatea NATO, adică nu avem ce să facem cu avioane chinezești, rusești pentru că nu avem standardul cu aliații din NATO, trebuie să avem avioane europene sau americane conform standardului NATO. Apoi avioanele le-am luat de la portughezi, americanii acordându-le consultanța și know-how-ul.
Armata româna a explicat foarte clar motivul achiziționării acestor avioane, condițiile în care le-a cumpărat, avantajele și dezavantajele acestora. Ideea desprinsă din informațiile date de Armată româna era că vechi nu înseamnă și prost.
Revenind la întrebarea nu puteam sa luăm avioane noi de generația a 5 a dacă tot alocam 628 milioane de $? Avioane de generația a 5 a în acest moment au SUA, Rusia, China și niciuna nu vinde decât armatei proprii.Puteam să luăm Eurofighter adică avionul franco-anglo-german sau suedezul Saab Gripeen care e un avion bun inclusiv la preț. Cred că armata româna a analizat inclusiv aceste variante, armata chiar are specialiști care au analizat inclusiv modelul de avion care să permită piloților noștri o trecere rapidă de la MIG. Decizia de a lua F16 cred că le-a aparținut în totalitate și au avut motivele lor pe care nu le-au spus. Unul se deduce, respectiv posibilitatea de a achiziționa peste 2-3 ani temutul F35.
Dezastru ar fi să rămânem fără nicio escadrila.
Amicilor ruși care plâng de grija noastră, inclusiv prin intermediul lui akritas, le reamintim că Rusia tocmai a ratat ocazia de a ne ajuta în cazul lipsei de imunoglobulina. Tot băieții răi din SUA și Australia, ciudat membrii NATO, s-au oferit să ne ajute. Cum spune și vorba românească cu prietenul și cu nevoia… Ne ajută și rușii cum știu și ei și la ce se pricep și ei, adică la propagandă.
Pe bază de reciprocitate, adică câți sfinți ruși am introdus în calendar, au introdus și ei sfinți români în calendarul lor. Asta da ajutor, tot românul le apreciază gestul delicat.
P. S Așteptăm cu interes studiul colegului nostru Akritas despre Jaful produs de ruși în Basarabia, apoi în România ocupată (despăgubirile de razboi, hrana, combustibilul armatei roșii și repatrierea profitului societăților mixte sovieto-romane ), în Republica Moldova după 1991 (contabilizarea pierderilor ruperii Transnistriei de Moldova), marea țeapă dată de ruși cu combinatele siderurgice cumpărate pe banda rulantă în România și mai ales despre subvențiile acordate de România la companiile Lukoil și mai ales la Alro Slatina.
P. S. S Așteptăm cu interes explicația colegului Akritas de ce sovieticii/ rușii ne-au vândut nouă românilor toate produsele (de la avioane, petrol și gaze) mai scump?